Tomb Raider 7: Legend

Titulní skladba

Druhá série Tomb Raideru startuje v dubnu roku 2006. Po průšvihu minulých dílů byla značka odkoupena vydavatelem Square Enix, který tvorbu hry svěřil Crystal Dynamics. Není snadné k této druhé sérii správně přistupovat, neboť je v mnoha ohledech jiná a v mnoha dalších ohledech stejná. Pro mě jde o zlatý vrchol celé Tomb Raiderovské série, přičemž konkrétně Legend je dílem, který považuji za doposavad nejlepší, přestože obecně mnoho chvály nesklidil. Jedná se ale o téměř dokonalý recept na herní dobrodružství, které vám z paměti jen tak nezmizí. Legend má spoustu unikátních lokací (sice jen 8 levelů, ale každý level v jedinečném prostředí), má smysluplný příběh, má řadu postav, má krásnou charismatickou hrdinku, má kvalitní grafiku schopnou vytvořit hezké scenérie (obzvláště s vylepšovákem Next Generation), má špičkovou hudbu (soundtrack patří v herním průmyslu k nejlepším vůbec), myš se stává nezbytnou součástí ovládání, a mohl bych pokračovat ještě dlouho. Znovuoživení Tomb Raideru si snad ani nelze představit lépe a přesto jsou místa, kde TR7 zakopává.

Začneme třeba zmíněným Next Generation, který v případě zapnutí výrazně zlepšuje grafickou stránku hry. Model Lary je mnohem propracovanější, okolí má hloubku, efekty mlhy a další vychytávky. Jenomže tento grafický mód zároveň způsobuje celou škálu bugů, včetně mizení některých textur, či občasných pádů hry. Přesto ale myslím, že NG hře výrazně pomáhá.

Přestože začíná nová TR série, tvůrci se snaží v některých směrech navázat na příběh série první. V mnoha jiných ohledech však přinášejí rozpory, které nedovolují brát tuto sérii jako přímé pokračování. Je tedy otázkou jak ke hře přistupovat. Zda ji vnímat jako nějakou alternativní realitu anebo se snažit si rozpory mezi oběma sériemi nějak vysvětlovat a myslet si, že jedeme dál. V případě pokračování by ale Laře táhlo už na čtyřicítku, no a na to rozhodně nevypadá.

Celkem zásadní změnu prodělaly herní mechanismy. Myška je už konečně nedílnou součástí ovládání, přičemž funguje tak jak má – tedy otáčí kamerou, nikoli jen postavou Lary. Horší je přítomnost automatického ukládání. Hru sice lze ukládat i manuálně, ale toto uložení se pak stejně vrátí k poslednímu checkpointu. Mohlo by se zdát, že výsledek výrazně zvedne náročnost hry, jenže za prvé jsou checkpointy u sebe velice blízko, čímž odpadá riziko přílišné náročnosti akrobatických pasáží, a za druhé je obtížnost hry (bojů) nastavitelná, takže ani akční pasáže nemusí být příliš náročné..

Lařiny pohybové schopnosti se oproto minulým dílům zase tak moc nezměnily. Vše je sice rychlejší, sofistikovanější a Lara je pohyblivé jak kočka, ale opět tu máme základní skoky, ručkování, potápění, lana, tyče, hrazdy… Lara opět může skočit šipku, může po vytažení přejít do stojky… Z novinek stojí za vypíchnutí jen magnetická kotva, která slouží pro přitahování objektů nebo jako náhradní lano.
Mnohem výraznějších změn se dočkal boj. Lara unese krom svých pistolí jen jednu další zbraň (což je docela hloupé). Dále může Lara při boji využít kopanců zblízka, útoků při skluzu anebo skoků, kdy se od nepřítele odrazí a může ho v krátkém bullettimu zabít. Boj je zkráka mnohem komplexnější než kdy dříve. Tomu však výrazně škodí absence rozličných druhů nepřátel. Je jich vlastně jen pár, přičemž zhruba 97% z nich tvoří lidé. To není moc povzbudivé a zavání to TR2, který lidské protivníky také upřednostňoval. Zase ale platí, že boj je dynamičtější s protivníkem, který dovede opětovat palbu a krýt se, než s nějakým zvířetem schopným akorát útočit na blízko.
Explorativní stránka hry je TR7 především o hledání secretů. Hledat správnou cestu dál totiž moc těžké není a co je horší – TR7 je vůbec prvním dílem série, který nemá klasický inventář. Žádné úkolové předměty neexistují, unesete jen 3 lékárny, přičemž všechny jsou stejné a munici získáváte současně se zbraněmi. Lokace zkrátka krom secretů neobsahují nic, co by se dalo najít, vzít a použít. Je to docela škoda.

Tomb Raider se zkrátka proměnil. Někomu to bude vyhovovat, jiný se bude těžko smiřovat se změnami. V každém případě je to ale důstojný pokračovatel série.

Hodnocení – 90%
Délka – cca 7h


 

Návod

– V TR7 se vrací tajné oblasti. Sbírají se speciální sošky díky kterým lze odemykat mnoho bonusových materiálů.
– Bronzové sošky jsou velmi četné a nebývá těžké je najít. Za jejich sběr se odemykají modely objektů, informace o postavách a vylepšení pistolí.
– Stříbrné sošky jsou už lépe skryté. Za jejich nalezení se odemykají obleky a vylepšení pistolí.
– Zlaté sošky jsou velice dobře ukryté a v každé epizodě je jen jedna. Za jejich nalezení se odemykají velmi vzácné obleky.
– Každou epizodu lze opětovně hrát v Time Trail módu. Tehdy je třeba epizodu dokončit v dosti šibeničním časovém limitu. Je třeba přesně vědět co dělat, kudy jít a hlavně se vyhnout úmrtím, neboť stačí párkrát zemřít a zbytečně ztrácíte čas. Za splnění Time Trial se odemykají cheaty a další obleky.

