Amnesia 1 – The Dark Descent

10. Zadní síňAmnesia od švédských Frictional Games se nese v duchu svého předchůdce – hororové adventurní trilogie Penumbra. Ta dokázala přinést tísnivou atmosféru a přivodit pocit strachu, který málokterá hororová hra dokázala napodobit. Amnesia jde ještě dál a míru předkládané hrůzy ještě navyšuje. Ubylo adventurních prvků, to aby hra nabrala větší spád a mohla se soustředit na příběh. Ten je po vzoru Penumbry vyprávěn díky útržkům z deníků a nově i za pomoci flashbacků.

Hráč se zhostí role Daniela, muže který se připravil o paměť, aby mohl svést souboj s baronem hradu Brenenburg, hradu v jehož interiérech se hra odehrává. Stísněné doly, dlouhé chodby a moderní laboratoře z Penumbry nahradily prostorné sály, vinné sklípky, stoky i temné kobky. Oproti Penumbře přichází Amnesia s několika málo inovacemi, které ještě více umocní zážitek ze hry. Už žádný trvalý zdroj světla, ale petrolejová lampa jež pro svoji funkčnost vyžaduje olej. Po chodbách hradu je celá řada svícnů a loučí, které jde zapálit, což vyžaduje křesadla, kterých ale není zdaleka tolik, aby bylo možné vše zapálit. Hráč tedy neustále stojí před otázkou – využít křesadlo a osvětlit místnost nebo šetřit a pohybovat se ve tmě? S tím souvisí další inovace – míra psychického zdraví, které klesá při hrůzných okamžicích, ale také pobytem ve tmě. Nesmíme zapomenout ani na nepřátele před kterými je nutné se jedině ukrývat a využívat okolní prostředí – neexistují zde zbraně.

Díky editoru map vzikla pro Amnesii celá řada fanoušky vytvořených příběhů. Některé jsou velmi zdařilé a stojí za vyzkoušení. Krom toho se Amnesia dočkala oficiálního přídavku Justine, který je zdarma a také druhého dílu Amnesia: Machine for Pigs.

Amnesia nabízí nevšední zážitek, který překoná kdejaký hororový film. A stejně jako v případě Penumbry je velká škoda nevyužít potenciálu a hrát ve dne, za světla nebo dokonce v přítomnosti někoho jiného. Počkejte si až budete doma sami a až se setmí, zvedněte zvuk, nastavte světlost přesně dle doporučení ve hře a zhasněte světla… Teprve pak se tuctová procházka po hradě promění v děsivý zážitek.

PS: U nás hra vyšla v oficiální české verzi (Amnesia: Pád do Temnot) a FénixProDabing navíc pro tuto verzi vytvořili svůj amatérský dabing. Dabing stáhnete z jejich webu a osobně doporučuji ho využít – dle mého názoru má právě dabing na Amnesii tu nejlepší kvalitu ze všech jejich projektů.

Hodnocení: 90%
Délka – cca 10h


 

Průvodce s Adventuristou

Návod

 

I – Deštivé komnaty

1. Deštivé komnatyProbouzím se na chodbě v kamenném hradu a první, co si vybavím je mé jméno – Daniel. Na zemi jsou rudé skvrny a směřují kamsi dál. Otevřu dveře a v pokoji seberu křesadlo.

Křesadlo: Křesadlo slouží k zapalování svíček a krbů. Zkrátka k vytvoření světla. Každé křesadlo je však jen na jedno použití a ve hře jich není zdaleka tolik, aby šlo zapálit každý zdroj světla.

Podél skvrn dojdu k velkým dveřím, které jsou zamčené. Chodbou se skvrnami pokračuji dál a po pravici se přede mnou otevřou dveře. Uvnitř nic důležitého není, ale vezmu odsud křesadlo. Ze skříní na chodbě vezmu 2 křesadla (v každé je jedno). Otevřu dveře na konci chodby a po schodišti vystoupám nahoru. Po pravici natrefím na další dveře a v místnosti na polici najdu křesadlo. Místnost vedle je plná svícnů, ale ty zhasnou jakmile sem přijdu. Ocitnu se tak v úplně tmě.

Šílenství: Na tmu je třeba dávat pozor, neboť pobyt ve tmě pomalu způsobuje selhání mysli a to může vyústit až v šílenství, kdy se rozhlížení po okolí značně zpomalí a hráč bude vnímat okolní svět převráceně. Tehdy už je opravdu těžké se pohybovat, natož unikat před nepřáteli. Duševní zdraví se zvedá úspěšným vyřešením nějakého problému (v podstatě posunem v ději).

Cesta chodbou mě dovede ke schodišti, po kterém sestoupám a otevřu dveře do archivu.

 

II – Starý archiv

2. Starý archivJedinou možnou cestou se vydám dál a jakmile po pravici narazím na dveře, vejdu do nich. Místnost je zčásti zatopená. Z regálů vezmu 2 křesadla. Vyděsí mne tu brouci pobíhající po zemi. Vrátím se zpátky a pokračuji k dalším dveřím, za kterými je cesta dál. U stolu v místnosti, kam jsem vešel je lucerna.

Lucerna: Svítilna spotřebovává olej, ale jedná se o zdroj světla použitelný v každém okamžiku. Tam, kde není možné využít na osvětlení křesadla se vyplatí sáhnout po lucerně. Ta však spotřebovává olej a tak je nutné dobře volit, kdy se vyplatí lucerna využít. Použití olejničky se nevyplatí, když mi může poskytnout více oleje než je zapotřebí, aby byla lucerna naplněná.

Projdu tmavou chodbou až do další větší místnosti. Ze skříně vezmu křesadlo a další najdu za hromádkou beden. Cesta mě dovede do knihovny. Na stole je olejnička a dokument (Danielova poznámka), který jsem napsal já sám – zbavil jsem se paměti, abych si mohl dát za úkol zabít barona Alexandra. Co je však horší je skutečnost, že mě pronásleduje jakýsi Stín… Zlá bytost. Nalevo na zdi je malá páčka, za kterou zatáhnu a otevře se tajný průchod. Vejdu do chodby a projdu dveřmi do další oblasti.

 

III – Vstupní hala

3. Vstupní halaVejdu do haly a mám tu první flashback – vzpomínku na událost, ke které došlo ještě před ztrátou paměti. Baron Alexandr vypráví o hradu, především o Vnitřní svatyni, která leží pod základním kamenem hradu Brenenburgu. Vejdu do chodby vlevo, kde jsou velká vrata – zřejmě hlavní vchod do hradu (je však zapečetěný). Můžu zkusit dveře otevřít, ale pokryje je jakási rudá hmota. V truhle najdu křesadlo a olejničku. V regálu pak další křesadlo a za hromádkou beden (vedle knihovny) druhou olejničku. Vrátím se do haly a sejdu po velkých schodech dolů. Cestu dál však blokuje ona podivná hmota. Vrátím se nahoru a všimnu si chodby po pravici. Dle značení nahoře snadno poznám, že tu jsou dvoje dveře – do Vinného sklípku a do Laboratoře. Půjdu si chodby s dveřmi prohlédnout, ale dovnitř zatím nepůjdu. Vyjdu zpátky do patra a na schodišti zaslechnu zoufalý křik jakési dívky. Nahoře vlevo jsou zabedněné dveře. Po levici pak minu zával, vedle kterého (mezi zdí a kameny) najdu křesadlo. V další místnosti jsou dveře od Archivu. Vpravo je schodiště na jehož konci jsou zapečetěné dveře. Na jednom ze schodištních stupňů však naleznu křesadlo. Vejdu do dveří od Archivu.

 

IV – Archiv

4. ArchivVětšina místností je zde označena štítky. V místnosti vpravo (Vzácné knihy)  je útržek z mého deníku (Alžírsko, část 1.) Po přečtení se vydám do místnosti naproti téhle (Katalogy). Ze stolu seberu dokument – Wilhelmova smlouva – týká se jakéhosi šlechtice Wilhelma, který vstoupil do Alexandrových služeb. V zásuvkách najdu křesadlo. Dalšími dveřmi vyjdu na chodbu a hned do pokoje jež je naproti (Studovna). Je tu část mého deníku (Alžírsko, část 2.). V zásuvkách stolu najdu křesadlo. Dveřmi vpravo vyjdu na chodbu a hned rovně do dalšího pokoje (Staré svazky). Je tu truhla s křesadlem a olejničkou. Další křesadlo je v kamnech. Pokračuji chodbou a minu zamčené dveře (Místní folklór). Dojdu do široké chodby s okny. Na římse krbu vlevo je křesadlo. Vydám se chodbou vlevo od krbu a v rohu seberu olejničku. Po chvíli cesty se za mnou zřítí strop. Zůstanu uvězněný.

