AC 4: Black Flag

AC IV BF

 

Titulní skladba

Se čtyřkou v názvu se nám představuje čtvrté dějství AC série. Podobně jako u AC III, má čtverka dvě velké hry a jedno samostatné DLC. Ale navzdory novému dějství se stále naťukává rod Kenwayů.

Celé čtvrté dějství zůstává u amerického kontinentu ale tentokrát výhradně na moři. Zaměřme se ale pouze na AC IV. Jak název napovídá, je čas vytáhnout kotvy, vyvěsit černou vlajku a nahlédnout do zlatého věku pirátství ve zřejmě nejlepší pirátské hře jaká kdy vznikla!

Začnu u příběhu, s nimž je spjatý náš hrdina Edward Kenway. Jde o fotříka jízlivého, inteligentního elegána Haythama, což znamená jediné – vůbec poprvé v celé sérii jsme se vrátili hlouběji do minulosti. Jenže Edward je všechno, jen ne sympaťák. Když hra o pirátech, pak musí hrdina odpovídat představě o pirátovi, že? Čili lump, hrubián, vrah, ožrala, chamtivec, snílek, naiva,… a mohl bych pokračovat. Edward sice v rámci děje podstoupí přerod a změní se k lepšímu, ale stejně je těžké mu výše zmíněné nálepky odejmout. Pravdou je, že Edwardovy víceméně negativní vlastnosti z něj činí jednoho z nejvěrohodnějších hrdinů dosavadní série. Tady bych mohl odbočit k filosofování a zamyslet se nad naší reálnou společností, dle které je líný vychcánek Edward běžný typ obyvatele našeho dekadentního civilizovaného světa. Ale raději zůstanu u hry jako takové. Edward mě osobně přijde sice věrohodný, ale ne sympatický a jelikož není sympatický, těžko si ho mohu oblíbit, těžko mu mohu fandit a těžko ho mohu prohlásit za postavu lepší než byl třeba jeho vnuk Connor.

Zamýšlel jsem se nad tím, jak by měl vypadat pirátský hrdina, který by mi byl opravdu sympatický. A vyšlo mi, že by mi nešlo ani tak o chování vůči druhým, kdyby měl hrdina své zásady, svoji čest a kdyby důvod jeho pirátění nebyl jen o tom – jsem líný pracovat, tak budu radši loupit. Ale i když je Edward jako hrdina takový jaký je, po příběhové stránce je AC IV velmi vysoko. Nápad s přerodem pirátského snu v krutou bezútěšnou realitu je v AC sérii novinkou a výsledek funguje bezvadně.

A zajímavá je i složka z přítomnosti. Desmond je pryč a druhým hlavním hrdinou je nejmenovaný zaměstnanec Absterga. Ano, stojíme teď na straně Templářů, takže sledujeme události hezky z druhé strany s čímž přichází i nášup nových postav dějové linie současnosti – totiž představitelů Absterga. Doba pokročila a z přehrávání vzpomínek v Animu se stal byznys pro veřejnost. Celý AC IV je tedy pojat jako projekt, jako film ze vzpomínek. Peníze především, ale za vším hledejme i politiku – a tak se na historické události pohlíží očima Absterga, respektive očima těch, co se snaží z Animu vytřískat peníze a zároveň propagovat sami sebe. Tím se osvětluje i pozadí AC Liberation – tedy první film s nálepkou „skutečné událostí“ avšak dělané též jako propaganda Absterga (viz falešný děj v AC L). Takže když se objeví zmínka o dobré templářce Aveline, můžete se vy hráči AC L usmívat a vzpomínat na řezničinu z konce Liberation. V podstatě ale dochází k tomu, že na události, včetně dějů v Animu je pohlíženo ze dvou pohledů – asasínská realita a templářská fikce. Abych to shrnul – hráč, který má za sebou všechny předchozí díly se bude snadno orientovat, ale občasní hráči AC nebudou v jednotlivých narážkách na děje a postavy z minulých AC vědět, zda je to pravda, či ne.

Ale zpět mezi piráty. Prostředím je samozřejmě Karibik a ten je naprosto volně přístupný. Pod palcem máte největší mapu jakou kdy AC série předvedla a to moře plné desítek ostrůvků, vesniček, pevností… Křišťálově čisté moře, kterým můžete libovolně brázdit na své Kavce. Loď lze vylepšovat a to jak po stránce výzbroje, tak i vzhledu. Můžete kdykoli pustit kormidlo a běžet prozkoumávat nalezený ostrov. Můžete napadnout jakoukoli loď, zahákovat ji, obsadit a vyloupit. Existují desítky pirátských her koncipovaných jako strategie. Klikáte na lodě, stavíte flotilu, útočíte na nepřátele, prodáváte naloupené suroviny… V AC IV můžete všechno tohle dělat přímo v terénu. A krom Karibiku samozřejmě nechybí další volně přístupné mapy, konkrétně velká města Havana, Kingston a Nassau, a též menší osady Tulum, Bona Vista, Great Inagua a další. Počet volně otevřených map sahá po čísle 10 a to nesmíme zapomenout na několik ryze příběhových map.

Ten největší problém Black flag je však omáčka. Po střídmém Liberation se opět vrací lov, výroba, obchod, asasínské kontrakty, gigantické množství sběratelských předmětů… Bohužel ta velikost těchto aktivit je větší než v jakémkoli předchozím díle. Tvůrci už překonali únosnou mez. Něco jiného je trhnout rekord v herní době a něco jiného je tu herní dobu udržet zábavnou. To se AC IV nepovedlo. Ani zdaleka ne. Méně je někdy více a u AC IV to platí dvojnásob.

