Serious Sam 3 – Before First Encounter

Třetí plnohodnotný díl SS se skládá pouze z jediné klasické kapitoly, která je opět situována do Croteamem evidentně zbožňovaného Egypta. A tak opět nechybí chrámy, pyramidy, sfingy, sochy Egyptských bohů a samozřejmě tuny a tuny písku okolo.

BFE je však zasazený do blízké budoucnosti a tak krom historických staveb nechybí nové prostředí moderního města postiženého válkou. Celkem dvanáctiúrovňová kapitola nabídne pořádný nášup nepřátel a působivou herní dobu. Z hlediska předpokládané délky jde o vůbec nejdelší oficiální kapitolu dosavadních dílů Serious Sama.

Serious Sam: Before First Encounter je hratelný ve dvou verzích:
1) Původní verze SS:BFE z roku 2011 (může obsahovat mini DLC – optika na Devastator) .
2) Fusion verze, která optimalizuje (a upravuje) počty monster v levelech, přidává monstrům nové útoky, přidává 2 nové secrety.

Hodnocení – 60%
Délka – cca 8h


 

Kampaň

– Přehled oficiálních kapitol SS:BFE. Počet nepřátel se na různé obtížnosti mění a celkem zaobírá 3 kategorie…
1. Turista + Snadná + Normální – Klasický počet
2. Těžká + Mental – Vyšší počet
3. Serious – Extrémně vysoký počet
Na nejtěžší Mental obtížnost je počet nepřátel nižší než na obtížnost Serious.
– Uvedený počet nepřátel odpovídá nejnižší kategorii, tedy nejnižší možný počet nepřátel v dané úrovni. Číslo v závorce jsou počty nepřátel na Serious obtížnost.
– Počet nepřátel odpovídá nejmodernější verzi pro hub Fusion. Fusion celkově snížil množství nepřátel a urychlil spád. Rovněž přidal nové secrety.
– Odhadovaný čas odpovídá tomu, který uvádějí autoři, přičemž bodové ohodnocení / bodová ztráta se v BFE neliší. Za všechny úrovně 1-12 dostanete +1b / s.
– Počty uložení udávají počet automatických uložení v úrovni, což obvykle značí rozsáhlost úrovně.

 

I. Kapitola – BFE

Znovu Egypt. A tak opět nechybí chrámy, pyramidy, sfingy, sochy Egyptských bohů a samozřejmě tuny a tuny písku okolo. Kapitola je však zasazena do blízké budoucnosti a krom historických staveb nechybí nové prostředí moderního města postiženého válkou.

Kapitola obsahuje celkem 12 úrovní, tedy o tři méně než SS1:TFE ovšem celkové délka je mnohem větší. Najdou se zde krátké levely, které zmáknete za půl hodiny ale stejně tak tu jsou rozsáhlé úrovně nadupané stovkami monster. Z hlediska předpokládané délky jde o vůbec nejdelší oficiální kapitolu dosavadních dílů Serious Sama.

Počet nepřátel mezi obtížnostmi se zvyšuje v poměrně velké míře. Na nejnižší (Easy) obtížnost má kapitola monster 5035 a na nejvyšší (Serious) jich je 6647. Rozdíl je ohromných 1612 monster, tedy cca 134 monster navíc za úroveň. To je podobně velký rozdíl jako v SS1 TFE.

 

1. Léto v Káhiře

Pro první úroveň tvůrci dosti přestřelili odhadovaný čas. Do deseti minut se dá úroveň stihnout snad jen s vynecháním většiny tajných oblastí. Úroveň zasazená do ulic zničeného Caira představí jen několik málo monster i zbraní. Daleko víc se tak lze soustředit na mírně odlišný styl hry, oproti předchozím SS. Vše zkrátka působí moderně jako nějaká válečná hra, nikoli frenetická střílečka.

Nepřátelé – 79 (138)
Tajné oblasti – 19
Odhadovaný čas – 10:00
Počet uložení – 13

Tajné zbraně
Brokovnice – Hned na samém počátku vyrvěte z Gnaara oko a hoďte ho do dálky tak, abyste přehodili dráty napnuté mezi baráky. Následně odtamtud přiskočí bročka.
Kladivo – Ze střechy úvodního domu skočte přes ulici na střechu protějšího domu. Odtud přes zábradlí vylezte na střechu domu nalevo, kde v rohu leží kladivo. klasicky ho najdete hned na střeše úvodního domu, takže tajné kladivo má smysl jen při rychlé cestě dolů (volným pádem).
Raketomet – Tento secret je nový v rámci Fusion hubu. Dole u úvodní budovy jsou v kontejneru klíče, se kterými běžte zpátky do paneláku a odemkněte zamčený byt – v něm najdete raketomet. Klasicky ho najdete až na konci čtvrté úrovně, čili tento nález je obrovská výhoda. Horší je to s municí, které bude velmi málo.

Kladivo

– Zbraň, která ve hře nemá moc využití i když je celkem silná. Stačí jeden zásah a zabijete bezhlavce, gnaary a dokonce kostlivce. Musíte se k nim však dostat a to bývá často problém. Mezi jednotlivými údery je určitá prodleva, která může být v boji proti skupinkám velice podstatná. Bojem s kladivem, lze samozřejmě šetřit munice, ale pokud chcete šetřit i své zdraví rozmyslete si dobře, kdy ho použít.

