SOMA

Po veleúspěšné Amnesii a už poněkud méně úspěšné ale stále velice kvalitní Amnesii 2 se Frictional games na pár let odmlčeli, aby v září roku 2015 opět přednesli všem fanouškům hororových příběhů špičkovou hru. SOMA exceluje ve všech aspektech jaké tato odnož adventur má.

Začneme příběhem, který zpočátku působí úplně jinak, než jak se vzápětí rozjede. Po počátečních kapitolách, které naznačují, že by mohlo jít o psychologický thriller se situace stáčí na ryzí sci-fi plné techniky, robotů ale především otázek lidství. SOMA má velký filosofický podtext a též potenciál přivézt hráče k zamyšlení nejen nad dějem hry ale i nad sebou samotným. Hlavní hrdina Simon prochází vývojem, který se může velice blížit pocitům hráče – tedy zprvu vtažení do nečekaného prostředí, následně údiv a posměch a konečně pochopení a poznání hloubky světa, který s trochou odpovědí působí úplně jinak než na počátku. Jen škoda, že Simon po svém pochopení začíná vnímat některé okolnosti pod vlivem negativních emocí a mění se ve hlupáka hledajícího problémy tam, kde bych je třeba já vůbec neviděl. Přesto… gradace děje je obrovským plusem hry, jen to může chvíli trvat než se hra rozjede do potřebných obrátek, ale pak už hráče nepustí dříve než po závěrečných titulcích.

SOMA bravurně vede v audiovizuálním zážitku. Prostředí podmořských základen je skvěle zpracované a neuvěřitelně tísnivé. Všude světélka, plavoucí ryby, ovladatelné počítačové panely, pohybující se stroje… Prostředí působí ponuře ale přesto je vše pestré a „živé.“ Zvuky tradičně dokreslují atmosféru, neboť skoro každé posuvné dveře, motory i hlasy robotů působí jedinečně. Hráč si navíc projde množstvím podmořským stanic, přičemž každá má odlišnou architekturu a jejich prostředí se vůbec neopakuje. A co je hlavní – SOMA, ostatně tak jako její předchůdci, nestaví hororovou atmosféru na lekacích scénách, ale postupném budování napětí o které se stará neustále špičkový audiovizuál a měnící se prostředí. V dnešní době spousta lidí dá na lekací scény a mají pocit, že právě to je známka hororovosti. Není. Založit hru na lekacích scénách znamená, že hráče vystrašíte  na pár vteřin, to když zrovna vyskočí bubák, potom už si hráč zvykne a zbytek příběhu je nuda kdy se jen čeká na další „strašidlo ze skříně“. Ale SOMA vás v napětí udrží po celých cca 10-12 hodin hry. To, že nebude řvát hrůzou, neznamená, že se nebudete bát.

Určitá nevýhoda SOMY tkví ve velkém počtu postav. Je obtížné se zorientovat ve spleti jmen všech těch pracovníků, obzvláště, když se o většině z nich dozvíte jen z hlasových zpráv anebo mailů. Potíže mohou činit i nepřátelské entity, kterých sice není mnoho, ale když se v nějaké kapitole objeví, tak zásadně ve větším počtu. S úlevou konečně uniknete jedné potvoře do nové oblasti ale vzápětí zjistíte, že tady je další potvora. Potěší, že stvůr je asi 5 druhů a každá má jiné vlastnosti. Prakticky neustále tak poznáváte své nepřátele a zjišťujete, jak se jim vyhnout.

Hodnocení – 90%
Délka – cca 12h


 

Návod

Kapitola I – Simonův byt

Proberete se ráno ve svém bytě. Zvoní vám telefon, tak ho vezměte ze stolku. Volá váš terapeut David Munshi a máte se dostavit na terapii. Nejprve ale potřebujete vypít speciální tekutinu, kterou vylepší následné testy. Tekutina se nachází někde v bytě (přesná poloha je náhodná). Začněte tím, že si uděláte světlo – lampičkama, odtáhnutím závěsů, vypínačem hlavního světla na stěně anebo ideálně kombinací všeho. Pak se dejte do zkoumání pokoje – je tu spousta věcí k prohlédnutí. V zásuvce nočního stolku je kniha Hooked. Na stolku je telefon se zprávou na záznamníku – váš kámoše Jessyho se zajímá, kdy máte volno. V knihovničce jsou nalepené fotky (x3). Vedle televize leží DVD disk s filmem Massive Recoil. Můžete pustit televizi, ale nebude hrát. Na pohovce je kniha Mapping Minds. Mrkněte na pracovní stůl. Na desce leží bloček a dětská pohlednice. Na nástěnce jsou fotky (x3), recept od doktora Peakeho a kartička GRIMOIRE z obchodu. V šuplíku je výstřižek z novin o autohavárii při které zabili vaši přítelkyni a filmový časopis. Prohlédněte notebook – pročtěte zprávy a odešlete tu, co je připravená k odeslání. Vedle stolu jsou dveře do koupelny, kde ale nic zajímavého není. Vedle vchodových dveří je na stolku dopis pro vás a na stěně tabulka s úkoly. Nyní konečně vyhledejte léky a to buď v šuplíku pracovního stolu, ve skříňce v koupelně anebo ve skříńce nad myčkou. Tekutinu vypijte, popadněte ze stolku u dveří klíče a opusťte byt.

 

Kapitola II – Metro

Jedete metrem, když vám zavolá telefonem Jesse. Vezměte to a pokecáte spolu o práci.

 

Kapitola III – Munshiho laboratoř

Konečně přicházíte na terapii. Ale recepce je prázdná a když zaberete za kliku dveří, bude zamčeno. Zavoláte Munshimu, ale nebere to. Vedle dveří je číselný panel – chce to kód. Na recepčním stole prohlédněte notebook a mailové zprávy, přičemž jedna mluví o změně kódu. Mrkněte do zásuvky. V jednom šuplíku je vědecký časopis o Munshiho projektu a v dalším zápisnik s kodem 2501. Tento kod nacvakejte na panel a dveře se otevřou! Projděte chodbou. Na kanclu vlevo je tabulka docházky. Další tabulka docházky je na pootevřených dveří. Právě v nich můžete prohlédnout nástěnku. Otevřete dveře na konci chodby, kde najdete dr. Munshiho. Promluvte s ním a vaší terapii a usaďte se do křesla. 

 

Kapitola IV – Probuzení

Proberete se na neznámém místě. Vstaňte z křesla a pákou u červeně svítícího panelu rozsviťte světla. Můžete prozkoumat terminály (vedle křesla a vedle dveří) ale jsou neaktivní. Nad terminálem u dveří je cedule o Omnitoolu a o čipových kartách. Popadněte něco těžkého, třeba hasičák a proražte s ním sklo. Přeskočte na chodbu. Abyste nemuseli lézt zpátky oknem, sundejte ze dveří hydraulický zámek a otevřte je panelem. Pokračujte chodbou. Na křižovatce uvidíte záznamník…

Datový buffer
– Datová paměť nebo lépe a přesněji – datový buffer je předmět, ze kterého můžete získat vizi minulosti a slyšet události, které se tu staly. Datový buffer může představovat více věcí, ale nejčastěji jsou to záznamníky nebo mrtvoly.
– Všechny datové buffery budou v návodu zvýrazněny fialově.

