Serious Sam 1 – The First Encounter

Serious Sam je už na první pohled pokračovatelem odnože nenáročných stříleček jako byl Doom, Heretic, Duke Nukem, Quake a další. Žádný silný příběh, žádné postavy, prakticky žádné dialogy… Zkrátka jen umě nadesignované úrovně, zástupy roztodivných monster, řada zbraní a plno tajných oblastí.

Sérii Serious Sama tvoří několik samostatných her, přičemž některé byly postupem času sloučeny do jediného zastřešujícího hubu zvaného Fusion. Fusion měl původně pod jedinou aplikací zastřešovat všechny díly Serious Sama, ale projekt skončil zjevně opuštěný v momentě kdy obsahuje „pouze“ tři hry série a dvě DLC, konkrétně SS1:TFE, SS1:TSE (DLC LotB) a SS3:TBE (+ DLC LotN). Přesto ale Fusion funguje velmi dobře, opravuje řadu bugů a má várku technologických úprav což ho činí vhodným pro hraní všech zmíněných her.

Pár slov si bezpochyby zaslouží monstra. Všechno to jsou vymazlené potvory. Spousta, na jednu stranu roztomilých, na stranu druhou vražedných potvůrek s různými schopnostmi, na které platí různé taktiky. V tomhle směru SS hravě válcuje Painkillera a to ne kvantitou, nýbrž kvalitou. Nechybí mnoho a SS by překonal i enemácký ansábl nesmrtelného Dooma 2. Oproti tomu zbraně jsou v podstatě klasické – brokovnice, samopal, raketomet… Těch méně obvyklých zbraní není mnoho, ale najdou se – například laserová puška, či dělo.

Vyšší obtížnosti neznamenají jen větší zranění které dostanete, méně předmětů v levelech a zvětšení skupin monster ale velmi často i monstra tam kde dřív nebyli anebo nahrazení slabších potvor silnějšími (např. Kleeři namísto Bezhlavců a Gnaarů). Rozdíl je patrný i co se týče počtu extra silných monster (Plazivec Horal).

Jedním z obrovských plusů SS je velmi kvalitní Coop, který ostatně provází celou herní sérii. Nemluvím tu ani tak o nějaké vyložené potřebě spolupráce, ale o nastaveních, ze kterých pak vyplývá, jak moc budou hráči jeden na druhém závislí. Je možné zvednout nepřátelům zdraví, je možné omezit počet životů a stejně tak je možné, aby se o nalezené předměty museli hráči dělit. To obzvláště v případě zbraní vyvolává zajímavé situace…

To by bylo k Serious Samovi obecně. Je dobré mít na paměti, že Serious Sam 1 je vlastně rozdělen do dvou samostatných her, přičemž první hra (TFE) obsahuje jen jednu kapitolu (kampaň) kdežto druhá hra (TSE) obsahuje kapitoly (kampaně) hned tři. Vůbec první hrou a první kampaní ze série je tedy Serious Sam: The First Encoutner a právě jím začíná dlouhá cesta hráče napříč nejrůznějšími lokacemi a přes zástupy tisíců monster až k mocným mega bossům, kteří vždy uzavírají každou kapitolu.

Serious Sam: The First Encoutner existuje ve dvou verzích:
1) Původní verze SS:TFE z roku 2001.
2) Vylepšená HD verze SS:TFE z roku 2009 (lze hrát samostatně nebo pod Fusion).

Hodnocení – 80%
Délka – cca 8h


 

Kampaň

– Přehled oficiálních kapitol SS:TFE (HD + Fusion). Počet nepřátel se na různé obtížnosti mění a celkem zaobírá 4 kategorie…
1. Turista + Snadná – Základní počet
2. Normální – Klasický počet
3. Těžká + Mental – Vyšší počet
4. Vysoká (Serious) – Extrémně vysoký počet
Na nejtěžší Mental obtížnost je počet nepřátel nižší než na obtížnost Vysoká (Serious).
– Uvedený počet nepřátel odpovídá nejnižší kategorii, tedy nejnižší možný počet nepřátel v dané úrovni. Číslo v závorce jsou počty nepřátel na Serious obtížnost, tedy nejvyšší možný počet.
– Odhadovaný čas odpovídá tomu, který uvádějí autoři, přičemž bodové ohodnocení / bodová ztráta se liší dle jednotlivých úrovní. Za úrovně 1-4 dostanete +1b / s, za úrovně 5-8 dostanete +2b / s, za úrovně 9-12 dostanete +3b / s a za úrovně 13-15 dostanete +4b / s.
– Počty uložení udávají počet automatických uložení v úrovni, což obvykle značí rozsáhlost úrovně.

 

I. Epizoda – Egypt

Egyptská kapitola je naprostý začátek série. Egypt se skládá z patnácti úrovní proměnlivé délky, jež místy dosahuje až více než hodinu hraní. Oproti tomu jiné úrovně je možné dokončit během čtvrt hodinky. Celková herní doba čítá zhruba 8 hodin. Egypt je jedinou kapitolou celé série SS, která obsahuje tajné úrovně – těmi jsou Měsíční hory a Svaté dvorany. Jde o zdařilé úrovně, které rozhodně stojí za vyzkoušení. Proto si v úrovních č. 4 a 13 dejte určitě záležet, abyste je objevili.

Bohužel, někde na počátku Vesetu (okolo levelu 12), začíná být znát, že autoři vyčerpali vše čím mohli překvapit – už žádné nové zbraně, nová monstra ani nápadité úrovně. Poslední tři až čtyři hodiny hraní, nejsou víc než opakování už viděného a bez inovací. Málokdo si při závěrečných titulkách neřekne, že má Egyptu po krk.

Celá kampaň obsahuje 3928 monster na snadnou obtížnost a na maximální Serious obtížnost je to rovných 6655. Rozdíl je 2727, což je v průměru 181 monster navíc za úroveň. To je obrovské číslo!

Croteam dokázal udělat opravdu monstrózního a těžko porazitelného bosse, avšak právě jeho přemožení do jisté míry závisí na štěstí a náhodě což není úplně žádoucí. Tlačítka save / load budou možná zapotřebí častěji než kdy jindy.