Pumpovací brokovnice

– Na likvidaci slabých monster je ideální, ale nesmí jich být najednou moc. Mezi výstřely je prodleva a také se nedá střílet na velkou vzdálenost. Rozptyl je poměrně velký a i když se podaří vzdálené monstrum zasáhnout určitě ne naplno – likvidace se tak dost protáhne a bude stát hodně nábojů. Pamatujte, že kvůli kadenci není vždy moudré nahrazovat pumpovačku dvouhlavňovkou.
– Klasicky bročku seženete až v polovině druhé úrovně.
– Munice – 15 / 135 broků

Raketomet XPLM21

– Velice silná zbraň, kterou je možné rozsekat malé skupinky nepřátel. Vzhledem k účinnosti se hodí i na tužší protivníky. Rakety však letí celkem pomalu a navíc se s nimi můžete i zabít (na obtížnosti normální a vyšší).
– Munice – 75 raket

SOP38 Poloautomatická pistole

– Nejslabší střelná zbraň ve hře. Střílí pomalu, ale zato celkem přesně.
– Účinnost je mizivá a hodí se jen na nejslabší nepřátele. Zásobník je na 10 nábojů, kterých však máte vždy nekonečno.
– Munice – 10 / –
– Doplňky – Mířidla

1. Gnaar, samice (500)
90 HP

– Gnaar se vrací z SS1 ale tentokrát jen samice. Velká zelená potvůrka s jediným okem bez těla. Je poměrně rychlý a široký. Může útočit jen zblízka drápama a zubama. Opravdu nebezpeční jsou až v hordě.
Taktika: Zabít Gnaara není nic těžkého. Vzhledem k jeho neschopnosti střílet, stačí držet si ho dál od těla.
Vhodná zbraň – Dvouhlavňová brokovnice

2. Bezhlavý rakeťák (100)
19 HP

– Rakeťák je zpět z SS1. Místo hlavy má senzor a v ruce malý raketomet, kterým vystřelí vždy po jedné energetické střele. Není těžké před ní uhnout a stejně tak není těžké ho zabít. Po jediné dobře mířené ráně z pumpovací brokovnice padne. Často se však objevují ve velkém počtu a to společně s ostatními monstry.
Taktika: Rakeťáci jsou málokdy víc než otravnou překážkou na níž je třeba plýtvat municí. Teprve ve velkém počtu jsou nebezpeční.
Vhodná zbraň – Útočná puška

3. Bezhlavý kamikadze (100)
19 HP

– Kamikadze nemůže chybět a je mnohem častější než v SS2. Je to bezhlavý člověk nesoucí v každé ruce bombu. Běží velice rychlé a jediný jeho cíl je přiblížit se až k vám a následně vybuchnout, přičemž vybuchne i po smrti. Kamikadze vydává řvavý nezaměnitelný zvuk.
Taktika: Kamikadze se často objevuje ve skupinách a mnohdy čelíte situaci, kdy stojíte uprostřed a kamikadze přibíhají ze všech stran. Zbraně s rychlou kadencí jsou v tu chvíli naprosto nezbytné.
Vhodná zbraň – Útočná puška

4. Kleer, kostlivec (1000)
125 HP

– Kleer se vrací z SS2 a je opět nejpočetnější nepřítel ve hře a stálý symbol série.
– Kostlivec s ostrými pařáty, rychlým pohybem při kterém vydává charakteristický klapavý zvuk a schopností vystřelovat projektily vypadající jako dvě koule spojené řetězy.
– Před projektily je snadné uhnout ale mnohem horší jsou jeho drápy. S Kleery bývá tradičně těžké pořízení.
Taktika: Když je kostlivec kousek od vás, skočí proti vám a hned vás zraní. Vzhledem k jeho četnosti je nutné se naučit jak ho bez problému porazit a tomuto nebezpečnému útoku se vyhnout. Jako zbraň je vhodná dvouhlavňová brokovnice, při jejímž přesném míření stačí jeden výstřel. Další vhodné zbraně, to pokud je kostlivců příliš je minigun.
Vhodná zbraň: Dvouhlavňová brokovnice. Minigun


 

2. V pavoučím hnízdě

2. Into the Spider's NestPředevším do interiérů zasazená úroveň, které nechybí ponurá atmosféra. Hlavním typem nepřátel jsou pavouci a tak to budou právě oni, kteří zpříjemní život ve zničeném muzeu. Zajímavé je, že už v této úrovni lze poprvé najít tajnou zbraň – Laser.

Nepřátelé – 117 (134)
Tajné oblasti – 9
Odhadovaný čas – 15:00
Počet uložení – 15

Tajné zbraně
Dvouhlavňová brokovnice – Až vyjdete do patra všimněte si v chodbě na balkon dveří před nimiž je cedule zákazu vstupu. Projděte dveřmi a ocitnete se v místnosti s bročkou.
Laser – V podzemní chodbě, kde poprvé zahlédnete vojáka je slepá odbočka se skříní na konci. Zničte skříň a projděte do temné chodby s laserem a duchem Rodrigueze.

Dvouhlavňová brokovnice

– Dobrá zbraň na postupnou likvidaci slabších monster. Spotřebovává náboje po dvou, ale účinek je dvojnásobný oproti opakovací brokovnici.
– Na střední nebo velkou vzdálenost je k ničemu kvůli velkému rozptylu a také nabíjení je pomalé.
– Bročka je klasicky k mání až na počátku páté úrovně.
– Munice – 150 broků

