Doorways 2 – The Underworld

Druhý díl trilogie vyšel v září 2014, čili zhruba rok po prvním. Tvůrci ponechali původní koncept, menu i základní stavební prvky jako je sběr dokumentů, hledání relikvií, či používání předmětů. Základ je zkrátka stejný, což vůbec nevadí, protože funguje dobře. Co však zamrzet může je zmenšení počtu sběratelských předmětů – už ne 29 dokumentů, ale jen 20 a už ne 12 relikvií ale pouze 4. I herní doba se trochu smrskla, ale vzhledem k povaze hry jsou 2-3 hodiny tak akorát, řekl bych.

Hlavního hrdinu čeká v pořadí třetí cíl, kterým je šílená Německá doktorka provádějící pokusy na pacientech. Vcelku obvyklé téma ke kterému se ale úzce vážou roztodivné druhy zmutovaných lidí a na ty narazíte i v Underworldu. Monstra se tentokrát zdrží na obrazovce mnohem déle než u dílu prvního. Kdo si vzpomene na Penumbru a spletité komplexy, kterými se prohánějí potvory, jimž je třeba se vyhnout, ví, jak bude vypadat Underworld. Přijít do oblasti, pomocí mapy se zorientovat a pak začít plnit určitý úkol, aby bylo možné se dostat dál. Ale najdou se i další novinky jako třeba zakreslování mapy během cesty bludištěm, či možnost potápění se. Děj je, jak název napovídá, zasazen především do podzemních prostor. Navštívíte doly, kanalizace, či třeba starý výzkumný komplex. Sice nic převratného, ale atmosféra se na takovém prostředí budovat dá. Underworld je rozhodně mnohem větším hororem než jeho předchůdce.

Drobnou novinkou je, že hlavní hrdina komentuje věci, které kolem sebe vidí. Sice ne moc často, ale občas pár slov pronese, což by mohlo znít dobře, kdyby ovšem jeho monology nazahrnovaly především tupá zvolání typu Oh, my God! Tahle novinka se zkrátka nepovedla.

Ve výsledku je Underworld atmosféričtější, pestřejší a zábavnější než Prelude. Drží si svoji laťku kvality a tak nelze čekat žádný výrazný skok vpřed. Určitý posun tu ale přeci jen je a vzhledem k tomu, že jediným krokem zpět může být omezení tajných oblastí alias relikvií, působí Underworld jako velice dobré pokračování, které by příznivci prvního dílu neměli minout.

Hodnocení – 70%
Délka – cca 3h


 

Návod

Kapitola 1 – Doly

doorways-1-dolyNacházíte se v úzké jeskynní chodbě. S sebou už máte všechny potřebné propriety (truhlu, deník i batoh) z prvního dílu. Na tabulích před vámi jsou nikoli rady jak postavu ovládat (to už jistě umíte) ale seznamy tvůrců. Dojdete až do velkého sálu, kde leží první dokument Katharina Stein (1/6). Vaším třetím cílem je šílená vědkyně z Německa provádějící pokusy na lidech. Vstupte do kamenné hlavy a ocitnete se v dole. Cesta je přímočará, ale je tu pár bočních místností. V druhé boční místnosti leží na polici dokument (2/6). Dorazíte k zamčeným mřížím. Cesta chodbou vás dovede do místnosti se stolem. Na stole je klíč, který seberte a odemkněte s ním mříže.