Mrkněte tedy na záznamník a uslyšíte zprávu. Vedle je kuchyně ale nic tam není. Běžte ke dveřím se zákem – sundejte zámek a panelem otevřete dveře. V místnosti vzadu je na stěně robot, kterého prohlédněte a opět uslyšíte zprávu z minulosti. Mezitím zaslechnete cosi řádit na chodbě – jděte tam, ale dotyčný už je pryč. Vydejte se skrze proražené dveře. Po levé straně jsou zamčené dveře, odkud se ozývají divné zvuky – sundejte zámek a vstupte. Nic tu není, ale na stole leží přístroj Omnitool a také dokumentace Omnitoolu. Běžte zpátky do místnosti jde jste se probrali. Do přístroje vedle dveří vložte Omnitool, na panelu vpravo prohlédněte dokmentaci. Kolonkou Omnitool a Odemknout nástroje otevřete přihrádku s čipy v levé části stroje. Jeden čip vezměte a vložte do Omnitoolu. Zpátky na panelu klikněte na nástrojový čip a aktualizujte ho. Zbývá už jen vzít funkční Omnitool. Prohlédněte ještě panel u křesla, kde je několik zpráv o jeho užívání. Pak se vydejte zpátky ke dveřím, kde jste našli Omnitool a odtud pokračujte rovně skrze zábrany z pletiva. Po levici narazíte na kulatý průchod, který otevřte přes panel pomocí Omnitoolu. Dostanete se do podmořského tunelu. Vpravo na stole leží kresby (x4) a vlevo je záznamník se zprávou. Pokračujte dveřmi na konci tunelu a to až do místnosti s podivným robotickým otvorem

WAU uzly
– Podivné výstupky s otvorem do něhož lze strčit prst jsou takzvané WAU uzly. Jejich použitá vás vyléčí.

Pokud potřebujete použijte WAU uzel a pak pokračujte šachtou. Na křižovatce zahněte vlevo, pak vpravo a poté jděte až na konec chodby, kde projděte dveřmi.

 

Kapitola V – Upsilon

Nacházíte se na první stanici Upsilon. V kontrolní místnosti je na panelu lísteček a hlavním panelu WAU uzel. Promluvte s poškozeným robotem, ale je to marné. Odpojte obě chapadla robota, čímž ho sice zabijete, ale nemáte na výběr. Stiskněte tlačítko a mrkněte na obrazovku vpravo. Pod ní jsou tři tlačítka. Stiskněte první, čímž hodnota začne stoupat. Jakmile hodnota dosáhne zelené barvy, stiskněte druhé tlačítko, vzápětí začne stoupat hodnota druhá a až i ta zezelená, stiskněte třtí tlačítko. Tím aktivujete systémy. Jděte k velké obrazovce, kde se s vámi spojí jakási žena. Řekne vám, abyste se dostali do komunikační centrály. Vyjděte do velké místnoti s lávkami. Vpravo je obrazovka k prohlédnutí. Pokračujte po lávkách doleva. Jakmile vstoupíte na lávku ve středu místnosti, anebo zkusíte slézt po žebříku utrhne se to s vámi a spadnete dolů. A tady čeká jeden agresivní robot! Držte se od něj dál a snažte se pohybovat skrčeni, aby si vás nevšiml. Vlevo na panelu je WAU uzel na léčení. Především se vydejte po malém schodišti k červeným trubkám, otočte tu ventilem, dokud se neutrhne. Tím přerušíte unikající páru nad schodištěm vpravo. Běžte tam, pákou v mezipatře otevřte poklop a vylezte nahoru, kde poklop zase radši zavřete. Pokračujte až nahoru do větší místnosti.

Vlevo jsou dva terminály na heslo, ale to zatím neznáte. Na monitoru visí lísteček. V rohu místnosti je mapa stanice a vedle na zemi kresby (x2), na stolku leží notes a kresba. Všimněte si, že schodiště nahoru do komunikační místnosti je zavřené. Za schodištěm je malá místnost, kde můžete najít robota. Běžte do místnosti za okny, kde najdete poškozeného robota. Představí se jako Carl a tvrdí vám, že je člověk. V rohu je panel s pákou, kterou můžete omezit přívod proudu, ale to začne robota škvařit. Raději to zase vypněte a jděte zpátky do hlavní místnosti. Pokračujte dál chodbou v níž leží mrtvola Carla Semkena. Prohlédněte ji a zaslechnete hlasy z minulosti. Mrkněte na ID kartu na mrtvole, kde stojí Carl Semken – ID 0722. Na křižovatce doprava a nahoru, kde jsou v mezipatře skříňky. Na levé skříňce je lísteček a uvnitř ID karta – Amy Azzaro – ID 0735. Dál nahoře už jsou jen zavřené dveře, kterými prosakuje voda. Běžte zpět k terminálu a přihlašte se pod jedním z ID zaměstnanců. Pravý terminál obsahuje jen pár hlášení o stavu, ale ten vlevo umožňuje odemykat přístup. Odemkněte vstup do skladiště a řízení toku. Když zkusíte odemknout komunikační místnost, na obrazovce se ukáže mapa se dvěma vyznačenými panely, přičemž jeden je třeba vypnout, aby zbylo dost proudu pro komunikační místnost. Nejprve ale prohlédněte nově otevřené místnosti. Ve dveřích vedle terminálu je skladiště a na stolu dokument o Blackbox. Na křižovatce za mrtvolou běžte vlevo až do místnosti pro řízení toku. Mrkněte na lísteček na přístroji a případně použijte WAU uzel.

Nyní je nutné vypnout proud jednou z pák – buď zde v Řízení toku anebo dole vedle živého robota. V obou případech tím živého robota zabijete, ale pokud vypnete generátor z Řízení toku, vnikne do hlavní místnosti agresivní robot! Raději tedy vypněte generátor vedle živého robota a pak běžte k terminálu konečně otevřít kom. centrum. Pákou u schodiště otevřete poklop, nahoře ho zase zavřete a prozkoumejte místnost. Na stěně visí mapa a na ní jsou dokumenty (x4). Vpravo je terminál se čtyřmi hlasovými zprávami. Pak aktivujte komunikační zařízení a nastavte spojení se stanicí Lambda (můžete se spojit i s ostatními, ale nikdo se neozve). Z Labdy však opět uslyšíte onu ženu, která se představí jako Catherin. Stanice Upsilon se však začne hroutit a Catherin vás pošle na dráhu, abyste se dostali k ní. Místnost zaplaví voda, ale vaše tělo se změní na robotické a neutopíte se. Vytáhněte se otvorem ven.

 

Kapitola VI – Cesta do Upsilonu

Jste venku na mořském dně. Vlevo od vás je zavřený vstup do Upsilonu, který jste viděli z vnitřku (prosakovala jím voda). Pokračujte cestou od světla ke světlu. Na kopečku u jednoho světla je záznamník. Na křižovatce uvidíte červeného robota! Je nebezpečný, ale naštěstí pomalý. Počkejte až odejde a pak proběhněte cestou odkud přišel. Brzy narazíte na hromádku kamení pod kterým je robot (nedaleko neonové cedule Upsilon). Odtahejte kameny a robota osvoboďte. Pokračujte dál a on půjde s vámi. Držte se lévé strany okolo kopce až dorazíte k uzávěru od dráhy. Použijte tlačítko, ale dveře se neotevřou. Naštěstí vám robot autogenen vypálí zarezlé dveře, které pak už jen otevřete a můžete vejít. Na panel použijte Omnitool abyste vyrovnali hladinu vody.