Laser XL2

– Výborná zbraň proti silným nepřátelům i proti skupinám. Puška střílí svými čtyřmi hlavněmi velice rychle, ale je možné střílet i menší dávkou třeba po jednom projektilu. Jediným problémem může být velikost projektilů, kdy při střelbě skrze menší otvory projektil částí narazí do stěny a zničí se.
– Tato zbraň je velice vzácná a vyskytuje se pouze v tajných oblastech. To naštěstí celkem hojně (je hned v pěti úrovních), takže pozorný hráč laser určitě objeví. Potíž však zůstává s municí, která je též roztroušena po tajných oblastech a kterých je opět vcelku dost. Obvykle se v jedné takové oblasti dá nalézt jen jeden zásobník, teprve ke konci hry jsou v tajných oblastech až tři baterie.
– Munice do laseru se v kampani nachází pouze něco přes 1500 energie, což je žalostně málo.
– Munice – 600 energie 

5. Antaréský pavoukovec, mládě (100)
11 HP

– Malý pavouku podobný tvor. Obvykle vylézá z kokonů, jež mohou být upevněny na zemi i na stropech.
– Pavouk umí plivat kyselinu, daleko častěji však útočí zblízka kusadly.
Taktika: Jakmile uvidíte kokony, víte, že v každém z nich bude jeden pavouk. Může se zdát lepší je nerušit a projít mezi kokony, ovšem ty většinou povolí a může se snadno stát, že skončíte obklíčeni pavouky. Daleko lepší je likvidace kokonů a pavouků už z dálky.
Vhodná zbraň – Pumpovací brokovnice

6. Antaréský pavoukovec, dospělý (1000)
130 HP

– Větší, odolnější a nebezpečnější než mládě. Nebývá v kokonech ale pohybuje se.
Taktika: Kde jsou malí pavouci, dá se očekávat i ten větší. Vydrží 2-3 zásahy z pumpovací brokovnice, proto raději volte dvouhlavňovku.
Vhodná zbraň: Dvouhlavňová brokovnice

7. Klonovaný voják s brokovnicí (300)
21 HP

– Ozbrojený humanoid, jež se dokáže krýt a útočit zpoza rohů. Nevydrží hodně ale mnohdy útočí v hojném počtu, kdy jsou smrtící. Protože je tento druh vybavený brokovnicí je nerozumné se k nim přibližovat. Po vojákovi někdy zbyde pumpovací brokovnice či malé patrony (5 broků)
Taktika: Voják je pomalý a tudíž snadno zabitelný zdálky. Nikdy nedovolte aby se dostal moc blízko k vám.
Vhodná zbraň – Útočná puška

8. Arachnoid, dospělý (6000)
600 HP

– Červený tvor podobný štíru. Má obrovský bodec na ocasu, který neváhá použít.
– Mnohem horší jsou jeho kulomety. Střílí s ním dávkami na velkou dálku a poměrně přesně. Je větší a odolnější než běžný arachnoid.
– První Arachnoid se představí už na konci druhé úrovně a to v podobě bosse. Běžně se začnou objevovat až později.
Taktika: Pokud vás arachnoid zahlédne je nejlepší se okamžitě ukrýt, zpoza krytu párkrát vystřelit a opět se ukrýt. Vždy máte jen několik málo sekund než vás zacílí a začne pálit.
Vhodná zbraň: Raketomet

Boss 1 – Arachnoid

– První boss se představí už na konci druhé úrovně. Je to rudý Arachnoid a tedy dosti silný soupeř.
– Klasicky by jste měli mít na bosfight maximálně bročku. To je dost zlé. Pokud ale vybíráte tajné oblasti, můžete mít už i dvouhlavňovku, raketomet a laser. Právě kombinace těchto zbraní je způsobem, jak bosse co nejsnáze zmáknout. Raketomet jste mohli najít už v první úrovni, takže stačí do Arachnoida vysypat těch pár raket co máte. Poté taste laser nebo na krátkou vzdálenost dvouhlavňovku.
– V aréně je několik drobných lékáren a brnění. Stejně tak tu jsou sloupy a zbytky zdí ke krytu, ale Arachnoid může některé zničit.


 

3. Zlomená křídla

3. Broken WingsTajnými oblastmi napěchovaná úroveň situovaná do úzkých ulic a uliček. Dominantou úrovně je především oblast mešity obehnané vysokou zdí. Na tomto místě se můžete těšit nejen na hordy monster ale i dalšího minibosse.

Nepřátelé – 173 (346)
Tajné oblasti – 16
Odhadovaný čas – 30:00
Počet uložení – 12

Tajné zbraně
– Brokovnice – Pod mostem v malé slepé uličce leží bročka a pár nábojů. Sice bročku už určitě máte, ale je to tajná zbraň.
– Samopal – Na větším dvorku nedaleko vstupu k mešitě je v rohu zeď a za ní malý dvorek s palmami a samopalem. Stačí přes bedny přelézt zeď.

M29 Pěchotní automatická puška

– Dobrá zbraň proti menším skupinám monster. Má slušnou kadenci a i přesnost je velmi vysoká. Reflexní mířidla navíc pomáhají přesně mířit. Bohužel účinek není moc velký, ale slabší nepřátelé nejsou s tímhle problém ani na velkou vzdálenost.
– Munice 50 / 700
– Doplňky – Reflexní mířidla

9. Klonovaný voják se samopalem (300)
21 HP

– Podobný jako voják s brokovnicí. Protože je tento druh vybavený samopalem, může být užitečnější dostat se do jeho těsné blízkosti a rychle ho zlikvidovat. Pokud jste však pozorní a umíte se před střelbou dobře krýt, dostanete vojáka i na dálku bez toho, aby vás vůbec zasáhnul.
– Po vojákovi někdy zbyde samopal či malý zásobník. Poprvé k tomu ale začne docházet až v následující úrovní.
Taktika: Voják je pomalý a tudíž snadno zabitelný zdálky. Nikdy se jimi nenechte obklíčit – jinak vás snadno rozstřílí.
Vhodná zbraň – Útočná puška