Dostanete se do kruhové chodby s několika celami. Můžete prohlédnout téměř každou celu, ale většina z nich je prázdná. Pouze zde uslyšíte nářky vězňů, kteří už jsou dávno pryč. Na opačné straně vězeňského bloku je větší místnost se stolem na němž leží dokument (3/6). Po jeho sebrání se otevřou dveře s řetězem (v rohu nedaleko vstupu). Než se tudy vydáte dál, stavte se v cele nalevo od dveří s řetězem. Uvnitř je několik beden a za nimi v rohu úzký tunel, kterým se dostanete do jediné zamčené cely. V jímce tu leží relikvie (1/1). Poté se vydejte do cely s řetězem. Ve skále je tunel a před ním dokument (4/6). Prolezte tunelem. Cesta je to dlouhá ale nakonec vylezete v místnosti se zavřenou mříží. Projděte kolem ní do chodby na jejímž konci je stroj se třemi otvory. Ve dvou z nich je klíč, přičemž tím levým klíčem lze otočit – udělejte to a mříž se otevře. Projděte chodbou, přičemž minete odbočku do místnosti s trezorem a také další mříž. Dojdete do místnosti s generátorem, kde seberte ze stolku dokument (5/6). V dokumentu stojí, že kódem k trezoru je 1305. Cestou zpátky zahlédnete za mříží monstrum zvané Wheeler. Běžte k trezoru, nacvakejte kód a vyberte jeho obsah – dokument (6/6) a klíč. S klíčkem běžte ke stroji, vsuňte ho do poslední dírky a otočte. Mříž za kterou bylo monstrum se otevře.

Jakmile vyjdete na chodbu, Wheeler vystartuje proti vám. Je nutné se před ním ukrývat. K tomu poslouží boční místnosti i tmavé výklenky ve skále. Začnete tím, že se schováte do výklenku na konci chodby a počkáte. Až Wheeler odejde, běžte se ukrýt do výklenku v místnosti s trezorem. Jakmile bude čistý vzduch, projděte až do chodby za mříží odkud monstrum vylezlo. Tady vás začne pronásledovat! Musíte proběhnout skrze chodbu až doběhnete do větší místnosti. Odtud utíkejte do místnosti se stolem a za ním se schovejte. Wheeler odejde a vy najdete v předchozí místnosti nově otevřenou mříž. Jen co do ní vejdete, Wheeler vás opět začne pronásledovat. Klíčkujte chodbou a utíkejte stále před až se pod vámi objeví propast, kam spadnete.

 

Kapitola 2 – Stoky

doorways-2-stokyDopadnete na hromadu koster.Chodba vás zavede do sálu s několika pověšenými kostrami. Jedna svírá svítilnu – seberte ji. Od této chvíle máte pořádný zdroj světla. Běžte cestou zpátky, když narazíte na temnou chodbu, kterou předtím kvůli tmě nešlo projít. Nyní vám v cestě nic nebrání. Po nějaké době dorazíte do místnosti s ventilem a potrubím. Na jednom podstavci leží dokument (1/5). Pokračujte dál přes železné dveře. Ocitnete se na křižovatce. Cesta před vámi končí prázdnou nádrží, kterou bude třeba naplnit. Vydejte se vlevo a téměř na konci chodby si všimněte roury. Uvnitř najdete ventil. Nyní běžte zpátky na křižovatku a jděte chodbou dál. Dojdete k další místnosti s potrubím, ale ventil tu chybí. Nasaďte ten, co jste našli v rouře a otočte jím. Do nádrže nateče voda – můžete přeplavat. Na druhém konci nádrže pokračujte chodbou. Vlevo si všimněte odbočky do místnosti s mnoha odpadky. Na sudu uprostřed leží dokument (2/5). Poté se vraťte na hlavní chodbu a pokračujte k další nádrží. Ponořte se a otočte se za sebe. Uvidíte rouru, kterou proplavte do malé místnosti s relikvií (1/1). Vraťte se do nádrže, podplavte zeď do její druhé poloviny a vylezte nahoru. Na konci chodby jsou další železné dveře.

