Investigator

Investigator je Ruský hororový walking simulator, stvořený převážně jedním jediným člověkem. Hra bohužel rovněž boduje jen v jedné jedině věcí a tou je audiovizuální zpracování. Je sice pravda, že dneska na audiovizuálu stojí a padá prodejnost, protože spousta lidí si kupuje hry podle toho, jaký první dojem v nich hra vyvolá. Proto se taky Investigator zdá být na první pohled peckou, která bude útočit na špičky žánru jako je Ethan, či Edith Finch. Atmosféra míst, kterými procházíte je silná. Ať už jde o opuštěné vesničky ze lijáku, temné podzemí v němž jsou stěny porostlé vegetací, či zimní ledové planiny, tak všechno vypadá báječně. Jenže tohle na dobrou hru nestačí. Ani zdaleka ne.

Ve všem ostatním se totiž Investigator plácá jak ryba na souši. Optimalizace je příšerná a bugů je jak maku. Momentky kdy vás pět metrů před zdí zastaví neviditelná stěna nebo kdy vám po okomentování předmětu probleskne na obrazovce text, se sice dají lehce přetrpět ale na dobrém dojmu nepřidají. To ale zdaleka není tak strašně jako příběh a scenář. Příběh z postapokalyptické budoucnosti je pouhopouhým slepencem dílčích nápadů. Ta tupost z příběhu sálá každým coulem. První kapitola kdy hrdina připluje ke břehu a následně putuje do vzdálené vesnice, vyvolává v hráči mnohé otázky. Přemýšlíe nad tím, kam to hrdina vlastně kráčí, co chce tak vítězoslavně prozkoumávat. A pak najdete v jednom domku spacák, vyspíte se a druhý den hrdina řekne, že je čas vrátit se na loďku a plout dál. V tomto duchu se nese i další průběh hry. Všechny aspekty od pavouků, přes podzemí až po vraždícího maniaka nikam nevedou. Nic tu nemá smysl, neexistuje tu žádné vysvětlení, žádná zápletka, žádná logika, prostě nic. Veškeré počínaní všech živých bytostí, včetně hrdiny, včetně vraha a dokonce i včetně té tupé veverky vykazuje známky neskutečně demence. Jistě znáte typické Americké horory – aby se postavy dostávaly do děsivých situací, udělá z nich scenárista retardované idioty, aby bylo snadné je po jednom zabíjet. Měl jsem za to, že na takovéhle špatné nápady v hororech jsou mistři Američané, ale tahle Ruská hrůza potvrzuje, že podělat to může kdokoli.
Tvůrce si asi řekl, že bude fajn tam dát obří pavouky, protože se jich každý bojí, přihodit nějakou radiaci ať je to správně postapo, nesmí chybět noční můry, ať hráč neví, co je skutečné a korunu tomu musí nasadit trapný záporák s maskou alá Jason. Hrdina samozřejmě musí být debil, aby to záporák neměl tak těžké a záporák musí být také debil, aby se hrdina mohl z jeho spárů opakovaně dostávat. Když v jediné kapitole vidíte, že záporák má hrdinu čtyřikrát během deseti minut na lopatě, ale stejně ho nezabije, říkáte si, jestli se hra neminula žánrem, jestli to není spíš parodie.

Investigator je tristní ubohá záležitost, která působí jako ambiciózní hra, jenže ty naplněné ambice začínají a končí na grafice a hudbě. Je to zvláštní, ale kdyby hra neměla snahu vyprávět příběh a soustředila se jen na průchod herním světem, bez cizích entit, byl by dojem mnohem lepší. Je až k nevíře, kolik lidí se nechá strhnout grafikou a pošle hru do vysokých čísel. Je to asi jako kdybyste se spokojeně oblizovali, zatímco jíte namletou krysu vypadající jako kaviár.

Pár měsíců po vydání hry vyšlo takzvané DLC, které je ale spíše obyčejným patchem, přidávajícím jednu další kapitolu. Toto „DLC“ je přístupné rovnou z hlavního menu a mělo by být hráno po dokončení základní hry.

