Resident Evil 5

RE5

 

Titulní skladba

Pátý díl série startuje novou změnu žánru a přináší nové herní prvky v čele s Coop režimem, aneb dva hráči, kteří si navzájem pomáhají a prokousávají se příběhem vpřed společně. Obzvláště pro blízké přátele anebo milence musí být RE5 hotovým rájem. 🙂 Ale vážně – oba aktéři si neustále musí vypomáhat, aby se dostali dál. Domluva je nezbytná a to nemluvím o strategii během soubojů s bossy. To není o tom, že se dva cizí lidé připojí k jedné hře a teď se snaží jakože táhnout za jeden provaz. Mít kámoše, který miluje akční hry a je ochoten spolupracovat… pak teprve doceníte Coop režim v RE 5.

RE byl kdysi horor… Dost se na RE 5 plive, že prý už to horor není. A to není, tedy pokud vám nestačí vnitřnosti a všelijaké chapadlovité stvůry – zdravíme Japonsko! Nicméně z žánru hororu se sklouzlo na akční béčkový film ve velkolepém pojetí. Autoři názorně předvedli, jak vypadá akční nářez na monitorech, a myslím, že slavnému Call of Duty solidně nakopali pozadí. Zkrátka RE 5 je poctivé akční béčko, kde o výbuchy, přestřelky, vozidla a dokonce bojová umění není nouze. Krucinál, kdy naposledy jste ve hře viděli tak nabušenou bojovou scénku, že by se za ní nemuseli stydět ani choreografové asijských mlátiček? Tady ji uvidíte.

V rámci akčních scén musím ocenit i práci s kamerou a střihem. Jistě, mluvíme tu o hře, ale i v ní musí být během akce kladen důraz na snímání děje z toho správného úhlu, s tím správným přiblížením a po správně dlouho dobu. Akční scény v RE 5 jsou přehledné, působí dynamicky a obzvláště na bojové scény se dobře kouká.

Grafika je vůbec líbivá. Ani nevím, co dál k ní napsat. Prostě se na hru kouká pěkně, postavy hezké (hrdinka Sheva moc hezká :)), Africké scenérie taky hezké a vlasy… vlasy jsou přímo fantastické. Zvláštní, jak ty postavičky díky vlajícím vlasům ve větru vypadají mnohem živěji.

Zmínil jsem Shevu a pak tu máme ještě Chrise. Dvě hratelné postavy, každá s drobnými odlišnostmi – ať už jde o speciální zbraň, o boj zblízka, či dostupné prostory, které můžete navštívit, znamená to jediné – druhá hra za druhý charakter může nabídnout trošičku odlišný průběh. Chris je ikonický hrdina, nakonec svoji premiéru zažil už v prvním RE! Je to Americký naposilovaný frajer, který slouží u B.S.A.A. a potírá teroristické tlupy, které používají k šíření strachu a smrti biologické zbraně (to znamená nejen viry ale i výsledné produkty – mutanty). Sheva je členkou Africké buňky stejné organizace působící v její rodné zemi. Pro Chrise se stane nejen průvodkyní, ale i kámoškou. Sheva je tedy plnohodnotná parťačka Chrise, sice je drobnější a nezdá se, že by byla na steroidech (narozdíl od Chrise) ale dokáže zastat stejnou službu. Ještě tak kdyby nebyla Sheva autorkou těch nejstupidnějších hlášek, ale co už – idiotské průpovídky do koloritu akčních béčkových filmů patří.

Věc, která povznáší RE nad řadu běžných stříleček je inventář. V akčních hrách mohl kdysi hráč tahat s sebou celou zbrojnici a byl omezen jen maximální kapacitou munice, pak se rozmohlo omezení na počet zbraní, ale teprve inventář vybízí k taktice a volbě strategie pro jednotlivé situace. Co si vezmu s sebou? Kolik granátů? Mám zaplnit prostor léčivy nebo vzít radši munici? Otázky! A co víc – hra umožňuje za sběr penízků předměty nakupovat a vylepšovat zbraně. Hloupé je, že během jediné hry člověk vylepší sotva 1/5 všech zbraní, ale zase patří RE k hrám, ke kterým se hráč možná vrátí a to třeba hrou za druhou postavu anebo v rámci coopu. Díky vylepšování zbraní opět vyvstávají otázky – co vylepšovat? Více munice nebo účinnost? Má smysl vyexpit magnum revolver, když nábojů do něj je jen pár? Otázky! Ano, otázky, které si během hraní pokládáte, jsou známkou toho, že hra vyžaduje zapojení mozku hráče. RE se sice tváří jako tupá střílečka, kterých je dvanáct do tuctu, ale není tomu tak. Ať si každý říká co chce (a že těch hráčů, kteří RE 5 považují za bezduchý brak je spousta), RE je hra u které máte pocit, že ji opravdu hrajete, protože musíte nad něčím uvažovat, musíte vybírat, musíte reagovat na situaci, musíte se domlouvat s kolegou… Není to o tom, že jen držíte W, střílíte myší a vezete se na kolejnicích, směr závěrečné titulky.

Nechci jen chválit, RE má své mouchy. Nemožnost pokládat věci z inventáře na zem, vcelku bídná AI parťáka anebo místy zbytečně těsný koridorovitý prostor. Uměl bych si představit trochu více volnosti okolo sebe, na druhou stranu i čistě koridorové střílečky mohou mít něco do sebe. Tím spíše, když vaší jedinou náplní není kráčet vpřed jak Rambo a pálit po zlých entitách. Například možnosti likvidace některých bossů jsou velice pestré. Nejen, že lze bosse jednoduše rozstřílet, ale téměř pokaždé bývá v okolí zlepšovák, který může bossfight ulehčit. Takže si každý může vybrat, jestli dá přednost klasickému způsobu, nebo tomu modernímu. Bossfighty patří tradičně k tomu nejlepšímu co novější díly RE série nabízí a RE 5 to jen potvrzuje.

Co ještě dodat? Hra je plná maličkostí, které potěší. Například statistika zabitých, což je dobrá zpětná vazba při porovnávání kdo si jak vedl. A jako každá správná Japonská hra má i RE škálu bonusů. Figurky, tajné emblémy, skiny a také speciální herní mód, kdy se hráč/i brání neustálým přívalům monster na zvolené mapě.

Hodnocení: 85%
Herní doba: cca 10h (+ bonusy)


 

Videoprůvodce

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

Návod

Toto už není klasický návod na postup hrou, nakonec hra definitivně přešla k akci a není třeba popisovat každou situaci. Jedná se soubor postřehů, poznatků a souvislostí. Pojďme na to…

 

Hrdinové


Chris Redfield

Chris Redfield

– Ikonický akční hrdina série.
– Člen Americké BSAA.
– Může používat kulomet (bonusová zbraň)

 

Sheva Alomar

Sheva Alomar

– Nová a neokoukaná akční hrdinka.
– Členka Africké BSAA.
– Za Shevu nelze hrát během první hry.
– Může používat luk (bonusová zbraň)

 

Kapitola 1-1 – Kontrolní stanoviště
Počet nepřátel – cca 90
Délka – 00:30:00

K 1-1

Dokument – Historie RE
– Ve hře existuje 12 velkých dokumentů, které se zanášejí do bonusové sekce v menu hry. Na počátku máte pouze jeden dokument a to Historie RESIDENT EVIL, což je dlouhý spis chronologicky shrnující klíčové události dosavadní série. Pro neznalce povinnost.

Jak hrát za Shevu?
– Otázka, která trápí obrovské procento hráčů. A příznivcům malé africké kočky radost neudělám. Při první hře se může hráč zhostit pouze role Chrise! Shevu si můžete střihnout až při druhém hraní (po dokončení kampaně), anebo v Coop režimu.
– Abych to ještě upřesnil, pokud dokončíte kampaň (a nezáleží na tom, zda jako sólista nebo v coopu) můžete si při startu nové hry vybrat, zda chcete roli Chrise anebo Shevy.
– Nemusíte ale moc smutnit. Série RE má tradičně vysoký potenciál znovuhratelnosti. A to ať už při jiném režimu hry (sólo/coop) anebo právě za jinou postavu. K znovuhratelnosti přispívá i fakt, že v RE 5 opět funguje NG+. Druhá hra by měla být v každém případě výrazně pohodlnější a snazší, pokud tedy nepřidáte na obtížnosti.

Ticho před bouří
– Na samém počátku si můžete projít pár ulic a domů pod neustálým dohledem místních existencí. V domech je několik beden a sudů z nichž obvykle zbývají předměty. Zatím jste ale neozbrojení, nemůžete nic rozbít ani nikoho zastřelit.
– Pokud v první oblasti (než se černoši náhle vytratí) chvíli setrváte, Sheva započne s Chrisem rozhovor o jeho původu. Chris řekne, že USA nejsou žádný zázrak a že kapitalistická společnost je jen pro silné žaludky, protože když jedni získají, druzí ztratí.

Zbraně
– Na některých místech, především pak ve stříbrných kufřících se ukrývají zbraně. Vždycky se po nich poohlížejte, jinak si budete muset novou zbraň koupit. Platí, že téměř všechny zbraně se dají nalézt přímo v terénu. Vyjímku představují dvě pistole, ty si musíte koupit až se objeví v nabídce. To samé platí pro skryté zbraně, jejichž zpřístupnění ke koupi bývá podmíněno maximálním vylepšením některé konkrétní zbraně.
– Zbraně je možné vylepšovat, přičemž našetřit dost paněz na vylepšení všech zbraní vyžaduje projít hru zhruba 4-5x.

Pistole M92F (2 000,-)

– První kufřík nemůžete minout. Najdete ho v řeznictví od svého kontaktu a je v něm základní výbava – dvě pistole M92F, pro každého borce jednu, a dále opasky s postroji pro zbraň.
– M92F je normální bouchačka. Je slabá, je mizerná, ale potřebujete ji. Munice do pistole je často k mání a když se to vezme kolem a kolem, pistole je užitečná po celou hru, protože slabá řadová monstra jsou v každé kapitole. Nedoporučuji vyrazit na misi bez pistole a zrovna tak nedoporučuji, snažit se během první hry vylepšovat více než jednu zbraň od daného typu (jednu pistoli, jednu bročku…). Je to proto, že peněz je málo a i nejslabší maximálně vylepšená zbraň strčí do kapsy tu nejlepší nevylepšenou.
– Zásobník – 10 / 100
– Poškození – 150 / 250
– Nabíjení – 1,70s / 1,36s
– Speciální – Kritický zásah 0 / 3
– Cena vylepšení – 85 000

Bonusová zbraň – Pistole M93R (30 000,-)

– Pokud maximálně vylepšíte M92F, odemkne se skrytá pistole M93R. Je tu ale jedna věc, totiž skryté zbraně nemají během první hry moc velký význam, protože jsou velice drahé a aby se vyrovnali zbrani, kterou jste pro jejich odemčení maximálně vylepšili, musíte do nich vrazit spoustu dalších peněz.
– Co se skryté M93R týče, tak to je něco mezi pistolí a samopalem. Střílí totiž dávkou tří kulek. Účinnost je velice dobrá a kapacita zásobníku dostačující. Královna pistolí? No, vzhledem k tomu, že částečně nahradí i hlavní výhodu samopalů, pak bezpochyby ano.
– Zásobník – 10 / 30
– Poškození – 170 / 400
– Nabíjení – 1,70s / 1,36s
– Cena vylepšení 86 000,-

Zápisky
– Na různých místech můžete natrefit na textové dokumenty, které můžete pročítat. Dělí se do dvou typů – za prvé informace týkající se ovládání a za druhé samotné dokumenty vztahující se k příběhu. Na minimapě jsou všechny dokumenty značeny symbolem listu.