 

Lařino sídlo

Po dlouhé době TR7 nabízí opět prohlídku sídla Croftů. Od poslední návštěvy (TR3) se však sídlo hodně proměnilo a nyní téměř dokonale odpovídá filmům. Dle vybavení se skoro zdá, že z Lary je rovnou miliardářka, neboť extrémní luxus tu je patrný v každé místnosti. Sídlo se krom hlavní haly skládá s Lařiny ložnice, knihovny, velkého bazénu a ještě větší tělocvičny. Sídlo už neslouží především pro výcvik, ale představuje samostatnou úroveň v níž lze nacházet skryté artefakty a také poznávat jaké zázemí Lara vlastně má.

Na počátku hry si můžete projít jen hlavní halu, kde najdete komorníka Winstona (od minulých TR se trochu vytáhl) a také Zipa, kterého si Lara našla už v TR5, kde jí pomáhal při útoku na Von Croyův mrakodrap. Celé sídlo včetně mnoha skrytých artefaktů a Alistera, který se zabydlel v knihovně, se zpřístupní až po dokončení první epizody.

V sídle lze najít několik kusů výbavy, přičemž některé jsou potřeba pro zisk secretů. V ložnici Lary najdete ukryté pistole, v technické buňce Zipa najdete kotvu, v knihovně Alistera zase svítilnu a u bazénu dalekohled. V šatníku v ložnici lze měnit obleky.

Tajná místa – 27

Secrety (erby Croftů)
Bronz
1) V hlavní hale vedle dveří.
2) Nejprve si sežeňte kotvu (u Zipa aktivujte počítač na zemi a otevře se schránka s kotvou). Poté v hlavní hale v patře povytáhněte výstupek nad schodištěm a odkryje se schránka se soškou.
3) V ložnici za postelí
4) V patře v knihovně
5) Opět v patře v knihovně po stlačení páky se otevře schránka.
6) V bednách v tajné chodbě mezi knihovnou a ložnicí (viz 18)
7) U bazénu je vlevo socha ryby – odtáhněte ji a za ní je soška.
8) U bazénu za lehátky
9) Přímo v bazénu ve vodě
10) U bazénu vytáhněte sochy ryb po pravé straně a přeskákejte po nich až do patra k sochám, kde na skokanském můstku je soška.
11) V tělocvičně v bazénku ve vodě.
12) V tělocvičně přeskákejte do rohu vpravo vzadu, kde je soška.
13) V tělocvičně přeskákejte do rohu vpravo vpředu, kde je soška.
14) V tělocvičně přeskákejte do rohu vlevo vzadu, kde je soška (je třeba kotva)
15) V tělocvičně přeskákejte do rohu vlevo vpředu, kde je soška (je třeba kotva)
16) V tělocvičně přeskákejte ke zdi vlevo uprostřed, kde je soška (je třeba kotva)
Stříbro
17) Nejprve si obstarejte pistole (v ložnici zatáhněte za páky u ornamentu a odkryje se schránka s pistolemi). Poté v hlavní hale střelte do kruhového výstupku nad schodištěm a odkryje se schránka se soškou.
18) V knihovně rozstřílejte prkna v koutě a uvnitř je soška.
19) V knihovně pomocí kotvy schoďte jednu polici a po zničení prken (viz 18) najdete druhou polici. Obě police dotlačte na desky vedle stolu, čímž se otevře tajná chodba, kde je soška.
20) U skokanského můstku (viz 10.) otočte sochy s kopími tak, aby se křížili, načež se otevře freska s pákou, která otevře mřížku v bazénu. Zatáhněte páku v bazénu, čímž se otevře druhá mřížka v bazénu. Za mřížkami je soška (a také zkratka do tělocvičny).
21) U bazénu pomocí kotvy vytáhněte kopí soch po levé straně. Nyní doskákejte nahoru k můstku (viz 10) a přes kopí soch skákejte dál na opačnou stranu. Tady najdete za sochou ryby sošku.
22) Na balkonu (viz 20) je též koule. Kotvou ji stáhněte z podstavce a umístěte na desku před skokanským můstkem. To sníží zavěšenou ozdobu po které přeskákejte na kruhové balkon u stěny, kde je soška.
23) V tělocvičně přeskákejte na plošinku nad vodou, kde je soška.
24) V tělocvičně přeskákejte na plošinu u stropu, kde je soška (je třeba kotva).
25) V tělocvičně přeskákejte na plošinu nad vchodem, kde je soška (je třeba kotva)
26) V tajné chodbě mezi knihovnou a ložnicí (viz 19) si přečtěte nápis na zdi. Podle něj pak otočte sochy na balkonu nad bazénem zády k sobě. Otočí se stěna s druhým nápisem. Podle něj běžte do knihovny a povytáhněte z polic knihy v barvě dle textu (modrá, žlutá, zelená, červená). Otevře se schránka se soškou a dalším nápisem.
Zlato
27) Podle třetího textu (viz 26) se vraťte do haly a pomocí kotvy stáhněte hrazdy na skle od technické části. Poté rychle zatáhněte za obě páky v tlamách, přičemž využijte hrazdy, abyste se stihli dostat k té druhé. Otočí se stěna s čtvrtým textem. Podle něj nyní otočte sochu v hale čelem ke slunci (světlu za okny) a postavte se na desku před schodištěm. Vysune se sloup na který přes hrazdy skočte a máte poslední sošku.

Odměny
Koncepty lokací – Speciální
Objekty – Sídlo (13)
Obleky (za secrety) – Legend černý, Oblek, Oblek krémový


 

Mise 1 – Bolívie

Kapitola 1 – Tiwanaku

Začínáme Jižní Amerikou. Krásné hory s výhledem na džungli dole. Obtížnost je vcelku nízká a podstatná část úrovně je vlastně takovým ostřejším výcvikem.

