Hugo – Cesta kolem světa

Cesta kolem světa je další díl série. Tentokrát jde o díl zaměřený na zeměpis, přičemž znalosti jsou vyžadovány o poznání více než u Čarovné medicíny. Stále tu ale mluvíme o hře pro děti, takže neočekávejte žádný velký zádrhel, ačkoli si umím představit, že třeba v USA, kde mnoho lidí nemá ponětí o podobě světa, by s Hugem válčilo i značné procento dospělých. V našich podmínkách si ale myslím, že to takový problém není a i děti znají nějaké ty typické znaky Ruska, umí zařadit na mapu Kanadu a docvakne jim, že po evropských lesích se neprohánějí lední medvědi. I tak je ale evidentní, že Cesta kolem světa vyžaduje více znalostí a i navzdory klasicky dětskému přístupu by ji měli hrát děti minimálně školního věku.

Schéma hry se velice podobá tomu, co znáte z Čarovné medicíny – tedy nastolení problému (v tomto případě zamčená truhla s pokladem), řešení různých miniher s nápovědou (tentokrát v podobě červa) a po úspěšném splnění přijde konec. Herní doba se velice liší podle toho jaké máte štěstí, jelikož pro dokončení hry stačí najít a splnit 3 unikátní minihry, ovšem jejich pozice se generuje náhodně, takže můžete mít smůlu a strávit u hry třeba dvě hodiny anebo můžete mít štěstí a mít za dvacet minut hotovo. Samozřejmostí ale je, že když hru seženete a chcete hrát, tak vás bude lákat prozkoumat všechno a zkusit co nejvíce miniher.

Hodnocení – 60%
Délka – cca 1-2h


 

Návod

Postup ve hře je tradičně nelineární ale tentokrát si jednotlivé minihry nevybíráte, ale losují se nahodně. Se svým letadýlkem musíte cestovat po mapě světa a vyhledat tři unikátní speciální úlohy (s vyšší obtížnosti) za jejichž splnění získáte tři klíče a tím vlastně hra končí. Pokud tedy máte štěstí, zvládnete hru dokončit velice rychle ale pokud máte smůlu, můžete procestovat klidně celou mapu. Důležité je, že během cesty po mapě přicházíte o palivo, které můžete získat v závislosti na úspěšném vyřešení miniher (hodnotí se správnost a někdy i rychlost). Na vysokou obtížnost jsou pak tresty za špatné řešení nebo za velkou prodlevu markantnější.
Míst na mapě je zhruba 25, což není málo. Navíc se někdy stane, že v cílové destinaci namísto hádanky přijde odpočinková pauza, během níž vám červ akorát řekne pár nepodstatných informací o dané zemi. Rovněž můžete během dlouhých přeletů narazit na minihru, kdy letadlem kličkujete v mracích – musíte se vyhýbat bombám, bouřce i ptactvu, ale rovněž musíte sbírat benzín. Ještě zbývá dodat, že po opětovném návratu na místo splněné hlavní minihry vás čeká jiná (klasický náhodná) minihra, takže nemůžete hlavní úkoly plnit znovu a znovu.

 

Běžné minihry

1. Pexeso

Klasické pexeso s 20 obrázky. Nejde o nic těžkého akorát na vysokou obtížnost musíte být opravdu přesní, neboť vůle pro zisk benzínu se rychle snižuje.

 

2. Třídění dopisů

Tohle už je o znalostech. Z vody musíte tahat flašky s pohledy a třídit je do tří vaků podle toho, z které země pohled pochází. Jedná se o charakteristické předměty daných zemí, přičemž kultury zemí, které vám hra může vybrat jsou velice specifické a snadno odlišitelné, takže přiřazování by neměl být problém. Můžete narazit na vak Austrálie, Británie, Ruska, Peru, Keni, Španělska a USA. Bohužel, počet předmětů, které přiřazujete je jen asi pět pro každou zemi, takže po pár minihrách už se opakují.

