The Park je jednou z mnoha adventur založených na procházení 3D světem a skládání si střípků příběhu do jednoho celku prostřednictvím nalezených dokumentů a monologů hrdiny. Vrcholem v tomto odvětví adventur je zřejmě Vanishing of Ethan Carter, ale najdou se i další tituly s podobnou herní náplní a jedním z nich je hororová adventura The Park. Nenáročná hra pro každého, mohlo by se zdát. The Park má našlápnuto k tomu být solidním psychologickým thrillerem. Mladá, životem zklamaná matka hledá v děsuplném zábavním parku svého synka a mezitím odkrývá svoji minulost i osud chlapce.
Ponuré prostředí parku, řádka atrakcí na kterých se lze svézt a sonda do duše zoufalé matky. The Park vykročil velice dobrým a neokoukaným směrem. Vrcholem je pozadí hlavní hrdinky. Její vyprávění v sobě odráží zoufalství, které někdo uzná a pochopí a druhý zcela odsoudí. To by nebylo vůbec zlé, ale čím více budete odkrývat její minulost, tím ožehavější témata vyplynou na povrch, ovšem není zde prostor na jejich rozvedení, na vysvětlení chování ženy a ani její motivy nejsou dostatečně zdůvodněny něčím konkrétním. Celý průchod parkem je z pohledu hrdinky navíc silně nelogický. Jestliže ústředním motivem je hledání syna, jaký důvod mají projížďky na atrakcích? Park v takovém případě nefunguje ani jako metafora.
Příběh má své plusy i mínusy ale celkově vyznívá dobře. Naopak nepříliš zdařilý je hororový nádech, který velice často staví na typických lekacích scénách. Hráč na pár sekund cosi zahlédne ale to cosi vzápětí zmizí. Tenhle přístup dovede vylekat ale budovat atmosféru se na něm nedá. Ne že by snad prostředí parku nebylo působívé, ale opravdové napětí a trvající pocit tísně v něm mít nebudete. Krom toho, lekací scény působí často sebeúčelně, což by se v kvalitním hororu stávat nemělo.
Za zmínku stojí vcelku malá rozloha parku a tedy i krátká hrací doba. Navštívíte sedm atrakcí a hotovo. U těchto procházkových adventur je to s délkou těžké. Někdo by krátkou délku mohl zkoušet omluvit tím, že za těmito hrami často stojí jen pár lidí. To je sice pravda, ale já bych se nesnažil délku omlouvat, obzvláště ne u The Park. Spíše chci vysvětlit, proč může být krátká délka za jistých okolností přínosem. Tyto hry vás totiž nesmí ani na minutu začít nudit. Protože prvek hratelnosti je u tohoto žánru upozaděn, neustále musíte být přikování k židli tím, co vidíte, tím co se děje anebo příběhem. Čtyřhodinový Vanishing of Ethan Carter patří v tomto žánru k naprosté špici – je pestrý, je krásný a je dlouhý. Ale takto dlouhých „walking simulátorů“ mnoho není. The Park vám zabere pouze necelé dvě hodiny hraní, ale i když je to na jednu stranu vcelku málo, na stranu druhou je třeba říci, že i tady hrozí občasná nuda, jelikož prostředí je navzdory potenciálu podivně plytké a některé scény vyprávějící děj jsou zbytečně natahované. Být The Park ještě třeba o hodinu delší, bylo by to peklo.
The Park je ve výsledku počinem, který ve srovnání s VoEC neobstojí. V rámci žánru se řadí k mírnému nadprůměru. Originální prostředí parku, včetně atrakcí a příběh o špatné matce je silným lákadlem. Bohužel zpracování parku nepatří k nejšťastnějším a je znát, že tenhle materiál se dal uchopit mnohom lépe. The Park mohu doporučit všem příznivcům „walking simulátorů“ ale těm ostatním hráčům bych radil dát ruce pryč. Večer v deset hodin usednete ke hře a krátce před půlnoci máte hotovo. Hra pokořena a zážitek je u konce. Otázkou je, zda si dnešní večer zapamatujete kvůli zážitku anebo kvůli vyhozeným penězům.
Hodnocení – 60%
Délka – cca 2h
Návod
Návod na vcelku krátkou, ale zajímavou adventuru. Cílem návodu je především poukázat na dokumenty a události. Částečně je osvětlován i příběh, ale snažím se nezacházet do detailů a nevysvětlovat jej příliš.