Vražedná ulička
– Až hezky po hlavě vyskočíte z okna, vrhne se na vás zdánlivě nekonečná lavina madžinů. Musíte prokličkovat ulicí a vběhnout do domu. Možná si ale říkáte, co když ty zmetky postřílím? Lze to vůbec? Odpověď zní, ano. Madžinů je několik desítek ale postřílet se dají. Jenomže s výbavou kterou máte to je nemožné. Pozabíjet celou hordu zvládnete jedině při NG+, to když si vezmete dostatek nábojů (stovky!).
– Po posledním madžinovi občas zbude cennost (3000). Bohužel jen občas. Možná je to podmíněno něčím dalším, možná jde o bug, sám netuším.

Lovecká sezóna
– Většinu drobné zvěře lze postřílet. Vrány, myši, hadi, kohouti… to všechno jde zabít. Někdy po zvířátkách zbude zlato. Také se zabitá zvířata zanášejí do statistik.
– Vrány většinou létají. Jsou slabé a padnou po jediné ráně. Nezapomeňte, že tělo musí dopadnout do oblasti, do níž máte přístup, jinak vám je případná odměna k ničemu. První vrány potkáte už v této kapitole.
– Krysy jsou malé a těžko se trefují. Bývají v tmavých podzemních oblastech. Poprvé už v této kapitole.
– Slepice a kohouti jsou částo k nalezení ve venkovských oblastech. Někdy po nich může zůstat vajíčko. Poprvé je potkáte v první kapitole.
– Hadi bývají ukrytí v některých zničitelných předmětech nebo ve vysoké trávě. Dokážou vás kousnout a drobně poranit. Také po nich může zůstat vajíčko. První hady potkáte v druhé kapitole.
– Supi patří k nejvzácnější fauně. Létají vysoko a snesou pár ran. Opět dbejte na to, abyste supa sestřelili nad oblastí, kam máte přístup. Poprvé na ně narazíte ve druhé kapitole.
– Netopýr je malý a rychle létá. Trefuje se hůř než vrána. Vyskytují se ve starých chrámech a jeskyních, poprvé ve druhé kapitole.
– Okoun je celkem vzácný a těžko se trefuje. Musíte počkat až vyskočí nad hladinu a pak bleskově pálit. Díky zčeřené vodě máte šanci rybu trefit i pod hladinou, ale musíte být pozorní. První ryby potkáte ve třetí kapitole.
– Krokodýli jsou smrtící a buďte rádi, že na ně narazíte jen párkrát za hru. Schovávají se pod vodou a vy je nemůžete trefit dřív než vystartují proti vám. Pak máte jen pár sekund na to krokodýla zabít, jinak končíte. Krokodýl se prvně představí ve třetí kapitole.
– Pavouk visí na některých stěnách ve starých chrámech. Je docela velký a protože se nehýbe, lze ho lehce trefit. První pavouky potkáte až ve čtvrté kapitole.

Kde hledat věci?
– Bedny, sudy, vázy a truhly, to je základní odpověď. Jenomže není úplná.
– Můžete otevřít některé šatní skříňky v níž jsou také předměty. Stejně tak šuplíky stolů lze někdy otevřít. A předměty se mohou schovávat i v hromádkách ovoce. Stačí je rozbít

Samopal Vz. 61 (2 000,-)

– V rámci bossfightu můžete na konci areálu (vedle zavřené brány) najít kufřík s vaším prvním samopalem. Je to malá hračka. Kdybychom byli v článku o vojenském simulátoru, neodpustil bych si poznámku o tom, že jde původem o Československý kousek 🙂 Ale protože tu máme sérii RE, které je nějaká věrohodnost zbraní u zádele, zmíním jen to, že jde o nejslabší samopal.
– Vz. 61 je obrovský žrout munice. Má velký zásobník, ale tím výhody končí. Nízká účinnost předznamenává věčné potíže s municí, které je prostě málo. Spoléhat se výhradně na Vz. 61 je blbina, ale jako doplňková zbraň do hektických situací přijde vhod.
– Zásobník – 50 / 300
– Poškození – 50 / 100
– Nabíjení – 2,83s / 2,27s
– Speciální – Kritický zásah 0 / 2
– Cena vylepšení 75 000

Boss 1 – Madžin popravčí

Boss 1

– První boss hry. Tento bossfight se vším co obnáší je velice komplikovaný a hektický. Sólista pravděpodobně nezvládne zařídit vše, co tu popisuji ani s návodem. Pokud hrajete Coop, bude to lepší, protože můžete rozvrhnout činnosti.
– Pro začátek mějte na paměti, že zabití bosse není podmínkou pro ukončení úrovně! Nutné je v oblasti vydržet cca 5 minut do příletu Kirka ve vrtulníku. Co během té doby stihnete udělat, to je na vás. A že možností je plno.
– Začínáte v domě, kam se sápou madžini. Běžte k zeleným skříním a zboku na ně zatlačte. Zabarikádujte tak okno a dveře. Skříně nejsou nezničitelné, ale dají vám trochu času. V domě je spousta volných předmětů, stejně jako beden a hromádek ovoce. Rychle je zničte a poberte věci. Rozdejte parťákovi munici, bude ji potřebovat. Braňte dům a vyčkávejte. Po nějaké době madžini zničí strop a začnou pronikat dovnitř. Stále vytrvejte. Potřebujete, aby k domu dorazil Popravčí, který rozbije brány a umožní vám utéct ven na ulici. Rovněž dávejte pozor na popraskané stěny ve zdech – tudy se může popravčí probourat dovnitř.
– Na Popravčího platí jednoduchá taktika – nepřibližovat se! Jeho útoky obří sekerou jsou vražedné. Pokud už je Popravčí blízko, zkuste ho zbrdit střelou do hlavy. Po kritickém zásahu Popravčí klesne na koleno, načež mu můžete bojovým uměním vrazit pořádnou dělovku.
– Když je brána zničená, běžte ven – oknem, dveřmi, zničenou stěnou, je to jedno. Proběhněte zničenou bránou a ocitnete se na ulici. Po pravici máte budovu. Je v ní spousta věcí, přičemž některé se ukrývají v šuplících. Stačí k šuplíku přijít, otevřít ho a vybrat obsah. Tato budova má patro a nahoře popraviště, kde postával madžin s megafonem. Ten tu někde pobíhá, ale trápit vás nemusí. Nepřátelé se respawnují – nemůžete je všechny zabít a vyčistit pole. Takže musíte neustále manévrovat s tlupou madžinů za zády. Po levici máte zničený autobus. Uvnitř jsou sudy s věcmi. Hned za ním je malá dřevěná bouda s dalšími věcmi. Vedle boudy je druhý velký dům. I v něm je několik šuplíků a beden. V obou domech jsou další skříně na zabarikádování. Pokud chcete úkryt, který můžete chránit, je jeden z domů dobrá volba, ale osobně to nedoporučuji. Uděláte lépe, když oblast prozkoumáte.
– Když půjdete ulicí rovně dojdete k malému trhu. Je tu několik hromádek ovoce a nahoře schodiště, kterým se můžete dostat na střechu jednoho domu a přeskočit na střechu autobusu, kde se dá dobře bránit. Vpravo v rohu, vedle zamčené brány je stříbrný kufřík! Uvnitř je samopal Vz. 61 (viz výše). Určitě ho vezměte! Když bude rychlí, stihnete prohledat všechno, čili oba baráky, trh, autobus, boudu i kufřík.
– Pokud hrajete Coop, rozdělte se, abyste stihli prozkoumat vše v co nejkratším čase. Díky tomu rozdělíte i síly nepřátel a snáze budete uhýbat. Až na výjimečné případy platí, že Coop režim je mnohem snazší a pohodlnější než Sólo hra (tedy pokud váš parťák má aspoň něco v palici a jste schopni se domlouvat).
– Nyní je čas se vrátit k prvnímu domu. V samém rohu zhruba mezi autobusem a zničenou bránou je za plotem žebřík (najdete ho i podle minimapy). Vylezte po něm na střechu prvního domu v němž jste se bránili. Je tady spousta věcí (bedny, šuplíky) ale především jste kryti před útočníky! Sem nahoru vede jediná cesta, navíc po žebříku, a to dělá z tohoto domu ideální místo na obranu. Můžete vylézt po žebříku ještě výš, kde na střeše najdete několik explozivních granátů.
– Pak se vraťte níž a z vyvýšené pozice se zaměřte na Popravčího. Použijte granáty, explozivní sudy a transformátory, abyste poškodili celé skupiny madžinů a Popravčímu způsobili drtivé škody. Když dokážete Popravčího porazit, z jeho těla zbude cennost (5000). Pak se vraťte nahoru a po zbytek času jen odolávejte nepřátelům.
– Celý tenhle boj je neuvěřitelně drsný, chaotický, hektický i spletitý. Hotový křest ohněm. Když jsem RE5 hrál poprvé, vůbec jsem nechápal co dělat. Pokoušel jsem se ubránit první dům a rychle skončil bez munice. Snažil jsem se v prvé řadě udolat Popravčího a to také byla sebevražda. Zkrátka… tento první bossfight vás patřičně vyškolí. Pokud cítíte, že vypjaté situace nezvládáte, raději si dejte repete celé hry s nižší obtížností. Protože lehčí už to nebude. 🙂

 

Kapitola 1-2 – Veřejné prostranství
Počet nepřátel – cca 30
Délka – 00:35:00

K 1-2

Dokument – BSAA
– Po dokončení první kapitoly, se vám v menu zpřístupní nový dokument. Tentokrát o jednotce protiteroristické organizace BSAA, kam oba hrdinové spadají.

Emblémy (3)
– Od této úrovně se objevují modré emblémy. Zásahem je můžete zničit, čímž emblém získáte. Zisk emblémů je podmínkou pro některé bonusové propriety (figurky, kostýmy…)
1.) Emblém je za zdí vedle dvoupatrového domu. Do domu vedou troje dveře ale jen jedny jsou odemčené. Postavte se na venkovní schodiště vedoucí do patra, otočte se a pohlédněte mírně vpravo za zeď. Emblém je přilepený na stěně domu hned za zdí.
2.) Emblém najdete až ve zničené budově kde se máte sejít s týmem Alfa. Běžte do místnosti kde na traverze visí mrtvola vojáka. Na spodku konstrukce vodní nádrže jež se tyčí nad budovou je emblém.
3.) Emblém je až na konci úrovně. Po zabití bosse běžte k výtahu. Cestou minete kufr s municí a hned opodál je díra ve zdivu zakrytá pletivem. Skrze pletivo uvidíte na opačné straně emblém.

Granáty ještě jednou
– Začínáte ve stejné oblasti, kde probíhal bossfight s Popravčím. Zdánlivě tu nic není, nezávisle na tom, co jste předtím sesbírali. Ale když vyšplháte po žebříku až na střechu první budovy, opět tu najdete pár granátů a nezáleží na tom, zda jste je v minulé úrovni vzali, či ne.

