Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft

 

Titulní skladba

Další rok a další Tomb Raider. Zatímco první díl s námětem točícím se okolo vládců Atlantidy, i druhý díl zabývající se Čínou a drakem, lze považovat za pilíře, které tak nějak cvrnkli do nosu i neznalce série, třetí díl už je o poznání více zahalen oponou. Pod ní se ale ukrývá další nášup klasické Tomb Raiderovské akce. Už se sice píše rok 1998 ale podstata všeho je stále a stále stejná – opět krychlová síť v níž je vyřezaný herní svět, opět Lara s mnoha bouchačkami a opět dobrodružství plné hledání cesty, vyhýbání se překážkám, tlačení beden, střílení a dalších radovánek.

Ale i když je třetí díl založený na stejných principech, opět si udržuje svou laťku kvality. Namísto čtyř epizod jich třetí díl nabízí hned pět a tak se lze těšit na více rozličných lokací než u TR2. Tentokrát přijde na řadu Indie, Pacifické ostrovy, Nevadská poušť v USA, Londýn a dokonce Antarktida. Hra ještě navýšila svoji délku a zatímco v TR2 bylo levelů 18, tady jich je dokonce 20 a jsou ještě větší, ještě spletitější a ještě těžší. Třetí Tomb Raider je patrně vůbec nejdelším dílem série.

Zlepšilo se vyprávění příběhu, přestože jeho hlavní kostra, jakoby kopírovala první díl. Máme tu však spoustu postav a mnohem více dialogů než v předchozích dílech. Děj už není vyprávěn jen mezi jednotlivými misemi, ale většinou na nějakou tu dialogovou pasáž dojde na konci každého levelu. Bodem k dobru je mnohem lepší sonda do duše Lary, neboť se začíná rozkrývat její osobnost ctižádostivé a naprosto nelítostné dobrodružky, která ze své cesty neuhne ani za nic.

Hra umožňuje vybrat si posloupnost tří z celkem pěti misí. Tady však tvůrci zaškobrtli, neboť pokud budete mít smůlu, můžete si špatným výběrem pořadí dost zkomplikovat situaci. Rozhodně je dobré začít Nevadou, neboť tam Lara ztratí zbraně, takže budete mít dostatek času je opět vyhledat. Londýn by měl být na druhém místě, neboť je sice velice komplikovaný a plný hledání správné cesty, avšak není vyloženě těžký. Pacifik by měl být rozhodně poslední, neboť je velice náročný a může představovat obrovskou překážku pokud nemáte v malíku všechny Lařiny pohyby a přesně neznáte rozsah jejich schopnosti (např kam až dokáže doskočit nebo jak hluboko může být římsa, aby byla schopná ji za pádu ještě chytit). Vzhledem k velké nevyváženosti těchto tří misí se skoro zdá, že původně tvůrci neplánovali, aby je bylo možné hrát v libovolném pořadí.

Samozřejmě se najde i pár změn a novinek. Když pomineme řádku grafických vylepšení (lepší efekty střelby, počasí, lepší světla atd), máme tu výraznou novinku v podobě rozšíření pohybů Lary. Lara už dokáže sprintovat, plazit se a ručkovat po stropě (pokud je možné se zachytit), což znamená více kláves na její ovládání a nové typy překážek. Výsledek je zřejmý – akrobacie a hledání cesty je ještě náročnější než kdy dříve. Opět nechybí řádka ovladatelných vozidel, včetně čtyřkolky, člunu a dokonce kajaku.

Jestliže jsem u TR1 říkal, že nejde o casual záležitost, tak u TR3 musím konstatovat, že jde o ryzí hardcore hru, jejíž zdolání bude velice drsné i pro zkušené hráče. Připravte se na stovky úmrtí a loadingů, desítky hodin hraní a zdlouhavé rozplétání jednotlivých levelů. Situací, kdy pracně překonáte sérii překážek, jen abyste zjistili, že musíte zpátky, protože vám chybí nějaký předmět nebo jste přehlédli spínač, je ve hře fůra, stejně jako soubojů při nichž stačí jediná chybička a končíte.

Hodnocení – 70%
Délka – cca 18h


 

Návod

– Zelené drahokamy jsou pozůstatky po systému ukládání v konzolových verzích. Tam je možné ukládat hru jen s použitím krystalu. U PC verze je ukládání klasické (kdykoli) a krystaly slouží jako automatická lékárna.
– Po dokončení první mise (Indie) je možné zvolit si v jakém pořadí budete překonávat následující 3 mise (Londýn, Nevada a Pacifik). Níže uvedené pořadí je od nejlehčí mise po nejtěžší.

 

Lařino sídlo

Třetí návštěva sídla je ještě komplexnější než ta minulá. Sídlo nabízí propracovaný výcvik všeho možného. Základem je Larou koomentovaný nácvik pohybu v tělocvičně, kde se představí i nové prvky akrobacie – běh, plazení se a ručkování po stropě. Výcvik pak může pokračovat venku, neboť za zámkem je opět překážková dráha (oproti TR2 upravená), kterou lze překonávat na čas, přičemž součástí dráhy je nově i lehký nácvik střelby.

Sídlo ale nabízí i další druhy tréninku. Pokud na půdě posunete bednu, můžete se přes tajnou chodbu v pokoji s krbem dostat do druhé části půdy, kde je páka, jež dočasně otevře dveře pod schodištěm. Stihnout tam včas doběhnout je těžké, ale uvnitř najdete Lařin podvodní apartmán a v akváriu je též klíč. Klíčem lze odemknout zahradu, kde v TR2 bylo bludiště. Nově tu má Lara výcvikovou dráhu pro jízdu čtyřkolkou, kterou lze opět projíždět na čas.