Nyní jste v tunelovém komplexu. Před vámi je na stěně mapa. Snažte se ji vrýt do paměti. Nejste tu sami, neboť se v tunelech pohybuje obří monstrum Legore. Červené čárky na mapě značí trubky, kam se můžete před monstrem ukrýt. Začnete tím, že se vydáte vlevo. V rohu minete zamčené dveře. Běžte po obvodu komplexu až narazíte na druhý záhyb chodby (na mapě – roh vlevo nahoře). Je tu dokument (3/5) a pod ním ventil. Nyní se vraťte zpět na úvodní místo a odtud běžte doprava. V rohu je potrubí kam patří dva ventily. Umístěte tam ten váš, čímž do nádrže napustíte vodu. Běžte k nádrží (na mapě – roh vpravo nahoře). Skočte do nádrže a proplavte rourou do malé místnosti. Na stole seberte klíč a vyjděte ze dveří. Nyní běžte k zamčeným dveřím (na mapě – roh vlevo dole) a odemkněte je klíčem. Za dveřmi je druhý ventil – vemte ho a běžte umístit k potrubí. Cestou k nádrží vás přepadne Legore. Musíte oběhnout skálu uprostřed a dostat se k nádrží dříve než vás Legore chytí. Skočte do nádrže a přeplavte ke dveřím vpravo.

Dveřmi se dostanete do další části podzemí. Přímo před vámi na sudu leží dokument (4/5). Pokračujte chodbou, když zjistíte, že vám baterka začíná vypovídat službu. Dojdete k nádrží s radioaktivní vodou. Nesmíte do ní spadnout! Projděte na můstek, který je však v jednom místě přehrazený. Sejděte k vodě a přeskákejte po harampádi k druhé části můstku. Přejděte přes traverzu a v rychlosti přeskákejte přes uvolněné můstky (pokud budete otálet, utrhnou se a spadnete). Doskákejte až ke dveřím a pokračujte dál. Dorazíte do místnosti s mnoha sudy. Vpravo v rohu je na sudu fotografie nebo dokument (5/5). Chodbou dojdete do dalšího tunelového komplexu.

Před vámi je mapa, kterou si opět zapamatujte. Tento komplex je mnohem složitější a opět obsahuje obří monstrum – Legore. Vydejte se vlevo a pokračujte až na samý konec komplexu. N konci je roura a v ní kostlivec svírající klíč A. S klíčem běžte do místnosti označené klíčovými dírkami. Je tu kontrolní panel. Do části A vložte klíč, čímž otevřete chodbu A. Běžte tam a na jejím konci najdete ventil I. Použijte ho u potrubí I, čímž částečně napustíte nádrž. Skočte do ní a proplavte potrubím. V jeskyni najdete klíč B. Vylezte z potrubí a běžte klíč použít do panelu B. Nyní jste otevřeli chodbu B, kde najdete rouru a za ní ventil II. Umístěte ventil na potrubí II, čímž opět připustíte vodu do nádrže. Takže zase skočte do nádrže a proplavte druhým potrubím. V chodbě najdete klíč C, se kterým běžte ke stroji, abyste otevřeli chodbu C. Na konci chodby seberte ventil III, ten umístěte do potrubí III a konečně přeplavte plně napuštěnou nádrž. Krátce poté vás přepadne Legore. Probourá stěnu a vy musíte utíkat chodbami vpřed. Proběhnete přes dveře a utíkejte až k žebříku po kterém vylezte do bezpečí.

 