Ithaca M37 (2 000,-)

– Zhruba uprostřed vaší cesty městem narazíte na zamčenou budovu s brokovnicí uvnitř. Klíč od budovy může získat pouze Sheva. Stačí když jí Chris pomůže vylézt po druhém rozbitém žebříku na který narazíte asi dvě až tři ulice před zamčeným barákem.
– Brokovnice je fantastická zbraň na silné nepřátele (včetně bossů). Určitě si ji vyzvedněte.
– Zásobník – 6 / 25
– Poškození – 200 / 400
– Nabíjení – 3s / 2,40s
– Speciální – Kritický zásah 0 / 1
– Cena vylepšení 70 000,-

Bonusová zbraň – Brokovnice Hydra (30 000,-)

– Pokud maximálně vylepšíte brokovnici Ithacu, odemknete brokovnici Hydru. To je zbraň s obrovskou účiností a hlavně gigantickým rozptylem. Ideální na skupiny nepřátel nebo na rozložité bosse.
– Zásobník – 4 / 10
– Poškození – 280 / 550
– Nabíjení – 3,67s / 3,30s
– Speciální – Rozptyl 0 / 2
– Cena vylepšení 95 000,-

Volné žebříky
– Některé dřevěné žebříky nejsou napevno umístěné. Můžete je seshora skopnout, čímž zabráníte nepřátelům, aby se rychle dostali nahoru. Nespoléhejte však na to, že když je žebřík skopnutý, jste v bezpečí. Někteří nepřátelé dovedou na střechu vyskočit!
– Skopnutý žebřík lze opětovně postavit.

Výbava – Vajíčka (RE 4)

– Po hadech, slepicích a výjimečně i volně v terénu můžete najít vajíčka. Existují čtyři druhy (tři znáte z RE4). Každé vajíčko lze sníst a každé jde také použít jako zbraň (hodit na nepřítele). Narozdíl od bylinek vajíčka léčí pouze toho hrdinu, který je použije.
– Základní vajíčka jsou bílá. Obnoví 25% zdraví. Nepřátelům udělují malé poškození.
– Hnědá vajíčka jsou vzácnější. Obnoví 50% zdraví. Opět udělují malé poškození.
– Zlatá vajíčka už jsou velice vzácná a dost možná na ně nenarazíte ani za celou hru. Obnoví 100% zdraví. Nepřátelům udělují malé poškození.
– Shnilá vajíčka jsou nejvzácnější. Pokud je sníte, ublížíte si anebo se rovnou zabijete. Nepřátelům shnilá vejce udělují velké poškození (například běžného madžina rovnou zabije).

Zámek na vratech
– Občas narazíte na dveře opatřené masivním zámkem. Můžete zámek rozstřelit a vrata otevřít, ale tím přijdete o cennou munici.
– Málokdo ví, že když se pokusíte vrata se zámkem otevřít několikrát po sobě ručně, hrdina se nakonec naštve a železný zámek jednoduše rozkopne!

Boss 2 – Uroboros

Boss 1-2

– Druhá závažná překážka a rovněž finále celé první kapitoly. Uroboros je člověk pod vlivem viru Uroboros 🙂 Nečekané, že? Hostitele tohoto Urobora můžete vidět už v intru hry, kdy postava v kápi dává jednomu chlápkovi virus.
– Tohohle bosse už zabít musíte a nebude to sranda. Uroboros je podivná existence ze změti hemžících se červíků. Má tělo, dvě paže a dvě nohy. Nebezpečný je pouze na malou vzdálenost. Může po vás vystřelit chapadla nebo vás sevřít a drtit. Útokům se dá vyhnout QTE akcí.
– Uroboros je zranitelný na oranžových ramenech. Když mu zničíte obě, Uroboros se zasekne, rozplizne se po zemi a nějakou dobu je velmi zranitelný vůči všemu. V tu dobu sáhněte po brokovnici a perte to do něj, zatímco mu na hlavu pošlete pár granátů. Po chvíli se ale Uroboros vzpamatuje, ramena mu dorostou a jede se dál. Pokud máte spoustu munice, můžete Urobora jednoduše zastřelit. Trvá to dlouho ale jde to. Za odměnu z něj vypadne cennost (5000). Existuje ale hladší varianta…
– Stačí abyste Urobora vlákali do spalovny a rychle ji zapli panelem. Urobora to sežehne a je hotovo. Metoda upálení vám ale nepřinese cennost. Navíc hrozí, že upálíte parťáka.
– Můžete si pomoct červenými nádržemi, které jsou v aréně dvě. Povalte je na zem a počkejte až je Uroboros uchopí. Rozstřelte nádrž a bestie dostane brutální poškození od exploze. Nádrže přijdou vhod hlavně v případě, kdy chcete Urobora zastřelit, nikoli spálit.


 

Kapitola 2-1 – Skladiště
Počet nepřátel – cca 90
Délka – 00:45:00

K 2-1

Bojová vesta

– Od druhé kapitoly je možné pro oba hrdiny koupit bojovou vestu. Zabírá jeden slot v inventáři, ale chrání proti útokům zblízka. Perfektní věc, která přijde vhod téměř po celou hru.
– Jediný zádrhel je cena, která dělá 10 000. To je v tuhle dobu ještě pořád hodně.

Emblémy (5)
4.) Emblém najdete hned na počátku úrovně v garáži. Visí na stěně naproti hummerům. Prakticky nejde přehlédnout.
5.) Emblém je na nosníku mostu. Překročte most a běžte dolů na nábřeží. Podívejte se na kamenný nosník mostu, který je obalený plachtou. Na dřevěné konstrukci je emblém.
6.) Tohle je drsné. Na tržišti v přístavu je malá zelená budka. Opírá se o ní spousta bordelu včetně pytlů. Střecha budky je tvořená kusem plechu a když se dobře podíváte, uvidíte pod plechem emblém.
7.) Tohle je naopak snadné. V oblasti kdy vám pomůže Kirk a vybombarduje skupinu útočníků, vylezte po žebříku na střechu konstrukce. Podívejte se na bílou budovu s nápisem Stores a obrázkem ryby. V jednom průčelí patra uvidíte emblém.
8.) Poslední emblém je v několikapatrové budově, kde Chris pomůže Shevě doskočit na protější střechu. Běžte až na balkon vrchního patra a podívejte se nad sebe. O ulomený betonový sloup se opírá emblém. Sheva ho může zahlédnout snáz. Postačí, když se po přeskočení na druhou budovu podívá zpátky.

Samopal H&K MP5 (2 000,-)

– Jeden z nejslavnějším typů samopalů, který se objevuje v mnoha dílech RE. Najdete ho v kufříku v garáži, kde začnete úroveň. Nejde minout.
– MP5 je podobná jako Vz. 61. Má sice menší zásobník a kadenci, ale zase je o něco účinnější. Pokud jste ještě nezačali Vz. 61 vylepšovat, MP5 ho spolehlivě nahradí.
– Zásobník – 45 / 150
– Poškození – 60 / 120
– Nabíjení – 2,70s / 2,10s
– Speciální – Průbojnost 0 / 3
– Cena vylepšení 69 000,-

Dřevěné stánky
– V oblasti přístavního tržiště je několik dřevěných stánků, které lze zničit pouze výbušninou (nejlépe granátem). Stánky jsou jako bedny nebo sudy – mohou po nich zbýt předměty.
– Uprostřed tržiště je truhla s drahokamem (3000). Potíž je v tom, že je obklopena několika stánky a nejde se k ní dostat. Musíte si pomoct granátem a stánky zničit.

Mělká voda
– Bedlivě sledujte mapu. Do některých zatopených oblastí lze vejít a pod vodou se kolikrát nacházejí cennosti. V této úrovni můžete prohledat zatopené oblasti v přístavišti vedle lodi.

Kryt
– Za některé stěny a nízké ploty se může schovat před střelbou nepřátel. Stačí zmáčknou příslušnou klávesu. Zrovna tak můžete z krytu rovnou přecházet do palebné pozice a zase zpátky.
– Vůbec prvně na možnost krytu narazíte v této úrovni a to v přístavišti, kde se můžete krýt za rohem domu před tlupou střelců s kušemi. Opravdové rozšíření a prakticky nutnost kryty využívat bude až od páté kapitoly, kdy nastoupí nepřátelé se střelnými zbraněmi.

Puška S75 (2 000,-)

– První odstřelovací puška! Je ve skladišti na konci oblasti, kde vám Kirk pomůže se svým vrtulníkem. Pokud budete pozorně zkoumat okolí, nemůžete ji minout.
– Každá sniperka je skvělá na vzdálené cíle. Nic vám ale nebrání sniperky používat i na menší vzdálenosti. Mají stabilně velkou účinnost, takže každý zásah stojí za to.
– Zásobník – 6 / 50
– Poškození – 750 / 2000
– Nabíjení – 3,67s / 3,30s
– Cena vylepšení 90 000

Boss 3 – Madžin s motorovkou

Boss 3

– Vražedná bestie s hadrem kolem hlavy a motorovkou v hnátách. Zblízka je naprosto smrtící a jediným zásahem vás může poslat pod kytičky (a ještě slušně naporcovat). V tomhle souboji proto platí jednoduché pravidlo – kdo uteče, vyhraje.
– Během bossfightu se do oblasti přižene řádka obyčejných madžinů. Musíte je vyřídit za pochodu. V žádném případě se nenechte zahnat do kouta, to znamená, že nejlepší bude když budete probíhat skrze přízemí domu, kam předtím skočila Sheva. Prostě to vezmete ulicí vzadu u zdi, dále skrze zadní dveře do domu, kolem stolů k východu a zase ke zdi.
– V oblasti je několik explozivních sudů a také si můžete pomoct transformátorem na sloupu u schodiště. Sestřelte transformátor a vždy když budou poblíž nepřátele, střelte do něj. Elektřina zasáhne okolní zmetky a poraní i bosse.
– Jestliže dokážete bossovi dát kritický zásah, klesne na kolena a můžete mu dát tvrdou pecku bojem zblízka. Riskujete ale, že se zavčasu zvedne a zmasakruje vás, než stihnete couvnout. Doporučuji se spoléhat spíše na zbraně a hlavně na elektřinu.

 

Kapitola 2-2 – Vlakové nádraží
Počet nepřátel – cca 75
Délka – 00:40:00

K 2-2

Emblémy (3)
9.) Všimněte si vysoké věže elektrického vedení na nádraží. Na jejím vrcholku je emblém. Práce pro snipera.
10.) Až budete v důlní oblasti na mostě skrze jeskyni, podívejte se vpravo. Na skále po které teče voda je emblém. Opět práce pro snipera.
11.) A sniper ještě jednou. Až vylezete po dlouhém žebříku na útes, podívejte se zpátky na důlní oblast odkud jste přišli. Uvidíte zelený kontejner a za ním budovu. Na budově je krásně vidět emblém, jen vytáhnout sniperku…

Tma v dole
– Peripetie v dolech jsou především v sólo hře dost o nervy. Oba parťáci si musejí vypomoct tím, že jeden svítí a druhý střílí. Bohužel slabá AI parťáka svítí všude možně jen ne tam kam jdete a při střelbě zase hrozně šrádá zatím stále ještě vzácnou munici. Pomozte si tím, že jako střelec zamíříte vždy na místo, které chcete vidět nebo kudy jdete. AI řízený parťák by na to měl mnohem lépe zareagovat a začne vám svítit tam, kam míříte zbraní.