10. Sirianský býk (2500)
250 HP

– Býk nemůže chybět z minulých dílů SS. Působí ale o něco pomaleji, nemotorně a nabrání na rohy vás nevyhodí zase tak vysoko. Přesto je velmi nebezpečný. Během chvilky se proti vám rozeběhne znovu a pokud nebudete schopni se mu vyhýbat velice rychle skončíte.
Taktika: Nejlepší je býka pochopitelně zabít dříve, než se vůbec přiblíží, ale to často nelze stihnout, takže musíte uskočit a to těsně předtím než do vás vrazí. Na písku se za ním vytváří oblak prachu přes který není zrovna dobře vidět.
Vhodná zbraň – Raketomet, Minigun

11. Biomechanoid, hlavní (7500)
750 HP

– Biomechanoid je zpátky! Velký robot na dvou silných nohách, s hnusnou držkou a který má u hlavy dva raketomety. Není zrovna rychlý, ale díky své výšce je schopen střílet i přes menší překážky
– Biomechanoid je schopen vypálit salvu raket a přitom se pohybovat, což ho dělá nebezpečnějším než v minulých dílech.

Taktika: Při boji s ním vytáhněte to nejsilnější, co máte a samozřejmě si od něj udržujte dostatečný odstup. Jediná šance jak přežít, je mnohdy vyhledání úkrytu. Čím blíže je tahle bestie k vám, tím hůře se budete raketám vyhýbat – v hordě nepřátel je to většinou cíl číslo jedna. Pokud již máte dělo, neváhejte ho proti těmto bestiím využívat.
Vhodná zbraň – Raketomet, Dělo

Boss 2 – Biomechanoid

– Další úroveň a další boss. Velký biomechanoid je velmi nebezpečný a to obzvláště takto na počátku hry. Pokud nemáte štěstí na tajné zbraně, stále máte nanejvýše bročku. S ní bude velice obtížné robota udolat  chce to využít středovou věžičku na nádvoří, kolem které lze obíhat.
– Pokud ale máte nějakou tajnou zbraň, ideálně raketomet, či laser, potom se s Biomechanoidem vypořádáte snáz. Udržte si ho daleko od těla a střílejte ho z větší vzdálenosti.


 

4. Nikde žádný úkryt

4. No Place to HideZajímavá a vcelku komorní úroveň odehrávající se ve slumech. Nepřehledné dvorky, oprýskané domečky, průchody a nízké střechy. Městská zástavba tvoří jakési bludiště, které v závěru okoření první Technopolyp a tedy i konečně klasické nalezení raketometu.

Nepřátelé – 140 (218)
Tajné oblasti – 9
Odhadovaný čas – 30:00
Počet uložení – 12

Tajné zbraně
Laser – Hned před chrámovým areálem (místo havárie) je zničitelná stěna. Za ní je dvorek a v něm druhá šance jak získat laser.
Nálož C4 – Z dvorky s laserem vyskákejte po bednách a ventilátorech až na střechu bílého domu. Odtud přelezte přes napnutý drát na střechu protějšího domu se sedačkou – sedí tu nálož.
Raketomet – Nálož z minulého secretu vemte a běžte s ní o pár ulic zpátky, kde je v boční uličce o zeď opřená hromada pytlů s odpadky. Zničte pytle a odhalíte místo, pro umístění nálože – exploze odkryje dvorek s raketometem!

C-4 Demoliční nálož

– Užitečná zbraň proti hordám nepřátel i pro vytváření pastí. Nálož hodíte a kdykoli budete chtít, odpálíte – prosté. Někteří větší protivníci (např. Khnum) na sobě mají ukazatele kam je třeba nálože umístit, aby se na ně přichytili a aby je odpálení okamžitě roztrhalo.
– Někdy je k nalezení bedna odkud lze čerpat nekonečno náloží.
– Klasicky je nálož k nalezení až v další úrovni.
– Munice – 15 náloží

12. Automatická strážní jednotka ASU-7 s kulometem XM214-A (/)
/
HP

– Nezničitelný kulomet likvidující vše ve svém dosahu. Ten je znázorněn červeným laserem.
Taktika: Kulomet nerozlišuje mezi monstry a vámi. Někdy tak může být užitečný i vám. Zničení kulometu je nemožné, ale vždy se dá vypnout či zapnout páčkou jež je poblíž něj.
Vhodná zbraň – nic

13. Technopolyp, helikoptéra (5000)
720 HP

– Helikoptéra prolezlá jakousi chapadlovitou stvůrou – parazitem.
– Je to velmi nebezpečný protivník, odolný, létající a pálící z kulometů.  Platí na něj prakticky pouze výbušné zbraně.
– V rámci hubu Fusion už lze Technopolyp zničit i ostatními zbraněmi, ale poškození, které udělují je velmi nízké.
Taktika: V první řadě najít úkryt. To je naprostou nutností, jelikož kulomet vrtulníku je smrtící. Z úkrytu už není tak těžké vrtulník sestřelit.
Vhodná zbraň – Raketomet

Boss 3 – Technopolyp

– Aréna boje je tentokrát velmi velká a zahrnuje několik bloků zástavby, stejně jako pár řadových potvor. Všude je možné nalézt drobné léčení, zbroje i munici. Na konci areálu je navíc kulomet, který kryje okolní ulice (dá se vypnout) a za ním leží raketomet a několik beden s nekonečno raketami.
– Funkční taktikou je zlikvidovat Technopolyp co nejdříve ale to vyžaduje mít raketomet z tajných oblastí (nebo hrát pod Fusion a mít Laser). V opačném případě se musíte probít přes spleť dvorků, vyhnout se kulometu a dostat se pro raketomet. Po celou dobu ale budete pod palbou a tak je kličkování ulicemi a ukrývání se ve dvorcích zásadní.  