 

Kapitola VII – Stanice dráhy Upsilon

Nově máte v zásobě baterku, respektive, je vaší součástí. Pokračujte tunelem, kde zhruba v polovině je na stěně záznamník. Dorazíte na stanici dráhy, ale páka na stěně je bez proudu. Manuálně otevřete modrý vagon a uvnitř najdete kresbu a tablet, kde si můžete pročíst poznámky a přehrát videozáznam. Poté seskočte do tunelu a pokračujte až na jeho konec. Před závalem je úzká štěrbina ve skále, kterou zával obejdete a na konci tunelu vejděte do boční místnosti. Leží tu žena Amy. Promluvte s ní, ale je zraněná a napojená na stroj. Na panelu vpravo mrkněte na monitor a odpojte konektory, čímž Amy zabijete, ale jinak to nejde. Můžete prohlédnout monitor, který už hlásí funkční stav. Vydejte se zpátky na stanici a pákou na stěně aktivujte žlutý vagon. Nastupte si. Na sedačce leží přepravní list. Usedněte na křeslo, vložte do panelu Omnitool, stiskněte všechny přepínače a zmáčkněte červený čudlík. Aktivujete vagon a mapu. Na ní můžete vybrat stanici, kam se chcete vydat, nicméně v každém případě skončíte na cestě do Lambdy, takže je to vcelku jedno. Během jízdy si užijte instruktážní film po kterém dojde k havárii.

Z panelu si zase vezměte Omnitool a páčkou pod panelem otevřte nouzový východ. Po nějaké době cesty tunelem narazíte na interkom přes který se spojte s Catherin. Poradí vám, abyste našli nouzovou šachtu. Na konci tunelu je WAU uzel a kousek od interkomu je po levici poklop – otevřete ho a žebříkem vylezte nahoru. Přes Omnitool aktivujte přetlakovou komoru, načež dovnitř napustíte vodu a vysunete žebřík, po kterém vylezte nahoru.

Jste zase na mořském dně. Pokračujte cestou k Lambdě a řiďte se světly – postupujte od světla ke světlu. Na kižovatce potkáte dalšího červeného robota. Počkejte až se vzdálí a obejděte ho. Nakonec dorazíte k otvoru do stanice Lambda. Vstupte a Omnitoolem použijte panel přetlakové komory.

 

Kapitola VIII – Lambda

Běžte rovně a na křižovatce uvidíte monstrum s robotickou hlavou. Rychle se vzdalte a počkejte až bude vzduch čistý. Poté běžte do dveře vlevo. Tady najdete na podlaze Catherin – je to robot. Nařídí vám, abyste vložili Omnittol do panelu opodál – udělejte to. Teď z hřbetu Catherin seberte její mozkový čip a vložte ho do Omnittolu. Catherin vám vysvětlí svůj projekt – na Zemi dopadla kometa, která zničila lidstvo ale Catherin vytvořila ARCHU, což je umělý svět, kde vědomí lidí může existovat i nadále. Bohužel došlo k nehodě a bude třeba zjistit, co je s Archou. Na křižovatce se můžete dát vlevo, kde jsou v chodbě záchodky s WAU uzlem. Zpátky na křižovatce jděte rovně od místnosti s Cat. ve dveřích jedné šatní skříně je dopis. Nyní běžte směrem zpátky ke vchodu do stanice a zahněte do dveří po pravici. Vpravo můžete prohlédnout obrazovku s mapou. Především mrkněte na panel vlevo. Jsou ti informace o Arše, které si projděte – audiozáznamy, obrázky, spisy a také test, který můžete vyplnit a zodpovědět otázky ohledně lidství. Především ale bude třeba lokalizovat Archu. Na mapě musíte vybrat správné čtverce, kde se archa nalézá. Na mapě vesmír to je čtverec se Zemi, na mapě světa jde o Atlantik (u břehu Afriky), na mapě podmořské základny to je stanice Tau a na mapě stanice je to horní část komplexu. Tím lokalizujete Archu.

Bude třeba se do stanice Tau dostat, ale nejprve je třeba dosáhnout Thety. Zajděte si pro Omnitool a opusťte Lambdu. Venku jděte doprava ke člunu. Uvnitř použijte Omnitool na panel, ale nic se nestane – bohužel je modul rozbitý a tak vás Cat nasměruje na loď CURIE. Následujte řadu světel nad transportním tunelem až dorazíte k troskám stavby. Omnitoolem odemkněte vstup, uvnitř vylezte po žebříku a pokračujte otvorem dál po mořském dně. Před vámi se brzy rozprostře kotlina s ohromnou stavbou lodi. Zhruba před vámi (mírně vlevo) je protržený trup, kterým vlezte dovnitř.

 

Kapitola IX – CURIE

Vylezte po žebříku, skrze dveře vyjděte na venkovní schodiště. Po něm nahoru až ke dveřím, za nimiž je hlavní interiér lodi. Nachází se tu nebezpečné monstrum s robotickou hlavou. Postupujte proto velmi opatrně. V dlouhé chodbě je vpravo místnost, kde sídlí monstrum. Pokračujte dál chodbami. Boční místnosti jsou většinou prázdné, pouze v jedné je WAU uzel. Nakonec dojdete do chodby s ventilem – otočte jím a vylezte po žebříku do patra. Pokračujte dál dokud nenarazíte na osvětlenou odbočku do transportního modulu. Tady připojte Omnitool na panel, ale Cath vám sdělí, že transport je zabezpečen a bude třeba vytvořit stav nouze, aby mohl být vypuštěn.

Vyjděte ven a prohlédněte okolní místnosti. Nachází se tu velká jídelna se dvěma vchody. Otevřte si oba dva a poté v místnosti se zabradlím vyprovokujte monstrum s robotickou hlavou, aby vás následovalo. Musíte ho nalákat do jídelny a oběhnout. Přes místnost kde číhalo utíkejte ke schodišti a po něm nahoru. Pokračujte chodbami přes velké skladiště a odtud až nahoru do strojovny. Náchází se tu čtyři konektor připojené k WAU. Odpojte tři z nich a loď přejde do stavu nouze. Vzápětí se tu ale objeví monstrum s robotickou hlavou. Musíte okamžitě utéct až do únikového modulu, zatímco monstrum vám bude stále v patách. cestu ale znáte, takže by to nemělo být tak těžké. Vběhněte do modulu a Cath ho odstartuje.

 

Kapitola X – Delta

Modul havaruje, ale přežijete to. Vezměte Omnitool a zalomcujte dveřmi. Zahlédne to robot, který dveře přepálí. Vytáhněte se ven a pokračujte vedeni světly. Nacházíte se na stanici Delta, která se rozkládá na mořském dně a tvoří několik malých staveb. Nedaleko od vás ke žebřík po kterém vylezte do věže. Je tu mrtvola Maggie Komorabi, kterou zřejmě zabil jistý Akers. Vedle těla leží PDA s obrázky vraždy. Tlačítkem na panelu necháte vyjet mapu stanice. Sejděte ven a pokračujte k budovám stanice. Nejprve narazíte na hermeticky uzavřenou budovu – odčerpeje v komoře vodu a projděte dovnitř. Je tu další mrtvola, oběť Akerse a další panel s mapou. Před budovou je obrazovka na ovládání antény, ale zatím ji nechte být. Pokračujte k další budově – zkuste otevřít dveře, ale nepůjdete to. Naštěstí vám robot propálí cestu. Uvnitř je kancelář šíleného Akerse a na stěně jsou nápisy (x2) a na stole list se zprávou. Můžete také prohlédnout monitor s šachovou hrou. Běžte na dvůr odkud pokračujte do hlavní budovy Delty (robot vám uvolní dveře). Uvnitř je na stěně mapa základen a plánek dráhy. Na hlavním panelu je WAU uzel a vedle něj malé tlačítko, kterým aktivujete panel. Prohlédněte zdejší informace o robotech. Venku na dvoře je panel pro přivolání přepravních modulů Zeppelin, ale nefunguje.