Jinak je ale AC IV jedním z vrcholů celé dosavadní série, což zračí jedno jediné – ani po tolika dílech nedochází tvůrcům dech a stále dokážou nejen držet svoji laťku, ale i překvapovat novými herními prvky a prostředím. AC IV je splněným snem hráčů toužících zahrát si na piráty a to v řádně komplexní rozsáhlé hře jejíž délka sahá po padesáti hodinách, pokud nikam nespěcháte a jste připraveni splnit vše, co hra nabízí.

Herní doba – cca 50 hodin
Hodnocení – 90%


 

DNA

DNA

– Poměrně přehledná, ačkoli umělecky nijak zvlášť povedená DNA. Sekvencí je celkem 13, což je velmi slušný počet.
– Na vrchol jsem to nedotáhl. Zbývá pár vedlejších úkolů u hlavních pamětí.

DNA
Sekvence I – 1 paměť
Sekvence II – 6 pamětí
Sekvence III – 7 pamětí
Sekvence IV – 4 paměti
Sekvence V – 3 paměti
Sekvence VI – 3 paměti
Sekvence VII – 4 paměti
Sekvence VIII – 3 paměti
Sekvence IX – 2 paměti
Sekvence X – 3 paměti
Sekvence XI – 3 paměti
Sekvence XII – 4 paměti
Sekvence XIII (Epilog) – 2 paměti
Celkem – 45 pamětí

 

Současnost

Povinné
– Linie současnosti je velmi obsáhlá a nabízí několik povinných částí založených na rozhovorech se zaměstnanci Absterga a hackování počítačů. Hackování probíhá formou miniher, kterých jsou tři druhy.

Nepovinné
– Krom hackování počítačů nutných pro postup v ději lze hackovat i další počítače ostatních zaměstnanců. Je jich celkem 33 a odměny za úspěšné hackování se různí. Může jít o nahrávky výzkumných projektů, o příběhy získaných z Animu, o reklamní videa točící se okolo předchozích AC anebo třeba o útržky z Bowdenovy knihy (viz zajímavosti). Obecně jde o různorodý obsah, na který je třeba nahlížet s drobnou rezervou a brát v potaz, že Abstergo si rádo upravuje historii jak se jim to hodí. Čili pokud neznáte předchozí AC, možná budete uvedeni do drobné mýlky.
– Druhou aktivitou je sběr modrých nalepovacích lístečků. Těch je 20 a nacházejí se všude po budově. Obsahují krátké útržky poznámek zaměstnanců.
– Všechny získané předměty ale také resumé hlavních misí a osobní deníky lze prohlížet v menu. Linka minulosti i současnosti má odlišné menu i vlastní databázi, tak na to pamatujte.
– Ve vaší kóji s Animem se na poličce postupně objevují figurky postav z linie minulosti. Bohužel nelze jednoduše zjistit, za co se která figurka dostává.

 

Aktivity mimo DNA

Výzvy Absterga
– Stěžejní aktivitou, která funguje nad rámec DNA jsou výzvy Absterga. V podstatě se jedná o další salvu drobných úkolů, které se objevují už od AC B a pouze v AC L byly vynechány.
– Odměnou za plnění výzev jsou jednat cheaty ale také propriety pro MP hru. Pokud o tyto odměny nestojíte, není důvod brát na výzvy zřetel a hrát čistě podle svých požadavků.
– Jelikož výzvy lze prohlédnout v menu, kde jsou přehledně zpracovány, nemá smysl je tu vypisovat.


 

Lokace

V AC IV je volně otevřených lokací opravdu mnoho. Řada z nich se však vyznačuje třemi základními poznávacími znameními – pláž, džungle a osada. Takže když to vezmete kolem a kolem, ta pestrost lokací se sotva vyrovná mnoha předchozím dílům.

 

Cape Bonevista

Cape Bonavista

Osada v husté džungli. Odehraje se tu hlavně úvodní část příběhu, takže zdejší prostory slouží hlavně k výcviku pohybu. A právě ten není na tomto místě nijak snadný. Cape Bonevista se vyznačuje džunglí, skalami, útesy i osadami. Nepřehledný ostrov.

 

Havana

Havana

Největší městská oblast AC IV. Španělské město hraje všemi barvami. Krom přístavu, který musí být zkrátka všude, najdete v Havaně kostely, tržiště, pláže, pevnost a samozřejmě residenci guvernéra.

 

Karibské moře

Karibské moře

Největší oblast spojující všechny ostatní. Zpočátku je otevřená zhruba polovina Karibiku a asi ve čtvrtině hry se odemkne zbytek.

 

Nassau

Nassau

Původně osada obývaná piráty a fungující jako svobodná republika pro každého, kdo nechce žít pod vládou krále. Ovšem Nassau vydrželo vyplňovat vizi svobodných občanů pouze pár let. Poté si osadu zabrala Anglie.

 

Great Inagua

Great Inagua

Původně Templářský úkryt, který získají piráti, respektive Edward a usídlí se zde. Jedná se o středně velký ostrov s hustou džunglí, osadou, přístavem a hlavně velkou vilou.

 

Tulum

Tulum

Úkryt asasínů v husté džungli. Krom asasínské osady a jejich cvičiště tu lze nalézt trosky Mayských chrámů.

 

Kingston

Kingston

Velké město na Jamajce plné plantáží a lesů. Za zátokou v níž je velký přístav, lze nalézt mohutnou anglickou pevnost s vězením.

 

Isla Providenca

Isla Providenca

Opustěný ostrov na jihu Karibiku. Otevře se až v pokročilé fázi hry. Krom husté džungle tu lze nalézt rozsáhlé Mayské ruiny.