 

5. Pod železným mrakem

5. Under the Iron CloudPoslední městská úroveň. Po slumech se bojiště přesouvá na dálnici. I v této úrovni nechybí množství uliček mezi domy ale strategicky rozmístěné potvory postupně nahrazují kvanta valících se kostlivců, Gnaarů, Arachnoidů a dalších typických monster.

Nepřátelé – 226 (319)
Tajné oblasti – 13
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 11

Tajné zbraně
Nálože C4
– V počáteční ulici se dejte první odbočkou vpravo a v boční uličce přelezte zeď. Je za ní hromádka tří náloží. Klasicky je ale seženete už o pár mrtvol dál.
Laser – Po překonání dálnice běžte pod ní a přelezte plot. Na dvorku pod dálnici je další laser.
Dělo – Opět po překonání dálnice vyhledejte u jednoho blízkého domu naskládané bedny. Přes ně vyskákejte na římsu okolo domu a přes ventilátory přeskákejte až na střechu sousedního baráku. Na střeše leží dělo!

SBC Dělo

– Nejstrašnější a nejničivější zbraň ve hře. Vystřeluje obrovské dělové koule, které po setkání s většinou nepřátel jimi pouze projedou.
– Je možné nastavit podržením spouště sílu výstřelu a je tak možné střílet i na velké vzdálenosti.
– Koule se odráží od zdí a stěn a likviduje vše co jí stojí v cestě včetně hráče, proto je nutné dávat pozor kam kouli střílíte. Po nějaké době koule sama vybuchne.
– Klasicky dělo seženete až mnohem později v deváté úrovni.
– Munice – 45 koulí 

14. Skytská čaroharpyje (400)
100 HP

– Harpyje se vrací z SS2. Umí vystřelovat modré projektily, které jsou přesně mířeny na vás a zblízka útočí drápy. Harpyje provádějí střemhlavé útoky a těžko se zasahují, Harpyje se běžně objevují ve skupině.
Taktika: Protože sniperka je ohromnou vzácností, nejvhodnější zbraní je útočná puška. Zabití harpyje není tak těžké, jako její detekování. Mnohdy se totiž stává, že harpyje útočí zezadu a samozřejmě svrchu. Sledování oblohy je tudíž nezbytné.
Vhodná zbraň: Útočná puška

15. Arachnoid, mladý (1000)
140 HP

– Malý Arachnoid se poprvé objeví až v této úrovni. Má bodec na ocasu ale mnohem horší je jeho kulomet v pravé ruce. Střílí s ním dávkami na velkou dálku a poměrně přesně.
Taktika: Pokud vás arachnoid zahlédne, je nejlepší se okamžitě ukrýt, zpoza krytu párkrát vystřelit a opět se ukrýt. Vždy máte jen několik málo sekund než vás zacílí a začne pálit.
Vhodná zbraň: Útočná puška, Raketomet

16. Biomechanoid, menší (2000)
150 HP

– Modrý robot na dvou nohách vybavený lasery se vrací z SS1. Pohybuje se pomalu, ale má obrovský dostřel. Vždy vypálí přesně mířenou salvu z obou laserů. Nevydrží moc ale je celkem nebezpečný takže je vhodná rychlá likvidace z dostatečné vzdálenosti.
Taktika: Mechanoid padne po jedné ráně z raketometu, či devastátoru. Pokud jste rychlí, stihnete ho sundat dříve, než vůbec vystřelí.
Vhodná zbraň – Raketomet, Devastátor

17. Válečná loď, třídy Alcor (1.000.000)
3.500 HP

– Velmi nebezpečný a tuhý protivník, která mě dvě základní zbraně – smrtící paprsky a teleportaci menších nepřátel. Loď je zranitelná vždy jen při teleportaci nepřátel a to pouze na místech, odkud proudí monstra.
Taktika: Paprsky válečné lodi jsou natolik smrtící, že jediný zásah vás zničí. Za žádnou cenu se tudíž k lodi nepřibližujte, byť se to může zdát nejlepší pro její likvidaci. Raději využijte zbraně na dálku (útočná puška, devastátor, či dokonce odstřelovací puška) a zaměřte se na jednotlivé zranitelné body, přičemž stále hlídejte nepřátele okolo sebe. Není možné zabít všechny nepřátele (stále se budou objevovat další a další), takže čím delší bude likvidace plavidla, tím více munice vás bude boj s ním stát.
Vhodná zbraň – Útočná puška, Devastator

Boss 4 – Alcor

– Boj s lodí je náročný vinou vřavy, která se v aréně brzy objeví. Očekávejte bezhlavce, Kamikaze, Kleery a Gnaary. A to v obrovském a nekonečném počtu.
– Na likvidaci řadových monster je raketomet skvělý, ale na ničení lodě je třeba přesné zbraně, jejíž střely okamžitě dopadnou na cíl. V úvahu připadá jen útočná puška.
– V aréně je mnoho vyvýšených míst se zásobami, seženete munici raket i útočné pušky. Využijte toho a často se přesouvejte abyste utekli hordám monster.


 

6. Tichý hádankář

6. The Silent RiddlerStaré chrámy, pyramidy, obelisky… První úroveň, která místo našedlé městské zástavby sahá po nažloutlých historických stavbách. Nechybí ani úseky zasazené do tmavého podzemí. Zvláštní je, že pokud sbíráte secrety, už tady zkompletujete celý arzenál zbraní! Jinak si budete muset počkat ještě dost dlouho (pomineme-li laser a sniperku, které se jinak než v secretu ani neobjevují).