Dále lze v přízemí sídla otevřít trofejní sál. Lara tu má artefakty z minulých dobrodružství – amulet Scionu z TR1 a dýku Xianu z TR2. Otevřením brány a opuštěním pozemku se výcvik ukončí.


 

Mise 1 – Indie

Kapitola 1 – Džungle

První kapitola začíná pěkně drsné. Už na samém začátku narazíte na smrtící pasti a nebude nouze ani o nepřátele, v čele s tygry (z TR2). Předmětů je ale vcelku hodně, takže obtížnost bojů je zatím nízko.

Nepřátelé – cca 19
Tajná místa – 6
Čas – cca 40:00

Secrety
1) Hned na počátku seskočte mírně doprava na rovné plošinky a opatrně skočte pod větve stromu (rohová plocha na okraji koruny). Je tu brokovnice a 2x munice uzi.
2) Během počátečního sjezdu skočte do levé části cesty a dále přeskočte větev až do koruny stromu. Je tu munice bročky a drahokam.
3) Po dokončení počátečního skluzu běžte doleva, kde je za zdí munice granátometu. Ve výklencích je ještě munice bročky a světlice.
4) Až budete procházet po padlém kmenu, všimněte si, že na jeho konci je dutina. Uvnitř jsou světlice a munice MP5.
5) V areálu vedle padlého kmenu je jeskyně, kde je páčka a balvan, před kterým budete utíkat. Na místě, kde balvan visel najdete úzký tunel s municí harpuny a raketou.
6) V lesním areálu, kde se zpoza stromů vyvalí koule skočte právě do míst odkud vyjížděli. Je tu díra v zemi pod kterou jsou bodce, ale též tunel s drahokamem a světlicemi.

Opice
– Opice jsou malé a zpravidla mírumilovné. Některé vás ale mohou napadat a též pokud zaútočíte na mírumilovnou opičku, bude se bránit.


 

Kapitola 2 – Ruiny chrámu

Hlavně do interiérů zasazený dlouhý level s řadou nových nepřátel a spoustou smrtících pastí. Už v tomto levelu TR3 dokazuje, že je komplikovanější než předchozí díl.

Nepřátelé – cca 30
Tajná místa – 4
Čas – cca 01:10:00

Secrety
1) V sále se sochou je v díře pod zemí páka, která otevírá jedno křídlo chrámu. Hned vedle páky je stěna, kterou lze odsunout. Uvnitř je místnost s 2x malou lékárnou, světlicemi a munici bročky. Jsou tu též pasti – koule a otrávené šipky, tak opatrně.
2) Po překonání dlouhé chodby s drtiči s bodci dorazíte do místnosti s mříží uprostřed. Jedna ze sloupu na okraji má dole kvádr, který posuňte a skočte na vršek středového sloupu. U stropu je díra s žebříkem, kterým vyleztre nahoru. Je tu munice bročky a munice MP5.
3) O místnost dál je pod vodou trojice pák. Jedna z nich otevře mřížku na opačné straně. Je tu velká lékárna, světlice a munice granátometu.
4) V druhém křídle chrámu budete procházet chodbou, kde je propast s bodci. Slezte opatrně dolů a prolezte dírou u bodců. Doplazíte se do místnosti s kobrou, drahokamem, municí Desert Eagle a municí uzi.

Kobra (+ Chřestýš)
– Záludný protivník číhající nejčastěji ve vysoké trávě. Nemůže se hýbat, ale plive jed. Jediný zásah způsobí, že začnete pomalu ztrácet HP a nezbude než se vyléčit. Pokud už trpíte otravou, je dobré se ujistit, že v okolí další kobry nejsou a až pak se léčit.
– V Nevadské epizodě se vyskytují Chřestýši. Jsou stejní jako Kobry, jen s hnědým zbarvením.

Socha Shivy
– Velmi smrtící nepřítel zobrazující boha Shivu s šesti pažemi. V rukách svírá meče a zblízka dovede být velmi nebezpečný. Socha snese hodně ran a navíc se dokáže krýt meči, takže je třeba střílet v momentě kdy se napřahuje k úderu.


 

Kapitola 3 – Řeka Ganga

Návrat do exteriérů s sebou přináší i čtyřkolku jako ovladatelné vozítko. Úroveň je významná tím, že zhruba v polovině se cesta větví a můžete si vybrat kudy se vydáte. Ačkoli je možné prozkoumat obě cesty, je to poměrně náročné, neboť začít musíte levou a po jejím projití je nutné velmi náročným skokem dosáhnout na konec pravé cesty a po ní se pak vracet zpět.

Nepřátelé – cca 37
Tajná místa – 5
Čas – cca 55:00

Secrety
1) Hned v úvodní oblasti je vpravo na snahu nad řekou žebřík po kterém přelezte do jeskyně. Přeskákejte po skalách až do malé svatyně. V ní jsou šikminy po nichž přeskákejte nahoru, kde je drahokam, velká lékárna a munice bročky.
2) V první jeskyni, kterou budete na čtyřkolce projíždět (skoro na počátku) je propast do které lze slézt po žebříku. Dole je velká lékárna, světlice a munice bročky.
3) Na křižovatce (krátce po otevření dveří tlačítkem) berte levou cestu. Až vyskočíte na kamenný most nad propasti, slezte ze čtyřkolky a skočte do otvoru u skal vpravo. V malé jeskyňce je drahokam, munice uzi a munice harpuny.
4) Opět na levé cestě v místě, kde je strmá propast si všimněte výstupků na skále vedoucí okolo oblasti. Přeskákejte po nich až do malé jeskyně v níž je malé lékárna a munice Desert Eagle.
5) V místě kde se obě cesty spojují je velká vodní plocha a nad ní je opět série skalních výstupků po nichž lze přeskákat a přeručkovat až do malé jeskyně s drahokamem, municí bročky a municí harpuny.

