Assassin’s Creed 4: Black Flag – DLC Freedom Cry

Freedom Cry

Samostatné DLC pro AC IV BF rozvádí příběh Edwardova prvního důstojníka Adewaleho. Dějově FC navazuje na BF.

FC lze zakoupit buď jako DLC a spouštět jej přes menu v BF anebo jako samostatnou hru. Rozdíl není v podstatě žádný krom ceny a zabíraného místa na disku. Cena FC je u přídavku pro BF zhruba 300Kč, zatímco cena samostatné hry je asi 400Kč.

Jak už bylo řečeno, FC přináší (staro)nového hlavního hrdinu. Myslím, že Edward pobyl na scéně dostatečně dlouhou dobu, takže je příjemné zhostit se role zase někoho jiného, ač je jeho dobrodružství podstatně komornější. Navzdory výrazně kratší délce však FC obsahuje téměř všechny prvky známé z BF. Opět je k mání otevřená mořská mapa – jedná se o přepracovaný výřez z původní oblasti Karibiku. Najdou se tu stará místa v novém kabátě, stejně jako zbrusu nové lokace, které je fajn prozkoumávat. Nechybí slušný arzenál zbraní včetně nových kusů, řada vedlejších aktivit, a ani lodní bitvy, stejně jako možnost loď vylepšovat. Zkrátka to, co hrálo roli v BF je tady také, pouze na menší ploše a v menším množství. A samozřejmostí je hlavní dějová linka, která je tvořena sice jen jednou, ale zato dlouhou paměťovou sekvencí.

Freedom Cry však nechybí ani zbrusu nové prvky. Krom finančního systému, se nově objevuje systém otroků a maroonů. Otroky i maroony lze zachraňovat prostřednictvím mnoha aktivit od jednoduchých (přepadení konvoje, zabití násilníků, uplacení otrokáře…) až po složité a náročné (obsazení plantáže či zničení otrokářské lodi). Ze všech těchto aktivit plynou otroci a marooni, kteří se přidávají na stranu Adaweleho. Vždy za určitý počet zachráněných otroků a maroonů se zpřístupní nová odměna. Může jít o vak na zvýšení kapacity munice, o větší posádku lodi nebo o novou zbraň. Je zkrátka lákavé i užitečné plnit tyto vedlejší úlohy a zajišťovat si tak vysokou připravenost na hlavní mise.

Freedom Cry bohužel trpí nepříliš vydařeným příběhem, který je podán velice černobíle – totiž, že osvobozování otroků nemůže mít žádná negativa. Sice se později nakousne i temná strana mince, avšak než se stačí otázky rizika ještě většího útlaku, teroru a oboustranné brutality více rozvézt, je konec. Celkové optimistické vyznění je tedy poměrně krátkozraké a i sám Adewale působí jako zaslepený blb. Celkovému dojmu nepřispěje ani zvýšený počet bugů a pro dějovou linii zbytečné moře – totiž 80% příběhu se odehraje ve městě.

Abychom to shrnuli, Freedom Cry je kvalitní přídavek, který by příznivcům AC IV rozhodně neměl uniknout, avšak nejde o žádný zázrak. Pokud srovnáme FC s jediným podobným DLC, totiž s Washingtonovou tyranií pro AC III, vyjde nám, že FC je sice levnější, pestřejší a bohatší, jenže také kratší, technicky slabší a navzdory zajímavému námětu moc jednostranný.

Herní doba – cca 8 hodin
Hodnocení – 80%


 

Sekvence I – Freedom Cry

1. Klid před bouří (1-1)
– Dalekohledem najděte loď templářského admirála
– Použijte moždíř k překvapení templářské flotily
Poblíž Saint-Domingue 1735. Jako Adéwalé se plavíte v blízkosti Saint-Domingue. Dalekohledem prozkoumejte hlavní loď (válečná) a zaútočte (moždířem) na flotilu. Zničte podpůrné lodě (3), válečnou loď a tu obsaďte.
Tip – Už od počátku máte pěsti a skrytou čepel. Z nástrojů dýmovnice, uspávací šipky, zuřivé šipky a oštěpy na laně.
Po obsazení vstupte do podpalubí, zde zabijte admirála, seberte balíček pro jistou Bastienne v Saint-Domingue a vraťte se nahoru.
Tip – Můžete loď také potopit a následně se pomocí zvonu dostat k vraku, kde balíček vyzvednete.
Zaútočí nepřátelská flotila. Rychle jí unikněte v bouři. Ovšem vlna vás smete z lodi.