Jděte k panelu nastavení antény, zapnět ho tlačítkem a nyní můžete vyhledat tři signály Zeppelinů a následně se s nimi spojit a přivolat je panelem dole na dvoře. První kanál (2) Zeppelinu 840 bohužel nikoho nepřivolá a ani se nelze s nikým spojit. Druhým kanálem (5) už můžete přivolat Zeppelin 049, který dorazí na hangár. Také můžete zkusit třetí kanál (7) od Zeppelinu 216, kterým se skutečně spojíte s jistým Alanem, ale ten vám moc neřekne a navíc jej přivolat nemůžete. Jakmile tedy jste připraveni a máte tu Zeppelin 049, nastupte na jeho závěsný vozík. Na vozíku je záznamník a hlavně panel pro Omnitool. Cath vám řekne, že potřebuje novější čip a že ho bude nutné vymlátit z robota. Otevře vám kufr s obuškem, který si vezměte a běžte lovit. Cílem je pomatený robot, který poletuje okolo – asi třikrát ho trefte a on havaruje. Seberte z něj čip, vložte jej do Omnitoolu, zatáhněte zá páku a tlačítkem spusťte Zeppelin. Cestou se můžete kochat okolím anebo sledovat mapu přesunu k Thetě.

 

Kapitola XI – Cesta do Thety

Po přistání před bránou komplexu Theta, vezměte Omnitool a jděte dolů. Cestou narazíte na sloupu na záznamník a opodál na druhý záznamník. Před velkými vraty je zraněný robot, který se předstacví jako Robin Bassová. Můžete ji odpojit od WAU, což ji však zabije. Běžte k vratům a mrkněte na panel vpravo. Pootočte tlačítkem, vytáhněte ho, znovu jím zatočte a zatáhněte ho zpátky, načež můžete pákou otevřít vchod. Uvnitř Omnitoolem aktivujte panel přetlakové komory a počkejte až se otevře brána do budovy.

 

Kapitola XII – Vchod do Thety

Theta je gigantická stanice. Bude náročné ji celou prozkoumat. Začněte tím, že něčím těžkým (třeba bednou nebo hasičákem) rozbijete sklo vpravo. Vlezte dovnitř a vložte Omnitool do terminálu. Cath vám ukáže ponorku pro dosažení stanice Tau, ale ponorka je blokovaná a bude nutné sehnat kód. Zároveň vám Cath odemkne stanici. Vpravo mrkněte na počítač, kde jsou mapy Thety a seznamy posádky. Jděte ke dveřím, které otevřte tlačítkem, přičemž druhým tlačítkem můžete rozstvítit. V hlavní hale jděte na druhý ochoz a prvnímu dveřmi vlevo. Minete WAU uzel a dojdete na rozcestí. Místnost vlevo nic neobsahuje. Pokračujte rovně do místnosti s posezením. Na stoku pod obrazovkou jsou fotky (x2) a na stolku vedle sedačky jsou další fotky (x2). Z místnosti vedou dveře na dvoje toalety, kde se můžete podívat do zrcadla a vidět svoji robotickou tvář. Poté pokračujte chodbou k pokojům. Mnoho pokojů je nepřístupných ale najdou se i ty, které můžete navštívit. Ze dveří pokoje 2 (Guy Konrad) sundejte zámek a prohlédněte pokoj (nezapomeňte si rozsvítit). Na stole leží plánek, na plakátu nad postelí jsou fotky (x2) a na vnitřní straně dvířek šatní skříňky jsou další fotky (x2). Další volný pokoj je 5 (Catherine Chun), který ani není zamčený. Vaše Cath má v pokojí spoustu věcí, na které bude reagovat, když je vezmete. Ve skříňce je hrací medvídek, v šuplíku stolu vějíř, na stole promítačka a v šuplíku nočního stolku japonská panenka. Také prohlédněte tablet na stole, kde jsou zápisy o projektu Archa. Pokračujte k pokoji 7 (Mark Sarang) a sundejte zámek. Na stole je dopis na rozloučenou, v levém šuplíku u stolu je žlutý zápisník, na nočním stolku je kniha The Nature of Identity, v šuplíku dokument o inteligenci a v druhém šuplíku evidenční spis. V místnosti je také mapa stanic a na ní fotky (x6). Dále je v pravém šuplíku stolu magnetofon, kde si můžete přehrát zprávy od Saranga, který jako první dospěl k názoru, že je třeba spáchat sebevraždu, aby život pokračoval jen v Arše. Pokračujte v průzkumu pokoje 9 (Martin Fisher), kde je však pouze WAU uzel. Ze dveří pokoje 10 (Robin Bass) sundejte zámek a začněte prohledávat. Na stole leží dětská kresba a vzkaz, pod klávesnici je fotka, na nástěnce jsou fotky (x3) a dětská kresba, nad zakrvácenou postelí jsou dětské kresby (x2) a na zemi je zarámovaná fotka. To by bylo vše. Když dojdete na konec chodby, zaslechnete zpoza zamčených dveří podívné stvoření. Běžte zpátky na křižovatku a odtud pokračujte směrem nahoru.

Zahněte vlevo, kde je skenovací místnost – sundejte zámek a vstupte. Na stěně je záznamník. Počítače jsou momentálně nefunkční, ale v komoře u serverů můžete spustit velký počítač. Jsou tu skeny mozku a mezi nimi i sken Davida Munshiho a dokonce vás – Simona jarretta. Přehrajte si zvukové záznamy, které jasně dokazují, že vaše léčba nebyla úspěšná, že jste brzy po skenu zemřel a že váš sken byl po mnoha letech použit právě zde. Všechny čtyři skeny včetně vašeho můžete také smazat. Není tu nutné. Jděte do laboratoře naproti. I tady jsou dva zatím nefunkční počítače. Ale na stole vpravo je velká krabička, kterou otevřte a vezměte z ní čip. Ten můžete zkusit připojit k počítači vlevo, ale protože je nefunkční k ničemu vám to zatím nebude. Pokračujte do boční místnosti s uložištěm skenů. Pomocí tlačítek otočte válce se skeny a najděte jediný nespálený. Nyní je čas na návrat do hlavní haly, odkud pokračujte druhými dveřmi vlevo.

Sestupte po schodech a prohlédněte místnosti. Vpravo je jen slepá chodba, naproti schodišti je místnost se servery a jedním sténajícím robotem a konečně vlevo je správná cesta vedoucí do rozsáhlé tmavé serverovny. A právě tady se prochází mutant. Tenhle nepřítel velice prudce reaguje na hluk to znamená, že se pohybujte zásadně skrčeni a snažte se do ničeho nevrážet. Na druhém konci serverovny mrkněte na počítač. Tlačítkem otevřete panel a stiskněte knoflík, čímž se zahájí proces restartování routeru, jenomže pípání přiláká monstrum! Rychle se schovejte do rohu a počkejte až monstrum odejde. Musíte totiž ještě potvrdit restart opětovným smáčknutím knoflíku a to v časovém limitu po provedení restartu, jinak se zase vrátí původní nastavení. Proto po odchodu monstra nesmíte moc dlouho meškat. Po potvrzení restartu se počítač opět rozezní, takže rychle zpátky do rohu a opatrně zpátky k východu ze serverovny. Nyní můžete jít zpátky nahoru, vylézt přes kus rozbitého schodiště a pokaračovat zpátky do laboratoře.