Kapitola 3 – Nemocnice

doorways-3-nemocniceVyjděte po schodišti a dveřmi projděte do nemocniční chodby. Po stranách je spousta pokojů, přičemž za zmínku stojí první vpravo, kde je dokument (1/5). Prohlédněte ale i zbylé pokoje – jeden je zamčený na elektronický zámek, v dalších dvou je rentgenový snímek, který zatím nepotřebujete. Na konci chodby je vlevo prázdná kancelář a vpravo zamčené dveře. Po schodišti sejděte do laboratoře. V kanceláři vlevo je na psacím stroji dokument (2/5). Je tu zmínka o rentgenových snímcích. Všimněte si velkých dveří v laborce – po stranách jsou osvětlovací projekce pro šest snímků. Bude třeba je najít. První snímek leží hned vedle stroje. Druhý snímek leží na rohu stolu v laborce (před toaletami). Zajděte do mrazáku a ze stolku vezměte nádobu s vodou v níž je zmražený klíč. Na stole v laborce (nedaleko okna) je hořák. Položte nádobku na stojan a hořák zapalte – z rozmrzlé vody můžete vzít klíč. Běžte nahoru a klíčkem odemkněte dveře naproti schodišti. Na židli leží další rentgenový snímek s vyobrazením lebky. Zpátky v laborce umístěte snímek lebky na projekci – dole je napsán kód – 768. Kod nacvakejte na panel u zamčeného pokoje. Uvnitř je čtvrtý snímek. Až vyjdete ven, uvidíte na konci chodby ženu. Přibližte se k ní, ona vás chytí a vzápětí zmizí. Poslední dva snímky jsou rozmístěné v pokojích – stačí je prohledat. Poté umístěte všech šest snímku na projektor a dveře se otevřou.

Sejděte po schodech do nižšího podlaží. Zahlédnete vizi, jak doktorka někoho operuje. Prohlédněte si místnost – jsou tu dveře na elektronický zámek, dále obyčejné dveře za nimiž je sklad chemikálií, dvojité dveře ukrývající cestu dál a dvoje dveře bez kliky. Vedle druhých dveří vlevo je spínač, kterými je otevřete. Uvnitř leží na stole hodinky, kterými můžete nahlédnout do vizí minulosti. Všimněte si, že během vize je zadní stěna místnosti otevřená. Projděte jí a k malé kanceláři. Na stole leží dokument (3/5) a pod stolem je tlačítko, kterým si otevřete cestu zpátky. Běžte do skladu a v rámci vize uvidíte na zadní stěně kód 1648. Stále ve skladu si všimněte, že během vize je jedna kachlička uvolněná – prolezte tudy do malé místnosti. Hned v rohu vedle vás leží fotografie neboli dokument (4/5). Poté během vize můžete odejít do hlavního sálu. Na kódovém zámku nacvakejte patřičný kód (1648) a vstupte. Je tu márnice. Během vize si všimněte, že jedna schránka je otevřená a v ní je tlačítko. Tím otevřete druhé zamčené dveře v hlavním sále. Za dveřmi je strojovna a na jejím konci dokument (5/5) a pod ním páka. Jakmile za ní zatáhněte, světla v komplexu zhasnou a doktorka půjde proud nahodit. Musíte se v rámci vize stihnout vrátit, jít k operovanému muži a vytáhnout z jeho vnitřností klíč. Když to nestihnete a doktorka mezitím nahodí proud, musíte to zkusit znovu. Až bude krvavý klíč váš, vsuňte ho do dvojitých dveří a můžete jít dál.

Před vámi je rozbořené schodiště vedoucí až dolů. Musíte opatrně seskákat a slézt půo žebřících. Potíž je v tom, že některé kameny se uvolní když na nich vydržíte stát příliš dlouho a co hůř – některé kameny jsou vidět jen během vize. Dejte si proto pozor na načasování vizí. Až slezete dolů, běžte se podívat do rohu. Pod spadlým schodištěm je roura a v ní relikvie (1/1). Poté během vize projděte chodbou.

 

