Tomb Raider 10: (2013)

Roku 2013 Tomb Raider vstává z popela v rebootu, který si rychle získá spousty a spousty spokojených hráčů. Reboot totiž dokonale odpovídá pojmu poutavá moderní akční hra. Číší z něj filmovost, je do detailu propracovaný, hratelnostně vybalancovaný a graficky parádní. Jenže duch Tomb Raideru z něj cítit není. Pořád nad tím kroutím hlavou a říkám si jediné – jak může někdo TR označit za zdařilý reboot, když to s původní sérií nemá společného víc, než jméno hlavní hrdinky? Prakticky všechno, čeho si šlo na sérii TR cenit, je tady sraženo do bahna a výsledek si nezaslouží označení Tomb Raider ani omylem.

Díky TR jsme pokaždé mohli procestovat hezkých pár lokací po celém světě. Zkrátka dobrodružný příběh s řádkou rozličných prostředí. Zrovna tak mytologický nádech, který se obvykle točil kolem jednoho tématu, nicméně jeho střípky byly roztroušeny na mnoha místech světa. Nový TR je jiný a je zasazený výhradně do jedné oblasti. Nutno uznat, že prostředí zdánlivě opuštěného (ve skutečnosti neskutečně živého) ostrova je skvělé. Tím spíše, když se děj točí okolo Japonské mytologie a navíc ještě kolem královny Himiko (zajímavá to postava). Zato příběh jako takový je bída. Na poměry TR série je příběh sice pestrý a plný dialogů i odvážných cutscén, ale dějově jde o totální dno. Motiv ztroskotání a únosu jedné postavy, kterou chce obyvatelstvo ostrova využít, se totiž vyskytuje v každém druhém podobně laděném filmu už od dob King Konga. Jenomže i ten King Kong dokázal překvapit tím, že „zrůda“ vlastně nebyla zrůda. TR nepřekvapí ničím a to s ohledem na skvělé základní ingredience (Jamatai, Himiko, samurajové, počasí…) neskutečně zamrzí. Co se bude dít dál vás napadne mnohem rychleji než se to stane. Složení Lařiny posádky… její učitel, černoška, Asiatka, tlusťoch, vědec, technik… to je jak vystřižené z učebnice „Přísady debilního příběhu.“ A ty dialogy! Vážně teenagerkám probleskne hlavou před vším, co chtějí udělat věta „I can do that!“ Takhle si dnešní děti honí ego? Za celou hru je to snad Lařina nejčastější věta, pokud si odmyslíme kňučení a vzdychání.
Scenárista se patrně rozhodl pro přehlídku nejlacinějších klišé dobrodružných příběhů a plejádu těch nejstupidnějších dialogů a průpovídek. Dokonce i rozhovory mezi nepřátelskými žoldáky vykazují více inteligence, než dialogy hrdinů, které akorát překypují žalostnými frázemi typu „Oh, je mi to tak líto,“ nebo „Věř svým instinktům.“

Na TR ale nejvíc zamrzí to, co se stalo z Lary. I fiktivní postavy si zkrátka nějak zaškatulkujete. Gandalf je rozumný mistr čaroděj a ne pouťový komediant a tak dále. O to víc pak bolí, když se z Gandalfa ten komediant stane…
Původní Lara se dá popsat jako akrobatka, sportovkyně, střelkyně, bojovnice, chytrá, odvážná, silná i zkušená prsatice… Je to postava, která samozřejmě dokáže věci za hranicemi lidských možností, ale je to postava, která je vykreslena tak, že jí lze ty nadlidské schopnosti snadno věřit. Dobře, dokáže odtlačit půltunový balvan, ale je to prostě Lara – charakter, který to zvládne.
Nová Lara je úplně jiná. Hra se snaží být realističtější. Ovšem není ani trochu. Stačí deset vteřin hry, kdy mladá křehulka spadne na dno hluboké propasti, aniž by se jí kostra rozsypala jako domeček z karet a už víte, že tohle na efekt hnané dobrodružství neuvidí realitu ani z rychlíku. Přitom to byl hlavní marketingový tah – žena versus divočina v realistickém survival dobrodružství. Nalhat lidem se dá evidentně všechno, ale když vám to lidé sežerou, přestože na vlastní oči vidí, že je to úplně jinak, je to na pováženou. Jsme totiž tam, kde jsme byli. Nová Lara stále dokáže věci jako stará Lara, ne-li ještě větší. Jenomže téhle Laře už to nejde věřit a to je zásadní kámen úrazu. Ta postava je vykreslená jako chudinka, co se složí, když musí zabít násilníka a vzápětí zmasakruje stovky chlapů bez mrknutí oka. Každá věc, kterou poprvé dělá je strašně těžká, ale pak už je to rutina. Neustále kňučí, naříká a když pak konečně zatne svých 32 zubů (doufám, že už jí vyrostly všechny) a stane ze z mladé holky Rambo, je to ještě horší. Krev, špína, smrad… Naprosto bombastické prostředí. Ale pro Laru! Ne pro její teen verzi! Fakticky rád bych své oblíbené hrdince fandil, zatímco si vytahuje kůl z těla, zatímco se potápí v krvi nebo zatímco doráží vousaté obry, jenže po celou dobu, celých 20 hodin hry mám na monitoru mladou, tupou a naivní krávu s otevřenou tlamou a výrazem v obličejí značící mentální retardaci. Laře absolutně nedokážu zbaštit ani jedno z toho, co předvádí! Je to jako kdyby herní designéři a scenáristé o sobě vůbec nevěděli. Jako kdyby jedni pracovali s Rambem a druzí s Alenkou v Říši divů.

