GUN

Gun je hrou, která by se dala zařadit mezi městské akce, přestože se odehrává na divokém západě a dopravními prostředky jsou nanejvýše koně. Gun ale také nabízí silný příběh, řadu zajímavých postav i velmi zábavnou hratelnost v jedinečném světě z něhož sálá určitá exotika i historie. A tak je Gun podobně kvalitním neotřelým počinem, jakým je kupříkladu česká Mafia.

Příběh popisuje docela typickou báchorku plnou neřádů v rouše beránčím, mocichtivých bastardů, vzteklých indiánů i lehkých holek. Je to drsný příběh v drsném světě, který se s nikým nemazlí a smrt důležitých postav je na denním pořádku. O co je hlavní příběh velmi kvalitní, o to hůře na tom jsou vedlejší questy. Ty příběh postrádají a jde vždy jen o to splnit zadanou úlohů, která většinou souvisí s bojem. Hratelnostní prvky jsou ale zábavné a tak je zábavné plnit i vedlší úkoly, kterých navíc není moc.

Trochu podivné je to s herním světem, který je ve srovnání se svými kolegy malinký a docela prázdný. Jenomže o to právě jde. Svět je díky své malé velikosti přehledný a lze se snadno a rychle dostat všude kam potřebujete.

Gun je tedy dnes už zastaralým klenotem mezi městskými akcemi. Nejde o plejádu lacinosti, stovek sběratelských blbinek a tun volitelných questíků arkádové kvality. Nečekejte od toho zvěrstva typu GTA cílená na masy prosťáčků, pro které jsou grafika, herní doba a velikost světa tři základní aspekty určující kvalitu. Od Gunu očekávejte spíše  originální, promyšlenou a velmi působivou hru, která i navzdory zastaralosti dokáže příjemně překvapit. Tehdy byl herní průmysl ještě v pořádku a na GUNu je to vidět.

Hodnocení – 80%
Délka – cca 12h


 

Etapa I – Počátek

Kapitola 1 – Hon

Jste Colton White a s otcem Nedem se živíte lovem a prodejem zvěře na parníky co plují po Missouri. Ráno vás Ned probudí a jde se na lov. U sebe máte tři zbraně.

Námořní kolt 1851
– Základní šestiranný revolver. Není to nic moc, ale co chcete na začátku dobrodružství? Všechny pistole mají nekonečno munice, takže s nimi můžete střílet jak se vám zachce.
– S pistolemi lze aktivovat rychlopalbu pro přesné zamíření.

– Poškození 3/10
– Rychlost střelby 4/10
– Nabíjení 6/10
– Munice 6 / –

Winchester 1966
– Solidní puška se značnou účinností a přesností. Pušky jsou v celé hře jen dvě. Pomocí vybraných vylepšení lze navýšit kapacitu munice až na 45 nábojů.
– Při střelbě puškou lze zamířit pro přesnější palbu.
– Nekonečnou zásobu munice zajišťují modré bedny. Jsou velice často k nalezení, například u mostu do Dodge nebo před kasínem v Empire.

– Poškození 6/10
– Rychlost střelby 2/10
– Nabíjení 4/10
– Munice 17 (2 v hlavni, 15 v pásu) / 30 (45)

Bowieho nůž
– Solidní ostrý nůž určený na boj zblízka. Pokud někdo naruší prostor okolo vás, sekněte ho. Asi ho jediným sekem nezabijete, ale nůž je velmi rychlý.
– Poškození 5/10
– Rychlost střelby 10/10

Následujte Neda k útesu. Je to oblast území indiánů ale je tu akorát několik louk u řeky. Ned sejme losa a pak půjdete na křepelky. Ned křepelky vyplaší a vy je sestřelte. Nejprve sejměte hejno tří. Potom opět hejno tří ale pomocí rychlopalby. A njakonec hejno pěti opět pomocí rychlopalby.
Tip – Rychlopalba jde aktivovat pouze s pistolemi a jen když máte dost energie, kterou získáváte zabíjením nepřátel. Se zapnutou rychlopalbou můžete při zpomaleném čase ve FPS pohledu mířit a střílet cíle, které lze ještě navíc přepínat pro rychlé zamíření. Pokud čelíte skupině rychlých nepřátel, určitě rychlopalby využijte.
Po zabití křepelek následujte Neda na další útes. Cestou vás napadne pár vlků. Ale s Nedem (používá svou mocnou pušku) je hravě zvládnete. Z útesu pomocí pušky zastřelte dva losy. Pokud minete, jen se vyplaší, takže počkejte až se uklidní. Poté běžte dolů, načež zaútočí další smečka vlků. Těch už je více, tudíž využijte rychlopalbu a připadně sek nožem, pokud se dostanou blízko.
Tip – Pokud jste zranění, přihněte si z kořalky, která slouží jako léčení. Najednou unesete čtyři loky.
Po genocidě zvěřiny, Neda napadne medvěd!
Krize (Grizzly) – Urychleně popadně Nedovu pušku. Je mnohem silnější než vaše. Moc si na ni nezvykejte, jelikož vám po boji nezůstane, ale teď se hodí. Medvěd bude napadat Neda, ale nesmí ho zabít, takže musíte stát dostatečně blízko, abyste ho nalákali na sebe. Když se Grizzly rozeběhne proti vám, uhněte stranou. Mezitím to do něj perte puškou. Vydrží hodně a to i když máte výtečnou pušku a i když budete střílet do hlavy. Asi až po 5-6 ranách do kebule, lehne. Ned to naštěstí přežil bez vážného zranění, takže mu vrátíte pušku a vzápětí už dorazí parník.


 

Kapitola 2 – Masakr na parníku

Na parníku se Ned sejde s dívkou, která pro něj uložila jakýsi předmět do trezoru. Vzápětí ale podivný kazatel Reed chce po ženě vydání předmětu a když odmítne, kazatel ji zabije a signálem nechá zahájit útok na loď. Rychle s Nedem postřílejte útočící renegády. Pod schody je bedna munice do pušky, takže neváhejte využívat jak ji, tak i pistoli. Renegádi zastaví koleso a parník se zadrhne. Nejprve ale vyjděte nahoru, kde je vzadu další bedna pušky a dvě kořalky (můžou se hodit). Pak běžte dolů a Nedem se probijte na záď. Na zádi uvolněte kolo a parník se rozjede. Budete ale projíždět kolem pevnosti renegátů a ti na vás pošlou čluny. Chopte se děla na bočním člunu a rozstřílejte než zničí parník. Váš parník však po zničení kormidla narazí na mělčinu.

Dělo
– Dělo je statická zbraň s velkou palebnou silou schopnou ničit i dělové čluny.

Utíkejte na příď (pozor na nové renegáty) a poté nahoru, kde se bráni Ned. Pomozte mu odrazit skupiny renegádů, ale situace je zoufalá. Ned vám dá minci z bordelu Alahambra a že se máte ptát po Jeny. Také vám řekne, že není váš pravý otec a srazí vás do řeky.

Po nějaké době se Reed vrátí za svým zaměstnavatelem Magruderem, který pase po věci v trezoru. Tu však Reed nezískal a tak ho Magruder nechá připravit o ucho.


 

Kapitola 3 – Čestný Tom

Řeka vás vyplaví v místech, kde jste tehdy lovili. Probere vás chlap jménem Čestný Tom a má dva koně. Je ochoten vám jednoho dát, když nad ním vyhrajete. Nejprve si koně otestujte a podle rad Toma se naučte běhat, skákat a používat ostruhy (dejte pozor ať jimi koně neubijete). Potom budete závodit. Musíte objet tři kola okolo louky.
Tip – První kolo se nechte vést Tomem ať víte, kudy se jede. V druhém využijte ostruhy a předjeďte ho, přičemž není od věci v oblasti s padlými kmeny zahnout vpravo nahoru a vzít to zkratkou přes klády. Ve třetím kole už jen udržujte náskok a dejte pozor na zdraví koně.
Po vítězství ale Tom vymyslí novou soutěž. Pomocí skluzů máte pobít 5 buvolů. Naučte se útočit koněm při skluzu a skolte je. Další soutěž je ve střílení. Musíte sejmout víc lahví než Tom ale z hřbetu koně.
Tip – I na hřbetu koně můžete mířit puškou a používat rychlopalbu. Navíc Tom střílí jak ponocný, takže to nemůže být problém.
Tom vzápětí vymyslí další soutěž. Zaútoči smečka vlků a vy je máte pobít. Můžete využít skluzu i střelbu z koně. Další soutěž už Tom nemá, jelikož dorazí jeho kamarádíčci připraveni vás zabít a oloupit. Proti třem nepřátelům na koni, včetně Toma, který vydrží mnohem víc, není snadné se ubránit. Snažte se využít koně a vzdálit se od nich, načež je postupně zastřelte. Toma si raději nechte až na konec, protože vydrží víc. Po boji je kůň zcela určitě váš.


