Black Mirror

Posel smrti je pro české hráče jedním ze základních pilířů tuzemské herní tvorby. Dokonce i ti, kteří mu nepřišli na chuť musejí s rukou na srdci uznat, že jde o jeden z nejlepších českých herních projektů. Zástupy hráčů tvrdí, že Posel smrti má světovou úroveň a najdou se i tací, kteří prohlašují, že jde o jednu z nejlepších adventur se kterou kdy přišli do kontaktu. Ani další dva díly nebyly marné a podařilo se jim celkem dobře rozšířit Poslovské univerzum napříč prostorem i časem a stvořit malý, leč fungující herní svět. Mohlo by se zdát, že trilogie celkem uzavřela příběh Posla a že už není z čeho vařit. To si evidentně mysleli i hoši z THQ Nordic a tak ono „pokračování“, jež svěřili nepříliš známým ale poměrně zkušeným lidem z King Art, vůbec nenavazuje na děj trilogie, nýbrž se snaží o volné převyprávění celé trilogie. A to je katastrofa!

V dnešní době se recykluje všechno. Takový Hollywood je už jen továrna na recyklace. Lidé nemají nápady, nemají snahu, neumějí nic vymyslet a myslí si, že když recyklují něco dobrého, tak to bude dobré. Nebude. Může to být úspěšné, to ano, protože se na tom svezou fanoušci originálu, ale nebude to dobré. Každá recyklace, ať už herní, či filmová, je do jisté míry znehodnocením původního díla a mnohdy dává najevo absenci úcty k němu. No a když si nevážíte originálu, co na jeho základě asi tak zplodíte? Black Mirror nabízí naprosto dokonalou odpověď, protože stačí jediná odehraná hodina a víte naprosto přesně, že tvůrci mají originálního Posla smrti za úplné nic. Možná jsem ovlivněn mým velmi kladným vztahem k původnímu Poslu smrti, ale tato hra se svým názvem drze staví mezi další díly série, takže nesrovnávat prostě nelze a ať se na Black Mirror podívám jakkoli, vidím jen nechutné odporné nacucané klíště, které parazituje na svém hostiteli. A můžu vám naprosto přesně říct, co konkrétně milé klíště vysává. Jsou to jen tři věci – za prvé motiv rodinné kletby se základní kostrou příběhu. Za druhé ústřední dějiště v zámku. A za třetí dvě známá jména – Gordon a Black Mirror. No a tím to vážení přátelé končí. Více podobností s trilogii nehledejte.

Reboot Posla smrti se odehrává roku 1926. Když se nad tím zamyslíte, stačilo zohlednit události v trilogii, využít jména z rodokmenu Gordonů a byl by tady sequel zasazený do doby mládí Williama. Vůbec tahle prasečina nemusela být reboot a fanoušci by to přijali stokrát lépe. No nic, jdeme dál. Black Mirror staví do popředí chlápka jménem David Gordon. Je to zjev, který na první pohled připomíná bezpáteřného grázla z ulice. Nesympatický vzhledem i charakterem. Nemastný, neslaný, nezajímavý… prostě typický hrdina adventur neboli šedá myš, která neurazí a nenadchne, jelikož se jí nikdo neobtěžoval vdechnout duši skrze minulost a názory. Vrcholem jeho pseudocharakteru jsou občasné suché ironické průpovídky, jež ladí s jeho bezduchým výrazem ve tváři. David se po smrti otce vydává na Black Mirror, aby mohl zdědit zámek, který nezná a nikdy na něm nebyl. Jenže smrt otce je obestřena záhadou a je třeba zjistit, co za tím stojí. Skutečnost, že David oproti Samuelovi zámek vůbec nezná, zcela odbourává jeden z mnoha rozměrů, které Posel smrti 1 měl a to komentování okolí s ohledem na čas. Nicméně Black Mirror postrádá i spoustu dalších rozměrů.

Jak se ta sranda vlastně hraje? Přeci jen doba pokročila a Point and Click adventury jsou také už jinde. A tak se musíte pohybovat pomocí kláves, což je nepřesné a nepohodlné, často vybíráte své reakce na dění (říct pravdu / lhát atd.), celé okolí je 3D, což se podepisuje na strohosti interiérů a omezenosti lokací, sesbírané předměty mají také 3D provedení, můžete očekávat QTE a při přechodu mezi lokacemi musíte čekat na zdlouhavý loading… Ta hra je strašně optimalizovaná a herní dobu natahuje tím, že prostě jen čekáte a říkáte si „doprčic, no snad se do toho pokoje už nevrátím, jinak budu muset čekat zas.“ Za zmínku stojí hrad sám. Black Mirror v původní trilogii možná nebyl po stránce architektonické kdovíjakým skvostem, ale působil majestátně, tajemně a obsahoval spousty prvků, které mu dodávaly punc něčeho výjimečného (obří glóbus, tajemná věž, ilustrovaná kronika, gigantické obrazy prvních Gordonů, přecpaná knihovna…). Nový Black Mirror je úplně jiný a nenajdete v něm jedinou povědomou místnost, ani jediný předmět, který by vám svým provedením utkvěl v paměti. Chybí tu i prostory, které by ho pomáhaly spojit s okolím – balkon, věž, pohled na zámek zvenčí… nic takového tu není, což vyvolává dojem toho, že interiér hradu je odříznutý od exteriéru a to navzdory tomu, že za okny vidíte les a na sklo dopadají kapky deště. Dalším neduhem zámku je neskutečná tma! Čtyři z pěti kapitol se odehrávají v noci (tři z nich dokonce v jediné noci) a světlo, které vrhají svíce a lampy téměř nic neosvětlí. Oproti tomu vaše svíčka, kterou dostanete brzy do pazourů svým plamínkem ozáří celý pokoj.
Jako v každé správné moderní hře nechybí kvanta efektů vycházejících z doby vzniku. Tyto efekty samozřejmě uzemní celou řadu prostších hráčů, kterým to málo prostě stačí, neboť hrají očima a ne hlavou. Řeknou si: „Fůj, Posel smrti 1 byl tak hnusně zastaralý, že se ani nedal hrát a ještě nutil hráče přemýšlet a ukládat si hru, ale tohle je moderní i jednoduché, úplně to na mě dýchlo tou stylovostí a ta černota dělá hru strašně cool hororovou, protože co je tmavé, to je strašidelné!“
Ale k čemu je kompletní 3D svět, když je prostředí tak nezáživné a lokace jsou tak strohé? K čemu propracované modely postav, když se nikdo neobtěžoval je napsat jako lidi? A co se tmy týče – jsou dva typy temných her. První typ je ten, který tmu využívá k posílení zážitku. Druhý tmu zneužívá, aby zakryl své nedostatky. Asi netřeba říkat jaký typ je Black Mirror.