Předchozí TR série se vždycky vyznačovala mechanismy, které jste musely rozlousknout. Snadné až středně těžké logické hádanky založené někdy i na rychlosti a přesnosti. Velký sál, plno pohybujících se udělátek, žebříků, hrazd, zátěží… a teď je na vás to rozpohybovat a co já vím – otevřít si drahou sošku. V „TR“ nic takového není. Hádanky se dají spočítat na prstech jedné ruky válečného veterána a jejich obtížnost je taková, že je prakticky vyřešíte za pochodu. Radost z toho, že vyloupíte nějaký dobře chráněný a dávno ukrytý poklad se jednoduše nekoná.

Série TR představuje různé druhy nepřátel od zvířeny, přes lidi až po mytologická monstra. I „TR“ má zástupce všech tří skupin, ovšem 95% z toho tvoří lidi. A co hůř, na tom opuštěném ostrově bydlí snad tisícovka namakaných žoldáků! Neříkám, že souboje jsou vyloženě špatné, ale proč jich je proboha tolik?! Co to vlastně tvůrci z Tomb Raideru vytvořili? Ostrovní Call of Duty s holčičkou v hlavní roli?! V minulé TR sérii snad vždycky vedla střídmost. Občas jste narazili na úsek, kde byly skupiny zloduchů a museli jste se postupně prostřílet, ale stejně tak jste potom hráli půl hodiny a nenarazili na jedinou větší bojovou situaci. Střídmost měla opodstatnění, činila TR sice akční sérií, ale ne sérií založenou na střílení.
Nijak zvlášť nemůžu pochválit ani zbraňový arzenál. Pistole, samopal, bročka… klasika jak vystřižená z TR1. Mohlo by se zdát, že luk bude vyžadovat trochu lepší zacházení – míření, odhad vzdálenosti nepřítele… ne, ani omylem. Jediné, co se mi líbí, je postupné vylepšování zbraní i samotné Lary. To je vcelku povedená inovace, která dokáže předimenzované přestřelky zpestřit.
 
Králem v natahování herní doby díky sběratelským předmětům je Assassin’s Creed (minimálně od AC IV). TR se tomu zdárně přibližuje. Ale má to smysl? Jednou pálit prapory, jindy sbírat houbičky, poté zase sestřelovat talismany… Sebeúčelné nesmysly, které sice vyžadují podrobnou exploraci prostředí, ovšem činí tu exploraci silně nezáživnou. Něco jiného bývaly různě ukryté sošky a věcičky v minulých TR. Secrety, dalo by se říci. I tady něco takového je, jen to nejsou secrety, ale zastávky u cesty. Alespoň, že artefakty jsou hezké, něco se o nich dozvíte a do TR myšlenkově patří. To houbičky ne.

Nový TR je zkrátka obrovské zklamání, zničení funkčního konceptu, myšlenky i poctivé hratelnosti a likvidace jedné z nejlepších herních hrdinek. Minulá TR série byla díky absenci krve, uhlazenému slovníku a omezenému násilí určena i mladistvým. Nová TR série se chlubí +18 a přesto mám pocit, že je mladistvým určená mnohem víc.

Hodnocení – 65%
Délka – cca 15h


 

Návod

– Díky množství sběratelských aktivit připomíná TR spíše sérii Assassin’s Creed. Přesto tu cosi jako secrety zůstalo. Jedná se o sběr relikvií (jako v minulých dílech) a map pokladů.
– Hra sice není přímo rozdělena do epizod jako v minulých dílech, ale pro potřeby návodu ji tak dělím. Některé úrovně totiž představují křižovatky ze kterých pak vedou cesty do dalších úrovní. Levely tak svým rozvržením volně připomínají huby známe z TR4 a TR6.
– Celkový počet sběratelských předmětů:
Dokumenty – 54
Relikvie – 42
Kešky – 75
Mapy pokladů – 7
Aktivity – 13
Hrobky – 7
Za nalezení všech kešek, získáte jednorázově 1000 součástek a nový dokument.

 

Mise 1 – Pobřežní džungle

Kapitola 1 – Doupě vetešáků

Úvodní kapitola slouží hlavně pro výcvik základních prvků, jako je pohyb, či funkčnost pochodní. Ale jak je u úvodu moderních her zvykem, je to též přehlídka efektů snažících se šokovat a nalákat prostší hráče množstvím QTE, explozí a dalších věcí.

Pochodeň
– Pochodeň získáte už na samém počátku dobrodružství. Lze ji zapálit v ohni a díky tomu osvětlit okolí a také podpálit lana, plachty čí sítě.


 

Kapitola 2 – Mořské útesy

Další úvodní kapitola, která se konečně odehrává venku na útesech. Tentokrát si Lara nacvičí skoky, lezení a chůzi přes úzké překážky.


 

Kapitola 3 – Pobřežní džungle

První větší kapitola. Džungle nabízí dvě zalesněné oblasti propojené podzemím. Není tu moc nepřátel, pouze se objeví pár vlků, ale už tu jsou přítomné mnohé prvky, na které budete běžně narážet i později – tedy ohniště pro rychlý přesun mezi lokacemi, sběratelské předměty a aktivity.
Tábory jsou vlastně ohniště u kterých lze kupovat dovednosti za XP, vylepšovat zbraně za součástky, měnit obleky (máte-li DLC) a také se lze mezi hlavními tábory přemísťovat.
Dokumenty jsou textové záznamy různých autorů.
Relikvie jsou cenné předměty odpovídající relikviím z minulých TR.
Kešky jsou velmi malé a snadno přehlédnutelné. Jejich sběr přináší jen +5XP.
Mapy pokladů bývají velmi dobře ukryté. Jejich nalezení odkryje všechny sběratelské předměty na mapě (s výjimkou aktivit).

