Coma: Mortuary

introMortuary je první díl z původně plánované trilogie Coma, jejíž budoucnost bohužel skončila v prachu a popelu. Hra vyšla roku 2014 a jelikož od té doby není jediné zprávy o druhém dílu, je zřejmé, že vývojářský tým svůj projekt vzdal. Už jen z tohoto důvodu je koupě a hraní Mortuary na pováženou, neboť je nutné počítat s tím, že příběh zkrátka nemá konec.

I pro mě byl osud trilogie důvodem proč se Comě vyhýbat, neboť nemám rád podobné nedodělky působící jen jako ždímačka na peníze. Ale při slevě jsem za 16 Kč hru vzal, abych ji mohl vyzkoušet, odehrát a zpracovat sem na Adventuristu. Ač jsem se během celého hraní nedokázal a ani moc nechtěl soustředit na příběh, který stejně nikam nevede, musím říci, že hra není zase až takovou katastrofou a příznivce walking adventur může zaujmout. Jaká tedy Coma je? Popravdě, jde o jednu z největších „kopií“ slavné Dear Esther. Skutečně námět je velice podobný jen s rozdílem, že hlavní hrdina neskončí po na ostrově ale přímo v podsvětí, což vyvolává temnou atmosféru, která je přítomna i díky solidní grafice.

Prostředí je však velice chudé – velmi často procházíte pouze stísněnými ponurými chodbami anebo velkými monumentálními sály se středověkým nádechem. Velká lineárnost hry v rámci žánru vůbec nevadí, ale prostředí se často opakuje a veškeré drobné odbočky a místnosti neobsahují nic, co byste na hlavní povinné trase neviděli. Celé prostředí tak působí chudě a nezáživně. Samotný příběh je především o filosofování nad životem a smrtí, jenže monology hrdiny nejsou zdaleka tak krásně napsané jako u Dear Esther. Nepotěší ani chabý anglický dabing, stejně jako chudé možnosti herního nastavení a občasné bugy.

Ve výsledku je Mortuary hrou, která vám v paměti moc dlouho neuvízne. Pokud překousnete občasnou nudu jež je způsobená i velice pomalou chůzi hrdiny, čeká vás procházka středověkými katakombami, ale žádný zapamatovatelný zážitek se konat nebude.

Hodnocení – 45%
Délka – cca 1h 20min


 

Návod

Tahle hra opravdu nepotřebuje návod a to ani kvůli upozornění na zajímavosti, nicméně mi přijde hloupé zpracovat hru a mít tu pouze recenzi.

 

Oblast 1 – Jeskyně

1Po autonehodě spadnete z útesu a zemřete. Na krátko se objevíte v nebi, ale jste odtud velice rychle spláchnutí hluboko do podzemí. A tady už začínáte vy. Zapněte si baterku a vydejte se tunelem vpřed. Projdete skrze sál plný rozbitých kocábek a dostanete se k ústí jeskyně, kde jsou u mola zničené plachetnice. Dveřmi v hrobce pokračujte dál.

 

Oblast 2 – Klenba

2Projděte přes kamenný most nad propastí a dostanete se kamsi do podzemních katakomb. Je to bludiště s pravidelným tvarem jehož některé chodby jsou přehrazeny mřížemi. Na první křižovatce se dejte rovně, na další doleva, na té další doprava. Dorazíte na křižovatku, kde zahlédnete temné siluety postav. Brzy zmizí ale jejich šepot bude slyšet dál. Vy pokračujte vlevo. Dojdete ke schodišti na nižší úroveň bludiště, když se za vámi objeví celé zástupy mrtvých. Sice zmizí, ale jsou tam a vy musíte utíkat zpět. Pokud se necháte chytit mrtvými, je po vás. Utíkejte proto vpřed a dostanete se do dalšího bludiště. Řiďte se zapálenými svícemi, které vás bezpečně provedou bludištěm. Až se dostanete ven, můžete si oddechnout.

 

Oblast 3 – Sen

3Ocitnete se ve svém domě. Venku prší, fouká vítr a celé pkolí má nazelenalý nádech. Můžete si projít sklep, přízemí i patro ale důležité je navštívit především pokoj s počítačem v patře. Tady ze stolu seberte klíče od auta, načež za vámi zahlédnete svoji ženu Tess. Osudová událost je na dohled.