Egypt ve své HD verzi nenabízí mnoho věcí navíc. Samozřejmě má vše moderní grafický kabátek ale z hlediska hratelnosti se moc neliší. Chybí jakékoli hrátky s gravitací – takové místnosti jsou lehce přepracovány a v závěrečné úrovni jsou 3 nové tajné oblasti, toť vše. Jo a také se některé levely odehrávají za jiné denní doby, kterou už nikdy neovlivňuje zvolená obtížnost (oproti původní verzi, kde třeba Mennofer – Centrum byl na Serious obtížnost za deště). Hráče znalého původní verze tudíž máloco překvapí.

 

1. Hatšepsut

Na první pohled kraťoučká úroveň, ve které však pečlivý hráč snažící se vše prozkoumat dosáhne klidně dvacetiminutové herní doby. Ani není možné prozkoumat všechny tajné oblasti a stihnout úroveň dokončit do pěti minut – čili Croteam se s odhadovaným časem dost seknul.
Po stránce designu jde o zajímavou úroveň díky symetricky laděnému chrámu, navíc s různými výškovými úrovněmi.

Nepřátelé – 53 (64)
Tajná místa – 7
Odhadovaný čas – 5:00
Počet uložení – 4

Tajné zbraně
Revolver – od startovní pozice jděte doprava. Revolver je v rohu za sloupy,
Dvouhlavňová brokovnice – V horním poschodí jděte do pravé části a obejděte ji po obvodu. Vzadu v rohu je tmavá stěna, kterou zatlačením odsuňte. Krom bročky se zjeví také Gnaar, samice.
Raketomet – Opět z horního patra skočte na obrubník a z něj na střechu pravého křídla, kde raketomet najdete.

Vojenský nůž

– Zbraň, která ve hře nemá moc využití i když je celkem silná. Stačí jeden zásah a zabijete bezhlavce, gnaary a dokonce i harpyji. Musíte se k nim však dostat a to bývá problém.
– Mezi jednotlivými seky je určitá prodleva, která může být v boji proti skupinkám velice podstatná. Bojem s nožem, lze samozřejmě šetřit munice, ale pokud chcete šetřit i své zdraví, rozmyslete si dobře, kdy ho použít.

Shofield 45. s TOMANem

– Nejslabší zbraň ve hře. Střílí pomalu, ale zato celkem přesně. Účinnost je mizivá a hodí se jen na nejslabší nepřátele. Musí se také nabíjet (po šesti střelách) a to je možné udělat i manuálně (nejen když je zásobník prázdný).
– Pokud najdete další Shofield, můžete používat dva najednou. Kadence je vyšší, ale zato nabíjení trvá déle.
– Druhý Shofield najdete už v této úrovni a to buď v tajné oblasti anebo o něco později klasicky.

Opakovací brokovnice

– Na likvidaci slabých monster je ideální, ale nesmí jich být najednou moc. Mezi výstřely je prodleva a také se nedá střílet na velkou vzdálenost. Rozptyl je velký a i když se podaří vzdálené monstrum zasáhnout, určitě ne naplno – likvidace vzdálených nepřátel se dost protáhne a bude stát hodně nábojů.
– Kvůli vyšší kadenci není vždy moudré nahrazovat opakovačku dvouhlavňovkou.
– Munice 100 broků

Dvouhlavňová brokovnice

– Dobrá zbraň na postupnou likvidaci slabších monster. Spotřebovává náboje po dvou, ale účinek je dvojnásobný oproti opakovací brokovnici.
– Na střední nebo velkou vzdálenost je k ničemu kvůli velkému rozptylu. Nabíjení je taktéž velmi pomalé.
– Bročkou lze na jedinou přesnou ránu sejmout Gnaary (oba), harpyji a dokonce Kleera. Chce to však přímý zásah.
– Poprvé lze dvouhlavňovku najít v tajné oblasti této úrovně. Klasicky je ale k mání až ke konci 3. úrovně.
– Munice 100 broků

Raketomet XPML21

– Velice silná zbraň, kterou je možné rozsekat malé skupinky nepřátel. Vzhledem k účinnosti se hodí i na tužší protivníky.
– Rakety letí celkem pomalu a navíc se s nimi můžete i zabít (na obtížnosti normální a vyšší). S raketometem je možné provést tzv. „rocketjump“ – střela pod nohy a přitom skok, což vás vymrští mnohem výš a můžete tak přeskočit některé překážky (opět funguje jen na obtižnosti normální a vyšší)
– Raketomet lze poprvé najít v tajné oblasti této úrovně. Pokud ho minete, lze ho najít v tajné oblasti třetí úrovně. Klasicky je k mání až v úrovni čtvrté.
– Munice – 50 raket

1. Bezhlavý rakeťák (200)
19 HP

– Chlápek v modrém tričku. Místo hlavy má pilu a hlavu si nese v pravé ruce. V té druhé má malý raketomet, kterým vystřelí vždy po jedné energetické střele. Není těžké před ní uhnout a stejně tak není těžké bezhlavce zabít. Po jediné dobře mířené ráně z pumpovací brokovnice padne.
– Často se objevují ve velkém počtu a to společně s ostatními monstry. Poté už není tak snadné se vyhnout jejich střelám, když jste soustředěni na nebezpečnější protivníky.
Taktika: Rakeťáci jsou málokdy víc než otravnou překážkou na níž je třeba plýtvat municí. Teprve ve velkém počtu jsou nebezpeční.
Vhodná zbraň – Thompson

2. Bezhlavý pyroman (200)
19 HP

– Chlápek v červeném tričku. Svou hlavu si nese v levé ruce. V té pravé má zbraň podobnou motorové pile ale ve skutečnosti se jedná o jakýsi paprskomet. Pyroman vystřelí vždy pětici energetických střel, které pokryjí úhel přibližně 90°
– Je snadné ho zabít a padne hned po prvním zásahu z pumpovací brokovnice.
Taktika: Pyromani často bývají na vyvýšených pozicích a protože jejich projektily kopírují terén, můžou nepozorného hráče snadno zasáhnout. Čím je pyroman dál od hráče, tím snazší je vyhnout se střelám. V případě, že se nacházíte příliš blízko u pyromana je lepší střely přeskočit.
Vhodná zbraň – Thompson