Tábory – 3
Dokumenty – 5
Relikvie – 3
Kešky – 5
Mapy pokladů – 1
Aktivita – Lovci duchů – 10

Secrety
Mapa
1) V druhé části lesa je nad řekou v korunách stromů plošina. Cesta tam vede přes trosky mostu. Na plošině najdete mapu.
Relikvie (masky Noh)
1) V tunelu, kde najdete špičák.
2) V druhém lese pod mostem (poblíž zavaleného tunelu).
3) V druhém lese v jeskyni vedle malé svatyně.
Aktivita (Lovci duchů)
1-10) Zničte talismany s lebkami rozvěšené po okolí. Mnoho jich je ve větvích stromů.

Luk
– Luk je obecně poměrně slabá, ale velice užitečná zbraň. Mnohá vylepšení luku se věnují nejen boji, ale slouží též jako nástroje. Luk je navíc tichý, takže s ním lze nenápadně likvidovat nepřátele.
– Tak jako u ostatních zbraní existuje několik typů luků. Za nalezení částí luku se luk postupně upravuje, což zpřístupňuje nová vylepšení za součástky.
Typy
1) Provizorní luk – Prostý základní luk
2) Lovecký luk
3) Kladkový luk – Umožňuje napínat lana na skály
4) Sportovní luk
Vylepšení
1) Šíp s lanem (zdarma) – Umožňuje napnout provizorní lano a svézt se
2) Zápalné šípy (zdarma) – Ohnivé šípy schopné zapálit nepřátele i věci.
3) Ovinutá tětiva (200) – Rychlejší střelba
4) Kroužkový vypouštěč (250) – Ještě rychlejší střelba
5) Zesílená ramena (250) – Větší poškození
6) Splétaná tětiva (250) – Ještě větší poškození
7) Stabilizační závaží (300) – Větší poškození a přesnost
8) Napalmové šípy (350) – Šípy po dopadu podpálí vše okolo
9) Výbušné šípy (650) – Šípy po dopadu explodují
10) Průrazné šípy (650) – Maximálně napnuté šípy mají větší průraznost

Špičák
– Špičák je více nástroj než zbraň, přestože ho lze použít při útocích zblízka (avšak až od 2. úrovně postavy – Zocelená). Špičák ale slouží hlavně pro ničení beden, páčení truhel, vylamování dveří nebo pro šplh po skalách.
Typ
1) Špičák – Základní špičák
2) Cepín – Umožňuje šplhání po skalách

Vylepšení
1) Vyztužení (50) – Posílení schopné aktivovat mechanismy a páčit truhly


 

Kapitola 4 – Skalní chrám

První střet s lidskými protivníky a tedy první přestřelky a první stealth. Oblast skalního chrámu je velmi nepřehledná kvůli troskám hořících domů.

Tábory – 1
Dokumenty – 2
Relikvie – 2
Kešky – 2
Mapy pokladů – 1

Aktivita – Pyrománie – 5

Secrety
Mapa
1) V dolní části chrámové oblasti protéká říčka a za malým vodopádem je jeskyně s mapou.
Relikvie (vějíře z období Edo)
1) V patře chrámu nedaleko útesu.
2) V patře chrámu nedaleko hlavního schodiště.

Pistole
– Běžná střelná zbraň. Vhodná do přestřelek s nepřáteli.
Typy
1) Poloautomatická pistole – Základní pistole
2) Taktická pistole
3) Magnum pistole
Vylepšení
1) Větší zásobník (200) – Na 10 nábojů
2) Vrtaný závěr (200) Větší poškození a přesnost
3) Vysokokapacitní zásobník (250) – Na 12 nábojů
4) Úsťová brzda (250)  Ještě větší poškození a přesnost
5) Rychlopalný režim (300) – Rychlejší střelba
6) Ergonomická rukojeť (300) Snižuje zpětný ráz
7) Umísttění zásobníku (325) – Rychlejší přebíjení
8) Tlumič (350) – Tišší střelba, ale nižší poškození
9) Leštěná hlaveň (400) – Větší poškození
10) Režim dávek (450) – Možnost střelby dávkou tří kulek.

Vojáci Solari
– Početná skupina různě sesbíraných chlapů, kteří ztroskotali na ostrově před Larou. Jejich vůdcem je Mathias a z jejich řad vyniká hlavně skupinka ostrých Rusů.
– Solari používají všechny druhy zbraní, které může Lara získat, tedy luky, pistole, samopaly i brokovnice. Mnoho z nich je však vybaveno pouze noži a útočí na těsnou vzdálenost. Někteří Solarijští mohou házet dynamity.
– Solarijští vojáci v pozdějších fázích hry nosí různé druhy brnění. Nejčastěji to jsou chrániče a helmy, ale někteří mají i velké štíty.


 

Mise 2 – Horská vesnice

Kapitola 5 – Horská vesnice

Centrální oblast pro několik dalších kapitol. Vesnice je velká, plná předmětů a kvůli mnoha výškovým úrovním je i celkem těžká na průzkum. Budete se sem několikrát vracet, přičemž při první návštěvě lze prozkoumat jen asi třetinu celé oblasti.
Při druhé návštěvě vesnice získáte součástky pro povýšení luku na lovecký luk.
V této úrovni je nový typ sběratelského předmětu a to vyloupené hrobky. Hrobka vždy nabízí menší logickou překážku po jejíž zdolání najdete truhlu, která přinese hodně XP, hodně součástek a někdy též mapu na odkrytí dalších sběratelských předmětů.