 

3. Škrtání předmětů

Tohle je podobný úkol. Vždy se náhodně vylosují země (během jedné minihry jich je několik) a tři předměty, přičemž musíte škrtnout ty, které zemi nepatří. Možné země jsou opět hodně specifické, takže to těžké není. Můžete narazit na Mexiko, Brazílii, Grónsko, Norsko, Itálii, Tanzánii, Rusko, Saudskou Arábii, Indii, Čínu a Japonsko.

 

4. Barvení vlajek

Zdánlivě jednoduchý úkol jehož náročnost se s vyšší obtížností výrazně zvyšuje. Úkolem je zapamatovat si vlajku a pak ji nabarvit, tak jak vypadala. Na snadnou obtížnost máte barvit jen jednu a většinou známou vlajku, ovšem na vysokou obtížnost barvíte tři a klidně můžete narazit na takové chuťovky jako je vlajka Dominikánské republiky nebo Faerských ostrovů. V takových případech vám znalosti asi moc nepomohou a musíte spoléhat na paměť.

 

5. Kapela

Asi to bude mým hudebním hluchem ale s tímhle jsem fakt těžce válčil. Úkolem je napodobit ukázku hudby tak, že z osmi nabízených hudebníků, přesněji tedy hudebních nástrojů, vyberete tři a těm ještě vyberete jednu ze tří melodií, abyste vaši kapelu sladili s ukázkou. Nezdá se to, ale někdy je to vážně drsné, protože melodie některých nástrojů se od sebe liší jen minimálně. A aby toho nebylo málo, nehodnotí se jen správnost, ale i rychlost.

Zvířata co na nástroje hrají vcelku odpovídají uvedeným zemím, zato původ nástrojů je někdy dost mimo. Spíše jde spojení nástroje a země, která je pro něj typická. Takže opice hraje na tabla (Indie), krokodýl má trumpetu (USA), klokan má didgeridoo (Austrálie), slon má konga bubny (Kongo), kozorožec má dudy (Skotsko), doga elektronické klávesy (Německo), lama Panovu flétnu (Peru) a býk kytaru (Španělsko).


 

Hlavní minihry

1. Pošta

Nejlehčí z hlavních miniher. Úkolem je podle požadavku poštovního ptáka vybrat na slepé mapě jeho cílovou destinaci, přičemž pokud se spletete, pták dorazí ještě jednou. Není to zase tak těžké, neboť pták zmíní jak stát, tak i hlavní město kam míří. Možná města jsou hodně známá, takže kdo má povědomí o světě, neměl by mít potíže. Můžete narazit třeba na Mexiko City v Mexiku, Madrid ve Španělsku, Nové Dilí v Indii, Peking v Číně, Ottawu v Kanadě, Kapské město v Jihoafrické republice, Bogotu v Kolumbii, Ankaru v Turecku a další.

 

2. Střelnice

Docela drsná minihra, kde musíte pomocí deseti rajčat trefovat zvířata které nepatří do ekosystému na pozadí (může být poušť, les, džungle a možná ještě něco). Za zásah máte 9b, za špatný zásah -1b, ovšem limit pro dosažení klíče je 40, což je dost vysoko, zvláště když se většina zvířat pohybuje. Na těžkou obtížnost je za zvíře jen +7b, což znamená, že potřebujete šest správně trefených rajčat.

 

3. Pátrání

S přehledem nejtěžší úkol, který někdy dělal problémy i mě. 🙂
Nejprve uslyšíte hlas zloděje, který si musíte zapamatovat (pokud tedy tu danou řeč neovládáte) a zároveň podle jednoho předmětu (případně i hlasu) identifikovat světadíl a stát odkud pochází. Ta identifikace státu může být snadná, pokud dostanete třeba burger nebo kanystr s benzínem, ale i dost drsná, to pokud dostanete nějaký ne zrovna typický předmět. Když najdete správný stát, zbývá už jen identifikovat lupiče podle hlasu.