Za celou tu dobu (pomineme-li jednu lokaci) nevystrčíte paty z areálu zámku, takže zapomeňte na Willow Creek, zapomeňte na Warmhilll, Ashburry a další typické lokace světa Posla smrti, které hýřily atmosférou. Svět nového Posla, nebo spíše Black Mirror totiž není žádný svět. Je to jen velký zámek po vzoru Amnesie, který se snaží tvářit jakože má své stálé obyvatele, ale přitom tam venku nic není a na zámku je všude taková tma, že by tam nežily ani krysy. Každou herní minutou jen vzpomínáte na původního Posla a říkáte si, jak to tenkrát bylo krásné. Jak bylo krásné, když Victorie působila jako stará dáma utápějící se ve smutku a ne jako odporná ježibaba s umělým hnusným ksichtem, které by neuškodil už ani make-up lopatou. Jak bylo krásné, když Henry, ten zahradník, sice chlastal a kradl, ale nejednal s pány z Black Mirror jako s poslední onucí, na rozdíl od jeho slepé reinkarnace, které by každý soudný pán rozbil hubu po první urážce. Jak bylo krásné, když adventurní úkony za něco stály a byly založené na logice, ne na příšernostech typu zlikviduju pavučiny tak, že je jako fakír spálím ohnivým dechem. Jak bylo krásné když zámek působil jako unikátní honosné sídlo vhodné k životu a ne temné, černé nic, kde v jediné místnosti najdete tři stejné obrazy. Jak bylo krásné, když se měnilo počasí a když jste mohli vyrazit ven a prozkoumávat panství, které vypadalo jinak ve dne, v noci i za deště. Jak byly krásné zvuky praskajícího dřeva, tikotu hodin, bouře nebo i té pitomé sekačky. Pokud znáte původní trilogii, tak zkrátka srovnáváte a srovnáváte, a tak jen trpíte tou laciností a rvete si vlasy za ten chrchel co si říká Black Mirror.

Jen málo věcí se dá Black Mirroru skutečně pochválit. Dokonce i příběh je plný křečovitých zvratů, naprosto nevěrohodného chování postav a příšerných tupostí typu – musíš toho zjistit ještě hodně, ale já ti nic neřeknu, abys na to přišel sám. Krom dobrého dabingu, hudby v menu a občas zajímavých pasáží (hlavně 3. kapitola), mě nic dobrého nenapadá. Dokonce i logické hádanky za mnoho nestojí, jelikož jejich řešení je obvykle založené na tom, že je třeba pohnout kamerou nebo otočit předmět v inventáři.  

Jsou blbci, co říkají, že hra u českého hráče automaticky propadne, protože Češi budou více kritizovat. No jistěže kritizovat budou! Jenže k tomu mají zatraceně dobré důvody. Ale nemuseli by je mít, kdyby tvůrci Black Mirror za něco stáli. Kdo lépe poslouží jako lakmusový papírek kvality než Češi? Nikdo. V rebootu Posla smrti 1 prostě nikdo jiný. A to myslím smrtelně vážně. Jen ukňouraný sebestředný debil co má víc zubů než mozkových buněk může vysvětlovat naše nízké hodnocení BM vlastenectvím nebo zhrzeností z „krádeže“ značky, neboť Posel smrti 2 a 3 také nebyli čeští a přitom je čeští hráči přijali velmi dobře. Co se Posla smrti 1 týče, tam je naše vysoké hodnocení vcelku srovnatelné s hodnocením hráčů ve světě (hlavně s Němci). Jediný zásadní rozdíl může činit dabing, který je v CZ verzi špičkový, kdežto v ENG verzi podprůměrný, což pak některým chudákům dává munici k tomu myslet si, že Posel smrti 1 je u českých hráčů nadhodnocován.

Hlavním problémem hry je to, že parazituje, že si hraje na něco co není. Kdyby autoři přišli s jiným titulem (a že by to vzhledem k minimálním odkazům na trilogii nebylo těžké), tak by sice neoslovili tolik hráčů, ale ti hráči by v „Black Mirror“ viděli něco úplně jiného. Tolik by nesrovnávali a snažili by se hru vnímat spíše jako temnější Syberii 3. Neříkám, že by výsledek uspěl, protože hra jako taková není žádný zázrak ať už se to nazve jakkoli, ale pár desítek procent navíc by to bylo. Takhle Black Mirror neskutečně trpí svým názvem a jeho potenciál tkví v tom, že může oslovit neznalce trilogie z řad mladých hráčů, kteří potřebují modernizaci a zjednodušení. Klasické adventuristy, kteří hru vnímají jako knihu, jsou zvědaví na příběh, dialogy, atmosféru, logiku a zajímavý námět, však tahle hra nemůže potěšit.

Hodnocení – 40%
Délka – cca 8h


 

Kapitola I

Opuštěná vesnice

Jste John Gordon a někdo nebo něco vás pronásleduje. Utíkejte krajinou. Na jednom místě se zhroutíte a schováte jakousi figurku. Proběhněte ruinami a do kopce, kde potkáte ducha nějaké ženy. Doběhnete k oltáři. Pokapete ho krví, spolknete lístek s nápisy a petrolejkou se zapálíte. Uhoříte…

 

Sgathan Dubh

Jako David Gordon jedete z Indie do rodinného sídla ve Skotsku a čtete dopis od Davidovy matky o smrti otce Johna.
Tip – Prohlédněte deník. Na začátku každé kapitoly tam najdete nový záznam.
Podívejte se ven a zeptáte se sluhy, kdy dorazíte. Vedle sebe máte poznámku od Davidova otce s varováním před rodinou a symboly. V krabičce je předmět z kamene, jakási věž. Dorazíte k hradu Sgathan Dubh.