Hodnocení – 40%
Délka – cca 3h 


 

Kapitola 1
(16:30, +10°C – deštivo)

Dorazíte na loďce k molu. Prohlédněte chajdu nahoře, kde je tabule s popisem ovládání hry. Cestou nahoru můžete skopnout do vody sud. Projděte do areálu za zdí.

Jste nyní u parku. Můžete se ohřát u ohně. Vlevo je míč, který můžete dokopat až do branky v druhém průchodu napravo. Poté pokračujte přes travnatou louku až k prvnímu domu. Vedle něj je kadibudka, kde můžete najít zahradního trpaslíka. Druhý objevený dům je odemčený. Uvnitř si lehněte na spacák.


 

Kapitola 2
(00:00, -10°C – mlha)

Během snu se ocitnete v podzemním bytě. Prohlédněte koupelnu, kde uvidíte divného chlápka. Zmizí a vy běžte zpět do pokoje, kde ho znovu zahlédnete. Poté pokračujte dveřmi dál. Protáhněte se mnoha chodbami až do místnosti, kde se cesta větví. V místnosti vpravo leží na polici nefunkční baterka. Poté pokračujte pře místnost nalevo, překonejte nepořádek až po levici budete mít další zaneřáděnou místnost. Uvnitř prohlédněte šuplíky a skříňky – v té vlevo dole jsou baterky. Pokračujte chodbami dál. Cestou najdete ve zdi zapíchlou trubku – vemte si ji. Narazíte na velkou mříž, kam vlezte, načež za vámi zahlédnete pavouka. Postupujte chodbou k další mříži. Tu za sebou buď zavřte, čímž se pavouka zbavíte, anebo ji nechte být, ale pavouk vás později dožene a budete ho muset zybít trubkou. Každopádně dojdete k padací mříži. Naproti ní je u stěny skuliny, kterou prolezte k zelenému světlu u kterého je ventil. Umístěte ho do mechanismu u mříže a otevřte ji. Pokračujte spletitou cestou mezi klecemi a mřížemi až na konec, kde zahlédnete znovu onoho chlápka.


 

Kapitola 3
(07:30, +15°C – mlha)

Je ráno a je čas návratu na loďku. Vydejte se tedy zpátky. Za loukou zahlédnete jak se v dáli řítí k zemi letadlo. Nejprve se odtud můžete vydat doleva, kde je v plotě díra a vzadu na louce ve skleníku je trpaslík. Poté pokračujte známou cestou až k molu. Tady uvidíte letadlo, ke kterému můžete přijít po kmenu a podívat se zblízka. Nic tu ale není. Nasedněte na svou loďku a pokračujte v plavbě. Dorazíte na plošinu pod útesem. V zemi je poklop kam vlezte.


 

Kapitola 4
(08:00, +20°C)

Sejděte do podzemí. V místnosti vpravo je na stole klíč, kterým odemkněte dveře a pokračujte chodbami. Projděte až do sklípku plného sudů. Vzadu nad schody jsou dveře ale zamčené. Jakmile sejdete zpátky dolů, přepadne vás chlápek v masce.

Proberete se v kleci. Popadněte tyč a vylomte zámek. Opusťte umývárnu dveřmi u krvavé skvrny. chodba je zčásti zatopená. Přebroďte ji na druhou stranu. V další chodbě jsou zamčené dveře, ale v rohu za skříněmi je rozvodná skříň v níž zapněte proud. V další oblasti uniká pára, ale v sousední místnosti je ventil, kterým přívod páry uzavřete. V místnosti za párou odtlačte skříně blokující průchod. Podaří se vám utéct před skupinou pavouků. Postupujte chodbou, projděte mezi sudy s radioaktivním materiálem. Hned v další chodbě vás znovu překvapí chlápek. Můžete ho buď poslechnout a jít k němu anebo utéct. V každém případě vás ale dožene a zase skončíte v kleci. To je smůla.

Podaří sde vám znovu uprchnout. Vyjděte na chodbu a běžte ke kabině výtahu. Znovu vás napadne chlápek, takže aktivujte výtah a utečte mu. Nahoře postupujte chodbami dál. Zase vás ale útočník dostihne. Dle jeho pokynu přijděte k němu. Postřelí vás, ale proud vody vás oba strhne.