 

Etapa II – Dodge City

Pokračujte do oblasti Průsmyku (malý soutěska) až k převozníkovi, který vás varuje před indiány, jež strhli most do Dodge a kvůli kterým už nebude dále převážet. Projděte si Dodge City (malé městečko) a pusťte se do vedlejších úkolů. Je dobré si něco vydělat. Od počátku máte 40,- ale za to si toho moc nepořídíte. V prvé řadě se vyplatí našetřit na krumpáč a pak začít vylepšovat pistole, které zatím budou vaše nejčastější zbraně.
Tip – S krumpáčem můžete kopat zlaté hroudy, které jsou roztroušené po světě. Je jich celkem 44 a z každé máte 10,- Jde o parádní výdělek. Pozice hroud v návodu popsaná není, jelikož se jejich sběr nevztahuje k misím a tak by bylo těžké to popsat, nicméně existují mapky, které vám s tím pomohou. Vhodná je například tato.

Odměna I
– Vaším úkolem je přes plakáty „Wanted,“ které jsou rozmístěny po celém světě, přijmout kontrakt na cíl. Většinou je v případě zajmutí cíle vyšší peněžní odměna, ale v celé hře je dostatek peněz na nákup všech věcí i v případě, že získáte pokaždé jen tu nižší odměnu.
– Za tyto úlohy se vám zvyšují statistiky střelby (+2), rychlopalby (+3) a boje zblízka (+4). Devět bodů za úkol, to je velmi výhodná záležitost.
1) George Mahonee – Chlápek v Alhambře. Je tam sám, takže stačí vtrhnout dovnitř a chytit ho.
Mrtvý 10,- / Živý 15,-

Pony Expres I
– Od bráchů Earla (Dodge) a Daryla (Empire) můžýete nabírat úlohy související s dovážkou. Koně na úkol vždy dostanete.
– Za úlohy získáte vždy statistiky koně (+5), což se hodí, zvláště pokud rádi jezdíte.
1) Earl I – Tlusťoch na konci města vás pošle pro jídlo k obchodníkovi. Rychle jeďte tam, vemte zboží a vraťte se než tlusťoch umře hlady.
Odměna 10,-

Pokerový turnaj I
– V Dodge a Empire jsou v hospodách soutěže v pokeru. Hraje se o obrovské peníze a výhodou je, že vlastně nic nevsázíte (nemůžete peníze ztratit).
– Jedná se Texaskou verzi pokera, čili kombinace jsou víceméně stejné (pár, trojice, postupka, flush…) ale každý má jen dvě karty a dalších pět se postupně otáčí na stole. Neustále je tedy nutné zvažovat sázení dle situace, neboť i když máte zpočátku třeba eso a krále, můžete na tom být po otočení karet nejhůř. Kvalitu karet soupeřů můžete částečně poznat dle jejich výrazů.
1) Dodge První kolo – Všechny kola v Dodge se hrají proti stejným lidem – Grady, McCall, Joe a Jesse. Nezdá se, že by se od sebe nějak lišili v odvážnosti sázek nebo něčem podobném.
Odměna 10,-
2) Dodge Druhé kolo – Druhé kolo je jako to první, jen odměna je dvojnásobná.
Odměna 20,-


 

Kapitola 4 – Gang Červené ruky

Barman v Alhambře vám za minci ukáže Jenny a ta vám řekne, že Nedův kontakt na lodi byla Sadie a že byla nějakou dobu v Empire. Jenomže Jenny napadne netrpělivý zákazník a unese ji nahoru. Rychle se braňte hromadám hrubiánů. Pomůže vám barman, ale moc toho nevydrží. Pokračujte do patra, dále na balkon a po něm do druhé části bordelu. Je tu několik civilistů, tak opatrně. Prostřílejte se přes pokoje až do ložnice Jenny a rychle sejměte hajzla, co ji drží jako živý štít. Až chvípne, Jenny vám ukáže Nedovy věci, které si tu nechal a to všectně jeho revolveru.

Schofield
– Solidní Nedův šestiranný revolver. Je jen o trochu lepší než váš Kolt.
– Poškození 4/10
– Rychlost střelby 5/10
– Nabíjení 7/10
– Munice 6 / –

Před bordel dorazí brácha zastřeleného násilníka. Společně s Jenny (pomůže vám puškou) běžte dolů a postřílejte novou bandu hrubiánů. Několik chlapů se pokusí hospodu podpálit a to se nesmí stát.
Krize – Zatímco vám Jenny pomůže ze skladu, vy se kryjte v hospodě a střílejte na chlápky s pochodněmi. Jakmile se jim podaří hospodu trochu zapálit, všude bude hnusný kouř a bude těžší mířit. Snažte se tomu předejít.
Až banda chvípne, běžte ven, kde další skupina zkusí podpálit barák zvenčí. Venku je několik stanovišť s kořakami a municí do pušky. Také si vemte koně, kterým objíždějte hospodu a likvidujte skupiny šmejdů s pochodněmi. Jenny vám opět pomůže (bude střílet z balkonu). Až bude po všem, běžte dovnitř, ale vzápětí vás vyzve sám velitel bandy Crude. Půjde po vás se svou brokovnicí, zatímco chlapi na střechách okolo na vás (a na Jenny) budou házet zápalné lahve. Najděte si kryt a bleskově postřílejte okolní chlápky. Potom se věnujte Crudeovi, ale nepřibližujte se k němu. Využívejte kryty a skolte ho. Po boji dorazí šerif Denton (ten na sebe tedy nespěchal) a vysvětlí, že má potíže u mostu a že chce, abyste mu pomohl chránit dělníky. Poptáte se Jenny na kazatele a zjistíte, že tu byl, sháněl Sadie a přijel z Empire. Rozhodnete se jet do města s Jenny.

Brokovnice Model 1887
– Velmi silná zbraň s velkým rozptylem. Na těsnou vzdálenost ji ale nic neodolá a snadno skolí i více nepřátel naráz. Pomocí vybraných vylepšení, lze kapacitu munice navýšit až na 15 patron.
– Nekonečnou zásobu munice zajišťují červené bedny. Jsou o trochu vzácnější než munice do pušky, ale stále velmi časté. Najdete je třeba na konci Dodge anebo na náměstí v Empire.

– Poškození 8/10
– Rychlost střelby 5/10
– Nabíjení 3/10
– Munice 1 / 10 (15)

Kořalková bomba
– První typ „granátové“ zbraně. Hození kořalky zapálí blízké okolí včetně nepřátel. Ideální na likvidaci skupin nepřátel.
– Nekonečnou zásobu munice zajišťují velké zelené bedny. Jsou velmi vzácné a tak je dobré si pozici některých zapamatovat. Najdete je třeba ve věznici v Empire, ačkoli ta je dostupná jen v některých misích.

– Poškození 6/10
– Rychlost střelby 9/10


 

Etapa III – Empire City

Konečně máte nějaký cíl. Ale cesta do Empire zatím není otevřená, takže můžete pokračovat akorát v hlavních kapitolách.

 

Kapitola 5 – Rychlý zabiják

Pat u mostu vás pošle jej zajistit, neboť indiáni ho podminovali. Sejděte na úroveň konstrukce mostu a projděte na druhou stranu. Cestou dejte pozor na indiány. Využívají zapálené šípy anebo se na vás vrhají s tomahawky. Kombinace pušky a brokovnice je dost zásadní. Na opačné straně, směřujte dolů k převozu. Je tu pár indiánů s puškami, takže opatrně. Také tu najdete hromadu zelených krabic s kořalkovými bombami.
Tip – Běžte po břehu proti proudu vody. Na konci je jeskyně a v ní (krom zlata) najdete nekonečný zdroj kořalky. Vždy když uvidíte tři kořalky těsně vedle sebe, jedná se o nekonečný zdroj léčení. Naskočte na převoz a převezte se zpátky k nosníku mostu. Je tu dynamit, který indiáni připravili na zničení mostu.
Krize – Musíte sudy dynamitu ubránit, aby je indiáni neodpálili a zároveň je naházet do vody. Vždy pomocí pistole postřílejte útočící indiány, pak naházejte pár sudů do vody a zase čekejte na další indiány.
Poté se převezte zpátky. Na pláži je spousta zásob (léčení, munice pušky, munice bročky). Vraťte se za Patem. Most je zajištěn a nyní je třeba ochránit dělníky.

Sejděte s Patem a číňany dolů a zatímco budou dělníci makat, chraňte je. Indiáni budou útočit ze dvou stran – zezadu lodí a zepředu pěšky. Postavte se do místa, kde dělníci pracují a na dálku se snažte zastřelit indiány na lodi a pak zblízka sejmout ty, co přiběhnou zepředu. Pokud zemře moc číňanů, je to v háji, takže dávejte pozor. Po dokončení mostu se vrátíte nahoru, ale útok nekončí. Indiáni se pokusí zapálit sudy a most vyhodit do luftu.
Krize – Indiání budou střílet šípy zpoza zátarasů, takže musíte ničit šípy, nikoli indiány. Využijte rychlopalbu. Po zničení šípů indiáni zkusí sudy podpálit pochodní. I nadále je rychlopalba jasnou volbou.
Nakonec se ukáže sám Rychlý zabiják.
Krize (Rychlý zabiják) – Vůdce indeiánů je velmi odolný, avšak útočí jen zblízka svým tomahawkem. Ideální proti němu je brokovnice. Když se přiblíží, sekněte ho nožem a napalte to do něj. Po několika silných zásazích (asi 4-5) konečně lehne a most může být dokončen.