 

Oblast 4 – Márnice

4Proberete se zpátky v katakombách. Pokračujte chodbou stále vzhůru až se dostanete do velké síně před svatyní. Po stranách jsou menší místnosti s těly a před vámi obrovská svatyně se sochou anděla. Po stranách jsou chodby, přičemž většina je zavalená, nicméně první chodba vlevo nikoli a ta vás zavede do knihovny.

 

Oblast 5 – Knihovna

5-knihovnaSál před vámi je obrovský a celý má tvar oválu. Projděte průchodem k první bráně. Pomocí pák bránu zvedněte a projděte do sálu se sochou černého ženy s křídly. Na jejím podstavci jsou čtyři páky, přičemž jedna sochou otáčí a ty zbylé slouží k otevření bran, proti kterým se socha zrovna dívá. Otáčejte tedy sochou kolem dokola a vždy ostatními pákami otevřte dveře. Jedny dveře se však neotevřou. Nevadí, protože za oběma zbylými se nachází chodba, kde krom polic s knihami najdete páky. Zatáhněte za obě, čímý aktivujete páku před zavřenými dveřmi. Zatáhněte za ni a cesta dál je volná. Dorazíte do obrovské studovny. Vpravo i vlevo jsou zhruba uprostřed komnaty s postelemi. Vás zajímá levá ložnice, kde je cesta dál skrze dveře.

 

Oblast 6 – Zahrada

6-zahradaChodba vás dovede skrze dva pokoje s postelemi až k oltáři na nějž se váže velký kruhový sál s mrtvým stromem uprostřed. Po stranách vedle sloupů jsou celkem čtyři páky. Zatáhněte za všechny, čímž odklopíte strop a dolů začne proudit měsíční svit. Světlo otevře i tajnou cestu před sochou anděla v márnici. Automaticky tam sejdete a skočíte do propasti.

 

Oblast 7 – Stoky

7-stokyOcitnete se ve stokách, kde hrozí nemalé nebezpečí. Čas od času zaslechnete za vámi kroky. V žádném případě se nevracejte ke zdroji zvuku, protože by vás duše mrtvých pohltili. Pokračujte rovně až ke křižovatce. Před vámi je tunel, který blokují špičaté mříže. Je nutné propátrat boční chodby tvořící bludiště a aktivovat celkem čtyři spínače. První je přímo před vámi vedle brány, druhý je v chodbě vlevo (jen kousek od křižovatky) a zbylé dva potkáte při průchodu dlouhou chodbou vpravo. Až aktivujete všechny spínače, vraťe se k bráně a projděte jí. Pokračujte stále rovně k další bráně. Páka je hned vedle, ale mříže vydrží otevřené jen chvíli, takže rychle proběhněte. Protože kroky za vámi začnou sílit, zbytečně nemeškejte a pokračujte vpřed. Dorazíte ke kruhové jámě, kterou opatrně obejděte po římse a vstupte do tunelu na opačné straně.

 

Oblast 8 – Žalář

8-zalarPokračujte chodbou. Ta má sice mnoho odboček, ale všechny končí po pár metrech. Jedna odbočka končí mříží, kterou bude třeba otevřít. Sejděte dolů po točité cestě. Vpravo je místnost plná klecí a opodál je páka, kterou aktivujte. Tím jste otevřeli mříž nahoře. Vraťe se tam a projděte mříží, která se za vámi zavře. Nyní to bude náročné, protože proti vám vyběhne zdejší vládkyně Lilith. Musíte jí utéct a to následujícím způsobem – vběhněte do chodby vpravo a oběhněte levý středový sloup tak, abyste proti sobě měli dlouhý temný tunel. Tím utíkejte dál. Cesta se bude po různu klikatit, ale není kde zabloudit. Nakonec doběhnete do místa, kde se za vámi zavře mříž. Uff. Vyjděte po schodišti, kde si můžete všimnout psa, jak kráčí chodbou. Brzy zmizí. Pokračujte dál a narazíte na mříž za kterou je zvláštní pyramida. chodba pokračuje vlevo. Je tu pár místnosti s celami a klecemi, nicméně vás zajímá hlavně dlouhý temný tunel. Projděte jím a nyní se už automaticky přesunete do sálu, kde na vás spadne klec. Kolem se to začne hemžit červy až vyleze jeden velký a vy skončíte zajati místními pány. Skončíte v cele, kde první (a bohužel i poslední) část této trilogie končí.