Doorways 1 – Prelude

Prelude je první díl hororové adventurní trilogie, která na světlo herního světa dorazila z koutů, kde herní průmysl běžně nekvete a to z Argentiny. Na trilogii Doorways je už na první pohled vidět inspirace slavnou Penumbrou, či Amnesií, ostatně i grafická úroveň hry se tomu velmi blíží. Bohužel po stránce kvality se Prelude zdaleka nevyrovná těmto hororovým velikánům.

Celá trilogie je rozdělena do čtyř různě velkých kapitol a prologu, přičemž Prelude obsahuje hned dvě kapitoly a logicky též prolog, neboli výcvik, kde se hráč naučí hru ovládat. Děj hry je založený na pátrání po psychopatických vrazích. Každý z nich se specializuje na určité způsoby vraždění a dle toho odpovídá i prostředí v němž se budete nacházet. Prelude nabídne dva šílence a tedy dvě odlišná prostředí. To první představuje potemnělé lesní stezky, hrad plný pastí či třeba mučírnu. Druhé prostředí je situované do velkolepých sálů s mnoha zlověstně vyhlížejícími sochami.

Po stránce herní náplně je Prelude klasikou žánru. Hratelnost je založená na obvyklých herních mechanismech viděných v hororových hrách. Nechybí sběr dokumentů, alias poodhalování děje, plnění různých hádanek založených na rychlosti a přesnosti, sběr a používání předmětů a též utíkání před monstry. Plusem je možnost nacházet ukryté relikvie, které sice nemají žádnou funkci, ale znáte to – příznivce tajných oblastí potěší tajné oblasti, nikoli jejich obsah.

Ve srovnání s Penumbrou, či Amnesií však Doorways ztrácí body v intenzivnosti zážitku. Vše je takové polovičaté, nemastné a neslané. Prostředí není moc hezky vymodelované a s detaily se šetřilo kde to jen šlo. Jsou sice výjimky jako například působivá sousoší nebo mučící nástroje, ale jinak toho k vidění mnoho není. Všudypřítomná tma pouze maskuje jinak plytké okolí. Samotný příběh také nikam nevede a děj nenabízí nic vyloženě zajímavého. Motivace hru dokončit se odvíjí spíše od touhy překonat překážky nebo sesbírat všechny poklady. Těžko budete hnání vpřed příběhem anebo prostředím.

Od Prelude je dobré nic zvláštního neočekávat. Je to průměrná hororová adventura, která sice nemá nic v čem by vyloženě bodovala, ale průšvih to také není. Je jasné, že pokud s hororovými hrami začínáte, tak nepůjdete do Doorways, ale ten kdo má už něco nahráno a hledá alternativu k Amnesii, toho může tenhle argentinský kousek potěšit.

Hodnocení – 60%
Délka – cca 3h


 

Návod

 

Kapitola 1 – Jeskyně

doorways-1-jeskyneOcitáte se kdesi v jeskyni. Vydejte se tunelem až dorazíte k velké zavřené bráně. Jelikož celá úvodní část hry je brána jako tutoriál, budete nacházet kamenné tabulky na nichž je písmo popisující, jak hru ovládat. Vydejte se otevřenou chodbou na křižovatku a projděte jedinými dveřmi dál. Protáhněte se otvorem a na konci chodby narazíte na několik kamenů. Odtlačte je a pod jedním naleznete vaši budoucí krabičku do níž budete ukládat nalezené relikvie, přičemž jedna relikvie (1/2) už je uvnitř. Poté se vraťte na křižovatku, kde se otevře druhá chodba. Dojdete do jeskyně kde teče řeka. Seskočte do vody a po kamenech vyskákejte na protější břeh řeky (přímo pod rozbitým mostem). Protáhněte se podél stěny a dojdete k výklenku. Odtlačte kámen a z výklenku vemte relikvii (2/2). Poté přes kameny vyskočte zpátky na první břeh, vylezte po skále a přeskočte mezeru na mostu, abyste se dostali k vašemu deníku, kam budete ukládat dokumenty. Nyní zpátky na křižovatku a do poslední jeskynní chodby. V chodbě je odbočka vpravo kde na zemi najdete dokument (1/2). Na konci cesty odtlačte kámen pod rozpadlou zeď a vyskákejte si nahoru pro váš batoh na běžné předměty. Uvnitř batohu už najdete kamenný kruhový ornament. S ním běžte k zamčené bráně, vložte ornament do otvoru a po otevření brány vstupte. Za bránou na oltáři seberte dokument (2/2) a pokračujte. Tutoriál je za vámi a váš úkol – dopadnout šílené psychopaty v jejích podivných světech může začít.