Sup
– Sup je přibližně stejně nebezpečný pták jako byl orel v TR2. Díky jeho tmavému zbarvení může být těžké ho včas odhalit. Naštěstí nevydrží moc.


 

Kapitola 4 – Jeskyně Kaliya

Malý ale zato velmi spletitý level, jehož podstatná část se odehrává v bludišti. Na závěr se představí první boss.
V úrovni lze získat granátomet. Ten je přímo na očích v aréně s bossem. Prakticky ho nejde minout.

Nepřátelé – cca 15
Tajná místa – 0
Čas – cca 10:00

Boss 1 – Tony

– Tony je hledač pokladů omámený jedním ze čtyř meteoritických kamenů, konkrétně kamenem Infada. Díky němu dokáže Tony levitovat a ovládat živel ohně. V praxi to znamená, že Tony promění vodu v aréně na lávu a může vás jediným zásahem svých ohnivých projektilů podpálit. Pak jste v podstatě předem mrtví.
– V boji se snažte využívat skoky do stran. Je to dobrá metoda, jak mířit na Tonyho a zároveň uhýbat jeho střelám.


 

Mise (2) – Nevada

Kapitola 5 – Nevadská poušť

Přesun do Nevadské pouště znamená především časté výskyty hadů a plno náročných skoků. V této úrovni lze získat uzi.
V závěru úrovně si opět otestujete čtyřkolku, tentokrát v pouštní variantě. Bohužel si ji užijete jen na pár desítek metrů.

Nepřátelé – cca 29
Tajná místa – 3
Čas – cca 01:05:00

Secrety
1) V první jeskyni budete skákat přes díry pod nimiž je ostnatý drát. Na jednom místě ale chybí a tudy můžete skočit dolů. Krom několika hadů tu najdete drahokam, malou lékárnu a světlice.
2) V druhé větší oblasti s řekou budete skákat přes mnoho skalních výstupků. Z jednoho z nich se lze spustit na spodní římsu, kde je díra ve skále a munice Desert Eagle a munice MP5.
3) V oblasti s velkým kolem je v koutě skála. Podplazte se pod ní a v rohu najdete otvor s Uzi.

Dělník
– Vousatec, který Laru napadne pěstmi, pokud ji zmerčí. Není moc nebezpečný a po pír ranách padne. Chce to si ho jen zavčasu všimnout.


 

Kapitola 6 – Vysoce zabezpečená základna

Na konci minulé kapitoly se Lara vysekala na čtyřkolce a skončila ve střežené věznici bez svých věcí. I v minulých dílech jste vždy jedenkrát za hru ztratili své zbraně, ale tentokrát nemáte ani munici a ani lékárny. Vše je třeba hledat znovu a navíc využívat pomoc ostatních vězňů pro likvidaci stráží.

Nepřátelé – cca 16
Tajná místa – 2
Čas – cca 01:15:00

Secrety
1) Na počátku budete opuštět vězeňský blok skrze šachtu ve zdi. Nacházejí se tu dvě bedny, které odtlačte tak, abyste se dostali za tu druhou – je pod ní malá lékárna.
2) Až konečně získáte bouchačky, vraťte se až do chodby, kde jste v šachtě našli druhý žlutý bezpečnostní klíč. Zbavte se zdejšího strážného a jeho kartou odemkněte dveře v chodbě – je v nich granátomet.

Desert Eagle
– Legendární pistole, která je těžká, masivní ale také extrémně silná. Je to taková královna pistolí, alespoň co se impozantnosti týče.
– V TR3 Desert Eagle zdánlivě nahrazuje magnum/automatic pistole, ale ve skutečnosti se od nich velmi liší. Desert Eagle střílí pomalu, ovšem její síla se téměř vyrovná síle brokovnice. Výhodou je přesnost a značný dostřel.

Vojenská policie
– Strážníci věznice jsou vybaveni různými zbraněmi a představují tak bohatou skupinu lidských nepřátel. Základní strážci mají jen obušky, ale ti pokročilejší mohou pistole i automatické zbraně.
– Umírající ozbrojenci (to platí i pro Konstábly, Žoldáky a další) vždy vypálí poslední kulku, když se hroutí na zem. Dejte na to pozor a včas se kryjte. 

Německý ovčák (+ Husky)
– Pes se jako nepřítel objevil už v TR2. Tehdy šlo o dobrmana. Německý ovčák je zhruba stejně nebezpečný a stejně odolný.
– V Londýnské misi se vyskytuje jiný pes nerozpoznatelné rasy. Je v podstatě stejný, akorát vypadá dost zuboženě
– V misi v Antarktidě se zase vyskytuje Husky. Je opět stejný jako ostatní psi, jen s jiným vzhledem.