3. Gnaar, samec (500)
50 HP

– Malá fialová potvůrka s jediným okem bez těla. Je poměrně rychlý a široký. Může útočit jen zblízka drápy a zubama.
– Některé druhy dokáží levitovat tím způsobem že zatáhnou všechny končetiny do „hlavy“ a vznesou se.
– Speciální vzácné druhy jsou dokonce neviditelné (rovněž mohou levitovat) a je tedy velice těžké si jich všimnout dříve, než vás začnou zabíjet. Naštěstí jich je málo. Ovšem na nejvyšší obtížnosti výskyt neviditelných Gnaarů prudce roste a poprvé se objeví už ve druhém levelu.
Taktika: Zabít Gnaara není nic těžkého. Vzhledem k jeho neschopnosti střílet, stačí držet si ho dál od těla. Potíže začínají až ve chvíli, kdy začnou levitovat. Tehdy je bezpodmínečně nutné hlídat si především záda a couvat – Gnaary to přinutí seřadit se do řady. Neviditelní jedinci, jež jsou na standartní obtížnosti inventářem především Karnaku a Posvátných dvoran, jsou ještě nebezpečnější, ale naštěstí je jich málo.
Vhodná zbraň – Pumpovací brokovnice

4. Gnaar, samice (1000)
90 HP

– Obdoba předešlého monstra, ale s jednou podstatnou změnou – je větší a odolnější než samec.
– Samice má zelenou barvu a může útočit úplně stejně jako samec tedy drápy a zuby. Rovněž některé druhy levitují a některé vzácné jsou neviditelné. Díky větší odolnosti, je vhodnější nasadit dvouhlavňovou brokovnici, kdy jediný přesný zásah rovná se smrt.
Taktika: Platí to samé, co pro samce. Pouze se vyplatí sáhnout po dvouhlavňové brokovnici, neboť pumpovačkou samici na jednu ránu nedostanete..
Vhodná zbraň – Dvouhlavňová brokovnice

5. Biomechanoid, větší (7500)
750 HP

– Skutečně smrtonosný protivník, který se běžně představí až ve čtvrté úrovni na konci kaňonu, nicméně pokud opustíte chrám a zamíříte do pouště, zjeví se před vámi hned čtveřice těchto robotů.
– Biomechanoid je velký kuřecí robot na dvou silných nohách, který má u hlavy dva raketomety. Není zrovna rychlý, ale díky své výšce je schopen střílet i přes menší překážky. Vždy se při střelbě zastaví, vystřelí z levého raketometu a asi po vteřině z pravého. Rakety jsou velké a smrtící, avšak je možné je sestřelit za letu. To je mnohdy jediná šance jak přežít, pokud se dostane příliš blízko k vám.
– Jakmile se začne kácet k zemi vystřelí ještě jednu raketu, kterou však nezamíří na vás ale kousek před sebe do země.
Taktika: Rozhodně nemá cenu při boji s ním používat nějaké slabé zbraně, raději hned vytáhněte to nejsilnější, co máte a samozřejmě si od něj udržujte dostatečný odstup. Pokud máte v rukou minigun, laser, či něco podobného, zaměřte se na jeho raketomety a sestřelujte rakety, které vypálí. Pamatujte, že první raketu pálí vždy z levého raketometu, tudíž vás nemůže nic překvapit. Pokud již máte dělo, neváhejte ho proti těmto bestiím využívat.
Vhodná zbraň – Minigun, Dělo

6. Skythská čaroharpyje (1000)
100 HP

– Jeden z nejběžnějších protivníků. Harpyje se klasicky představí až ve druhé úrovni (na snadnou obtížnost dokonce až v páté úrovni), nicméně pokud půjdete do pouště a zničíte osamocenou palmu u níž je secret, zjeví se hejno deseti harpyjí.
– Harpyje je schopná letu i chůze. Umí vystřelovat modré projektily, které jsou přesně mířeny na vás a je nutné před nimi uhýbat. Zblízka útočí drápy.
– Harpyje se těžko zasahují, ale není vhodné moc čekat až se přiblíží, neboť při útoku drápy velmi zrychlí a to už nestihnete uskočit. Harpyje se běžně objevují ve skupině.
Taktika: Nejvhodnější zbraní na osamocené harpyje je Thompson. Zabití harpyje není zdaleka tak těžké, jako její detekování. Mnohdy se totiž stává, že harpyje útočí zezadu a samozřejmě svrchu. Sledování oblohy je tudíž nezbytné. Boj s velkou skupinou harpyjí je obtížný a tehdy nepřipadá v úvahu použití Thompsonu. Střela rakety do skupiny je ideální.
Vhodná zbraň – Thompson, (ve skupině Raketomet)

7. Bezhlavý bombič (500)
19 HP

– Chlápek v zeleném tričku s bombami v rukou. Hlavu má nabodnutou na kůlu, který mu vystupuje z krku. Dokáže na velkou vzdálenost házet bomby, které ihned po dopadu vybuchnou. Tyto bomby letí poměrně rychle takže si od něj udržujte vzdálenost abyste bombám včas uhnuli.
– Bombič vydrží stejně jako jeho bezhlaví kolegové čili velmi málo. Není žádný problém ho zabít jakoukoli zbraní. Jakmile zemře, jeho tělo vybuchne.
Taktika: Bombič je často na vyvýšených místech odkud metá bomby. Nejlepší strategií je být pozorný a okamžitě bombiče zlikvidovat. Přibližovat se k němu je nemoudré, kvůli explozi jeho mrtvého těla.
Vhodná zbraň – Thompson

8. Kleerský kostlivec (1000)
130 HP

– Rozhodně nejpočetnější nepřítel ve hře a také jakýsi symbol celé herní série.
– Kleer je kostlivec s ostrými pařáty, rychlým pohybem při kterém vydává charakteristický klapavý zvuk a schopností vystřelovat projektily vypadající jako dvě koule spojené řetězy. – Nevydrží moc ale ve velkém počtu není snadné se vyhnout zranění. Před projektily je snadné uhnout ale mnohem horší jsou jeho drápy.
Taktika: Když je kostlivec kousek od vás, skočí proti vám a hned vás zraní. Vzhledem k jeho četnosti je nutné se naučit, jak ho bez problému porazit a tomuto nebezpečnému útoku se vyhnout. Uskakování do stran vypadá jako nejlepší možnost, ovšem pokročilý hráč využívá krouživého pohybu založeném na ustupování do stran a současné chůzi vzad, při které je možné stále mířit a hlavně měnit směr pohybu dle situace. Klíčem je v první řadě sloučit kostlivce do hordy, čili více couvat, méně kroužit. Jakmile jsou kostlivci v těsné skupině, je možné udržet celou hordu, aniž by vás zranili. Jako zbraň je vhodná dvouhlavňová brokovnice, při jejímž přesném míření stačí jeden výstřel.
Vhodná zbraň – Dvouhlavňová brokovnice (ve skupině minigun)


 

2. Písečný kaňon

Striktně lineární úroveň s vyváženým zapojením interiérů a exteriérů. Kaňon není ničím výjimečný, ale hráč se alespoň seznámí s řadou nových monster. Odhadovaný čas je šibeniční a stihnout během něj pobrat secrety a dokončit level dá dost práce. 