U domu vás přivátá právník Andrew Harrison a uvnitř vás čeká chladnější přijetí od babičky Margaret. Předejte právníkovi listiny ale vypadne vám kamenná věž. Zajímá ho o co jde.
Pravda / Lhát – Věc od otce / Talisman pro štěstí z Indie
Sluha Angus McKinnon vám vezme zavazadla.
Tip – Angus vám nedovolí jít někam jinam (jiné dveře v přízemí, chodba v patře).
Následujte sluhu do patra, všimněte si obrazu dědečka Edwarda, kterého matka nenáviděla. Vpravo od obrazu je chodbička a na konci u okna puzzle (5/90).
Tip – Dílky puzzle se sbírají vždy po pěti a postupně odemykají bonusy.
Jděte za Angusem k pokoji. Vyděsí vás hodiny a v pokoji vám sluha doporučí jít spát. Ještě ale nechcete.
Tip – Kvůli tmě nechcete jít ven z pokoje.
Prohlédněte obraz zámku nad krbem a všimněte si věže, která odpovídá modelu. Otevřete kufr u postele. Je v něm telegram od Adrewa o smrti otce, fotka, pas a hlavně krabička zápalek. Ve skříňce na pracovním stole je puzzle (10/90) a svíčka, kterou zapálíte. Se světlem prozkoumejte skříň a najdete puzzle (15/90). Dveře u postele vedou do koupelny, kam nechcete. Vyjděte druhými dveřmi na chodbu.

U posezení vedle hodin je puzzle (20/90). Prohlédněte patro, hlavně velké dveře do pracovny. V protějším rohu jsou schody na půdu ale dveře jsou zamčené. Průchodem v patře jděte do knihovny. Uslyšíte jak Andrew dole mluví o nějaké místnosti.
Oslovit ho / Vyvolat hluk / Být zticha – Promluvíte na něj / Zaklepete / Necháte ho mluvit o místnosti (můžete ho nechat mluvit dvakrát ale pak si vás všimne).
Prohlédněte patro knihovny (knihy) a hlavně pracovní stůl s hady. Harrison dole oznámí, že stůl patří Margaret. Po točitém schodišti lze sejít dolů k Harrisonovi ale nejprve dokončete průzkum patra. Vraťte se do haly a po hlavním schodišti dolů. Průchod u paty schodiště vede do chodby a dál do společenského salonku. V křesle spí Margaret, poslouchejte ji jak mluví ze spaní (s někým se hádá). Na konci chodby je jídelna. Na parapetu okna vzadu je puzzle (25/90). Průchodem v jídelně pokračujte do loveckého salonku. Prohlédněte krb, na stolku vedle krbu je puzzle (30/90)
Bonus (puzzle 1) – Za 30 dílků.
Z krbu vytáhněte náušnici. Velké dveře vedou ven ale jsou zamčené, takže se průchodem mezi brněními vraťte do haly. Vydejte se průchodem do levého křídla. Chodba vede do kuchyně, kde večeří slepý zahradník Rory. Varuje vás před tím, co postihlo otce a odejde. Ze stolu vezměte Roryho nůž (spíš sekáček) a z šuplíku drát.
Tip – Dveřmi ven a ani do sklepa nebudete chtít jít.
Vraťte se do haly a průchodem v rohu běžte do knihovny.
Tip – Prohlédněte si list na stole Harrisona ale podrážděně vám ho vytrhne.
Promluvte s právníkem. Vyřizuje před dědictví, klíč od pracovny ale nemá. Po rozhovoru odejde spát a vy se můžete podívat na hadí stůl v patře. Je sice zamčený ale vypačte ho nožem / drátem. Všimněte si hadího zámku uprostřed a ve stole je puzzle (35/90). V prvním šuplíku je poznámka ze sekretáře s podivnými rovnicemi, v druhém šuplíku je zpráva od otcovy doktorky Leah Farberové, třetí šuplík je zamčený. Na vnitřní straně stolu je číselný kód. Porovnejte rovnice z obou poznámek, přiřaďte symbolům správná čísla a nastavte je na číselníku (3, 6, 1, 8)
A+C+A=5
D-B=2
C+A=4
9=B+A
V přihrádce najdete klíč ze sekretáře a reliéf ocasu hada s barvami černá, černá, bílá, černá. Odemkněte klíčem šuplík, cosi cvakne a na hadím reliéfu se otevře první zámek.
Podívejte se na stůl z levé strany. Je zde vyobrazený had s barvami (černá / bílá). Tlačítkem nastavujte barvy od hlavy po ocas (ČBČBČBBBČČBB-ČČBČ), včetně barev na ocasu z vnitřní strany. Otevře se druhý hadí zámek. Podívejte se na stůl z pravé strany. Je zde vyobrazení hada. Stiskněte mu hlavu a otevře se třetí hadí zámek. Uvnitř hadího zámku najdete hlavní klíč a dopis od otce, kde žádá o pomoc, protože slýchá divné hlasy a radu abyste hledali v pracovně. Uvidíte jakéhosi chlapce ale uteče do haly. Jděte k pracovně (zkuste dveře vypáčit ale nejde to) a odemkněte je klíčem ale nepasuje. Prohlédněte klíč a otočce špici tak, aby odpovídala tvaru zámku (horní část doprava, spodní doleva). Odemkněte a vstupte.

Prohlédněte stůl a položíte na něj svícen.
Tip – Zpátky z pracovny už nebudete chtít odejít.
Na stole v popelníku je puzzle (40/90). V prostředním šuplíku vlevo jsou dva dopisy pro pána panství, s nenávistnými poznámkami Edwarda. Ve spodním šuplíku nic není, ale v jeho koutě objevíte falešné dno. Dole je novinový ústřižek o ztracené dívce z hospody a poznámka pro ciferník o rodinné kapli a na zadní straně čísla v kruhu 251.
Tip – Podle novin dívka pracovala v hospodě Three Kegs, tedy stejný název jako Harryho hospoda v Poslu Smrti 1.
Prohlédněte kruhový mechanismus v polici. Má tři otočné kruhy. Podívejte se na regály vlevo a najdete pět symbolů. Podle nákresu na poznámce nastavte druhý, pátý a první symbol. Odsune se police a vyjede model hradu. Chybí věž, kterou vám otec poslal. Zkuste ji umístit, ale zaslechnete divné zvuky. Vyběhněte do haly, kde uvidíte Edwarda jak nadává chlapci za to, že slídil v knihovně a strčí ho ze schodů. Zkusíte chlapce zachránit ale je to jen nehmotná vize a sami spadnete. Pod schody vás najde služebná, Angus a Harrison. Řeknete… že jste viděli Edwarda.
Bonus (artwork 1) – John Gordon
Bonus (artwork 2) – David Gordon
Bonus (artwork 3) – Angus McKinnon