 

Kapitola 7 – Oblast 51

Jedno z nejstřeženějších míst světa versus Lara. Je vůbec zvláštní, že hra se nebojí likvidovat Amíky jak na běžícím pásu, přičemž jediný důvod je ten, že Lara chce najít co hledá bez ohledu na to kolik životů to bude stát.
Úroveň je legendární celou řadou věcí, včetně mrtvol mimozemšťanů, kosatek a dokonce je zde UFO, v němž Lara najde další meteoritický kámen (tentokrát bez bosse).

Nepřátelé – cca 39
Tajná místa – 3
Čas – cca 01:10:00

Secrety
1) V pevní venkovní oblasti je chlápek s automatem. Zabijte ho dříve než aktivuje panel poblíž, jinak se secret uzavře. Pak slezte dolů, kde bude v rohu malá otevřená šachta s drahokamem.
2) V místnosti s jeřábem a raketami zničte mříž ventilační šachty na okraji. Je za ní šachta vedoucí k drahokamu.
3) Až otevřete vrata do UFO, vylezte po žebříku na vršek šachty v níž se nachází a přeskákejte po nosnících až k nově otevřeným dveřím (nedaleko můstku). Uvnitř překonejte laserové pasti a v bazénku s kosatkami najdete drahokam. Tento secret výborně ukazuje, že drahokamy neměly sloužit jako lékárny, jelikož při seskoku na dno šachty přijdete o více HP, než kolik vám drahokam přidá.

MP5
– Samopal MP5 je ekvivalentem M16 z minulého dílu. Je přibližně stejně účinný a stejně dlouho trvá než je připraven ke střelbě.
– Je zvláštní, že se autoři rozhodli pro vizuálně jinou zbraň, když její vlastnosti jsou prakticky totožné s M16.


 

Mise (3) – Londýn

Kapitola 8 – Přístaviště Temže

Celá Londýnská mise je děs a běs. Komplikovanost levelů je extrémní a jejich průchod je silně nelineární. Už první level na střechách je velmi komplikovaný. Hledání správné cesty je obtížné, neboť je třeba zvažovat i vertikální rovinu.

Nepřátelé – cca 26
Tajná místa – 5
Čas – cca 01:10:00

Secrety
1) Hned na počátku přeskočte šikmou střechu vpravo. Dopadnete na malý dvorek odkud pokračujte přes střechy na jeřáb a z něj dolů. Pod koncem ramene jeřábu je smrtící ostnatý drát ale za ním je šachta, kam vlezte. Najdete malou lékárnu a raketu.
2) Pod první sklápěcí deskou (v místě, kde končí lanovka) je pod vámi můstek končící dveřmi a po stranách dveří jsou okénka. Tím vlevo budete muset projít, ale pokud přeručkujete i do těch vpravo, najdete v tom druhém munici bročky (v prvním okénku je munice bročky taky, ale nepočítá se jako secret).
3) Až budete na vršku střechy skákat do šachty v níž jste vypnuli oheň, skočte nejprve na okraj střechy. Ze strachy střechy je žebřík a dole na balkonu raketa.
4) Na střeše katedrály (v závěru levelu) odtlačte spodek sloupu uprostřed tak, abyste mohli vyskočit na střechu v chodbách. V jednom koutu mezi stříškou a oknem je klíč katedrály. Je to vůbec poprvé, co tajná oblast obsahuje úkolový předmět. Mnohem zvláštnější je, že klíčem vlastně nejde nic odemknout, takže secret vám poslouží jen pokud chcete zpřístupnit bonusový level.
5) Opět na vršku katedrály obejděte věž a v rohu si všimněte plošin pod vámi. Seskákejte po nich a v malém výklenku najdete velkou lékárnu.

Žoldák SLinc
– Žoldáci Sophia Leigh Incorporated jsou nebezpeční hoši s automatickými zbraněmi. Vydrží docela dost, jelikož nosí neprůstřelné vesty. Naštěstí jich moc nepotkáte.

Konstábl
– Běžný Londýnský strážník, který ale přítomnost Lary na nepovolených místech respektovat nebude a tak není jiná možnost než ho zabít. Využívá jen pistoli a není moc silný.


 

Kapitola 9 – Aldwych

Slavná Londýnská ulice a neméně slavná uzavřená stanice metra pod ní. Komplikovanost úrovně je extrémní. Plno tunelů, šachet, spínačů, dveří… jedná se o jeden z nejkomplikovanějších levelů celé hry.

Nepřátelé – cca 29
Tajná místa – 5
Čas – cca 01:25:00

Secrety
1) Až budete propadávat vertikální šachtou se snižujícím se ventilátorem, všimněte si plošinky v dolní části šachty. Musíte sem opatrně lézt už během propadávání, takže máte jen jeden pokus. Chce to hojně využít ručkování a dostat se na plošiny nad cílovou plošinkou a pak už se jen spouštět níž a níž. Na cílové plošince vás čeká drahokam a munice MP5.
2) Na nástupiští, které je plné bahna je vzadu šachta – rozstřelte ji a uvnitř najdete munici bročky.
3) Ve zdobeném sále s trůnem je jeden závěs stažený až na zem – proskočte za něj a seberte hvězdu. Až budete ve stanici, kterou je třeba odemknout lístek, otevřte pomocí hvězdy dveře do malé kanceláře za okny. Uvnitř je ventilační šachta na jejímž konci je drahokam.
4) Až pomocí paličky odemknete zapečetěné dveře (na stanici, kde je secret výše) najdete za dveřmi tlačítko otevírající poklop do vagonu. Nad tlačítkem ním je šachta s raketou.
5) Ke konci uvidíte z jedné díry ve zdi utíkat chlápka. Nezabíjejte ho a běžte za ním až ke dveřím z nichž vyjde druhý chlápek (jinak by z dveří nevyšel). Nyní oba zabijte a v za dveřmi aktivujte tlačítka. Nyní se vraťte do vlaku, přejeďte zpátky a směřujte až na stanici nad skladištěm (dírou z nástupiště dolů na koleje, do skladu a nahoru přes poklop). Tady se otevřely dveře a v nich najdete velkou lékárnu, munici MP5, munice Desert Eagle a hlavně raketomet!