Tábory – 5
Dokumenty – 7
Relikvie – 6
Kešky – 15
Aktivita – Iluminace – 10
Aktivita – Pytlačení – 5
Hrobky – 2

Secrety
Relikvie (byliny kanpo)
1) Až po získání cepínu budete šplhat vzhůru do hor, navštivte barák vlevo na útesu – je uvnitř relikvie.
2) Při druhé návštěvě oblasti (z cesty od vysílače), najdete v domku u kterého je skupina vojáků relikvii.
3) Při třetí návštěvě se vraťte do areálu s letadlem. Nacházejí se tu zapečetěné dveře, které pomocí lana vytrhněte. Relikvie je uvnitř.
Relikvie (semper fí)
4) Při druhé návštěvě oblasti (z cesty od vysílače), je v areálu se špičatými skalami dole řeka. Seskákejte dolů k vodě a na malém ostrůvku u skály najdete relikvii.
5) Při třetí návštěvě se vraťte do areálu s letadlem. Zamiřte odtud doleva na plošinu s ocasem, kde je v chajdě relikvie
6) Při třetí návštěvě se vraťte do areálu s letadlem. Zničte barikády do přízemí domu, kde je relikvie.
Aktivita (Iluminace)
1-10) – Zapalte oltáře se sochami mnichů
Aktivita (Pytlačení)
1-5) Posbírejte vejce z hnízd (většinou na střechách a útesech)
Hrobky (Hrobka nedůstojných, Síň vzestupu)
1) V první části oblasti vedle vodopádu (u letadla). Pro přístup do hrobky je třeba cepín. Vykradení hrobky aktualizuje mapu.
2) Při druhé navštěvě oblasti (z cesty od vysílače). Hrobka je na jedné z vysokých skal. Vykradení hrobky aktualizuje mapu.


 

Kapitola 6 – Cesta k základně

Krátká úroveň před vojenskou základnou. Cesta dovnitř však není snadná, neboť pokud se prozradíte, nepřátelé zahájí palbu z kulometu.

Tábory – 1
Relikvie – 2
Kešky – 2

Secrety
Relikvie (bronzové mince)
1) Hned na počátku vedle tábora.
2) Až do dostanete do základny, mrkněte do patra nad schodištěm, kde je relikvie.


 

Kapitola 7 – Horská základna

Ryze interiérová úroveň v rozpadajícím se bunkru. Nepřátel je spousta, takže přestřelky jsou na každém rohu.

Tábory – 1
Dokumenty – 3
Relikvie – 2
Aktivita – Bez víry – 5

Secrety
Aktivita (Bez víry)
1-5) Pomocí ohně spalte červené vlajky navěšené na zdech.

Samopal
– Samopal Lara získá od vojáka, který se jí pokusí udusit plynem. Je to dobrý automat ideální do větších bitev s několika nepřáteli naráz.
Typy
1) Samopal z druhé světové
2) Útočná puška
3) Komando puška
Vylepšení
1) Granátomet (zdarma) – Umožňuje vrhat granáty
2) Vysokokapacitní zásobník (225) – +15 nábojů
3) leštěný vyhazovač (250) – Větší kadence
4) Mířidla (250) – Umožňuje přiblížení optikou
5) Měkčená výstelka pažby (300) – Větší stabilita při střelbě
6) Dva zásobníky spojené páskou (300) – Rychlejší přebíjení
7) Plášťovaná hlaveň (350) – Větší poškození
8) Zpětné vrtání (350) – Nižší zpětný ráz
9) Hlaveň s vývrtem (400) – Větší poškození
10) Tříštivé granáty (500) – Při střelbě granátometem výbuch zasáhne větší oblast
11) Tlumič (500) – Tišší střelba, ale nižší poškození


 

Kapitola 8 – Okolí základny

Vrchní část základny je pokrytá sněhem. Bojů s vojáky přibývá a konečně dojde i na první bossfight.

Tábory – 2
Dokumenty – 2
Relikvie – 2
Kešky – 1
Mapy pokladů – 1

Secrety
Mapa
1) Z vršku hlavní budovy (před kterou se strhne bossfight), sjeďte po laně na věž uprostřed areálu, kde leží mapa.
Relikvie (elitní voják Senši)
1) V hlavní části základny vylezte na zeď okolo budovy vlevo. Najdete tu relikvii.
2) V hlavní budově (před kterou se strhne bossfight) jsou zajčené dveře. Vypačte je špičákem a relikvii najdete uvnitř.

Křesadlo
– Křesadlo Lara sežene na konci kapitoly u nádrží s palivem. Díky němu můžete kdykoli zapálit pochodeň, což se hodí.

Boss 1 – Obrněný voják Solarii se štítem

– První bossfight, či spíše první z řady skutečně mocných soupeřů. Jedná se o vojáka Solari se štítem. Později takových potkáte hodně, ale tento je první a odolnější. Útočí jen zblízka, ale díky štítu si téměř kompletně chrání tělo. Využijte úskoků před jeho úderem a vzápětí ho tvrdě udeřte útokem nablízko (nebo aspoň kulkou).


 

Kapitola 9 – Vesnice na útesu

Velmi lineární úroveň ve které téměř není nic k nalezení. Postup je však velmi hektický vinou trosek letadla i rozpadající se vesnice. Z této úrovně se vrátíte opět do Horské vesnice.

Tábory – 1

Výbava – Lano
Volné vylepšení pro luk umožňující vystřelit šíp s lanem. S pomocí lana lze přitahovat překážky, vylamovat dveře a také napínat lana mezi dvěma místy pro šplhání.


 

Kapitola 10 – Horská soutěska

Další skromná oblast. Jedná se pouze o dlouhý jeskynní tunel končící mostem k chrámu. Nejsou tu žádní nepřátelé.

Tábory – 1


 

Kapitola 11 – Skalní klášter

I toto je lineární úroveň, avšak mnohem drsnější. Spousta soubojů, hektického skákání a první (byť zatím ne ostrý) konflikt s Oni.