I – Vstup
Hlavní hrdinkou je mladá matka Lorraine. Stojíte u auta před zábavním parkem, když vám syn Callum řekne, že ztratil svého medvěda. No, je načase se po něm poohlédnout. Pokud chcete, můžete zkusit opustit areál parkoviště a jít po silnici pryč. Dorazíte však k mlze přes kterou nemůžete projít. Nezbývá než se vrátit. Před vchodem do parku si na kameni všimněte plakety o Atlantic Island Parku. Je to klasická pamětní deska. Než půjdete k pokladnám, vydejte se doleva přes parkoviště. Až skoro na konci plácku leží na kameni na okraji parkoviště poznámka o Bubákovi, který prý unáší děti. Víc toho na parkovišti není, takže běžte k pokladně a promluvte s mužem za okny. Callum mezitím proběhne do areálu parku. Muž vám otevře, abyste mohli jít za ním. Projděte přes pokladny a ocitnete se pod eskalátory. Vpravo na lavičce leží informační leták o parku. Píše se tu o všech atrakcích. Naskočte na eskalátory a nechte se vyvézt nahoru. Mezitím se náhle setmí a vy se dostanete do areálu parku v noci.
II – Tunel příběhů
Před vámi je mapa parku s vyznačeným bodem, kde stojíte. Těchto map je v areálu spousta a snadno se díky nim můžete orientovat. Dojdete na křižovatku. Vpravo je zamčená brána, tudíž musíte jít doleva. Dorazíte k Domu hrůzy, ale když zkusíte vejít, zjistíte, že tu je příliš velká tma. Dokud nebudete mít zdroj světla, dovnitř to nepůjde. Pokračujte po cestě a jen pár metrů před sochou chipmunka si na zemi všimněte Callumovy boty. Prohlédněte plaketu chipmunka Chada na jeho soše. Je to takový maskot parku. O kousek dál leží na lavičce první dopis o parku. Je o panu Winterovi, který zde na ostrově koupil pozemky a rozhodl se postavit park. Brzy dorazíte k jezeru, kde čeká první atrakce. Nastupte na labutí loďku a nechte se vézt do tunelu.
Prostřednictvím hlasových záznamů a obrazů promítaných na skály se bude vyprávět příběh o dvou dětech Hansovi a Gretel, jejích rodičích, kteří je nechali v lese a perníkové chaloupce s ježibabou uvnitř. U jednoho z prvních obrazů si po levici můžete všimnout chipmunka Chada, který na vás kývá hlavou. Příběh věrně odpovídá známé pohádce a liší se až na samotném konci, kdy se hladové děti rozhodly upečenou ježibabu sežrat. Vzápětí se na vás otočí zakrvácená hlava labutě. Po skončení jízdy se vraťe na cestu a pokračujte dál.
III – Octotron
Na cestě narazíte na dodávku. Otevřte dveře a uvidíte, že na místě řidiče sedí plyšový méďa s nožem v oku. Na sedačce je druhý dopis o parku – Pan Winter se chystá konečně otevřít park. Cesta dál je dlouhá ale dovede vás na vodní plochu na níž je další atrakce – Octotron. Hned na lavičce naproti vstupu do areálu je policejní hlášení. Je tu výpověď svědků, kteří se stali v parku obětí útočníka v masce chipmunka Chada. Ten zaútočil na děti napichovátkem na led a vybodal jim oči. Z areálu atrakce vedou ještě dva další můstky. Jeden vedoucí k Ruskému kolu je zničený, ale na okraji leží třetí dopis o parku – Pan Winter má v parku první potíže a cítí se být podveden firmou, která park stavěla. Vedle posledního můstku je vpravo lavička a na ní polaroid – vy, tedy Lorraine a Callum u této atrakce, přičemž v pozadí je vidět silueta bubáka.
Nyní je čas konečně absolvovat atrakci. Protože vozíky jezdí moc rychle, musíte jít do ovládací budky a pákou je zastavit. Pak můžete nastoupit do vozíku a svézt se na kolotoči. V jeden moment se nad vámi objeví obrovská socha bubáka a na konci ho uvidíte i u ovládacích panelů. Po skončení atrakce se přes můstek vydejte dál.
IV – Autodrom
Na budově po pravici visí na okně výpověď zaměstnankyně – jistá Laura Henmanová vypráví o podivném chování kolegy Steva, který v parku hraje chipmunka Chada. Jakmile dočtete, za oknem se na moment objeví postava té ženy. Brr… Je čas vyrazit dál. Na dohled je autodrom. Jedno autíčko je odstavené a leží na něm elektrický přístroj. Seberte ho a uvidíte scénu, kterak Lorraine leží na lůžku uprostřed autodromu a dostává silné elektrošoky. Všimněte si posezení naproti autodromu. Na jednom stolu leží noviny – redaktor se pozastavuje nad úmyslem Wintera vybudovat zábavní park. Pokračujte dál podél autodromu. Dorazíte k dřevěné boudě. Na lavici u zdi leží čtvrtý dopis o parku – do parku byl poslán inspektor, aby ověřil jeho bezpečnost. Na konci cesty je krásný výhled na horskou dráhu. Schodiště dolů je však zničené.