Raketomet
– Raketomet je extrémně silný a narozdíl od granátometu letí jeho projektily po přímce, takže se hodí i na vzdálenější cíle. Bohužel samotná raketa letí pomalu a připravit raketomet k palbě také chvíli trvá, takže na rychle se pohybující cíle je nevhodný.

Zatracený
– Zdánlivě obyčejný pobuda, který pobývá se svými kumpány v metru. Nosí zapálené pochodně, kterými vás mohou praštit a dokonce podpálit, což je průšvih.
– Později vyjde najevo, že Zatracení byli původně zaměstnanci DL Incorporated, ale Sophia je využila jako laboratorní krysy pro své pokusy s kosmetikou, což jim znetvořilo tváře. V následující kapitole už budou Zatracení vašimi spojenci a napadnou vás jen pokud na ně zaútočíte.


 

Kapitola 10 – Lud’s Gate

Temné kanalizace plné pastí a Londýnské muzeum. Úroveň se opět vyznačuje dvojicí cest, kdy si vyberete, kterou budete postupovat.
V úrovní se nachází UPV vozítka, což jsou takové miniponorky, jež vám usnadní podvodní pasáže. Z UPV lze navíc střílet stejně jako harpunou, ale musíte mít munici.

Nepřátelé – cca 20
Tajná místa – 6
Čas – cca 01:15:00

Secrety
1) Hned na počátku v místnosti s dvěma bazénky běžte doleva. Překonejte chodbu se snižujícím se stropem a dojdete do místnosti, kde je dole natažený ostnatý drát. Opatrně seskočte níž a zachyťte se římsy nad drátem. Přeručkujte doprava, kde v šachtě najdete velkou lékárnu a světlice.
2) Až budete o kousek dál šplhat dlouhou vertikální šachtou, vylezte zhruba na úroveň červeného světa a skočte za sebe. Je tu otvor s raketou.
3) V místnosti s propastí a dvěma sarkofágy se cesta větví. Vydejte se delší cestou (nahoru mezi sarkofágy). Až seskočíte na vršek sfingy, všimněte si vysokého sloupu poblíž a skočte na něj. Z něj přeskočte na římsu po straně sálu, kde je drahokam a 2x raketa.
4) Opět v delší větvi cesty je u paty sfingy schodiště ke dveřím. Vyskočte na římsu nad dveře a z ní do úzké modré šachty – je tu velká lékárna a raketa.
5) Uvnitř skladu s potápěčem a konstáblem je pod vodou díra a v ní munice Desert Eagle.
6) Tohle je hodně drsný secret. Až vplavete do skladu s potápěčem, musíte zabránit tomu, aby si vás nepřátelé všimli a spustili alarm. Co nejvíce se tedy držte pod vodou a na souši se pohybujte u země. Až se dostanete k potápěči dostatečně blízko, sejměte ho něčím velmi silným (klidně raketou), aby nestihl uniknout a uzavřít bránu k secretu. Když to vyjde skočte do vody vedle něj, kde je cesta do zatopené místnosti s drahokamem, velkou lékárnou, 4x municí harpuny a dokonce UPV!


 

Kapitola 11 – Město

Poslední úroveň vražedné Londýnské epizody nabízí střechu mrakodrapu a hlavně boj s bossem.

Nepřátelé – cca 1
Tajná místa – 1
Čas – cca 10:00

Secrety
1) Až doskáčete na můstek, kde je tlačítko jež otevře poklop, projděte pod poklopem a přeručkujte po rohu budovu. Pod sebou uvidíte úzkou šachtu v níž je velká lékárna a raketa.

Boss 2 – Sophia Leigh

– Sophia Leigh, majitelka kosmetické firmy SLinc vlastní třetí mateoritický kámen, zvaný Oko Isis. Díky němu může vrhat blesky, které jsou velmi nebezpečné.
– Nesnažte se Sophii zastřelit jakmile ji zahlédnete. Je třeba se k ní dostat, takže skákejte po plošinách, lezte nahoru a vyhýbejte se projektilům Sophie. Až dorazíte téměř na její úroveň, přeskočte na druhý konec můstku než kde stojí ona a střelte do rozvaděče. Kovová podlaha začne probíjet a Sophie dostala ránu, načež zmizí. Nezapomeňte pak tlačítkem na druhé straně můstku proud zase vypnout, ať nedopadnete stejně.


 

Mise (4) – Ostrovy Jižního Pacifiku

Kapitola 12 – Pobřežní vesnice

Pacifická mise připomíná dovolenou na pláži, ale jen zpočátku. Mise je plná záludných pastí, velmi komplikovaných akrobatických překážek i nepřehledného terénu. Pochopitelně dojde i na hodně vody a džungle, a to už v této úvodní kapitole.
V úrovni se nachází harpuna.
Tento level má oficiálně 3 secrety uváděné ve statistikách, jenže vinou bugu tu je o jeden secret víc.