 

Kapitola II

Sgathan Dubh

Ráno vás v pokoji navštíví služka Ailsa Crannanová. Bojí se vás, protože vidíte divné věci jako váš otec. Pošle vás na snídani. V koupelně se uklidněte.
Tip – Minihra uklidnění vyžaduje držet kurzor v pohybujícím se kruhu.
Vyjděte z pokoje a hned se stavíte v jídelně, kde Angus nařizuje služebné vymést pavouky ve sklepě a pak naznačí váš pozdní příchod.
Přátelsky / Sarkasticky – Omluvíte se / Popíchnete ho
U stole snězte všechny tři porce jeleního mozečku.
Tip – Můžete odejít (a nesníst nic) s tím, že nemáte hlad.
Promluvte s Angusem. Bojoval v Búrské válce a pak ho Edward vzal sem. Zmíní se, že služebná ztratila Margaretinu náušnici. Zajděte do společenské místnosti a z krbu vezměte rodinnou fotografii. Prohlédněte ji, hlavně krev na zadní straně, načež zažijete vizi toho chlapce na hřbitově a vyděsí vás Edwardova tvář. V hale pod schody si všimněte telefonu a v patře obrazu Edwarda (bezpochyby vídáte jeho). Zajděte nahoru do pracovny, prohlédněte model zámku a odklopte víko. Je tam klíčová dírka ale váš klíč nepasuje (něco mu chybí). Přejděte do knihovny, prohlédněte hadí stůl (napadne vás kontaktovat Farberovou) a dole záznamy o dalším klientovi, jistým Malorym. Na Harrisonově stole je vzkaz, že musel do vesnice, protože nefunguje telefon.
Tip – Vyzkoušejte telefon v hale, zjistíte, že funguje.
V loveckém salonku odpočívá Margaret. Promluvte s ní. Poví vám o kletbě Gordonů, která prý vyvolává agresivitu a popíše vám lidi na fotce (vaše prababička, dále Margaret s Edwardem a děti jsou teta Clara s Johnem). Chlapec z vize je tedy váš otec John! Zajděte do kuchyně.
Tip – Ven ze zámku (z jídelny / z kuchyně) zatím nebudete chtít jít.
Promluvte s Ailsou, která čistí výtah na jídlo. O zamčené půdě se bojí mluvit a ani o otci nic neřekne. Dejte jí ztracenou náušnici a nabídněte pomoc s pavouky. Sejděte do sklepa. Ailsa vám zajde ukázat pavučiny. Seberte ze stolu svícen a prohlédněte sklep. Tip – Všimněte si jelena a lovecké mapy vedle, podle níž Angus pytlačil mimo panství. Ailsa zmíní, že jelena s Angusem ulovil Malory.
V polici v rohu najdete lahvičku lihu a s ní spalte pavučinu ohnivým dechem. Vyděsí vás jelení hlava co propadne dolů a překvapí bratránek Eddie Malory. Dělá si nárok na zámek. Se služkou odejdete nahoru. Chce vám něco říct, ale Angus jí to nedovolí a tak si s vámi domluví schůzku po obědě v knihovně. Vyjděte ven na zahradu (přes kuchyni / jídelnu).

 

Pozemky

Jste venku na zahradě.
Tip – Zpět do zámku zatím nebudete chtít jít.
Vpravo je skleník u kterého Rory opravuje dveře. Všimněte si bedny nářadí a promluvte s Rorym, který potvrdí hospitalizaci otce. Mezi vstupem do zámku a autem (u plotu) leží puzzle (45/90). Pěšina naproti zámku vede dolů k jezeru. U loďky je puzzle (50/90). Prohlédněte molo (chvíli posedíte) a odejděte. Pěšina vede zpět nahoru kolem skleníku. Vydejte se na kopec ke kapli. Vchod do kaple je zamčený. Prohlédněte hřbitov a mezi hroby vpravo leží puzzle (55/90). Všimněte si velkého náhrobku z vize ale je zarostlý. Prohlédněte bednu s nářadím u skleníku a promluvte s Rorym. Požádejte ho o kleště a řekněte, že kvůli úpravě hrobů. 
Tip – Pokud zvolíte jiný důvod, Rory vám kleště nedá a musíte se zeptat znovu.
S kleštěmi prostříhejte zarostlý hrob. Patří Cecilii a najdete tu zakrvácený model kaple, který sem otec schoval. Kleštěmi odsřihněte zámek kaple a vstupte.
Tip – Dokud nezařídíte vše potřebné, nebudete chtít z kaple odejít.
Prohlédněte si otcovu urnu a hlavně pět svitků vzadu. Popisují jak byl rod Gordonů roku 1413 sirem Drumondem a jak ještě dlouho předtím dávní Skoti bojovali proti Římské říši, využili temnou magii, která si vybírá daň jako prokletí. Na posledním svitku je přísaha o ochraně tajemství Black Mirror. Najednou se ocitnete v živé vizi. Prohlédněte bublinu, řasy u vchodu a rybu, načež se okolo změní na podvodní svět. Shůry padá jakási žena.
Smrt – Přijděte do kontaktu s ženou na zemi (delší pobyt poblíž). Skočí na vás a omlátí vám hlavu o podlahu.
Prohlédněte ženu, někdo ji sráží dolů. Vylezte výš. 
Smrt – Přijděte do kontaktu s padající ženou (delší pobyt poblíž). Uškrtí vás.
Prohlédněte ženu, má tánu na břiše. Vylezte až na vrchol, kde je duch Edwarda.
Smrt – Přijděte do kontaktu s Edwardem (delší pobyt poblíž). Srazí vás dolů.
Prohlédněte Edwarda. Má u sebe zprávu, že chrání své dítě. Ale duch ženy vás požádá o pomoc, leknete se a spadnete dolů. Zachrání vás doktorka Leah Farberová. Uklidněte se (jako ráno v koupelně) a odejdete do kuchyně. Leah vám řekne, že nechala Johna zavřít do blázince ale utekl. Kolem vás projde Eddie do sklepa ale po chvíli začne křičet a dole najdete služebnou Ailsu se zlámaným vazem.
Bonus (artwork 4) – Andrew Harrison
Bonus (artwork 5) – Margaret Gordonová
Bonus (artwork 6) – Rory Johnstone