Puška Dragunov SVD (4 000,-)

– Nejen šuplíky lze otevírat a vybírat obsah. Stejně tak lze otevřít některé skříňky. A právě v jedné z nich, konkrétně v pracovně, kde najdete Irvinga, leží tahle legendární kráska. Zda ale můžete svoji první sniperku nahradit Dragunovem je otázka. Obecně vzato je S75 silnější než Dragunov, čili ušetříte munici. Nabíjí však pomalu. Dragunov je oproti tomu poloautomatický rychlík ale se slabší účinností.
– Zásobník – 7 / 18
– Poškození – 650 / 1300
– Nabíjení – 2,83s / 2,41s
– Speciální – Poloautomat
– Cena vylepšení 62 000,-

Boss 4 – Popokarimu

Boss 4

– Krasavec. Cosi mezi netopýrem a larvou. Popokarimu je zvláštní mrcha schopná omezenou dobu létat, snášet se na hrdiny ze vzduchu, škrábat je a chytat dlouhým jazykem. Popokarimu je velice odolný ale má jedno citlivé místo, spodní stranu larvovitého vaku. Celou bitvu můžete založit na strategii, kdy jeden hrdina upoutá pozornost bestie, zatímco druhý stojí vzadu střílí do vaku. Hrajete-li v Coopu, tuhle strategii zvládne každý blbec. Bohužel sólista bude mít potíže. Ne že by se AI řízený parťák o podobnou strategii nepokoušel, ale moc mu to nejde.
– Naštěstí existuje jiná a mnohem lepší strategie. Po celé aréně je spousta sudů s hromadou věcí, včetně náloží. Poberte jich co nejvíc (ideálně všechny) a položte je Popokarimu do cesty. Když nálož odpálí, exploze mu nejen ublíží, ale ještě ho povalí na bok. Než se vzpamatuje, můžete přiběhnout k jeho vaku a pálit to do něj brokovnicí.

 

Kapitola 2-3 – Savana
Počet nepřátel – cca 50
Délka – 00:10:00

K 2-3

Dokument –  Madžin
– Po dokončení druhé kapitoly se v menu hry zpřístupní spis o Madžinech – zmutovaných lidech pod virem Las Plagas, které budete potkávat ještě hodně dlouho.

Jízda savanou
– Tato kapitola je krátká a je založená pouze na střelbě na cíl. Za zmínku stojí snad jen to, že každý z hrdinů má jiný typ kulometu, ač to na účinnosti ani nepoznáte.

Boss 5 – Ndesu

Boss 5

– A máme tu závěrečného bosse druhé kapitoly. Ndesu je obrovský vousatý řízek, kterému pod palbou z kulometů do brady akorát tak cvakají zuby.
– Boj se odehraje zpoza kulometu, tak jako celá kapitola. Ndesu se bude pokoušet mnoha způsoby zničit hummer a to se nesmí stát. Před jeho údery lze uhnout QTE akcí. Pokud ze země vytrhne stožár, pokusí se vás utlouct jím (víc QTE akcí). Jinak se vás může pokusit zašlápnout a nebo nabrat hlavou. Tehdy je nutné ho držet pod neustálou palbou z kulometů (do hlavy!) a on si v poslední chvíli útok rozmyslí. Konečně může také vzít gigantický balvan a mrštit ho na vás. Stačí balvan rozstřelit. Pokud chcete hladký průběh bossfightu, nesmíte dopustit, abyste přehřáli kulomet.
– Neustále udržujte Ndesu, tedy hlavně jeho hlavu pod rozumnou palbou z kulometů (s pauzami na vychladnutí). Jakmile z Ndesu vystoupí podivné oranžové hemžící se věci – paraziti, palte do nich. Musíte je všechny zničit, načež se Ndesu zarazí, klesne na kolena a ze zad mu vystřelí obrovský červovitý parazit. A právě to je nejzranitelnější místo bestie.
– V aréně se objevují také střelci s kuší a je tu rozmístěno několik ohnivých sudů. Především se ale starejte o Ndesu. Nepřátelé vás neohrozí ani z poloviny tak moc, jako obr.


 

Kapitola 3-1 – Mokřady
Počet nepřátel – cca 70
Délka – 01:15:00

K 3-1

Pistole H&K P8 (4 000,-)

– Tahle pistole se odemkne ke koupi na třetí kapitolu – nikde v terénu se sehnat nedá. Jde v pořadí o druhou pistoli, která se ale moc neliší od té první. P8 má rychlejší nabíjení ale zase trochu nižší účinnost a méně nábojů v zásobníku. Za zmínku stojí specialní efekt, kterým je vyšší průbojnost (první pistole měla oproti tomu vyšší kritický zásah). Právě průbojnost může být pádným důvodem ke koupi.
– Zásobník – 9 / 25
– Poškození – 140 / 300
– Nabíjení – 1,53s / 0,85s
– Speciální – Průbojnost 0 / 3
– Cena vylepšení 80 000,-

Paralyzér (3 000,-)

– Speciální zbraň na malou vzdálenost. Zásah paralyzéru omráčí cíl, který je rázem neškodný a připravený pro útok zblízka (bojové umění). Paralyzér v sólo hře je dosti riskantní džob, ale v coopu je to velice pěkná věcička, protože kolega s bouchačkou vás může krýt.
– I paralyzér je k mání ke koupi na třetí kapitolu. V terénu se sehnat nedá.

Dokument – Chris Redfield
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o Chrisovi – vůbec prvním hrdinovi v RE sérii.

DLC – Lost in Nightmares
– Pokud vlastníte jediné příběhové DLC pro RE5 – „Untold Stories Bundle“ po dokončení této úrovně se vám odemkne možnost zahrát si první ze dvou DLC kapitol.

Emblémy (4)
12.) První emblém úrovně na vás čeká na nejbližším sloupu v otevřené zatopené oblasti, kam vjedete vznášedlem (tedy nejbližší sloup od počátku úrovně). Potíž je v tom, že pokud hrajete sólo, můžete vznášedlo pouze řídit a během řízení nelze střílet. Ale nezoufejte. Jediné místo, odkud jde emblém sestřelit je molo na první zastávce (tam, kde začnete úroveň). Vytaste sniperku přibližte si a zahrajte si na ostrostřelce.
13.) Zajeďte k prostřednímu ostrůvku (chajda se spoustou slepic) a postavte se až k dřevěné kánoi (mírně pod úroveň terénu). Odtud uvidíte pod konstrukcí chatrče emblém.
14.) Zamiřte k chajdě v severozápadním cípu mapy. Pod slaměnou stříškou příbytku uvidíte emblém.
15.) Poslední emblém kapitoly najdete až v druhé části úrovně (po otevření brány). Hned za bránou vlezte do vody a podívejte se škvírou pod dřevěnou konstrukci z níž jste sem seskočili. Emblém máte jako na dlani.

Vznášedlo
– Jízda vznášedlem je zábavná záležitost. Pokud hrajete sólo, pokaždé se můžete zhostit pouze role řidiče. V coop hře jeden řídí a druhý střílí.
– Střelec může sbírat předměty, které leží ve vodě anebo jsou připevněné na sloupech. Mluvím tu například o předmětech, co zbudou po nepřátelích stojících ve vodě nebo o cennostech, které jsou nalepené na některých sloupech (hledejte sloupy s růžovými kytkami).

Mapa oblasti
– Pokud zavítáte k bráně vedoucí do další oblasti, najdete na zemi ležet mapu. Po jejím sebrání se vám na minimapě zakřížkují lokace s částmi fresky, které slouží jako klíč ke dveřím. Díky tomu budete vědět, co vlastně v areálu mokřad hledáte. I tak ale doporučuji důkladně propátrat všechny oblasti. Je tu spousta cenností a jiných pěkných věcí.

Krokodýlí gambit
– Ve východní části mokřad musíte přebrodit zatopenou oblast plnou krokodýlů. Pěkně drsný úsek. Krokodýl vás totiž dokáže jednou ranou zabít. Jakmile se přiblíží k vám, je konec. Krokodýl se vynoří až když se k němu přiblížíte a pokud od něj utečete, zase se ponoří. Krokodýl navíc vydrží celkem hodně, namátkou třeba 4 střely z SVD Dragunov nebo 3 střely z Ithacy M37.
– Během první hry, kdy máte zbraně slabé a nevylepšené je tenhle úsek opravdu vražedný. Pokud hrajete Coop, taste brokovnici, zatímco vás bude kolega krýt sniperkou. Tím můžete celkem pohodlně vyřešit všechny krokodýly a posbírat cennosti, které v oblasti jsou. Počítejte ale s brutální ztrátou munice. Pokud máte sólo hru, raději se o kompletní čistku nesnažte. Pouze si zajistěte přímou cestu na druhou stranu, případně před krokodýly utíkejte.

Rybí líheň
– V severozápadním cípu mapy je stanoviště s dřevěnou konstrukcí kolem bazénku s mělkou vodou. V ní se objevují ryby, které můžete střílet a sbírat po nich zlato. Ryb není nekonečné množství ale i tak si můžete solidně přivydělat.

Raketomet (10 000,-) (RE 4)

– Na potopené lodi (SZ část mapy) je kufřík s raketometem! Raketomet je vražedná věc, která ale funguje jen na jedno použití. Jakmile vystřelíte, je konec a další raketomet si musíte koupit v obchodu za 10 000!
– Raketomet je fantastický proti bossům. Navíc má optiku pro přesnou střelbu. Pouze si dejte zatraceně záležet na tom, abyste bosse trefili. Jinak vyhodíte deset táců úplně zbytečně. 🙂

Magnum S&W M29 (4 000,-)

– První bouchačka kategorie magnum (obecně smrtící síla ale vzácná munice). Najdete ji vedle mrtvoly vojáka v areálu bossfightu. Magnum leží pod stříškou mezi pastmi s bodci. Pokud si pro ni půjdete ještě před započetím bossfightu, ze země vyjedou bodce a uzavřou vás v pasti. Musíte postřílet nabíhající domorodce a pak teprve můžete utéct.
– M29 má brutální účinnost, což z ní děla skvělou zbraň na silná monstra a bosse. Nevýhodou je velice pomalé nabíjení (3,5s!) a především velmi malé množství munice. V celé hře se dá sehnat jen pár magnum zásobníků.
– Pokud už se rozhodnete během první hry nějakou magnum vylepšit, zvyšujte především poškození. Větší poškození vám logicky pomůže ušetřit více munice.
– Zásobník – 6 / 12
– Poškození – 1500 / 3200
– Nabíjení – 3,53s / 2,83s
– Speciální – Průbojnost 0 / 1
– Cena vylepšení 78 000

Bonusová zbraň – Magnum S&W M500 (30 000,-)

– Pokud maximálně vylepšíte M29, odemkne se M500, což je bestiální bouchačka, která má při maximálním vylepšení neskutečných 5000 bodů poškození! Tahle flinta dokáže poslat do věčných lovišť i ty nejtvrdší zmetky.
– Zásobník – 5 / 6
– Poškození – 2100 / 5000
– Nabíjení – 3,53s / 3,18s
– Speciální – Průbojnost 0 / 1
– Cena vylepšení 89 000,-

Boss 6 – Obří madžin 2x

Boss 6

– Dva bossové najednou, to tu ještě nebylo. Obří madžin (dále jen Šaman) je vysoký domorodec s dlouhou palicí. Na hlavě má tvrdou masku, která mu chrání tvář. Pokud mu dáte kritický zásah, klesne na kolena a útokem zblízka ho můžete silně poranit. Šaman vydává naprosto charakteristické zvuky, které vás upozorní na jeho přítomnost.
– Areál bossfightu je domorodá vesnice. Je tu několik domů, spousta předmětů včetně bylinek a také u mrtvoly vojáka leží magnum (v areálu jsou k mání asi 2 magnum zásobníky). Pozor si dejte na vykopané díry v zemi. Když přes ně zkusíte projít, může to vystřelit bodce, které vás silně poraní.
– Metoda chaotického pobíhání po oblasti funguje. Během bossfightu přicházejí další domorodci z jejichž těl můžete získat munici či granáty. Takže když budete běhat po vsi, zabíjet řadové zmetky a postupně oslabovat šamany, zvládnete to.
– Také můžete zkusit taktičtější styl boje, který má smysl především, má-li nějaký hrdina paralyzér. Běžte do hlavní chýše a vylezte po žebříku do patra. Skopněte žebřík a paralyzérem zasáhněte každého kdo se pokusí vyskočit nahoru. Ve chvíli nouze si pomozte tím, že povalíte dvojici hořících nádob. Na přízemí vyšlehne plamen a spálí domorodce, kteří tam stojí. Pokud se přiblíží šamani, vytaste magnum a dejte jim pár ran. Když situace zhoustne, seskočte, utečte oknem a odlákejte domorodce od domu, abyste se mohli vrátit a pokračovat.
– Pokud jste na lodi našli raketomet, zvažte jeho použití. Ale počkejte si až budou oba šamani blízko u sebe.

