Tomb Raider 9: Underworld

 

Titulní skladba

Underworld představuje velký milník v pojetí série a je obrovská škoda, že jde též o poslední velký díl série na dlouhá léta. Směr, který Underworld nastolil totiž později využije reboot Tomb Raider, ovšem ten do něj zakomponuje spoustu špatných prvků a zcela zlikviduje nejen Lařin charakter, ale i zažitou herní náplň.
Čím je tedy Underworld tak přelomový? Je mnohem temnější, atmosféričtější, špinavější, vážnější a drsnější. Z dobrodružného příběhu se pomalu přechází na dobrodružný thriller a to Tomb Raideru svědčí. Příběh úzce navazuje na TR7, ale i na Anniversary, neboť se na scénu vrací Natla! Nemyslím si, že bylo nutné postavu Natly vrátit, jelikož to dost kazí dojem z vůbec prvního TR. Ale stalo se a je třeba s tím počítat.

S Larou tentokrát procestujeme hned 7 rozličných epizod, složených z celkem 21 levelů. Epizody se svou délkou hodně různí. Některé jsou krátké, jiné zaberou dlouhé hodiny. Ve většině z nich je ale přítomem prvek opuštěnosti, kdy je Lara daleko od civilizace a je odkázaná jen sama na sebe. Rovněž platí, že když Lara dosáhne cíle, který v dané lokaci hledá, není konec, ale nadchází ještě cesta zpátky. To je velká změna oproti TR7 a výrazně to napomáhá vytvářet celistvý zážitek z výpravy.
Grafická stránka hry udělala obrovský skok vpřed. Lokace jsou jedním slovem překrásné. Ať už jde o Thajskou džungli, dávné Mexické chrámy anebo podvodní světy, tak vše působí velice krásně i tajemně zároveň. Tím ale jednoznačné klady TR9 končí.

Nemohu říci, že by se Underworld povedl. To, co získal svým novým pojetím, grafikou a příběhem, to značně převyšují nedostatky pramenící z nedotažené hratelnosti. Pohyb Lary je vůbec poprvé v celé dlouhé sérii tak zabugovaný a nepřesný, až je úspěch akrobacie závislý spíše na štěstí. Doposavad jste z nezvládnutých akrobatických pasáží mohli vinit akorát sebe, ale nyní můžete zcela oprávněně nadávat na tvůrce a na to jak zcela základní prvky – pohyb + kameru totálně zmršili. I prostředí je velmi problematické, neboť je plné neviditelných stěn a překážek, které se zdají být překonatelné a přitom nejsou. Rovněž je třeba si zvyknout, že Lara jako kdyby ztratila dosah skoků, který měla v předchozích dílech. Zabije ji pád, který by ještě v TR:A bez problému zvládla. Kolikrát zjistíte, že nejde o to, kam až sahají Lařiny schopnosti, ale zda vám hra svým naprogramováním umožňuje akrobaticky prvek provézt tak jak ho chcete vy uskutečnit. Uvedu jednoduchý příklad – stojíte na sloupu a pár metrů vpředu pod vámi je trám, kterého se chcete zachytit. Zkusíte to a víte, že by to Lara měla zvládnout, protože jste už uspěli i při delších skocích, ale vždycky se o toho zabijete. Proč? Jednoduše proto, že hra vyžaduje, abyste skákali ze sloupu, nikoli z jeho špice.
Vzhledem k tomu, že se Lařiny pohyby opět rozšířily a to o dosti problematické odrážení se od hladké zdi a o trochu méně komplikované lezení po stěně, je celá akrobacie o to větším zoufalstvím.

Ani boj se nepovedl. Všechny zbraně Lara nosí v inventáři od počátku a to s plným počtem munice, kterou navíc nejde nikde v terénu získat. To je obrovská chyba, neboť není co sbírat a nemá smysl přemýšlet nad tím, zda šetřit munici. Variabilita nepřátel je sice o fous větší než v TR7, ale stejně je to bída, zvláště když drtivou většninu nepřátel tentokrát obstarávají pavouci a netopýři. Autoři se sice snaží dávat nepřátele jen tam, kde by z logiky věci mohli být ale na stranu druhou na vás v každé ruině hází desítky hmyzu, zřejmě aby vůbec bylo na co střílet. Proč to tedy nenechat být? Proč klidně půlku epizody nenechat bez jediného nepřítele?

TR9 je krásnou hrou, která se ale velmi těžko hraje. Nedodělky, bugy a špatná rozhodnutí jsou ze hry vidět na první pohled a přitom měl tento díl našlápnuto k tomu stát se výtečnou a moderní dobrodružnou hrou. Škoda.
Aby nebylo hřebíků do rakve málo, je třeba ještě říci, že pro hru sice existují dvě příběhová DLC, jenže ta vyšla pouze pro Xbox 360.