Nepřátelé – 84 (196)
Tajná místa – 6
Odhadovaný čas – 10:00
Počet uložení – 10

Tajné zbraně
Thompson – V sále s žabkami zatlačte na stěnu vpravo od vstupu. Odkryje se místnost s Thompsonem a 2x municí.

Samopal Thompson M1-A2

– Dobrá zbraň proti menším skupinám monster. Má slušnou kadenci a i přesnost je velmi vysoká. Bohužel účinek není moc velký, ale slabší nepřátelé nejsou s tímhle problém.
– Poprvé můžete Thompson získat v tajné oblasti, zhruba v polovině úrovně. Klasicky ho seženete až na konci úrovně čtvrté.
– Munice – 500 nábojů

9. Bezhlavý kamikadze (300)
19 HP

– Poslední z řady bezhlavců je jedním z nejběžnějších protivníků a rovněž symbolem série jako Kleer. Kamikazde je bezhlavý člověk nesoucí v každé ruce bombu. Běží velice rychlé a jediný jeho cíl je přiblížit se až k vám a následně vybuchnout. Nevydrží moc a tak není těžké ho zlikvidovat zdálky tak, aby vás výbuch neohrozil. Je však nutné ho zlikvidovat velice rychle, neboť během chvíle je u vás a navíc vybuchne i po smrti.
– Kamikadze, nelze nezaregistrovat, protože vydává neustále řvavý nezaměnitelný zvuk.
Taktika: Kamikadze se často objevuje ve skupinách a mnohdy čelíte situaci, kdy stojíte uprostřed a kamikadze přibíhají ze všech stran. Je těžké je všechny zabít dříve než se přiblíží. Zbraně s rychlou kadencí jsou v tu chvíli naprosto nezbytné. Při takovýchto situací se vyplatí je zabíjet tak, aby se v následné řetězové reakci zabili nejlépe všichni. Pamatujte, že kamikadze, jež je nebezpečně blízko, se dá jediným výstřelem z Thompsonu na pár sekund zastavit. To vám dá čas k úniku do bezpečné vzdálenosti od případné exploze.
Vhodná zbraň – Thompson

10. Blátotlačka z Alfa Centauri (500)
9,5 HP

– Žába se sebevražednými sklony. Jakmile vás uvidí začne skákat až k vám a vrazí do vás, načež vybuchne a toxický sliz způsobí lehké poranění.
– Žabka nepřežije ani jediný zásah z čehokoli, takže není problém ji zabít, jenže není zrovna snadné ji zasáhnout. V naprosté většině setkání s blátotlačkou nebudete čelit pouze jedné, ale velké skupině.
Taktika: Na jednu Blátotlačku není co vymýšlet, ovšem jakmile jich je celá horda, začínají potíže. Krouživé pohyby okolo celé skupiny jsou klíčem k přežití. Tehdy je také třeba vyměnit samopal za pořádný kvér – třeba granátomet.
Vhodná zbraň – Thompson (ve skupině Granátomet)

11. Sirijský bejkodlak (2000)
250 HP

– Nebezpečný protivník, který vás ve větším počtu snadno zlikviduje. Je velmi rychlý a může vás nabrat na rohy, čímž vás vyhodí vysoko do vzduchu a nejspíše dezorientuje. Během chvilky se proti vám rozeběhne znovu a pokud nebudete schopni se mu vyhýbat, velice rychle skončíte.
Taktika: Nejlepší je bejkodlaka pochopitelně zabít dříve, než se vůbec přiblíží, ale to často nelze stihnout, takže musíte uskočit a to těsně předtím než do vás vrazí – tahle bestie je schopna během běhu celkem slušně měnit směr! V boji s více bejkodlaky neustále sledujte jejich pozice a buďte připraveni včas uskočit. Právě boj s vícero bejkodlaky bývá vždy velmi dynamický a nabízí slušnou výzvu. Na písku se za ním vytváří oblak prachu přes který není zrovna dobře vidět.
Vhodná zbraň – Laser, Granátomet

12. Biomechanoid, menší (2000)
150 HP

– Modrý robot na dvou nohách vybavený lasery. Pohybuje se celkem pomalu, ale má obrovský dostřel. Vždy když se zastaví, vypálí salvu z obou laserů. Nevydrží moc ale je celkem nebezpečný takže je vhodná rychlá likvidace z dostatečné vzdálenosti.
– Jakmile se začne klátit k zemi, vystřelí ještě jeden laserový paprsek směrem dolů.
Taktika: Mechanoid padne po jedné ráně z raketometu, či granátometu. Pokud jste rychlí, stihnete ho sundat dříve, než vůbec vystřelí, nicméně pokud k tomu dojde, je nejlepší se za něco ukrýt. Nezapomeňte na projektil, jež vystřelí vždy, když umírá.
Vhodná zbraň – Raketomet


 

3. Hrobka Ramsese III.

Úroveň zasazená výhradně do potemnělých interiérů hrobky. Jde o jednu z mála úrovní, ve kterých nejsou vůbec žádné exteriéry. Pro Serious Sama není opatrný a pomalý postup typický, avšak v této úrovni je klíčem k úspěchu.
Pokud se vám v první úrovni nepodařilo nalézt Dvouhlavňovku, tady ji určitě získáte. Navíc máte druhou šanci najít tajný raketomet.