 

Kapitola 3-2 – Popraviště
Počet nepřátel – cca 65
Délka – 00:45:00

K 3-2

Dokument – Sheva Alomar
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o Shevě – nováčkovi v rámci RE série.

Emblémy (2)
16) Projděte skrze stany Tricellu a zezadu se podívejte do uličky mezi nimi. Je tam emblém.
17) Jakmile započne časomíra do exploze továrny, běžte do betonové budovy nedaleko mola (odkud startoval Irving). Na stěně vpravo je emblém.

Útěk s Joshem
– Až v interiéru továrny Josh zprovozní výtah a později odemkne dveře, nemusíte je hned využít a utéct. Klidně počkejte a postřílejte všechny nepřátelé. Potíže může činit tlusťoch v přízemí a madžin s motorovkou v patře. Nicméně pokud si na ně troufnete, běžte do toho. Po každém z obou borců zbude cennost.

Čas do exploze
– Tato úroveň výjimečně nekončí bossfightem (volejte sláva!) ale zběsilým útěkem s limitem 2 minuty. Musíte se z jednoho konce mola dostat na druhý (jakoby ten kretén Josh nemohl s člunem prostě přirazit k protějšímu molu). Postatné je, že během útěku lze udělat spoustu jiných věcí.
– V jedné z budově je emblém (viz výše).
– Na konci mola je kufřík a v něm hromada zlata!
– Cestou můžete narazit na spoustu sudů s věcmi
– V druhé polovině mola na vás vystartuje tlusťoch. Když ho stihnete vyřídit, cennost je vaše.
– K tomu můžete připočíst asi desítku nepřátel a smečku psů.
– Stihnout obstarat všechno je během první hry téměř nemožné a to i když hrajete coop a rozdělíte si činnosti. Dlouho vám potrvá vyřídit nepřátele. Ale pokud už máte solidně vylepšenou bročku a samopal, půjde se nepřáteli prokousat snadno a rychle.

 

Kapitola 3-3 – Ropné pole, vrt
Počet nepřátel – cca 55
Délka – 00:25:00

K 3-3

Dokument – Ricardo Irving
– S dokumenty se roztrhl pytel… Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o Irvingovi.

Emblémy (1)
18.) V této úrovni je jen jeden emblém a to na spodní straně vršku brány do prvního doku (první hledání páky na otevření cesty). Pokud emblém nestihnete sestřelit během jízdy na člunu, stačí přijít blíž a sundat ho z mola.

Nádrže a sudy
– V této úrovní je spousta explozivních nádrží, které vám ušetří munici, protože nepřátelům zajistí solidní grilovačku. Spíš než po madžinech pokukujte po všem červeném.

Brokovnice M3 (4 000,-)

– Druhá bročka je k sehnání v druhém doku. Zamiřte po molu směrem odkud jste připluli. Po pravici je vidět malý domek kam vede cesta přes pontony. V domku je spousta munice a vedle něj kufřík s brokovnicí.
– M3 je oproti první bročce podstatně silnější ale zase má menší zásobník. I tak ale myslím, že Ithacu spolehlivě nahradí.
– Zásobník – 5 / 10
– Poškození – 300 / 900
– Nabíjení – 3,00s / 2,70s
– Speciální – Průbojnost 0 / 1
– Cena vylepšení 73 000,-

Boss 7 – Irving

Boss 7

– Pokud to ještě nevíte, tenhle boss vám předvede, že v RE sérii se fantazii meze nekladou. Ve vymýšlení nechutností jsou Japonci mistři a každý díl RE je slušné obludárium.
– Šáhlý a věčně vytlemený terorista Irving si dobrovolně švihne dávku viru a během pár sekund zmutuje do gigantické ryby s množstvím chapadel.
– Na svoji obranu máte čtveřici stacionárních děl – 2x kulomet a 2x raketomet. Hrajete-li sólo, pamatujte, že můžete nařídit parťákovi, aby používal vámi vybrané dělo.
– V rohu mezi jedním raketometem a hlavní částí lodi leží sprej. Nezapomeňte si ho přivlastnit.
– Teď k Irvingovi… V první fázi pluje u lodi zprava, zleva anebo na zádi. V každém případě na něj lze střílet ze dvou děl. Irving čas od času do lodi nabourá tělem ale můžete se tomu vyhnout QTE akcí. Také může z vody vyšvihnout řádku chapadel, které vás budou sekat. Nejzranitelnější jsou chapadla zhruba v polovině (mírně světlá část). Střelbou do nich je lze poměrně rychle zlámat. Sám Irving je zranitelný na velikém oku. Raketometem oko trefíte těžko, ale kulometem to půjde. Pokud hrajete sólo, nechte parťáka používat spíše raketomet (je s ním překvapivě přesný).
– Když Irvinga řádně pocucháte přejde se do druhé fáze a ryba začne útočit výhradně na zádi. Bude se vás opět snažit udeřit ale opět tomu lze uhnout QTE akcí. Když budete pozorní a pokud máte dobře nastavené klávesy, zvládnete to. K těm klávesám… na tyhle úhybové QTE slouží klávesy na provedení akce a na zaměření parťáka. Mějte obě klávesy nastavené tak, abyste je dokázali stisknout jednou rukou.
– Nejzranitelnějším místem ryby je momentálně jazyk k němuž je přirostlý sám tlemící se Irving. Jakmile ho vyřídíte, první velký záporák se rozloží na molekuly a vy můžete oslavit přesně polovinu hry.


 

Kapitola 4-1 – Jeskyně
Počet nepřátel – cca 80
Délka – 00:50:00

K 4-1

Emblémy (3)
19.) V počáteční jeskyni, kde je žebřík na můstek přes propast běžte až na konec tunelu (k malé jeskyni s truhlou). Postavte se k zábradlí a podívejte se do propasti směrem ke vchodu do jeskyně odkud jste přišli. Mezi skálami je zaklíněný emblém.
20.) Až stanete na balkonu v gigantickém sále, kterým prolétají netopýři, podívejte se pozorně na sloup na němž stojí drahokam od nějž se odrážejí paprsky světla. Dole, téměř u paty sloupy uvidíte emblém. Je to práce pro snipera.
21.) V labyrintové oblasti se schodišti je poslední emblém úrovně. Stačí se podívat na kameny vysoko nad zelenou sochou.

Granátomet (10 000,-) (RE 1)

– Specifický kousek najdete v kufříku v labyrintové oblasti (ta se schodišti). Granátomet je v přízemí (poprvé sejdete do přízemí a dáte se vlevo). Pokud budete pozorní, nemůžete ho minout.
– Granátomet je zvláštní zbraň, kterou lze nabíjet celkem šesti různými druhy munice. Tuto munici můžete nacházet přímo v terénu ale také ji lze kupovat. Jde o jediný typ munice, kterou můžete koupit.
– Granátomet je super, ale efektivita se odvíjí dle druhu munice, kterou v dané situaci použijete. Jenomže nemůžete s sebou vláčet všech šest druhů a zaplnit si celý inventář. Pokud nevíte, do čeho jdete (tedy během první hry), raději mějte po ruce pouze klasickou explozivní munici a ostatní druhy využívejte jen pokud je najdete v úrovni. Bývá totiž zvykem, že když v dané úrovni nějakou munici najdete, je nablízku situace, kdy se obzvláště vyplatí ji použít.

Granáty – Třištivé
– Oranžová krabička skrývá první typ granátů, se kterými přijdete do kontaktu. Najdete je přímo ve zbrani. V obchodě se objeví po dokončení této úrovně. Jde o klasické explozivní granáty vhodné na skupiny nepřátel.
– Cena čítá 4 800 za jednu krabku. Pořádná pálka.

Granáty – Osvětlující
– Modrá krabka, to je levný typ granátů (jen za 600), který dokáže omráčit běžné nepřátele tak jako zábleskový granát. Vyplatí se proti madžinům všeho druhu nebo ještě lépe proti Bui Kičva, kteří po záblesku umírají.
– První granáty najdete už v této úrovni a to v truhle v patře labyrintového sálu. Ke koupi budou po jejím dokončení.

Granáty – Kyselinové
– Zelenou krabku najdete dříve v obchodě než v terénu. Odemkne se ke koupi po této úrovni, ale v terénu ji najdete až v úrovni 5-3!
– Kyselinové granáty vyjdou na 2400 a dokáží poleptat nepřátele. Poleptaný nepřítel se na okamžik zabrzdí a je mu udělováno poškození. Obzvláště efektivní proti Lízačům.

Ohnivé koule
– Až narazíte na střílny ohnivých koulí, všimněte si obrovského množství váz v oblasti. Koule je rychle zničí a pokud chcete posbírat předměty, musíte mezi koulemi prokličkovat. Existuje ale lepší varianta. Až zatačíte na desku za bránou, nechoďte dál, ale vraťte se. Koule už létat nebudou a vy si můžete v klidu posbírat předměty. Jen dejte pozor, abyste deaktivaci koulí stihli včas – předměty po nějaké době mizí.

Drahokamy pod sochou
– Název mluví za vše. Po každé aktivované soše (v labyrintové oblasti) se u její paty objeví cennost. Nezapomeňte je sesbírat.

Boss 8 – Popokarimu

Boss 4

– Popokarimu vrací úder. Nebo spíše jeho kolega. Máme tu opět stejného bosse ale obtížnost bude pochopitelně vyšší. Bojuje se na malém prostoru, kde můžete maximálně tak obíhat středový sloup.
– Naštěstí není nutné Popokarimu zabít zbraněmi. Oběhněte ho, vyběhněte na schodiště a pouze utíkejte nahoru. Cestou musíte absolvovat pár QTE, ale když to dokážete, Popokarimu zaválí sloup a exne.
– Jestliže dáváte přednost boji, musíte se opět trefovat do zadního vaku zezadu. Hrajete-li Coop, půjde to snadno. V sólo hře budete mít potíže, protože AI řízený parťák na tak malém prostoru nedokáže Popokarimu sevřít do kleští. Pokud máte nějaké miny, určitě je použijte. Pomoct může i granátomet. Když Popokarimu zastřelíte, zbude po něm cennost (10 000).

 

Kapitola 4-2 – Obřadní prostory
Počet nepřátel – cca 65
Délka – 00:40:00

K 4-2

Dokument – Kmen Ndipajů
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o domorodém kmeni, který vaším přičiněním během kapitol 3 a 4 přišel o bezmála 150 členů 🙂

Emblémy (1)
22.) V této kapitole je jen jeden emblém. Najdete ho v oblasti s třetí laserovou hádankou. Vejděte do otevřené komory s oltářem a podívejte se za sebe nad dveře.

Zrcadla
– Zrcadla v prvním areálu jsou ovládaná domorodci, čili pokud sundáte domorodce, který se zrcadlem manipuluje, máte po starostech.

Pokladnice
– Během třetí laserové hádanky nastavte paprsek na oltář se symbolem lebky. Otevřete boční komnaty v nichž je spousta zlata a cenností.

Žádný boss
– Toto je druhá úroveň, která nekončí bossem. Poslední překážkou úrovně jsou laserové hádanky, nic víc.