 

Principe

Principe

Pobřeží Afriky nabízí velký útes a osadu. Malá oblast kam se lze dostat až v pokročilé fázi hry.

 

Long Bay

Long Bay

Severní cíp Jamajky nabízí krom husté džungle starý chrám První civilizace ukrývající proslulou Observatoř. New Bone se otevře až v pozdějších fázích hry.

 

Příběhové mapy

Charleston – Malá osada v bažinách, kterým vládnou krokodýli. Charleston se navštíví zhruba v 1/4 hry.

Severní Karolína – Úkryt Eda Thatche. Usadí se zde na konci své pirátské kariéry. Jedná se o malou osadu na pláži. Navštíví se zhruba v 1/2 hry.


 

Základna asasínů
Residence na Great Inagua + Kavka

HQ

Od AC IV přestávají být asasínské základny až tak důležité. Počet aktivit klesá, jelikož mnoho z nich je možné dělat přes menu hry. Zároveň se základny hrdiny rozkládají na dvě části – totiž jednak residence (R), ale též kajuta Kavky (K).

1. Flotila (R+K)
Už v AC III se objevil systém obchodování a tento systém je v AC IV ještě pokročilejší. Základem je pět prvků – doky, lodě, boj, obchod a zisk.
Doky – Flotila může obsahovat až 15 lodí, přičemž existuje 5 typů – dělový člun (nelze vlastnit), škuner, briga, fregata a válečná loď. Rozšíření flotily se provádí v několika krocích. Základem je nákup nového doku, pokud není již nějaký otevřen. Nákup se provádí za měnu drahokamů a ty lze získat buď lodními bitvami v rámci flotily nebo obsazením nějaké lodi přímo ve hře, poslání jí do flotily a následným rozebráním na drahokamy. Tímto je možné navyšovat počet doků, ovšem cena za nové doky rapidně vzrůstá z desítek drahokamů přes stovky až po tisíce. Za poslední dok je cena 5000 drahokamů, což je v přepočtu zhruba 7 rozebraných válečných lodí.
Lodě – Každý typ lodě má tři základní statistiky – kapacitu skladu, rychlost a útočnou sílu. Zároveň každá loď má určitou míru zdraví, přičemž nejvíce vydrží válečná loď, nejméně dělový člun (objevuje se pouze jako nepřítel). Kapacita skladu slouží pro obchod, zatímco ostatní statistiky fungují především pro boj. Obecně platí, že je dobré mít ve flotile od každého typu lodi 1-2 kusy, přičemž válečné lodě a fregaty by měly být ve flotile minimálně po třech. Dbejte také na nákladový prostor a sežeňte minimálně jednu loď s kapacitou 80 (pouze válečná loď nejvyšší úrovně). Některé mise totiž vyžadují takto velký sklad.
Boj – Na mapě flotily se postupně odemykají námořní trasy ale každá z nich má určitou míru nebezpečí. Poslat loď na nebezpečnou trasu zvedá riziko, že se už nevrátí. Proto je třeba trasy čistit od nepřátelských lodí. To probíhá v rámci minihry, kdy proti sobě stojí až 6 lodí (3 na 3). Vy máte možnost volit lodě podle výběru protivníka, přičemž se ukazuje procentuální šance na výhru. Mít 100% úspěch však není zárukou toho, že to všechny lodě přežijí. Obecně je dobré volit lodě nejen podle úspěchu ale též dle co nejmenších předpokládaných ztrát. Například stojíte-li proti škuneru, nevolte válečnou loď, přestože šance na výhru bude 100%. Válečná loď totiž nabíjí velmi pomalu a mezitím vám ji stihne škuner poničit. Sice jí nezničí, ale opravy lodí platíte vy a to prostřednictvím drahokamů. Proto je nezbytné v přímé hře obsazovat lodě a rozkládat je na drahokamy nejen pro nákup doků, ale též na opravy.
Ještě je dobré vědět dvě věci. Za prvé za každou vyhranou bitvu dostanete nějaké suroviny na obchod, drahokamy a když budete mít štěstí tak i ohnivý sud. A za druhé, zmíněný ohnivý sud je jediným prostředkem jak ovlivnit probíhající bitvu. Můžete sud vypustit a ten způsobí rozsáhlé škody jedné lodi. Tuto pomoc používejte jen v nouzi nejvyšší, protože sudy jsou opravdu vzácné.
Nakonec ještě malá nápověda. Pokud vyberte nějakou bitvu a uvidíte, že složení lodí nepřátel vám nedává moc šancí, zkuste se vrátit na mapu flotily a vybrat tu bitvu znovu. Složení nepřátelských lodí se změní a možná budete mít větší šanci.
Obchod – Existuje pět surovin – rýže, tabák, kakao, víno a léky. a na každou misi potřebujete jejich daný počet. Suroviny lze získat pouze díky bojům. Každý obchod má určitou šanci na úspěch v závislosti na nebezpečnosti trasy. I maximálně bezpečná trasa se však může stát pro loď osudnou, neboť každá trasa ubere část zdraví lodi. Proto se raději ujistěte, že šance na úspěch je 100%.
Dále mějte na paměti, že delší cesty trvají klídně až 24 hodin reálného času. Když nemáte čas na hraní, připojujte se do AC IV alespoň na vyřízení lodního obchodu. Zabere vám to tak 5-15 minut a získáte solidní kapitál až zase budete moci hrát.
Zisk – Zisk může být dvojího typu a to jednak finanční obnos v rámci stovek až pár tisíců a za druhé věcná odměna. Tou může být umělecký předmět do sbírky, nový plán, nový vzhled plachet, mapa pokladu… Abyste měli jistotu, že získáte všechny odměny, absolvujte alespoň jednou každou misi, přičemž mise, která ještě nebyla dokončena je značena vykřičníkem.