2. Společný nepřítel (1-2)
Proberete se na ostrově u města Port-au-Prince a vezmete si mačetu.
Tip – Objeví se logo AC4 Black Flag – Fredom Cry a příběh začíná… 

Port-au-Prince. Malé město v oblasti Sant Dominique. Zajímavé je, že sem vedou dvě cesty – jedna klasický přes moře a přístav, druhá přes jeskyni. V Port-au-Prince se krom obytné části města dají nalézt hned 3 plantáže, molo, vyhlášený nevěstinec a samozřejmě sídlo guvernéra. Drtivá většina misi se odehraje právě zde ve městě.
Památky (Montagnes Noires, Noclehárny pro otroky, Panská sídla na plantážích)

 

Na břehu uvidíte dozorce jak pronásleduje otrokyni (Dozorci, Marooni). Zabijte ho než ji zastřelí. Poradí vám kde hledat Bastiene (Otrokářství v Saint-Domingue).
Tip – Od této chvíle můžete začít osvobozovat otroky a získávat odměny za ně.
Pokračujte do města kde je mnoho otroků (Černý kodex). Vyhledejte gentlemana a sledujte ho do bordelu. Uvnitř odposlechněte hovor mezi Pierrem, Marquis de Fayetem, guvernérem a Bastienne Joséphe. Poté s Bastienne promluvte. I když dělá pro templáře, pomáhá otrokům ale nechcete jí dát balíček dokud nezískáte jistotu. Pošle vás doručit zprávu. Jděte na plantáž (Život na plantáži), dle hesla (popěvek) se domluvte s kontaktem a pokračujte do jeskyně maroonů.

3. Položení první cihly (1-3)
– Strčte dozorce do vody
– Proveďte vzdušné zabití z výšky 10m
V jeskyni jsou marooni pod útokem. Pobijte 14 dozorců (shoďte jednoho do vody a jiného zabijte z výšky 10m). Osvoboďte Augustina Dieuforta. Pošle vás zabít zbylé dozorce co utíkají na člunu. Pronásledujte je z jeskyně a z ostrůvku skočte na člun kde je zmasakrujete. Rozhodnete se pomoci Augustinovi a ten vám dá mušketu.
Mušketa – Masivní mušketa s ohromným rozptylem a silou výstřelu. Vhodná na kratší vzdálenosti i na skupinky nepřátel. Kapacitu munice lze navyšovat nacházením brašen a osvobozením maroonů až na hodnotu 16.
Tip – Od této chvíle můžete začít osvobozovat maroony a získávat odměny za ně.
Kupte u obchodníka (Augustina) munici, vyjděte z jeskyně a nacvičte si používání muškety na skupině dozorců.

Aktivita mimo DNA – Osvobození otroci / marooni
V průběhu příběhu za určité úkony osvobozujte otroky a maroony.
Únik – Zabijte dozorce, který pronásleduje otroka (0/1)
Trest – Osvoboďte otroky, které dozorci bijí (0/2)
Konvoj – Osvoboďte otroky, které dozorci odvádějí (1/2)
Žalář – Ukradněte klíč a pusťte otroky (2/2)
Aukce – Kupte svobodu otrokům (3/2)
Zranění – Doneste otroka na bezpečné místo (3/2)
Plantáže – Obsaďte plantáž pobitím dozorců (30/10)
Otrokářská loď – Obsaďte loď (90/10)
Odměny otroků
Vak na oštěpy na laně I (za 25)
Vak na dýmovnice (za 50)
Vak na šipky I (75)
Vzhled Experto Crede (100)
Pancéřovaný kloun (125)
Vak na náboje do muškety I (150)
Pytel s petardami I (200)
Odměna: Mačeta zkutá z oceli (300)
Odměna: Přesnosné dělo (400)
Odměna: Speciální (500)
Odměny maroonů
Hlavní členové posádky (20)
Bojovníci odboje I (25)
Bonus za nájezd na plantáž I (30)
Slevy na munici (35)
Odměna: bojovníci odboje (40)
Odměna: Další členové posádky (45)
Odměna: Bonus za nájezd na plantáž II )50)
Odměna: Kompletní posádka (55)
Odměna: Bojovnívi odboje III (60)
Odměna: Munice zdarma (70)

 

Jeskyně Maroonů. I ve Freedom Cry je cosi jako základna asasínů. Je jí jeskynní oblast neboli boční vstup do města. Jakmile se zde usadíte, objeví se tu několik maroonů.

1) Zbraně
– Statistiky zbraní se nemění. Jediný rozdíl je v tom, že Adewale nepoužívá dva meče ale jednu mačetu, což znamená jiné druhy útoků a jiný styl boje.