Tajná místa – 16
Čas – cca 40:00
Time Trial – 12:30

Secrety (Incké nože)
Bronz
1) Na samém počátku mezi skalami vlevo.
2) O úroveň výš mezi skalami vpravo.
3) V oblasti s prvním žoldákem vedle řeky.
4) Během šplhání v oblasti ruin (jsou tu dva žoldáci) skočte z liány do výklenku za vodopádem.
5) Po přeskočení jámy pomocí kotvy je v záhybu chodby na útesu sošku. Přitáhněte si ji kotvou.
6) Až uvidíte příjezd žoldáků, sklouzněte se dolů. V koutě je soška.
7) Ve stejné oblasti vedle mostu.
8) Za první pastí v chrámu je křižovatku. Levá chodba je částečně zasypaná a za závalem je soška.
9) Během plavání v chrámu vyplavte do jeskyně. Na břehu za troskami je soška.
10) V hlavním sále je vpravo v rohu (vedle řetězu) soška
Stříbro
11) Na počátku až skočíte na liánu, skočte z ní mírně vlevo, kde je tmavá jeskyně. Dovede vás k sošce.
12) Před chrámem je po levé straně schodiště díra ve stěně zakrytá kameny – zničte je a soška je vaše.
13) V hlavním sále chrámu nejprve doskákejte k průchodu dál. Pak ale pokračujte v lezení po obvodu sálu a na konci najdete sošku.
14) V jámě s jaguárem a otočnými hrazdami zatlačte na zeď pod vchodem – lze ji odsunout a uvnitř je chodba končící místnosti se soškou.
15) Během skákání po otočných hrazdách přeskočte do výklenku, kde je soška.
Zlato
16) Tohle je drsné. Až v hlavním sále otevřete bránu dál, odtáhněte bednu z mechanismu, aby se uzavřel a zrovna tak odtáhněte bednu aby se brána zavřela. Nyní vraťte bednu na desku pro otevření brány a sami se postavte na desku ovládající mechanismus. Jakmile svou vahou mechanismus otevřete, brána se začne zvedat. Až se zvedne do poloviny  z desky slezte, načež se mechanismus zavře a brána zůstane zpoloviny zavřená. Až se pak dostanete k ní, můžete po rýhách na ní vyskákat nad bránu, kde je soška.

Odměny
Videosekvence 10/60
Koncepty lokací – Bolívie
Objekty – Bolívie (13)
Obleky (základní) – Legend
Obleky (za secrety) – Legend Britská vlajka, Sportovní
Obleky (za time trial) – Sportovní zelený
Cheaty – Zdraví nepřátel (za time trial)

Pistole
– Lařiny pistole jsou zpět! Opět mají nekonečně mnoho munice a jde o základní zbraň vhodnou v momentech, kdy potřebujete šetřit munici anebo když na vás nepřítel nemůže.
– Pistole se v průběhu hry vylepšují, díky čemuž si udrží důležitost téměř po celou hru.
– Vylepšení I – Větší zásobník (za 25% bronzových a 50% stříbrných sošek)
– Vylepšení II – Větší přesnost (za 50% bronzových a 50% stříbrných sošek)
– Vylepšení III – Větší poškození (za 75% bronzových a 75% stříbrných sošek)
– Munice 30 (2×15) až 40 (2×20).

Útočná puška
– Nejčastější zbraň na kterou budete narážet. Nosí ji většina žoldáků (odhadem tak 75% z nich). Má velký dostřel a je dost silná. Nevýhodou je trochu pomalejší střelba.
– Munice 30 / 120

Samopal
– Rychlý samopal s velkým zásobníkem, jenže je nepřesný a ne moc silný. Samopal je druhou nejčastější zbraní a zpravidla se vždy nabízí otázka, zda si vzít samopal nebo útočnou pušku. Používají ho žoldáci hlavně v druhé polovině hry.
– Munice 40 / 120

Magnetická kotva
– Zbrusu nový kus Lařiny výbavy, který však bude hrát velkou roli i v dalších dílech. Kotva má mnoho využití. To základní je, že se dokáže přichytit na kovové cíle, které pak lze přitáhnout. Můžete tak strhnout překážku, srazit na zem nepřítele ale i přitáhnout si sošku.
– Dále lze kotvu využít jako takové přenosné lano, neboť ji lze vystřelit na předem vytyčené kovové objekty a zhoupnout se.

Dalekohled
– Běžný nástroj Lara využívala už v TR4-5, ale nyní se vrací a je skutečně multifunkční. Základ je pochopiteně prohlížení vzdálených míst (je možné přiblížení), takže můžete lépe prohlédnout složité mechanismy nebo zkontrolovat nepřátele a připravit se k útoku.
– Dalekohledem lze zapnout speciální vidění, které analyzuje zaměřené objekty a rozdělí je do čtyř skupin – explozivní objekt (může vybuchnout), mechanismus (logická hádanka), pohyblivý objekt (lze odtlačit) a prasklý objekt (může se rozbít).

PLS
– LED svítilna slouží pochopitelně k osvětlení tmavých prostor. Je sice na energii, ale ta se po vypnutí zase sama nabije.

Žoldák
– Běžný žoldák najatý různými rivaly Lary. Budete je potkávat velice často, neboť mají zabezpečovat ruiny, pátrat po pokladech nebo vás přímo zabít. Mohou nosit různé zbraně, ale nejčastěji mají útočné pušky.
– Od epizody 2 (Peru) budete narážet na žoldáky s helmou. Tihle používají navíc i granáty.
– Od epizody 5 (Kazachstán) budete potkávat žoldáky se štítem. Na ty jsou obzvláště dobré explozivní zbraně

Jaguár
– Nebezpečná šelma. Jaguár je rychlý, vcelku odolný a představuje docela dobrý důvod tasit pořádnou zbraň.