 

Galerie


 

Kapitola 2 – Les kůlů

doorways-2-les-kuluPřímo před vámi leží pod pochodní dokument Jake Gibbs (1/15). Jake je váš první cíl. Jedná se o sadistického psychopata, jinak také profesora historie v Londýně. Pokračujte dál lesem až seskočíte na nižší podlaží a ocitnete se na křižovatce. Vpravo leží mezi dvěma pochodněmi dokument (2/15), ale cesta dál je ponořená do tmy – nechoďte tam! Vydejte se druhou cestou a prolezte pod kořeny až k oltáři na němž leží pochodeň. Pochodeň je speciální předmět, který lze zapálit díky již hořícím pochodním. Vaše zapálená pochodeň však vydrží svítit jen kráce. Jedině světlo dokáže zahnat Ztracenou duši, která se v oblasti vyskytuje a tak je pochodeň v mnoha momentech nezbytná. Vybavte se jí a vraťe se k temnému místu. Zapalte pochodeň a proběhněte temnou stezkou. Cesta bude dlouhá a je nutné běhat od světlu ke světlu, to abyste si mohli vždy zapálit pochodeň a pokračovat. Dorazíte na větší mýtinu, kde uvidíte vizi oběšenců. Zhruba uprostřed mýtiny leží pod pochodní dokument (3/15). Poté pokračujte již osvětlenou (bezpečnou) částí lesa k mostu.

Cesta přes most je velice komplikovaná, protože most je rozbitý a vy musíte opatrně přelézat po prknech. Zhruba v polovině se před vámi zjeví Ztracená duše. Nechoďte k ní –  zabila by vás! Místo toho přeskočte na prkno vlevo dole a tím duši obejděte. Zanedlouho poté, skočíte na plošinu, která se začne hroutit – urychleně přeskočte na další část mostu nebo se zřítíte do hlubin. Krátce poté znovu narazíte na Ztracenou duši. Opět ji obejděte a přes prkna přeskákejte až na konec mostu. Zapalte pochodeň a v rychlosti překonejte další část temného lesa.

Dostanete se k bráně hradu. Než půjdete dovnitř, vydejte se doprava dolů po schodišti. Na konci chodby najdete na oltáři dokument (4/15) a páku. Zatáhněte za ni a vraťte se před bránu hradu. Nyní jděte doleva. Vyjděte po schodišti, projděte malou bránou, kterou jste otevřeli pákou, a na oltáři najdete relikvii (1/4). Konečně vstupte do hradu. Dorazíte k masivním dřevěným vratům. Otevře se odbočka vedoucí doleva – vydejte se tam. Chodba se porůznu klikatí a na některých místech jsou na podlaze desky s otvory. Pokud na desku šlápnete, z otvoru vyjedou bodce a zabijí vás. Musíte desky opatrně přeskakovat. Narazíte na celkem tři překážky tvořené těmito deskami. Až překonáte i tu poslední, cesta vás zavede na schodišti. V záhybu schodiště je ve stěně díra. Proskočte jí a na konci temné chodby najdete relikvii (2/4). Chodba vás dovede do místa, kde uvidíte vizi mužů nabodnutých na kůly. Nahoře nad schodištěm je na oltáři dokument (5/15) a páka. Zatáhněte za páku a vraťte se až k masivní bráně (pozor na pasti s bodci!). Nyní se otevře druhá cesta, která také obsahuje nebezpečnou past. Celkem na dvou místech je podlaha vydlážděná deskami s obrazci. Tyto obrazce uvidíte i na stěně před každou pastí. Podle pořadí symbolů na stěnách musíte přecházet po deskách na podlaze. Pokud se spletete, z podlahy vyjedou bodce a zabijí vás. Nejprve si vždy dobře zapamatujte pořadí správných symbolů a poté překonejte past. Pamatujte, že desky můžete i přeskakovat, ale vždy musíte šlapat na symboly v takovém pořadí jaké je uvedené na stěnách. Až překonáte obě pasti, uvidíte vizi upálených žen. Nahoře v patře najdete páku a dole v rohu zase dokument (6/15). Nyní je třeba se vrátit, přičemž správné pořadí symbolů se změnilo – dávejte pozor a opět si pořadí zapamatujte. Všimněte si, že mezi první a druhou pastí je vlevo temná chodba končící zavřenou bránou. Pokud chcete relikvii, která tam je, bude třeba bránu otevřít. Všimněte si, že během překonávání druhé pasti je po pravici otvor ve skále (zhruba u 2-3 desky na podlaze). Uvnitř najdete dokument (7/15) a páku, kterou otevřete mříž v minulé chodbě. Stačí se vrátit a vyzvednout si relikvii (3/4). Poté konečně překonejte pasti a vraťte se k masivní bráně. Konečně ji můžete otevřít a vyjít ven z hradu. Po stranách máte cesty vedoucí podél stěny hradu. Cesta vlevo končí zavřenou bránou, zatímco cesta vpravo je přehrazena propastí. Přeskočte propast (je to náročný skok) a dojdete až do rohu. Přes kámen přeskočte zábradlí a dole uvidíte páku. Zatáhněte za páku a cestou se vrátíte ke schodům u hradu. Zajděte k hradu a běžte se podívat co se stalo s bránou u zdi. Díky páce je otevřená a uvnitř čeká relikvie (4/4). Konečně se vydejte z areálu hradu dál do lesů. Na oltáři přímo před vámi najdete dokument (8/15). Nezapomeňnte si zapálit pochodeň abyste překonali temnou část lesa. Cesta se hodně klikatí ale nakonec dorazíte k podivnému stavení.