Nepřátelé – cca 26
Tajná místa – 3 (4)
Čas – cca 55:00

Secrety
1) Hned na počátku vylezte na skálu uprostřed vody a z ní přeskákejte po stupínkách u útesu až k místu, kde je munice MP5.
2) Vydejte se cestou skrze chatrč a jeskyni (klíč je pod vodou v počáteční oblasti) a až dorazíte na visutý můstek do chrámu, skočte z něj na útesy vpravo. Na konci je munice granátometu.
3) Vydejte se cestou skrze džungli (stačí seskočit z mostu). Na větvi stromu, kde je červený hadí drahokam je ve skále výklenek a v něm munice Desert Eagle.
4) V druhé části vesnice (po překonání jámy s bodci) se vydejte vpravo – narazíte na zastrčenou jeskyni s munici bročky a munici MP5.

Domorodec
– Nebezpečný obyvatel ostrovů. Vystupuje ve dvou variantách. Ta první útočí zblízka svojí ozubenou sekerou. Druhá verze je nebezpečnější, neboť střílí otravné šipky. Je třeba mít se před nimi na pozoru.


 

Kapitola 13 – Místo havárie

Drsný level plný nepřátel z řad dinosaurů. Už z TR1 se vrací Velociraptoři, dojde na dalšího T-Rexe a nebude chybět ani nový druh.

Nepřátelé – cca 62
Tajná místa – 3
Čas – cca 01:15:00

Secrety
1) Až na počátku budete skákat přes bažinu, doskákejte až do rohu oblasti, kde je ve skále díra s 2x municí MP5.
2) V zalesněném areálu, nad oblastí s T-Rexem vyskočte na tlustou větev ve stromě (je na ní lékárna). Odtud skočte na větev poblíž, kde jsou světlice.
3) Až budete v dalším zalesněném areálu lézt po větvích směrem k visícímu raptorovi, skočte na nejvyšší větev poblíž budovy. Je na ní munice MP5.

Compsognathus
– Malý zelený dinosaurus představující zhruba takové problémy, co přerostlá krysa. Je slabý a snadno zabitelný pár ranami z pistole.


 

Kapitola 14 – Soutěska Madubu

Velmi náročný level s novým ovladatelným vozítkem – kajakem. Veslování v kajaku je však velmi náročné a hodně těžko se určuje správný směr plavby.

Nepřátelé – cca 16
Tajná místa – 3
Čas – cca 45:00

Secrety
1) Na počátku se vydejte cestou vlevo. Až v jeskyni otevřete bránu na útes vedle vodopádu, skočte na plošinu v jeskyni přímo uvnitř proudu vody. Dole je munice MP5. Tento secret lze minout jen když se vydáte opačnou cestou (vpravo).
2) V oblasti, kde polezete po skalách (stále levá cesta) uvidíte za rohem chatrč na útesu. Přeskákejte po římsách až k chatrči a uvnitř najdete velkou lékárnu a raketu.
3) Když s kajakem překonáte peřeje pod nimiž jsou bodce a čepelová past, zatočte doleva pod vodopád, kde je drahokam.

Kimodo
– Malý zelený ještírek. Sice nevydrží moc, ale plive jed, což z něj číní nebezpečného protivníka.


 

Kapitola 15 – Chrám Puny

Malá, ale velice náročná úroveň plná komplikovaných pastí.

Nepřátelé – cca 9
Tajná místa – 1
Čas – cca 10:00

Secrety
1) Až se po překonání pastí vrátíte do počáteční oblasti, vydejte se znovu nahoru po schodišti. V místnosti s dvojitým schodištěm skočte proti zdi a zachyťte se za ornamenty po kterých lze přeručkovat do díry v koutě. Uvnitř je velká lékárna, světlice a 3x munice Desert Eagle!

Boss 3 – Puna

– Puna je pradávná ještěrčí bytost, která díky meteoritickému artefaktu dokáže šlehat blesky. Jediný zásah, rovná se Lařina smrt. Puna vždy vypálí čtyři blesky, načež zeleným bleskem vyvolá Kimoda. Pak se situace opakuje. Aby toho nebylo málo, Puna je zranitelný jen když střílí blesky, jinak je chráněn štítem.
– V aréně sice jsou dvě malé lékárny, ale ty vám v boji nepomohou. Taste ideálně Desert Eagle a vyhýbejte se bleskům díky skokům do stran, přičemž Punu střílejte. Když se objeví Kimodo, rychle ho zničte a dál se věnujte Punovi. Potřebuje asi 10-12 střel z Desert Eagle, což je dost a vy si nemůžete dovolit udělat jedinou chybičku.
– Pokud máte raketomet, můžete zkusit Punu trefit a pak ho dorazit Desert Eagle, ale bude těžké najít dostatek času na výstřel rakety.


 

Mise 5 – Antarktida

Kapitola 16 – Antarktida

První Antarktická kapitola představuje nový prvek a to umrzání. Lara pod vodou vydrží jen pár sekund, neboť pokud se ukazatel mrznutí naplní, začne prudce ztrácet zdraví.

Nepřátelé – cca 30
Tajná místa – 3
Čas – cca 55:00

Secrety
1) Až přijdete na záď lodi, obejděte ji zleva. Ve skále narazíte na díru a v ní drahokam a munici MP5.
2) Jakmile se vydáte se člunem soutěskou, po levici budete mít díru ve zdi. Vlezte tam a prolezte tunelem až k místnosti s velkou lékárnou, malou lékárnou a municí granátometu.
3) Za otevřenou bránou propátrejte vodu. Nachází se tu výklenek s klíčem. S ním se vraťte až na počátek k lodi a odemkněte chatrč. Krom psa je uvnitř drahokam, světlice a munice uzi.