2. Edward (K)
– V Kavce je na stojanu s oblekem možné otevřít menu Edwarda, kde lze měnit výbavu (meče, pistole a obleky). V minulých AC tohle zajišťovala zbrojnice

3. Kavka (K)
– Pomocí modelu lodi se otevře menu nákupu vylepšení Kavky a prodeje nákladu. To samé lze dělat v obchodech v přístavech

 

Sběratelské aktivity

Vyhlídky
– Obvyklá aktivita. Synchronizace s vyhlídkami odkrývá mapu ale nově také slouží jako bod pro rychlé cestování.
Karibské moře – ?
Cape Bonavista – 3
Havana – 8
Nassau – 7
Great Inagua – 1
Tulum – 2
Kingston – 9
Isla Providenca – 3
Principe – 2
Long Bay – 3

Poklady
– Typická sběratelská aktivita nemůže v pirátské hře chybět. Pamatujte, že spousta truhel se nachází i v oblasti moře a to na malých ostrůvcích. Další truhly jsou k nalezení v podvodních oblastech.
– Truhly obsahuje finanční obnos (zhruba 100-300R) a také drobné předměty, které se ihned převedou do hodnoty peněz dle jejich ceny.
Karibské moře – ?
Cape Bonavista – 16
Havana – 20
Nassau – 22
Great Inagua – 10
Tulum – 7
Kingston – 18
Isla Providenca – 9
Principe – 6
Long Bay – 8

Texty písní – 24
– V AC III se po střehách domů honily stránky almanachů, tady jde o satránky písní, ale princip je stejný – jakmile se ke stránce přiblížíte, ta začne hnána větrem unikat a vy ji musíte chytit. Pokud se to nepodaří, stránka uletí a na stejném místě se objeví až později.
– Díky získaným textům lze v průběhu plavby na Kavce poslouchat písně námořníků. Co stránka, to jedna zpřístupněná píseň, která může zpříjemnit dlouhé plavby.
Cape Bonavista – 1
Havana – 7
Nassau – 5
Great Inagua – 2
Kingston – 6

Fragmenty Animu – 200
– Podobně jako truhly se pomalu všude nacházejí žluté světélka – fragmenty Animu. Jejich sbírání však nic nepřináší (pouze splnění výzev Absterga). Fragmenty se obvykle vyskytují na vyvýšených oblastech jako jsou koruny stromů, či střechy.
Karibské moře – ?
Cape Bonavista – 4
Havana – 15
Nassau – 13
Great Inagua – 5
Tulum – 5
Kingston – 13
Isla Providenca – 5
Principe – 5
Long Bay – 5

Tajemství
– Sběratelská aktivita, která v sobě skloubí dva druhy předmětů. Jednak zašpuntované lahve obsahující deník a také mrtvoly dobrodruhů mající mapy pokladů.
Karibské moře – ?
Cape Bonavista – 2
Havana – 7
Nassau – 5
Great Inagua – 2
Kingston – 6
Isla Providenca – 2
Long Bay – 1

Mayské stély
– Na některých místech se nacházejí starobylé Mayské stély. Po vylezení na vrchol a zapnutéí orlího pohledu se dole pod stélou zvýrazní orientační body a schéma. Schématem lze pohybovat a je nutné jej nastavit tak, aby odpovídal orientačním bodům. Následně se na vyznačeném místě musí sebrat Mayský kámen. Tyto kameny patří do dveří v chrámu na Tulum za kterými se nachází speciální oblek – Mayská zbroj blokující zásahy střelnými zbraněmi. Vyplatí se získat co nejdříve, avšak kvůli postupnému zpřístupnění některých míst lze oblek získat až po návštěvě Long Bay.
Karibské moře – ?
Cape Bonavista – 1
Great Inagua – 1
Tulum – 1
Isla Providenca – 2
Long Bay – 1

Hospody – 10
– Na některých ostrovech se nacházejí zavřené krčmy. Pro jejich otevření je nutné zmlátit partu pobudů. Výhody stojí za to. Jednak je možné od barmana koupit tip na konvoje (dobrý zisk peněz), dále je možné hrát stolní hry, najímat námořníky anebo jen poslouchat hudbu a zpěv.
Karibské moře – 9
Kingston – 1

Zakopané poklady – 22
– Ve světě se nachází 22 zakopaných truhel. Ty obsahují finance (asi 4 000R) a někdy i plány na výrobu vylepšení Kavky. Zakopané truhly se zkrátka vyplatí hledat ale není to jen tak. Nejprve potřebujete získat mapu (viz tajemství) a poté dle souřadnic na ní vyhledat správnou destinaci ke které se mapa vztahuje (souřadnice míst lze vidět na mapě Karibiku). Pak následuje třetí část a to nalezení daného místa, kde je zakopaný poklad. K tomu vám pomůže kresba na mapě pokladu. Zorientovat se, najít místo zakreslené na mapě a vyhledat zakopaný poklad… jednoduché, že? Ve skutečnosti ani moc ne, ale odměna stojí za to.

 

Další aktivity

V AC IV je řada dalších aktivit, které stojí za zmínku.