 

Kapitola III

Sgathan Dubh

Margaret uklidňuje Eddieho, ten ze smrtí služebné viní vás, a právník Harrison navrhuje počkat na policii, kterou chce Angus ráno zavolat. Všichni odejdou a Leah se zajímá, zda vidíte věci jako otec.
Ignorovat / Vyhnout se otázce – Otec viděl bludy / Jsou důležitější věci
Promluvte s Leah a navrhne prohlédnout tělo.
Tip – Leah od nynějška bude chodit s vámi a bude vám svítit na cestu.
Sklep je zamčený ale všimněte si výtahu na jídlo. Přemluvte Leah aby do něj vlezla, ale po chvíli chce zpět, protože nemá čím otevřít dveře. Ze stolu seberte snídaňový nůž a použijte výtah znovu. Leah nožem z druhé strany otevře dveře a můžete do sklepa.
Extra (druhá cesta) – Namísto použití výtahu zajděte do společenské místnosti. Angus vám nedovolí mluvit s ostatními ale nevadí. Pokud jste prohlédli lovecké mapy (kapitola 2 – sklep) přemluvte Anguse, že by pytlačení Eddieho vrhlo špatné světlo na Margaret. Dá vám Angusův klíč od sklepa a s ním snadno odemknete.
Jste ve sklepě.
Tip – Dokud nezařídíte vše potřebné nebudete chtít ze sklepa odejít.
Vpravo u zdi (pod opřenými prkny) je puzzle (60/90).
Bonus (puzzle 2) – Za 60 dílků.
Prohlédnětě místo činu a mrtvolu služebné. Uvidíte další vizi.
Smrt – Přijděte do kontaktu s duchy (delší pobyt poblíž). Ailsa vás zakousne.
Prohlédněte jak Eddie s Ailsou mluví, jak jí roztrhne šaty a jak jí během pádu něco vypadne do kádě. Z kádě vyndejte přívěšek (s věnováním pro Claru). Vyjděte nahoru a zajděte se zeptat Anguse. Clara byla Eddieho matka a prý má věci v knihovně. V knihovně prohlédněte skříňku s věcmi Clary na menším stolku. Je tu fotka, kde má onen přívěšek, milostný dopis manželovi Victorovi na frontu a kondolence o jeho smrti u Ypres. Vraťte se za Angusem a ukažte přívěšek. Oboříte se na Eddieho, který přizná co provedl a že jí pomáhal s růžemi, načež se Margaret podrážděně rozčílí a všichni odejdou. Vyjděte ze zámku ven.

 

Pozemky

Venku uvidíte vizi kdy si ona utopená žena z kaple hraje s malým Johnem, načež ji Edward odvede pryč.
Tip – Můžete se stavit u kaple a prohlédnout dveře. Poděkuje Leah za záchranu.
Sejděte k jezeru a Leah si všimne kamenného kruhu na břehu. Prohlédněte ho a najdete růži. Nahoře u skleníku promluvte s Rorym. Růži tam dal kvůli utopené Cecílii. Požádáte ho aby vás pustil do skleníku, ale Leah má zůstat venku.
Tip – Dokud nezařídíte vše potřebné, nebudete chtít ze skleníku odejít.
Ve skleníku si všimněte seschlých květin, hlavně růží. Promluvte s Rorym, který ukáže na trnitý věnec, který pro něj vyrobila. Dotkněte se věnce a růží a dostanete se do vize.  
Smrt – Přijděte do kontaktu s duchy (delší pobyt poblíž). Edward vás uškrtí.
Během vize si prohlédněte jak Edward pořeže Cecílii, jak hází nůžky na ženu, která ho okřikne a jak nůžky narazí na sklo. Duch Edwarda se na vás vrhne, srazíte ho a začnete škrtit ale strhne vás Rory, protože ve skutečnosti škrtíte Leah. Uklidněte se (opět minihra). Rory poví, že Edward vinil Cecílii z neplodnosti a ten kdo ho okřikl byla Rosemary, vaše prababička. Prohlédněte rozbité sklo a místo kam nůžky dopadly. Vyjděte ven za Leah.
Měl jste pravdu / Omluvit se – Utvrdíte se, že vize jsou skutečné / Omluvíte se Leah za útok.
Uvidíte znovu malého Johna a vrátíte se do zámku.  

 

Sgathan Dubh

John uteče do patra a v hale promluvíte s Leah ohledně toho co vidíte a co jste zjistili.
Duchy / Vzpomínky / Nevíte – Vidíte duchy / Vidíte útržky minulosti / Nevíte co to je.
Přívěsek / Skleník / Pravda – Povíte o vizi ze sklepa / Povíte o vizi ze skleníku / Chcete jen najít pravdu.
Leah se rozhodne pohlídat Margaret a vy máte najít Eddieho.
Tip – Do loveckého salonku nebudete chtít jít kvůli Margaret.
Extra (právník) – Stavte se v knihovně, kde promluvte s Harrisonem. Řekne, že teta Clara zemřela, když jí Margaret odmítla zajistit léčbu a pak se začala starat o Eddieho.
Vyjděte do patra a uvidíte malého Johna u půdy. Konečně je půda odemčená. Je tu Eddie a hraje si s panenkami sebe a Ailsy. Před nábytkem s prostěradlem leží puzzle (65/90). Promluvte s Eddiem a poukáže na chybějící kříž na zdi. Prohlédněte ho, uvidíte vizi jak Edward praštil křížem svou matku Rosemary. Leah dorazí na půdu a sedne si k Eddiemu. Prohlédněte prkna vzadu a v koutě naproti dveřím na půdu najdete další prkna. Odsuňte je a prolezte dírou. Sesype se na vás část stropu. 
Smrt – Nechte se při QTE zavalit.
Vylezete v komoře, kde Margaret krmí velmi starou a nemocnou Rosemary. Margaret odejde a přijde Leah, která odsunula ta prkna. Zkuste s Rose promluvit ale nereaguje. Sundejte ze zdi kříž (ten, kterým ji Edward zmrzačil), rozbijte s ním okovy a znovu s Rose promluvte. Leah vám dá kyvadlo na hypnózu (minihra uklidnění) se kterým uklidněte Rosemary a ona začne mluvit o Edwardovi a Černém zrcadle, které ho změnilo. Odejděte z půdy.