 

Mise 2 – Peru

Kapitola 2 – Návrat do Paraísa

Mnohem delší epizoda obsahující spoustu soubojů s žoldáky, průzkum dalšího chrámu, ale i jízdu na motorce. Počátek epizody patří další části výcviku, tentokrát boji zblízka a různým úderům na nepřítele.
Na počátku je i jeden vtípek – když kopnete míč do brány za panákem, ozve se mohutný křik „gól!“

Tajná místa – 11
Čas – cca 01:05:00
Time trial – 21:30

Secrety (zdobené sošky)
Bronz
1) Hned na počátku vylezte na domy vpravo a po kotvě přeskočte ulici. Za domy na levé straně je dvorek se soškou.
2) Na náměstí v uličce vpravo.
3) Na náměstí na střeše v rohu. Lze se sem dostat po hrazdách.
4) V druhé části města v zadních uličkách vlevo.
5) Při flashbacku v patře sálu s první tlakovou deskou (tam, kde je třeba odtlačit kouli z desky).
6) Při flashbacku v patře sálu s třetí tlakovou deskou (tam, kde je třeba svalit kouli z patra a zatížit s ní desku).
7) U vykopávek zničte bedny vlevo. V jedné je soška.
8) U vykopávek v dřevěné chajdě.
Stříbro
9) Na náměstí otevřte dveře v patře vedle vlajky. Uvnitř je soška.
10) Ve velkém zatopeném sálu s koulemi, které je třeba aktivovat pro vypuštění vody je v jedné chodbě soška.
Zlato
11) Až získáte část meče, půjdete zpátky a budete skákat na lano, skočte z lana na  protější stěnu a po římse přelezte směrem zpátky do hlavního sálu. Na rohu je průchod, kde najdete kouli. Svalte ji dolů do sálu a navalte ji na prostřední desku. Pokud tu budou dvě koule, podstavec se zvedne ještě víc a odhalí sošku.

Odměny
Videosekvence 24/60
Koncepty lokací – Peru
Objekty – Peru (15)
Obleky (základní) – Klasický
Obleky (za secrety) – Legend modrý
Obleky (za time trial) – Zimní růžový bez kabátu
Cheaty – Nekonečno munice samopalu (za time trial)

Granát
– Explozivní granát, který lze házet po nepřátelích. Je to ideální způsob jak se vypořádat se skupinami nepřátel.
– Granáty jsou velice často k mání, neboť je hojně používají žoldáci.
– Munice 4

Brokovnice
– Brokovnice je velice silná na malou vzdálenost, ale má výrazně omezený dostřel. To z ní činí mnohem méně univerzální zbraň než je útočná puška nebo samopal. Přesto brokovnice najde své uplatnění a to hlavně v 3. epizodě. 
– Munice 5 / 25

Kulomet
– Statická zbraň, kterou Lara potká jen párkrát, ale většinou ji lze výhodně využít. Kulomet má obrovskou sílu a snadno s ním lze pokropit celé zástupy nepřátel. Poprvé kulomet najdete u východu z městečka, kde ho využívá jeden žoldák.

Světlice
– Světlice dobře znáte už z TR2-5. Tady je lze akorát odhodit, nikoli držet a nosit. Vydávají jasné červené světlo, které dobře osvětlí tmavé prostory. Světlice jsou k mání jen během flashbacku v této misi.


 

Mise 3 – Japonsko

Kapitola 3 – Setkání s Takamotem

Společenská akce a Lara ve večerních šatech, to tu ještě nebylo. Pohodička ale rychle přejde do ozbrojený konflikt s Yakuzou, takže potíží bude brzy dost. V úrovni se také projedete na motorce, přičemž z ní lze kdykoli vystoupit, ovšem užijete si ji jen na pár minut.

Tajná místa – 11
Čas – cca 40:00
Time trial – 12:15

Secrety (sošky Buddhy)
Bronz
1) Až budete na střeše odsunovat prosklenou stříšku, vyskočte ještě výš. Na nejvyšší střeše je bedna se soškou.
2) Pod schodištěm vedle motorky je bedna se soškou.
3) Na dolní části lešení (po skoku na motorce) je bedna se soškou.
4) V mrakodrapu Yakuzy sejděte po schodech dolů. Pod schody je bedna se soškou.
5) V jedné kanceláři za sklem je bedna se soškou.
6) V patře nad galerií je bedna se soškou.
Stříbro
7) Vedle motorky je několik papírových krabic a za nimi u zdi bedna se soškou.
8) V mrakodrapu Yakuzy vyjděte po schodech nahoru a přeskákejte po trubkách až k bedně se soškou.
9) V kancelářích otevřete šedou skříňku u stolu. Uvnitř se soška.
10) V galerii je tmavá místnost se skříněmi – v jedné je soška.
Zlato
11) V sále s drakem je v místnosti v patře velká bedna. Dotlačte ji k oknu a schoďte dolů. Rozbije se a zbude po ní soška.

Odměny
Videosekvence 31/60
Koncepty lokací – Japonsko
Objekty – Japonsko (17)
Obleky (základní) – Večerní roztržený
Obleky (za secrety) – Večerní rudý, Catsuit
Obleky (za time trial) – Gotický, gotický krajkový
Cheaty – Nekonečno munice útočné pušky (za time trial)

Pit Bull
– Nebezpečných psů Lara v minulých dobrodružstvích potkala spoustu. Pit Bull je novinka, ačkoli se od nich nijak zvláště neliší.

Boss 1 – Shogo Takamoto

– Velký boss klanu Yakuzy, který kdysi získal část magického meče. Stvořil z něj kopí a právě to využívá v boji. Shogo je poměrně rychlý, často mění svou pozici a na dálku šlehá masu energie z kopí. Protože masa energie je schopná pokrýt velký úhel, ale vždy jen v úzké rovině, je vhodné uhýbat buď kotouly anebo skoky. Zblízka Shogo bojuje kopím přímo, takže je lepší držet se od něj dál.