Prohlédněte si pravý počítač, kde jsou ale jen záznamy a poté k levému počítači připojte sken a čip z krabice. Vyjede vám seznam zde naskenovaných lidí, přičemž vás zajímá někdo, kdo by mohl mít kod k Dunbotu. Můžete postupně vyzkoušet nahrát všechny osoby, ale tím správným je Brandon Wan. V rámci simulace nyní nastavte jedno ze tří prostředí a zkuste se s Wanem spojit. Ten ale pozná, že se něco děje a odmítne kod vyzradit. Vyzkoušejte ještě zbylé dvě prostředí, ale nijak si nepomůžete. Bude třeba zjistit, co má Wan rád, aby mu simulace nepřipadala podezřele. Běžte k jeho pokoji, který vám Cath odemkne. Vpravo na zdi je záznamník. V levém šuplíku stolu je dopis od Alice, v pravém šuplíku je ID karta, na stole je zarámovaná fotografie a další zarámovaná fotografie je na polici nad stolem. Prohlédněte také počítač, kde jsou zprávy. Na vnitřní straně dvířek obou skříněk jsou fotky (x4). Ze zjištěných informací dospějete k názoru, že Wan by mohl vlídně reagovat na jeho přítelkyni, která s ním byla během skenování. Jděte tedy zpátky do laborky a vezměte si z počítače čip s daty. Přejděte do skenovací místnosti a čip s daty připojte k zdejšímu počítači. Nyní do čipu nakopírujte prostředí skenovací místnosti (můžete zkusit i ostatní, ale kopírování se poškodí). Běžte datový čip dát zpátky do počítače v laborce a nyní nastavte jako prostředí skenovací místnost a jako modul Alice. Cath vydávající se za Alice konečně vymámí v Wana kod. Můžete se pak rozhodnout, zda čip smažete a Wana i další naskenované nadobro zničíte.

Běžte do řídící místnosti, kde Cath připraví Dunbot. Vezměte Omnitool, v hale s ním odemkněte dveře hangáru a vstupte. Vpravo je počítač, do kterého nejprve zastrčte kabel, abyste ho zapojili a poté jej tlačítkem spusťte. Postupně otáčejte knoflíky, čímž bude aktivovat systému Dunbotu, jenomže dojde k nehodě, Dunbot, který je také živým robotem se uvolní a zřítí. Bude třeba vymyslet nový plán. Jděte do rohu, přitlačte schodiště k ventilační šachtě v rohu a vlezte do ní. pokračujte na konec šachty. 

 

Kapitola XIII – Laboratoře Thety

Po vylézu z šachty dopadnete do laborky. Hned pod šachtou je WAU uzel. Začněte tím, že dáte Omnitool do počítače vlevo ať se můžete spojit s Cath a naplánovat co dál. Rozhodně se využít Climbera ve stanici Omicron, ale nejprve tu chce udělat pár testů. Cath také zapne světla a přístroje. Prohlédněte laborku. Na stole uprostřed leží fotka. Opodál je tabule a na ní lístečky (x3), manuál pro Haimatsu oblek a fotka týmu. Vedle hlavního počítače s Cath je další počítač, kde si projděte dokumenty o vypuštění Archy a můžete si udělat test ohledně toho, co by se mělo s Archou dělat. Poté mrkněte na počítač vlevo od Cath. Nejprve do něj zboku připojte zástrčku a pak ho prohlédněte. Bude třeba snížit využití dat neboť paměť je velmi omezená. Nejprve odpojte všechny systémy i předměty a poté dle požadavků v kolonce Stavu zapínejte jen to nejdůležitější a také obsahově nejmenší. U některých požadavaných předmětů máte na výběr, který konkrétní předmět zvolit, přičemž různé předměty vyžaduje zapnutí různých systémy. Je třeba tedy nakombinovat vše tak, abyste se vešli do 1152TB, což znamená…
Systémy:
sys_physics_rigid
sys_physics_fluid
sys_phys_buoy
sys_wmod_atmo
sys_interface_scan
sys_wmod_dynlight
sys_gen_veg_adv
Předměty:
pkg_soma_hum
enc_mod_river
ext_moon_full
Nyní se dostanete ke skenům. Spusťe test, zapněte simulaci a dle pokynu Cath ji zastavte, když bude ve fázi testu (nahraný modul – TEST). Abyste to stihli, zpomalte přes mínus průběh testu. Jakmile test zastavíte ve správné fázi, spusťte diagnostiku. Cath si nahraje informace a je to. Běžte k válcovitému skenu v rohu, otevřete ho a vlezte si dovnitř. Tlačítkem pak spusťte váš osobní sken. Vyjde najevo, že vaše tělo je vlastně tělem Imogen Reedové, což byla kamarádka Cath. Tím jsou veškeré testy kompletní, takže vezměte Omnitool, otevřete s ním dveře a pokračujte dál.

Dostanete se do rozsáhlého komplexu, kterým se prohání mutant. Přímo před vámi je výtahová šachta, které chybí karta. Vprava od výtahu je záznamník a vlevo na stěně mapa, kterou si zkuste vrýt do paměti. Podle mapy zahajte průzkum oblasti. Začněte v místnosti Oplášťování kde je záznamník a tabule. V boční chodbě vlevo je na konci WAU uzel. Vedle je konferenční sál, kde se akorát na plátně promítají obrázky. Naproti konferenčnímu sálu je protržený vchod do Návrhu nákladu – tady jsou tabule s nákresy (x2). Pokračujte dozadu do kabiny Bezpečnosti. Na stěně je záznamník, na stole seznam zaměstnanců, seznam postupu a v šuplíku seznam úkolů. Na stěně za stolem je další mapa. Prohlédněte počítač a zaměřte se na odemknutí dveří. Abyste měli dostatek proudu, nechte nějaké dveře, kde už jste byli zamknout a naopak odemkněte Vedení Omegy. Pokračujte v průzkumu v Lékařské laborce, kde je tabule s nákresy. Běžte k Ošetřovně (ordinaci), vedle které je na chodbě další mapa. Uvnitř je vedle lůžka magnetofon se zprávou o přeměně Terryho Akerse. Právě ten běhá venku. Pokračujte naproti do Kanceláře doktora. Zdejší doktorka Mastersová sedí na sedačce téměř zmutovaná. Projděte si její počítač s lékařkými záznamy. Pokračujte směrem ke vchodu a prohlédněte Skladiště, kde je Wau uzel a další téměž zmutovaná osoba. Zbývá Vedení Omegy. Jestliže jsme místnost odemknuli, můžete nerušeně vejít. Druhou možností je něčím těžkým prorazit poškozené sklo, ale to zcela jistě přiláká mutanta. Uvnitř sedí váš známý ze simulace – mrtvola Brandona Wana, která na sobě má ID kartu a v ruce drží čipový klíč který mu vezměte (musíte rukou trhnout). S klíčem zamiřte zpátky na Bezpečnost, kde připojte klíč k počítači a přes počítač aktualizujte čip. Nezapomeňte si čipový klíč zase vyzvednout a s ním jděte k výtahu. Vložte čip do desky, stáhněte obě svorky, zavřete přihrádku a přivolejte výtah. Monstrum zvuky uslyší, takže si pospěšte do kabiny, stiskněte tlačítko Údržby a jeďte dolů. Bohužel se výtaz zastaví. Otevřte poklop v podlaze a po žebříku slezte dolů. Žebřík se s vámi urve a vy spadnete na dno šachty. 