 

Kapitola 5
(12:00, +15°C – vlhko)

Proberete se ve zpola zatopené místnosti. Vydejte se tedy vpřed. Dorazíte až k místnosti s mříží. Vedle je místnost s šatními skříňkami – najdete tu pojistku a také tlačítko na otevření mříží  Pokračujte do velkého sílu s okny. Tady je několik plošin po kterých vyskákejte až na travarzu u stropu a z ní vlezte do šachty. Dostanete se do místnosti s další pojistkou a nefunkčním tlačítkem na otevření mříží. Zatáhněte alespoň za páku, čímž otevřete dveře zpátky do haly. Nedaleko vchodu v koutě je skříň s pojistkami – vložte tam obě dvě a pak se vraťte aktivovat tlačítko, abyste mříž otevřeli. Postupujte dál, překonejte haraburdí a dostanete se až na schodiště. Dole jsou zamčené dveře aale nahoře je cesta do výtahu. Výtah se s vámi bohužel urve, takže roztáhněte dveře a vylezte ven. Projděte sítí chodeb až do šachty. Tady vylezte po prknech až k malé ventilační šachtě, kam utečete před pavouky.


 

Kapitola 6
(13:30, +10°C – vlhko)

Postupujte okolo zábradlí dál. Z díry ve zdi se na vás vrhne pavouk a pokouše vás, ale to nevadí. Přelezte bedny a dál se proplazte tunelem. V další chodbě je po stranách plno sudů. Můžete projít dveřmi mezi sudy, kde je na zdi easter egg na seriál Ztraceni (známá kombinace čísel 4 8 15 16 23 42). Na konci chodby propadnete podlahou. V dolním patře přeskákejte přes propast a směřujte do zarostlé jeskyně. Po levici za vodopádem je malá jeskyně, kde je žebřík – vemte ho a opřete o dřevěnou konstrukci naproti. Vylezte nahoru a postupujte tudy dál. Vyjdete z jeskyně a pokračujte po dřevěném můstku. Dole uvidíte procházet obřího pavouky. Na konci cesty se ale můstek urve a spadnete.


 

Kapitola 7
(18:30, -10°C – sněžení)

Po pár dnech je už napadlý sníh. Dorazíte na okraj vesničky. Vpravo je ruiny – po jejím rohu můžete vyskákat do patra, kde je na trámu nahoře trpaslík (1/5). Kousek dál je jezero – můžete do něj vlézt, ale prolomíte led a namočíte se. Ze břehu také můžete vzít trpaslíka (2/5) v ledu. U cesty je auto a v něm trpaslík (3/5). Opodál je jedna chalupa. Před ní je plácek se sněhem (v rohu plotu), kde můžete postavit sněhuláka. Především jděte dovnitř. Je tu krb, ale nemáte palivo a sirtky. Prohlédněte kuchyni vzadu, kde na skříni sirky najdete. Poté vyjděte ven a pokračujte po svahu. U plotu mezi lavičkami je převrácený koš a v něm trpaslík (4/5). Pokračujte k pravé budově pily. Po kolu vyskákejte na stříšku, odtud na střechu přístavku a nakonec na vršek budovy, kde je trpaslík (5/5). Dole vstupte do této budovy. Sejděte do podzemí, kde na stole najdete dřevo. Nyní můžete zpět do chalupy, kde zapalte krb.


 

Kapitola 8
(20:00, -15°C – sněžení)

Pokračujte po silnici až narazíte na opuštěné auto. Chybí benzín. Zahněte vlevo, kde je za kopečkem benzínka. Od auta u pumpy vedou krvavé skvrny za plot, kde jsou roztrhané zbytky muže. Leží tu kanystr, který vezměte a běžte doplnit nádrž k autu. Poté můžete nastoupit a vydat se dál.


 

Kapitola 9
(20:15, -17°C – sněžení)

Cestou srazíte srnku a vysekáte se. Pokračujte pěšky. Sejděte ze svahu, projděte bránou a směřujte až ke vstupu do komplexu. Dole v dlouhé chodbě otočte ventilem, čímž vypnete unikající páru. Na konci chodby vás však překvapí maniak Johny.