Tomahawk Rychlého zabijáka
– Silnější než váš původní nůž a s větším dosahem. Tomahawk je velmi dobrá zbraň na blízko.
– Poškození 6/10
– Rychlost střelby 10/10

Muž zákona
– Pro šerifa Pata je třeba udržovat pořádek v Dodge. Pokaždé dostanete trojici drobných úloh (vždy souvisí se zabíjením) a je třeba je splnit.
– Za tyto úlohy se vám zvyšují statistiky střelby (+4), rychlopalby (+5) a boje zblízka (+2). To je celkem jedenáct bodů za úlohu!
1) První úkol – Série tří úkolů. Vždy je třeba pobít malou bandu nepřátel.
– Nejprve je třeba sejmout bandu přijíždějící na koních k městu.
– Poté postřílet bandu pokerových hráčů, co si dávají do huby (jakmile začnete střílet půjdou po vás společně).
– Nakonec zajděte do Saloonu, kde vás barman odkáže na dealera za městem a jeho i jeho bandu pobijte.
Odměna 10,-
2) Druhý úkol – Série dalších tří úkolů. Tentokrát však musíte chránit civilisty.
– Utíkejte do Alhambry a ochraňte děvku, kterou chce zmlátit pár hrubiánů. Sama děvka se na ně vrhne pěstmi, takže máte malinkou pomoc.
– Pokračujte na dvorek k věčí, kde banda drží rukojmí. Dejte pozor ať civila nesejmete a přesně zamiřte rychlopalbou
– Nakonec utíkejte za baráky u šibenice, kde banda grázlů bije civila. Postřílejte je.
Odměna 10,-
3) Třetí úkol – Další tři úlohy, tentokrát proti větší,m bandám zloduchů.
– Nejprve se vrhněte na gang na okraji města. Zničte je všechny.
– Nyní je třeba donést sud střelného prachu z přístavu do obchodu. Cestou ale narazíte na bandu grázlů, takže sud někam schovejte a cestu nejprve vyčistěte
– Nakonec se vrhněte na bandu, co přijíždí do města na koních. Je jich hodně, takže využijte dobré krytí.
Odměna 10,-


 

Kapitola 6 – Dostavník s děvkou

Naskočte na koně a doprovázejte dostavník cestou do Empire. Nesmí ho příliš poškodit, přičemž je to hlavně na vás, jelikož i když na dostavníku sedí střelec, tak nepřátel budou mraky a sám je bez šance. Za mostem zabočíte doprava, ale cestu kaňonen blokuje zátaras. Seskočte, pěšky zátaras obejděte a vyčistěte útesy od indiánů. Poté vezměte jeden z mnoha sudů s dynamitem, umístěte ho za zátaras a odpalte – cesta je volná.

Pokračujte podél dostavníku dál. Budete projíždět okolo několika farem, které jsou pod útokem indiánů. Moc těm chlápkům nepomáhejte, protože vaší prioritou je dostavník. Až projedete do další oblasti, střelce zabije indiánský šíp a mrtvola spadne tak nešikovně, že urve kolo. Kočí to bude opravovat a vy s Jenny musíte odrazit útok rudochů. Okolo vás je spoustu munice i léčení, takže se jen braňte. Po odražení všech útočníků (někteří mají i koně) kočí připraví dynamit k dalšímu zátarasu a vy ho odpalte.

Zbytek cesty pojedete na střeše dostavníků ale cesta to klidná nebude. Útoky indiánů ještě zesílí a někteří budou využívat povozy. Naštěstí jsou na povozech výbušné sudy, takže stačí přesně zamířit. Brzy se před vámi vyloupne Empire a to je konečně cíl téhle strastiplné cesty. Jenny vám přžedstaví starosto Hoodoo Browna a ten vám přislíbí pomoc. Vzápětí nějaký zloduch zkusí podpálit barák. Evidentně to zrovna klidné město není.
Tip – Po dokončení této kapitoly získáte navýšení zdraví +25! a také se zpřístupní obrovská část světa. Je dobré si prohlédnout jednotlivé oblasti – Město Empire (velké bohaté město), Kaňon řeky (sever poblíž velkého jezera), Ďáblův kaňon (klikatá hornická oblast), Badlands (louky mezi Empire a Dodge) a Hechtův ranč (velký ranč na jihu).
Tip – Nezapomeňte splnit várku nových questů (od nynějška se jich bude po každé kapitole odemykat mnohem víc) a posbírat všechno dostupné zlato (mělo by vám chybět jen 5 zlata, které lze získat až mnohem později). Vyděláte si tak pořádný balík peněz. Co se nákupů týče, vyplatí se investovat do pušky a brokovnice.
Tip – Na Hechtově ranči je kousek před ohradou malá budka kurníku – uvnitř je nekonečná zásoba léčení.

Odměna II
2) Butch Mainard – Butche najdete severně od jezera. Má koně, takže pokud ho chcete živého, nejprve koně zastřelte a potom Butche chyťte.
Mrtvý 10,- / Živý 15,-
3) John H. Greed – John je také na koni a to kousek od Empire. Pokusí se vám ujet k jezeru, kde má svou bandu. Pokud nestihnete Johna do té doby dostat, za jízdy jeho kumpány sejměte a pronásledujte ho dál, dokud mu koně nesejmete a jeho nechytíte.
Mrtvý 10,- / Živý 15,-
4) Schifty Scholz – Opět chlápek na koni, který má svou bandu za mostem u Dodge. Dejte ale pozor, protože odměna je hlavně za jeho koně! Tentokrát tedy svůj cíl z koně sestřelte a pak už jen koně doručte majiteli v Dodge.
15,- za koně

Záchrana I
– Šerif v Empire má řádku úloh spojených s likvidací banditů. Oproti úkolům v Dodge jsou tyto likvidace složitější a často vyžadují přesnost a rychlost.
– Za tyto úlohy se vám zvyšují statistiky střelby (+3), rychlopalby (+5) a boje zblízka (+5). Obecně vzato jde o nejvýhodnější questy na zvyšování statistik souvisejících s bojem, jelikož 13 bodů za žádné jiné nezískáte.
1) Millerův gang – Běžte na střechu domu u vjezdu do Empire a naházejte na křižovatku výbušné sudy. Během chvilky dorazí banda neřádů na koních a vám postačí sudy odpálit. Pokud někteří zločinci přežijí, zkusí utéct, což se nesmí stát, takže je rychle doražte než zmizí z dosahu.
Odměna 10,-

Pomoc na ranči I
– Na Hechtově ranči můžete pracovat pro rančera, co to tam vede. Jedná se o úkoly založené na jezdectví, avšak spíše po stránce obratnosti nikoli rychlosti.
– Za tyto úlohy se vám zvyšují statistiky koně (+5). Společně s Pony Expresem jde o jediný způsob, jak zlepšovat jezdecký um.
1) Zahnání stáda – Nejprve si ze stájí vemte koně (bouře nebo skořici), byť oba jsou stejní. Potom se dle pokynů rančera naučte zahánět krávy do ohrady – váš kůň v podstatě tvoří zábranu od které se budou krávy držet dál a tak je lze vést. Až zaženete krávy do ohrady, jeďte s rančerem na pastviny. Tady nažeňte krávy k býkovi a společně s rančerem žeňte stádo zpátky na ranč. Občas se nějaká kráva oddělí, tak ji nažeňte zpět.
Odměna 10,-

Lov
– Indián severně od jezera zadává tipy na unikátní zvířata jež je třeba ulovit. Vždy je třeba zvíře vyhledat, přiblížit se k němu (v kleku) a zastřelit ho dřív než uteče. Nesnažte se zvíře honit na koni, protože pokud se k němu přiblížíte koňmo, zmizí hned. Výše odměny závisí na tom, zda zvíře sejmete kulkou nebo šípem. Protože ale ještě nemáte luk, je dobré tyto úlohy nechat na později.
– Questy lovu se oproti jiným vedlejším úlohám neodemykají postupně, takže můžete všechny splnit už nyní.
– Za tyto úlohy se vám zvyšují statistiky střelby (+4).
1) Šedý vlk – Vlka najdete před mostem do Dodge City anebo vedle Hechtova ranče. Opatrně se k němu přikraďte a sejměte ho lukem.
Kulkou 5,- / Lukem 10,-
2) Velký bilý bizon – Bizon je v Badlands ve stádu s ostatními bizony, tedy kousek pod Hechtovým rančem. Je odolnější než vlk, tak opatrně.
Kulkou 5,- / Lukem 10,-
3) Bílý vlk – Bílého vlka najdete buď u jezera anebo u řeky v kaňonu.
Kulkou 10,- / Lukem 15,-
4) Velká puma – Pumu potkáte nedaleko jezera směrem k Ďáblovu kaňonu (v oblasti s rudou hlínou).
Kulkou 10,- / Lukem 15,-
5) Velký černý vlk – Když od Dodge pojedete do Empire, budete po levici míjet ranč a kousek za ním je po levici úzká cesta na malou louku, kde vlk pobývá.
Kulkou 15,- / Lukem 20,-
6) Grizzly – Poslední zvěř je velký Grizzly nedaleko Empire. Ten už před vámi neuteče a strhne se regulérní boj, přičemž můžete použít jakékoli zbraně (jde jen o to ho zabít). Když ho dostatečně poraníte, vydá se na útěk, tak ho rychle doražte než vám zmizí.
Kulkou i lukem 20,-


 

Kapitola 7 – Zákon a pořádek

Zajděte do kasína v Empire a pohovořte s Hoodoodovým zástupcem. Vezme vás za starosto. Hoodoo vám představí své zástupce Rudabaugha a Webba a přislíbí pomoc s dopadením Reeda, když i vy jakožto nový policejní konstábl pomůžete udržet pořádek ve městě. Vzápětí dorazí banda mexikánce Chaveze a váš první úkol je na světě. Jeďte s kolegy k hospodě, kde Chaveze viděli a poptejte se na něj barmana. Zůstali tu jeho kumpáni a hned se na vás vrhnou. Kryjte se za pultem a postřílejte je. Pak dorazí Chavez, ale jakmile uvidí ten bordel, naskočí na koně a zkusí pláchnout.