RX Technik
– Ozbrojený výzkumník přítomnost Lary nevidí rád. Je vyzbrojený jen pistolí, takže nepředstavuje moc velkou hrozbu. Přesto je dobré na něj dávat pozor.


 

Kapitola 17 – Doly RX-Tech

Komplikovaná úroveň s důlními vozíky, alias dalším ovladatelným vozítkem. Lara si zahraje na Indiana Jonese a bude to jízda, neboť je třeba udržovat potřebnou rychlost, vyhýbat se překážkám a ještě včas přehazovat výhybky. I klasická část úrovně je náročná kvůli přítomnosti mutantů.

Nepřátelé – cca 24
Tajná místa – 3
Čas – cca 01:05:00

Secrety
1) Na hlavní křižovatce kolejí vyskočte na vršek budovy. Na opačné straně se chyťe jejího okraje, přeručkujte k žebříku, sešplhejte po něm a skočte za sebe, kde se zachyťte díry ve skále. Uvnitř je malá lékárna a munice granátometu.
2) V oblasti s páčidlem je ve skále otvor. Skočte na skálu, zachyťte se a přeručkujte do otvoru, kde je tlačítko. Nyní se otevřely dveře v secretu výše, takže opět přes vršek budovy skočte do díry ve skále. Za dveřmi je areál s kolejemi a jedním mutantem. Je tu drahokam, munice Desert eagle a munice MP5.
3) Až dorazíte k chrámu, projděte kolem něj doprava a tady opatrně seskočte na plošinu v průrvě. Je tu jeskyně s velkou lékárnou a municí Desert Eagle.

RX Mutant
– Zmutavaní RX výzkumníci. Vyskytují se v několika variantách. První varianta je poloviny těla bez nohou, která se plazí po zemi a plive jed. Je poměrně odolný ale je snadné udržet si od něj odstup.
– Druhá verze už má i nohy a je výrazně větší a tužší. Tito mutanti potřebují až 5 střel z Desert Eagle a zblízka udělují velké poškození.

RX Voják
– Vojáci RX jsou chlápci v bílých kombinézách. Nosí samopaly anebo rovnou plamenomet, což je činí dosti nebezpečnými. Vojáci RX jsou však agresivní až v závěrečné kapitole, zatímco v této budou Laru ignorovat.


 

Kapitola 18 – Ztracené město Tinnos

Vzpomínáte na vražedný Chrám Xianu z TR2? Ztracené město jde ještě dál. S přehledem se jedná o nejdelší a nejkomplikovanější level TR3 nabitý smrtícími pasti a silnými nepřáteli až po okraj. Zároveň jde o jeden z nejdelších levelů celé série.

Nepřátelé – cca 90
Tajná místa – 3
Čas – cca 01:35:00

Secrety
1) Na první části mostu přeskákejte až do jeskyně odkud vylétají vážky. Je to těžší než se zdá, neboť musíte z vršku zadní brány přeskákat po neviditelných plošinách (lze je zviditelnit jen světlem – ideálně světlicí) na vršek přední brány a odtud do jeskyně. Uvnitř je malá lékárna, munice Desert Eagle a munice granátometu.
2) V části chrámu, kde je bahno se dostaňte na most vedoucí do svatyně s maskou. Odtud seskočte na plošinku pod mostem – je tu škvíra a v ní páčka. Aktivací páčky dojde k pádu kamenu ve vstupní hale chrámu – natlačte kámen pod žebřík a vylezte do tajné komnaty. Je tu drahokam a velká lékárna.
3) Tohle je drsné. Ve vertikální místnosti se sklápějícími plošinkami je na konci můstku tunel se spínačem, který dočasně otevře místnost pod mostem do chrámu (tam, kde jste prvně potkaly mutanty). Je třeba páčku stlačit a sprintovat dolů, přes zatopenou místnost, přes síň s paprskem a přes vstupní halu až na most, tady seskákat dolů a vběhnout do tajné místnosti. Odměnou je drahokam, velká lékárna a munice Desert Eagle. 

Vosa Tinnosu
– Malá zeleně svítící hmyzí mrška, která vyletá z průrv a jeskyní. Útočí jen zblízka kusadly a díky světlu je snadno rozeznatelná. Vos je spousta a zdánlivě se respawnují, neboť z jedné skuliny jich klidně vylétne více než deset. Ve skutečnosti je ale lze vystřílet.

Mutant Tinnosu
– Plnohodnotný mutant je velká černá bestie. Je extrémně odolný a plive velmi zraňující bleskové projektily. Naštěstí jich nepotkáte mnoho, nicméně i tak bude každý z nich vážnou překážkou.


 

Kapitola 19 – Meteoritická jeskyně

Závěrečná úroveň je malá a nabízí především bossfight. Smrt bosse však ještě není všechno a tak je třeba ještě trocha akrobacie a dokonce boje s řadovými nepřáteli.