Dole v hale potkáte Margaret a Anguse, kteří míří do starého křídla, kde Eddie drží Harrisona jako rukojmí. Leah začne na Edieho mluvit, aby ho uklidnila.
Tip – Zpět do hlavní části zámku nebudete chtít jít.
Smrt – Zkuste překročit lávku a jít k Eddiemu. Zastřelí Harrisona.
Z okraje římsy sešplhejte dolů po troskách starého křídla a slezte po laně.
Smrt – Spadněte při QTE na laně.
Seskočte z lana, slezte níž a přes propast shoďte trám. Přelezte.
Smrt – Spadněte při QTE na trámu.
Na druhé straně jsou schody nahoru do dílny Eddieho. Leah se dostane k Eddiemu, jenže ten vezme jako rukojmí ji namísto Andrewa.
Tip – Blíže k Eddiemu nebudete chtít jít, aby nezabil Leah.
Všimněte si kuše. Ze stolu seberte kost a použijte ji jako munici kuše. Trefíte Eddieho a zneškodníte ho. Když ho chce Andrew Harrison zastřelit, odrazíte ho podivnou silou a omdlíte.  
Bonus (artwork 7) – Ailsa Crannanová
Bonus (artwork 8) – Eddie Malorie

 

Kapitola IV

Sgathan Dubh

Andrew se rozhodne okamžitě odjet pro policii a Margaret s Angusem odvedou Eddieho.
Tip – Dokud nezařídíte vše potřebné, nebudete chtít ze starého křídla odejít.
Prohlédněte runu na zdi a stůl s jelenem vedle, na kterém je Angusův deník o provedení císařského řezu. Dítě Cecílii vyoperoval tedy on. Na stole uprostřed je puzzle (70/90) a v levém šuplíku část hlavního klíče. Připevněte ji ke klíči. Podle zámku šuplíku nastavte části hlavního klíče aby pasovaly (horní doleva, druhá dopředu, třetí dozadu). V šuplíku je dopis od Cecílie, že chce své dítě ochránit před rodinou a také Edwardův záznam o opuštěné vesnici, kde se narodil. Vedle zadního stolu u bedny leží puzzle (75/90) a na stole jsou fotky Anguse s Eddiem, láhev, svícen a hlavně na zdi seberte mapu panství. Prohlédněte propast pod prknem ale nevidíte až na dno. Zpět u zadního stolu nalijte líh do lahve, přidejte kapesník a zapalte to svícnem. Hodíte láhev dolů a dopadne na hromadu kostí, které tam Eddie házel. Pokud máte vše prozkoumané odejděte.  

V loveckém salonku narazíte na Anguse, který vám řekne, že o Eddieho se stará Margaret a že v knihovně na vás čeká Rory. Zajděte do knihovny a promluvte s Rorym, který sedí u stolku. Neví kde přesně vesnice leží. Ale Edwardova matka by to vědět mohla. Zajděte na půdu za Rosemary, která leží vedle postele. Ukážete jí mapu a při hypnóze (minihra uklidnění) vám ona ukáže polohu vesnice. Sejděte dolů do knihovny a oznamte to Rorymu. Pošle vás připravit člun. Přes kuchyni nebo jídelnu jděte ven.  

 

Pozemky

Sejděte k jezeru a zkuste loďku natlačit na vody ale nejde to. Nahoře u skleníku prohlédněte auto a použijte ho k odstrčení loďky. S Rorym vyjedete na jezero, zatímco Margaret, která vyhlíží z okna někdo přepadne.

 

Opuštěná vesnice

Dorazíte k vesnici, kterou se rozléhají divné hlasy. Promluvte s Rorym, který toho ale o vesnici moc neví. Na skále si všimněte znaku ve tvaru kosy (nakreslíte si ho). 
Tip – Celý areál vesnice je spletitý a plný cest, tunelů a schodišť. Postupujte s rozmyslem.
Projděte tunelem na další dvůr. Na skále je znak ve tvaru P a před ním na zemi puzzle (80/90). Za skálou je schodiště na kopec k oltáři. Uprostřed kruhu u jednoho kamene leží puzzle (85/90). Vraťte se na dvůr a projděte na konec, kde je dlouhý tunel a v něm znak ve tvaru stromu. Zajděte zpátky k Rorymu a promluvte si o nalezených znacích. Jde prý o znaky druidů, některé, jiné mohou být dobré. Vyhledejte dvojitý průchod a za ním jeskyni zakrytou prkny. Prohlédněte prkna a použijte trám vedle na vypáčení. Rory vám pomůže ale pak rychle odejde jako kdyby s ním někdo mluvil. Uvnitř je místnost plná poznámek, která psal Andrew Harrison! Z poznámek vyčtete, že on je synem Edwarda a Cecílie a že se snaží přivézt Edwarda zpět k životu pomocí Černého zrcadla. Leah najde na zemi spálený list z kroniky. List složte jako puzzle. Je spálený a špatně čitelný ale přesto se řiďte textem, skládejte nejprve střed a poté doplňte ohořelé okraje. Stojí tam Krev tří, duše jednoho…

Vzápětí uvidíte vizi jak se otec John pere s Andrewem. 
Smrt – Přijděte do kontaktu s duchy (delší pobyt poblíž). John vás uškrtí.
Prohlédněte jak otec drží nějaký list. Chtěl provézt rituál na vaši ochranu. Na zemi u sudu v jeskyni leží puzzle (90/90).
Bonus (puzzle 3) – Za 90 dílků.
Pak vyjděte ven a běžte k místu s runou tvaru P, kde vize pokračuje.
Smrt – Přijděte do kontaktu s duchy (delší pobyt poblíž). John vás zase uškrtí.
Prohlédněte jak otec schovává figurku. Byla to vaše hračka. Vyjděte na kopec k oltáři, kde vize pokračuje.
Smrt – Přijděte do kontaktu s duchy (delší pobyt poblíž). John vás opět uškrtí.
Prohlédněte jak otec provádí rituál. Opět se uklidněte (minihra) a proberte vizi s Leah, která už věří na vize a rituál. Jenže nečekaně vás napadne Angus.
Smrt – Nechte se Angusem zabít během QTE.
Rychle odstrčte Anguse (QTE). Vrhne se na něj Rory ale Angus ho bodne. Strčte do Anguse, ubraňte se jeho škrcení a vzápětí mu Rory bodne nůž do krku. Umírající Angus označí Roryho za vraha a ten vám řekne, že opravdu zabil svou ženu a dítě, načež to Gordonové kryli výměnou za poslušnost. Vrátíte se k zámku a ve skleníku Rory provede rituál na upevnění vašeho pouta s otcem. Pak Rory zemře. 
Bonus (artwork 9) – Leah Farberová
Bonus (artwork 10) – Rosemary Gordonová