Obejděte dům a běžte do kůlny. Hned po pravici je na zemi klíč (pod prknem). Seberte ho a běžte s ním k zadní části domu, kde jsou dveře do sklepa – odemkněte je. Sejděte po schodech do sklepení a prokličujte mezi několika policemi. Přelezte bedny, otevřete dveře a dostanete se do větší místnosti se stolem a nástěnkami. Na stole leží dokument (9/15). Všimněte si pěti nákresů na nástěnkách. Jsou to také dokumenty – čili dokument (10/15), dokument (11/15), dokument (12/15), dokument (13/15) a dokument (14/15). Na kresbách je několik mučících nástrojů, které najdete zde ve sklepení. Všem nástrojům chybí nějaké součásti, které musíte najít a stroje zprovoznit. Začněte tím, že projdete do zadní části místnosti, kde je skřipec. V dolní části mu chybí páka, kterou nahraďte vaší pochodní. Vraťte se do první části sálu a jděte chodbou doleva. Projděte rovně do umývárny – z umyvadel si vyzvedněte špalek a ventil, no a z podlahy vrták. Běžte do sousední místnosti s mučícím kolem. Vpravo na polici vemte druhý špalek. V boční místnosti je malý sklad s policemi. Na polici leží menší kliky a hned vedle další nákres mučícího stroje, tedy v podstatě dokument (15/15). Nyní se vraťte do hlavní haly a vrták umístěte do mučícího stroje na lámání vazu. Projděte do druhé chodby a všimněte si malých místností po stranách. V té první leží na zemi třetí špalek, v té druhé železná helma. Na konci chodby je místnost s křeslem, kde vpravo na polici leží velká klika. Všiměte si, že křeslu ve spodní části chybí ventil na utahování. Připevněte tam ten váš a máte už třetí nástroj kompletní. Zpátky v hlavní hale vložte všechny tři špalky mezi železa ve stroji na lámání končetin. Běžte zpět směrem k umývárně a zabočte doleva. Do stroje na drcení lebky umístěte železnou přilbu. Zbývá už jen ozubené kolo, na které umístěte nejprve dlouhou a poté malou část kliky. Jakmile jsou všechny stroje funkční, běžte do zadní části hlavního sálu (u skřipce), kde se otevřela mříž. Nastupte do výtahu, stiskněte tlačítko a epizoda je hotová.

 

Galerie

 

Kresby


 