0R Zrezivělá mačeta – R 2 / K 2 / P 2

0R Mačeta ze surového železa – (sběratelské aktivity – nalézt)
0R Mačeta zkutá z oceli – R 3 / K 4 / P 3 (osvobodit 300 otroků)
0R Mayská mačeta – R 5 / K 5 / P 5 (truhla)
Muškety – Statistiky mušket jsou poškození, rozptyl a přesnost
0R Zbraň s hladkým vývrtem – P 3 / R 3 / Př 3
0R Přesný střelec – P 5 / R 1 / Př 5 (truhla)
0R Přenosné dělo – P 5 / R 5 / Př 1 (osvobodit 400 otroků)
0R Dragoun – P 5 / R 5 / Př 5 (dokončit 100% synchronizace)

Další zbraně

1. 

 

Obchodníci
Jedinou aktivitou jeskyně je možnost nákupu věcí od maroonských obchodníků. Je tu jak klasický obchodník, tak i lodník.

4. Vlastní loď (1-4)
– Použijte Bastienniny dívky k odvedení pozornosti stráží.
– Odlákejte pozornost 4 stráží pomocí petard.
Tip – Na odemčené této vzpomínky potřebujete alespoň 20 maroonů.
Ve městě vám Augustin dá petardy a ukáže loď, kterou máte ukrást.
Petardy – Exploze petard tak trochu nahrazuje mince, ale dokážou přilákat výhradně stráže a to na velkou vzdálenost. Ideální způsob jak odlákat strážného stranou. Maximální kapacitu lze navyšovat nacházením brašen a osvobozením otroků až na hodnotu 12.
Využijte petardy a dívky k najmutí, odlákejte pozornost na pláži, nastražte explozivní sud pod věž a odpalte ho. Exploze přiláká stráže z mola. Vylezte na loď a spalte vlajku. Zajmete loď Experto Crede spolu s Augustinem.

Experto Crede je briga vzhledově podobná Kavce. Lze ji vylepšovat nákupem vylepšení, přičemž jejich cena a užitek se od AC BF liší. Spousta vylepšení za splněné úlohy otroků a maronů. Už na počátku je Experto Crede velmi kvalitní loď. Kapacita munice je Experto Crede podstatně větší než u Kavky. Ohnivých sudů uveze 40 a těžkých dělových koulí 75.

1) Výzbroj
– Zbraně a pancíř
Děla – Počet děl (3 úrovně / 23 děl)
Minometný granát – Útočná síla moždířů (3 úrovně / 4 000 poškození)
Dělová koule – Útočná síla koulí (3 úrovně / 100 poškození)
Těžká střela – Útoční síla těžkých střel (3 úrovně / 260 poškození)
Pancíř trupu – Výdrž lodi (3 úrovně / 5 000 výdrže)
Pancéřovaný kloun – Útočná síla klounu (1 úroveň / 4000 poškození)

2) Vzhled
– Galionové figury

Figura skopce (klasické)
Figura hrdého lva (osvobození 100 otroků)
Figura Kavky – Sběratelská aktivita – nalézt
– Kormidla
Bronzové kormidlo (klasické)
Kormidlo okovů (osvobození 100 otroků)
– Plachty

Bílé plachty (klasické)
Plachty svobody (osvobození 100 otroků)

 

5. Odhalení roušky

Tip – Na odemčené této vzpomínky potřebujete alespoň 150 otroků a osvobodit otrokářskou loď.

 

Od počátku příběhu můžete začít plnit výzvy zadané Abstergem. Odměnou jsou emblémy pro MP hru a cheaty.
Asasín

Aktivita mimo DNA – Místa
Prozkoumejte všechna místa a posbírejte sběratelské věci.
Tip – Nezmapováno jsou malinké ostrůvky a pláže, které nepatří k žádnému jinému místu. 

(Místo – Truhly / Výhledy / Tajemství)
Port-au-Prince: 30 / 4 / –
Isla Faro: 1 / – / –
Fort Matías: 3 / – / 1
Montez: 5 / 1 / –
Cumberland Bay: 3 / – / 1
Maroonská skrýš: 
Isla Parámo: 1 / – / –
Scafell Island: – / – / 1

 

Arroyos: 5 / – / 3 / –
Salt Key Bank: 6 / 1 / 3 / 1
Crooked Island: 6 / – / 3 / 1
Velký Kajman: 6 / 1 / 3 / –
Petite Caverne: 4 / – / 2 / 1
Jiguey: 4 / – / 2 / 1
Ambergris Key: 3 / – / 2 / 1