Vlevo je pokoj (Mapy) kde ze stolu vezmu můj deník (Alžírsko, část 3.). Dostanu vizi ve které budu stát v tmavé chodbě a přede mnou je předmět – svítící koule. Přijdu ke kouli a vezmu ji. Ocitnu se zpět v realitě. Tato koule úzce souvisí s částí deníku – Alžírsko a jelikož jsem již našel všechny části, mohu si zrekapitulovat co jsem zjistil… Můj vedoucí, archeolog Herbert, a já jsme kopali v Alžírsku. Během vykopávek jsem skončil uvězněný v temné hrobce. Ve tmě jsem nalezl zvláštní, dokonale tvarovanou svítící kouli, která se však rozbila. Poté mě dělníci vysvobodili, ale střepy z koule jsem si ponechal, stejně jako nevysvětlitelný pocit a vzpomínky. V zásuvce stolu je křesadlo. Také zde jsou na stojanech mapy Pruského království. Ve vedlejší místnosti (Plány patra) jsou náčrtky hradu. Zažiju další flashback – Alexander se zmiňuje o slabých zdech a hrozících otřesech kvůli Stínu. V levém regálu najdu křesadlo. V truhle v koutě jsou 2 křesadla a olejnička. Na chodbě prozkoumám porušenu stěnu. Vezmu si pevný předmět (např kámen ze závalu či cihlu) a zeď rozbiju.

V nově otevřené místnosti se přehraje flashback – Alexander mě říká o bezpečnostním opatření – spínače v knihách. Je zde spousta regálů a na jednom je olejnička. V prostřední vitríně u zdi je list, který získám tak, že sklo rozbiju (třeba bednou). Vezmu list a přečtu si ho – Místní folklór. Týká se pověstí, které kolují krajem – u vesničky Altstad leží hrad Brenenburg (tento hrad) a zde žije zřejmě nesmrtelný baron Alexandr. Další pověstí je pak zmínka o učenci Agrippovi, který zde cosi objevil, nicméně svůj pobyt zde popřel. Jedna pověst se týká i kanibalistických přízraků vojáků z třicetileté války. V knihovně najdu tři světlejší knihy, které je možné povytáhnout. Musím je vytáhnout všechny velmi rychle, jinak opět zapadnou. Když jsou všechny tři knihy povytažené, odkryje se průchod dál. Na stole najdu klíč od viného sklepa. V zásuvce pak dokument – Uzavření vinného sklípku. Jde o baronovu poznámku k Wilhelmovi – ten muž lovil lidi po okolí a místní fojt na to přišel. Alexandr se rozhodl Wilhelma raději uvěznit… Vejdu do dveří a ocitnu se ve známé chodbě. Protože dveře od studovny jsou zaseknuté, pokračuji do dlouhé chodby a po pravé straně zahlédnu postavu. Projdu k závalu, kde nic důležitého není, avšak jakmile se otočím opět mě vyděsí postava, jež rázem zmizí. Odejdu z archivů zpět do vstupní haly.

 

III – Vstupní hala – část 2.

Rudá hmota se rozšíří a ‚obsadí‘ celou chodbu vlevo. Šlapat do hmoty je nebezpečné, takže se ji raději vyhnu. Sejdu do přízemí a po schodišti vpravo na rozcestí. Dále dveřmi vlevo do Vinného sklípku, který odemknu klíčem.

 

V – Vinný sklípek

5. Vinný sklípekSejdu po schodech dolů a je tu flashback – Alexandr zavřel nějaké muže ve sklepě, ovšem vzhledem k vínu jim to nevadí. Z dokumentů nalezených v Archivu vím, že jde o Wilhelma a jeho muže. Vedle dveří naproti mě je mapa sklípku. Zkusím si ji zapamatovat. Vydám se do dveří naproti. Je tu velká tma. Na stole seberu chemikálii – kuprit. Dveře za mnou se zabouchnou. Otevřu je a zajdu do dveří po levici. Ani tady není pomalu vidět na krok. Strop se zřítí a já zůstanu omráčený. Po probrání zjistím, že jsou zavaleny dveře ven. Rozhodně zažehnu světlo, protože je tu stále hrozná tma a zdá se, že se tu zdržím. Na zemi leži chemikálie – kelamin. V rohu místnosti je nádoba s olejem.

Nádoby s olejem – Z velkých válcových nádob je možné odlít olej rovnou do lampy (nikoli do zásoby). Pokud v ten moment nepotřebujete olej, je dobré si nádobu pamatovat a určitě se zde před odchodem z oblasti zastavit.

Na regálech a stolech jsou 2 křesadla. Odtlačím kameny u dveří, odtáhnu trámy a vyjdu ze dveří. Vejdu do malé místnosti po levici. Na dveře bude kdosi bouchat. Přesto tam vejdu a zjistím, že zde nikdo není. Tedy… nikdo živý. Tady budu mít flashback – Wilhelm a jeho muži jsou zde zavření, hladovějí a umírají. V truhle je křesadlo. Ve vedlejší místnosti na stole je dokument – Wilhelmova poslední slova. Wilhelm, utvrzený v tom, že zde zemře se doznává k lovu lidí pro barona. Je tu také chemikálie – lučavka královská. Odejdu a obejdu schodiště načež vejdu do dveří vlevo (stále obcházím podél levé zdi). Prochází tudy tajemná zlá bytost – Monstrum.

Nepřátelé: Před nepřáteli je třeba držet se ve stínu, nesvítit, nedívat se na ně a jakkoli jinak na sebe neupozorňovat. Monstrum není možné porazit ani vrháním těžkých předmětů na něj. Proto je vždy lepší se jakémukoli kontaktu s monstrem vyhnout.
Při skrčení se v tmavé prostoře, se vaše vnímání světa částečně zostří a bude možné lépe vidět ve tmě. V momentě, kdy se však pohnete, se vidění vrátí do normálu.

Monstrum po čase odejde. V regále vlevo je laudanum.

Léčení: Malé úzké lahvičky se zelenou proužkou jsou laudanum. Jedno laudanum může vyléčit jedno zranění (ale pouze fyzické). Laudanum je velmi vzácné a proto se vyplatí ho šetřit a využívat jen v oblastech, kde se vyskytují monstra.

V celé chodbě se v regálech nachází asi 5 křesadel. Některé jsou vysoko na policích a k jejich dosažení je dobré využít beden. Na konci chodby je v regále chemikálie – auripigment. A vedle něj je další křesadlo. Odejdu do hlavní místnosti, vyjdu po schodech a opustím sklep.

 

III – Vstupní hala – část 3.

Rudá hmota se rozšíří. Nezbude než přes ni přejít a jít rovně do laboratoře.

 

VI – Laboratoř

6. LaboratořSejdu po schodech dolů. Vedle povaleného regálu je olejnička. Na druhé straně místnosti na vršku regálu je další olejnička – k jejímu dosažení použiju bedny. Sejdu po schodech ještě níž. V koutě je za krabicemi křesadlo, další křesadlo je v truhle a ještě je zde olejnička (na regálu). Uprostřed je mříž kanálu. Všimnu si šplouchající vody – jakoby tam dole někdo chodil… Přejdu ke stolu vlevo za zdí. Flashback – baron se snaží namíchat jakousi směs. Seberu papír s textem Raný alchymistický experiment – týká se chemikálií a je tu baronův návod na výrobu žíraviny. Nebyl to jeho cíl, nicméně mě se žíravina bude hodit. Seberu také laboratorní nádobu. Na vršku police vlevo seberu křesadlo, další křesadlo je v šuplíku a třetí křesadlo je v kamnech. Ve skříňce stolu najdu Artefakt po jehož použití se objeví text. V artefaktu se mluví o návratu…

Artefakt: Hráči Penumbry si jistě vzpomenou na artefakty ukládající hru. I Amnesia něco takového má, ale rozhodně neplatí, že hra se ukládá jen díky artefaktům. Artefakty jsou vlastně dodatečné ukládací body, které přijdou vhod především v dlouhých nebo náročných kapitolách. 

Na alchymistickém stole je dokument Přestěhování zásob chemikálií – baron umístil chemikálie do sklípku. Tam jsem již byl a chemikálie mám u sebe. Můžu se pustit do míchání chemikálií, ale je tu tma a bude vhodné zapálit svíce. Prázdnou nádobu na chemikálie umístím pod vývod aparátu. Postupně naliju do zkumavek čtyři chemikálie nalezené ve Vinném sklípku. Otočím ventilem a zapálím kahany. Nyní otočím malými ventily u zkumavek. Chemikálie se smísí a vytečou do nádobky, kterou si vezmu. Vyjdu nahoru a zjistím, že schodiště se zřítilo. Musím využít dřevěnou paletu, kterou umístím mezi patro a zničené schodiště – paleta zapadne na správné místo. Vyjdu do hlavní haly.