Vraťe se na autodrom a všimněte si autíčka, které má jako jediné rozvícená světla. Leží na něm hlášení o nehodě – hlášení o autonehodě k níž došlo. Autíčka se začnou pohybovat a proti vám se rozjede jedno z nich. Na poslední chvíli se stočí a prorazí plot. Právě tudy vede cesta k dalšímu schodišti. Cestou mezi skalami vykročte vstříc Ruskému kolu.
V – Ruské kolo
Dorazíte ke kolu a vlevo u budovy si na stole přečtěte pátý dopis o parku – Winter je zoufalý z rizika uzavření parku. Pěšinou vlevo, která se stáčí směrem dolů můžete dojít k rozbitému mostu u Octotronu. Nic tam ale není. Vydejte se tedy nahoru k Ruskému kolu. Zboku na kabině je hlášení o parku – návrh inspektora k uzavření parku. Protože kolo se točí, musíte ho pákou v budce zastavit (podobně jako jste zastavovali Octotron).
Poté si nastupte do vozíku a nechte se vyvézt nahoru. Můžete si všimnout, že v řídící kabině je opět bubák. Po skončení jízdy opusťe areál a po pěšině pokračujte směrem doprava. Dorazíte k jednomu zničenému vozíku z kola. Uvnitř je lístek od horské dráhy, který vezměte. Vzápětí se rozjede další vozík, skutálí se ze svahu a prorazí kmen blokující cestu. Můžete pokračovat.
VI – Horská dráha
Dorazíte k Horské dráze. Projděte pokladnou a vyjděte na nástupiště. Naskočte do vozíku a nechte se svézt. Mezitím se vám za zády objeví bubák a prozradí, že Callum je držen čarodějnicí. Během jízdy projedete skrze několik bleskových scén zasazených do interiéru nemocnice. Na konci vystupte z vozíku a podívejte se do budky vpravo. Leží tu šestý dopis o parku – Pan Winter je nadšený z nebezpečnosti parku, což mu zvedá slávu. Na opačné straně nástpiště sejděte po schodech dolů a ze stolu seberte baterku. S ní můžete konečně navštívit dům hrůzy. Projděte ven před atrakci a pokračujte po cestě.
VII – Drobné atrakce
Dorazíte do oblasti s mnoha stánky a budovami. Za vámi se zavře brána. Hned u prvního stánku leží na pultu noviny o vraždě – píše se zde o mrtvole chlapce nalezeného za stánkem s cukrovou vatou. Všimněte si na zemi stop krve. Zavedou vás právě za stánek, kde došlo k vraždě a skutečně tu leží mrtvola. Prohlédněte ji a jakmile se otočíte, uvidíte chipmunka Chada. Vzápětí zmizí. Upostřed areálu stojí na stolku krabička prášků. Vezměte si je. Jde o vaše prášky na uklidnění. Ocitnete se v deliriu a kolem sebe máte stěny pokryté nápisy. Opusťe místnost a vyjdete zpátky ke stánkům. Vpravo pře bránou vedoucí dál je bubák. Nepustí vás. Musíte areál obejít zleva, přičemž na stánku naproti bráně k horské dráze si všimněte podivných novin – zmatečný článek vyjadřující pokroucenou psychiku. Když obejdete stánky, bubák před bránou vedoucí dál už nebude. Můžete projít a váš stav se vrátí do normálu.
Stojíte nyní na dohled vstupu do parku. Před bránou, která předtím byla zamčená. Dům hrůzy je pár set metrů před vámi. Stačí vstoupit.
VIII – Dům hrůzy
Tady si budete svítit baterkou. Hned v první místnosti leží na komodě uprostřed místnosti sedmý dopis o parku – park je uzavřen a Winter hledá východisko. Projděte dveřmi a ocitnete se v rozsáhlé místnosti domů hrůzy. Cesta dál je vcelku jasná. Budete míjet spousty zrcadel a kartonových figurek různých strašáků. Až překonáte můstek a sejdete zase do přízemí, dávejte si pozor na jednu z odboček na které narazíte. Je tu slepá chodbička a v ní místnost židlí na níž leží osmý dopis o parku – Winter se pozastavuje nad podivnými incidenty v parku. Na konci cesty domem hrůzy dorazíte do chodby s vyobrazením obličeje nad dveřmi. Vstupte do dveří a sejdete do vašeho domu!