Nepřátelé – 440 (594)
Tajné oblasti – 8
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 12

Tajné zbraně
Minigun – V úvodní vesnici je na okraji cesty do pouště vůz. Tímto směrem pokračujte dál do pouště až najdete zasypaný stožár a u něj kulomet.
Sniperka – Na nevyšším domě v úvodní vesničce je sniperka. Dostat se na střechy lze nejsnáze přes poničené zídky.
Devastator – V pyramidě při cestě dlouhou chodbou s mnoha výklenky je v jednom výklenku po levici průchod k Devastátoru.

XM214-A Minigun

– Jedna z nejlepších zbraní hry. Má obrovskou účinnost, přesnost a kadenci. Nevýhodou je velká spotřeba nábojů ale s tímhle se můžete postavit i těm nejsilnějším monstrům. Před zahájením střelby je nutné zahřát hlaveň. Můžete ji však protáčet během pohybu a v případě útoku tak ušetřit čas.
– Klasicky je Minigun k sehnání až v půlce osmé úrovně, což je ještě dost daleko.
– Munice – 750 nábojů

Odstřelovací puška RAPTOR 16mm

– Nejlepší zbraň na velké vzdálenosti. Má obrovskou účinnost, která je ovšem při běžném pohledu (bez optiky) výrazně snížena. Prodleva mezi jednotlivými výstřely není zase tak velká, ale je to znát pokud je nepřátel kolem vás hodně.
– Puška umožňuje až čtyřnásobné přiblížení a navíc má indikátor zdraví cíle – i bez zapnutého zaměřovače, víte kolik má nepřítel zdraví.
– Odstřelovačka je kupodivu nejvzácnější zbraní vůbec. Nalézá se jen v několika málo tajných oblastech a pokaždé jde o oblasti těžko nalezitelné a přístupné. Nejinak tomu je s náboji, kterých je tak málo, že každého výstřelu, který nenajde svůj cíl je velká škoda. V celé hře je odhadem pouze 20-30 nábojů.
– Doporučuji v první řadě alespoň pár nábojů našetřit a využívat je jen při likvidaci silných a velmi vzdálených cílů jako jsou Nevěsty Achrimanu. Dále pamatujte, že mezi úrověmi 9 a 10 ztratíte všechny zbraně i munici – neváhejte proto všechny náboje v deváté úrovni vystřílet.
– Munice – 20
– Doplňky – Optika

Granátomet Devastátor

– Jedna z nejuniverzálnějších zbraní. Do jisté míry jde o raketomet se zvýšenou kadencí a především okamžitým dopadem projektilu. Ideální na skupiny nepřátel, silná monstra i vzdálené osamocené protivníky.
– Devastátor se klasicky představí na počátku příští úrovně.
– Ve speciální edici SS 3 je na Devastator přidána optika (nefunguje pod Fusion).
– Munice – 25 / 125
– Doplňky – Optika

Sirianský mučící náramek Šíp

– Zbraň na dálku, která nevyžaduje náboje. Je schopná ničit objekty i monstra.
– Potíž je v tom, že i když dokáže náramek zaměřit více cílů naráz, trvá likvidace protivníků moc dlouho než aby zbraň našla časté uplatnění.
– Obvykle se tedy hodí jen na ničení staveb (šetření výbušné munice) a když je málo nábojů do jiných zbraní.

18. Písečná velryba z Gamma Pegasi (/)
/
HP

– Nesmrtelný protivník, který ohraničuje otevřené oblasti tak, abyste nemohli jít kam se vám zamane. Střílet na něj je nesmyslné.
Taktika: Neexistuje určitá hranice, kdy vás velryba okamžitě spořádá, tudíž můžete do jeho zóny vejít a přežít, avšak musíte být hodně rychlí.
Vhodná zbraň – nic


 

7. Vykopávka Slunce

7. Unearthing the SunRozsáhlý chrámový komplex Karnaku, avšak zčásti zdevastovaný. Sedmá úroveň nabízí velice poutavé souboje mezi zničitelnými troskami. Křížová palba, běh z úkrytu do úkrytu a první představení Rakeťáka. Navíc je k mání Devastátor. Velmi zajímavá úroveň.

Nepřátelé – 354 (452)
Tajné oblasti – 9
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 14

Tajné zbraně
Laser – Po počáteční bitce obejděte zleva celý chrámový komplex. Za jednou zdí vzadu najdete Laser.

19. Šrotový rakeťák (5000)
460 HP

– Obtloustlý tvor jež vzdáleně připomíná člověka. V rukou má dva raketomety, které jsou velice nebezpečné. vždy střílí oběma najednou a to tak, že jednu raketu pošle přímo na vás a druhou kousek vedle tak, abyste si do ní naběhli. Proto je nejlepší udržovat si od něj co největší odstup, abyste mohli včas uhnout směrem, kterým neletí druhá raketa.
– Pokud se dostanete Rakeťákovi až do těsné blízkosti bude vás to pravděpodobně stát život.
Taktika: Rakeťáka je možné proudem silných projektilů (např. rakety) na čas ochromit. To vám dá čas ho dorazit i něčím jiným (případně ručně). Obecně je však nejlepší taktikou utéct od něj, co možná nejdál a střílet na dálku, ideálně Devastátorem.
Vhodná zbraň: Devastator, Dělo