Legendární lodě – 4
– Na vyznačených místech v Karibiku jsou celkem 4 legendární lodě. Jsou to hotové pevnosti, které je velmi obtížné porazit a to přestože během boje nejste rozptylování žádnými jinými loděmi. Za každou poraženou loď lze získat 20 000R a jejich poražení se též zaznamená do DNA.
Když se chystáte na legendární loď, pamatujte, že…
1) Pokud nemáte Kavku řádně vylepšenou (hlavně výdrž trupu, moždíře, dělové koule, otočná děla a sudy) na porážku legendární lodě rovnou zapomeňte.
2) Pokud nemáte maximální počet munice a též rozšířené sklady (hlavně pro moždíře) na porážku legendární lodě opět zapomeňte.
3) Každá loď má jinou taktiku jak vás zmasakrovat, tedy i vy musíte měnit taktiky dle toho, na kterou loď se chystáte.
4) Jedna loď je extrémně rychlá a útočí hlavně klounem, takže klíčem je manévrování a házení sudů.
5) Druhá loď je extrémně opancéřovaná a útočí hlavně moždíři, tedy i vy musíte sázet hlavně na ně.
6) Třetí loď útočí v mlze a hlavně děly, takže klíčem je se včas ukrývat a nepřibližovat se.
7) Čtvrtá loď jsou vlastně dvě legendární lodě najednou. Boj s nimi je vůbec nejtěžší a základem je se jimi nenechat sevřít do kleští. Navíc pokud zničíte jednu loď, ta druhá začne hořet a útočit hlavně klounem, což způsobí extrémní škody. Klíčem je obě lodi zničit současně.
– Nakonec je dobré říci, že za poražení všech lodí se odemkne nový typ útoku – momentální zrychlení lodi a navýšení útočné síly nárazem.

Lov
– Oproti AC III je lov mnohem jednodušší. Zvíře lze zabít zbraní nablízko, ale i uspávací šipkou či kulkou. Trofej je v každém případě stejná a to vždy kůže a kost. Kosti slouží k výrobě šipek a lan, zatímco kůže je na výrobu pouzder a obleků.
– Některá zvířata jsou agresivní a při jejich napadení se lze ubránit pomocí QTE.

Rybolov
– Rybolov je v AC novinkou. Pomocí oštěpů je nutné zasahovat mořské tvory a udolat je dříve než oni svými útoky udolají váš člun. Proces rybolovu lze vylepšovat v rámci vylepšování Kavky. A samozřejmě odolnost a útočná síla ryb se mění dle jejich druhu, takže na lov silných tvorů jako je kosatka, či kerporkak je nákup vylepšení takřka nutností.
– Odměnou je opět kůže a kosti. Jejich význam je stejný jako u lovu suchozemských zvířat.


 

Zbraně

S novým dějstvím se trochu obměnil systém zbraní… Dále pamatujte, že hromada věcí se odemyká za různé specifické úkony – nákup ULC, UPlay odměny, nákup speciálních limitovaných figurek…

 

Zbraně na blízko

1. Pěsti
– Piráti nejednají v rukavičkách…

2. Skrytá čepel
– Skrytá čepel nemůže chybět ani na pirátském zápěstí. Ideální na nenápadné vraždy.

3. Střední zbraně
– Každá zbraň má tři vlastnosti jako v AC III – rychlost, kombo a poškození. Zajímavé je, že v BF nejsou žádné krátké ani těžké zbraně jako z minulých dílů. Edward používá pouze meče a to vždy dva najednou.
– Meče
0R Důstojnické kordy – R 1 / K 2 / P 1
800R Britské šavle – R 2 / K 3 / P 2
1 200R Španělské rapíry s košem – R 2 / K 3 / P 2
3 000R Francouzské malé meče – R 3 / K 3 / P 1
5 000R Espada Ancha – R 2 / K 3 / P 3
6 500R Privatýrské šavle – R 3 / K 3 / P 3
8 000R Britské koloniální šavle – R 2 / K 4 / P 3
10 000R Pirátské šamšíry – R 2 / K 3 / P 5
12 500R Francouzské dvorní meče – R 4 / K 3 / P 4
14 000R Důstojnické rapíry  – R 5 / K 4 / P 3
0R Skotské meče s širokou čepelí – R 3 / K 5 / P 3 (nalézt 3 společné poklady)
0R Pistolové meče – R 5 / K 4 / P 3 (splnit asasínské kontrakty)
0R Perské šamšíry – R 2 / K 2 / P 3 (za výzvy komunity)
0R Toledské čepele – R 4 / K 3 / P 3 (za UP odměnu)

 

Zbraně na dálku

1. Pistole
– Co by to bylo za piráta bez pistolí? Edward zpočátku unese jen jednu, ale díky výrobám pouzder je možné najednou nosit až 4 pistole. Míření pistolí probíhá manuálně, což je oproti předchozím AC výrazná změna. Maximální kapacitu munice lze navyšovat výrobou brašen až na hodnotu 30.
– Pistole mají tři vlastnosti – poškození, ochromení a přesnost.
– Již od AC III je možné využívat i pušky. Ty mají dlouhé nabíjení, ale velký dosah, takže při střelbě ze zálohy najdou uplatnění.
0R Běžné křesadlové pistole – P 1 / O 1 / Př 3
800R Pirátské muškety – P 3 / O 3 / Př 1
2 500R Standardní pistole s kolečkovým zámkem – P 1 / O 1 / Př 5
7 000R Španělské důstojnické pistole – P 3 / O 3 / Př 3
9 000R Pistole s kanónovou hlavní – P 3 / O 5 / Př 3
0R Zlaté křesadlové pistole – P 5 / O 5 / Př 3 (splnit námořní kontrakty)
0R Kapitánovy pistole s kolečkovým zámkem – P 3 / O 1 / Př 3 (za výzvy komunity)