 

III – Vstupní hala – část 4.

Rudá hmota se rozšířila… Přechod přes ni do hlavní haly mě zřejmě ublíží. Možná je čas na laudanum… Sejdu po schodišti dolů (pod ochozem) a smíchanou chemikálií rozpustím rudou hmotu. Projdu chodbou až do Palírny.

 

VII – Palírna

7. PalírnaPřede mnou je dlouhá chodba. Cestou se přehraje flashback – baron mě upozorňuje na tmu a říká, že nesmím sejít z cesty. Dojdu do větší místnost a všimnu si Monstra. Urychleně se ukryji do tmy a počkám než odejde. Poté nezbude, než se vydat za ním. Přijdu do velká místnost se sudy a s mnoha dveřmi. Začnu dveře systematicky prohledávat (zprava). V první místnosti za dveřmi je můj deník (Návrat, část 1.) V regálu je křesadlo a v koutě mezi regálem a zdí je druhé křesadlo. Projdu dveřmi do další místnosti, kde je v koutě křesadlo. Další místnost je velmi dlouhá a je tu stůl. Dveře po pravici jsou zaseknuté a ty vlevo zase vedou zpět do hlavní místnosti se sudy. Půjdu proto rovně a v následující místnosti je v regále laudanum. Na stole leží můj deník (Návrat, část 2.). Mám všechny části této kapitoly, čili rekapitulace – po odjezdu z Alžírska jsem si všiml, že střepy koule mění tvar. Londýnský geolog William Smith mě ujistil, že sklo podobné vlastnosti může mít. Přede mnou je ještě jedna malá místnost se sudy, v níž je křesadlo. Teď se vrátím do podlouhlé místnosti se stolem a vpravo od zaseknutých dveří je hromádka beden. Ty odsunu a najdu průchod.

V místnosti za zaseknutými dveřmi je na zemi rudá hmota – musím se jí vyhnout. V regále vlevo je křesadlo, v truhle poblíž jsou další 2 křesadla. Na zemi je poklop, ovšem rukama ho nezvednu. Vedle zatarasených dveří (sudy, jež je blokuji mohu odvalit a vyjít ven) je kladka. Nemohu s ní však otáčet… Všimnu si úchytů pro lana u stropu. U jednoho je dřevěná špice. Pomocí předmětu (třeba bedny) ji zničím (musím ji hodit na špici). Nyní kladkou napnu lana a otevřu poklop, kterým projdu dolů a následně dveřmi do Sklepního archivu.

 

VIII – Sklepní archiv

8. Sklepní archivPřituhuje… Místnost zaplaví voda a tou se začne prohánět Neviditelné monstrum. Rychle vyskočím na bednu. Netvor se může hýbat pouze ve vodě, avšak je smrtící a střet s ním je velmi nebezpečný. Musím dávat pozor na šplouchání vody a neustále sledovat, kde netvor je. Při cestě vodou musím běžet a mít už předem vyhlédnutý předmět, na kterém se ukryji. Projdu chodbou rovně a zamířím doleva do místnosti s policemi. Vzadu v policích je laudanum. To se tady může skutečně hodit. Vrátím se zpět a vejdu do místnosti vpravo od dveří Palírny. Tady je páka, kterou zatáhnu a okamžitě poběžím zpět až na konec dlouhé chodby, kde se otevřely mříže. Jestliže budu pomalý, mříž zase zapadne a já budu muset opět k páce. Po proběhnutí se za mnou mříž zavře a já se netvora zbavím jenomže… je tu další netvor.

Vlevo na hromádce beden je olejnička. Mříž vedoucí dál je odsud dobře vidět a ventil na její otevření je hned vedle, jenomže ve vodě! Musím nestvůru odlákat a k tomu využiji kusy masa povalujícího se na bednách okolo. Maso hodím do vody, co nejdál od páky a netvor ho půjde sežrat. V tu chvíli vyběhnu k ventilu, otočím jej (nejlepší je stát přímo proti němu) a proběhnu mříží. Nemusím mříž vytáhnout na jeden pokus, protože nezapadává zpět dolů a též ji nemusím otevírat celou – stačí když ji dokážu podlézt. Vejdu do dveří, avšak ani teď nemám vyhráno, jelikož netvor se sem chce dostat a dveře začne ničit. Rychle vezmu z regálu vlevo dutou špičku a s ní vypáčím zámek dveří. Projdu jimi do tunelů archivů.

 

IX – Tunely archivů

9. Tunely archivůNeviditelné monstrum mám v patách! Vytáhnu lucernu, abych viděl na cestu. Musím utéci chodbou, vyhýbat se překážkám, zavírat za sebou dveře, abych získal náskok a hlavně běžet stále vpřed. Chodba se porůznu ohýbá a větví, ale zase se schází, takže zabloudit nemůžu. Doběhnu ke dveřím do kterých vejdu.

 

X – Zadní síň

10. Zadní síňKonečně chvíle oddechu… Je načase doplnit olej v lampě, jelikož jsem ho asi dost spotřeboval. Vyjdu po schodech. Je tu fontánka… Z truhly vpravo u zdi vezmu olejničku a 2 křesadla. Cestou vlevo dojdu do velké síně se sloupy. Flashback – Alexander mě pobízí, abychom sjeli výtahem dolů. Nastoupím do kabiny výtahu, zatáhnu za páku a… nic. Musím výtah opravit, což je můj další hlavní úkol (ten minulý bylo zničit blokující hmotu) Dveře vpravo jsou od strojovny, ale jsou zamčené. Dveřmi v místnosti s fontánou se dostanu ke schodišti, na jehož konci jsou další dveře od skladu.

 

XI – Sklad

11. SkladJe tu zvláštní nepřirozená tma… Dojdu na rozcestí. Z pultu vezmu křesadlo. Vydám se rovně a je tu flasback – dívka se marně snaží uniknout svým pronásledovatelům. Minu zaseknuté dveře a dojdu až k závalu, který bude třeba zničit. Je tu cedule (Strojní součástky), ale ty jsou až za závalem. Na zemi je křesadlo. Vrátím se zpět a vydám se do dveří. Tady jsou na policích 3 křesadla a část vrtačky. Ozve se nepříjemné vrčení. Opatrně vyjdu ven a sestoupím dolů po schodech. Je tu větší místnost se sudy a čtyřmi dveřmi. Ve dveřích vlevo je další část vrtačky a 2 křesadla, v další místnosti zleva jsou 2 křesadla a za bednami poslední část vrtačky, třetí místnost obsahuje křesadlo a v truhle se nachází další křesadlo, olejnička a ještě laudanum. V poslední čtvrté místnosti je dokument od Agrippy. To je jméno učence, jež je předmětem pověsti nalezené v Archivech. Dokument Ohledně výbušné směsi se týká látek tvořících vůbušninu, jež jsou v nádobách ve velké místnosti. V inventáři spojím všechny 3 části vrtačky. V rozích velké místnosti jsou nádrže s Agrippou zmiňovanými tekutinami. Obě nádrže navrtám vrtačkou a vložím pod ně laboratorní nádobu, čímž získám výbušnou směs. Vrátím se až k závalu a k němu položím výbušninu. Odstoupím stranou a výbušninu zapálím tak, že na ni hodím předmět (třeba kámen). Jakmile směs hoří, musím rychle pryč!

Výbuch odstraní zával a já můžu projít. V regálu seberu křesadlo a odvalím sudy v koutě – je tu truhla a v ní 2 křesadla a laudanum. Projdu dveřmi, temnou chodbou a mám tu flashback – dívka před někým utíká a prosí ho, aby jí neubližoval. Ve velké místnosti, kam přijdu je mnoho věcí. Na regálech a deskách jsou 2 křesadla a za bednami vlevo u zdi je olejnička. Vejdu do prvních dveří vpravo. Jsou tu navěšené kusy masa. Je tu křesadlo a mezi sudy olejnička. V dalších dveřích napravo je Monstrum. Urychleně začnu utíkat, co nejdál a ukryju se ve tmě. Monstrum odejde a já se opatrně vrátím, abych prohledal místnost, kde bylo. Jsou tu 3 křesadla (na zemi a v regálech). Vydám se chodbou ke schodišti. Flashback – někdo… nebo něco dívku chytí a zabije. Cestou minu ceduli (Strojní součástky), takže jdu dobře. Vejdu do místnosti a rozhoří se tu oheň. Nebudu na něj sahat – popálil bych se. V místnosti vpravo je dokument Pro případ chybějící cívky. Týká se chybějících cívek ve strojovně a jejich možném nahrazení. Také tu najdu páku čtyřfázové amplitudy a páku trojitého průtoku – obojí vezmu. V koutě za bednou je křesadlo. Do místnosti s ohněm zřejmě vejde ono monstrum, takž se rychle schovám a počkám než odejde. Vrátím se zpět a to až do Zadní síně. Cesta to nebude snadná, protože monstrum tu stále někde je.