Nepřátelé – 171 (241)
Tajná místa – 8
Odhadovaný čas – 20:00
Počet uložení – 10

Tajné zbraně
Raketomet – Překonejte chodbu s prvním arachnoidem a dostanete se k dvojitému schodišti. Vyjděte až nahoru, kde je v koutě teleport – ocitnete se na plošině nad vstupem, kde je raketomet.

13. Arachnoid, mladý (1000)
300 HP

– Žlutý tvor podobný štíru. Má obrovský bodec na ocasu, který neváhá použít jakmile se k němu přiblížíte. Mnohem horší je však jeho kulomet v pravé ruce. Střílí s ním dávkami na velkou dálku a velmi přesně.
Taktika: Pokud vás arachnoid zahlédne je nejlepší se okamžitě ukrýt, zpoza krytu párkrát vystřelit a opět se ukrýt. Vždy máte jen několik málo sekund než vás zacílí a začne pálit.
Vhodná zbraň – Raketomet

14. Arachnoid, dospělý (5000)
600 HP

– Větší a silnější verze žlutého arachnoida. Tento je červený.
– Platí pro něj to samé jako pro žlutého, tedy má obrovský bodec na ocasu, který neváhá použít jakmile se k němu přiblížíte. Horší je jeho kulomet v pravé ruce. Střílí s ním dávkami na velkou dálku a velmi přesně. Pokud vás zahlédne, je nejlepší se okamžitě ukrýt, zpoza krytu párkrát vystřelit a opět se ukrýt. Vždy máte jen několik málo sekund než vás zacílí a začne pálit.
Taktika: Platí to, co pro malého arachnoida. Pamatujte, že tento je mnohem odolnější a tudíž je vyhledání úkrytu nutností.
Vhodná zbraň – Raketomet


 

4. Údolí králů

Už po této úrovni si hráč může říct, že se střetl s téměř všemi monstry. Údolí králů se navíc vyznačuje prvním soubojem s bossem (Plazoidem, horalem) a též vstupem do tajné úrovně. Nebýt těchto perliček, šlo by o fádní a ničím zajímavou úroveň.
V této úrovni klasicky seženete raketomet a Thompson. Obě zbraně však už můžete vlastnit z tajných úrovní.

Nepřátelé – 216 (320)
Tajná místa – 4
Odhadovaný čas – 30:00
Počet uložení – 15

15. Aludrijský plazoid, běžný (5000)
400 HP

– Velký zelený čtyřruký plaz. Je schopen vystřelovat zelené koule, které jsou naváděny na vás. Naštěstí nejsou nijak rychlé, často ztratí svůj cíl a jdou sestřelit. Přesto není snadné se s ním vypořádat, protože musíte rychle sestřelovat koule a ještě pálit do něj.
– Zbraně s pomalou kadencí jsou proti této bestii nevhodné.
– Pokud se dostane až k vám, tak vás praští, ale snadno si ho udržíte od těla.
Taktika: Plazoid bývá mnohdy na vyvýšených pozicích, odkud metá svoje koule. Schovat se za roh může pomoci, ale nikoli od již letící koule. Výhodnější než hledání krytu, je cílená likvidace. Ve skupině nepřátel by měl být plazoid cílem číslo jedna.
Vhodná zbraň – Minigun

16. Aludrijský plazoid, horal (25000)
2000 HP

– Extrémně nebezpečný, obrovský (30 metrů!) oranžový čtyřruký plaz, jež je součástí především tajných oblastí.
– Horalové se občas objevují i v běžných lokacích, ale hodně závisí na zvolené obtížnosti.
– Horal umí vystřelovat oranžové koule v rychlém sledu za sebou, podobně jako jeho menší kolega. Horalovy koule, však není snadné zničit. Zbraně, které si s koulemi poradí jsou pouze raketomet, granátomet, dělo (těžko kouli zasáhnete) a laserová puška, jež je obecně nejvhodnější zbraní na jeho likvidaci.
– Pokud je Horal vážně zraněný, začne střílet koule mnohem rychleji než dříve a tehdy je v podstatě jediná použitelná zbraň laser. Díky své velikosti je snadné Horala zasáhnout, ale také se během pár kroků dostane k vám a potom vás praští, což ublíží mnohem více než koule. Souboj s Horaly je vždy velmi obtížný a bez vhodných zbraní i zdlouhavý.
Taktika: Je-li to možné, vyhledejte v první řadě úkryt. Boj na volném prostranství je bezpečný snad jedině za použití děla a co nejrychlejší likvidace. Díky velikosti Horala je někdy možné využít krytu a střílet mu do rukou, aniž by mohl palbu opětovat. Velice vzácně dochází ke střetu s dvěma Horaly najednou (pouze v TSE). Tehdy přichází v úvahu jedině dělo a pokus zničit obry dříve, než oni zničí vás.
Vhodná zbraň – Laser, Dělo

17. Reebská elektroryba (500)
30 HP

– Velká nazelenalá zubatá ryba s hnusnou držkou. Pochopitelně se nachází ve vodě, ale pokud vás začne pronásledovat, dokáže i vylézt z vody a hopsat po souši.
– Její útok spočívá ve vypuštění elektrického výboje. Ten s vámi trochu zatřese a možná i dezorientuje.
– Vždy když se chystáte plavat, dávejte si pozor na tyto ryby. Nejlépe je poznáte podle jejich charakteristického zvuku a potom stačí jen pár kulek.
Taktika: Elektroryby jsou především přítomné v úrovni Stoky, kde je jich spousta. Thompson se o ně snadno postará, ale nejdůležitější je zaregistrovat rybu dříve, než skončíte zasaženi proudem. Pamatujte proto, že ryby se často zjeví po sebrání předmětů nacházejících se ve vodě.
Vhodná zbraň – Thompson

Boss 1 – Plazoid Horal

– Prvním bossem je velká verze Aludranského plazoida. Čelit z ničeho nic takové obří bestii může být překvapující, ale mluvíme tu o prvním bossovi, takže zase takový problém to nebude.
– Horal se zjeví, jakmile popadnete raketomet. Hned vedle něj je pár raket (nebo i broků dle obtížnosti) a u sochy kostka léčení se kterou si musíte vystačit. Raketomet je ideální volba, ale koule s ním nesestřelíte. Zkuste proto techniku uhýbání do stran. Pokud se Horal moc přiblíží, schovejte se za sloupy před chrámem. Nebude na vás moct a můžete vždy vykouknout, vystřelit a zase se ukrýt.