 

Kapitola XIV – Obsluha Thety

Naštěstí jste přežili. Po žebříku vylete ke dveřím a pokračujte jimi na nástupiště. Vlevo jsou dveře za kterými je dlouhá chodba. Na jejím konci na vás vyběhne mutant, ale nedá se tomu zabránit. Chytí vás a vy zažijete vizi, kdy jste doma v bytě se svojí přítelkyni, přestože zemřela při nehodě. Brzy se ale vrátíte zpět. Mutant vás nechal napospas postupné mutaci, ale podaří se vám se uvolnit. Zpátky na nástupišti projděte kolem vagonu (uvnitř je jen další mutující člověk) a vstupte do dveří na konci chodby. Pokračujte až do větší tmavé místnosti, kterou se prochází mutant! Je tu několik postranních odboček ale všechny nakonec končí slepou cestou, takže nemá smysl je procházet. Pokračujte do dveří vlevo na opačném konci místnosti. Směřujte dál chodbou, přičemž za dalšími dveřmi vlevo je WAU uzel. Vlezte do ventilační šachty a pokračujte až na její konec. Vylezete v další větší místnosti, pochopielně s mutantem uvnitř. I tady jsou některé odbočky a všechny slepé. Zamiřte do dveří vlevo. Cestou narazíte na další WAU uzel a v záhybu chodby na další ventilační šachtu. Skrze ní prolezete do skladiště. Odtud ven, kde se opět nachází mutant. Opatrně ho obejděte, případně ho můžete zkusit vreným předmětem někam nalákat a postupujte na křižovatku s mutující mrtvolou. Vlevo jsou zamčené dveře, takže pokračujte rovně až do místnosti s lávkami. Na stěně je kryt s označením Danger, který sundejte (zřejmě to přiláká mutanta, tak opatrně) a rychle zapumpujte pákou, aby ukazetel proudu vyskočil do zelené barvy. Tím jste otevřeli dveře na křižovatce, kterými projděte a dorazíte k velké zatopené místnosti s lešením. Skočte do vody, vylezte po nedalekém žebříku na lešení a přes něj postupujte až na opačnou stranu místnosti, kde je pod vámi tunel. Seskočte dolů, sundejte mříže a projděte tunelem na křižovatku, odkud pokračujte vlevo. Na konci je malá místnost s WAU uzlem a pákou, kterou otevřete dveře naproti. Na křižovatce však zahlédnete mutanta, takže urychleně utíkejte vpřed, kde se s vámi utrhne potrubí a vy se zřítíte dolů.

 

Kapitola XV – Cesta do Omikronu

Dopadnete na dno moře nedaleko mrtvoly Vanessy Hartové. Vydejte se po cestě dál až dorazíte ke stanici Omikron, před kterou leží mrtvola Vigdise Jonsdotira. Tedy zřejmě je to on (nejsem si jménem jist). Omikron vyhlásil karanténu a vchod je zamčený. Zamiřte doprava k velké kopuli. Nedaleko odtud leží na útesu mrtvola Emmy Alvarové. U jedné podpěry kopule leží mrtvola Petera Straskyho. Vlezte dovnitř žebříkem. Bude třeba vypustit vodu. Sundejte kryt od manuálního vypouštění. Můžete si prohlédnout tabulku s pokyny na panelu vpravo. Poté otočte oběma ventily, páčkou zapněte pumpu a poté pákou pod krytem aktivujte vypuštění. Až se voda vypustí, pokračujte nahoru. Vložte Omnitool do panelu a poraďte se s Cath. Vysvětlí vám, že lidí mají v hlavě implantované černé skříňky díky kterým se na ně můžete napojit a slyšet jejich poslední slova. Vedle panelu je mrtvola, ale ta má něco s hlavou a tak neuslyšíte nic. Opodál je WAU uzel a nahoře v horním patře leží na kotoučích vzkaz. Pak se zaměřte na desku s obvody Sundejte kryt a prohlédněte si obvody – bude třeba je nastacit tak, aby proud protekl skrze panel až dolů do rohu, ale každý zapnutý spínač (otevřený uzel) sníží hodnotu proudu. Pokud proud klesne na červený stupeň, automaticky se celý obvod zrestartuje. Spínače pro průchod proudu nastavte takto:

– – x x
– – x x
– – x x
x – – –

Tím zprovozníte počítače. Podívejte se na ten vedle hlavního panelu. Poslechněte si audiozáznam a zkuste zrušit karanténu Omikronu. Chce to kód. Podívejte se na druhý počítač, kde jsou záznamy o posádce a hlavně podivná kolonka pod kterou se vypíše kód 6866 (může se lišit v závislosti na dané hře). Napiště kód do prvního počítače a konečně vypněte karanténu. Vezměte Omnitool a slezte dolů, kde Omnitoolem nechte opět vyrovnat hladinu vody.

Běžte zpátky k Omikronu, stiněte tlačítko vedle dveří a vstupte dovnitř. Uvnitř je na bednách vpravo mapa útesu. Zkuste Omnitoolem zapnout přetlakovou komoru, ale ta selže. Smůla. Běžte zpátky ven a vydejte se podél útesu až uvidíte chatrnou konstrukci vedoucí dál nad propastí. Postupujte opatrně ať nespadnete. Nakonec vylezte po žebříku a opět slezte k bočním dveřím (můžete slézt i na opačnou stranu a poté lézt dolů na nižší část konstrukce, ale nic tu není). Tlačítkem otevřte dveře a Omnitoolem uvnitř vypusťte vodu.  

 

Kapitola XVI – Omikron

Přímo ve vstupní hale je na podlaze mrtvola a druhá mrtvola je o kus dál u zdi. Nemají však hlavu, takže si nic nepřehrajete. Vydejte se doleva, dále po schodišti a pokračujte chodbami až do jedné dlouhé chodby. Na jejím konci je prázdné skladiště a vlevo vstup do hydropaluby odkud vede další chodba do větší místnosti s hlavním panelem. Připojte Omnitool a poraďte se s Cath. Navrhne, že vaše vědomí přesune do jiného těla, které může použít patřičný oblek schopný uchránit vás před tlakem propasti. Zároveň Cath zapne světla a odemkne dveře v komplexu. Na stole u vchodu je fotka týmu, manuál k obleku Haimatsu a tablet se seznamem týmu Archa. Prohledněte schránky A-F. V jedné z nich (D) konečně najdete kýžený oblek, ale už je v něm tělo jisté Raleigh Herberové a opět bez hlavy. Nevadí, přejděte k panelu uprostřed, tlačítkem ho aktivujte a zkuste zprovoznit oblek v patřičné schránce. Nevyjde to ale Cath vám řekne, že bude třeba sehnat mozkový čip, gel a akumulátor.

Vydejte se tedy zpátky až do zadržovacího sálu se zaskleným lůžkem uprostřed. Čas od času se za sklem objeví podivné stvoření. Ale zatím se ho bát nemusíte. Mrkněte na počítač s mapou stanice. bude třeba odblokovat zbylé místnosti. Přes kolonku Zrušení se dostanete k obvodu, který je třeba aktivovat. Musíte pospojovat čtverce tak, aby jste označili všechny, přičemž čtverce na sebe lze napojovat horizontálně, vertikálně i šikmo. Není to vůbec těžké. Až bude hotovo, prohlédněte ještě počítač v rohu, kde jsou záznamy o zadržených včetně Johana Rosse, který po dávce gelu ožil – a je tam stále. Vstupte do Sterilní místnosti (hned za panelem s mapou). Uvnitř je zamčená sprcha s mrtvolou a především schránka s gelem. Vlevo prohlédněte tabuli a fotky (x4). Pod monitorem je další fotka a v počítači zprávy o gelu, kterým WAU oživuje mrtvé, to aby zvýšila počet živých, což je její úkol. Vedle je schránka s gely a na ní list s grafy. Zkustle tlačítkem otevřít schránku, ale zasekne se a čip dole pod panelem se rozbije – seberte ho. Vstupte do druhé části místnosti. Jsou tu tři schránky a rameno s vstřikovačem gelu. Nejprve tlačítkem odemkněte prázdnou schráku (můžete odemknout i ostatní) poté vytáhněte schránku ven, vložte na ni poškození čip a zase schránku zasuňte. Na stroji uprostřed páčkami nastavte rameno nad čip a aktivujte tlačítkem gel. Můžete prohlédnout monitor a sledovat proces zblízka. Čip se opraví a vy si ho vyzvedněte. Můžete také vpravit gel do předmětů v ostatních schránkách. Je tu velká čipová karta a krysa, která se po vstříknutí gelu začne hýbat. Především vložte opravený čip do schránky s gely, otevřete schránku a gel si přivlastněte. Běžte zpět do zadržovací místnosti a mrkněte se naproti do laborky. Na stole vedle dveří leží přehrávač se zprávou a v šuplíku stolu v rohu je tablet se zprávou o stavu Rosse. Vlevo na zdi je zrcadlo, v němž se opět můžete prohlédnout a na konci místnosti je WAU uzel. Běžte na chodbu směrem ke schodišti a navštivte Hydroponii s akvárky na stole. Vpravo u stolu je skříňka v jednom šuplíku přehrávač se zprávou. Nyní se vydejte do dolního patra.