 

X – Zadní síň – část 2.

Po drsném setkání tváří v tvář s monstrem tu je konečně chvíle klidu. Vyjdu po schodech a mám tu flashback – Archeolog Herbert mě přesvědčuje o výhodnosti slunečníku na poušti – je to směšné, ale ochrání před Sluncem. Vyjdu po schodech a poté do druhých dveří zleva – do studovny.

 

XII – Studovna

12. StudovnaVejdu do místnosti vlevo, kde seberu dokument Dopis ohledně objevení koule. Napsal ho Agrippa pro svého přítele J. Weyera. Agrippa se přiznává k tomu, že v Altsadtu byl a že u strže nalezl kouli. Její strážce ho však pronásledoval a on se jen tak tak zachránil. Vyjdu na chodbu a prohledám protější místnost. V regále vlevo je křesadlo a v truhle je další křesadlo. Vrátím se na chodbu a vydám se jí dál. V místnosti vpravo je spousta vycpaných zvířat a mnoha vylepených poznámek – Psí páteř, Dutina lidské lebky, Psí tlama,… Je tu flashback – Alexandr řeže tělo zvířete pro vědecké účely. Na stole najdu dokument Experiment na zvířeti. Alexander zkoumal jakousi energii v mozku zvěře i lidí, avšak jen u lidí nalezl dostatek oné energie (Wilhelm a jeho lovení lidí se začíná objasňovat) V další místnosti je na stěně obraz – zřejmě sám baron. Na stole vedle leží dokument Hranice anatomie. Baron dochází k závěru, že zvířata nejsou na experimenty tak vhodná jako lidé. V šuplíku u stolu se nachází křesadlo a ve skříňce najdu hromady lebek. Všimnu si, že obraz Alexandra na stěně je zdeformovaný – nemá oči a tvář je pokroucená. Vrátím se chodbu a jdu dál až dorazím k závalu. Vrátím se zpět na chodbu a u posledního okna vpravo najdu olejničku. Sklo okna je popraskané a dalo by se rozbít. K tomu využiju třeba židli.

Protáhnu se rozbitým oknem a seberu na římse křesadlo. Musím být opatrný, abych nespadl. Přeskáču římsy a vlezu do otevřeného okna. Místnost je vylepena náčrtky týkající se výtahu – Plány na renovaci výtahu, Nouzový zpomalovač a mnohé další. Na stole je dokument Pokyny k výtahu. Týka se procesu pro spuštění výtahu, což mě zatím nezajímá. Je tu také cívka cyklického průtoku. Spolu s těmi cívkami ze Skladu už mám tři. Na stole je ještě Artefakt – tentokrát je text o trpělivosti, zdrženlivosti a důvěře vůči Agrippovi. Zával mi bráni v cestě dál, takže se vrátím přes římsy. Venku cosi skácí celý strom… Tím se ale nemusím zabývat a vrátím se až do Zadní síně.

 

X – Zadní síň – část 3.

Všimnu si rudé hmoty, která zaplnila síň. Krom toho voda ve fontánce se změnila na krev. Přijdu k fontánce je tu flashback – Herbert mi tvrdí, že jakýsi muž mu poradil o tom místě v Alžírsku, kde jsem poté nalezl kouli. Vstoupím do dveří vedle studovny – do pokoje pro hosty.

 

XIII – Pokoj pro hosty

13. Pokoj pro hostyMám flashback – kdosi mě okradl o deník. Ze stolu seberu můj deník (Odhalení, část 1.) V šuplíku psacího stolu najdu laudanum. Přejdu do ložnice vlevo. Sáhnu na postel a přehraje se flashback – baron mě ujišťuje, že mě zbaví častých nočních můr. Ze stolu vezmu páčidlo a můj deník (Odhalení, část 2.). Všimnu si na stole rozbité krabice. Ze skříňky seberu křesadlo. Vedlejší dveře jsou zaseknuté, ale vypáčím je páčidlem. Vložím ho ke dveřím a pořádně trhnu, abych dveře vylomil.

Po vstupu do místnosti mám flashback – bojím se o svůj klíč, který jsem zde ukryl. Zaslechnu řev a do pokojů vtrhne Monstrum. Okamžitě se schovám do skříně a zavřu oboje dveře. Počkám než monstrum odejde a vyjdu ven. Seberu deník (Odhalení, část 3.) Mám všechny části, tudíž si můžu zjištěné informace shrnout – Herbertova expedice zmizela a já na celnici v Alžírském městě dostal nalezené věci z tábora. V Herbertově deníku byla zmínka o kouli, kterou odtamtud odnesl, jenže to byl přece já, kdo kouli našel! Moje střepy z ‚koule‘ však nejsou víc než kousky dřevěné krabice, zdá se (leží na stole v ložnici) Nicméně jsem jednu noc dokázal kouli složit a teď by měla být tak jako dřív.  Odklopím obraz na stěně a za ním najdu slenici s klíčkem. Flashback – našel jsem klíč a jsem jsem za to rád. Sklenici rozbiju a klíč si přivlastním. Odejdu do Zadní síně.

 

X – Zadní síň – část 4.

Sejdu dolů a klíčem odemknu dveře strojovny ve vedlejším sále.

 

XIV – Strojovna

14. StrojovnaV místnosti vpravo seberu svůj deník (Strach, část 1.). V koutě místnosti jsou 2 křesadla. Sestoupám po schodech a v mezipatře vejdu do dveří nalevo. Je tu můj deník (Strach, část 2.) a Poznámka ohledně zařízení stroje – týká se cívek, které se mají nacházet ve studovně a ve skladu. Všechny cívky již mám, takže není třeba se vracet. Na stěně je stroj na průtok a má zásuvky, kam vložím barevné cívky a to dle značení na stroji a popisu cívek – cyklická (kruh), trojitá (trojúhelník) a čtyřfázová (čtverec). Zleva doprava to je – žlutá, modrá a červená cívka. Vyjdu ven a sestoupám níž. V místnosti je deník (Strach, část 3.) Mám všechny části deníku takže rekapitulace – Na univerzitě jsem měl rozhovor s prof. Taylorem, který řekl, že symbol koule se objevuje i v historii (např. zlatá jablka jakožto klenoty). Z Herbertova adresáře nalezeného na univerzitě jsem získal řadu jmen a adres osob, jež by mi mohli pomoci zjistit víc. Zaujala mě odpověď pruského barona Alexandra. Začaly se u mě projevovat noční můry a lidé okolo mě (geolog Smith, profesor Taylor i doktor Tate) začali umírat. Rozhodl jsem se hledat pomoc u barona…

Vpravo je mechanismus, kterému chybí tři ozubená kola. Musím je nalézt a umístit do stroje. První kolo je v rohu téhle místnosti, druhé kolo je kousek výš na chodbě a třetí kolo je v místnosti mezipatra na stolku. Ozubená kola dám na svá místa dole ve stroji. Vedle stroje je pec, kterou otevřu a z vedlejší místnosti si přinesu uhlí. Ve vedlejší místnosti je v regále i křesadlo. Do pece naházím celkem tři kusy uhlí a pec spustím pákou. Vrátím se do horního patra, kde je stroj na tlak. Nastavím tlak a to dle dokumentu ze Studovny. Musím nastavit páky tak, aby dole i nahoře bylo číslo 8 (VIII). Jedna z možností je následující: zleva doprava to je:
1. páka – dolů (I)
2. páka – nahoru (III)
3. páka – nahoru (V)
4. páka – dolů (V)
5. páka – doprostřed (-)
6. páka – dolů (II)
Teď zajdu zpět k ozubeným kolům a zatáhnu za páku, čímž konečně rozjedu výtah. Vrátím se do Zadní síně ovšem cestou se musím vyhnout rudé hmotě, jež se tu objevila.

 

X – Zadní síň – část 5.

Místnost takřka celou pohltila rudá hmota. Výtah je zprovozněn, takže nastoupím a zatáhnu za páku. Směr hlubina…

 

 XV – Výtah

15. VýtahCesta výtahem se změní v hrůzu, když kabina nebezpečně zrychlí. Náraz do podlahy mě omráčí.

 

XVI – Vězení – jižní blok

16. Vězení - jižní blokProberu se ve větším sále a výtah je zavalený. Flashback – Alexander mě upozorňuje na vězení, kde jsou zločinci z okolí. Na druhém konci sálu je zavalený vchod. Odtahám kameny i trámy a vstoupím do spletitého komplexu kobek. Cesta vede vpravo a tady se větví. Chodbou doprava se dostavu k závalu kde je křesadlo a do cely, v níž leží další křesadlo. Poté se vydám hlavní chodbou dál a dojdu na další rozcestí. Dám se doleva a dorazím ke dvěma celám, jež jsou proti sobě. V té napravo je kladivo, jež si vezmu, a v té druhé cele je olejnička. Na konci chodby jsou zamčené dveře, odkud je slyšet nářek. Vrátím se a pokračuji chodbou dál. Je tu schodiště, jež dle cedule vede k celám II.