 

(5. Měsíční hory)

První tajná úroveň. Zeleň je ve hře vzácností a o to víc vynikají Měsíční hory, jež jsou na pohled opravdu pěkné (to i díky vodopádům). Za zmínku stojí druhý výskyt Plazivce Horala ke konci úrovně a spousta soubojů v blízkosti smrtících propastí. Na nejvyšší obtížnosti se dokonce ukáže ještě jeden Horal a to v tajné oblasti.

Nepřátelé – 134 (381)
Tajná místa – 7
Odhadovaný čas – 20:00
Počet uložení – 12


 

6. Oáza

Druhá a bohužel poslední úroveň se značným zapojením zeleně. Oáza je navzdory velkému počtu nepřátel krátká, ale zahrnuje souboj s druhým minibossem – Blátotlačky. Perličkou úrovně je skutečnost, že už zde je možné získat minigun. Pokud tajnou oblast s touto parádní zbraní minete, budete si muset počkat na klasický výskyt této zbraně a to až v desáté úrovni!

Nepřátelé – 369 (687)
Tajná místa – 6
Odhadovaný čas – 16:00
Počet uložení – 7

Tajné zbraně
Minigun – Ve vstupní hale chrámu seberte pilulky u podstavce (tajná zvuková pružinka) a zničte sochu (tajná deska) – pod sochou se odhalí plošinka, která vás vymrští k minigunu.

Granátomet vz. III

– Zbraň, která má velkou účinnost a hodí se do spousty situací, ale není snadné s ní umět dobře zacházet. Síla vrhu granátu se dá nastavit podržením spouště a je tak možné střílet i na velké vzdálenosti. Je možné samozřejmě přehazovat granáty přes zdi nebo je odrážet od stěn a střílet tak za roh.
– Pokud granát narazí do nepřítele, vybuchne okamžitě, jinak je určitá prodleva.
– Granát může být smrtící i vám (na obtížnost normální a vyšší), takže je dobré si zbraň pořádně vyzkoušet a naučit se s ní bojovat. Klidně proto spotřebujte pár desítek granátů a nacvičte si jak fungují. Je to lepší, než skončit pod drnem vlastním granátem 🙂
– Munice – 50 granátů

Rotační kulomet XM214-A

– Jedna z nejlepších a nejbrutálnějších zbraní hry. Má obrovskou účinnost, přesnost a kadenci. Nevýhodou je velká spotřeba nábojů ale s tímhle kvérem se můžete postavit i těm nejsilnějším monstrům.
– Před zahájením střelby je nutné zahřát hlaveň. Můžete ji však protáčet během pohybu a v případě útoku tak ušetřit čas.
– Poprvé můžete Minigun najít už v tajné oblasti této úrovně. Pokud ho minete, musíte si na něj počkat až do úrovně desáté.
– Munice – 500 nábojů

Boss 2 – Blátotlačky

– Druhý boss zdánlivě vypadá nevinně, ovšem horda žabek dokáže být extrémně nebezpečná. Je třeba zvolit dobrou taktiku.
– Rychlost s jakou žáby skáčou do arény je ohromná a je třeba vsadit buď na rychlé zbraně (Thompson) anebo na exploze (Raketomet / Granátomet). Rovněž je důležitý pohyb a to nejlépe po obvodu sálu.
– V aréně je secret (za zničitelnou stěnou vlevo) s léčením a municí kulometu ale pokud je neseberete hned, spustí to druhý secret a zjeví se žlutý Arachnoid. To může bossfight zkomplikovat ale zase neobjevit secret je škoda. Pokud ale máte munice dost zkuste se secrety počkat, jelikož asi v polovině boje se uprostřed arény objeví další munice kulometu. Na druhou stranu, sebrání téhle munice zase vyvolá další várku žabek, které sice netvoří bosse ale smrtící jsou stejně.  


 

7. Duny

Jedna z nejklasičtějších úrovní a to jednak díky působivým soubojům na písku a za druhé díky hudbě. Prostě epické od začátku do konce 🙂 Na vysoké obtížnosti vás před branami města čeká další Horal.

Nepřátelé – 165 (368)
Tajná místa – 7
Odhadovaný čas – 15:00
Počet uložení – 5

Laserová puška XL2

Výborná zbraň proti silným nepřátelům i proti skupinám. Puška střílí svými čtyřmi hlavněmi velice rychle, ale je možné střílet i menší dávkou třeba po jednom projektilu.
– Jediným problémem může být velikost projektilů, kdy při střelbě skrze menší otvory projektil částí narazí do stěny a zničí se.
– Munice – 400 baterie


 

8. Mennofer – Předměstí

Další zdařilá úroveň přináší městské souboje, obvykle proti jednotlivcům nebo malým skupinám monster. Na předměstí je krásně patrný prvek neviditelných spínačů – překročíte určitou linii či seberete předmět a zjeví se monstra.

Nepřátelé – 65 (170)
Tajná místa – 7
Odhadovaný čas – 15:00
Počet uložení – 3


 

9. Mennofer – Stoky

Temná, výhradně do interiérů zasazená úroveň jež je podobná třetí úrovní (Ramsesova hrobka). Navíc je ve Stokách spousta vody a s ní přicházejí časté souboje s elektrorybami.

Nepřátelé – 112 (152)
Tajná místa – 5
Odhadovaný čas – 15:00
Počet uložení – 6


 

10. Mennofer – Centrum

Jedna z nejdelších a nejnudnějších úrovní. Z velké části těží z úrovně Předměstí, ale zahrnuje i arénové bitvy. Závěrečný souboj na nádvoří chrámu patří k velmi těžkým bojům.
V této úrovni konečně klasicky seženete Minigun. Navíc můžete objevit i tajné Dělo, čímž lze zkompletovat arzenál zbraní. Pokud Dělo minete, nemusíte moc smutnit, neboť ho lze klasicky získat už v další úrovni.
Na nejtěžší obtížnosti je počet nepřátel v úrovni přes jeden tisíc! To je neuvěřitelně mnoho.