Běžte ke vstupní místnosti a dále vlevo do sálu pod zadržovací místností. I tady je panel s mapou. Obvod už jste aktivovali, takže stačí jen odemknout dveře na tomto patře. Na chodbě je několik dveří. V Opravovně robotů prohlédněte nástěnku a hlavně počítač uprostřed. Ten se váže k robotovi, který je na lůžku a z něhož musíte dostat mozkový čip. Nejprve na panelu zapněte lasery vlevo a poté otočte dílky uprostřed tak, aby jimi laser protékal směrem dolů. Můžete nechat laser téct rovně a vyzkoušet jak se bude robot hýbat s aktivovanými systémy, ale vaším cílem je mozkový čip. Až otevřete robota, vezměte si čip. Běžte se podívat do místnosti na konci chodby, kde je WAU uzel a počítač s audiozáznamy. Na monitoru jsou lístečky (x2), další lístečky (x4) jsou na tabuli. Na stole leží kresba a na další kresby (x4) jsou na nástěnce. Běžte nahoru do patra a odtud na konci chodby pokračujte do druhého patra.

Na chodbě najdete nástěnku. Zamiřte vpravo k Hlavnímu vchodu. Tady je další nástěnka a mrtvoly (x4) ovšem všechny bez hlavy. Zpátky na rozcestí pokračujte do zadržovací komory, kde panelem opět odemkněte dveře v patře. Vlevo je jídelna, kde u stolu najdete další mrtvolu bez hlavy a vedle ní počítač s audiozáznamy. V rohu jídelny je WAU uzel. Běžte do druhých dveří na opačné straně. Minete prázný sklad a dorazíte do rozvodny. Zhruba v polovině místnosti je na stěně hnědá skříňka na akumulátor, ale ten tu chybí. Pouze na vnitřní straně dvířek najdete manuál k akumulátoru. Na konci místnosti je druhá taková skříňka ale stojí před ní monstrum! Zprvu s tohle monstrum zdá klidné, ale když se přiblížíte, rozsvítí se mu hlava půjde po vás. Nevydrží vás pronásldovat dlouho, takže ho můžete odlákat od skříňky a pak si z ní vzít akumulátor. Tím máte všechny tři věci u sebe.

Vydejte se zpátky za Cath, ale sklo v zadržovací cele praskne a Ross půjde po vás. Utíkejte dál směrem ke Kath, přičemž na ošetřovně narazíte na další monstrum – musíte ho oběhnout a utíkat dál. Jakmile vběnete za Cath, ona zamkne dveře. Uff. Dejte všechny předměty do obleku Herberové a na panelu znovu aktivujte oblek. Cath vm otevře dveře s křeslem pro přenesení vašeho vědomí. Je tu počítač, na kterém je nutné upravit sinusoidu tak, aby odpovídala té druhé a to takto:
Frekvence – 1
Sladění – 5
Rozkmit – 7
Sedněte si na křeslo a Cath nakopíruje vaš vědomí do těla Herberové. Vaše původní tělo však stále sedí na křesle. Můžete si vybrat, zda ho necháte být anebo na panelu vypnete baterii, čímž ho zabijete. V každém případě odejděte kruhovými dveřmi, Omnitoolem napusťte vodu a pokračujte ven ze stanice.

 

Kapitola XVII – Sestup

Lávka rovně končí zlomeným žebříkem, takže obejděte budovu a jděte na druhou lávku. Slezte dolů do Climberu, na panel vložte Omnitool, nastavte páčkami stav – sestup a 1 pasažér, dále pákou vlevo aktivujte Clibera a posaďte se. Climber se rozjede a vy si mezitím popovídáte s Cath ohledně jedinečnosti lidí. Po chvíli cesty se Climber zastaví a vypne. Vylezte po žebříku na vršek, otveřte skříň a zastrčte uvolněnou pojistku. Dole se opět usaďte a cesta může pokračovat. Po nějaké době dovnitř vleze monstrum. WAU k vám skrze něj promluví a omráčí vás, ale nezabije.

 

Kapitola XVIII – Cesta do Tau

Konečně dorazíte do propasti. Seberte Omnitool s jehož pomocí otevřete dveře ven a sejděte z plošiny. Hned vedle je informační tabule (x2) – lze prozkoumat obě části. Tady u přistávací plochy je několik menších budov. Hned vedle plošiny vlevo je budova s počítačem, kde jsou informace o přesunech. V budově vpravo je na stěně záznamník. Opodál je budova skladu – před dveřmi je páčka, kterou rozsvítíte venkovní světla. V další budově vlevo je obrazovka monitorující počasí. Nedaleko odtud je na osvětleném místě rozdrcená mrtvola Glassera. Pokračujte dál ke stožáru s informační tabulí o světlech. Pákou světla zapněte a dále se jimi nechte vézt. Modrá světa vedou k Tau, červená zpátky na plošinu.

Světla vás dovedou k budově s počítačem, kde jsou informace o rybách. Vzadu za panelem je WAU uzel a je tu také páčka na zapnutí světel, ale když za ní zaberete utrhne se a světla zhasnou. Druhými dveřmi vyjděte ven a pokračujte podél světel, či jiných orientačních prvků (kabely, zelená světélka) až k budově garáží. Uvnitř je WAU uzel, záznamník a hlavně páčka, kterou otevřete garáž s robotem. Vyjděte ven a u garáže přes počítač aktivujte robota k Tau stanici. On vám bude svítit na cestu a vy ho následujte. Po nějaké době robota cosi strhne a zničí. Naštěstí je tady řada zelených světel, které vás provedou kousek zpátky podél skály a poté do tunelu. Pokračujte jeskyní (stále za zelenými světly) až vyjdete ven a odtud se držte kabelu na zemi. Po chvíli narazíte na další modrá světla a ty vás už dovedou k Tau. Tlačítkem otevřte dveře, vstupte dovnitř a Omnitoolem aktivujte přetlakovou komoru.

 

Kapitola XIX – Tau

Konečně jste ve stanici Tau. Zbývá nalézt Archu. Na rozcestí jděte nejprve vpravo. V místnosti je záznamník a počítač o stavu obleků. Pak pokračujte chodbou dál. Cestou narazíte na WAU uzel. Na křižovatce běžte vlevo do servisní oblasti. Je tu počítač s mapou stanice. Dobře si ji zapamatujte. Pokračujte přes boční místnost dál až se vrátíte zpátky na chodbu. Otevřte velká červená vrata, za kterými stojí monstrum v obleku! Okamžitě vypněte baterku, skrčte se a couvejte do místností vedoucích okolo hlavní chodby, kde se navíc snažte vypínat světla. Tenhle nepřítel je velmi rychlý a agresivní – reaguje na světlo i na hluk. Jakmile otevřete nějaké dveře, půjde se podívat, co se to děje. Musíte ho opatrně obejít a pokračovat skrze červené dveře dál. On vás však bude následovat. Jděte na konec chodby, kde je po levici místnost s WAU uzlem a počítačem. V počítači je mnoho záznamů o vysílání a skutečně se můžete přes interkom spojit s ošetřovnou, kde se ozve jakási žena. Brzy však hovor ukončí. Vyjděte na chodbu druhými dveřmi a zamiřte doprava. Pokračujte stále dál až uvidíte další červená vrata. Začněte je otevírat ale pak se rychle stáhněte do místnosti vpravo od vrat, to aby vás nenašlo monstrum. V místnosti je na stole list s poznámkami. Počkejte až bude vzduch čistý a projděte červenými vraty dál. Vylezte po žebříku a po dalším slezte dolů.