Proberete se ve skladišti. Z bedny vemte dynamit, položte ho ke dveřím a schovejte se. Po explozi jste volní a hned v místnosti přes chodby najdete brokovnici. S ní postřelte útočícího Johnyho. Uteče, takže jděte za ním. Cestou odkopněte sud a dojděte do hangáru. Tady vás Johny znovu napadne ale zase se ubráníte. Pokračujte za ním do tmavé chodby.


 

Kapitola 10
(21:00, -5°C – chladno)

V brokovnici už nemáte náboje, takže pokračujete bez ní. Projděte rovně až do sálu, kde za mřížemi hoří oheň. Tady můžete mrknout do modré chodby vpravo, která končí koupelnou, což je easter egg na Saw. Poté pokračujte chodbami dál. Postupujte skrze dlouhé chodby až do místa, kde vás napadne pavouk. Další chlápek, ho ale sejme raketou. Exploze vás omráčí.

Proberete se společně s chlápkem Stevem. Následujte ho a otevírejte mu dveře, zatímco o bude prohlížet místnosti. V jedné chodbě pod vámi však praskne prkenná podlaha a zřítíte se do jámy. Dál pokračujte sami. V místnosti odkud vedou dvoje další dveře, můžete nejprve jít těmi naproti – za nimi je pokoj a v koupelně v záchodě trpaslík. Pak se vraťte a postupujte bočními dveřmi. Cesta skrze chodby a tunely vás dovede ke generátoru a mříži. Zatím je nechte být a projděte přes umývárnu. Vzadu v chodbě je na stole kanystr benzínu – ten nalijte do generátoru a zvedněte mříž. Sice vás napadne jakýsi mutant, ale přežijete.

Za mříží zase najdete Steva. Dovede vás do svého doupěte. Můžete si u stromu zahrát na kytaru a také se popálit od sporáku. Po nějaké době Steve přivede svého bráchu – maniaka Johnyho. Steve se ale postaví na vaši stranu a doprovodí vás ke dveřím ven. Otevřte je, ale vzápětí vás Steve omráčí.

Proberte se v temné místnosti. Zapněte světla na opačné straně a zjistíte, že místnost je plná pavouků.


 

„DLC“

Proberete se v místnosti na židli. Pokračujte jedinou chodbou dál. Dejte pozor na miny – musíte mezi nimi prokličkovat. V místnosti je Johny. Nepřibližujte se k němu nebo vás zastřelí. Pouze si ze stolu vlevo vezměte klíč a vraťte se na začátek. Tady odemkněte dveře a pokračujte. Opět prokličkujte mezi minami, projděte kolem zamčeným dveří až do skladu. Ze stolu vemte nůž a klíč. Pokud chcete přibliřžte se ke Stevovi, který tu je a zapíchněte ho (není to nutné). Především odemkněte dveře. Skrze dlouhou chodbu dorazíte do místnosti s bednami. Nalevo je průchod do malého skladu, kde najdete tyč. Odtud také vede dlouhá chodba na jejímž konci je trpaslík (1/6). Zpátky v místnosti s bednami odcházejte ony bedny a protáhněte se průchodem za nimi. V místnosti s policemi je u stropu trpaslík (2/6). Tyčí vylomte prkna na dveřích v dlouhé chodbě a postupujte jimi dál. Narazíte na poškozeného pavouka – jsou to stroje, nikoli mutanti a konečně opustíte bunkr.

Venku ze zničeného domu seberte prkno a položte ho k bráně tak, abyste přes ní mohli přelézt. Na dvorku je vpravo za lavičkou dub a u něj trpaslík (3/6). Nalevo je zase chajda, kam můžete vstoupit – uvnitř je trpaslík (4/6). Přelezte ohnutou bránu a dorazíte k silnici. Po ní dojděte až na hlavní tepnu pod mostem. Hruba uprostřed je ohnutý sloup osvětlení – vylezte po něm a skočte na korbu náklaďáků, kde je trpaslík (5/6). O kus dál stojí Hummer v němž je poslední trpaslík (6/6). Na konci silnice vstupte do strážní boudy, v níž najdete světlici. Brzy vás najde vrtulník a rovnou sejme Johnyho, který se vás pokusí dostat.