 

Kapitola V

Sgathan Dubh

V hale najdete krev, která vás zavede do salonku s nápisem nad krbem. Margaret vám řekne, že Andrew unesl Eddieho. Promluvíte s ní.
Zrcadlo / Edward – Zrcadlo měnící lidi / Zkaženost Edwarda
Nechce poslouchat a odejde do starého křídla. Prohlédněte nápis „Uvidíme se na druhé straně“ nad krbem a samotný krb, kde jsou tlačítka se symboly. Běžte do haly.
Tip – Už nebudete chtít odejít ven na zahradu a ani do kuchyně vás Leah nepustí.
V hale prohlédněte velký glóbus. Má dvě otočné části ale jsou zaseklé. Podle zámku na obvodu glóbu nastavte části hlavního klíče, aby pasovaly (horní dopředu, druhá doleva, třetí dozadu). Odemknete zámek a glóbus lze otáčet ale zatím ho nechte být. Zajděte do starého křídla kde Margaret pročítá Edwardovy zápisky. Prohlédněte znak ze starého křídla na zdi a zakreslíte si ho. Všimněte si malého zlatého glóbu na stole. Má jen jižní polokouli a značku u oblasti Tasmánie. Promluvte s Margaret, která postupně začíná chápat pravdu o Edwardovi a dá vám část hlavního klíče. Odejdete, zatímco sem vejde Rosemary a po potyčce strhne sebe i Margaret do propasti. 

Připojte část klíče ke klíči. Vyjděte nahoru do pracovny, kde na stole prohlédněte druhý zlatý glóbus. Tenhle má jen severní polokouli a značku pod Španělskem a Západní Afrikou. Prohlédněte zámek na modelu. Podle zámku na modelu nastavte části hlavního klíče, aby pasovaly (horní dozadu, druhá doleva, třetí doprava, čtvrtá dopředu). Odemknete zámek a uvidíte vizi jak malý John vrazí do Edwarda.
Smrt – Přijděte do kontaktu s duchy (delší pobyt poblíž). John vás uškrtí.
Prohlédněte jak Edward manipuluje s modelem, jak John narazí Edwarda na desku až spadne a jak ho dobijte modelem kaple. Po vizi se uklidněte (minihra) a vyrovnáte se s tím, že otec byl vrah.
Tip – Prohlédněte model a stiskněte tlačítko vzadu. Odklopí se střecha s růží (pro Cecílii).  
Dole v hale se zaměřte na glóbus. Otočte obě poloviny, aby značka odpovídala místům na malých glóbech. Severní polokoule (pod Španělskem) jižní polokoule (nad Tasmánií). V glóbu je kamenná deska se symboly, které odpovídají těm v krbu. U šestého symbolu je římská I a u čtvrtého římská III. V krbu stiskněte symboly ve správném pořadí dle destičky a runy v pracovně starého křídla (634). Otevře se tajná chodba. Vstupte. Leah vás varuje před propastí, kterou vy nemůžete vidět.
Tip – Pokud šlápnete na okraj, stále se můžete zachránit udržením rovnováhy (minihra).
Smrt – Přibližte se k okraji a spadněte.
Následujte pokyny Leah. Asi v polovině se zatřese zem a Leah zmizí ale bude vás navigovat duch otce. Následujte ho. Ke konci se podlaha zhroutí, uvidíte skutečnou jeskyni ale dosáhnete okraje.

 

Černé zrcadlo

Prohlédněte obří bránu, ale nejde otevřít. Po stranách jsou podstavce a nad bránou symboly. Po stranách jsou dvě chodby. Začněte vlevo. Je tu otočená místnost se zrcadlem a v odraze je vidět soška, jenže je u stropu. Odejděte a zase se vraťte. Odraz už je pootočený. Udělejte to ještě jednou, aby sošky byla dostupná. Seberte sošku a přes zrcadlo (QTE) si ji předejte.
Smrt – Při QTE se nechte vtáhnout odrazem a umlátit.
Sošku dáte na podstavec u brány. Nyní se vydejte doprava. Skrze bludiště průchodů dojděte do pokoje kam duch otce položí svíčku. Projděte průchody u kterých jsou runy (jako nad bránou). Dojdete znovu do pokoje se stolem ale už je to soška. Dáte ji na druhý podstavec. Brána se otevře. 

Uvnitř je Černé zrcadlo a Andrew, který drží Leah jako rukojmí a chystá se obětovat Eddieho. Ubraňte se černým duchům Margaret, Anguse a Edwarda (QTE). Andrew zabije Eddieho a nyní chce vaši krev. Promluvte s ním o rituálu a během potyčky (QTE) ho Leah srazí do zrcadla. On vás ale stáhne s sebou. Objeví se duch Cecílie, jeho matky, a uklidní ho. Vyplavte (QTE) nahoru. S Leah utečete ven a staré křídlo zámku se sesype. Na břehu už jen pošlete loďku s Rorym jako pohřeb na jezero.

 

Zajímavosti

Podobnosti a rozdíly s Poslem smrti 1-3
– Ve hře se nachází pár odkazů na trilogi Posla smrti. Pojďme si je představit a porovnat.
– 1)  Za prvé je to samozřejmě název rodu Gordonů. Zatímco v Poslu smrti šlo o šlechtický rod starý osm set let, který sídlil v Anglii a ve Walesu, v Black Mirror jde o starobylý rodinný klan, který vznikl ještě před Římskou nadvládou Britských ostrovů, tedy asi před devatenácti sty lety a sídlí v pusté krajině ve Skotsku. Co se rodové linie týče, hlouběji než k Davidově prababičce Rosemary se hra nedostane.
– 2) Dalším odkazem je Black Mirror, tedy zámek, který ale nese vlastní název Sgathan Dubh. Za Black Mirror je ve hře považováno spíše Černé zrcadlo pod hradem, které oproti velkolepému portálu v PS3 působí jako žumpa s černou vodou. Co se zámku týče, není v něm až na gĺobus v hale vůbec nic, co by připomínalo zámek z trilogie.
– 3) Bílí a černí duchové mohou trochu připomínat duše, stíny a ducha Samuela v trilogii. Nicméně v trilogii bylo pozadí duší i Stínů vcelku podrobně vysvětleno, kdežto zde jde jen o jakési bytosti, které buď vylézají ze Zrcadla nebo setrvávají ve světě v důsledku jakéhosi pofidérního rituálu.
– 4) Ve zprávě ze stolu pracovny pána zámku je zmínka o dívce, která pracovala v hospodě Three Kegs. To je odkaz na Harryho hospodu U Tří soudků z Posla 1.
– 5) Paradoxně víc přímých odkazů najdete v názvu achievementů na Steamu, kde je zmíněm „Posel smrti“ i „Biddeford.“ Nicméně úkony za něž tyto achievementy získáte ani vzdáleně nepřipomínají vazbu na Posla smrti.