2. Foukačka
Foukačka s šipkami slouží k nenápadné likvidaci nepřátel. Účinky zavísejí na použitých šipkách.
Uspávací šipky – Slouží k uspání cíle. Cíl se složí na zem a po omezenou dobu spí. Je-li v okolí nějaký strážný, pokusí se kolegu probrat, čímž délka spaní výrazně klesne. Pokud nepřítel spí, lze jej zblízka potichu omráčit, případně i zabít. Dobré na jednotlivé cíle a hlavně strážné. Počet šipek a délku jejich působení, lze navyšovat výrobou brašen a silnějšího jedu. Maximum šipek je 15 šipek.
Zuřivé šipky – Zasažený cíl bude pozvolna umírat a zároveň zešílí tím způsobem, že začne útočit na okolní lidi. Elegantní způsob jak se zbavit celé skupiny nepřátel nebo ji přinejmenším rozbít. Nejlepší je touto šipkou zasáhnout silné protivníky jako jsou třeba kapitáni. Dávejte pozor na civilisty, protože strážný posedlý zuřivostí se vrhá na každého bez rozdílu. Počet šipek a délku jejich působení, lze navyšovat výrobou brašen a silnějšího jedu. Maximum šipek je 15 šipek.

3. Vrhací nůž
– Nože se poprvé objevily už v AC I, ale tady je lze považovat za vzácnou specialitku. Nože lze nalézt okrádáním mrtvých těl, avšak unesete pouze jeden jediný. Jeho výhoda je značná, jelikož vržený nůž dokáže okamžitě zabít obyčejné nepřátele a to hlavně potichu! Pistole je hlučná, foukačka nezabíjí okamžitě, takže nůž své uplatnění spolehlivě najde. Navíc si nůž můžete brát i do podvodních oblastí.

 

Další zbraně

1. Kouřová bomba
– Klasika AC série. Vytvořený kouř omámí nepřátele, kteří jsou pak snadným cílem k zabití. Stejně tak je možné jim prostě utéci. Maximální počet bomb lze navyšovat výrobou brašen až na hodnotu 15.

2. Mapa
– Pokud máte mapu pokladu, díky této ‚zbrani‘ na ni můžete okamžitě nahlédnout.

3. Peníze
– V AC IV se vrací možnost rozhazovat peníze a odlákávat civilisty i stráže.

4. Oštěpy na laně
– Oštěpy na laně se vrací. V AC L jejich funkci obstaral mnohem lepší bič, leč tady se musíte spokojit s oštěpy. Navíc tuto zbraň získáte až skoro ke konci hry.
– Oštěp je možné vrhnout na nepřítele, což jej zraní a ještě je možné si jej přitáhnout blíž a dorazit.
– Opravdu zákeřné jsou oštěpy při úkrytu na stromě, či lodích. Po zasažení protivníka je možné seskočit, vytáhnout nepřítele svou vlastní vahou nahoru a oběsit jej. Maximální počet lze navyšovat výrobou brašen až na hodnotu 15.

 

Ostatní

1. Obleky
– Oblečení je možné měnit buď v obchodech nebo v kajutě Kavky. Většina typů oblečení má pouze estetický význam, ale najdou se i cennější kousky.
– Klasické obleky
Róba Edwarda Kenwyae – Základní oblek. Získá se na počátku hry v rámci děje.
Hnědý plášť – Lze koupit v obchodě.
Karmínový plášť – Lze koupit v obchodě.
Vzhled privatýra – Lze koupit v obchodě.
Pirátský plášť – Lze koupit v obchodě.
Vzhled pirátského kapitána – Lze koupit v obchodě.
Vzhled obchodníka –  Lze koupit v obchodě.
Vzhled politika – Lze koupit v obchodě.
– Klasické vzácné obleky
Vzhled guvernéra – Za nalezení společného pokladu.
Vzhled objevitele – Za dokončení výzev komunity
Vzhled důstojníka – Za mise Kenwayovy flotily
Nenápadný vzhled – Za dokončení 1/2 asasínských kontraktů. Snižuje detekci nepřáteli.
– Výroba
Vzhled s kůží kočkovité šelmy – Je nutné vyrobit.
Vzhled lovce žraloků – Je nutné vyrobit.
Vzhled velrybáře – Je nutné vyrobit.
Vzhled lovce – Je nutné jej vyrobit. Snižuje detekci zvířaty.
– Unikátní obleky
Mayský oděv – Za nalezení Mayských stél (hádanky s Mayskými klíči) a otevření dveří na Tulum. Ignoruje zásahy střelnými zbraněmi.
Templářská zbroj – Za nalezení Templářských klíčů (mise Honů na Templáře) a otevření mříží na Great Inagua. Poskytuje vyšší odolnost v boji.
– UPlay
Róba Altaira Ibn-La Ahada – Za registraci jedné další AC hry na UPlay
Róba Ezia Auditore – Za registraci dvou dalších AC her na UPlay
Vzhled Connora – Za registraci třech dalších AC her na UPlay
Legendární Kenway – Za nákup UPlay odměny
– DLC a ULC
Vzhled kapitána Moragana – Za splnění ULC paměti Černý ostrov
Vzhled Bonneta – Za splnění ULC paměti Tajemný ostrov
Vzhled kapitána Drakea – Za splnění ULC paměti Ostrov obětování
– Sběratelské
Vzhled Haythama Kenwaye – Za aktivaci kódu ze sběratelské figurky

 

Dopravní prostředky

1. Kavka
– Jediným dopravním prostředkem AC IV je briga Kavka. Edward ji získá na konci druhé sekvence. Kavka slouží pro přepravu, pro boj, pro lov i pro uchovávání nákladu. Kavku je možné vylepšit nákupem řady vylepšení. Vylepšení obvykle vyžadují nejen peníze ale i suroviny (látku, dřevo a kov). Navíc některá vylepšení lze zakoupit až po nalezení příslušného plánu. To samé platí pro nákup vzhledů. Tady ale doporučuji zvážit, zda není lepší místo utrácení za estetické úpravy lodi investovat do výzbroje.