Hodnocení – 80%
Délka – cca 8h


 

Návod

– Secrety jsou řešeny téměř stejně jako u Anniversary. Opět se jedná pouze o bonusové předměty a opět se liší na dvě skupiny.
– Artefakty vypadají jako blyštivé drahokamy. Jsou poměrně běžné a jsou k mání téměř na každém rohu, přičemž jejich hledání nebývá těžké (je to rozhodně snazší, než s artefakty v TR8). Odměnu v podobě artworků získáte až po nalezení všech. Protože celkový počet artefaktů je 179, nebudou v návodu níže popsány. Pouze uvedu kolik jich vždy v dané kapitole je celkem.
– Relikvie vypadají jako zlaté koule. Jejich hledání už je výrazně těžší. Za jejich sběr se zvyšuje maximální HP Lary a za nalezení všech získáte další artworky. V návodu popsány budou.
– Po dohrání hry je možné znovu navštívit většinu lokací. Díky tomu si můžete všemi místy projít znovu, najít zbylé secrety a postřílet opomenuté nepřátele.

 

Prolog

Kapitola 1 – Žádné iluze

Úvodní úroveň slouží jako výcvik i vjezd do děje zároveň. Už tady si můžete projít inventář a zjistit, že Lara nese všechny zbraně od počátku každé epizody. Navíc se z minulých dílů vrací kotva (ta nemůže chybět), svítilna a kamera, která plní stejnou funkci jako dalekohled v TR7.

Tajná místa – 0
Čas – cca 05:00

Odměny za misi
Artworky – Zip, Winston

Pistole
– Lařiny pistole nemohou chybět. Jde o průměrnou zbraň s nekonečným počtem munice. Novinkou je, že pistolemi lze střílet pod vodou.

SMG
– Malý ruční samopal Uzi. Poskytuje velmi rychlou ale nepřesnou palbu. Jde o vhodnou zbraň proti množství slabých nepřátel.
– Munice – až 400

Brokovnice
– Solidní, leč pomalá brokovnice. Ideální na malou vzdálenost. Jedna rána sejme většinu nepřátel.
– Munice – až 90

Útočná puška
– Kvalitní univerzální zbraň vhodná na boj na větší dálku. Nestřílí tak rychle jako SMG, ale je účinnější. Skvělá zbraň na boj s žoldáky.
– Munice – až 300

Uspávací pistole
– Pistole s velmi omezeným dostřelem a pomalou rychlostí palby. Dokáže dočasně uspat nepřátele, což se hodí, pokud jste obklíčení.
– Munice – až 25

Harpuna
– Lařina největší kámoška při podvodních dobrodružstvích. Harpuna je účinná a na pár střel skolí i žraloka. Pod vodou má větší dostřel než pistole.
– Munice – až 40

Sonarová mapa
– Sonar, který Lara využívá vytváří v omezeném dosahu 3D model blízkého okolí, což umožňuje lépe hledat cestu. Sonar je užitečný hlavně při průzkumu pod hladinou, kde je otevený prostor a nemusí být snadné odhalit tunely, či průchody do ruin.


 

Mise 1 – Středozemní moře

Kapitola 2-6 – Cesta do Avalonu, Nilfheim, Norská spojka, Bůh hromu, Říše mrtvých

Týden před prologem a Lara na výpravě ve středozemním moři. Podtitul hry rychle dostane nový význam, neboť v této epizodě to není jen o posvětí, ale i o reálné hloubce. První úroveň je vlastně celá o podvodních pasážích a zkoumání mořského dna. Druhá a třetí kapitola jsou téměř výhradně o průzkumu ruin hluboko pod hladinou. Naopak zbylé dvě kapitoly se odehrávají na lodi a jsou plné přestřelek a explozí.

Tajná místa – 27
Čas – cca 01:10:00

Secrety
Cesta do Avalonu – 10
Nilfheim – 9
Norská spojka – 7
Bůh hromu – 0
Říše mrtvých – 0
Relikvie
1) Až se v úrovni Norská spojka vrátíte do sálu s chobotnicí, přeskákejte pomocí háku u stropu (kotva) na protější plošinu. Odtud pokračujte nahoru a poté do rohu. Nyní přelezte po římse nad schodištěm k druhému rohu a skočte do průchodu. V malé místnosti najdete relikvii.