S kolegy ho pronásledujte až Hechtově ranči. Tady vás napadne jeho banda na koních a další banditi jsou na ranči. Kolegové vám pomohou, takže byste to měli zvládnout. Poté prohledejte stodolu, ale uvnitř je jen milenecká pár. Chavez je fuč, ovšem Rudabough s Webbem civilisty popraví. Pak se vám vysmějí, přiznají, že vás Hoodoo jen vodí za nos a strhne se boj.
Tip – Hra vám teprve nyní poradí, jak provádět kotouly. Využijte toho hlavně když chcete uhnout střelbě nepřátel.
Krize (Rudabaugh a Webb) – Boj s touhle dvojkou není snadný. Rudabaugh má brokovnici, kdežto Webb má jen pistoli, ale zato útočí z koně. Nejprve se kryjte ve stáji a počkejte až Rudabough přijde blíž – pak ho bročkou (případně pomocí kořelkových bomb) zlikviduje. Následně využijte stodoly ke krytí před Webbem, který jezdí okolo. Puškou máte větší dosah než on s pistolí, takže ho zvládnete sejmout.

Volcanic 10
– Webbova pistole se vyznačuje zásobníkem na 10 kulek. Navíc je ve všech směrech o trochu lepší než váš předchozí Schofield.
– Poškození 6/10
– Rychlost střelby 7/10
– Nabíjení 8/10
– Munice 10 / –

Colt – Dvouhlavňový
– Dvouhlavňová brokovnice je přímo vražednou zbraní. Poškození má maximální a zblízka nemůže nic přežít. Výtečná zbraň do interiérů.
– Poškození 10/10
– Rychlost střelby 6/10
– Nabíjení 4/10
– Munice 2 / 10

Pony Expres II
2) Daryl I – Zajděte za Johnym u stanů v Empire. Dá vám koně a máte ho dovézt na druhý konec města do stájí k podkonímu. Není to těžké.
Odměna 10,-
3) Daryl II – Zajděte do východní části města ke Stumpymu. Pošle vás doručit věci dělníkům na železnici k jezeru. Cestou budete míjet indiány ale není čas se věnovat boji, takže je buď přejeďte nebo se jen vyhýbejte.
Odměna 10,-

Záchrana II
2) Vakcína – Na střechách na rohu Empire je banda renegádů. Postřílejte jich co nejvíce zezdola (pozor na jednoho s kulometem) a pak po žebříku vylezte nahoru zrušit zbytek. Vemte vakcínu a je to.
Odměna 10,-
3) Rukojmí z dolu – Jeďte do dolu v Badlands. Důl je podminovaný a je tu několik rukojmí, takže buďte velmi opatrní. Nejlépe rychlopalbou postřílejte násilníky a všechny rukojmí ochraňte.
Odměna 10,-
4) Dostavník – U Dodhe City se ztratil dostavník. Když sem přijedete, promluvte s kočím, ale ukáže se jako bandita, vezme rukojmí a pošle na vás svou bandu. Rukojmí rychle zahraňte a pokoste zbytek bandy. Pak promluvte se skutečným kočím, který vás požáda ještě odstranit svalenou skálu. Vylezte tedy nahoru na útes, kde jsou sudy dynamitu, hoďte jeden dolů a skálu odpalte.
Odměna 10,-

Pomoc na ranči II
2) Ukradení koně – Vemte si koně a jeďte k Empire, kde je ve skalní soutěsce ohrada s rančerovými mustangy. Zničte ohradu a koně poběží na louku pod rančem. Tady už je musíte navézt nahoru (jako s krávami) a dále do stodoly.
Odměna 10,-
3) Ochrana stáda
Stádo napadají vlci, takže zamiřte na lučiny ke stádu a ochraňte ho. Ideálně využijte pušku (ať netrefíte krávy). Vlků moc není a vrhají se spíše po krávách, takže to bude v pohodě.
Odměna 10,-


 

Kapitola 8 – Útěk ze žaláře

V kasínu se oboříte na Hoodooda, jenže Reed, který je nahoře, mezitím chytí Jenny a přímo před vámi jí podřízne hrdlo. Vás pak zezadu omráčí Hoodoo. Přitáhnou vás k Magruderovi, který Neda znal a je překvapen tím, že tak dlouho žil. Poté vás nechá uvrhnout do žaláře a máte být pověšeni za vraždu Jenny.

Nemáte u sebe své zbraně, jen nůž. Promluvte se spoluvězněm Portem, který vám řekne víc o odboji, jehož je členem a o Thomasu Magruderovi. Druhý vězeň je na samotce a jmenuje se Soapy – je to špičkový kasař. Počkejte až půjde žalářník nadávat Soapymu a zezadu ho popadněte
Tip – Můžete nejprve počkat až se žalářník vykecá. Řekne mimo jiné to, že mrtvola Jenny byla hozena prasatům.
Žalářníka zabijete ale získáte hvězdu s jejíž pomocí a podle rad Soapyho můžete vypáčit zámek. Soaty chce pochopitelně pomoci s útěkem, na oplátku. Ze stolu vemte své věci a také novou zbraň – luk.

Apačský luk
– Luk není moc silný, ale je přesný a hlavně tichý. Na nenápadné likvidace nepřátel je jako dělaný. Pomocí vybraných vylepšení, lze kapacitu munice navýšit až na 30 šípů.
– Nekonečnou zásobu munice zajišťují malé šedé krabice. Jsou docela vzácné, přeci jen je luk už pokročilou zbraní. Jednu krabici najdete třeba u indiánského lovce, další ve spálené chajdě v Badlands.
– Poškození 3/10
– Rychlost střelby 6/10
– Nabíjení 6/10
– Munice 1 / 20 (30)

Následujte Porta ven z vězení. Požádá vás, abyste ukradli tři koně a schovali je pod mostem. V okolí jsou koně čtyři, takže si můžete vybrat. Snažte se vše provézt tiše (tedy lukem), jinak přilákáte víc nepřátel. Vždy si najděte místo, odkud uvidíte na tábořiště banditů, postřílejte je a vemte jim koně. Až budou pod mostem všechny tři koně, Port vám poradí zapálit stáje na odlákání pozornosti. Hoďte do dveří stájí pár kořalkových bomb a rychle utečte neboť se sem seběhnou stráže z města.

Zbývá pomoci Soapymu – běžte ke skladu, vezměte odtud sud dynamitu a položte ho ke zdi cely. Exploze zničí celou zeď a Soapy může ven. Rychle všichni nasedněte na koně a ujeďte z města. Soapy se od vás oddělí a odjede domů do Dodge, zatímco vy následujte Porta do tábora odpadlíků. Místní šéf Clay ví, že jste dělali pro Hoodooa, ale zabití jeho pomocníků vám docela zvedlo kredit, takže se dohodnete na spolupráci proti Madrugerovi a jeho lidem.
Tip – Po dokončení této kapitoly získáte navýšení zdraví o dalších +25! Také dostanete nový oblek – odpadlickou košili. Navíc díky luku už můžete plnit questy lovu a vydělat pořádný balík. Investovat se vyplatí právě do vylepšování luku a sekery na boj zblízka.

Dynamit
– Druhá a poslední vrhací zbraň způsobuje exploze. Dynamit lze zapálit a hodit anebo jen hodit a odpálit přesnou střelbou. Výtečně tak lze připravovat pasti.
– Nekonečnou zásobu munice zajišťují velké modrozelené bedny. Jsou docela vzácné, nicméně jednu najdete třeba na molu u jezera.