Kapitola 3 – Hlediště

doorways-3-vystavaPřímo ve středu kruhového sálu je dokument Felix Lundberg (1/10). Vaším druhým cílem je šílený sochař ze Švédska. Běžte doprava a prohledejte zákoutí za troskami – leží tu ozubené kolo. Běžte k panelu s pákou, z boku sundejte kryt a na prázdné místo vložte ozubené kolo. Tím páku zprovozníte, takže zbývá za ni zatáhnout a vysune se most. Dojdete k velké kamenné skulptuře vypadající jako opona. Projděte a ocitnete se v dlouhé chodbě s mnoha odbočkami. První boční chodba po levici končí prasklou podlahou – tudy ne. První boční chodba po levici ukrývá zvláštní zlatý mechanismus a také kameny po nichž můžete vyskákat ke schodišti a vylézt do patra, kde však nic není. Dojděte až na konec hlavní chodby, kde je socha v řetězech. Na podstavci leží dokument (2/10) a na zdi páka, která však nefunguje. Vydejte se chodbou vpravo. V cestě je propast, ale vedle je chodba končící podstavcem na němž leží zlatý ornament – vemte si ho. Vraťte se do hlavní chodby a jděte vlevo. Dojdete do velkého sálu se schodištěm. Hned vedle schodiště je zavalená chodba. Přeskákejte přes trosky a projděte na konec chodby, kde je relikvie (1/4). Zpátky v sále si všimněte dvou velkých sloupů se zlatými držáky. Přitáhněte sloupy k sobě a dotlačte je až na konec černě zbarvené podlahy. Když se podíváte nad sebe, uvidíte, že přes sloupy by bylo možné přeskákat. Nyní vyjděte schodišti a přes sloupy doskákejte až na plošinu na protější straně sálu. Brzy sejdete do kruhové místnosti s podstavcem na němž leží druhá zlatý ornament. Vede odtud ještě jedna slepá chodba končící podstavcem s dokumentem (3/10). Nyní jděte zpátky do sálu se sloupy. Opatrně po troskách seskočte dolů. V sále je také kabina výtahu. Nastupte, zatáhněte za páku a sjedete do podzemí.

Před vámi je veliká socha a vedle ní na podstavci dokument (4/10). Vydejte se doleva od velké sochy. V podlaze je prasklina, ale můžete bezpečně seskočit a vyjít po schodišti. Po levici uvidíte chodbu vedoucí do sálu s další obří sochou. Má v ruce klíč, ale je příliš vysoko. V rohu za sochou je podstavec, který odtlačte k soše, vyskočte na něj a klíč si vezměte. V tu chvíli socha ožije a vám klíč vypadne z ruky. Rázem stojíte proti Titánovi. Rychle utíkejte od sochy – pokud vás chytí, zabije vás. Klíč spadl do rohu do místa, kde původně stál podstavec. Utíkejte klíč vzít. To ale nestačí, protože cesta ven je zavřená. Zhruba v polovině sálu je na stěně skříňka. Nejprve se od Titána vzdalte tak daleko jak jen to půjde, to abyste měli čas vytáhnout z inventáře klíč. Poté běžte skříňku odemknout a vezměte z ní třetí zlatý ornament. Cesta ven se konečně otevře, tak utíkejte pryč! Po hektické akci se sochou si můžete vydechnout. Vyjděte po schodišti do patra a dostanete se nad prasklou podlahu. Snadno odtud můžete seskočit a jít zpět směrem k výtahu, ale taktéž můžete náročným skokem propast překonat a pokračovat dál chodbou. Na jejím konci najdete relikvii (2/4). Poté už se vraťte k velké soše u výtahu. Pokračujte chodbou vpravo od sochy a dojdete k sousoší. Vedle něj leží fotografie muzea neboli další dokument (5/10). V rohu sálu je další skříňka. Otevřte ji klíčkem a vezměte plnou fúzní baterii. Běžte do výtahové kabiny, kde klíčkem otevřte skříňku. Vezměte z ní prázdnou fúzi a namísto ní tam umístěte tu plnou. Tím výtah zprovozníte a pomocí páky se můžete vrátit nahoru. Ze skříňky si nezapomeňte vzít plnou fúzi.

Jste zpátky v sále se sloupy. Jděte do hlavní chodby a vraťte se až na její začátek, kde vstupte do chodby s propastí. Vzpomínáte na zvláštní mechanismus? Do jeho otvorů vložte všechny tři zlaté ornamenty. Postavíte most, přes který přejděte. Po schodišti sejdete dolů a ocitnete se za propastí. Všimněte si sloupu, který stojí na okraji propasti. Jeho podstavec je nalomený. Vytáhněte z něj kámen, čímž podstavec uvolníte a sloup spadne přes propast. Tím si zajistíte rychlou cestu zpět do hlavní chodby. Ihned ji využijeme. Přejděte přes propast a běžte zpátky k mechanismu s třemi klíči. Otočte mechanismem tak, aby se jeden sloup mostu posunul doprava a celý most tvořil tvar písmene L. Nyní se přes padlý sloup vraťte na schodiště a z druhé strany přijděte k mostu. Překročte jej a běžte do nově dostupné chodby. Na jejím konci je relikvie (3/4). Konečně běžte zpátky k padlému sloupu a nastupte do výtahové šachty. Klíčkem otevřte skříňku, vyndejte z ní prázdnou fúzi a vložte tam vaši plnou. Aktivujte výtah směr podzemí.