Odměny za misi
Artworky – Středozemní moře, Amanda

Dýchací přístroj
– Dýchací přístroj poskytuje neomezené množství kyslíku, což tedy znamená, že se nemusíte bát potápění. Lara ho používá jen v 1. a 7. epizodě. V ostatních epizodách tedy pamatujte na to, že si musíte vystačit s dechem. Zase ale platí, že v epizodách 2-6 je vody minimum.


 

Mise 2 – Pobřeží Thajska

Kapitoly 7-10 – Ruiny, Bhogavati, Starověký svět, Už žádná loutka

Překrásné pobřeží, vysoké útesy nad průzračným mořem a ruiny chrámů hluboko v džungli. Thajsko je krásné, ale také nebezpečné a to hlavně kvůli fauně. Mnoho živočišných druhů se vrací z předešlých dílů Tomb Raideru – netopýři (z TR8), pavouci (z TR2) a tygři, kteří byli posledně k vidění v TR3
První dvě kapitoly jsou dlouhé a plné náročných akrobatických skoků i bojů se zvířectvem. Třetí kapitola je kratší a točí se okolo prvních severských ruin, kterými lze manipulovat pomocí rukavice. Poslední úroveň je velice krátká a v podstatě nenabízí víc než podmořský tunel, který Laru zavede zpátky k lodi.

Tajná místa – 31
Čas – cca 01:30:00

Secrety
Ruiny – 10
Bhogavati – 15
Starověký svět – 3
Už žádná loutka – 2
Relikvie
1) V úrovni Starověký svět nejprve otočte středovou plošinu tak, abyste mohli jít k východu. Nyní se vraťte dolů, pomocí kotvy se dostaňte na vnější okruh a odtáhněte plošinu tak, aby bylo možné skočit na římsu na levém rameni Thora. Tam také leží relikvie.

Odměny za misi
Artworky – Pobřeží Thajska, Alister

Thorova rukavice
– Rukavice s níž lze manipulovat s magickými branami a kameny. Lara první rukavici získá na konci 1. epizody (Středozemní moře), ale používat ji bude až v této epizodě. Druhou rukavici Lara získá v následující 3. epizodě.

Naga
– Zelené nebo červené ještěrky schopné lézt po zdech a skrývat se v houští. Je těžké si jich zavčasu všimnout.


 

Mise 3 – Sídlo Croftů

Kapitola 11 – Chráněna mrtvými

Vcelku malá epizoda skložená jen z jediné kapitoly. Podzemí Lařina zámku skrývá rozsáhlou hrobku, kde Richard ukryl druhou rukavici.

Tajná místa – 14
Čas – cca 35:00

Secrety
Chráněna mrtvými – 13
Relikvie
1) Až se dostanete k mechanismu, všimněte si dvou chodeb vedoucích k mřížím, které lze tlakovou deskou zvednout. V jedné chodbě je odpadní kanál s mřížkou, za níž je vidět relikvie. Na tlakovou desku v této chodbě položte dvě bedny, aby se mříž zvedla. Zároveň se zvedne i mřížka u relikvie.

Odměny za misi
Artworky – Sídlo Croftů, Dvojník

Thrall (Panter)
– Zombifikovaná šelma přivedená k životu severskou magií. Je rychle a nebezpečná. Pokud jí klesne zdraví na minimum, svalí se na zem a je třeba ji dorazit kontextovou akcí, jinak zase zregeneruje.


 

Mise 4 – Jižní Mexiko

Kapitoly 12-15 – Nepojmenované dny, Xibalba, Had z Midgardu, Země mrtvých

Velmi dlouhé dobrodružství v hluboké deštivé džungli a rozsáhlých ruinách pod ní. Lara tady vytáhne svoji motorku ze které lze svobodně vystoupit a která bude součástí všech čtyř úrovní. Zatímco první dvě úrovně jsou úzce spojené a odehrávají se v džungli, zbylé dvě úrovně jsu zasazený do hlubokého Mayského chrámu a následně dalších (již třetích) severských ruin.

Tajná místa – 51
Čas – cca 01:45:00

Secrety
Nepojmenované dny – 9
Xibalba – 19
Had z Midgardu – 20
Země mrtvých – 2
Relikvie
1) V úrovni Země mrtvých po získání opasku otočte sloup tak, aby Thor opět sklopil hlavu. Nyní klasicky vylezte o patro výš a po sloupech v jedovatém jezeru přeskákejte až na kladivo Thora odkud mu z očního důlku vemte relikvii.

Odměny za misi
Artworky – Jižní Mexiko, Žoldáci

Thorův opasek
– Opasek s nímž lze, stejně jako s rukavicemi, manipulovat s magickými branami a kameny.