1.1. Výzbroj
– Zbraně a pancíř

Pancíř trupu – Výdrž lodi (5 úrovní / 5 000 výdrže)
Boční děla -.Počet bočních děl (7 úrovní / 23 děl)
Stíhací děla – Počet stíhacích děl (2 úrovně / 4 děla)
Síla klounu – Útočná síla nárazu (4 úrovně / 4 000 poškození)
Síla dělové koule – Útočná síla koulí (5 úrovní / 100 poškození)
Síla řetězové koule – Útočná síla řetězových koulí (3 úrovně / 65 poškození)
Minometní granát – Útoční síla moždířů (4 úrovně / 4 000 poškození)
Síla otočného děla – Útočná síla otočného děla (4 úrovně / 500 poškození)
Těžká střela – Útoční síla těžkých střel (3 úrovně / 260 poškození)
Síla ohnivého sudu – Útočná síla ohnivého sudu (3 úrovně / 600 poškození)
Potápěčský zvon – Umožňuje prozkoumávat podvodní lokace
– Skladiště
Skladiště těžkých střel – Kapacita těžkých střel (4 úrovně / 40 kusů)
Skladiště minometných granátů – Kapacita minometných granátů (4 úrovně / 20 kusů)
Skladiště ohnivých sudů – Kapacita ohnivých sudů (4 úrovně / 40 kusů)
Ubikace posádky – Kapacita námořníků (3 úrovně / 40 mužů)
Skladiště nákladu – Kapacita nákladu (3 úrovně / 2 000 kusů)
– Harpunování
Pancíř veslice – Výdrž veslice (3 úrovně / 300 výdrže)
Síla harpuny – Útočná síla harpun (3 úrovně / 300 poškození)
Skladiště harpun – Kapacita harpun (3 úrovně / 30 kusů)

1.2. Vzhled – Galionové figury
– Klasické figury
Figura Kavky – Základní figura.
Figura skopce – Lze koupit v obchodě
Figura Fénixe – Lze koupit v obchodě.
Figura mořské panny – Lze koupit v obchodě
Figura chrliče – Lze koupit v obchodě
Figura hada – Lze koupit v obchodě
Figura královna Anny – Lze koupit v obchodě (z lodi Černovouse)
– Klasické vzácné figury
Figura Rangeru – Za splnění 1/2 námořních kontraktů (z lodi Ch. Vanea)
Figura Royal Fortune – Za mise flotily (z lodi Černého Barta)
Figura Aquily – Za vydrancování 3 královských konvojů (z lodi Connora)
– UPlay
Figura elitní – Za UP odměnu

1.3. Vzhled – Kormidla
– Klasická kormidla
Kormidlo Kavky – Základní kormidlo
Bronzové kormidlo – Lze koupit v obchodě
Květinové kormidlo – Lze koupit v obchodě
Kormidlo fénixe – Lze koupit v obchodě
Kormidlo Oko moře – Lze koupit v obchodě
Kormidlo z tvrdého dřevo – Lze koupit v obchodě
Kormidlo Aquily – Lze koupit v obchodě (z lodi Connora)
– Klasická vzácná kormidla
Zdobené kormidlo – Za mise flotily
Kormidlo Pomsty královny Anny – Za splnění 1/2 námořních kontraktů (z lodi Černovouse)
– UPlay
Elitní kormidlo – Za UP odměnu

1.4. Vzhled – Plachty
– Klasické plachty
Bílé plachty – Lze koupit v obchodě
Karmínové plachty – Lze koupit v obchodě
Plachty s červenými pruhy – Lze koupit v obchodě
Potrhané plachty – Lze koupit v obchodě
Kožené plachty – Lze koupit v obchodě
Květinové plachty – Lze koupit v obchodě
Šedé plachty – Lze koupit v obchodě
– Klasické vzácné plachty
Diamantové plachty – Za mise flotily
Pozlacené plachty – Za splnění všech námořních kontraktů
– UPlay
Elitní plachty – Za UP odměnu


 

UPlay

4 akce / 4 odměny
100 b zisk / 100 b výdaje

Akce
Hrdinové se nerodí (Příběh) – Dokončit sekvenci 1 (+ 10 b)
Záměna léků (Příběh) – Dokončit sekvenci 6 (+ 20 b)
Věděl jsem, že k tomu dojde… (Příběh) – Dokončit sekvenci 13 (+ 30 b)
Všestranný (MP) – Zkusit všechny herní režimy, zbraně a schopnosti (+ 40 b)
– Obvyklý obsah úkolů – 3 k příběhu a 1 k MP hře.

Odměny
Tapeta AC IV BF – 4 tapety na plochu (- 10 b)
Vzhled legendárního Edwearda – Oblek piráta (- 20 b)
Balíček Toledské čepele – Nová zbraň (- 30 b)
Balíček Pomstychtivá dcera – MP postava černá dáma, nové vzhledy pro Kavku (- 40 b)
– Tentokrát tu máme poměrně nijak zvláště cenný obsah. Nový oblek nemá žádné speciální vlastnosti, nová zbraň je poměrně slabá… Takže větší význam mají snad jen velmi pěkné tapety a též vzhledy na úpravu Kavky.

 

Děj

Kniha – Assassin’s Creed – Černá vlajka
– Další kniha Olivera Bowdena. Edwardův příběh v knižní podobě.