Tábory – 1

Brokovnice
– Bročka je tradičně silnou zbraní s velkým účinkem na malou vzdálenost. Pomocí brokovnice lze rozstřelit barikády.
Typy
1) Zákopová brokovnice
2) Pumpovací brokovnice
3) Bojová brokovnice
Vylepšení
1) Leštěný vyhazovač (300) – Rychlejší střelba
2) Měkčená rukojeť (300) – Nžší zpětný ráz
3) Omotaná výstelka pažby (300) – Ještě nižší zpětný ráz
4) Vrtaná hlaveň (325) – Vyšší poškození
5) Upravené tělo (325) – Ještě vyšší poškození
6) Podavač (350) – Rychlejší nabíjení
7) Zužená závěrka (400) – Zužený rozptyl a větší dostřel
8) Zápalné střely (400) – Ohnivé broky
9) Bubnový zásobník (400) – Zásobník na 12 broků.


 

Kapitola 12 – Horská stezka

Poslední úroveň epizody je vlastně jedna dlouhá akční sekvence. Nejprve Laru strhne voda a musíte korigovat směr padání a následně na padáku musíte kličkovat mezi stromy.


 

Mise 3 – Chatrče

Kapitola 13 – Chatrče

Centrální oblast pro další epizodu. Chatrče jsou podobně rozsáhlou oblastí jako byla Horská vesnice. Oproti ní je však přecpaná vojáky až po okraj. Do této oblasti se opět budete několikrát vracet, ačkoli už při první návštěvě ji prozkoumáte téměž celou.
V této úrovni získáte součástky pro povýšení pušky z druhé světové na útočnou pušku.

Tábory – 6
Dokumenty – 5
Relikvie – 7
Kešky – 15
Aktivita – Umlčitelka – 4
Aktivita – Uspáno – 5
Hrobky – 2

Secrety
Relikvie (Inró)
1) V patře hlavní budovy v první části městečka.
2) V zabarikádovaném domku pod vrtulníkem
3) V druhé části městečka v chajdě poblíž řeky.
4) V druhé části městečka poté, co přeskočíte hlavní ulici pod vámi. Relikvie je v chatrči nedaleko větrného mlýna.
Relikvie (zvířecí sošky)
5) Od brány jděte ulicí zpátky do města. Relikvie je v druhém velkém domu po pravici.
6) V zabarikádovaném domku před svatyní
7) V základech větrného mlýna.
Aktivita (umlčitelka)
1-4) Špičákem zničte stojany s poplašným zařízením (většinou na střechách)
Aktivita (uspáno)
1-5) Nejprve ohnivými šípy spalte strašáky (bílá prostěradla) a pak lanem strhněte konstrukci.
Hrobky (Studna slz, Soudní komora)
1) Ve svatyni v první části městečka vytrhněte pomocí lana podlahu. Cesta do hrobky bude volná. Vykradení hrobky aktualizuje mapu.
2) Hned vedle tábora u větrného mlýna. V podstatě nejde minout. Vykradení hrobky aktualizuje mapu.

Zapalovač
Volné vylepšení pro luk umožňující vystřelit ohnivé šípy. Zapáleným šípem lze působit větší poškození nepřátelům a také podpalovat předměty.


 

Kapitola 14 – Ústí jeskyně

Malinká úroveň s jediným jeskynním tunelem. Lara tu konečně najde unesenou Sam, jenže se sama nechá chytit.


 

Kapitola 15 – Geotermální jeskyně

Ponurá podzemní oblast s celami plných uvězněných lidí. Oblast je to tmavá a protože po zajetí nemáte žádnou munici, je lepši vsadit na tichý postup.

Tábory – 2
Dokumenty – 3
Relikvie – 3
Kešky – 5
Mapy pokladů – 1

Aktivita – Žhář – 6

Secrety
Mapa
1) U druhého tábora je schodiště a nad ním dřevěná konstrukce. Z boku konstrukce vyšplhejte nahoru, kde je mapa.
Relikvie (obřadní vějíře)
1) V hlavní části první jeskyně (s celami) je nahoře výklenek s malým oltářem a relikvií.
2) Na malém oltáři hned vedle druhého tábora.
3) V tunelu za velkým oltářem Himiko.
Aktivita (žhář)
1-6) Spalte balíky látky (a možná mrtvol) zavěšené u stropů.


 

Kapitola 16 – Solarijská pevnost

Velmi rozsáhlá pevnost a blízká vesnice kompletně pod nadvládou Solarijských. Přestřelek si užijete až nezdravě moc, stejně jako zběsilých útěků.
V této úrovni získáte součástky pro povýšení zákopové brokovnice na pumpovací brokovnici.

Tábory – 1

Granátomet
Volné vylepšení pro samopal umožňující vystřelit granát, který při kontaktu s nepřítelem ihned exploduje. Granátometem lze také ničit kovové zátarasy.

Boss 2 – Nikolai

– Vyšší člen Solari, který se pokusí zabít Laru při jejím útěku z pevností. Nikolai využívá statický kulomet a není možné ho klasickým způsobem trefit. Je třeba prokličkovat z krytu do krytu, dostat se k lanu a skopnmout Nikolaie za jízdy.
– Nikolaiovi se podaří Laru srazit dolů na dvůr, kde je třeba popadnout granátomet a dorazit Nikolaie granátem dříve než on sejme vás. Je to vlastně první nepřítel, kterého Lara sejme granátem.


 

Kapitola 17 – Věž pevnosti

Zběsilý útěk z pevnosti po střechách a mostech. Exploze jsou extrémní a náročnost akrobacie vzrůstá.


 

Kapitola 18 – Zalesněný pahorek

Lesní areál prohledávaný vojáky. Vzhledem k tomu, že tudy budete procházet v noci, je orientace docela náročná.
V této úrovni získáte od Rotha taktickou pistoli (namísto poloautomatické pistole).