San Juan: 3 / – / 2 / –
Anotto Bay: 3 / – / 2 / 1
Misteriosa: 6 / – / 2 / 2

Ostrov Mládeže: 6 / – / 3 / 1
Cat Island: 5 / 1 / 2 / –
Matanzas: 4 / – / 3 / 1
New Bone: 5 / – / 3 /
Tortuga: 7 / – / 2 / 2
Andreas Island: 5 / – / 2 / 3
Corozal: 4 / – / 2 / 3
Ile a Vache: 4 / – / 2 / 2
Abaco Island: 1 / – / 3 / 2
Salt Lagoon: 3 / – / 2 / 1
Santanillas: 5 / – / 3 / 2
Cumberland Bay: 3 / – / 2 / 2
Mariguana Island: 4 / – / 2 / 1
Cayman Sound: 3 / – / 3 / 2
Florida: 1 / – / 2 / 1
Nezmapováno: 46 / – / 30 / 3

 

30

 

DNA

DNA1

– DNA pro Freedom Cry bohužel nemá žádný přehledný náhled. Okamžitě se otevře jediná sekvence pamětí, čili žádné další aktivity v DNa vůbec nejsou. Vcelku nešťastný krok.

DNA
Sekvence I – 9 pamětí

Celkem – 9 pamětí

Tím rubrika končí. V FC žádná linka současnosti není. A co se dalších aktivit týče, tak jedinou je záchrana otroků a maroonů, která je však zpřehledněná přes menu.


Lokace

Freedom Cry nabízí jen dvě lokace, zato ale poměrně velké. Jednu městskou, druhou námořní.

 

Karibské moře

Karibské moře

Oproti AC BF je z Karibského moře dostupná jen malá část (asi 1/6). Jinak jde ale o oblast spojující všechny ostatní. Nechybí množství malých ostrovů a ostrůvků na nichž se dá nalézt nějaká ta plantáž, usedlost, pevnost či jen pár palem a kamenů.

Port-au-Prince

Port du por

Malé město v oblasti Sant Dominique. Zajímavé je, že sem vedou dvě cesty – jedna klasický přes moře a přístav, druhá přes jeskyni. V Port-au-Prince se krom obytné části města dají nalézt hned 3 plantáže, molo, vyhlášený nevěstinec a samozřejmě sídlo guvernéra. Drtivá většina misi se odehraje právě zde ve městě.


Základna Asasínů
Jeskyně Maroonů

HQ

Přestože mluvíme o DLC, nabízí Freedom Cry cosi jako základnu asasínů známou z plnohodnotných her. Je jí jeskynní oblast neboli boční vstup do města. Jakmile se zde Adevale v rámci příběhu usadí, objeví se tu několik maroonů.

Obchodníci
Jedinou aktivitou jeskyně je možnost nákupu věcí od maroonských obchodníků. Je tu jak klasický obchodník, tak i lodník.

Sběratelské aktivity

Výhledy
– V FC nechybí nová várka rozhleden. Není jich mnoho, obvykle jedna na jeden větší ostrov.
Karibik – ?

Poklady
– I v FC je finanční systém a jsou tu k nalezení truhly s poklady. Odměnou za nalezení je finanční obnost a to obecně vyšší než u AC IV. Nezřídka se dá nalézt truhla ve které je přes 1000 Realů.
Karibské moře – ?

Tajemství
– Zatímco v BF vedly nalezená tajemství k dopisům či mapám pokladů, zde je prostřednictvím nalezeného tajemství nějaká součást výbavy. Může jít o novou zbraň, či vaky pro větší kapacitu munice. Už jen z tohoto důvodu se vyplatí prozkoumávat ostrovy a pátrat po těchto věcech.
Karibské moře – ?

Další aktivity

Lov + rybolov
– Ve Freedom Cry stále lze lovit zvířata. Trofeje však neslouží k výrobě (dokonce už nelze ani vyrábět šipky z kostí). Jediné, co lze s trofejemi dělat, je prodávat je.

 

V AC FC se objevuje trochu jiný arzenál zbraní. Z hlediska typů zbraní je arzenál skoro tak bohatý jako v AC IV BF, ale počty jednotlivých kusů zbraní jsou pochopitelně menší. Nemá smysl znovu psát o foukačkách, skryté čepeli a dalších známých zbraní z BF. Zaměřím se pouze na nový arzenál.
Ještě zbývá dodat, že ač v FC existuje systém financí, zbraně se koupit nedají – musíte je nalézt, či splnit příslušnou aktivitu. Peníze slouží především na nákup munice a také vylepšení lodi.


 

Zbraně