 

Kapitola 5-1 – Podzemní zahrada
Počet nepřátel – cca 30
Délka – 00:25:00

K 5-1

Pistole SIG P226 (4 000,-)

– Poslední pistole se odemkne ke koupi na pátou kapitolu – nikde v terénu se nenachází. Ze všech pistolí (počítejme ty běžné) má s přehledem největší poškození. Ztráci sice na kapacitě zásobníku a rychlosti nabíjení, nicméně účinnost hraje největší roli.
– Zásobník – 8 / 16
– Poškození – 180 / 480
– Nabíjení – 1,70s / 1,62s
– Cena vylepšení 81 000

Neprůstřelná vesta

– Na pátou kapitolu si také můžete koupit druhou ochrannou vestu. Tahle vás chrání před kulkami, což tak nějak naznačuje, že na obzoru jsou přestřelky. Obě vesty můžete nosit současně, čímž si zajistíte výtečnou ochranu. Sice si tím zaplníte místa v inventáři, ale zase ušetříte bylinky.

Dokument – U-8
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o biologické zbraní U-8, což je ten roztomilý pavouček na konci úrovně.

Emblémy (1)
23.) První a poslední emblém úrovně je hned v úvodní místnosti. Obejděte zahrádku zprava a podívejte se pod konstrukci můstku.

AK-74 (4 000,-)

– Legendární kvér, který přežije všechno. Najdete ho v kufříku v kontrolní místnosti, krátce po prvním střetu s Lízači. Vzhledem k tomu, že poslední automatickou pušku jste našli už na počátku druhé kapitoly, je AK skvělou vzpruhou, zvlášť když má tak skvělé poškození. Nevýhodou je nepřesná střelba.
– Zásobník – 30 / 50
– Poškození – 90 / 250
– Nabíjení – 2,83s / 2,55s
– Cena vylepšení 73 000

Lizardí atak
– V druhém poschodí komplexu narazíte na dvě skupiny Lizardů (Lízačů). Jedna je za okny, druhá na vás vystartuje při čekání na výtah. Znovu opakuji, že jde o dvě nezávislé skupiny, čili i když pobijete Lízače za okny, stejně vás u výtahu přepadnou další.
– Pobít všechny Lízače je během první hry velice rizikové ani ne tak vinou ztráty zdraví, jako kvůli vyšrádání munice. Lízač toho snese hodně a tady jich je přes 10! Nicméně pokud už máte vylepšený silný kvér, určitě Lízače sejměte. Zbývají po nich cennosti (2500).

Boss 9 – U-8

Boss 5-1

– Můj oblíbený bossfight. 🙂 U-8 je pokročilá biologická zbraň. Když se řekne biologická zbraň, nepředstavujte si v rámci RE nemoc, ani raketu s chemikálií, ale rovnou žijící bytost vytvořenou pomocí mutace živého organismu. U-8 je drobeček na bázi pavouka. Protože se boj odehrává na kruhové plošině, můžete neustále utíkal kolem dokola, což je také jediný způsob pohybu při kterém přežijete. Prostě si zahrejte na blondýnu, která vidí před kruhovým objezdem třicítku a tak ho třicetkrát objede. Pavouček se pohybuje také dokola plošiny a opravdu není bezpečné skončit v jeho blízkosti. Pomocí klepet vás může dost brutálně poranit. Sice se útokům někdy dá uhnout skrze QTE, ale musíte být hrozně rychlí.
– Pavouk je zranitelný v tlamě, jenže si ji pečlivě chrání. Zaměřte se na rudé klouby jeho nohou. Když je závažně poraníte, pavouk na moment padne na plošinu a otevře tlamu. Rychle do ní perte brokovnicí nebo sniperkou. Magnum bych na bossfight nedoporučoval, protože zbytečně vyházíte cennou munici.
– Čas od času pavouček vypustí spoustu malých, říkejme tomu vážky, poletujících mršek. Mršky vás mohou zblízka bodat ale jdou snadno sestřelit. Podstatné je, že po vážkách mohou zbývat předměty! To znamená, že když budete ochotni vytrvat a čekat na likvidaci vážek, můžete se neuvěřitelně zahojit po stránce munice. Na magnum náboje ale nečekejte, ty po vážkách nezbývají.
– Čím více je pavouček poraněný, tím více se zrychluje – jeho útoky jsou prudší a jeho pohyby mrštnější. Prostě zprvu líný bossfight, který postupem času vygraduje až do pěkně hektické bitky.

 

Kapitola 5-2 – Experimentální laboratoře
Počet nepřátel – cca 55
Délka – 00:45:00

K 5-2

Dokument – Tricell
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o Tricellu, organizaci zloduchů.

Emblémy (1)
24.) Překonejte dopravníkový pás se zápalnými nádržemi a sejděte po schodech do přízemí (k pásu s mrtvolami). Vemte to doleva a podívejte se do otevřeného kontejneru. Vida, je tu emblém!

Samopal SIG 556 (4 000,-)

– Poslední automatická puška je k mání v prostřední části spalovny, vedle pásu s mrtvolami. Jde o vyváženou zbraň, která vyniká snad jen v rychlosti nabíjení. Všechny ostatní aspekty má vysoké ale ne nejlepší. Přesto jde o výtečnou univerzální zbraň.
– Zásobník – 40 / 80
– Poškození – 80 / 180
– Nabíjení – 2,55s / 1,42s
– Cena vylepšení 71 000

Granáty – Zápalné
– Červená krabka, čili zápalné granáty. Vyjdou na 2400 a poprvé na ně narazíte na konci této úrovně (poté už budou volně ke koupi).
– Oheň je výtečný proti nepřátelům, které je těžké zasáhnout, anebo mají malé zranitelné místo. Ideální proti bossům jako je Uroboros nebo skupinám nepřátel se štíty.

Přestřelky
– V této úrovni nastupuje třetí sada madžinů a to madžini s bouchačkami. Rázem je třeba volit jinou taktiku a to časté využívání krytů.
– Všimněte si, že většina objektů, za které se můžete krýt je značena červenobílým šrafovaným okrajem.

Boss 10 – Uroboros (Mkono)

Boss 1-2

– Pestrý bossfight s pokročilou variantou monstra, které se představilo už v druhé úrovni, vzpomínáte? Tentokrát to bude horší. Uroboros snese mnohem víc ran a je vražednější. Nově může vystřelit ruku, která se plazí po zemi proti vám. Pokud mu zničíte ramena, narostou mu další zranitelné výstupky zakočené koulemi. Pokud zničíte i je, Uroboros se sebou nesekne o zem, ale bude se pohybovat, ačkoli je nyní ve zranitelné formě. Po chvíli mu části těla dorostou a boj vesele pokračuje. I tento Uroboros se umí rozpustit a zhmotnit jinde v aréně.
– V aréně je hromada věcí. Bylinky, spreje, munice, bedny, granáty… některé předměty jsou za sklem, které musíte nejprve zničit.
– Také tu jsou tři červené nádrže, které můžete povalit, počkat až je Uroboros chytí a rozstřelit je (tohle už znáte z minula). Ještě kdyby tady tak byla další spalovna…. místo ní je tu alespoň speciální zbraň – plamenomet. Ten je upevněný na držáku, kde se postupně dobíjí. Až bude hotovo, vemte ho, zpražte Urobora a zase plamenomet vraťte, aby se mohl doplnit palivem. Pokud hrajete sólo, můžete nakázat parťákovi, aby plamenomet použil on.
– Taktika vypadá takto – poberte věci a počkejte, až se doplní plamenomet. Pak Urobora skolte ohněm – zápalné granáty, granátomet (se zápalnými granáty) anebo nádrž. Mezitím druhý parťák vytasí plamenomet a teprve v momentě, kdy Uroboros ztratí paže a bude více zranitelný, ho zpražte. Takhle stačí postup opakovat. Dojdou-li zápalné propriety, musíte si vystačit se zbraněmi anebo pouze s plamenometem. Pokud hrajete sólo, využijte parťáka, aby nosil plamenomet a vy se postarejte o ochromení Urobora.

 

Kapitola 5-3 – Výzkumné laboratoře Uroboru
Počet nepřátel – cca 30
Délka – 00:50:00

K 5-3

Dokument – Jill Valentineová
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o Jill, hrdince, která měla svoji premiéru už v prvním dílu série.

Emblémy
25.) Hned po opuštění laboratoře, kde s bojovalo s Uroborem, si všimněte dvou ventilátorů. Za lopatkami toho vpravo je emblém.
26.) Tohle je docela drsné. V rámci přestřelky na kruhovém výtahu počkejte až se plošina poprvé zbrzdí. Vzadu, hned za chlápkem, který stlačenou pákou přidržuje výtah je emblém. Možná se vám podaří sniperkou prostřelit chlápka a emblém získat. Pokud ne, snažte se najít dobrý úhel a emblém trefit než zmizí z dohledu. Jestliže to nezvládáte, můžete sáhnout i po netradičních metodách, jako je granátomet nebo raketomet.
27.) Na staveništi obejděte výtahovou šachtu a zezadu se do ní podívejte. Pod úrovní terénu je v šachtě připevněn emblém.

Odpočinek na křesle
– Oba hrdinové se mohou v rámci kontextové akce posadit na křeslo, kde byl hostitel Urobora. Nic z toho není, pouze krátká animačka.

Sniperka H&K PSG1 (4 000,-)

– Poslední sniperku najdete v kufříku v malé místnosti, kde spustíte proud do vozíku přes propast. Jde o nejslabší sniperku, která má ale velice rychlou střelbu, stabilitu a možnost velmi vysokého přiblížení. Ideální na ty nejvzdálenější cíle.
– Zásobník – 5 / 15
– Poškození – 600 / 1200
– Nabíjení – 2,55s / 1,70s
– Speciální – Přiblížení optiky 0 / 2
– Speciální – Poloautomat
– Cena vylepšení 64 000

Zbraň – L. Hawk (5 000,-)

– Brutální bouchačka a zároveň poslední kvér kategorie magnum. Je k mání v areálu bossfightu. Běžte do patra a pak chodbou stále rovně až do místnosti se sarkofágy. Společně s parťákem odsuňte sarkofág a vyzvedněte si bouchačku. Její získání musíte stihnout během boje s Weskerem, pak už bude pozdě.
– Lighting Hawk je sice slabší magnum než M29, ale má rychlé nabíjení a hlavně vražednou průbojnost. Snadno sundáte několik zmetků v řadě anebo prostřelíte zbroje madžinů. Velice mocná bouchačka.
– Zásobník – 5 / 8
– Poškození – 1400 / 3000
– Nabíjení – 1,70s / 1,36s
– Průbojnost – 0 / 3
– Cena vylepšení 71 000

Granáty – Elektrické
– Světle modré krabky ukrývají elektrické granáty. Jejich cena dělá 1200. Poprvé na ně narazíte v této úrovní v bočním skladišti továrny. (poté už budou volně ke koupi).
– Elektřina dokáže velice poškodit i silná monstra a ochromit je. Obzvláště se elektřina vyplatí na potvory, které si chrání svá citlivá místa (třeba Trhač). Musíte ale být připraveni bleskově změnit zbraň a udeřit.