Tábory – 3
Dokumenty – 2
Relikvie – 3
Kešky – 5
Aktivita – Červená karkulka – 10
Hrobky – 1

Secrety
Relikvie (dýky)
1) Jen pár metrů od spadlého vrtulníku.
2) Ve velké lesnaté oblasti vylezte po skalách a lanech až na plošinu nad řekou (nejvyšší plošina v okolí). Je na ní relikvie.
3) Na druhém břehu ve velké lesnaté oblasti je u skály římsa s relikvií. Nachází se pár metrů od zátarasu, který lze zničit bročkou. Na útes se dostanete z plošiny na stromě.
Aktivita (červená karkulka)
1-10) V oblasti sesbírejte houby. Bývají celkem dobře ukryté v křoví a trávě.
Hrobky (svatyně Bouřné stráže)
1) Překročte řeku přes most a hned po levici uvidíte jeskyni končící hrobkou. Vykradení hrobky aktualizuje mapu.


 

Kapitola 19 – Nákladní gondola

Dopravní lanová dráha mezi městečkem a pobřežím. Čeká vás tu spoustu ostrých bojů i zběsilých úprků.


 

Mise 4 – Pláž s vraky

Kapitola 20 – Pláž s vraky

Centrální oblast pro další epizodu. Pláž je ohromná a najde se tu množství sběratelských předmětů.
V této úrovni získáte od Jonaha kladkový luk (namísto loveckého luku).
V této úrovni získáte součástky pro povýšení kladkového luku na sportovní luk.
V této úrovni získáte součástky pro povýšení útočné pušky na komando pušku
V této úrovni získáte součástky pro povýšení taktické pistole a na magnum pistoli.

Tábory – 4
Dokumenty – 4
Relikvie – 6
Kešky – 15
Aktivita – Vykradač mohyl – 5
Aktivita – Minolovka – 10
Hrobky – 2

Secrety
Relikvie (Nefrit dynastie Yuan)
1) Na vraku Portugalské lodi, kde budete shánět nářadí pro Jonaha.
2) V dolním patře velké ztroskotané lodi u útesů
3) V dolní části malého bunkru na útesech (během cesty k první hrobce).
Relikvie (rodiná vycházka)
4) V horním patře velké ztroskotané lodi u útesů
5) V chatrči na vysoké skále v oblasti útesů.
6) V horní části malého bunkru na útesech (během cesty k první hrobce)
Aktivita (vykradač mohyl)
1-5) Prohledejte hroby z druhé světové války (tyčka s přilbou).
Aktivita (minolovka)
1-10) Zničte námořní miny v oblasti (většinou ve vodě).
Hrobky (Zatopený bunkr, Chrám služebných)
1) U útesů během cesty k Endurance. Vypačte dveře do malého bunkru a pokračujte jím až k hrobce.
2) Na pláži cestou z kopce k budovám. Vchod je třeba vytrhnout lanem s lezacím náčiním. Vykradení hrobky aktualizuje mapu


 

Kapitola 21 – Bunkr v útesu

Poměrně velký level odehrávající se v bunkru plném vojáků a také na lodi Endurance.

Tábory – 2
Dokumenty – 4
Relikvie – 3
Kešky – 5
Mapy pokladů – 1

Aktivita – Původní obyvatelé – 4

Secrety
Mapa
1) Až s lezacím náčiním vytrhnete dveře na útes. Mapa je v samém koutě u rohu bunkru.
Relikvie (staré mince)
1) V tunelu za náklaďákem.
2) S lezacím náčiním vytrhněte dveře v hlavní místnosti (ta s několika patry). Uvnitř místnosti je relikvie.
3) s lezacím načiním vytrhněte dveře ven na útes. Relikvie leží v trávě u zdi bunkru.
Aktivita (původní obyvatelé)
1-4) Spalte prapory s hvězdou.

Lezací náčiní
– Lezací náčiní Lara získá od prvního obra. Jedná se vlastně o sérii kladek, které umožňuji manipulovat s těžšími objekty (vytrhávat pevnější stěny atd.) Také lze rychleji šplhat po napnutém laně.

Boss 3 – Boris

– Boris je gigantický bojovník a jeden z vůdců Solarii. Tento více než dvoumetrový vousatec je patrně tou nejtvrdší překážkou jakou Lara doposavad potkala.
– Boris si fandí tak moc, že bojuje pouze pěstmi, jenže má téměř kompletně chráněné tělo pancířem. Ideální je využít úskoku před jeho úderem a obratem ho zasáhnout bojem zblízka – zapíchnutím šípu do nohy. Nyní máte čas než se Boris vzpamatuje trefit ho do hlavy, což je jediné zranitelné místo. Střílet Borise do hlavy ale nestačí. Je třeba ho několikrát zasáhnou, načež zavrávora a pak ho během QTE utlouct cepínem.


 

Kapitola 22 – Výzkumná základna

Ponuré interiéry výzkumného komplexu a jeskyně pod ním. Základna není moc velká.
V této úrovni získáte součástky pro povýšení pumpovací brokovnice a na bojovou brokovnici.
Po této úrovni následuje další návštěva kapitoly 20 (Pláž s vraky) a následně též druhá návštěvá kapitoly 10 (Skalní soutěska).

Tábory – 1
Dokumenty – 3
Relikvie – 2
Kešky – 3
Mapy pokladů – 1

Aktivita – Sluneční vrah – 5

Secrety
Mapa
1) Pod výtahem je dlouhá chodba a nakřižovatce bedny. Přelezte přes bedny a za nimi najdete mapu.
Relikvie (přilbice)
1) Až na počátku spadnete do vodního tunelu, mrkněte se na jeho stěnu vpravo – je to kovový zátaras, který zničte granátem. Uvnitř je ještě jeden zátaras a za ním relikvie.
2) V dlouhé chodbě pod výtahem.
Aktivita (sluneční vrah)
1-5) Zničte talismany s vyobrazením slunce rozvěšené po okolí.