Thrall (Mayský indián)
– Lidská verze zombie oživené severskou magií. Jsou vysocí, velice rychlí a stejně jako v případě panterů je nutné je rozdrtit kontextovou akcí, jinak se zregenerují. Na tyhle bestie je ideální brokovnice.


 

Mise 5 – Ostrov Jan Mayen

Kapitola 16-17 – Brána mrtvých, Valhalla

Průměrně dlouhé epizoda skládající se však jen ze dvou úrovní. I tady Lara využije svoji motorku, avšak její význam bude menší. Druhá úroveň je podstatně delší, přičemž úroveň se opět soustřeďuje na severské ruiny.

Tajná místa – 31
Čas – cca 01:05:00

Secrety
Brána mrtvých – 6
Valhalla – 24
Relikvie
1) V úrovni Valhalla jsou na křižovatce před vstupem do hlavní síně (ta s kladivy) na stěně otvory pro páka. Jedna páka už je v otvoru, druhá leží poblíž, tak ji tam za pomoci kvádru zapíchněte. Když se chytíte pák, vždy se dočasně zvednou velká vrata v labyrintu za vámi, ale vždy jen na čas. Zatímco pravá páka zvedne vrata na konci chodby, levá páka zvedne vrata téměř na druhém konci labyrintu. Motorkou rychle dojeďte za vrata, které otevře levá páka – uvnitř je relikvie.

Odměny za misi
Artworky – Ostrov Jan Mayen, Výbava

Thrall (Viking)
– Další verze Thralla. Zdá se být odolnější než indián, ale disponuje stejnými schopnostmi. Je to zombie verze severského válečníka. Po poražení je nutné je rozdrtit kontextovou akcí, jinak se zregenerují.

Thrall (obr)
– Nejmocnější Thrall, který je obrovský a extrémně silný. Odolá mnoha ranám a nejlepší je proti němu Thorovo kladivo (případně brokovnice). I obra je nutné po poražení rozdrtit, ale regeneruje se velmi rychle, takže nesmíte otálet.


 

Mise 6 – Andamanské moře

Kapitola 18 – Rituály starších

Velice krátká epizoda odehrávající se na druhé Amandině lodi, která však vypadá stejně jako ta první. Vlastně se neliší nic krom počasí, které je tentokrát deštivé.

Tajná místa – 0
Čas – cca 10:00

Odměny za misi
Artworky – Andamanské moře, Natla

Thorovo kladivo
– Mjolnir podobně jako Excalibr v TR7 představuje magickou zbraň s obrovským potenciálem ničení. Na jednu ránu dokáže svými blesky zničit i odolné nepřátele. Dosah blesků je navíc docela velký.


 

Mise 7 – Arktické moře

Kapitola 19-21 – Helheim, Yggdrasil, Nezbývá čas

Závěrečná epizoda situovaná na mrazivé sever, je plná severských ruin a potápění. Zatímco první úroveň je téměř celá pod vodou, druhá už se soustřeďuje na další severské ruiny. Poslední úroveň patří rozsáhlému bossfightu.

Tajná místa – 31
Čas – cca 01:10:00

Secrety
Helheim – 29
Yggdrasil – 1
Nezbývá čas – 0
Relikvie
1) Na konci úrovně Helheim a počátku úrovně Yggdrasil se budete pohybovat ve velkém zatopeném sále. Nachází se v něm čtveřice značek, které aktivujte rukavicí (jedna je na boku vchodu do sálu, druhé dole vlevo, třetí dole vpravo a čtvrtá na boku u východu). Po jejich aktivaci uprostřed sálu přestane téct jeden vodopád. Pomocí kotvy přeskočte na plošinu za ním, kde je relikvie.

Odměny za misi
Artworky – Arktické moře, Amelia Croft
Artworky – Herní komiks (za dokončení hry na nejtěžší obtížnost)
Artworky – Nepřátelé (za nalezení všech artefaktů)
Artworky – Lara Croft (za nalezení všech relikvií)

Boss 1 – Natla

– Bossfight v TR9 je založený na zničení velmi složitého mechanismu Midgardského hada. Natla, která představuje bosse sice létá okolo ale nemůžete po ní střílet. Natla na předem určených místech na vás vyšlehne ohnivé koule, kterým je třeba uhnout. Žádný jiný přímý konflikt s Natlou není. A co se boje týče, ten je vlastně založen na zničení třech podpěr, které drží stroj.