Na  vrcholku schodiště mě zřejmě překvapí Monstrum. Rychle se vrátím k celám a do jedné se schovám. Až bude vzduch čistý, pokračuji dál. Na židli, kousek od místa, kde bylo monstrum je olejnička. Vlevo je cela a v ní mám flashback – dceře jedné z vězněných se zřejmě podařilo uprchnout. Na zemi tu leží dláto. Spojím dláto s kladivem (v inventáři). Vydám se chodbou dál a narazím na zamčenou celu po levici. Vypáčím jí pomocí kladiva a dláta. Uvnitř je nádoba s olejem. V další cele najdu křesadlo a olejničku. Přede mnou je další cela, ale než tam půjdu, podívám se chodbou dál. Chodba se vrací zpět k místu, kde je schodiště, avšak je zde ještě schodiště vedoucí dolů k zamčeným mřížím. Za nimi se prochází monstrum. Dole v rohu, hned před mříží je křesadlo. Nad schodištěm je další cela. U hromady kamenů je laudanum a křesadlo. Vrátím se do cely, kterou jsem prozatím vynechal a mám flashback – dívka, jež uprchla se dostala pryč dírou pod postelí. Odtáhnu postel a naleznu díru, jež je však na mě moc úzká. Dlátem a kladivem si vydlabu větší otvor, jímž se protáhnu.

 

XVII – Vězení – severní blok

17. Vězení - severní blokProtáhnu se tunelem a na křižovatce se dám vpravo (druhá cesta je slepá). Odvalím kameny a dostanu se na chodbu. Vydám se doleva (cestou minu ceduli Sklad) a dojdu ke schodišti. Poté stále podél levé zdi až dojdu ke dvoum celám proti sobě. V levé cele je křesadlo a olejnička, v pravé cele další křesadlo. Mám flashback – jakýsi vězeň se snaží hájit… V místnosti na konci chodby je můj deník (Brennenburg, část 1.). V chodbě se objeví Monstrum. Zůstanu v cele a počkám dokud neodejde. Monster se tu potuluje víc a bude tedy velmi obtížné se jim vyhýbat, navíc v tak tmavých a jednotvárných chodbách. Pokud mám dostatek křesadel, je čas je hojně využívat a to nejen k osvětlení okolí, neboť zažehnuté louče jsou dobrým orientačním bodem. Pokud jsem křesadla důkladně sbíral a šetřil s nimi, mám jich asi 35, což bohatě stačí. Vrátím se zpět a podél levé stěny dál. Přijdu k zamčeným dveřím (dle cedule vedou ke Vstupu do nádrže). Nemůžu je však otevřít… Pokračuji dál podél zdi a je tu flashback – děvče, jež uteklo je opět chyceno. Dojdu k zaseknutým dveřím a k mříži. U mříže je křesadlo. V chodbě vedoucí zpět mě zřejmě překvapí monstrum, takže se rychle vrátím k mřížím a ukryju se za bednami.

Chodbami pokračuji dál a držím se levé stěny (dobrá metoda, jak nezabloudit). Dorazím k dalším dvoum celám, jež jsou proti sobě. V jedné cele je křesadlo a v druhé cele Monstrum! Urychleně se schovám do protější cely. Dveře od cely uvězněnou příšeru nezastaví a až je zničí, začne se potulovat okolo. Až bude čistý vzduch, prohledám celu, kde monstrum bylo. Je tu olejnička. V cele naproti (tam, kde jsem se schoval) je taktéž můj deník (Brennenburg, část 2.). Stále se držím levé stěny až dorazím ke schodišti vedoucím dolů do skladu. Uvnitř skladu najdu v truhle olejničku a 2 křesadla. V regále naprovo jsou další 2 křesadla. Ještě je tu nádoba, kterou si přivlastním. Vyjdu ze skladu a překvapí mě monstrum. Raději se vrátím zpět a počkám než odejde. Poté pokračuji dál. Dostanu se k tunelu, kterým jsem vylezl. Vydám se rovně po schodech a dojdu do kuchyně. Je tu deník (Brennenburg, část 3.) Mám všechny části… Navštívil jsem hrad Brennenburg a baron Alexander mě vřele přivítal. Řekl, že s koulí je spojen Stín, který zabije každého, kdo se mu postaví do cesty. Prý zabije i mě… Ovšem baron má za to, že existuje východisko. Vlevo u ohně je olejnička, v regálu vpravo pak 2 křesadla. Vzadu v rohu v polici je laudanum. Do kuchyně pravděpodobně vtrhne monstrum, takže se okamžitě ukryji za roh a vyčkám než odejde. Poblíž je sud s kyselinou. Naberu kyselinu do nádoby a vrátím se ke dveřím s poškozeným zámkem – nejlepší je držet se stále levé stěny. Kyselinou rozpustím zámek a poté ho vyrazím kladivem s dlátem. Za mnou se zjeví Monstrum, takže není čas. Otevřu dveře, zavřu je a projdu dveřmi ke vstupu do nádrže.

 

XVIII – Vstup do nádrže

18. Vstup do nádržePo náročné cestě monstry prošpikovaným vězením přichází chvíle klidu. Flashback – baron vypráví o jedovaté houbě, která se tu a tam v nádrží objeví. Prý na ni existuje lék. Na centrálním sloupu je páka, jenomže je zaseklá. Dám se chodbou vpravo, ale je zatopená. Vrátím se zpět a na konci chodby si všimnu cedule Odtok oleje. Vytéká tu olej. Položím k němu nádobu a napustím ji. Olejem promažu zaseknutou páku a stáhnu jí dolů, načež by se spustil žebřík, kdyby mu ovšem nepřekážela trubka. Musím pákou stále manipulovat a žebříkem vrážet do trubky, dokud ji neutrhnu. Poté vyšplhám nahoru a projdu ke dveřím od řídící místnosti. Pomocí pák vlevo a vpravo spustím mosty. Potíž je v tom, že ten levý most nesjede až dolů, neboť se páka zasekne. Teď to řešit nebudu a projdu dveřmi do řídící místnosti.

 

XIX – Řídící místnost

19. Řídící místnostPřede mnou jsou troje dveře. Vlevo a vpravo jsou zařízení s třemi koly na otáčení. V každé z místností je i křesadlo – celkem tedy 2 křesadla. Také jsou zde části potrubí, které vynesu ven – budou se hodit. Potrubí si připravím ke třetím dveřím a otočím kolem vedle nich. Dveře se zvedly, jenomže nevydrží otevřené dlouho. Prohodím jimi potrubí a vstoupím sem. Dveře za mnou se zavřou, nicméně i z této strany je kolo. Přílišné otáčení kola může způsobit, že se urve. Tehdy je třeba ho nahradit dřevěnou klikou (najdu ji vzápětí). Dojdu k dalším třem dveřím. V levé místnosti je na stole ona dřevěná klika (náhrada za případné utržené kolo). V té pravé místnosti je pod schody olejnička, na stole křesadlo a dokument Stroj – baron se rozhodl postavit zvětšeninu miniaturního stroje. Je tu třetí část potrubí – odnesu ji. Zpátky v poslední neprozkoumané místnosti jsou umístěné části potrubí. Já ty své musím dát na desku vlevo a to tak, aby všechny části přesně zapadly. Nejprve vezmu trubku s největšími koleny a vložím ji vodorovně doprostřed. Dále trubku s nejmenšími koleny a umístím ji svisle pod první potrubí. Poslední díl přijde svisle vlevo od zbylých částí.

Vyjdu z místnosti a sestoupím dolů do místnosti s ovládáním. Dle pák v protější místnosti, které jsou již stlačené, stlačím dolů 1. a 4. páku a ty zbylé zatlačím nahoru. Ocelový válec zajede do země. Vyjdu nahoru a projdu padajícími dveřmi. V další místnosti zajdu doprava ke třem kolům zvedajícím závaží. Musím je umístit do správné výšky (dle závaží v místnosti naproti) Pokud se povede kolo správně otočit, cvakne. Když jsou všechna závaží tam, kde mají být, vrátím se zpět ke vstupu do nádrže.

 

XVII – Vstup do nádrže – část 2.

Stáhnu mosty pomocí páky, ovšem jeden most stejně nedostanu až dolů – zasekne se. Dveřmi za staženým mostem se dostanu do Nádrže.