Boss 11 – Wesker + Jill

Boss 5-3,6-3

+

Boss 5-3

– Jeden z nejlepších ale také nejkomplikovanějších bossfightů. Chris a Sheva versus Wesker a Jill, prostě double duel.
– Předně je třeba říct, že po sedmi minutách boje se Wesker spakuje a odejde. Málokdo ale ví, že ho lze porazit, respektive lze mu udělit takové poškození, po kterém uteče ještě před uplynutím 7 minut. Odměnou za to vám nebude jen hřejivý pocit, ale i cennost (10 000), kterou si můžete vyzvednout v přízemí. Potíž je v tom, že Weskera prakticky nejde trefit. Je schopen uhnout téměř každé kulce, to samé platí pro exploze. Zblízka vás vyřídí pár ranami (lze jim uhnout přes QTE) a na dálku občas vytasí svoji vražednou magnum. Přesto má Wesker jednu slabinu – moment překvapení.
– Až Wesker prokopne Chrise dveřmi, utíkejte do patra, kde se dá krýt za rohy. Je třeba využívat krytu a pálit na Weskera zpoza stěny. Rovněž si pomožte tím, že v chodbách sestřelíte rozvěšená světla. Miřte na hlavu a pokud chcete Weskera opravdu vyřídit, sáhněte po magnum, ideálně pěkně vylepšené magnum. Všímejte si toho, co Wesker říká. Jakmile mluví o tom, že jste se mu schovali, máte šanci ho trefit. Když řekne, že vás našel, už je zase připravený uhýbat. Během první hry nedoporučuji snažit se Weskera dostat. Jen utíkejte, sbírejte věci, vyzvedněte si cennosti a hlavně novou zbraň. Při další hře si na tuto úroveň vezměte magnum s vylepšeným poškozením a dostatek munice. Uvidíte, že Weskera porazit půjde.
– Do boje zasahuje i Jill. Zblízka je smrtící díky bojovým uměním (lze se vyhnout díky QTE) a na dálku používá dvojici samopalů. Zásadní problém je ten, že ji nesmíte zabít! Během boje je dobré, když se jeden hrdina zaměří na Jill a zkusí ji odlákat v přízemí, zatímco druhý se věnuje Weskerovi v patře. V sólo hře se o obstarání Jill pokusí parťák.
– Jakmile Wesker vyklídí pole, bitva pokračuje proti Jill. Horní část arény bude nedostupná a vy prakticky nemáte kam se ukrýt. Stále nesmíte Jill zabít, pouze ji musíte ochromit a skrze QTE ji strhnout parazita.
– Chris může na Jill promluvit kontextovou akcí, ale to nezabere. Lepší je ji jedním hrdinou zezadu chytit, zatímco druhý hrdina začne sundávat parazita. Nepovede se to napoprvé, protože Jill se vymaní ze sevření a udeří vás (pokud neuhnete přes QTE).
– Existuje ještě jeden lepší fígl. Jakmile jeden hrdina Jill drží, trefte ji zbraní do parazita. Jill to na okamžik ochromí, vy ji můžete kontextovou akcí srazit k zemi, zakleknout a teprve nyní parazita odebírat. Je to jednak bezpečnější ale také snazší (Jill se nestihne tak rychle vymanit). Dejte ale pozor, abyste stříleli jen a pouze do parazita, ideálně nějakou velmi slabou zbraní.
– O ochromení Jill končící jejím sražením k zemi se můžete postarat i zábleskovým granátem. Pokud nějaké máte, určitě je použijte.


 

Kapitola 6-1 – Paluba
Počet nepřátel – cca 50
Délka – 00:50:00

K 6-1

Emblémy (3)
28.) Tohle je práce pro odstřelovače. Na vršku stožáru na kabině lodi (nejvyšší bod lodi) je emblém. Nejlepší místo pro jeho sestřelení je z jeřábu odkud vysvobodíte parťáka z klece. I tak to chce přesnou ruku a přesnou sniperku, ideálně PSG1.
29.) Velice drsně schovaný kousek. V oblasti, kde parťáka zavřou do klece se otevře kontejner nahoře a v něm je nepřítel s granátama. V tom kontejneru je i emblém ale zezdola ho nemůžete trefit. Musíte si pomoct granátem. Hoďte ho do kontejneru a sledujte, zda vám naskočí nově získané emblém. K vidění je tenhle emblém jen v animaci, když střelbou aktivujete výtah.
30.) Poslední emblém! Kdo jich nasbíral 29, tenhle zvládne s lehkostí. V kajutě, kde překvapíte Excellu se podívejte nahoru na skříňky. Za jednou prosklenou skříňkou je emblém.

Kostilam (4 000,-)

– Poslední bročka je k mání v kufříku pod velkým schodištěm v interiéru lodi. Kostilam je bohužel velmi slabá brokovnice, ale vyniká v rychlosti nabíjení a hlavně ohromném rozptylu, který lze ještě navýšit vylepšením. Skvělá zbraň do velmi těsných prostor.
– Zásobník – 5 / 15
– Poškození – 180 / 350
– Nabíjení – 2,52s / 1,82s
– Speciální – Rozptyl 0 / 2
– Cena vylepšení 73 000,-

Madžin na jeřábu
– Když se na počátku úrovně podíváte nahoru na ocelovou konstrukci pro posouvání kontejnerů na jeřábu, uvidíte vedle klece postávat dva týpky. Sundejte aspoň jednoho a pokračujte dál. Krátce poté, co zachráníte parťáka z klece, najdete na jednom z kontejnerů cennost (2000).

Boss 12 – Madžin s gatlingem

Boss 6-1

– Madžin kulturista s kulometem v prackách a granáty u pasu. To je recept na pěkně horký bossfight. Celá oblast skladiště, kde se bossfight odehraje je plná potencionálních krytů (sledujte červenobílé šrafování). Právě kryty jsou první metodou, jak přežít. Tou druhou je neustále si udržovat od kulometčíka odstup. Čím je dál od vás, tím hůře vás trefí, jednoduché.
– Dejte si pozor na jeho granáty. Těmi vás snadno vyžene z krytu a tak je třeba mít už dopředu vyhlédnutý jiný kryt.
– V areálu je několik červených nádrží, které můžete rozstřelit a explozí madžina poranit. Také tu najdete dvě miny, stačí je dobře umístit.
– Ta velká krabice na munici, kterou boss nosí na zádech je neprůstřelná. Naopak nejzranitelnější místo kulturisty je hlava. Nejdřív mu ustřelte brigadýrku a pak mu to ládujte do kebule ve velkém. Po kritickém zásahu borec na moment zavrávorá a vy ho můžete zblízka udeřit (boj zblízka). Jenomže přibližovat se k němu je o hubu. Pokud se vzpamatuje dřív než mu jednu vrazíte… asi si to domyslíte sami.

 

Kapitola 6-2 – Hlavní paluba
Počet nepřátel – cca 25
Délka – 00:20:00

K 6-2

Dokument – Excella Gionnová
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o Excelle, namyšlené mrše, která se sveze na plánech Weskera.

Chapadla v lodi
– Chapadla Uroboru, která překáží v lodi jdou zničit. Můžete si tak uvolnit chodby a neobcházet je přes kajuty, nicméně nic víc tím nezískáte. Pouze vypotřebujete spoustu munice.

Boss 13 – Uroboros Aheri

Boss 6-2

– A Uroboros do třetice. Tentokrát ještě silnější a ještě vražednější. Ani se nechce věřit, že tahle legrace, velká jako nákladní loď, je původně Excella. No, rozhodně je o něco míň sexy, pokud tedy nejste těžcí příznivci chobotniček.
– Excella ovládá celou řadu útoků a boj se dynamicky mění dle toho, zda je Uroboros zraněný a taky jak moc je zraněný. Začněte tím, že kartou otevřete dvířka s laserovým naváděčem. Popadněte tuto speciální zbraň a vylezte po žebříku. Dole je sice víc prostoru na manévrování, ale hůř se odtamtud trefuje Uroboros.
– Uroboros má zpočátku dvě velká chapadla ukončená oranžovými kouli – typické zranitelné místo každého Urobora. Potíž je v tom, že koule se často zatahují, takže nebudete schopni je zaměřit laserem. To nevadí, laser nechte v pařátech vašeho parťáka a vy zatím střílejte koule ručními zbraněmi. Před útoky Urobora musíte uhýbat velmi rychlými QTE. Je třeba se dobře naučit kombinace kláves, protože boj je dlouhý a uhýbat budete často. Pokaždé, když se jedno chapadlo nakloní na pravou, či levou stranu, víte, že vás během chvilku zkusí udeřit. Střílejte Urobora a jakmile některá koule pohasne, parťák má možnost kouli zaměřit. Tady je jeden z mála momentů, kdy má sólo hráč navrch – AI řízený parťák totiž zaměřuje zatraceně dobře. Pokud váš živý kolega nedokáže hemžící se koule zaměřit, musíte je dorazit střelbou. Když jsou obě koule zničené, jde se do druhé fáze.
– Uroboros otevře svoji obrovskou kouli, což je jeho zranitelné místo. Pokud se nepletu, doopravdy poškozujete Urobora pouze střelbou na tuhle kouli. Likvidace malých koulí slouží pouze k otevření té velké. Protože se koule prakticky nehýbe, měl by ji být schopen zaměřit i váš živý parťák. Jestliže nezvládá ani to, pravděpodobně je váš parťák ochrnutý a nabízí se otázka, jak jste se vůbec dostali tak daleko?! Jeho zásluhou jistě ne. V každém případě pomozte parťákovi zbraní (máte-li magnum, neváhejte ji použít).
– Urobora zabít nestihnete a on velkou kouli zakryje. Zároveň vytasí čtyři chapadla s menšími koulemi a legrace může pokračovat. Pozor dejte na vůbec první útok čtyř chapadel – zvednou se do výše a když je nestihnete zranit střelbou, rozbijí celou loď a je konec!
– Se čtyřmi chapadly se bojuje stejně jako předtím se dvěmi. Jen hrozí trochu jiný QTE úhyb. Když chapadla porazíte, opět se otevře velká koule. Když ani teď Urobora nedorazíte, opět vyrostou chapadla (už jen 2) a jede se stále dokola, dokud velkou kouli nezničíte.
– Ještě je třeba dodat, že během každé fáze (zničení koule, otevření velké koule…) se na lodi objeví malý shluk chapadel. Ty na vás budou chtít skočit a poranit. Když je zničíte, zbudou po nich předměty.

 

Kapitola 6-3 – Můstková paluba
Počet nepřátel – cca 30
Délka – 00:45:00

K 6-3

Dokument – Albert Wesker
– Po dokončení této úrovně se v menu odemkne spis o Weskerovi – patrně nejúhlavnějšímu záporákovi série, který byl prvně k vidění už v RE1 a tady v RE5 konečně nadobro skončí.

DLC – Lost in Nightmares
– Pokud vlastníte příběhové DLC pro RE5 – „Untold Stories Bundle“ po dokončení této úrovně se vám odemkne možnost zahrát si druhou ze dvou DLC kapitol.

Kapitánské křeslo
– Na kapitánské křeslo na můstku lodi si mohou hrdinové sednou. Nic z toho není, pouze krátká animačka jako předtím na křesle v laboratořích (kapitola 5-3).

Granáty – Dusíkové
– Šedivé krabky ukrývají vzácné dusíkové granáty. Jejich cena dělá 4800. Poprvé na ně narazíte až v této poslední úrovní v malé komoře v patře strojovny lodi (v oblasti s madžinama s kulometem). Granáty budou volně ke koupi až poté (čili až pro další hru anebo během této úrovně, pokud zemřete).
– Dusík dokáže řadové nepřátele zmrazit a vy je pak můžete jednou ranou zničit anebo rozkopnout (bojové umění). Obzvláště skvělé jsou tyto granáty proti velkým skupinám nepřátel.

Kulomet záchrany
– Až ve strojovně otevřete vrata, kde z podlahy vyjede dvojice řízků s kulomety, jde do tuhého. Můžete využít spletitost celé strojovny a neustále utíkat. Můžete využít miny, dusíkové granáty, nebo sniperku, ale existuje jedna lepší varianta. Vlevo a vpravo od plošiny kde se zjeví kulometčíci jsou žebříky vedoucí na vyvýšeně věžičky. Na té vlevo je stacionární kulomet. S ním dokážete napáchat drtivé škody a zoufalou situaci zvrátit ve váš prospěch.