Před vámi je velká socha s oštěpem a vedle ní podstavec s dokumentem (6/10). Chodbou vlevo dojdete k propasti. Opatrně skočte na kameny u skříňky, skříňku otevřte klíčem a vyzvedněte si další plnou fúzu. Zpátky u sochy pokračujte na opačnou stranu skrze chodbu plnou malých soch. Dojdete k velkému stroji se čtyřmi otvory pro fúze. Vpravo je na podstavci dokument (7/10) a nabíječka fúzí. Odemkněte přihrádku klíčkem, dovnitř umístěte prázdnou fúzi, pákou ji nabijte a vyjměte. Takto nabijte obě prázdné fúze. Následně všechny čtyři plné fúze umístěte do stroje a klíčkem jej aktivujte (přes panel ve středu). Tím spustíte proud. Cestou zpátky ale zjistíte, že sochy se přesunuly. Když zkusíte projít na opačný konec chodby, cesta se uzavře. Jděte kousek zpět a vejděte do úzké boční chodby. Chodba je plná soch a některé mají kopí. Pokud se k nim přiblížíte, zapíchnou vás. Musíte mezi sochami v rychlosti prokličkovat a zároveň se vyhýbat sochám s oštěpy. Není to vůbec snadné. Po překonání chodby plné soch dojdete do další takové chodby! Ještě než začnete opět kličkovat, běžte k soše v pravém rohu. Svírá v rukou fotografii muzea, čili dokument (8/10). Poté prokličkujte celou chodbou až k průchodu, který se otevře, abyste mohli projít. Na podstavci před vámi je dokument (9/10). Vyjdete do místnosti s prasklou podlahou. Odtud snadno dojdete do sálu se sochou s kopím, načež můžete zamířit zpátky k výtahu. Ten je díky zapnutému proudu funkční i bez fúze, takže můžete směle vyrazit zpět nahoru.

Překročte propast a jděte na konec hlavní chodby k soše v řetězech. Zatlačte za páku a socha odkryje průchod do obřího sálu s rozbitou podlahou. Musíte opatrně přeskákat po troskách tak abyste se dostali až na opačný konec ke schodišti. Cesta je to dlouhá – nejprve podél stěny vpravo, poté napříč sálem, pak do nižšího patra, odtud opět napříč sálem, následně nahoru a konečně ke schodišti. Vyjděte po schodišti, nastupte na výtah a pákou se nechte vyvézt nahoru. Na okraji je na podstavci dokument (10/10). Jakmile ho vezmete, socha, představující mocného Krále s řetězy ožije. Socha po vás budete švihat řetězy a snadno vás tak může zabít. Řešením je krýt se za sloupy. Je nutné, aby socha zničila všechny sloupy, čímž spadne strop a rozdrtí ji. Musíte proto pobíhat od jednoho sloupu k druhému ale zároveň být připraveni utéct v momentě, kdy se sloup začne hroutit. Malé kruhové sloupy socha zboří už po jediné ráně, ty větší zboří po dvou ranách. Jakmile jsou všechny sloupy zbořeny, strop se sesype a Krále rozmačká. Přelezte po troskách a všimněte si průchodu v dálce. Ještě tam neskákejte. Nejprve se od tohoto místa vydejte vlevo a bedlivě pozorujte okraj plošiny. Nachází se tu chatrná cesta z kusů trosek, která vás zavede dolů na nižší patro plošiny. Za troskami je tu schovaná relikvie (4/4). Poté se vraťte nahoru, přeskočte přes trosky propast a opusťte sál i epizodu po schodišti.

 

Galerie

 

Fotografie


 

Kapitola 4 – Návrat

doorways-4-navratNacházíte se zpátky v jeskyních. Přímo před vámi na stole leží dokument (1/2) a relikvie (1/2). Dveřmi vyjdete do sálu s vraty, které jste na počátku otevírali a stále jsou otevřené. Nejprve se ale vydejte nahoru do míst, kde jste začínali. Je tu mříž, jejíž spodní část je rozbitá. Podlezte pod mřížemi a na konci stoky najdete relikvii (2/2). Nyní se vraťte k bráně a projděte jí. Na podstavci leží dokument (2/2). Po jeho sebrání se otevře pravý průchod kde kapitola končí.

Galerie