 

Mise 5 – Skalní Zikkurat

Kapitola 23 – Pevnost v propasti

Poslední fáze příběhu už nemá žádnou centrální úroveň. Lara se vrací do chrámu ve snaze najít Sam. Úroveň je význačná hlavně prvním střetem se samuraji, který vyvrcholí velkou bitvou před chrámem.

Tábory – 1

Bouřná stráž
– Věrná stráž královny Himiko. Jde o početnou skupinu samurajů oživených démony Oni. Mnoho z nich bojuje jen na tsnou vzdálenost svými katanami, ale někteeří používají též luky anebo štíty. Jsou o něco odolnější než Solarijští.


 

Kapitola 24 – Svatyně v propasti

Nevelká svatyně plná samurajů. Je to také poslední úroveň obsahující sběratelské předměty. Finále se zkrátka blíží.

Tábory – 2
Dokumenty – 3
Relikvie – 3
Mapy pokladů – 1

Secrety
Mapa
1) V hlavní síni s klecí vylezte do horního patra. Mapa je na stole.
Relikvie (vázy)
1) Hned vedle prvního ohniště.
2) V síni s klecí dole u zdi.
3) Hned vedle druhého ohniště.


 

Kapitola 25 – Skalní Zikkurat

Závěrečná úroveň na vysokém chrámu kolem nějž zuří bouře. Zatímco první polovina je o extrémní akrobacii, druhá přináší těžké přestřelky.

Tábory – 1

Boss 4 – Generál Bouřné stráže

– Japonský generál je obří obrněný válečník. Nosí masivní palici s níž dokáže způsobit velmi závažné poškození. Boj s ním je podobný jako s Borisem. Jediným zranitelným místem generála jsou jeho záda. Uhněte tedy jeho úderu a trefte ho do nich. Po několika zásazích skončí ochromený, načež mu kontextovou akcí zblízka udeřte do hlavy. To ale zdaleka není vše.
– Nyní generálovi přijde na pomoc pár řadových samurajů – zlikvidujte je. Boj s generálem pokračuje ve stejném duchu, akorát je nyní agresivnější a bouře je silnější. Znovu ho ochromte a zasáhněte cepínem.
– V třetí fázi už generál přijde o helmu, takže je zranitelný i na hlavě. Bojuje však ještě agresivněji a opět povolá další bojovníky. Znovu ho ochromte a nyní už ho v rámci QTE konečně udoláte.
– Po boji ještě není po všem. Lara musí ještě skoncovat s Matthiasem a to skrze dlouhou QTE sekvenci, kdy získá jeho bouchačku a dvojicí pistoli ho srazí z útesu.


 

Zajímavosti

Lara pojedenácté
– K nové Laře toho hodně padlo v recenzi. Není o čem dál psát. Charakter Lary se zkrátka změnil a namísto dobrodružky je z ní husa. Ano, příběh počítá s tím, že jde o její první dobrodružství, ale charakter kňučící holčičky na to prostě nemá. I v rámci herního průmyslu jde o jeden z nejnevěrohodnějších charakterů, což je dáno tím, že údajné získávání zkušenosti a zrod dobrodružky probíhá skrze jedno z nejdrsnějších a nekrvavějších dobrodružství které herní průmysl kdy viděl.

Schopnosti
Lara si může za XP pořídit celkem 24 schopností. Během hry získáte dostatek zkušeností na koupi všech, ale přesto je dobré rozmýšlet, jaké dovednosti upřednostnit. V zásadě platí, že nejlepší je začít dovednostmi na usnadnění boje (více HP, větší nosnost…), poté na rychlejší zisk předmětů (více součástek, více XP a munice) a následně na snazší průzkum (zvýraznění zvěře, zvýraznění předmětů atp). Dovednosti pro boj zblízka nejsou zase tak podstatné.

Přeživší
1) Zvířecí instinkty – Zvýrazní zvěř při soustředění. Užitečné pokud často lovíte
2) Tuhý kořínek – Více XP z mrtvol zvěře a jídla. Zpočátku důležité.
3) Pokročilé získávání součástek – Více součástek z beden. I tohle je velice důležité. Neváhejte investovat už na počátku.
4) Sběratel kostí – Více součástek ze zvířat. Užitečné v případě častého lovu.
5) Sbítrání vystřelených šípů – Sběr šípů z mrtvol (šíp musí mrtvolu zasáhnout).
6) Hledání součástek – Více munice z mrtvol (nejde o součástky, ale o munici – špatný český překlad)
7) Horolezecká obratnost – Rychlejší lezení a možnost kotoulu při pádu, který zmírní zranění. Protože je šplh častý po celou hru, jde o velmi důležitý skill.
8) Orientační smysl – Soustředění zvýrazní okolní sběratelské předměty. Opět velmi důležité.
9) Kartografie – Na mapě zvýrazní všechny sběratelské aktivity. Jeden z nejdůležitějších skillů pro pohodlný průzkum.

Lovec
1) Pevná ruka – Můžete déle mířit napnutým lukem než vystřelí. Při častém stealth postupu, tedy střelbě ze zálohy je to velice užitečné.
2) Kapacita munice – Větší kapacita nesené munice.
3) Velký silák – Ještě větší kapacita munice.
4) Zkušený vrah – Dorážení ochromených nepřátel kontextovými akcemi vám přidá více XP. Užitečné hlavně v kombinaci s následujícími dorážecími skilly.
5) Mistr s lukem – Doražení omráčeného nepřítele lukem.
6) Mistr s pistolí – Doražení omráčeného nepřítele pistolí.
7) Mistr s puškou – Doražení omráčeného nepřítele útočnou puškou.
8) Mistr s brokovnicí – Doražení omráčeného nepřítele brokovnicí.