Poslední cennost
– Pokud hrajete za Chrise, můžete získat poslední cennost ve hře. Během závěrečného bossfightu, v jeho první fázi, musíte běžet ke kamennému mostu. Všimněte si tmavé skály vpravo od něj. Její spodní část lze střelbou zničit (sledujte, kdy zaměřovač zčervená). Udělejte to. Až pod vámi praskne most, uvidíte kusy sestřelené skály jak tvoří ostrůvky v lávě. Přeskákejte po nich a dostanete se až k ostrůvku s cennosti (5000). Zpátky to půjde těžko, protože v cestě stojí Wesker. Musíte ho buď vy anebo parťák ochromit (ideálně střelbou do hlavy) abyste ho mohli oběhnout.

Boss 14 – Wesker

Boss 5-3,6-3

– Druhý ostrý střet s Weskerem už nepůjde vyřešit tím, že se zašijete a počkáte až odejde. Ačkoli stále platí, že Wesker uhýbá kulkám a je třeba hrát na moment překvapení. Vaším úkolem není ani tak Weskera střílet (radši šetřete munici), jako ho pomocí specifického postupu dostat do stavu, kdy mu můžete vrazit virus, který má Chris.
– Začněte tím, že pomocí pák pozhasínáte světla v areálu. Jsou tu celkem čtyři páky, z čehož jedna je rozbitá, takže se postarejte o tři zbylé. Díky tomu bude možné Weskera snáze zasáhnout, stále ale platí, že musíte využít momentu překvapení, tedy pálit když si Wesker stěžuje na to, že jste se mu schovali. Pálit ale nebudete zbraněmi, nýbrž raketometem.
– Najděte velký kontejner zakrytý sklem. Sklo zničte a popadněte raketomet s optikou do tmy. Je to opět speciální zbraň, kterou nemůžete strčit do inventáře. Když o vás Wesker, neví střelte na něj raketu. On ji stihne za letu chytit. Rychle ji rozstřelte zbraní a exploze Weskera ochromí. Teď rychle běžte Weskera chytit (Sheva) zatímco mu Chris vrazí kontextovou akcí virus. Je to podobná situace jako když jste chytali ochromenou Jill a strhávali z ní parazita. Jakmile je vir ve Weskerovi, bossfight končí.
– Nicméně jedna raketa, respektive jedno ochromení Weskera vám pravděpodobně nebude stačit. Wesker dokáže hrdinu, který ho chytí, přehodit přes sebe a vymanit se ze sevření. Přesto jde o správný postup, pouze to takto zkuste znovu a znovu.
– Je třeba dodat, že raketomet má jen jednu raketu. Další můžete najít v některých bednách a nekonečná zásoba raket je nahoře na železné konstrukci, kde je další sklem krytý kontejner. Při nabíjení raket si můžete s parťákem vypomoct. Jeden má raketomet a druhý do něj vrazí nesenou raketu. Anebo to můžete udělat sami, když si raketomet položíte, vezmete raketu a nabijete.
– Pokud hrajete sólo, je docela užitečné nakázat parťákovi, aby raketomet používal on. Jakmile mu pak odkryjete zasklený kontejner s raketami (objevíte, že tam jsou) bude pro rakety chodit automaticky sám a na vás jen bude udržet Weskera dole ve tmě.
– Existuje ještě jedna varianta, jak Weskera vyřídít. Pokud vám raketomet vadí a chcete raději terminátora Weskera vyřídit ručně, možnost tu je. Zblízka je Wesker smrtící a dokáže vás jednou ranou zabít proražením hrudníku, nicméně jeho útokům se lze vyhnout přes QTE. Počkejte tedy až se na vás Wesker vrhne zblízka a všem útokům se vyhněte. Následně ho můžete udeřit vy, načež následuje další QTE part, který pokud dobře zvládnete, holýma rukama skolíte Weskera na zem! Dostanete ho do stavu, kdy mu můžete vpíchnout virus. Na okraj zmíním, že Chrisovo mlácení Weskera je takové klasické (pěsti sem, pěsti tam), kdežto Sheva tam rozjíždí skvělou salvu kopanců, včetně velice pěkných akrobatických kousků.

Hlavní boss – Albert Wesker (Uroboros)

Boss 5-3,6-3

– Závěrečný bossfight RE 5 se odehraje na ostrůvcích uprostřed sopky. Wesker si švihnul dávku Urobora, ale protože se pyšní kvalitní DNA, neztratí nad sebou kontrolu a ani lidskost. Vyroste mu ale řádka chapadel. Boj má několik fází. Poprvé se vám Wesker objeví za zády. Když máchá chapadlem kolem sebe, dokáže vás jedinou ranou srazit do lávy a zabít. První úkol je tedy jasný – utéct. Jenomže se kamenný most rozlomí a oba hrdinové skonči odděleni.
– Nyní musí každý hrdina obstarat svůj part. Pokud hrajete sólo, je to snazší, protože AI řízený parťák svůj úkol zvládne.
– Chris se ocitne v blízkosti Weskera a musí utéct. V tuto chvíli máte možnost získat jednu cennost (viz výše). Cíl útěku je velký ostrůvek na opačné straně. Přeskočte na něj a vylezte nahoru. Nemáte kam uhnout, můžete pouze couvat na okraj ostrůvku. Mezitím musí Sheva běžet dál a střelbou vyprovokovat Weskera. Wesker přeskočí k ní a Sheva musí utíkat přes kamenný můstek. Kámen pod ní praskne a ona se musí díky velice těžkému QTE vytáhnout. Mezitím na ni jde Wesker, kterého musí Chris zpomalit střelbou. Když se Sheva vytáhne, může běžet až na konec ostrůvku s Weskerem za zády. Nyní musí zaúřadovat Chris, přiběhnout k balvanu a díky QTE ho pěstí dostrkat do lávy (velice praštěná scénka), aby mohla Sheva přeskákat ke Chrisovi. Když se oba hrdinové sejdou, hra se uloží, takže pokud to teď zvoráte, nemusíte celý bossfight opakovat od znova. 🙂
– Wesker nadále rozjíždí svůj vražedný útok, takže jen utíkejte na vršek ostrůvku. Tady Wesker vytasí další útoky. Před většinou z nich se dá uhnout díky QTE. I tak je ale máchání chapadel tak rychlé, že mu těžko budete uhýbat. Weskerovi při určitých typech útoků vyčnívá z těla srdce a to buď na hrudi nebo na zádech. Ideální je, když parťáci stojí proti sobě (tady bude mít navrch coop hra). Perte to do srdce a Wesker by měl po nějaké době skončit.
– Existuje i metoda, kdy se vám podaří Weskera na moment omráčit a v rámci QTE mu bojem zblízka probodnout srdce nožem. Je to docela komplikované, protože Wesker nevydrží ochromený dlouho a tenhle útok vyžaduje zapojení obou parťáků – začíná Chris, který na Weskera zezadu skočí, zepředu přiběhne Sheva a provede řetězec útoků svým nožem, načež oba parťáci probodnou Weskerovo srdce společně.
– Wesker po poražení skončí v lávě, zatímco hrdinové utečou ve vrtulníku. Nicméně Wesker z posledních sil zasáhne vrtulník svým chapadlem a zkusí jej strhnout dolů. Na to je třeba zareagovat posledním QTE a Weskerovi ustřelit raketou palici. To je vlastně poslední úkon bossfightu a zrovna tak celé kampaně. Zbývá si už jen oddechnout, rozloučit se s oblíbenými hrdiny a na pozadí titulků si poslechnout zpívaný song.

Titulní song
– Titulní píseň pro RE5 se jmenuje Pray a zpívá ji původem Senegalská zpěvačka Oulimata Niang.
– Tady na webu si můžete píseň poslechnout u recenze, kde odkazuji na YT video s tímto songem.

Návrat hrdinů
– Ptáte se v kterém dalším díle se hrdinové z RE 5 vrátí na scénu? Chris si střihne comeback už v dalším číslovaném díle RE 6, kde je jedním ze sedmi hlavních hrdinů. Sheva se bohužel na scénu už nevrátí. Africké dobrodružství je její první a poslední. Co se týče Jill, tak ta se jako hlavní hrdinka objeví v Revelations.
– Jak Chris, tak i Jill se v rámci RE 5 objeví ještě v DLC Untold stories bundle.


 

Bonusy

NG+
– NG+ neboli New game+ je termín používaný u her, v nichž můžete hrát kampaň znovu a to s určitými zisky z předchozí hry.
– Do nové hry se vám přenese kompletní inventář, tedy všechny věci, které máte u sebe, včetně uložených předmětů, přičemž vylepšeným zbraním tyto vylepšení zůstávají! Stejně tak si do NG+ přenesete váš finanční obnos.
– Nová hra by měla být výrazně snazší a pohodovější. Pokud vám náročné situace chybí, můžete navýšit obtížnost anebo předměty v inventáři jednoduše prodat.

Odměny
– Po dokončení kampaně se vám odemkne řádka bonusů. Krom výše zmíněného dokumentu a DLC kapitoly to je…
– Možnost hrát kampaň za Shevu
– Hra Mercenaries (žoldáci), kdy vyberete postavu s její specifickou výbavou a v časovém limitu se snažíte na uzavřené mapě nahrát co nejvíce bodů. Za to získáváte body na nákup bonusů a odemykáte nové postavy a nové úrovně.
– Pokud máte příběhové DLC „Untold Stories Bundle“ odemknete nový kostým pro Chrise
– Pokud máte příběhové DLC „Untold Stories Bundle“ odemknete nový kostým pro Shevu
– Pokud máte příběhové DLC „Untold Stories Bundle“ odemknete novou verzi Mercenaries (Reunion), kde můžete hrát s deseti novými postavami, včetně postav z jiných RE.
– Pokud máte příběhové DLC „Untold Stories Bundle“ odemknete 6 bonusových figurek.

Skrytá bonusová zbraň – Kulomet (50 000,-)

– Pokud maximálně vylepšíte samopal Vz. 61 a dokončíte hru, odemknete skrytou bonusovou zbraň – kulomet. Kulomet má nekonečné množství munice a je extrémně účinný. Potíž je v tom, že je nepřesný a že pohyb s kulometem je pomalý.
– Kulomet může používat jen Chris. Sheva na to asi nemá dost síly. Ale nebojte, i ona má jednu speciální zbraň.

Skrytá bonusová zbraň – Luk (50 000 ,-)

 

– Pokud maximálně vylepšíte sniperku S75 a dokončíte hru, odemknete speciální zbraň – luk. Luk má nekonečno munice, omezený dostřel, ale vražednou účinnost a také střílí velice rychle.
– Luk může používat pouze Sheva. Svým způsobem jde o protiváhu k Chrisově kulometu.

Nekonečno munice
– Pokud vylepšíte zbraň na maximum, můžete si za určitý obnos bodů zakoupit možnost mít nekonečné množství munice. Tato varianta se pak zapíná v kolonce bonusů, takže se nemusíte bát, že se nákupem připravíte o potřebu hledat munici.

 

Kostýmy

 

 

Chris

Sheva

 

Figurky

– Galerie figurek seřazených dle podmínky pro jejich získání.
– Poslední figurka chybí. Úkolem je získat ve všech úrovních hodnocení S, což se mi nepodařilo. Předpokládám, že figurka bude znázorňovat Weskera po mutaci (nikdo jiný snad ani nezbývá).

 

Filtry

– Za dokončení hry na určitou obtížnost si můžete v menu bonusů zakoupit filtry, které mění barvy obrazovky.

 

Cenností