IX – Dům Lorraine
Dům Lorraine se skládá z několika místnosti a vy jimi budete procházet stále dokola. Mezitím se bude interiér domu významně měnit a odrážet vaši životní situaci a vztah ke Callumovi. Stejně tak se budou měnit i jednotlivé dokumenty. Nemá proto smysl upozorňovat na každý dokument zvlášť.
Hned v první místnosti si všimněte dvou knih – o děsivém cirkuse a o hladových panáčcích, kteří se ztratili v lese. Na stole také leží zpráva od energetické společnosti – dům Lorraine je odpojen. Vdalší místnosti si všimněte Callumovy kšiltovky na posteli, rubikovy kostky a další knihy o „vadnutí.“ Na posteli leží zpráva od Calluma – Miluji tě… Další místností je kuchyň. Na lince leží francouzák. Naproti na stole seznam nákupu – běžné potřeby a poznámky. V poslední místnosti je na stole zpráva od doktora, který se zajímá o současný stav Lorraine. Opodál je jiná lékařská zpráva o depresích, které se na vás začaly podepisovat po smrti Donalda. V místnosti je i dopis o Karen, která odmítá vaši prosbu ohledně Calluma. Na židi si všimněte ještě dětské hračky. Vedle v chodbičce leží soudní rozhodnutí o majetku Donalda – nelze prokázat, že šlo o otce Calluma a tak jste nedostali nic. Nyní sejděte dolů a pokračujte dveřmi, kde začíná druhé kolo průchodu bytem.
Už v první místnosti si všimněte, že se začínají objevovat pixle s léky. Na stole leží dopis od Donalda, kde se zmiňuje o své práci v parku. Na rubikově kostce se objevují písmena tvořící slova. V kuchyni se změnil seznam nákupu – objevují se antidepresiva. V lednici si všimněte vína. Na dopise od Karen a na lékařské zprávě se objevují nápisy od Calluma. Zpráva od soudu je špinavá. Čas na třetí kolo.
Všimněte si, že dopis od Donalda je zčásti spálený. Na čepici Calluma je krev a rubikova kostka se postupně skládá do nelichotivých slov. Seznam nákupu se plní antidepresivy. V pokoji s televizi leží kniha o ostrově Solomon. Dopis od Karen je přetržený a na zprávě od soudu je nakreslen bubák. Přichází čtvrté kolo…
V pokojích visí oběšené a zmrzačené panenky. Ve vedlejší místnosti si všimněte utržené hlavy panenky. Na stole leží fotka vás o Donalda. Na seznamu nákupu už jsou jen antidepresiva a také zoufalé poznámky. V troubě se peče panenka a na ní leží nyní už roztrhaná zpráva od Caluma ohledně lásky. V lednici je napichovátko na led. Dveře v kuchyni se otevřou. Vejděte tam. Je tu temná chodba k pokoji Calluma, ale je zamčený. Vraťte se zpět a pokračujte prohlídkou domu. Na zemi leží upravený vzkaz od doktora, kde vám říká, že jste na všechno sama. Dopis od Karen je zčásti roztrhaný, lékařská zpráva je roztrhaná, malůvka bubáka na soudním rozhodnutí přečmáraná. Čas na poslední kolo.
Místnosti jsou plné krve. Rubikova kostka je zcela složená. Seznam nákupu je roztrhaný. V lednici je medvídek s napichovátkem na led v oku. Dopis od Karen je utržený, lékařská zpráva a soudní rozhodnutí rovněž. V kuchyni visí oběšenci lidí, které nenávidíte. Poslední kolo je u konce a otevře se cesta dál do domu.
Dole vedle krbu leží roztrhaný dopis o zabíjení děti. Jde o útržky z dopisů o parku od Wintera. Na stole opodál leží kniha o matkách a na konci chodby pohádková kniha o Hansovi a Gretel. Za vámi se otevře nová chodba v níž konečně najdete Calluma.
Zatímco chipmunk Chad přihlíží, bubák pomůže Lorraine vrazit napichovátko do těla Calluma. Zbývá už jen scéna na policii, kde Lorraine nahlašuje ztrátu syna a začíná vyprávět svůj příběh, aneb vše, co Lorrain pronášela při toulkách parkem (vlastní minulosti), ve skutečnosti říká vyšetřovateli.