Nepřátelé – 558 (1045)
Tajná místa – 1
Odhadovaný čas – 1:00:00
Počet uložení – 9

Tajné zbraně
Dělo – Po vstupu do třetího areálu (široká ulice) se mrkněte na zeď vpravo od dveří – je možné ji zničit a ukrývá krom Dělo i 2x koule.

Dělo SBC

– Nejstrašnější a nejničivější zbraň ve hře. Vystřeluje obrovské dělové koule, které dokážou rozdrtit většinu nepřátel a doslova je převálcovat.
– Je možné nastavit podržením spouště sílu výstřelu a je tak možné střílet i na velké vzdálenosti.
– Koule se odráží od zdí a stěn a likviduje vše co jí stojí v cestě včetně hráče, proto je nutné dávat pozor kam kouli střílíte. Po nějaké době koule sama vybuchne.
– Munice – 30 koulí


 

11. Údolí sfing – Příjezd do Vesetu

Noční úroveň, která je zajímavá dvěma věcmi – ztrátou munice na samém počátku a bojem s již třetím minibossem – Lávovým golemem.

Nepřátelé – 171 (338)
Tajná místa – 1
Odhadovaný čas – 25:00
Počet uložení – 9

18. Lávový golem (500 / 2500 / 50.000)
100 / 800 / 10.000 HP

– Existují celkem tři velikosti a rozdíl mezi nimi je dán odolností, způsobeným zraněním, velikostí i bodovým ohodnocením.
– Golemovy projektily jsou vždy zaměřovány přímo na vás a to tak, že vás zasáhnou v případě, že se budete pohybovat stále stejným směrem jako při vystřelení projektilu. Tyto projektily jsou spíše pevné kusy lávy, které je možné i zničit.
– Po smrti golema dojde k jeho rozdělení na menší golemy – velký golem se rozdělí na dva střední (a navíc je může vypouštět i během života) a střední golem se rozdělí na dva malé (také je může vypouštět i během života).
– Pohyb golemů je obecně pomalý, ale čím je golem menší, tím rychleji se hýbe.
Taktika: Taktika se liší dle velikosti jedince. Vždy ale platí, že nejlepší je vyhledat úkryt a pokud žádný není, pak sledovat golemovy projektily a buď je sestřelovat, nebo se jim vyhýbat – pamatujte, že projektily dopadnou přímo na vás, za předpokladu, že nezměníte směr pohybu poté, co golem vypálil. Dále pamatujte, že mrtvý golem se dělí na dva menší, tudíž se nenechte uchlácholit pocitem, že je s golemovým skonem po starostech.
Vhodná zbraň – Minigun, Laser, Dělo

Boss 3 – Lávový golem

– Obří lávový golem je závažná překážka. Je velice odolný a navíc dokáže tvořit menší golemy. Projektily které vrhá se stejně jako u běžných golemů zaměřují na vás dle směru vašeho pohybu a proto je třeba změnit směr běhu vždy když golem hodí kus lávy.
– V aréně je několik sloupů za nimiž se můžete schovat. Dejte ale pozor aby vás neobklíčili ostatní golemové. Jsou sice pomalí ale ne nehybní.
– Sázka na dělo nemusí být nejlepší. S minigunem zvládnete snáze sestřelovat projektily.


 

12. Veset – Karnak

Zřejmě nejhorší úroveň. Systém dvorů a malých chrámů by mohl být zajímavý ale ne v takovém množství. Přes hodinu stereotypního střílení ve stroze nedesignovaných areálech, to je Karnak. Karnak obsahuje vůbec nejvíce nepřátel z celé epizody (na nejvyšší obtížnosti jich je 1122… ohromné číslo), přičemž velkou část konečně cifry zaujímá již čtvrtý miniboss – další Blátotlačky.
Na nejvyšší obtížnosti se ukáže dokonce Horal a to v počáteční tajné oblasti.

Nepřátelé – 728 (1122)
Tajná místa – 8
Odhadovaný čas – 1:10:00
Počet uložení – 22

Boss 4 – Blátotlačky

– S druhými žabkami je to podobné jako s těmi prvními. Areál boje je větší, jenže žab je zase víc. Je dobré zvolit buď mix raketometu (na skupiny) a samopalu (na jednotlivce) anebo vsadit pouze na Minigun.


 

13. Veset – Luxor

Luxor jde ruku v ruce Karnaku, ale se svým složitějším designem, taktickým rozmístěním monster a výškovými rozdíly dokáže představovat slušnou výzvu. Dle odhadovaného času se jedná o nejdelší úroveň, ale ve skutečnosti není Luxor tak rozsáhlý jako Karnak. Pokud nebudete dbát na opravdu velmi opatrný postup (jež je ale vzhledem k obtížnosti vcelku žádoucí), potom byste mohli Luxor zvládnout i výrazně rychleji.

Nepřátelé – 251 (486)
Tajná místa – 8
Odhadovaný čas – 1:20:00
Počet uložení – 27


 

(14. Svaté dvorany)

Druhá tajná úroveň se vyznačuje mnoha zajímavostmi, jako například změněnou velikostí některých nepřátel či spoustou navzájem provázaných tajných oblasti. Autoři u Svatých dvoran docela přestřelili odhadovaný čas, kterýžto je pro tak krátkou úroveň opravdu přehnaný.
Po mnoha letech po vydání byl odhalen speciální postup úrovní, který umožňuje ji překonat bez zabití jediného monstra. Jedná se o neoficiální tzv. Geek Secret.

Nepřátelé – 173 (358)
Tajná místa – 11
Odhadovaný čas – 50:00
Počet uložení – 9


 

15. Cheopsova pyramida

Finále je stejně jako v případě všech následujících dílů SS obrovskou řeží. V případě Cheopsovy pyramidy vévodí řeži kostlivci, býkové a mechanoidi. Nesmíme zapomenout ani na bosse Ugh Zana s nímž si dost možná užijete více frustrace než zábavy.