Nepřátelé – cca 7
Tajná místa – 0
Čas – cca 10:00

Boss 4 – Mutovaný Mark Willard

– Zrádný Willard po aktivování všech meteoritických kamenů zmutoval do podoby smrtícího pavouka. Willard nyní disponuje několika útoky. Ty základní jsou vedeny zblízka jeho kusadly, ovšem pokročilý útok je vypálení zelené masy energie, která se automaticky zaměřuje na Laru a která ji na jediný zásah zabije. Tento útok prakticky nejde přežít a tak je naprosto nezbytné zajistit, aby k němu nikdy nedošlo.
– Likvidace Willarda spočívá v pobrání všech čtyř meteoritických kamenů a jeho následného ochromení. Ochromit Willarda můžete kdykoli dostatečně silným zraněním, ale dokud jsou v aréně meteority, vždy se po chvíli zregeneruje. Přesto je nezbytné Willarda průběžně ochromovat, to aby neměl čas provézt vražedný útok.
– Postup boje je v podstatě striktně daný. Začněte tím, že Willarda bleskově ochromíte (nejlépe Desert Eagle – 10 střel). Jakmile se začne hroutit, sprintuje pro první meteorit, rychle se vraťte a jen co se Willard zvedne, palte do něj znovu. V žádném případě nesmí stihnout vypálit masu energie. Opakujte postup a až Willarda omráčíte po sebrání posledního meteoritu, rozprskne se, jelikož už ho nemá co regenerovat. Celkem tedy potřebujete 50 kulek Desert Eagle, což je zatraceně hodně, ale můžete si pomoci i MP5, či raketometem.
– Tento bossfight svojí náročností dalece převyšuje Natlu i Bartoliho (draka). Dokonce i v celé TR sérii jde patrně o nejnáročnější bossfight vůbec! To ale neznamená, že Willard je obecně nejmocnějším záporákem. Spíše jde o to, jak je bossfight nastaven a že stačí jediná chybička, jediné opoždění se, a Lara je mrtvá.
– PS – pro potřeby obrázku jsem Willarda fotil, když připravuje svůj vražedný útok (ono ho to pak lépe osvítí), nicméně momentka na obrázku je vlastně vteřina před smrtí Lary.


 

Bonus

Kapitola 20 – Všichni svatí

Bonusová kapitola, která se přehraje pokud naleznete všechny secrety. Odehrává se uvnitř katedrály během Londýnské mise, takže se zdá, že původně mělo jít o klasický level spadající právě do Londýnské části hry.

Nepřátelé – cca 2
Tajná místa – 0
Čas – cca 30:00


 

Zajímavosti

Lara potřetí
– Třetí Lara se od té minulé neliší prakticky vůbec.Tedy vzhledově. Jelikož charakterově se Lara začíná vyvíjet. Více jí to žvaní a tak lépe projevuje svoji osobnost.
– Živou Larou se protentokrát stala Neil McAndrew a myslím, že jde konečně o vcelku solidní volbu. Může být lépe (a také bude), ale Neil už konečně vypadá jako Lara.
– Z postavičky Lary se stává hotová celebrita. Přestože jde o fiktivní a navíc herní postavu, Lara se objevuje ve Španělských reklamách na Seat Ibiza, Cordoba, Aroza a Alhambra. Reklamy jsou koncipované tak, že se Lara dostane do nebezpečné situace, načež si v inventáři vybere auto s jehož pomocí unikne. Jednoduché. Podobně vypadají i reklamy na energetické nápoje Lucozade – opět nebezpečná situace a opět reklamní energy drink z inventáře. Postava Lary byla rovněž na obalu čokoládových tyčinek společnosti True Confections. Tyčinky měly různé příchutě a na každé z nich byla nějaká Lařina průpovídka. Z postavičky Lary se zkrátka stal fenomén, marketingová postava ale i sexsymbol.

Podtitul
– Potřetí a pořád bez významu. Dokonce i bez skrytého významu. Zdá se, že podtituly Tomb Raiderovské série jsou jen výkřiky do tmy, ale to se časem změní.

 

Obleky

Bojový

– Lařin polovojenský oblek, který používá během výcviku v sídle. Oproti TR2 má rovnou maskáčové kalhoty. Holt, Lařina dobrodružství jsou z nějakého pofezřelého důvodu čím dál drsnější.

Klasický

– Klasika z TR1 a TR2. V třetím díle jej Lara nosí jen během mise v Indii, tedy na 4 kapitoly. To znamená více než dost prostoru na nové oblečky.

 

Nevadský

– Nevadský oděv je velmi podobný bojovému z výcviku. Má jen jinou barvu kalhot. Vypadá to, že Lara se s oblékáním moc neobtěžuje ani když míří na jedno z nejstřeženějších míst světa. Kdekdo by čekal oblek alá bojové komando, ale Laře stačí jen ty modré maskáče.

Catsuit

– Catsuit, neboli přiléhavý jednodílný elastický oblek je jako dělaný na citlivou prácičku, kterou je noční vloupačka během Londýnské mise. Jsoi lidé, co Catsuit na ženě považují za sexy oděv. Že by Lara zkoušela zapůsobit na ty tucty žoldáků, hlídačů a pobudů, co potká?

Pacifický

– Podprsenka a zelené šortky. Je to skoro jako oděv na dovolenou na pláži, ale Lara jej používá během Jihopacifické mise.

Antarktický

– Vzpomínáte na Tibet, kdy si Lara vystačila v bundě? Na Antarktidě je o trochu větší zima a tak má Lara na pátou misi rovnou zimní bundu a bílé maskáčové kalhoty. Bundu však má skoro rozepnutou. Přibližně -50°C a Lara si běhá v tomto outfitu. Asi se otužuje.