Rváč
1) Zvýšený práh bolesti – Více HP. Jeden z nejdůležitějších skillů po celou hru.
2) Špinavé triky – Během úhybu nepříteli mu můžete hodit písek do očí. Ochromený nepřítel je pak snadný cíl. Velmi dobré při častém boji na blízko.
3) Údery cepínem – Údery cepínem omráčí nepřítele. Boj zblízka je velice četný, takže jde o velmi důležitý skill.
4) Mistr s cepínem – Možnost dorazit omráčené nepřátele cepínem.
5) Protiútok v úskoku – Během úskoku vrazíte běžnému nepříteli šíp do těla, což ho dočasně ochromí. Takový nepřítel je pak snadným cílem.
6) Zabití v úskoku – Podobné jako předchozí skill. Během úskoku vrazíte obrněnému nepříteli šíp do těla, což ho dočasně ochromí. Běžného nepřítele tím rovnou zabijete.
7) Mistrovské zabití v úskoku – Opět podobné jako předchozí skill. Během úskoku vrazíte obrněnému nepříteli šíp do těla, což ho většinou rovnou zabije.


 

Obleky

Výchozí

– Lařin základní oblek, který nosí po celé dobrodružství. Může se to zdát jako výrazný krok vzad v porovnání s předchozími díly, ale oblek se v průběhu děje pomalu mění. Laře se trhá triko i kalhoty, ovazuje si rány, nosí provizorní rukavice… A samozřejmě i Lařina kůže se mění – bahno, krev, odřeniny, škrábance, či hluboké rány.

 


 

Příběhové DLC – Tomb of the Lost Adventurer

Jak název napovídá, jedná se pouze o novou hrobku. Najdete ji v oblasti Pobřežní džungle, tedy téměř na počátku hry. Hrobka má obvyklou velikost, takže její dokončení zabere zhruba 5-10 minut. Na DLC je to skutečně tristní čas.

Hodnocení – 20%
Délka – cca 10min


 

Návod

Kapitola 1 – Pobřežní džungle

Aktualizace této oblasti přináší drobnou úpravu do statistik. Přidává kolonku Stažené hrobky, jako kdyby jich tvůrci původně plánovali přidat mnohem víc. Mít v rámci jednoho DLC nějakých, řekněme pět hrobek, to už by stálo za to, ale takhle je to jen malá jednohubka.

Stažené hrobky – 1

Secrety
Hrobka (Hrobka Ztraceného dobrodruha)
1) Hrobka je v druhé části lesa nedaleko mostu. Součástí hrobky je i malá svatyně, která obsahuje fůru munice a součástek, ale pro přístup k ní je třeba vlastnit granátomet.


 

MP DLC

– Pro hru existuje celá řada malých Multiplayerových DLC, přičemž většina z nich obsahuje jen nepříliš významné bonusy. Jedná se tedy spíše jen o tahání peněz z hráčů, kteří chtějí mít hru stoprocentně kompletní.

1) 1939 Multiplayer Map Pack – 2 mapy pro MPLetecký souboj a Les.
2) Caves and Cliffs – 3 mapy pro MP – Vesnice, Jeskyně a Útesy .
3) MP Map – Shanty Town – 1 mapa pro MP – Město vetešáků
4) Shipwrecked Multiplayer Map – 2 mapy pro MP – Ztracená flotila a Kolébka Himiko.
5) Fisherman – Postava Rybáře pro MP.
6) Scavenger Bandit – Postava Vetešáckého bandity pro MP.
7) Scavenger Executioner – Postava Vetešáckého popravčího pro MP.
8) Scavenger Scout – Postava Vetešáckého průzkumníka pro MP.
9) Hitman Gun – Agency SPS-12 – Zbraň pro MP ze hry Hitman
10) Hitman Gun – HX AP-15 – Zbraň pro MP hru hry Hitman
11) Hitman Gun – JAGD P22G – Zbraň pro MP ze hry Hitman
12) Hitman Gun – M590 12ga – Zbraň pro MP ze hry Hitman
13) Hitman Gun – Silverballer – Zbraň pro MP ze hry Hitman
14) Hitman Gun – STG 58 Elite – Zbraň pro MP ze hry Hitman


 

SP DLC

Ani na malá DLC pro SP hru se nezapomnělo, přičemž taháky na peníze jsou tentokrát všechny. Jedná se totiž pouze o nové obleky. Oproti základnímu obleku, se DLC obleky v průběhu hry nikdy nemění.

1) Hunter Skin – Oblek Lovkyně

– Podobný jako Výchozí oblek ale celý zablácený. Stejně tak Lařina kůže je od bahna.

2) Aviatrix Skin – Oblek Pilotky

– Letecká bunda jako z klasických dobrodružných snímků.

3) Guerilla Skin – Oblek Partyzánky

– Pevné kalhoty a bojová vesta. Patrně nejideálnější oblek pro toto dobrodružství až je s podivem, že v základní hře Lara vestu nikdy nezíská, byť by to vzhledem k údajnému survival nádech hry bylo logické.

4) Mountaineer Skin – Oblek Horolezce

– Teplý oblek horolezce s bílou vestou. Trochu připomíná lehký zimní oblek z TR9 Underworld.

5) Demolition – Oblek Demolice

– Šedá kombinéza a bílé boty. Na citlivou, lehce výbušnou prácičku.

7) Sure-Shot – Oblek Jistá trefa

– Oblek ostrostřelce, který je sice docela křiklavý, ale má chrániče pro střelbu lukem. Stále jde ale jen o oblek, takže žádnou praktickou výhodu nečekejte.