Hugo – Čarovná medicína

Napsalo mi pár lidí, jestli neznám nějakou dětskou hru, která by mluvila česky a jestli bych ji sem nemohl případně přihodit (nějaké info, návod a tak). Popravdě, dlouho jsem tápal, protože i když znám klasické adventury zasazené do pohádkového světa, tak se nedá říct, že by cílová stanice byly malé děti a podmínka dabingu je také dost devastační. Nabízí se série Čtyřlístku od Centauri Production (Žhavé Léto, Memento Mori…), ovšem ta úroveň je dost nízko a já chtěl něco zajímavějšího. Tak jsem narazil na Dánskou sérii jakýchsi hříček s názvem Hugo. Ta série má spoustu dílů, ale mě zajímaly jen ty, které mají CZ dabing a tváří se jako edukativní hra, neboť to je právě to něco navíc. Jednotlivé díly série se dost liší, ale zpravidla jde o soustavu miniher, které dohromady tvoří jakýsi prostinký dětský příběh. Čarovná medicína není první díl té edukativní série, ale je prvním, který se mi podařilo sehnat. Ta série je totiž už hodně stará a i její spuštění může být komplikované.

Pojďme tedy na recenzi. Čarovná medicína je set osmi miniher zasazených do prostředí lesa, které se točí okolo zvířectva jež tu bydlí. Každé zvíře má nějaký problém a ten musí hlavní hrdinka, jež si v počeštěné verzi říká Hugolína, vyřešit. Tyto minihry pak rámcuje pochybný příběh o čarodějce (divné je, že jde o jedinou lidskou postavu), která proměnila skupinu protivných zajíců v kámen a tak je třeba je vyléčit za pomoci předmětů od oněch zvířat. Nad výchovným vyzněním příběhu se radši nebudu pozastavovat, neboť bych dospěl k názoru, že čarodějka je ta kladná postava. 😀
Jako herní nápověda slouží postava ježka, který vám bude vysvětlovat, co je třeba dělat. V zásadě je to ale snadno pochopitelné. Co se týče samotných miniher, tak ty jsou hodně pestré a často se jedná o známé herní žánry v prostinkém provedení. Máme tu jakousi bojovku (likvidace bacilů), najde se tu závodění (či spíše létání), máme tu nádech strategie (stavěni mraveniště) a jsou tu i další žánry jako je logická hříčka (posunovací skládačka), či třeba hidden objekt adventurka (hledání mořských živočichů). Celkově vzato je docela zábava to hrát a to i přes neskutečně protivné a neustále se opakující hlášky a mizerný afektovaný dabing. Scénář je prostě tragický, ale je to zkrátka hra pro děti a těm se to líbit může.

Potěší i možnost volby obtížnosti, přičemž ta nejtěžší už je docela drsná. Logické minihry jsou těžší a v minihrách na postřeh se vyžaduje postupovat mnohem rychleji a s minimem chyb.
Za zmínku stojí délka, která je však opravdu žalostná. V rámci žánru dětských hříček je to asi normální, ale přesto – každá minihra zabere tak 2min, ale asi nedáte všechny napoprvé, takže řekněme 5min za minihru. K tomu připočtěte rámcový příběh a výběr úrovní, což dohromady dá dalších 5min a jsme na pětačtyřiceti minutách. Když si vezmu, že v době vydání by se cena takové hry pohybovala zhruba kolem 300-400 Kč, je to docela síla a to navzdory tomu, že Koruna byla tehdy jinde a ceny běžných pruduktů (potravin, oblečení) byly výrazně nižší, takže na zábavu zbývalo více peněz. 

Ještě se mrkneme na vzpomínaný edukativní podtext. Tady bych ale byl velice opatrný, jelikož představovat si bílou krvinku jako karatistu nebo se domnívat, že se mravenci živí jen ovocem je opravdu ztřeštěné. Dělat edukativní hry není snadné a dělat takové hry pro děti je ještě mnohem těžší. Čarovná medicína v tomto ohledu selhává, neboť znalosti nevyžaduje téměř žádné a to, co ukazuje, jsou z velké části pohádkové nesmysly.