– Poškození 10/10
– Rychlost střelby 9/10

Odměna III
5) Lee Hop Dong – Číňana najdete v kaňonu řeky. Sám je neozbrojený, takže je snadné ho zajmout, jenomže má kolem sebe bandu žluťásků včetně střelce u kulometu. Využijte pušku a boj na dálku.
Mrtvý 10,- / Živý 20,-
6) Lulabell Siddens alias Krvavá Kráska – Krvavá kráska vede malý ženský gang v Badlands. Zprvu se vám pokusí útéct, tak opatrně. Zbavte se jejích pomocnic a brožkou ji sejměte. Za živou vás totiž odměna nečeká.
Mrtvý 15,- / Živý 0,-

Pokerový turnaj II
3) Dodge Třetí kolo – Ani třetí kolo se od předešlých nijak neliší, zdá se.
Odměna 30,-

Pony Expres III
4) Earl II – Zajděte za zbrojařem v Dodge. Pošle vás dodat zásoby zbraní na ranč. Ale tady to ještě nekončí, neboť rančer vás pošle k jezeru k doktorovi (jeďte tunelem) a odtud musíte s léky zpátky k rančerovi. Celkem tedy tři cesty a navíc narazíte na několik indiánů. Snažte se jim vyhýbat.
Odměna 10,-
5) Earl III – K zadavateli musíte až do Empire (proč to tedy nemá na starosti Daryl). Cletus vás pošle pro nářadí k chlápkovi u dolů a odtud musíte ještě do kaňonu vrátit nářadí původnímu majiteli. Dvě docela dlouhé cesty a opět plné indiánů.
Odměna 10,-


 

Kapitola 9 – Přepadení vlaku

Clay vám popíše dnešní akci – máte v plánu přepadnout vlak a ukrást kulomet. Jeďte s Clayem k dolům, kde potkáte Porta. Připravil past a na vás je nanosit sudy s dynamitem na místo k tunelu. Je třeba doručit čtyři sudy ale po třetím vám přijde varování, že Chavezovi lidé zkusili napadnout vlak přímo a dostávají na prdel. Jeďte jim s Clayem na pomoc. Vlak je za mostem u Dodge a tady také chraňte vaše chlapy. Pozabíjejte hajzly na vlaku i skupinu, co zaútočí koňmo.

Jakmile se vlak rozjede, mazejte s Clayem zpátky, protože past musí sklapnout. Rychle umístěte poslední sud k tunelu (taky to ten Port mohl mezitím dodělat) a schovejte se na převisu. Podle pokynu Claye odpalte sudy (nesmíte moc brzo ani pozdě). Vlak to zastaví a zbývá postřílet posádku. Za sebou máte několik sudů a hromadu munice (hlavně dynamity), takže využijte pozice a zasypte neřády výbušninami. Zároveň dávejte pozor na přístupovou cestu, aby vás nepřátelé neobešli a nezabili Claye nebo Porta. Až sejmete všechny (je jich asi 20), kulomet je váš. Ve vagónu najdete hlouček indiánů – zřejmě otroků na práci. Dorazí i náčelník Apačů Mnoho Šrámů a vytkne vám masakr indiánů na mostě. Nyní jste ale mnoho indiánů zachránili, takže nakonec odjede v míru i se svým zvláštním žezlem v podobě kříže… hmm. 
Tip – Po této kapitole budete varování, že si děláte stále více nepřátel. Nezdá se ale, že by četnost náhodných útoků banditů vzrostla.

Muž zákona II
4) Čtvrtý úkol – Další tři úlohy, tentokrát hodně na rychlost.
– Nejprve musíte ochránit ženu, která bude procházet městem. Dejte pozor, protože na ni vyskočí spoustu banditů.
– Poté utíkejte do patra Alhambry, kterou vykrádá malá skupina neřádů – neměl by to být problém.
– Nakonec zabijte dvě skupiny znepřátelených gangsterů. Můžete je střílet z balkonu Alhambry a mít tak přehled.
Odměna 10,-
5) Pátý úkol – Opět trojice úloh a hodně rozvážného střílení.
– Už první úkol vyžaduje opatrnost. Musíte donést dva explozivní sudy zpátky do obchodu, ale když je vezmete, v ulicích se objeví spousta banditů. Vždy poponášejte sudy jen o kousek a bandity střílejte.
– Na konci města je rodina, kterou ohrožují bandité. Dejte pozor na koho střílíte, ať nesejmete civily.
– Nakonec běžte k vodárenské věži na které se usadila skupina banditů. Postřílejte je zezdola z dobrého krytu.
Odměna 10,-

Záchrana III
5) Osadníci – Je třeba zajet na louky do Badlands, kde se skupina osadníků u vozové hradby brání banditům. Musíte zabránit tomu, aby osadnící zemřeli, přičemž nejlepší je kroužit okolo podobně jako banditi a za hradu se schovat jen když potřebujete munici nebo vám dochází zdraví.
Odměna 10,-


 

Kapitola 10 – Obrana úkrytu

U tábora odpadlíků, hoďte řeč se strážci. Sejdete se s Clayem na oslavě posledního vítězství a on vám povypráví, jak za války společně s Nedem sloužil pod Magruderem. Magruder měl za úkol najít bájné zlaté město Quiviru. Ned zavedl jednotku k léčiteli v Badlands (tam co je dnes zničená chajda), který o městu věděl. Magruder na stavení zaútočil a získal zlatý kříž, který má představovat klíč. Když byl Ned proti vraždění, Magruder ho postřelil a když se léčitelova žena snažila bránit, střelila do kříže a ten Magruderovi vyrazil oko. Každopádně stavení bylo vzápětí vypáleno. Po historce však dorazí hlídka s tím, že na tábor se útočí. Clay vám dá sniperku a zatímco sám půjde ke kulometu, vy máte s Chavezem napadnout útočníky svrchu.

Sharps 1874
– Mocná odstřelovací pška s velkým dosahem a obrovskou silou. Střílí pomalu, ale výsledek stojí za to.
– Se sniperkou lze přiblížit pro přesnější střelbu, stejně jako s puškou.
– Nekonečnou zásobu munice zajišťují malé nažloutlé krabice, které jsou ale extrémn vzácné. Nekonečnou zásobu ale můžete najít jen v tajné skrýši u domku v Badlands.

– Poškození 8/10
– Rychlost střelby 3/10
– Nabíjení 6/10
– Munice 1 / 10

Následujte Chaveze na útes nad přístupovou cestou a odtud zahajte palbu. Musíte si pospíšit, protože Clay dole sice má kulomet ale po chvíli se mu zasekne a navíc je tam strašně na ráně. Když odrazíte první vlnu, pohovřte s Clayem. Odjede s Chavezem obhlídnout situaci, ale zpátky se vrátí jen Chavez s jezdci v patách. Kulometem je všechny pokoste.

Kulomet
– Kulomet je velmi mocná zbraň, kterou jste už mohli používat v některých questech, ale v rámci příběhu ho najdete až tady. Má nekonečno munice (jako každá statiská zbraň) a hlavně je neobyčejně přesný.

Po likvidaci druhé vlny, běžte za Portem, který je u tábora. Všimne si, že nepřátelé útočí s dělem a musíte se ho zmocnit. Pomocí sniperky nejprve zruště jeho obsluhu a poté opatrně probijte k dělu. Chopte se ho.

Dělo
– Dělo je podobně vražedné jako to na člunu v druhé kapitole. Exploze dokáže zničit i skupinu nepřátel a prakticky nikdo nemá šanci odolat.

Otočte dělo  na přístupovou cestu k němu a pobijte poslední vlnu útočníků. Po boji chlapi oslavují, jenže Clay byl zajat. Rozhodnete se převzít velení a napadnout Empire.
Tip – Protože ve vzduchu jsou cítit velké potíže, našetřete si dost a investujte do navýšení kapacity zdraví (tedy pokud jste to ještě neudělali) a do navýšení kapacity vrhacích zbraní (zápalné lahve + dynamity)
Tip – Jestli máte peněz nazbyt, můžete vzít i nůž na skalpování. Pokud přijdete k poraženému neřádovi, můžete ho nožem skalpovat (kontextovou akcí), ovšem k ničemu to není.

Odměna IV
7) Tobias Wood „Toby Pochodeň“ – Bývalý starosta Dodge a též oběť vašeho předchozího cíle (Krvavé krásky). Je na ulici v dodge, kde s ním promluvte. Pošle na vás svou bandu a sám hází zápalné lahve. Nejprve mu postřílejte poskoky a pak ho zajměte.
Mrtvý 15,- / Živý 20,-
8) Šílený pes McGrady – U Magruderových dolů má svou bandu na koních. Pro odměnu ho musíte dostat živého, takže v rychlosti pobijte jeho chlapy a pak mu sejměte koně. Pokud začne jeho banda vymírat, zkusí zdrnout, takže na to pozor.
Mrtvý 0,- / Živý 20,-

Pony Expres IV
6) Earl IV – Zajděte za úředníkem v Dodge. Pošle vás spěšně do Empire, ale máte si udělat zastávku na ranči. Jeďte tedy nejprve na ranč, kde hoďte řeč s rančerem, který vám dá čerstvého koně a poté už rovnou do Empire na náměstí k Edgarovi, kterému máte dopis předat.
Odměna 10,-
7) Earl V – Úkol vám zadá Jesse, jež stojí opodál. Máte najít ztraceného kurýra a doručit jeho zásilku. Nejprve jeďte za kurýrem do dolu v  Badlands, tady od něj vezměte zásilku  pokračujte do kaňonu, kde zásilku dejte horníkovi. Cestou narazíte na spousty indiánů, takže opatrně.
Odměna 10,-