Recyklát trilogie
– Zápletka Black Mirror recykluje řadu zápletek v trilogii a celkově se zdá, jako kdyby chtěli tvůrci slisovat základní kostru příběhu všech tři dílů trilogie do jedné (a ještě krátké) hry. To co vyždímali je však jen slabý odvar.
Počátek
V BM úmrtí Johna (sebevražda) odstartuje příjezd jeho syna Davida na zámek. Hrdina se snaží zjistit víc o jeho minulosti, přičemž základním problémem první kapitoly je dostat se do jeho pracovny.
V PS 1 vše začíná úmrtím Williama (zdánlivě sebevražda), která přiměje jeho vnuka Samuela vrátit se na zámek. Opět je zápletkou první kapitoly odhalování minulosti zesnulého se závěrem v jeho pracovně. V obou případech hrdina končí kapitolu bezvědomím, kdy je nalezen obyvateli zámku.
Dědictví
V BM je hlavním důvodem příjezdu Davida dědické řízení, kdy má nárok na získání celého panství. Pak ale tato zápletka vyšumí do prázdna a od druhé kapitoly už slouží jen pro to, aby měli služební důvod Davidovi odporovat.
V PS 1 je dědíctví podružné a slouží prakticky jen k vykreslení charakteru Roberta, který Williamovu závěť záměrně schová, aby majetky nepřipadly Samuelovi. V PS 3 už má dědictví panství podstatně větší váhu a to hlavně ve třetí kapitole, kdy Adrian získává zámek od čehož se odvíjí řada nových situací.
Pomoc duchů a kletba
V BM se David setkává se svým otcem v dětském věku. Někdy sleduje jeho střípky z minulosti, jindy na něj duch přímo reaguje a pomáhá mu ukazováním cesty.
V PS 2 Adrian po příchodu na zámek (5. kapitola) často vídí ducha svého otce – také vidí útržky z minulosti a stejně tak momenty, kdy Samuel přímo reaguje a ukazuje Adrianovi cestu.
Naivní služebná
V BM je služebná Aisha zprvu jediným člověkem, který je ochoten Davidovi pomoci. Aisha je nicméně těžce naivní a hloupá husička. Její tělo se najde vedle kádě s krví.
V PS 2 je služebnou na zámku Sally a opět je to člověk, který hrdinovi sice dokáže pomoci, byť naivita z ní přímo sálá. Tělo Sally je nalezeno vedle vany s horkou vodou.
Sourozenci
V BM se David dozvídá, že jeho právník Andrew je vlastně jeho bratranec a že jím manipuluje – snaží se ho využít, aby s pomocí jeho krve provedl rituál a vrátil do světa živých Edwarda.
V PS 2 je situace v podstatě totožná, neboť tam je zase Adrian manipulován svou vlastní sestrou, dvojčetem Angelinou. Angelina usiluje o osvobození Mordreda a opět potřebuje krev Gordonů. Nutno však podotknout, že manipulace Andrewa začíná a končí nápisem „uvidíme se na druhé straně“ nad krbem, kdežto v PS 2 se Angelina skutečně snaží svůj plán realizovat vlastním přičiněním a to kolikrát tak složitě, až ani není moc věrohodné, jak jí vše vychází.
Společnice do nepohody
V BM David už od třetí kapitoly úzce spolupracuje s Leah. Ta si s ním projde téměř tři celé kapitoly, přičemž chodí za ním, reaguje a svítí na cestu. Funguje ale spíše jako pouhý ocásek.
V PS 3 s Adrianem v poslední kapitole podobným způsobem spolupracuje Valentina. Ta má však oproti Leah vlastní inventář, lze za ni přímo hrát (takže lze i komentovat okolí) a je nutné oba hrdiny ovládat samostatně. Valentina tak působí jako druhá hlavní hrdinka.
Černé zrcadlo
V BM je Černé zrcadlo podivná kruhová jáma v zemi vyplněná černou tekutinou z níž vylézají siluety již mrtvých lidí.
V PS 1 se za Černé zrcadlo považuje uzamykatelná jáma v kapli, jež je v dalších dílech nazývaná Rituální komnatou. Skutečné Černé zrcadlo je k vidění až v PS 3 a jedná se o gigantický portál za nímž existuje svět Stínů – tedy svět temných bytostí jež vznikají smrtí člověka. Stíny sice ze zrcadla nemohou svévolně vycházet ale jinak jsou podstatně mocnější, neboť kontakt s nimi obyčejný člověk nepřežije.

Vraždy a úmrtí
– Zvláštní je, že ze všech dílů série zemře v Black Mirror nejvíce postav. Zemře vlastně každý (celkem 8 lidí) krom hlavního hrdiny a Leah. Způsoby úmrtí jsou navíc poměrně pestré, neboť tu máme sebeupálení, zlámání vazu nešťastnou náhodou, pády do propasti, probodnutí i pád skrze Černé zrcadlo.
– Naprostou katastrofou v otázce smrtí je však Eddie, který přestože je usvědčeným vrahem a pokusí se zabít dva další lidi, tak ho celé osazenstvo zámku považuje za chudáčka. Sice je pravdou, že se na něm podepisovala jeho krev, nicméně nikdo nemá sebemenší starost o to, že by mohl být nadále nebezpečný. Docela zajímavý je v tomto ohledu kontrast s Catherin v Poslu smrti 2, která přestože si byla vědoma toho, že Samuela ovládá kletba, tak jej za jeho činy nenáviděla a děsila se ho. Obyvatelům Sgathan Dubh je ale zdá se všechno úplně jedno. Opravdu úchvatně napsané postavy…