Kapitola 4 – Podzemí

doorways-4-podzemiTady už vize používat nemůžete. Klikatou úzkou chodbou dojdete na křižovatku. Na stole leží dokument (1/4). Běžte vlevo. Na konci chodby je místnost s dalším dokumentem (2/4). Slezte po žebříku a pákou otevřte dveře do první části bludiště. Všechny bludiště jsou založené na systému dveří a pák, přičemž každá páka vydrží sepnutá jen po omezeně dlouhou dobu. Tato první část bludiště je ještě vcelku přehledná. Vyhledejte dveře, poté zatáhněte za páku a utíkejte skrze dveře. V druhém bludišti můžete opět používat vize. Páka je ukrytá právě ve vizi ale jinak není žádný problém. Ve třetím bludišti už začíhá přituhovat – prohání se tu totiž váš cíl, zmutovaná doktorka zvaná Královna nářků. Může vás zabít pouze pokud máte vizi. Snažte se tedy s vizemi šetřit a využívat je jen pokud je to nezbytné. Páku bohužel opět najdete během vize. Čtvrté bludiště už je větší a objevují se zde světelné panely, které signalizují, jak dlouho ještě budou dveře otevřené. Navíc dveří je tu více – nejprve musíte pákou otevřít jedny a za nimi druhou pákou otevřít ty hlavní. Opusťte čtvrté bludiště a před vchodem do dalšího najdete mapu. Ta se bude zakreslovat postupně v závislosti na tom, kudy se pohybujete. Ano – bludiště nyní budou mnohem větší.

Páté bludiště si nejprve projděte a zakreslete. Dveří je tu hodně, pák také a je nutné vědět jak postupovat. Pokud si ale nejprve dáte tu práci se zakreslením mapy, neměl by to být problém. Jediný průšvih tkví v tom, že páku objevíte během vize. Na páté bludiště přímo navazuje to šesté, které je ještě mnohem větší. Až si pákou otevřete jeho levou polovinu pokračujte dál. V levém horním cípu mapy je dlouhá vertikálně zakreslená chodba a vede odtud malá slepá odbočka na jejímž konci je dokument (3/4). Protože v této oblasti je časový limit na proběhnutí dveří příliš malý, musíte si pomoci vstupem do vize, kdy se čas zpomalí. Potíž je v tom, že Královna nářků vás může snadno dostat. Je proto nutné si trasu nejprve pečlivě naplánovat a to všetně přechodů do vizí, to abyste věděli, kde se na daném místě Královna objeví, abyste ji mohli utéct a nestála vám v cestě. Za dveřmi, které otevřete je velká páka. Po jejím stisknutí se vraťte do středu bludiště, kde se otevřela část hlavní chodby. Je tu tlačítko, které zpřístupní pravou polovinu bludiště. Tady nejprve vyhledejte kus stěny, který se na mapu nezakresluje (chodba úplně vpravo na mapě). Přejděte do vize a uvidíte, že za stěnou je malá místnost. Vstupte do ní a až se vidění vrátí do normálu uvidíte v místnosti relikvii (1/1). Poté klasicky vyhledejte spínač a pusťte se do testování trasy a momentů, kdy je vhodné přejít do vize. V této polovině bludiště navíc hrozí, že se vize vyvolá sama od sebe, respektive, že ji vyvolá Královna. Je dobré tomu předcházet a pokud uvidíte záblesky vize, raději do ní na vhodném místě vstoupit. Jakmile zatáhnete za velkou páku za dveřmi, vraťte se do hlavní chodby, kde se otevřela další část. Stiskněte spínače po stranách a konečně opusťte šesté bludiště.

Královna se automaticky objeví za vámi a vytrhne vám hodinky. Přejdete do vize a musíte utíkat. Chodba se různě klikatí a navíc musíte cestou aktivovat páky (celkem 4), aby se vám otevíraly dveře dál. Nakonec vběhnete k velkým dveřím, které otevřte stisknutím dvou spínačů a na závěr dalšími dvěma spínači dveře uzavřete. Pokud se zadaří, mezi dveřmi skončí Královna a to ji rozmačká. Konečně máte tu bestii z krku. Pokračujte cestou dál. Jeskyně vás dovede do většího sálu s lávou a výtahem. Ještě na něj nevstupujte, protože vlevo od výtahu je u země malá chodbička, kterou prolezte až k fotografii neboli dokumentu (4/4). Poté nastupte na výtah a nechte se svézt dolů, kde příběh končí.

 

Galerie

 

Fotografie