 

Zajímavosti

Lara podeváté
– Devátá Lara se vizuálně hodně změnila. Kvalita grafické stránky pokročila a Lara má nyní mnohem čistší obličej. Rysy ve tváři však působí někdy až nepřirozeným plastickým dojmem. Další změnu prodělalo Lařino poprsí, které se vůbec poprvé za celou sérii zredukovalo. To je daň za podivnou dobu v níž žijeme. Fiktivní charaktery včetně těch herních musejí odpovídat politickým machinacím ve světě, jinak se to může tvůrcům šeredně vymstít. Ostrá kritika oficiálních recenzentů, podněcování k bojkotu, mediální aféry nebo dokonce obviňování tvůrců ze sexismu. Metody jsou to zákeřné, sprosté a neetické, avšak reálné. Naprosto dokonale lze toto tvrzení vidět v praxi na extrémně rostoucím počtu homosexuálů ve hrách za posledních pár desítek let. LGBT komunita se zkrátka činí, aby prosadila své zvrácené myšlenky a rozvrátila společnost, jenže úplně stejně pracují komunity feministek. A tak se Lara pomalu mění a to ne proto, aby vyhověla většině, ale aby uspokojila ty, kteří řvou nejvíce a za kterými stojí politické páky. Tvrdit, že do herního průmyslu nedosáhne vysoká politika je stejně pomatené, jako si myslet, že nesahá do sportu.
– Novou modelkou pro postavu Lary se stala Alison Carroll. Ta má oproti všem předešlým výhodu v tom, že jde o zkušenou gymnastku, takže posloužila i při „motion capture“ pro vytváření pohybů Lary ve hře. Protože další díly série už své oficiální modelky nemají, je Alison bohužel poslední. Přesto se ale dá říci, že na živou Laru ještě dojde a to u třetího Tomb Raider filmu, ale to je zatím vzdálená budoucnost. 


 

Obleky

– S obleky je v TR9 jiné než v předešlých dílech. Není možné je odemykat. Pouze na počátku většiny misí dostanete na výběr, který oblek si na sebe Lara vezme. Všechny mají jen kosmetickou funkci.
– Ve verzi hry pro Xbox 360 (pro který byl TR9 primárně vyvíjen), je obleků skoro dvakrát tolik. Lara může obléct některé tradičné obleky z minulých dílů (Klasický, Legend) ale též další barevné varianty neoprénu a různě barevné bikini.

Civilní

– Fialová mikina a kalhoty. Lařin běžný civilní oblek. Nosí ho během prologu.
– Lara si může oblek vzít také na epizodu 3. Sídlo Croftů

Neoprén

– Moderní neoprén. Černý, s dlouhými rukávy. Lara ho nosí na první epizodu (Středozemní moře).
– Lara si může oblek vzít také na epizodu 7. Arktické moře.

Džungle kraťasy

– Oblek do džungle se šortkami. Tato verze vizuálně asi nejlépe odpovídá Lařině typickému obleku z Legend.
– Lara jej může vzít na mise 2. Pobřeží Thajska, 3. Sídlo Croftů, 4. Jižní Mexiko a 5. Adamanské moře. Jedná se tedy o jeden z potenciálně nejpoužívanějších obleků.
– Platí také, že na mise, kde můžete mít oblek do džungle máte vždy na výběr, zda verzi s kalhotami nebo s šortkami.

Džungle kalhoty

– Oblek do džungle s dlouhými kalhoty. Asi by se lépe hodil do míst, které jsou špinavější a plné hmyzu.
– Lara jej může vzít na mise 2. Pobřeží Thajska, 3. Sídlo Croftů, 4. Jižní Mexiko a 5. Adamanské moře. Jedná se tedy o jeden z potenciálně nejpoužívanějších obleků.

Džungle těžký

– Další oblek do džungle, tentokrát s bundou navíc. Do deštivého pralesa v Mexiku je jako dělaný.
– Lara jej může vzít na mise 4. Jižní Mexiko a 6. Adamanské moře. Oproti ostatní „džungle“ oblekům je tedy jeho použití omezenější.

Zimní těžký

– Teplý oblek s černou bundou do pořádné zimy.
– Společně s druhým zimním oblekem jej Lara může vzít pouze na misi 5. Jan Mayen.

Zimní lehký

– Teplý oblek bez bundy (jen s vestou), ale stále do pořádné zimy.
– Společně s druhým zimním oblekem jej Lara může vzít pouze na misi 5. Jan Mayen.

Potápěčský

– Kvalitní „suchý“neoprén. Tmavý s dlouhými rukávy. Ideální do poněkud chladnějších vod.
– Lara si může oblek vzít jen na epizodu 7. Arktické moře

Plavky

– Upravený neoprén bez rukávů s v bílém provedení.
– Lara si může oblek vzít jen při Treasure Hunt módu a to pouze na epizodu 1. Středozemní moře