20. Jeskynní démon z Aurigy (300)
31 HP

– Rudý netvor připomínající opici. Často se objevuje v tmavých místech a vždy tam, kde může naplno uplatnit svoji nejnebezpečnější schopnost, tedy skákat po zdech a sloupech.
– Démon se umí přichytit na zeď i sloup a vyhýbat se střelám. Útočí jen zblízka a vždy skočí proti vám s napřaženými drápy. To je také chvíle, kdy je nejzranitelnější, ovšem trpělivý hráč si s démonem poradí, aniž by vystavoval vlastní kůži. Platí na něj totiž jednoduchá taktika.
– Hodně hráčů od démonů dostává pravidelně na držku. Ne snad, že by jeho poškození bylo velké, ale rambo styl v případě démona moc nefunguje. Daleko lepší je vyčkávání, což je pro mladší hráče nepochopitelná věc.
Taktika: Nevcházejte do prostor, kde se démoni vyskytují. Místo toho s útočnou puškou, či devastátorem vyčkávejte a počkejte si až bude démon na dostřel.  Můžete jim omezit pole působnosti zničením sloupů po kterých skáčou ale potrvá to dlouho
Vhodné zbraň – Útočná puška, Devastator (nepřímo Sirianský náramek)

21. Chnum (10.000)
1500 HP

– Protivník, který byl již v SS:HD, respektive v DLC Legend of the Beast. Chnum je typický rohatý démon s kopyty.
– Je velký a běžné zbraně na něj neúčinkují (od hubu Fusion sice už účinkují, ale velmi málo). Může vás snadno zašlápnout a na dálku metá ohnivé koule před kterými je těžké uhýbat.
– Chnum dokáže uhýbat pomalu letícím střelám jako jsou rakety.
Taktika: Držet si od Chnuma dostatečnou vzdálenost mnohdy nefunguje kvůli jeho obstojné rychlosti. Než ale zběsile kroužit kolem něj a snažit se vyhýbat ranám, je lepší vytáhnout to nejlepší co máte (ideálně dělo) a zničit ho. Pokud se k vám přiblíží, užitečná je C-4, kterou je mu možné díky jeho rozložitosti snadno připevnit na hruď. Při případném ústupu se snažte maximálně využívat jakýchkoli překážek a zvedat tak náskok.
Vhodná zbraň – Dělo, C-4

Boss 5 – Chnum

– První setkání s Khnumem není zrovna snadné. V areálu je hromada sloupů, za které se lze krýt a vzadu jsou nějaké ty zásoby a hlavně bedna s C4.
– Pokud máte munici do explozivních zbraní (raketomet, devastátor), využijte hlavně je, přičemž přednostní je pochopitelně devastátor, protože Khnum může raketám uhnout. Jestliže nic z toho nemáte, musíte dát zavděk C4.


 

8. Temná nevěsta

8. The Dark BridePokračování chrámového komplexu Karnaku už není tak otevřené a spíše než zříceniny uprostřed pouště nabízí oplocené areály a geometricky navržené dvory. Úroveň je navíc velice dlouhá a nabitá stovkami monster. Naštěstí jsou ty stovky monster spíše slabšího ražení (bezhlavci, kleerové…), takže obtížnost je stále relativně pohodová.
Na nejtěžší obtížnosti počet monster dokonce překoná tisícovku! 

Nepřátelé – 874 (1153)
Tajné oblasti – 10
Odhadovaný čas – 1:00:00
Počet uložení – 21

22. Ahrimanova čarodějná nevěsta (8000)
500 HP

– Jeden z nejnebezpečnějších protivníků. Nevěsta je levitující čarodějka s chapadly na zádech. Umí se teleportovat, odrážet střely štítem a především zraňovat na dálku.
– Nevydrží zase tak moc, nicméně každý souboj s ní je těžký a zdlouhavý.
Taktika: Útok Nevěsty přichází vždy, jakmile začne obraz ztrácet barvu. Tehdy víte, že vás čeká vylétnutí do vzduchu, neschopnost se rychle otáčet a především úbytek zdraví. Bohužel právě při tomto útoku je Nevěsta zranitelná. V první řadě proto vyhledejte úkryt (vysoká stěna, střecha). Nyní trpělivě vyčkávejte a sledujte okolí, abyste si Nevěsty zavčasu všimli. Když započne její útok (roztáhne chapadla a začne světélkovat) párkrát vystřelte a rychle do krytu. Jako zbraň je dobré využít něco přesného a účinného – devastator a hlavně odstřelovačku. Ano, odstřelovačka je proti Nevěstě ideální a tak pokud máte munici, neváhejte ji využít.
Vhodná zbraň – Odstřelovací puška, Devastator

Boss 6 – Nevěsta

– První Nevěsta se představí jako boss. Areál, kde se bitva odehrává je nepřehledný a tudíž hraje Nevěstě do karet. Je proto nutné založit taktiku na trpělivém vyčkávání. Najděte si nějaký malý chrám, kde se vám výrazně zúží riziko odkud vás může Nevěsta zasáhnout. Pak už jen čekejte až se objeví ve vašem zorném poli.
– Ideální zbraň na Nevěstu je sniperka, pokud ji tedy už máte a že možnost byla jen jednou. Jestliže sniperka není, taste Devastátor nebo útočnou pušku.


 

9. Moc podsvětí

9. The Power of The UnderworldDalší chrámový komplex, tentokrát Luxoru. Hojně využívá podzemní prostory. Ani venkovní areály však díky písečné bouři nepůsobí jinak než ponuře.

Nepřátelé – 526 (642)
Tajné oblasti – 9
Odhadovaný čas – 1:00:00
Počet uložení – 20

Tajné zbraně
Sniperka – Na posledním nádvoří (před přeskočením zdi a bossfightem) je okolo zdi patro podpírané sloupy. Vylezte nahoru, kde najdete klíče. S nimi otevřte branku u velké brány. Uvnitř je žebřík na vršek brány a tady leží sniperka.