Poznámka: Pokud máte po spuštění potíže s barvami na Win 7, doporučuji zkusit tuto šílenou (ale většinou funkční) metodu.
1) Pravým tlačítkem klikněte na plochu a vyberte Rozlišení obrazovky
2) Klikněte na Upřesnit nastavení a vyberte kartu Monitor.
3) Nechte okno otevřené a spusťte hru. Barvy by měly být v pořádku. Pokud to je lepší, ale ještě to není ono, shoďte program na lištu a znovu jej otevřte. 

Hodnocení – 40%
Délka – cca 45min

 

Návod

Pořadí her je libovolné. Já to vezmu od nejlehčí po nejtěžší.

 

1. Mravenec

Prostinká strategie, kde je třeba vybudovat mraveniště, které má 7 fází velikosti (první fáze je počáteční a po dosažení sedmé hra končí). Pro postup vyšší fázi je třeba vyprodukovat nového mravence, přičemž na něj potřebujete nejprve zdroj v podobě ovoce a to v počtu dvou kusů (celkem tedy 12 kusů ovoce). Ovoce ale může sbírat jen mravenec dělník, kdežto mravenec voják slouží k likvidaci červených mravenců, které občas dorazí. Je dobré udržovat počty obou druhů mravenců zhruba vyrovnané a rovněž vojáky rozestavět okolo mraveniště, abyste chránili dělníky.

Na vysokou obtížnost je třeba na každého nového mravence dvojnásobek ovoce, tedy 4 kusy. Navíc jsou útoky červených častější a tak je dobré udržovat poměr vojáků ku dělníkům na zhruba 2:1.

 

2. Krtek

Tohle může být velice snadné, ale záleží jaké zvíře dostanete. Úkolem je poskládat kostru jednoho ze čtyř druhů zvířat (vybraná kostra se losuje náhodně) a po jejím složení zvolit zvíře, které jí patří (savec – kočka, plaz – kobra, létavec – netopýr a ryba – okoun). Skládání kobry je hračka, ryba a netopýr jdou celkem dobře. Ovšem kočka je docela problém.

Na těžkou obtížnost jsou jednotlivé možnosti poloh kostí větší, respektive je náročnější kosti poskládat tak, aby správně držely v obrysu zvířete.

 

3. Ropucha

Jako malý pulec musíte sbírat drobky a dorůst do velikosti žáby. Situaci ztěžují ryby, které vás sežerou když jim vplavete do cesty. Ryby můžete lovit klikem na Hugolínu, ale zase taková pomoc to není, protože abyste rybu chytili musíte jí podběrákem trefit do hlavy. Blbé je i to, že sice máte tři životy, ale když vás snědí, začínáte zase jako pulec, takže posun vlastně žádný. Navzdory tomu tato hra není moc těžká, pokud budete trpěliví a nebudete riskovat sběr drobků na okraji obrazovky.

Na vysokou obtížnost zlé rybky plavou rychleji a je jich mnohem víc. Nijak výrazně to ale obtížnost neovlivní.

 

4. Zajíc

Tady už začíná jemně přituhovat. V roli bílé krvinky (já vím, že to vypadá jinak ale…) musíte zlikvidovat bacily dříve než zapíchnou do zajíce injekce a způsobí mu nemoc. Jeho zdravotní stav je vidět nahoře a je tam dobře poznat, že vůle je velká a máte dost času se nejprve naučit ovládat krvinku. Ta má celou řadu úderů a kopanců, přičemž nejužitečnější pro vás bude kopanec při výskoku (na přílétající bacily) a nízký kop (na likvidaci injekcí). Zraňovat bacily můžete i klasickými skoky anebo skrčením se, ale tyhle údery jsou slabé.