Mise 4 – Ghana

Kapitola 4 – Pronásledování Jamese Rutlanda

Hustá džungle, spousta vody a chrám plný pastí. Ghana je vizuálně velice zajímavá, ale obtížnost už začíná stoupat. Akrobatických překážek přibývá a žoldáků je tu spousta.

Tajná místa – 10
Čas – cca 01:00:00
Time trial – 20:00

Secrety (masky)
Bronz
1) V pravé části jezera u dna.
2) V levé části jezera u dna
3) V sále s kruhovými mechanismy (první velký boj s žoldáky), nahoře v patře.
4) Ve velkém sále s vodou, v první třetině pod masivními závažími.
5) Ve velkém sále s vodou, v patře po překonání druhých závaží.
Stříbro
6) Po otevření chrámu vplavte do tunelu pod mechanismem – proud vody už tu nebude, takže soška je vaše.
7) Ve velkém sále s vodou, v poslední třetině v koutě – vylezte nahoru a za troskami je soška.
8) Až opět vyjdete před chrám, slezte po žebříku na nižší poschodí, kde je soška.
9) V jeskyni s visutými můstky jsou velká hnědá vrata. Zničte je explozivní zbraní (granátem) a uvnitř najdete sošku.
Zlato
10) V místnosti s dvojicí schodišť a valících se koulí se postavte na podstavec, který otevře průchod dál (do boss arény). Tento podstavec ale též otevře vrata dole mezi schodišti, za nimiž je soška.

Odměny
Videosekvence 38/60
Koncepty lokací – Ghana
Objekty – Ghana (13)
Obleky (za secrety) – Legend růžový, Klasický šedý
Obleky (za time trial) – Amanda
Cheaty – Nekonečno munice brokovnice (za time trial)

Granátomet
– Mocný granátomet se vrací! Poprvé ho najdete od vojáka na konci této mise. I když je granátomet vražedný, je to velmi specifická zbraň, kterou se vyplatí využívat hlavně proti skupinám nepřátel. Munice do granátometu je velmi vzácná, takže ho lze používat jen ve speciálních případech, čili je dobré mít už dostatečně vylepšené pistole.
– Munice 3 / 15

Boss 2 – James Rutland

– Rutland vlastní další část meče, ale narozdíl od Takeshiho jej využívá hlavně k boji nablízko. Krom těsných útoků James občas rozhazuje granáty. Jeho porážka ž je trochu komplikovanější, neboť pokud je zraněn, tak se doléčí na podstavcích nahoře. Je proto nutné nejprve zničit kryt všech čtyř podstavců a pak je kotvou strhnout. Když už se James nemá jak léčit, je jeho porážka jen otázkou času a včasných úskoků.


 

Mise 5 – Kazachstán

Kapitola 5 – Projekt Carbonek

Velmi dlouhá a velmi náročná epizoda v prostředí noční vojenské základny. Lara versus armáda, to znamená spoustu bojů ale také další (a poslední) jízda na motorce.

Tajná místa – 9
Čas – cca 01:20:00
Time trial – 27:10

Secrety (orby)
Bronz
1) Na střeše první části základny (vedle vlajky) je bedna a v ní soška.
2) Uvnitř jediné otevřené budovy v první části základny, přesněji ve skladu.
3) Ve velkém skladišti kam dojede vlak je mezi ohnivými bariérami v koutě bedna a v ní soška.
4) Během cesty šachtami dorazíte do chodby, kterou je třeba překonat po hrazdách. Dole je bedna se soškou.
5) V sále s propastí (poprvé tu potkáte Amandu) seskočte dolů a obejděte obří válec (generátor). V koutě je soška.
Stříbro
6) V druhé části základny zničte dírou v plotě explozivní sud pod věží. To odpálí plot za nímž je bedna se soškou.
7) V místnosti s generátorem vylezte k oplecené místnosti v patře. Kotvou vyražte dveře a uvnitř v bedně je soška.
8) V místnosti s obřím elektrickým generátorem vylezete po tyčích až nahoru, kde je oplocené místnost. Zničte explozivní sud v ní, což odpálí dveře a uvnitř najdete sošku.
Zlato
9) Až zprovozníte dělo na bázi Tesly nastrkejte visící plošinu až do kouta vpravo. Poté vytrhejte bloky nad rudým potrubím vedle vás a přistrkejte blíž bednu, abyste tam mohli vylézt. Přeručkujte po římse, kde dřív byly bloky a skočte až na připravenou plošinu. Z ní pokračujte na můstky v koutě, kde v tmavé díře najdete sošku.

Odměny
Videosekvence 47/60
Koncepty lokací – Kazachstán
Objekty – Kazachstán (9)
Obleky (běžné) – Zimní, Zimní bez kabátu
Obleky (za secrety) – Zimní oranžový bez kabátu, Speciální jednotky
Obleky (za time trial) – Amanda zimní
Cheaty – Nekonečno munice brokovnice (za time trial)

Boss 3 – Monstrum

– Monstrum, které přepadlo vaši archeologickou skupinu v Peru se stalo mazlíčkem Amandy, která jej ovládá. A protože Lařina kamarádka je pěkná svině, pošle ho na vás. V prvé řadě je třeba pochopit, že tento bossfight nelze vyřešit útokem na bosse. Je třeba trochu přemýšlet.
– Nejprve aktivujte čtyři páky pod elektrickými nabíječi. Pak se chopte Tesla děla a všimněte si, že můžete nastrkat velké zavěšené koule mezi nabíječe, čímž jimi začne proudit elektřina ovšem koule se časem zase vrátí do původní polohy. Když ale aktivujete všechny koule, kolem vás se zapne celé elektrické pole, zatímco část meče nad vámi přestane být chráněna energií a vy jej můžete kotvou přitáhnout. Tím bossfight končí, jenomže to není tak snadné, neboť i když budete rychlí, je tu stále monstrum.
– Monstrum sice útočí hjen na malou vzdálenost, ale je silné a může vás shodit z děla. Nelze ho běžnými zbraněmi poranit, ale dělem ho může přitáhnout nebo odstrčit. Takže nejprve aktivujte jednu kouli a do elektřiny strčte monstrum. To začne prudce zztrácet zdraví a krátce před smrtí zmizí, aby se renegeroval. Cenné vteřiny vám postačí na aktivaci všech koulí a vytažení meče dříve než vám monstrum ublíží.