Boss 7 – Alcor

– Druhá část bitvy s bitevní lodi je pochopitelně náročnější. Alcor tentokrát bojuje až do konce a je schopen posílat monstra ještě rychleji.
– Areál boje je poměrně přehledný a je pravděpodobné, že v jeho středu po předchozí bitce zbylo mnoho munice a léčiv. Je to tedy ideální místo na doplnění zásob.
– Protože už máte sniperku a po této úrovni dojde ke ztrátě všech zbraní, snažte se vystřílet všechny zbývající náboje na Alcor. Poškození je opravdu značné. Poté taste Minigun nebo Devastátor.


 

10. Ztracené núbijské chrámy

10. The Lost Temples of NubiaTato úroveň se vyznačuje jednak ztrátou všech zbraní na počátku ale také drobnými oázami a malými chrámy uprostřed písečných dun. Je zajímavé opět shromažďovat zbraně a muset se zpočátku se silnými monstry vypořádávat slabým palebným arzenálem.

Nepřátelé – 400 (613)
Tajné oblasti – 5
Odhadovaný čas – 45:00
Počet uložení – 14

Tajné zbraně
Dvouhlavňová brokovnice – Hned na počátku dorazte k troskám, kde najdete kladivo a odtud pokračujte do pouště. V dálce je viděl kus povaleného sloupu za kterým bročka leží.
Dělo – Ve velkém chrámu před kterým leží raketomet je pod jednou bránou na zdi tlačítko. Po jeho stisknutí se na bráně objeví bedna a po jejím zničení spadne dolů dělo.


 

11. Poslední muž na Zemi

11. The Last Man on EarthPředposlední úroveň v níž se mísí trocha té moderní zástavby s další řadou starých chrámů. Toto je také poslední úroveň v níž se dají najít tajné zbraně.

Nepřátelé – 395 (502)
Tajné oblasti – 11
Odhadovaný čas – 50:00
Počet uložení – 17

Tajné zbraně
Laser – Těsně před vstupem na nádvoří s bazénem je čtvercová zřícenina. Přes zeď skočte dovnitř a najdete laser.
Sniperka – U brány na klíč (do oblasti se zástavbou) je malá svatyně. Vejděte dovnitř a podívejte se ke stropu – otvor ucpává bedna, kterou zničte a spadne dolů sniperka.


 

12. Strážce času

12. The Guardian of TimeNeskutečná přímočará epická řež čítající více než 1300 monster. Doposavad nejnabitější úroveň celé oficiální série Serious Sama. Pochod kaňonem plným nejrůznějších potvor je opravdu náročnou a dlouhou záležitostí, přičemž konec samozřejmě ozvláštní zdařilý boss.

Nepřátelé – 1311 (1536)
Tajné oblasti – 4
Odhadovaný čas – 1:20:00
Počet uložení – 25

23. Ugh-Zan IV (100)
10 000 HP

– Gigantická potvora se čtyřmi pažemi a dolní polovinou těla připomínající nohy kraba.
– Dokáže vystřelovat velké vybuchující projektily.
– Ugh Zan má schopnost regenerace a tak ho nelze běžnými zbraněmi zabít.
– Vhodná zbraň – Dělo

Boss 8 – Ugh Zan IV

– Poblíž Ugh Zana se vyskytuje jetpack, který je klíčem k jeho porážce i úniku před neustálými přívaly monster.
– Ugh Zana čas od času napadne písečná velryba a tehdy je čas k útoku. Je třeba ze země sebrat dlouhou tyč a zabodnout jí netvorovi do zad.
– Tyč působí jako hromosvod, a každý úder blesku Ugh Zana zraní. Protože se však regeneruje, je zapotřebí použít tyčí více.


 

II. Přežití

1. Údolí smrti

Náročná mapa hned na začátek. Údolí smrti využívá uzavřený kaňon do kterého se z jedné strany valí monstra. V kaňonu je hromada zbraní ale pro zisk některých, je třeba monstra zatlačit anebo oběhnout.

Medaile
Zlatá – 6:00
Stříbrná – 5:00
Bronzová – 4:00


 

2. Poušť

Rozsáhlá zřícenina uprostřed pouště. Opět se představí útoky silných potvor.

Medaile
Zlatá – 5:30
Stříbrná – 4:30
Bronzová – 3:30


 

3. Obránce Mediny

Skromná mapa v ulicích města. Do oblasti se valí vlny slabších potvor, hlavně Kleerů, Kamikaze a pavouků. Munice je tu hodně ale do různých zbraní, takže je třeba zvážit čím střílet aby zbylo dost nábojů na silná monstra.

Medaile
Zlatá – 5:30
Stříbrná – 4:30
Bronzová – 3:30


 

4. Pod tlakem

Rozsáhlá Malé nádvoří, kde se objevují především slabé potvory jako Gnaar, klonovaní vojáci a další. Začíná se jen s kladivem a zbraně je nutné obstarat od vojáků.

Medaile
Zlatá – 5:30
Stříbrná – 4:30
Bronzová – 3:30


 

5. Vila

Závěrečná mapa situuje bitku jen na nádvoří vily. Zbraně se objevují postupně, stejně jako roste nebezpečnost druhů potvor. Zpočátku jen bezhlavci ale brzy dorazí Kamikaze, Kleeři a další.

Medaile
Zlatá – 5:30
Stříbrná – 4:30
Bronzová – 3:30


 

Ostatní

Video se secrety (bez nových secretů z Fusion)