Na vysokou obtížnost mají bacily vlastní míru zdraví a tak je jedním slabým úderem nezabijete. Zatímco na snadnou obtížnost vám postačí skočit na každého bacila, na tu vysokou už to chce přímo nějaký úder. Údery pak samozřejmě volte dle toho, jak vysoko bacil je, abyste ho trefili.

 

5. Vlaštovka

Při letu na vlaštovce je nutné se vyhýbat překážkám (kameny, větve, později leticí dravec) a cestou sbírat hmyz. Postačí nasbírat 10 kusů hmyzu, což je docela málo. Let má dvě části. Ta první je v lese, kde je hmyzu i překážek málo. Druhá část je u řeky, kde už je hmyzu hromada ale také je tu víc překážek. Po dokončení řeky následuje opět les a tak stále dokola, dokud nepřijdete o všechny tři životy.

Na těžkou obtížnost je situace těžší v tom, že let utíká rychleji a vlaštovka je mnohem hůře ovladatelná.

 

6. Rys

Známá posunovací skládačka, kterou adventuristé jiště dokážou vyřešit za pár vteřin. Tady je to horší, neboť dílky netvoří žádný obrazec nýbrž řetězce o 3-4 kusech, které lze libovolně umísťovat, přičemž řídícím prvkem je potravní řetězec. Na snadnou obtížnost je to opravdu primitivní, neboť zvířata se od sebe velice liší a je jich jen 10, přestože míst je 12, takže máte vlastně dvě volná místa.

Na těžkou obtížnost je situace podstatně vážnější. Zvířat je 19 a míst 20, takže je klasicky jen jedno volné. Navíc potravní řetězce mohou docela snadno mást. Správné řešení je toto:
Kosatka – Lachtan – Chobotnice – Hejno rybek
Žralok – Tuleň – Ryby – Kreveta
Rys – Jezevec – Ještěrka – Hmyz
Medvěd – Varan (?) – Mangusta (?) – Mravenec
Káně – Myš – Obilí

 

7. Želva

Záležitost připomínající hidden object adventuru. Na mořském dně je třeba najít ve spravném pořadí 4 živočichy, přičemž na prohlídku máte omezené množství kyslíku a také tři životy (ztratíte je, když dojde kyslík nebo spletete pořadí). V prvé řadě je nutné najít úkryty zvířat, což sice není těžké, ale horší je nacházet jen ty úkryty se zvířaty jež právě hledáte. Proto může být dobré minihru nejprve párkrát otestovat a najít všechny úkryty a pak už jít na jistotu. V zásadě to ale není těžké, ostatně – rejnok je na zemi u vraku, škeble vpředu před vrakem, chobotnice dole mezi korály, flekatá ryba v písku vpravo, úhoř ve svislé poloze u chaluh, krab v lastuře, rybky za skálou s freskou ryb a mořský had v jeskyni vpravo.

Na vysokou obtížnost nehledáte čtyři ale hned všech osm zvířat, což už je na krátkodobou paměť velký oříšek. Navíc je kyslíku mnohem méně, takže přemýšlet nad tím jaké pořadí to bylo moc dlouho nejde.

 

8. Vlk

Asi nejdrsnější minihra. U pultu je šest zvířat a vy jim po omezenou dobu musíte donášet jídlo a to jednak dostatečně rychle a ještě musí jít o správné jídlo. Pokud zákazník moc dlouho čeká, začne mu tuhnout úsměv na rtech, což vyústí v černý mráček s blesky a následně ztrátu jednoho ze tří životů. Život můžete ztratit i okamžitě tím, že dáte někomu nesprávné jídlo. Jen pro úplnost – hadice si dá myšky, tuleň sežere ryby, býk bere seno, opice ovoce, lev kýtu a pštros si dá hmyz. Situaci navíc stěžuje lenochod uklízeč, který občas překáží a zdržuje dodávku o cenné vteřiny.

Na vysokou obtížnost celá minihra trvá déle a zvířata se naštvou strašně rychle. Je to dost honička při které je třeba přemýšlet a co nejvíce si zkracovat cestu.