Záchrana IV
6) Eskorta – Je třeba zajít ke stájím, kde vyzvedněte zločince Wachowskiho ochotného napráskat svoji bandu a zaveďte ho do vězení. Před vchodem si to ale rozmyzlí a zkusí útéct, ovšem jeho banda ho zkusí zastřelit – rychle postřílejte bandu, chytněte Wachowskiho a doveňte ho až do cely. Vzápětí na věznici zaútočí několik skupin banditů. Měl by vám pomoct zdejší zástupce šerifa, ale raději na něj nespoléhejte (střílí jen když jsou zločinci skoro uvnitř).
Odměna 20,-


 

Kapitola 11 – Zabijte Hoodooa

V táboře promluvte s Portem. Oznámí vám, že dělo doručil k městu a útok může začít. Jeďte k Empire a v korytě řeky najdete dělo a dva vaše muže. Zatímco Port bude tlačit dělo ulicemi, na vás třech je ho ochránit. Využívejte všechno možné od rychlopalby pistolí, přes pušku až po sniperku. Hlavně chraňte Porta. Nepřátel je tu jako much a moc času na hledání munice není, takže se snažte šetřit. Port dotlačí dělo k mostu, kde ho převezměte a postřílejte protiútok neřádů – zkusí to i na koních, tak pozor. Až budou ulice čisté, Port vás pošle přes čínskou prádelnu tajným tunelem do kasína, zatímco bude hlídat vnějšek. Běžte tam (nyní vsázejte na bročku) a prostřílejte se do tunelu. Cestou minete zatarasené dveře a skončíte až v kanceláři, kde je plno munice. Vyčistěte to tu a pak z kanclu popadněte jeden sud dynamitu, abyste jím odpálili zatarasené dveře. Tudy pokračujte až k mučírně. Hoodoo tu vězní Claye a nechává mu vytrhávat zuby. Pobijte strážce a Claye osvoboďte. Je vám vděčný a vás čeká Hoodoo. Pokračujte do jeho kasína. Hoodoo se vám postaví společně s asi desítkou banditů.
Tip – Využijte lustry u stropu a sestřelujte je, když je pod nimi nepřítel – tím nepřátele podpálíte.
Dobře se kryjte za barem a pobijte Hoodoovy muže. Potom se zaměřte na jeho samotného.
Krize (Hoodoo) – Hoodoo používá svoji silnou pistoli a je s ní docela nebezpečný. Protože vydrží hodně, je lepší nejprve zrušit jeho poskoky, Potom ho zpoza baru střílejte – vždy na moment vyhlédněte a trefte ho. Nejlepší volbou je pistole, případně brokovnice. Až Hoodoova zdraví klesne asi na 40%, uteče do patra.
Běžte nahoru za Hoodooem a cestou pobijte pár dalších grázlů. Hoodoo je až v druhém patře, ve své kanceláři. Tady ho překvapíte a přimějete mluvit – potvrdí vám, že dívka Sadie odtud ukradla důležitý předmět, po kterém Magruder šel a tak na ni poslal Reeda. Jenže loď se potopila a trezor skončil nedostupný. Pak Hoodoovi nabídnete revolver, aby se mohl bránit až do konce.
Krize (Hoodoo II) – Hoodoo už má jen asi 20% zdraví, ale pořádně není, kde se krýt, takže vsaďte spíše na kotouly a rychlé doražení bročkou.
Po poražení Hoodooa sestřelíte z okna a jeho vláda nad Empire je koneně zlomena. Clay je samozřejmě rád, kdežto Magruder zuří a pošle Reeda sehnat tu věc z trezoru.
Tip – Po dokončení této kapitoly získáte navýšení zdraví o dalších +25!

Dva Mírotvorci
– Hoodoovy revolvery se používají v páru, takže máte dvojnásobnou palebnou sílu před nutností přebíjet. Navíc jsou ještě silnější než předchozí Volcanic.
– Poškození 6/10
– Rychlost střelby 9/10
– Nabíjení 10/10
– Munice 6+6 / –


 

Etapa IV – Návrat

Následující tři kapitoly na sebe úzce navazují a není mezi nimi možnost návratu do hlaví části světa za účelem nákupu ani plnění vedlejších questů. Počítejte s tím a máte-li peníze nazbyt, rozhodně je investujte.

 

Kapitola 12 – Záchrana Soapyho

Na mostu do Dodge narazíte na svázaného šerifa Dentona. Pomozte mu a zjistíte, že banda grázlů se právě chystá pověsit Soapyho. Následujte šerifa k vodárenské věži a cestou pobijte pár zloduchů, co tu hlídají. Vylezte nahoru, kde vám šerif předá novou sniperku.

Remington
– Mocná sniperka s extrémně rychlou střelbou. Díky přesnosti jde o výtečnou zbraň na velkou dálku.
– Poškození 9/10
– Rychlost střelby 5/10
– Nabíjení 6/10
– Munice 1 / 10

Počkejte si až budou Soapyho věšet, respektive až pod ním otevřou propadliště. Potom rychle přestřelte napnuté lano. Následně musíte krýt Soapyho útěk a to není snadné, protože grázlů jsou desítky. Denton vám trochu pomůže, ale je to hlavně na vás. Na věži je nekonečná zásoba munice do sniperky, takže o náboje se nestarejte. Prostě jen likvidujte cíle, dokud Soapy neuteče z hlavní ulice. Pak utíkejte dolů k němu, vemte si koně a jeďte s ním k řece. Postřílejte další bandu a naskočte na vor (převozník už zase funguje). Během převozu kryjte vor a likvidujte chlápka na skalách. Pokusí se k vám dostat i na dalším voru, takže jakmile dorazíte ke břehu, rozstřelte napnuté lano, čímž jejich vor uvolníte a strhne jej řeka.


 

Etapa V – Honba za trezorem

Pokračujte se Soapym na louku, kde jste tehdy závidili s Tomem. Odtud pokračujte soutěskou do pevnosti. Jenomže při průzkumu vás zajme sám vůdce renegátů.

 

Kapitola 13 – Hollisterova pevnost

Skončíte uvězneni seržantem Hollisterem. Seberou vám zbraně (krom tomahawku) a nechají v táboře. Za Hollisterem mezitím dorazí reverend Reed a oba odejdou hledat trezor. Nesmíte se prozradit, takže otevřený boj je vyloučený. V rohu nádvoří renegád tluče indiána – zabijte ho a rudoch vám přislíbí pomoc, když najdete jeho bratry. Další indián je pod schodištěm k dělu a třetí je pod schodištěm do věže. Postarejte se o strážce a zachraňte je oba. Poté se se skupinou přesuňte k bráně – zrovna odtamtud vyjde pár renegádů. Jeden zůstane u brány, tak ho tiše sejměte a pokračujte na druhé nádvoří. Zabijte pochrupujícího strážce a postupujte k nemocnici. Uvnitř je jeden strážný a další je u východu – zbavte se tiše obou. Venku projjděte podél zdi, v rohu zabijte strážce co močí a pak dalšího, co odpočívá u beden. V koutě pevnosti je šachta, kterou Soapy otevře a můžete utéct.

Projděte jeskyní až ven před pevnost. Na kameni leží mrtvý indián – seberte mu Apačský luk. Nahoře na útesu se dva strážci baví o zbraních, které vám vzali. Až se rozejdou, lukem je tiše zabijte a výbava je vaše! Munici ale nemáte a navíc jsou tiché zbraně stále nutností. Před vámi je linie bunkrů s kulomety na vršku. Pomocí luku systematicky zlikvidujte všechny stráže. Na opačné straně u řeky jsou koně. Se Soapym si je vezměte a jeďte k průsmyku, kde se sejdete s indiány. Pozvou vás k sobě do tábora. Proražte bránu a ocitnete se zase na známé louce. Na ní teď sídlí indiáni ale právě jsou pod útokem skupinky renegátů, takže se připojte do bitvy a postřílejte (teď už jakýmikoli zbraněmi. Dostanete zápalný luk a náčelník, Bojovník za úsvitu, povypráví o tom, že vás kdysi ošetřoval, když vás málem zabila puma. Rozhodnete se pobídnout indiány k útoku na pevnost.