 

Mise 6 – Londýn

Kapitola 6 – Hrobka Krále Artuše?

Další velmi dlouhá epizoda, tentokrát ve starém muzeu zasvěceném Králi Artušovi a hlavně jeho skutečné hrobce pod ním. Spousta pastí, spousta temnoty, ale kupodivu málo nepřátel. První nepřátelé se objeví až ke konci epizody, ačkoli následné přestřelky nebudou snadné.

Tajná místa – 15
Čas – cca 01:20:00
Time trial – 27:00

Secrety (kříže)
Bronz
1) Hned v úvodní místnosti budete prolézat do skladu přes šachtu, abyste se dostali ven. Ve skladu je též bedna se soškou.
2) Po vstupu do muzea (po zapnutí proudu) je vpravo vedle propasti otvor do malé místnosti s bednou v níž je soška.
3) V posledním sále s kulisami je vedle jednoho jeviště šachta do místnosti s bednou v níž je soška.
4) Hned po vstupu do hrobky je vpravo ve výklenku soška. Přitáhněte ji kotvou.
5) Hned po vstupu do hrobky je vpředu ve zdi výklenek se soškou. Opět ji přitáhněte kotvou.
6) Až budete slézat hrobkou, zhruba v polovině budete ručkovat kolem mnoha oken. V rohu je cesta za okna, kde najdete sošku.
7) V sále s první rakví je u stropu lustr. Využijte kotvu a lustrem rozbijte mřížku za níž je sošku (tu si kotvou přitáhněte).
8) V zatopené chodbičce s druhou rakví je hned naproti páce místnost se soškou.
9) Krátce po posledním střetnutí s hadem narazíte na mříž za níž je soška. Jednoduše mříž přelezte po laně.
Stříbro
10) Ve skladišti s vyskozdvižným vozíkem je u stropu mřížka do kanceláře. Pomocí vysokozdvižného vozíku postavte z beden pyramidu, abyste am vlezli – je tam soška.
11) Vysokozdvižným vozíkem rozražte falešný hrob Artuše – zbude po něm soška.
12) V místnosti s čepelovými pasti se dostaňte do levé místnosti. Je v ní soška.
13) Až najdete třetí rakev, plujte s ní kousek zpátky na křižovatku, kde je ve výklenku soška.
14) Po vylezení na hrobku Artuše prohlédněte střechu. Mezi kameny a krápníky vzadu je soška.
Zlato
15) Na dně hrobky se nacházejí celkem tři stěny s římskými číslicemi. Číslo I je nad levou boční místnosti s čepelemi. Číslo II je nad pravou boční místností s čepelemi. Číslo III je na dně vertikální hrobky (tuto stěnu najdete jako první). Stlačte desky v pořadí dle čísel (!) a na dně hrobky se otevře průchod se soškou.

Odměny
Videosekvence 52/60
Koncepty lokací – Londýn
Objekty – Londýn (13)
Obleky (běžné) – Motorkářský
Obleky (za secrety) – Motorkářský červená bunda, Speciální jednotky, městské, Motorkářský, bez bundy
Obleky (za time trial) – Gotický
Cheaty – Nezranitelnost kulkami (za time trial)

Boss 4 – Mořský had

– Po získání poslední části meče se z hlubin vynořil obrovský vodní had. Je dost nebezpečný a jak je zvykem – zbvraně na něj nestačí. Had útočí převážně na těsnou vzdálenos pliváním kyseliny anebo údery hlavou. Není zase tak těžké se úderům vyhýbat. Horší je dávat pozor a nespadnout do vody.
– V areálu jezera jsou celkem čtyři zvony, které je možné střelbou rozeznít. Zvuk každého zvonu hada zaujme a jakmile uvidíte, že se ke zvonu lísá, kotvou přitáhněte páčku mechanismu a shoďte hadovi na hlavu klec. Úder mu ubere čtvrtinu zdraví. Jakmile na něj shodíte všechny klece, flákne s sebou o zem a bossfight je za vámi.


 

Mise 7 – Nepál

Kapitola 7 – Klíč Ghalali

Kratší, ale o to těžší epizoda v krásném zimním prostředí hor a chrámů. Prostředí je velmi nestabilní a komplikované akrobatické kousky jsou nezbytné pro jeho překonání.