 

XX – Nádrž

20. NádržDojdu ke schodům do vody. Flashback – Alexander mě oznamuje, že voda je nejen k pití ale i pro manipulaci se stroji. Všimnu si, že ve vodě čvachtají mí staří známí – Neviditelná monstra. Voda tedy rozhodně není bezpečné místo a bude lepší pobyt ve vodě omezit na nutné minimum. Vpravo ode mě jsou další schody, takře rychle přeběhnu vodu. Vyjdu po pravých schodech a z beden seberu křesadlo. Vrátím se a půjdu protějšími schody dál. Přeskákám po plošinkách (pád k neviditelnému netvorovi bude životu nebezpečný) a dojdu na rozcestí. Vlevo je cela, ve které kdosi naříká. V malé truhle tu je křesadlo a olejnička. Vrátím se k mostu a půjdu vlevo. Přeskákám po troskách až k mému deníku (Objev, část 1.). Je tu kolo s nápisem Přesměrování odpadní vody. Otočím kolem a voda začne zaplavovat celu.

Vrátím se ke schodišti a přejdu přes vodu na opačnou stranu. Dále po schodišti až narazím na lávku, kterou drží zvednutou rezavý řetěz. Řetěz přetrhnu nějakým předmětem (třeba kamenem jež leži u zdi poblíž). Přejdu po lávce a přeskáču trosky načež dorazím k další části deníku (Objev, část 2.) Otočím druhých ventilem a ještě než půjdu, vezmu si v mezeře za bednami olejničku. Skočím do vody a rychle dojdu na rozcestí. Levou stokou se dostanu na chodník. Vyhnu se nebezpečné páře (mohu ji zavřít ventilem v rohu) a za troskami najdu deník (Objev, část 3.) Mám všechny části, tudíž rekapitulace – Baron podnikl ve Vnitřní svatyni rituál s cílem odehnat Stín, nicméně bez výrazného úspěchu. Napadlo mě, že Alexanderovy záměry nejsou zcela čisté… Otočím ventilem. Můžu se vrátit k cele, kde zjistím, že hlas utichl (není divu – napustil jsem tam vodu). Vrátím se ke vstupu do nádrže.

 

XVII – Vstup do nádrže – část 3.

Sejdu dolů k místu, kde bylo zatopené schodiště. Voda je vypuštěná nicméně po chvíli cesty mě překvapí zvláštní nebezpečný plyn (baronem zmiňovaná houba). Vrátím se do hlavní síně a z trosek vezmu pár kamenů, která nahážu na středový sloup (nad žebřík) Zase vylezu po žebříku a kameny nahážu na vršek zaseknutého mostu. Při dostatečné zátěži most sjede dolů a můžu projít do márnice.

 

XXI – Márnice

21. MárniceFlashback – Alexander mě po rituálu zve do klidné místnosti, do márnice. Na křižovatce se dám rovně. Je tu plno koster. Flashback – jakýsi muž, vězeň, se domáhá cesty ven. Krátce poté mám další flashback – muž prosí za smrt ve spánku. V regále je laudanum a měděná trubička. V povaleném regále je křesadlo. Vrátím se a pokračuji druhou chodbou. V regále vpravo je křesadlo a dokument Vypuknutí nákazy – Alexander si všímá přítomnosti smrtící houby. Na psacím stole je další dokument Zkoušky vakcíny – Baron zjišťuje, že vyrobená vakcína na dostatečně dlouhou dobu zabrání vniku toxinů do těla. V zásuvkách je laudanum a křesadlo. Ve skříňce se nachází Artefakt – text se týká strachu o mě a mojí neschopnosti projít branou… Ve vedlejších místnostech je hromada mrtvol, ale jinak nic.

Ziskem hned dvou laudán jsem si vcelku pomohl a pokud na tom nejsem zdravotně dobře, nebylo by od věci se trochu vyléčit. Prohlédnu si mrtvolu ležící na stole v této místnosti. Dutou jehlu spojím s měděnou trubičkou. Vrtačkou vyvrtám do hlavy mrtvoly díru a trubičku do díry strčím. Následně si pomocí trubičky vpravím do žil trochu krve z mrtvoly (má onu vakcínu). Z vedlejší místnosti se sem začne dobývat Monstrum. Rychle se schovám do postraní místnosti a počkám, dokud neodejde. Poté se vrátím do vstupu do nádrže.

 

XVII – Vstup do nádrže – část 4.

Sešplhám po žebříku dolů a bez rizika projdu zamořeným schodištěm až do Stok.

 

XXII – Stoky

22. StokyOtevřu mříž a po žebříku slezu dolů. Přede mnou se prochází Monstrum. Počkám dokud neodejde. Brzy dojdu na rozcestí. Flashback – kdosi táhne nějakého muže do místa odkud údajně není návratu. Rotující kolo blokuje cestu vpřed, takže ho musím zastavit. Vydám se doprava. V odpadním vývodu vpravo je křesadlo. Na konci chodby trčí ze zdi trubka. Pořádně s ní trhnu, abych ji urval. Vrátím se na rozcestí a půjdu druhou chodbou. Vejdu do místnosti na ovládání kola. Všimnu si značení na stroji – různě veliké obrázky kol. Důležitější je však hluk vydávaný motorem stroje. Páky nastavím tak, aby byl stroj co nejtišší (co nejmenší obrátky motoru) – levou páku dám vlevo, a pravou páku vpravo. Vyjdu z místnosti a překvapí mě Monstrum Rychle se ukryji do kouta a počkám dokud neodejde. Vrátím se k rotujícímu kolu, které se mi podařilo zpomalit. Trubkou ho zastavím úplně a protáhnu se pod lopatkami.

Dojdu k popraskané mříži, která je však stále moc pevná. Vedle je místnost s rudou hmotou a nádobou na olej. U zdi leží laudanum. Při odchodu mě překvapí Monstrum, které probourá mříž. Rychle se schovám v koutě zavalené chodby a počkám, než odejde. Vyjdu do stok a dále dírou v mříži. Pokračuji až na křižovatku. Cesty se scházejí ale v pravé chodbě mohu dole u stěny nalézt laudanum. V této oblasti se potuluje Monstrum a je možné, že bude postávat u chodby vedoucí do další oblasti. Bude třeba ho vylákat, oběhnout středovou zeď a proběhnout chodbou. Abych ho snáz setřásl, zavřu za sebou oboje dveře, kterými projdu. Na konci chodby vylezu po žebříku.

 

XXIII – Chrámová loď

23. Chrámová loďPo dalším náročném zážitku s monstry si mohu užít trochu klidu, případně doplnit olej, nebo se uzdravit. U studny z níž jsem vylezl je křesadlo. Z místnosti vedou čtyři dveře, přičemž jedny nejdou otevřít. Od těchto dveři vejdu do dveří hned vlevo. Místnost je zavalená, ale je tu křesadlo. Teď půjdu do dveří naproti těmto. Dojdu k nefunkčnímu stroji s pákami. Je tu nádoba s olejem a můj deník (Rituál). Tato kapitola deníku výjimečně nemá více části tudíž rekapitulace –  Alexander naznal, že Stín je možné zpomalit, když rituál provedu osobně. Musím tedy zabít člověka… V místnosti na stole je ještě křesadlo. Vrátím se ku studni a projdu posledními odemčenými dveřmi. Po tmavém točitém schodišti sestoupám dolů. Než projdu dveřmi, vlevo ve tmě seberu 3 křesadla. Flashback – Alexander zřejmě vězní učence Agrippu. Projdu chodbou za dveřmi a sestoupám do mučírny.

Na stole vlevo je olejnička a v poutech je zde jakýsi znetvořený muž. Chce abych mu pomohl, takže ho pomocí kliky stáhnu dolů. Představí se jako Agrippa. Vysvětlí mi mnoho věcí… Alexander se ukrývá za magickou stěnou a u sebe má Agrippovu kouli (tu kterou nalezl sám Agrippa u strže nedaleko Altstadtu). Bez koule se za Alexanderem nedostanu a tak se nabízí ta moje koule, jež je však rozbitá na šest částí a ty se nacházejí v Transeptu a Kůru. Dále mě Agrippa požádá, zda-li bych mu nesehnal dopis od jeho přítele Johanna Weyera, který se snažil Agrippu vyléčit. Nakonec mě Agrippa poradí, že stroj jež je nahoře a nefunguje, musí jít opravit odtud. Všimnu si zde dvou velkých dřevěných vrat, jež jsou zavřená. Vyskočím na stůl nalevo a otevřu poklop u stropu. Je tu malá komůrka. Až nahoru se ale nedostanu, takže si pomohu bednou. Vyskočím na stůl, na bednu a pohnu ozubeným kolem, jež je zaseknuté. Seskočím a podívám se do místnosti mezi velkými vraty. Ozve se řev a světla zhasnou. V cele vpravo je křesadlo, na polici vlevo od vstupu je druhé křesadlo. Vystoupám po schodech a v patře v jedné z cel najdu další křesadlo. Ze stolku před celami vezmu maso. U jedné cely je flashback – vězeň běduje nad svým stavem. Odsud z vězeňského bloku vede cesta na Kněžiště, ale tam zatím nepůjdu. Vrátím se k Agrippovi a on mi řekne spoustu dalších informací. Baron ho uvěznil v mrtvém těle a drží ho takto už stovky let. Pro Alexandra je však důležitější Weyern, který byl sběratelem koulí. Dokázal navíc ovládnout jejich moc a cestovat prostorem i časem. Samotné koule jsou prastaré a byly uloženy v mitraistických chrámech. Časem však některé skončily pohřbené, jiné se rozpadly.