Dorazíte do společenské místnosti. Je tu WAU uzel a na stole seznam potravin. Začněte s průzkumem okolních místnosti a to nejlépe zleva od vstupu. První místnost je skladiště, kde ale nic zajímavého není. Druhá místnost jsou zamčené ubikace. V dalších dveřích jsou už téměř přetransformovaní lidé v roboty. Ve čtvrtých je ubikace s mrtvolou. Další dveře ukrývají opět ubikace – ve skříní je tablet o úkolu týmu Archa, na posteli u robotického člověka je fotka a naproti leží mrtvola Jaspera Hilla. Následující dveře ukrývají toalety, kde nic zajímavého není. Dále tu je ošetřovna, která je však uzamčená, východ, kam zatím nemá smysl jít a kbezpečnostní místnost. V ní najdete na stěně tabuli, na panelu leží hlášení a pak prohlédněte počítač, kde otevřete mapu zámků a odemkněte ošetřovnu. Zbývá odemknout ještě pokoj Rosse, ale chce to kod. Vydejte se na ošetřovnu, kde najdete živou ženu! Jmenuje se Sarah a je poslední z celého Pathosu. Odemkne vám Archu, abyste si ji mohli vzít a požádá vás, abyste ji odpojili od přístrojů. Můžete si vybrat zda to uděláte. Pokd ano, tak stačí na panelu vypnout podporu života a počkat až zemře. Poté můžete mrtvolu Sarah Lindwallové zkusit vyslechnout, ale nemá černou skříňku, takže máte smůlu. Vezměte Archu a v rohu místnosti, přivolejte výtah sem na Ošetřovnu. Vložte Archu do výtahu a pošlete ji dolů do místnosti ponoru. Prozkoumejte pokoj. Na panelu životních funkcí je fotka, na zemi před křeslem je další fotka, na polici u sošky Buddhy je další fotka, na stole vedle klávesnice jsou fotky (x3), vpravo na stole vedle přihrádky pro Archu je další fotka a na zemi mezi křeslem a stolem jsou fotky (x2). Můžete si také sednout na postel, ale k ničemu to není. Prohlédněte počítač, kde jsou nějaké dokumenty a udržení života, fotky a hlavně systém odemčení dveří. Zkuste odtud odemknout místnost Rosse, když se na počítači sám (od WAU) naťuká správný kód. Běžte dolů do Rossova pokoje. Na zemi je kresba, na posteli další kresba, na stěně modrý plán, na stole kresba, vedle stolu na stěně mapa stanic a vpravo na stěně jsou kresby (x2) a fotky (x5). Také prohlédněte tablet na stole, kde jsou i audiozáznamy. Ross navrhoval vypnutí WAU. Nyní běžte do místnosti ponuru, kde si z výtahu vyzvedněte Archu a pokračujte do přetlakové komory. Položte Archu na podstavec pro náklad, přes počítač Archu naložte a Omnitoolem zahajte plnění komory vodou. Proces se však zasekne. Naštěstí v místnosti jsou tři trubky – všechny vytrhněte aby z nich natekla voda. Až se komora zaplní, můžete pokračovat.   

 

 Kapitola XX – Alpha

Tunelem následujte jeřáb nesoucí Archu. Podlézejte a odstraňujte překážky až k velkému závalu přes který nemůžete. Všimněte si mrtvoly pod závalem. Běžte kousek zpět a prolezte tunelem po pravici. Držte se pravé stěny tunelu a brzy dorazíte k utajené stanici Alpha. Vstupte tam, zvedněte dveře a pokračujte zatopenými místnostmi. Mezitím k vám promluví WAU a požádá vás o její zničení. Dorazíte do středu stanice, kde je pulsující srdce WAU. Můžete si vybrat, zda ho skutečně zničíte anebo jen odejdete dveřmi. Pokud se rozhodnete pro zničení, strčte do srdce ruku podobně jako při léčení. Srdce vám sice ukousne prsty, ale nakazíte ho svým gelem v obleku, čímž v budoucnu dojde ke zničení WAU. Prostřednictvím mutanta se vás WAU pokusí zabít, ale mutanta sežere ho obří červ. Pokud se rozhodnete srdce neničit a odejít, na konci tunelu potkáte mutanta, který vás stáhne zpět do sálu, ale bude opět sežrán obřím červem. V každém případě, po sežrání mutanta se vydejte chodbou dál. Zhruba v polovině se za vámi objeví obří červ. Rychle utíkejte vpřed dokud nevylezete na mořském dně.

Nechte se vést světly a ve spěchu směřujte dál ke stanici Phi. Červ tu ale stále krouží. Zhruba ve třetině cesty je vpravo u cesty malá jeskyňka a v ní WAU uzel – schovejte se a uzdravte se. Poté vyražte dál směrem ke Phi. Pokud vás červ chytí, stáhne vás kus stranou od cesty a zraní, ale pokud se budete vyléčení, přežijete. Druhý WAU uzel je mírně vlevo od cesty zhruba v místech, kde už je v dálce vidět kopule Phi. Až dorazíte ke stanici, tlačítem otevřte vchod, běžte do přetlakové komory a Omnitoolem vyrovnejte hladinu vody. 

 

Kapitola XXI – Phi

Konečně jste na stanici Phi. Zbývá připravit Archu k odpalu. Projděte rovně kolem zamčených dveří až do hlavního sálu, kde vložte Omnitool na panel a po dlouhé době proberte s Cath okolnosti. Odemkne vám stanici, takže můžete prohledávat. Mrkněte na počítač v rohu, kde je mapa stanice a instruktážní video o Omeze. Jděte zpátky k přetlakové komoře, kde je po pravici odbočka vedoucí k servisní oblasti. Před skladištěm je vzkaz a na toaletách najdete WAU uzel. Poté z hlavního sálu běžte po žebříku do nakládacího doku. Před vámi je místnost s panelem z něhož seberte akumulátor. Běžte do vedlejší místnosti, kde najdete WAU uzel a dveře s panelem, kam akumulátor vložte. Tím dodáte dveřím proud a otevřete je. Seberte Archu, jděte do hlavního skladu a dále do chodby vlevo od žebříku. Vložte Archu do rakety. Na podlaze tu leží mrtvola Catherin Chunové. Právě tady skončila vaše kamarádka, to když někomu z jejího týmu došlo, že Archa by vystřelení dělem nemusela vydržet a tak ji prostě zabil. Jděte zpátky pro akumulátor, který vložte do panelu vedle mrtvoly. Na počítači vedle rakety stiskněte tlačítko pro její uzavření.

Vylezte nahoru do sálu, vezměte Omnitool a jděte do místnosti Odpalovací věží.  Omnitoolem aktivujte přetlakovou komoru. Běžte doprava po schodech k odpalovači, vložte Omnitool do odpalovače a sedněte si. Cath vás přepne do ovladače jeřábu. Uchopte Archu (zelený křížek) a položte ji na dráhu vzadu. Pak už jen odpalte raketu tlačítkem, čímž automaticky zahájíte i sken pro nakopírování vás i Cath do Archy.

 

Kapitola XXII – ARCHA

Po titulcích se ocitnete v Arše. Vstaňte z křesle, vyjděte z jeskyně do lesa a pokračujte k můstku u kterého je počítač se stejným testem, který jste plnili na Lambdě. Pokračujte k městu u kterého narazíte na Cath a tím příběh čtyř Simonů definitivně končí.