Indiánský zápalný luk
Zápalný luk střílí zapálené šípy. Je o něco činnější než ten obyčejný.
– Poškození 5/10
– Rychlost střelby 6/10
– Nabíjení 8/10
– Munice 1 / 20 (30)


 

Kapitola 14 – Útok na pevnost

Druhý den v indiánském outfitu zaútočíte společně s indiány na pevnost. Ta je vydatně bráněna a nebude to snadné. Nejprve zdálky postřílejte grázly na linii bunkrů (hlavně u kulometů). Poté využijte krytů za balvany a proběhněte až k řece. Dávejte pozor na děla, která jsou velice nebezpečná. Na řece už čeká Bojovník za úsvitu se čluny. Naskočte a během plavby k jeskyni koste renegády. Vhodnou zbraní je puška, případně luk. Až budete u jeskyně, pokračujte tudy až do pevnosti. Tím se dostanete na hlavní nádvoří pevnosti. Opatrně vyčistěte celé nádvoří. Protože uprostřed nádvoří je kulomet, snažte se ho obejít skrze nemocnici.
Tip – Vpravo u zdi je budova věznice a v jedné cele je tu držen indián. Když ho osvobodíte, pomůže vám v boji. Není moc odolný, ale pomoc se vždy hodí.
Běžte do věže k dělu a s jeho pomocí zničte bunkru před pevností. Tím vydatně ulevíte indiánům venku. Poté pokračujte k druhému dělo. S ním zase zničte dělové čluny na řece. Tím obrana vnější pevnosti definitivně padne. S náčelníkem pokračujte na druhé nádvoří. Nepřátel tu je jako much, čili je nejprve z dobré pozice zlikvidujte. Poté využijte třetí dělo a zničte s ním muniční sklad. Exploze provrtá stěnu do vnitřní části pevnosti. Pokračujte tudy dál, vyčistěte hlavní místnost a přes ní směřujte na střechu.
Krize (Dělo) – Na střeše je poslední dělo, které musíte nikoli obsadit, ale přímo zničit. Bohužel okolo je hodně renegátů a dělo bude střílet neustále (nestačí zabít posádku). Protože se k ělu nedostanete přímo, musíte na něj vrhat dynamity, přičemž jejich nekonečná zásoba je na schodišti. Využívejte krytů a vždy když dělo vystřelí, hoďte na něj dynamit a zase se schovejte. Vydrží docela dost, ale nakonc ho zničíte.
Tip – Po lítém boji se konečně odemkne možnost volného pohybu a návratu přes řeku. Využijte toho a splňte hromadu nových vedlejších úkolů. Měli byste mít už dost peněz na koupi všech zbývajících vylepšení (vylepšení koně, rychlopalby a další). Také můžete podrobně prozkoumat oblast – Tábor rudochů (louka se stany) a Hollisterova pevnost (pevnost) a vyhledat tu zbylé zlaté hroudy.

Odměna V
9) Wayland Payne – Zločinec sídlí až u tábora indiánů (takže musíte zase na převoz). Když se k němu přiblížíte, začne si povídat se svou bandou. Napadněte je a Waylanda chyťte. Dejte pozor aby vám ho nezabili indiáni, kteří vám patrně pomůžou.
Mrtvý 20,- / Živý 30,-
10) James Booth a Bob Booth – Dva bratři, kteří se neustále pohybují po světě, takže je musíte nejprve dohnat. Pamatujte, že Jamese musíte zabít, kdežto Boba jen zajmout. Snažte se tedy nejprve zastřelit Jamese, potom opatrně zabít Boboba koně a chytit ho.
James mrtvý a Bob živý 20,-

Pony Expres V
– Za poslední dvě úlohy obdržíte mnohem větší navýšení statistik – kůň (+10).
8) Daryl III – Zajděte za Rychlým Petem, který stojí u náměstí. Chvástá se, že nedokážete překonat jeho čas. Nejprve zamiřte k Magruderovým dolům (pozor na houfy indiánů po cestě), kde hoďte řeč s dělníkem a vezměte nového koně. S ním pak jeďte do Dodge, kde už čeká Pete.
Odměna 15,-
9) Earl VI – Běžte za obchodníkem, který vám dá medicínu na doručení. Zastávku si udělejte v kaňonu, kde vám dělník měl dát nového koně, ale ukradli ho indiáni. Pěšky běžte ke stavení a postřílejte je (hlavně toho na koni, samozřejmě). Potom se koně zmocněte a uhánějte dálk dolům, kde předejte léky.
Odměna 20,-
10) Daryl IV – Od radního opodál si vezměte plány na železnici, které máte rozdat dělníkům. Zastávek je spousta a všude je plno indiánů. Celkově budete mít v tomto questu šest limitů! Zastávky jsou ale železnici, takže trasa je jasná. První dělník je u tunelu, další u Magruderových dolů, třetí na mostě nad kaňonem, čtvrtý u výjezdu do Badlands a poslední v Dodge. Ten vás pošle ještě za barmanem do Alhambry, který vám vyjádří vděk.
Odměna 20,-

Pokerový turnaj III
4) Empire První kolo – Turnaj v Empire se od toho v Dodge liší zřejmě jen vašimi soupeři. Těmi jsou Shelley, Jigger, Doc a Buck. Nezdá se, že by hráli lépe.
Odměna 40,-
5) Empire Druhé kolo – Další kolo. Soupeři stejní, zato odměna už představuje pořádný balík peněz.
Odměna 50,-

Muž zákona III
– Za tuto závěrečnou úlohu obdržíte mnohem větší navýšení statistik – střelby (+11), rychlopalby (+5) a boje zblízka (+7). Celkem 23 bodů za jediný quest je úžasná odměna!
6) Šestý úkol – Poslední trojice úloh je o dost těžší.
– Nejprve musíte zachránit tři rukojmí, přičemž jedním z nich je dokonce bandita a jakmile ho zachráníte, zkusí vás zabít. Pozor na to.
– Poté běžte k řece, kde je velký bandita Čmuchal, jež je ochoten napráskat svůj gang. Eskortujte ho k mostu u Dodge, ale cestou dávejte pozor na četné útoky banditů, kteří ho zkusí zabít.
– Nakonec zbývá zničit zbytky gangu Červené ruky. Jsou v Alhambře, kde vyčistěte přízemí, patro a pak směřujte do bordelu. Poslední dva členové jsou ženy, tak opatrně, aby vás nepřekvapili – jsou navíc o dost odolnější.
Odměna 20,-

Záchrana V
7) Záchrana osadníků – Jeďte k Dodge u kterého je skupina osadníků na něž dorážejí vlci. Ochraňte je. Mezi dělníky je nekonečná munice zápalných lahví a právě ty musíte využít na podpálení okolních balíků slámy.Během toho likvidujte ostatní vlky. Když hoří všechny balíky, vlci se stáhnou.
Odměna 20,-

Pomoc na ranči III
– Za závěrečnou úlohu obdržíte mnohem větší navýšení statistik – kůň (+10).
4) Ukradené stádo – Vemte si koně a jeďte do nenápadné oblasti mezi skalami nedaleko ranče. Je tu banda zlodějů, kterou postřílejte. Pak proražte ohradu a stádo vyběhne ven na louku. Naveďte vedoucí krávy zpáítky na ranč do ohrady.
Odměna 10,-
5) Oddělení krav – Berte koně a zatímco rančer bude vést stádo podél ohrady, vy z něj odežeňte tři vybrané kusy do malé ohrádky. Nemusíte se bát, že do ohrady naženete nesprávnou krávu, neboť ty rozehnat nemůžete.
Odměna 10,-
6) Odvoz stáda – S rančerem jeďte na louku do Badlands, kde má své stádo. Nažeňte krávy k býkovi a rančer je poté povede k Dodge. Vy se starajte o překážky na cestě, neboť hned v průsmyku vás napadnou banditi (rančer vám pomůže, ale nesmí zemřít). U mostu do Dodge jsou bedny, které zničte svým koněm. Pak už jen doveďte stádo do města.
Odměna 10,-
7) Eskorta rančera – Rančer chce opustit města, takže ho doprovoďte. Kousek od Empire kolem vás projede vlak a vzápětí vás napadnou banditi. Rychle je postřílejte a doprovoďte rančera kaňonem k nádraží.
Odměna 20,-


 

Kapitola 15 – Boj na parníku

Pohovořte s náčelníkem na vršku pevnosti. Společně s ním a Soapym se vydáte k parníku. Tady vás ale přepadne Hollister a dynamitem málem zabije náčelníka. Musíte se mu postavit.
Krize (Hollister) – Hollister nejprve zpoza krytu hází dynamity. Staí se od nich držet dál a pipravit si zbraně. Po chvíli na vás vyběhne s Nedovou puškou. Už na počátku se ho snažte aspoň jednou trefit sniperkou. Potom přepněte na brokovnici a kryjte se za kameny. Když se Hollister přiblíží, napalte to do něj a utíkejte se schovat za jiný kámen. Hollister vydrží celkem dost, s puškou způsobuje brutální škody a především jde přímo po vás, takže nějaká přestřelka nemá smysl. Je to o tom znenádání tvrdě udeřit a utéct.
Jakmile Hollistera porazíte, celý zkrvavený se stáhne a sám si do ran strčí dynamity. Pokračujte k němu, načež vyběhne z krytu směrem na vás, aby vás explozí zabil. Jen od něj utečte co nejdál a počkejte až exploduje. Získáte jeho pušku a náčelník se s vámi rozloučí.