Vrátím se až nahoru ke studni a dále ke stroji. Obě páky vytáhnu nahoru (mohu to učinit díky zprovoznění kola v komůrce). V mučírně jsem otevřel ta dvoje vrata. Sejdu proto zase dolů. Projdu vraty vpravo a dostanu se ke Vstupu do Kůru, ovšem tam prozatím nepůjdu. Kousek od vstupu jsou dveře a za nimi pracovna. V polici je vlevo křesadlo a v polici vpravo laudanum. V šuplíku stolu je další křesadlo a ve skříňce Artefakt – je zřejmé, že texty v artefaktu popisují Alexandera a že jde zřejmě o jeho vzpomínky. On sám skutečně nestárne… Na stole je dokument Agrippa usměrňuje Weyera – Baron ví, že Agrippa donutí Weyera, aby se držel zpátky. Weyer však pomůže baronovi překročit bránu mezi světy jen, když on výlečí Agrippu a nechá ho odejít (bránou). Na vyléčení je zapotřebí tonikum ze třech přísad – žlázy jedovaté houby, krve a šlemu (výměšek tvora Kaernk). Vrátím se k Agrippovi a ten mi poděkuje za nelezení dopisu. Řekne, že pokud mu chci pomoci, musím sehnat tonikum a dále nechat Alexandera, aby otevřel bránu do jiného světa, protože jen tehdy bude moci Agrippa odejít. Jak je již zřejmé z dopisu – Weyer je dávno za bránou a Alexander tam chce též.

Tonikum: Výroba tonika (zisk tří přísad a jejich využití) se dá označit za nepovinnou úlohu. Není nutné se tím zabývat, nicméně výrobení tonika může ovlivnit následující vývoj a samotný konec příběhu. Návštěvě Kůru a Transeptu se však vyhnout nedá.

Vydám se skrze vrata doleva a cestou narazím na dveře. Je tu místnost se studnou. Dole se ozývá nějaký netvor (Kaernk). Na provaz jež tu visí přivážu maso a klikou ho spustím dolů. Maso něco sežere a já ho vytáhnu nahoru, respektive vytáhnu už jen ohlodanou kost se slizem tvora, kterou si přivlastním. Mám první přísadu pro tonikum – šlem z tvora Kaernk. Vyjdu zpátky na chodbu a pokračuji dál, kde na konci jsou dveře do Transeptu.

 

XXIV – Transept

24. TranseptFlashback – muže táhnou na mučení a popravu. Vyjdu po točitém schodišti do pracovny. Ze stolku seberu křesadlo. Z pracovního stolu vezmu provaz a v šuplíku naleznu dokument Poznámka ohledně mučení – baron popisuje jak nejlépe mučit, aby oběť co nejvíce trpěla. Ve skříňce stolu je Artefakt – Alexander chce domů, do svého světa. Mezi knihami vpravo je olejnička. Vrátím se dolů do sálu a všimnu si třech dveří. Vydám se těmi vlevo. Dojdu do první mučící komory. Vlevo u stěny vezmu křesadlo. Zatáhnu za pouta – dle zobrazeného textu zde byla popravena žena – vytáhli ji nahoru, ale protože paže nemohly vydržet váhu těla a závaží, praskly. Mohu otočit kolem a napnout provaz – ozve se naříkání ženy a hlasité prasknutí. Otevřu skříň, kde najdu 1. část mé koule. Vrátím se zpět do sálu a projdu prostředními dveřmi. Flashback – muž, žhář, jež je veden mnou a baronem na popravu, prosí o milost. V místnosti je ostrý bodec. Flashback – mužovy prosby nemají význam, je odsouzen k smrti. Ze židle vezmu křesadlo. Sáhnu na jehlan – dle textu byl muž nabodáván na hrot dokud nezemřel. Mezi pytli je 2. část koule. Zase zpátky v sále se vydám posledními dveřmi. Uslyším pilu, jak řeže na kusy člověka. Dojdu do místnosti s krví, pilou a dřevěnou konstrukcí. V koši je křesadlo. Sáhnu na konstrukci – dle textu zde rozřezali muže vedví. Otevřu kanál dole, kam má stékat krev oběti. Krev je až moc nízko, takže přivážu provaz z inventáře k nádobě a tu pak spustím dolů. Naberu krev a mám druhou přísadu do tonika. Na zemi mezi lany je 3. část koule, kterou samozřejmě nezapomenu sebrat. Vrátím se až do chrámové lodi.

 

XXIII – Chrámová loď – část 2.

Zajdu za Agrippou, který mi poradí, že zbylé části koule jsou v Kůru (kdybych postupoval opačně – nejdříve Kůr, pak by mě logický odkázal na Transept). Druhou chodbou dojdu až ke Vstupu do Kůru.

 

XXV – Kůr – vstup

25. Kůr - vstupV chodbě vejdu do dveři vpravo a seberu 2 křesadla (jedno je ukryté vzadu za rýsovacím prknem). Vrátím se na chodbu a projdu dveřmi naproti. Seberu můj deník (Obřad) Započne flashback nebo spíše vize (podobně jako při deníku o nálezu koule) – mám provézt obřad abych odehnal Stín. Vezmu rituální dýku a Alexander nakreslí na těle muže čáry. Pak začnu řezat do čar. Nakonec odejdu z místnosti. Po skončení vize sejdu po schodech do Kůru.

 

XXVI – Kůr – hlavní hala

26. Kůr - hlavní halaTohle bude náročné… Přede mnou je veliká nepřehledná hala a v ní minimálně 2 Monstra. Bohužel se tu takřka nedá kam schovat. Nejlepší je proto držet se u zdí či propasti a mít tak alespoň krytá záda. V nouzi nejvyšší se mohu vrátit ke Vstupu do Kůru a vrátit se sem později. Hned vlevo v rohu sálu je křesadlo. U spadlých sloupů, jež přehrazují propast (po sloupech se dá chodit) se nalézají další 2 křesadla. V jednou z koutů sálu je další křesadlo a mezi hromadou balvanů je ještě jedno křesadlo a olejnička. U balvanů nedaleko jedněch dveří je pak druhá olejnička. Celkem se tu dá sehnat hned 5 křesadel a 2 olejničky, nicméně pokud netrpím nedostatkem těchto věcí, bude bezpečnější se v Kůru moc nezdržovat. Cestou podél stěny narazím také na místo, kde rostou houby (u druhých dveří). Pomocí kladiva s dlátem získám jejich žlázy – třetí a poslední přísada do tonika. Vůbec nejdůležitější oblastí Kůru jsou troje dveře, které vedou k mučícím nástrojům. Pokud se celou dobu držím levé stěny, narazím na ně v následujícím pořadí:

První dveře – V prvních dveřích je panna. Sáhnu na ni a přečtu si text – byl zde popraven padělatel. V koutě je křesadlo, v druhém koutě pak 4. úlomek koule. Na zemi ve výklenku je dokonce laudanum.
Druhé dveře – Zde se nachází být. Sáhnu na býka a dle textu zjistím, že tento vynález patří zrádcům… Můžu pod býkem zapálit oheň a z jeho útrob se začne ozývat křik. Za sloupem vlevo je křesadlo. Za jiným sloupem leží 5. úlomek koule.
Třetí dveře – Sáhnu na dřevěné kolo – to patří vrahům. Za sloupem je 6. úlomek koule.

Teď se musím vrátit, tudíž se opět budu držet zdi. Pravděpodobně narazím hned na dvě monstra. Je dobré mít neustále v paměti polohy popravčích komor – jsou to slušné orientační body i místa k úkrytu. Musím se dostat ke Vstupu do Kůru.

 

XXV – Kůr – vstup – část 2.

Projdu rovně do Chrámové lodi.

 

XXIII – Chrámová loď – část 3.

Zajdu za Agrippou, který pozná, že mám všech šest částí koule. Poprosí mne abych na něj nezanevřel a vyrobil tonikum. Přes vězeňský blok dojdu do Kněžiště.