Nepřátelé – 678 (727)
Tajná místa – 3
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 11

19. Ugh-Zan III, krutý kouzelník (1.000.000)
40.000 HP

– Gigantický (100 metrů vysoký) čtyřruký titán je finálový boss celého TFE. Nejen, že je Ugh-Zan extrémně odolný, ale navíc má schopnost regenerace – není možné ho zabít zbraněmi, které máte, protože jakmile mu klesne zdraví asi na pětinovou hodnotu, okamžitě se zregeneruje.
– Ugh-Zan vás může okamžitě zašlápnou, takže se rozhodně nepřibližujte. Navíc je vyzbrojen čtyřmi zbraněmi. V pravé dolní ruce má laser, kterým střílí podobně jako modrý biomechanoid, jen mnohem rychleji a větší dávku. V pravé horní paži má raketomet, kterým střílí obrovské rakety před kterými lze jen těžko uhnout. V levé dolní ruce má lávové dělo, které funguje stejně jako projektily lávového golema (zaměřuje se na vás podle vašeho pohybu). V levé horní ruce má paprskomet, kterým pokryje velkou oblast. Ten střílí náhodně a není možné se mu vyhnout (nezbývá než doufat, že se netrefí). Kromě toho může ještě vyplivnout dvě až tři velké ohnivé koule (obdoba koulí plazivců Horalů), které jsou naváděné na vás, ale je možné je sestřelit.
– Ugh-Zan je zkrátka opancéřovaná a skvěle vyzbrojená pevnost. Více než důstojný final boss prvního SS. Pokud si pomyslně rozdělíte celou sérii SS na epizody, vyjde vám, že Ugh-Zan je teprve prvním z velmi dlouhé řady uber-bossů. Zdánlivě by tedy měl být i nejlehčí, ale takhle na to nahlížet nelze, neboť neplatí, že každá další hra musí být těžší než ta minulá. Záleží na stylu hry i na štěstí.
Taktika: Viz boss.

Boss 5 – Ugh-Zan III

– Před Ugh-Zanem je zpočátku možné jediné – utíkat. Mezitím se musíte naučit jak nejlépe přežít jeho rozličné útoky.
– Ugh-Zan v první fázi (cesta k pyramidě) ještě žádné zbraně nemá, v druhé fázi (u pyramidy) se vyzbrojí polovinou zbraní a teprve na vrcholku pyramidy vytasí celý arzenál. Právě na vrcholku pyramidy je možné se mu postavit.
– K jeho zabití je nejprve zapotřebí snížit mu zdraví zhruba na pětinu (těsně před bod jeho regenerace). Následně je třeba pomocí pulsujících kruhů spustit paprsek vesmírné lodi a nalákat Ugh-Zana do středu plochy. Paprsek Ugh-Zana začne pražit, což mu silně ublíží a znemožní regeneraci, no a vy ho pomocí děla ještě pomůžete dorazit.
– V případě upravené hry dávejte pozor na možnost zvýšení zdraví nepřátel. Pokud nastavíte příliš vysoké číslo, sice bude možné Ugh-Zana zabít, ale bude velice náročné mu ubrat poslední část zdraví dříve, než se paprsek vypne.
– Ugh-Zan je jedním z největších bossů počítačových her vůbec. Postupem času se zařadil prakticky mezi legendární herní bosse. Souboj s ním je dlouhý, náročný a hlavně vyžaduje určitou dávku taktiky, (která může být ještě umocněna v Coop režimu). Porazit Ugh-Zana může pro řadu hráčů představovat veliký problém. Nejde jen o to, zjistit jak obra porazit, ale též je zapotřebí dávka štěstí, to aby Ugh-Zan stál ve správný čas na správném místě a paprsek ho zasáhl pokud možno na první zážeh. Tato míra náhody může učinit souboj pořádně frustrujícím pro jednoho hráče a zároveň relativně pohodovým pro jiného.


 

II. Demo – Karnak

Součásti TFE je i úroveň, která sloužila jako demoverze hry. Těžko říct, proč tvůrci zvolili zrovna Karnak, který patří k nejnudnějším úrovním vůbec.

 

1. Demo Karnak

Demo TFE představuje lehce upravenou úroveň Karnak známou z plné verze hry. Rozdíl je jednak v menším počtu nepřátel, slabších monstrech i zbraních a též v jiné denní době. Zatímco v plné verzi se Karnak odehrává za úsvitu, v demu je to za dne. Je tu speciální secret navíc a to napadení spícího arachnoida raketometem hned jak se otevřou dveře k němu.

Nepřátelé – 371 (699)
Tajná místa – 9
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 23

Tajné zbraně
Revolver – Hned po startu úrovně vycouvejte dozadu a projděte zavírajícími se dveřmi na tajný dvůr. Na dvorku najdete Revolver a řadu dalších zbraní. Pokud revolver nezískáte, můžete najít ještě jeden tajný o kousek později anebo klasicky na nádvoří u sfing.
Brokovnice – Na tajném dvorku najdete také brokovnici. Jinak si na ni musíte počkat u východu z úvodního chrámu..
Dvouhlavňová brokovnice – Na tajném dvorku je také dvouhlavňovka. Klasicky ji najdete před druhým chrámem.
Thompson – Na tajném dvorku je rovněž samopal, který se jinak v úrovni nenachází. Pokud ho chcete získat, toto je jediná příležitost!
Raketomet – A poslední zbraní tajného dvorku je raketomet. Klasicky ho najdete v chrámu se spícím arachnoidem, tedy zhruba v půlce úrovně.
Revolver – Druhý revolver můžete najít hned v prvním chrámu v sále se sloupy. Aktivujte spínače na dvou sloupech a nechte se vyvézt plošinou na ochoz. Krom revolveru tu leží i léčení.


 

III. Přežití

Přežití je speciální mód v němž se hráč v dané aréně brání nekonečnému přívalu monster. Úkol je prostý – přežít co nejdéle a dle nastavené laťky získat bronzovou, stříbrnou či zlatou medaili. Přežití se poprvé objevilo až v SS:TSE HD, ale v rámci hubu Fusion byla jedna mapa připojena k TFE.

 

1. Pouštní spoušť

Malá mapa, která je však těžší než se zdá. Nepřátelé útočí ve vlnách, což by nebyl zase takový problém nebýt malého počtu munice.

Medaile
Zlatá – 3:30
Stříbrná – 2:30
Bronzová – 1:30

Tipy
– Pokud cílíte na zlato, 1. až 3. vlnu musíte zničit explozivními zbraněmi. Minigun a dělo totiž bude potřebovat na přežití čtvrté a případně dalších vln.
– V pokročilé fázi (asi čtvrtá minuta) se objeví dvojice Plazivců Horalů.


 

Ostatní

Video se secrety