Tajná místa – 16
Čas – cca 40:00
Time trial – 13:40

Secrety (motlitební válce)
Bronz
1) V počáteční oblasti po vyskákání na nejvyšší věž slezte po její zadní straně dolů. Je tu soška.
2) Těsně za prvními troskami letadla (na malém útesu).
3) Po získání klíče budete po mnoha šikmánách sjíždět do jeskyně. Až dopadnete na útes, otočte se ke zbytkům chrámu mezi kterými je soška – přitáhněte ji kotvou.
4) Až skočíte na kámen, který se viklá a je třeba ho vyvažovat, rozhlédněte se okolo. V jednom výklenku je soška, kterou přitáhněte kotvou.
5) V oblasti prvního boje s žoldáky v koutě za skálou vedle jezírka.
6) Opět v oblasti prvního boje s žoldáky na malé plošině.
7) V jeskyni (po boji s žoldáky) ve výklenku vlevo.
8) Na opačné straně chrámu běžte po schodech na ochoz vpravo. Soška je hned za rohem.
9) Na opačné straně chrámu běžte po schodech na ochoz vlevo. Soška je vzadu u závalu.
Stříbro
10) V počáteční oblasti, těsně než vylezete na vrchol skály, přeručkujte podél římsy doprava. Ve výklenku je soška.
11) V druhé oblasti (během cesty dolů k letadlu) budete skákat pomocí kotvy. Hned po tomto bodě se otočte za sebe, kde je naprasklá ledová stěna – rozstřelte ji a odhalíte sošku, pro kterou si pomocí kotvy skočte.
12) V oblasti s letadlem je vpravo propast a za ní trosky. Stáhněte trosky dolů kotvou a propast přeskočte. Je za ní soška.
13) V oblasti prvního boje s žoldáky zničte naprasklou ledovou stěnu nad vámi. Za ní je soška.
14) Na konci jeskynní řeky na levém břehu je soška. Jednoduše přeskákejte po krách na opačný břeh.
15) Až přijdete do chrámu, sejděte po pravém schodišti dolů. Zdobená stěna pod schodištěm jde zničit a za ní je soška.
Zlato
16) Během cesty jeskyní dorazíte na skalní můstek mezi stěnami. Vede od něj série říms, po kterých přeručkujte až do výklenku dole v průrvě, kde je soška.

Odměny
Videosekvence 57/60
Koncepty lokací – Nepál
Objekty – Nepál (9)
Obleky (za secrety) – Zimní oranžový, Snowsuit
Obleky (za time trial) – Zimní růžový
Cheaty – Excalibr (za time trial)

Excalibr
– Mocný magický meč s jehož mocí se stal Artuš králem a se kterým je Lara téměř nedotknutelná. Útok vyšlehne magickou zelenou vlnu, která smete řadové nepřátele jako nic.


 

Mise 8 – Bolívie Redux

Kapitola 8 – Pohled přes sklo

Závěrečná epizoda je kratičká a skládá se vlastně jen z jednoho velkého boje. Zpátky do Bolívie na konečné vypořádání se s Amandou a nalezení matky.

Tajná místa – 0
Čas – cca 12:00
Time trial – 04:15

Odměny
Videosekvence 60/60
Objekty – Bolívie redux (10)
Cheaty – Jeden zásah zabíjí (za time trial)

Boss 5 – Amanda (Monstrum)

– Amanda na pomoc proti Laře znovu povolala monstrum a nyní je čas se mu postavit. Monstrum má stejné útoky jako posledně v Kazachstánu. Je tedy velmi rychlé a schopné vás napadat z výšky. Stále však má regenerační schopnosti, takže jeho porážka nepůjde snadno.
– Meč dokáže monstrum poškodit, takže jej můžete zraňovat, ale jakmile ho přivedete na pokraj smrti, spadne na zem a začne se regenerovat. V tu chvíli k němu přiběhnete a údeřte ho mečem (kontextovou akcí). Tím se monstrum sice zregeneruje, ale jeho maximální HP se sníží.


 

Zajímavosti

Lara posedmé
– Nová Lara dostává propracovanější charakter. I na základě hlášek, které pronáší během hovorů s podpůrným týmem (Alister + Zip), lze zjistit její vztah k celé škále jevů. Občas sarkastická, občas pěkně naštvaná, ale vždycky zamilovaná do krásných míst. Lařino sebevědomí díky téhle odhalené osobní stránce nepůsobí vůbec špatně, naopak jí to dodává na lidskosti. Ale Legend odhaluje i Lařinu minulost, včetně dětství a především je vůbec prvním dílem série, který ukazuje i Lařinu rodinu.
– Další Tomb Raider girl, neboli modelkou pro reklamu se stala Karima Adebibe. Od těch předešlých se odlišuje tím, že absolvovala různé kurzy, včetně střeleckého výcviku. To trochu boří dosavadní fakt, že živé Lary jsou jen manekýny hrající si na drsňačku.

Profily
– Za bronzové sošky získáváte mimo jiných věcí i zápisy o jednotlivých postavách.
Lara Croft (za 10% bronz. sošek), + obrázky
Zip (za 20% bronz. sošek)
Anaya Imanu (za 30% bronz. sošek)
Toru Nishimura (za 40% bronz. sošek)
Shogo Takamoto (za 40% bronz. sošek)
James W. Rutland (za 50% bronz. sošek)
Amande Evert (za 70% bronz. sošek) + obrázky
Winston Smith (za 80% bronz. sošek)
Alister Fletcher (za 90% bronz. sošek)
Neznámá entita (za 100% bronz. sošek)

Menu
– Vždy když překonáte epizodu, mrkněte se do hlavního menu. Obrázky na pozadí se mění.


 

Obleky

– V TR7 je obleků obrovská hromada. Krom běžných obleků, které Lara vystřídá během svého dobrodružství je možné za sběr secretů a plnění Time Trial získat spoustu nových obleků. Ty si pak můžete vybírat při replayi epizod.

Legend

– Lařin základní oblek pro nový díl. Starý oděv je minulostí (alespoň zatím) a nový lépe odpovídá jejím dobrodružným výpravám. Jedná se vlastně jen o krátké triko a šortky v hnědé barvě. Lara ho nosí po většinu hry (v epizodách 1, 2, 4, a 8).

Legend, Britská vlajka

– Variace základního obleku, ale s barvami Britské vlajky. Nakonec Lara je angličanka, tak proč ne.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Bolívii (1. mise).

Sportovní

– Lařin sportovní oděv klasické, modré barvy. Nezdá se, že by šlo o vhodný oblek do terénu, spíše jen na cvičení v sídle.
– Oblek získáte za nalezení zlatých sošek v Bolívii (1. mise).

Sportovní, zelený

– Zelená varianta sportovního oděvu. Vypadá živěji a lépe, nicméně jeho získání je o poznání těžší.
– Oblek získáte za splnění Time trial v Bolívii (1. mise).

Klasický

– Lařin klasický oblek, který nosívala v TR1-5. Nijak zvláště se od minula nezměnil, pouze má jasnější barvu. Lara ho nosí během flashbacku v Peru.