 

XXVII – Kněžiště

27. KněžištěVyjdu po schodech nahoru, kde na mě zaútoči tři monstra. Omráčí mě.

 

XXVIII – Cely

28. CelySkončím v cele, ale stále živý. Alexandr mě nechal žít, to abych mohl zastavit Stín. V koutě cely seberu olejničku. Mříž je popraskaná a tyč nahoře (zhruba uprostřed) je uvolněná. Vytrhnu ji a seberu. Na jedné straně zdi jsou uvolněné cihly. Kladivem s dlátem anebo tyčí je vylomím. Trhnu trámem jež je na druhé straně a ten zeď prorazí. Vylezu z cely a prozkoumám ty zbylé. V cele po levici najdu olejničku a dokument Dopis posledního vězně – vězeň tvrdí, že dozorce nechal klíč v odpadní rouře. V další cele je mrtvola a 2 křesadla. V poslední neprozkoumané cele je křesadlo, laudanum a vědro, jež si vezmu. Dveře ven jsou skutečně zamčené a jedinou možností je klíč, který je v potrubí vedle, avšak rukama ho nevytáhnu.

Vědro připevním na konec provazu u studny (musím provaz vytáhnout klikou). Přivázané vědro spustím dolů a opětovně vytáhnu – je plné vody. Vodu vyleju do potrubí vedle dveří a tím vytlačím ven klíč. Vezmu ho, odemknu a vyjdu ven. Raději si doplním lucernu olejem, aby vydržela svítit. Podlaha totiž začne praskat a tak musím běžet, co to jde. Zatarasené dveře musím rychle uvolnit, abych mohl běžet dál. V jednu chvíli se chodba větví a tu cestu kterou se vydám zavalí kameny, takže musím rychle zpět a vzít to druhou stranou. Proběhnu zatopenou komorou a dostanu se ke dveřím do Chrámové lodi, kterými projdu.

 

XXIII – Chrámová loď – část 4.

Konečně si mohu odpočinout – sem se propast šířit nebude. Ze stolu seberu křesadlo a můj deník (Návštěva). Mám další vizi v rámci deníku.

 

XXIX – Zimmermannova farma

29. Zimmermannova farmaStojím u farmy mlékaře Zimmermanna. Sem jsem přijel s Alexanderem a všechny lidi z farmy (včetně dětí) jsme unesli na hrad.

 

XXIII – Chrámová loď – část 5.

Vejdu do dveří a projdu chodbou. Ano, jsem v místnosti se studnou, kde jsem se ocitl po vylezení ze stok. Velkou část celé Chrámové lodi však pokrývá rudá hmota a objevilo se tu mnoho nových předmětů. Na studni je křesadlo a u závalu za dveřmi vlevo je druhé křesadlo. Chodby jsou pokryté rudou hmotou a navíc je tu tma, což znamená, že využití křesadel anebo lucerny bude velmi důležité. Pokud mám dostatek oleje, bude lepší se celou dobu pohybovat s lucernou. Zajdu známou cestou za Agrippou. Ten mi sdělí, že Kněžiště se otřásalo a laboratoř bude zřejmě otevřená. Podívám se do probourané místnosti vlevo od Agrippy. Před touto místností leží na zemi křesadlo. V místnosti z pravého regálu vezmu pilku na kosti. Na vrcholu levého regálu je laudanum, ovšem pod regálem je rudá hmota. Nejlepší je se jí vůbec nedotýkat a postavit si pyramidu z beden. Pokud jsem v Transeptu nenabral do nádoby krev (přísada pro tonikum), mohu to učinit zde – na zemi odklopím kanálek, přivážu lano k nádobě a naberu s ní krev. Vrátím se nahoru po schodech a všimnu si otevřených dveří laboratoře.

Z regálu vlevo vezmu křesadlo. Nádobu s krví umístím na kahan. Otočením kola kahan zapálím. Zahřátou nádobu seberu. Všimnu si stroje s pákou. Otevřu ho, dovnitř dám ohlodanou kost a pod vývod umístím nádobu s krví. Zatáhnu za páku a do nádoby vyteče extrakt z kosti (šlem). Seberu nádobu a přejdu k lisu. Do něj vložím žlázy hub a pod lis nádobu s krví a kostí. Otočím klikou a poslední přísada je v nádobě. Weyerovo tonikum je na světě! Zajdu za Agrippu a tonikum mu předám. Vypije ho a nyní mu mám dle jeho slov uříznout hlavu. Vezmu pilku, hlavu mu uřežu a vezmu si ji. Přejdu k bloku cel. Nahoře v patře jsou hned 2 olejničky, přičemž jedna je na ochozu, druhá v cele. Zajdu na Kněžiště.

 

XXVII – Kněžiště – část 2.

Vystoupám po schodech do velkého sálu. Tentokrát mne tu nikdo nepřekvapí. Vlevo za troskami a kameny je křesadlo. Na chodnících přes propast se pohybuje Monstrum. Musím být proto velmi opatrný. Navíc je zde spousta rudé hmoty, které se nedá vyhnout. Laudanum se zřejmě bude hodit.

– Poznámka: Návod ze kterého jsem čerpal některé informace, se zmiňuje o možnosti vejít do dveři vpravo. Za nimi by mělo být křesadlo, olejnička a dokument Roztříštěná koule. Následně by později měl být k nalezení deník (Oběť). Vše je údajně podmíněno nesebráním Agrippovy hlavy, nicméně při kontrole jsem se k tomuto úseku nedokázal dostat – most byl zničený a deník nahrazen jiným. Zkoušel jsem na Kněžiště vejít ještě před výrobou tonika, ale výsledek byl stejný. Nevím, čím je to tedy podmíněno.

Most vpravo je tedy zřícený, čili projdu rovně. Je tu jiskřící tunel, kam je nebezpečné chodit. Rovněž je zde nádoba na kouli. Vrátím se na rozcestí a půjdu poslední možnou cestou. V místnosti leží na regálu křesadlo a nádoba s térem. Na stole je můj deník (Pád) – Viním sám sebe za to, co jsem provedl. Zabíjení nevinných, abych já mohl žít si nedokážu ospravedlnit. Sejdu do strojovny. Musím zablokovat ozubená kola na stroji a to kupříladu balvanem. Jakmile se stroj zastaví, jiskření v tunelu se omezí, nicméně stále není možné projít. Vrátím se k nádobě pro kouli. Naliju do nádoby tér a přidám všechny části koule. Vytvořená koule jiskření zastaví a já mohu projít do Vnitřní svatyně.

 

XXX – Vnitřní svatyně

30. Vnitřní svatyněO Svatyni jsem slyšel zvěsti už na samotném začátku… Za mnou se začne rozšiřovat rudá hmota. Musím rychle běžet vpřed. Vběhnu do většího sálu a pákou na sloupu za sebou zavřu dveře. Zároveň otevřu dvoje dveře zde. V těch nalevo je můj deník (Odplata) – Našel jsem někoho zodpovědného za mé činy – Alexandera. Místo, abych se se svými činy vyrovnal, svádím vinu na něj a chci ho zabít. Nicméně mám v paměti všechny ty hrůzy a to mě oslabuje. Také je zde oltář na který sáhnu a tak obětuju trochu krve. Postavím se na velkou značku na zemi a chvíli počkám. Nyní přejdu do druhé místnosti, kde budu postup opakovat – krev u oltáře a stání na značce. Otevřou se velká vrata v hale, avšak do sálu vtrhne rudá hmota. Musím mezi ní prokličkovat a projít dveřmi do Staré komory.

 

XXXI – Stará komora

31. Stará komoraZde je Alexander a otevírá bránu do jiného světa. Zároveň se snaží ospravedlnit své činy. Mám tři možnosti, jak s ním naložit.

1.) Když Alexander domluví, začne aktivovat bránu. Rychle srazím všechny tři sloupy a Alexandera zničím. Dostanu se z hradu a vše relativně dobře dopadne (s tím, že jsem vrah se holt musím vyrovnat).

2.) Počkám, až Alexander otevře bránu a do ní vložím Agrippovu hlavu (mám-li ji.) Alexandera zničím, Agrippu osvobodím a já rovněž skončím na druhé straně brány. Dojdu ke světélkům a to je vše.

3.) Nebudu dělat vůbec nic a nechám Alexandera ať vstoupí do brány. Zemřu vinou červené hmoty, která zaplaví hrad.


 

Zajímavosti

Po každém ze zakončení se na konci titulků objeví část kódu:
1. – lke271
2. – odn314
3. – tyr299
Kód je heslo k otevření zamknutého souboru ‚super_secret‘ v adresáři hry. Soubor odemknu zadáním lke271tyr299odn314.

V souboru jsou artworky, videa a další bonusové věci z tvorby hry.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte výsledek poč. operace * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.