 

DLC a ULC

– Systém DLC se začíná u AC IV komplikovat. Nově se totiž objevují DLC, které slouží k zjednodušení postupu ve hře, protože například umožní rychleji získávat peníze či suroviny. Pokud bych se měl vyjádřit k užitečnosti těchto DLC, pak musím podotknout, že sice ušetří herní čas, ale na úkor vaší peněženky.
– Dále se objevuje Season Pass tedy možnost jak rychle zakoupit všechny DLC. Myslím, že z hlediska ceny je Season Pass vyhodnější než kupovat DLC jednotlivě. Zase je ale otázkou, jestli vám všechna DLC stojí za koupi…

Season Pass
– Soubor všech DLC

Samostatné DLC – Freedom Cry
– Samostatné DLC. Je možné jej zakoupit a hrát aniž byste vlastnili AC IV. Více v samostatné rubrice.

Zdrojové DLC – Balíček surovin (Resources Pack)
– Průměrné zdrojové DLC
— Navýšení kapacity skladiště lodi na 2500 jednotek (původně je maximum 2000)
— 500 rumu, cukru, látky, dřeva a kovu navíc

Zdrojové DLC – Balíček sběratelských předmětů (Collectibles Pack)
– Slabší zdrojové DLC
— Zobrazí na mapě všechny sběratelské předměty

Zdrojové DLC – Balíček aktivit (Activities Pack)
– Slabší zdrojové DLC
— Zobrazí na mapě všechny aktivity

Zdrojové DLC – Balíček technologií (Technology Pack)
–  Průměrné zdrojové DLC
— Odstraní nutnost hledat plány pro některá vylepšení Kavky

MP DLC – Černovousův hněv (Blackbeard’s Wrath)
– MP DLC
— 3 nové MP postavy

MP DLC – Guild of Rogue
– MP DLC
— 3 nové MP postavy

ULC DLC – Balíček lodi smrti (Death Vessel Pack)
– Slabé ULC DLC obsahující pouze vzhledové doplňky.
— 3 předměty pro úpravu vzhledu Kavky (figura, kormidlo a plachty)

ULC DLC – Křižák a Florenťan (Crusader a Florentine Pack)
– Průměrné ULC DLC nabízející krom úprav vzhledu i zbraně.
— 4 předměty pro úpravu vzhledu Kavky (2 figury a 2 plachty)
— 2 nové zbraně

ULC DLC – Proslulí piráti (Illustrious Pirates Pack)
– Dobré ULC DLC přidávající nové paměti. Ze všech malých DLC je právě tohle nejcennější.
— 3 nové paměti (Černý ostrov, Tajuplný ostrov a Ostrov obětí)
— Nové předměty (zbraně, vzhledy, MP obsah…), které se z velké části vztahují k pamětem. Cílem je v daných lokacích najít speciální truhly.


(Samostatné DLC – Aveline)
– Nejen Freedom Cry se dá považovat za samostatnou hru, neboť přivádí jedinečný příběh oddělený od základní hry. Existuje též DLC Aveline, které, jak název napovídá, vrací na scénu asasínku Aveline z AC L. Bohužel Aveline není k dispozici v česku vydávaných verzích a nelze koupit ani formou DLC přes UPlay. Takže nezbývá než shlédnout video, toužíte-li po tom vidět, jak vypadá další příběh prozatím jediné ženské hrdinky ze světa AC.
— Celé DLC je však velmi krátké – obsahuje pouhopouhé tři mise, které se na sebe vážou, takže hra nenabízí žádný volný průzkum světa ani jakékoli vedlejší aktivity. Jedná se zkrátka o takový velký / malý bonus


Sběratelská edice – Skull edition
Základní sběratelská edice, která však neobsahuje Season pass a ani všechen příběhový ULC obsah. Již klasicky proto uvádím odkaz na video ULC pamětí, byť všechen příběhový ULC obsah, lze zakoupit prostřednictvím vybraných DLC. Navíc uvádím odkaz na video průchodu Černého ostrova, který není součástí sběratelské edice.
– Hra AC IV BF
– Artbook
– Bonusový DVD disk (soundtrack)
– Litografie s obrázkem Edwarda
– ULC – 2 paměti (Ostrov obětí a Tajuplný ostrov)
– ULC – 1 nová zbraň
– ULC – 1 nový oblek
– Kovová krabička se znakem asasínů

Sběratelská edice – Jackdaw
Druhá sběratelská edice není nic jiného než kompletní herní obsah AC BF. Jde o soubor hry AC IV BF + Season passu.


 

Zajímavosti

Intro
– V AC IV se vrací systém animovaného intra, které se přehraje, když v hlavním menu chvíli počkáte. Kapitán Černovous představí Edwarda a s tím i tematické prvky AC IV (lodě, pirátění, Karibik).

Postavy a herci
Postavy a herci (ENG verze)
– Jen opravdu malé množství starách známých postav se objeví i v AC IV. Překvapením je, že téměř všichni herci ve svých rolích setrvali. A to dokonce i co se týče Nolana Northa, který opět namluvil Desmonda, respektive audionahrávky s jeho monology. Jestli u vesla setrval i dabér Vidica, to bohužel video neukáže, ale zřejmě asi ne.

Černá vlajka
– Po většinu hry má vlajka na Kavce znak lebky. Všimněte si však, že poté, co se Edward připojí k asasínům je znak změněn na lebku v symbolu asasínů.

České země
– V rámci hackování v dějové linii současnosti lze najít záznam příběhu odehrávajícího se v českých zemích za dob vlády Rudolfa II v Praze.