Legend, modrý

– Variace základního oděvu ale s modrou barvou namísto hnědé. Jinak se neliší.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Peru (2. mise).

Zimní, růžový bez kabátu

– Slušivý růžový svetřík vhodný do míst, kde je zima.
– Oblek získáte za splnění Time trial v Peru (2. mise).

 

 

Večerní

– Společenské večerní šaty po Lařině úpravě aneb kus hadru částečně zakrývající Lařiny… řekněme ženská místa 🙂
– Lara oblek nosí v 3. epizodě (Japonsko).

Večerní rudý

– Variace na večerní šaty, jen s červeným zbarvením.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Japonsku (3. mise).

Catsuit

– Starý známý Catsuit, který Lara naposledy navlékla v TR5. Nové vydání je lesklé a se slušivými brýlemi.
– Oblek získáte za nalezení zlatých sošek v Japonsku (3. mise).

Gotický, krajkový

– Lara alá zombie, neboli extravagantní a nevkusně podivný Gotický styl v krajkové blůze.
– Oblek získáte za splnění Time trial v Japonsku (3. mise).

Legend, růžový

– Variace základního oděvu ale s růžovou barvou namísto hnědé. Jinak se neliší.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Ghaně (4. mise).

Klasický, šedý

– Lařin klasický oblek s šedou barvou namísto zelenomodré. Osobně bych řekl, že Laře sluší víc.
– Oblek získáte za nalezení zlatých sošek v Ghaně (4. mise)

Amanda

– Tohle je spíše zcela jiný skin a to Lařiny dávné kamarádky a současné rivalky Amandy. Výběr tohoto „obleku“ ale dost kazí dojem, neboť je to pořád Lara (stejný hlas, stejné pohyby…) jen vypadá jako Amanda.
– Oblek získáte za splnění Time trial v Ghaně (4. mise).

Zimní

– Teplý svetr a kabát vhodný do zimního prostředí je Lařin druhý nejčastější oblek. Nosí ho v první půlce 5. a po celou 7. epizodu. Zvláštní, že v minulých dílech Laře zima moc nevadila. Teple se oblékla jen na Antarktidě a ani tam to nebylo oblečení adekvátní teplotě.

Zimní, bez kabátu

– Variace na zimní oblek, jen bez kabátu. Lara ho nosí v druhé půlce 5. epizody, poté, co jí kabát chytne plamenem a sundá si ho.

Zimní, oranžový, bez kabátu

– Variace na zimní oblek bez kabátu, jen s oranžovým zbarvením.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Kazachstánu (5. mise).

Speciální jednotky

– Lahůdka, která z Lary udělá hotové komando. Vojenská uniforma a k tomu neprůstřelná vesta. Jeden z nejlepších obleků vůbec. Je to ale stále jen oblek, tedy žádnou praktickou funkci oproti jiným oblekům nemá.
– Oblek získáte za nalezení zlatých sošek v Kazachstánu (5. mise)

Amanda, zimní

– Variace na „oblek“ Amandy. Tato verze má její zimní bundu, kterou nosí v Kazachstánu.
– Oblek získáte za splnění Time trial v Kazachstánu (5. mise).

 

 

Motorkářský

– Košile a barevná motorkářská bunda. Trochu nezvyklý oděv pro Laru z TR7. Oblek by spíše ladil k Laře „psanci“ z TR6. Nosí ho během 6. epizody.

Motorkářský, červená bunda

– Variace na motorkářský oblek, jen s červenou bundou.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Londýně (6. mise).

Speciální jednotky, městské

– Variace na oblek speciálních jednotek, jen s bílým maskováním vhodným do šedi města.
– Oblek získáte za nalezení zlatých sošek v Londýně (6. mise)

Motorkářský, bez bundy

– Variace na motorkářský oblek, ale bez bundy, pouze s šedou košilí.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných a zlatých sošek v Londýně (6. mise)

Gotický

– Variace na Gotický oblek s krajkovou košilí. Tento má navíc motorkářskou bundu.
– Oblek získáte za splnění Time trial v Londýně (6. mise).

 

Zimní, oranžový

– Variace na zimní oblek, jen s oranžovým zbarvením.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Nepálu (7. mise).

Snowsuit

– Variace na Catsuit, jen s šedým zbarvením a růžovými brýlemi. No, sluší jí více než Catsuit.
– Oblek získáte za nalezení zlatých sošek v Nepálu (7. mise)

Zimní, růžový

– Variace na zimní oblek, jen s růžovým zbarvením.
– Oblek získáte za splnění Time trial v Nepálu (7. mise).

Plavky

– Lara v plavkách! To je asi nejlepší oblek pro průzkum její postavy, kterážto však je přehnaně hubená. Holt jen další z mnoha zvrácených dopadů společností na vizi ženských akčních hrdinek.
– Tento oblek si můžete prohlížet jen v Sídle. Do terénu jej vzít nelze.
– Oblek získáte za splnění všech Time trial (tedy všech 8 epizod).

Legend, černý

– Variace základního oděvu ale s černou barvou namísto hnědé. Jinak se neliší.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných sošek v Sídle.

Oblek

– Dámský společenský oblek. Vypadá to jako výbavička na obchodní jednání než na výpravu do nějaké hrobky.
– Oblek získáte za nalezení zlatých sošek v Sídle

Oblek, krémový

– Variace obleku ale s krémovou barvou, která Laře sluší přeci jen o poznání víc.
– Oblek získáte za nalezení stříbrných a zlatých sošek v Sídle

Plavky, černé

– Variace na plavky, ale s černou barvou.
– Tento oblek si můžete prohlížet jen v Sídle. Do terénu jej vzít nelze.
– Oblek získáte za splnění všech Time trial (tedy všech 8 epizod) a nalezení všech sošek (secretů). Jedná se tedy o nejvzácnější oblek vůbec.