Ferguson
– Nedova puška sice nemá vlastní zásobník (pás), ale nabíjí a střílí velmi rychle. Navíc má obrovskou sílu.
– Poškození 9/10
– Rychlost střelby 8/10
– Nabíjení 6/10
– Munice 1 / 30 (45)

Se Soapym pokračujte k lodi, když na vás zaútočí banda magruderových vojáků. Kryjte se za balvany a puškou je postřílejte. Poté na lodi vyhledejte trezor. Soapy ho bez problémů otevře a najdete v něm část zlatého kříže. Vzápětí dorazí Reed.
Krize (Reed) – Kazatel je nebezpečný protivník a to hlavně díky svému unikátnímu koni, kterého nejde zabít. Reed se navíc dokáže sám léčit, to pokud se od vás vzdálí. Musíte tedy využít obyčejné koně v okolí a Reeda neustále pronásledovat. Reed používá jen revolver, takže nedělá zase tak velké poškození, ale pozor dejte hlavně na svého koně. Na boj s Reedem je obecně dobrá puška, ale pokud máte brokovnici a zdravého koně, vyplatí se vždy přijet k Reedovi nehledě na zranění, tvrdě ho zasáhnout a trochu se stáhnout.
Po poražení Reeda, mu nacpete hlaveň do tlamy a dorazíte ho. Kůň vám bohužel nezůstane, ale získáte šavli. Magruder mezitím vyšiluje.
Tip – Po dokončení této kapitoly získáte navýšení zdraví o posledních +25! Také můžete dokončit všechny vedlejší úlohy a navýšit statistiky na maximum.

Jezdecká šavle
– Mocná zbraň na malou vzdálenost. Má ještě větší dosah než Tomahawk.
– Poškození 6/10
– Rychlost střelby 10/10

Odměna VI
11) Blackbirdovi chlapi – Na skryté louce mezi rančem a Empire narazíte na bandu. Postřílejte je a pak ještě sejměte zbytek bandy, co dorazí na koních.
Celá banda mrtvá 30,-
12) Bob McCarty – V kaňonu pobijte skupinu banditů a dejte pozor na Boba, který střílí ze skalní brány. Až pobijete jeho gang, seskočí dolů a vrhne se na vás nožem. Má vlastní míru zdraví, ale vy ho musíte chytit, takže ho nejprve dostatečně poraňte a pak omračte.
Mrtvý 0,- / Živý 30,-

Pokerový turnaj IV
6) Empire Třetí kolo – Poslední kolo za nejvyšší odměnu.
Odměna 60,-


 

Etapa VI – Poklad

Zbývá získat poklad. Se Soapym si naplánujete schůzku na indiánském území. Vraťte se do Dodge.

 

Kapitola 16 – Napříč pustinou

U řeky se setkejte se Soapym. Velice rychle vás zajmou indiáni, ale jejich vůdce Mnoho šrámů vám vysvětlí, že jste synem léčitele, kterého Magruder tehdy povraždil i s indiány. Mnoho šrámů, tehdy ještě chlapec vás jako batole předal Nedovi a sám si vzal zlatý kříž, který tam Magruder tehdy nechal. Obě části kříže spojíte a Mnoho šrámů vám řekne, kam má být kříž umístěn. Sejděte dolů pro koně a s náčelníkem i Soapym jeďte do Badlands. U zničeného stavení vás přepadne Magruderova jízda. Postřílejte útočníky a dejte pozor na své přátele. Mnoho šrámů zůstane zde a vy se Soapym pokračujte k jezeru. Odtud jděte pěšky na vrcholek hory (v cestě je párek pum, tak opatrně). Nahoře dle rad Soapyho umístíte kříž a zjistíte, že Quivira leží hnad nad Magruderovými doly.

Locův dynamitový luk
– Nejmocnější luk, který vystřeluje dynamity, takže šíp po chvíli exploduje. Jde o velmi mocnou zbraň, s níž se dají likvidovat skupiny nepřátel na velké vzdálenosti.
– Poškození 10/10
– Rychlost střelby 6/10
– Nabíjení 8/10
– Munice 1 / 20 (30)


 

Kapitola 17 – Útěk z léčky

Magruderův strážce dělem střelí do skály a Soapy i ze zlatým křížem spadne dolů. Musíte mu pomoci. Vydejte se dolů z hory a cestou likvidujte nepřátele. Je jich tu spoustu, ale také tu je mnoho rozmístěných sudů s dynamity. Využijte toho a explozemi neřády zničte. Mezitím Soapy při mučení prozradí Magruderovi pozici Quiviry, ale podaří se mu utéct. Pokračujte až k úpatí hory, kde narazíte na Soapyho. Pošlete ho pro Claye. Mezitím dorazí Magruderův vlak a na něj jeho osobní strážce obr Dutchie.
Krize (Dutchie) – Dutchie ovládá dělo na vlaku a dokáže s ním pokrýt širokou oblast. Snažte se buď využít koně a objíždět vlak abyste stihli uhnout dělu anebo zaujměte pozici před vlakem. Každopádně se nejprve postarejte o řadové jezdce a poté střelce (kombinace bročky a sniperky je ideální). Potom se zaměřte na Dutchieho – vždy vyhlédněte, trefte ho sniperkou a rychle se schovejte než vás trefí koule.


 

Etapa VII – Závěr

Dorazí Clay a společně s ukořistěným vlakem prorazíte bránu Magruderových dolů.

 

Kapitola 18 – Magruderův důl

V areálu dolů se rychle zorientujte a najděte si kryt. Dejte pozor na střelce v oknech – nejde je zastřelit běžnými zbraněmi. Počkejte až Clay zprovozní dělo, chopte se ho a okna rozstřílejte na kusy.
Tip – Dělem jde zničit různé můstky, malé kůlny, či dřevěné konstrukce – využívejte toho a ničte nepřátele. 
Clay bude dělo posouvat po kolejích a vy likvidujte cíle. Na konci cesty, přehoďte výhybku (pozor na kulomety za rohem) a pak pokračujte. Pomocí dělo zničte posádky kulometů i úkryty v oknech. Na konci kolejí rozstřílejte bránu do vnitřku dolu (pozor na střelce u děla v okně). Uvnitř dole přehoďte další výhybku (v budce v koutě je pár zásob) a poté dělem zničte barikádu. Cesta do nitra dolu je konečně volná. Během jízdy koste další útočníky jež přibíhají z bočních chodeb. Dorazíte k další výhybce, kterou přehoďte a jeďte dál. Před vámi je větší jeskyně se zásobami (dynamity a léčení) – pokud potřebujete, seskočte od děla a vemte si je. V další větší jeskyni jsou nahoře kulomety, takže pozor na ně. Dorazíte až do kuhového sálu s otočnými kolejemi. Obraťte výhybku a zatímco vaši kolegové budou kruh otáčet, vy je s Clayem chraňte. Zůstávat stát na kruhu může dost zmást orientaci, takže raději střílejte z chodby. Clay vám pomůže svou pistolí, ale je to hlavně na vás. Využijte dynamity i kořalkové bomby. Až se kolej otočí, naskočte zpátky k dělu a pokračujte tunelem dál. Na jeho konci zničte barikádu. Jeskyně se začne pomalu hroutit, takže pošlete Claye pryč a dál půjdete sami.

Dorazíte do bájné Quiviry. Nepřátel je tu jako much, tak se kryjte mezi domy a postřílejte je. Nahoře na útesu je spousta dalších nepřátel a tihle navíc házejí dynamity a zápalné lahve. Dobře se kryjte a postřílejte je na dálku. Dorazíte k velkému schodišti u nějž leží šípy a léčení (obojí se bude hodit). Nad schodištěm je totiž Magruder.

Krize (Magruder) – Magruder nosí speciální zbroj a je imunní vůči všem zbraním. Navíc sám využívá unikátní brokovnici s extrémním poškozením, takže je nutné držet se od něj dál. Všimněte si, že v aréně je několik míst odkud ze země vyvěrají plyny – pomocí dynamitu (ideálně dynamitového luku) můžete plyny zapálit a to je právě klíč k Magruderově poražení. Neustále běhejte po aréně, kryjte se před Magruderem a ve správný moment ho nechte zpražit zapáleným plynem. V okolí je pár dalších šípů a léčení, takže nějaké zásoby máte, byť jich není mnoho. Když Magrudera dostatečně poškodíte, uteče nahoru na skálu.
Za Magruderem nemůžete a on na vás bude vrhnat dynamity. Buďte v pohybu a dávejte si zatraceně velký pozor, zda nestojíte na plynu – jeho zapálení by vás sejmulo. Mezitím vždy několikrát střelte do Magrudera, což ho občas rozzuří a hodí po vás celý balík dynamitů – tehdy bleskově zapněte rychlopalbu a dynamit trefte za letu. Exploze poškodí skálu a sál se začne hroutit. Asi po páté velké explozi se skála urve úplně a Magrudera zavalí. Zatímco on zůstane v hroutící se jeskyni, vy se za pomoci Mnoho Šrámů dostanete ven. A tím příběh končí.

Nockova puška
– Extrémně silná brokovnice s velkým dostřelem. Jedinou ranou skolí téměř každého.
– Poškození 10/10
– Rychlost střelby 6/10
– Nabíjení 4/10
– Munice /


 

Bonusy

Pokud dokončíte krom hlavního příběhu i všechny vedlejší mise (máte hru na 100%), získáte dvě další odměny.

Nockova puška (II)
– Vylepšená verze Nockovy pušku funguje podobně jako ta první, ale vystřeluje explozivní střely. V podstatě jde o něco na způsob granátometu.
– Poškození 10/10
– Rychlost střelby 6/10
– Nabíjení 4/10
– Munice /

Kůn reverenda Reda
– Reedův opancéřovaný kůń je extrémně udolný (téměř nejde zabít, natož uštvat). Bude se vyskytovat vždy u Magruderových dolů.