Serious Sam 1 – The Second Encounter

Jak už bylo řečeno u prvního dílu, Serious Sam 1 je rozdělen do dvou samostatných her a tato druhá hra (TSE) obsahuje hned 3 kapitoly (kampaně).

Serious Sam: The Second Encoutner existuje ve dvou verzích:
1) Původní verze SS:TSE z roku 2002.
2) Vylepšená HD verze SS:TSE z roku 2010 (lze hrát samostatně nebo pod Fusion).

Hodnocení – 80%
Délka – cca 10h


 

Kampaň

– Přehled oficiálních kapitol SS:TSE (HD). Počet nepřátel se na různé obtížnosti mění a celkem zaobírá 4 kategorie…
1. Turista + Snadná – Základní počet
2. Normální – Klasický počet
3. Těžká + Mental – Vyšší počet
4. Vysoká (Serious) – Extrémně vysoký počet
Na nejtěžší Mental obtížnost je počet nepřátel nižší než na obtížnost Vysoká (Serious).
– Uvedený počet nepřátel odpovídá nejnižší kategorii, tedy nejnižší možný počet nepřátel v dané úrovni. Číslo v závorce jsou počty nepřátel na Serious obtížnost.
– Odhadovaný čas odpovídá tomu, který uvádějí autoři, přičemž bodové ohodnocení / bodová ztráta se liší dle jednotlivých úrovní. Za úrovně 1-3 dostanete +2b / s, za úrovně 4-7 dostanete +3b / s a za úrovně 8-12 dostanete +4b / s.
– Počty uložení udávají počet automatických uložení v úrovni, což obvykle značí rozsáhlost úrovně.

 

I. Kampaň – Jižní Amerika

Pro SS:TSE autoři použili podstatně zdařilejší systém rozkouskování hry na tři samostatné celky. Jižní Amerika je prvním z nich a myslím, že pozornost hráče snadno udrží po celou dobu. Zahrnuje pět vcelku dlouhých úrovní zasazených do džungle a indiánského města. Sice je kapitola z hlediska počtu úrovní třetinová oproti Egyptu, avšak z hlediska délky hraní je zhruba poloviční. Oproti Egyptu jsou přítomny nové zbraně i monstra a dále speciální bonusy – nezranitelnost, rychlost a větší poškození. Tyto bonusy se pak objevují i v dalších kapitolách.
Autoři do úrovní zapracovali celou řadu pastí od padajících stropů, přes ostré bodce až po střílny. Občas se tak vytrácí akce a nastupuje opatrnost a přesné pohyby, včetně skákání. Někdo to může kritizovat, ale mě to připadá jako vhodné zpestření, obzvláště, když pasti mají nápad. Díky tomuto prvku hráč mnohdy stojí před problémem, který nejde zastřelit a tak čelí novým výzvám, které v Egyptě nepotkal.

Všimněte si, že počet nepřátel mezi obtížnostmi se zvyšuje v mnohem menší míře než u Egypta. Na nejnižší (Easy) obtížnost má kapitola monster 1839 a na nejvyšší (Serious) jich je 1960. Rozdíl je „jen“ 121 monster, tedy cca 24 monster navíc za úroveň. To je velmi malý rozdíl. Tahle skutečnost poměrně značným způsobem snižuje rozdíly náročnosti hry mezi obtížnostmi.

Souboj s finálním bossem tentokrát není tak obtížný, jako ten předešlý. Tvůrci ho však okořenili sice omezeným ale velkým přívalem monster, čímž se z bitky stává nepřehledný chaos.

 

1. Palenque – Sierra de Chiapas

Úvodní úroveň jihoamerické kapitoly představuje vyvážený mix interiérů a exteriérů, přičemž jde o čistě lineárně provedenou mapu. Setkáte se se zhruba polovinou všech monster i zbraní (včetně těch nových) a dostane se vám i drobnějšího úvodu do výrazné jihoamerické novinky – smrtících pastí.
Z nepřátel se z TFE vrací Bezhlavci, Gnaaři, Kleeři, Arachnoidi, Harpyje, zelení Plazivci, Elektroryby a dokonce už i Golemové (zatím jen malí). Na nejvyšší obtížnosti dojde už i na Blátotlačky a základní Zorgy (ti se běžně představí ve 3. levelu) a dokonce v tajné oblasti (munice po zničení stromů) se ukáží dva Horalové najednou! 

Nepřátelé – 149 (187)
Tajná místa – 15
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 23

Tajné zbraně
Revolver – Hned na počátku přeplavte jezírko a na druhém břehu najdete revolver. Klasicky ho seženete o něco později na konci údolí.
Raketomet – Skočte do jezírka a plavte ke dnu, kde je na skále raketomet. Pokud ho minete, bude ještě jedna šance jak ho získat předčasně. Klasicky jej najdete až ke konci úrovně u jámy.
Thompson – Pilou zlikvidujte tři stromy v údolí a na jeho konci se objeví samopal. Klasicky ho najdete až na počátku třetí úrovně.
Raketomet – Druhý tajný raketomet je k mání ke konci úrovně v druhém údolí. Opatrně skočte na římsu v jámě, kde raketomet leží. Klasicky ho najdete o kousek později na druhém okraji jámy, takže si moc nepomůžete.

Motorová pila P-LAH „Kostidrť“

– Účinná zbraň proti monstrům, kteří neumějí střílet. Držením spouštěče se pila neustále točí a pokud se k ní dostane nepřítel, velice vážně ho to poraní.
– Sice se většinou nevyplatí pilu používat, ale občas nastane situace, kdy je to výhodné a navíc tím ušetříte munici.

Odstřelovací puška RAPTOR 16 mm

– Nejlepší zbraň na velké vzdálenosti. Má obrovskou účinnost, která je ovšem při běžném pohledu (bez optiky) výrazně snížena. Prodleva mezi jednotlivými výstřely není zase tak velká, ale je to znát pokud je nepřátel kolem vás hodně.
– Puška umožňuje až čtyřnásobné přiblížení a navíc má indikátor zdraví cíle – i bez zapnutého zaměřovače víte, kolik má nepřítel zdraví. Dále optika zobrazuje vzdálenost cíle, což je ovšem k ničemu, jelikož střely letí vždy po přímce. Poslední věcí je ukazatel nabíjení (nabíjení – červený trojúhelník, připravená zbrań – zelený trojúhelník).
– Munice – 50 sniper nábojů

Plamenomet XOP

– Specifická zbraň, jejíž největší nevýhodou je krátký dostřel. Také plamenomet neúčinkuje na lávové golemy a není možné s ním střílet pod vodou.
– Výhody plamenometu jsou však značné. Především jde o skutečnost, že hořící protivník je zraňován delší dobu, což umožňuje taktiku zasáhni a uteč.
– Na některé nepřátele (bezhlavci, zorgové,…) má plamenomet takový účinek, že po dobu hoření nejsou schopni pohybu ani útoku.
– Munice – 500 napalmu

1. Zumb’ul z planety Ras-ad-Nyk (3000)
210 HP

– Rohatý tvor jež je jen o trochu větší než člověk. V rukou má dva raketomety, které jsou velice nebezpečné. vždy střílí oběma najednou a to tak, že jednu raketu pošle přímo na vás a druhou kousek vedle, abyste si do ní naběhli. Proto je nejlepší udržovat si od něj co největší odstup abyste mohli oběma raketám včas uhnout.
– Pokud se mu dostanete až do těsné blízkosti může vás i praštit.
Taktika: Odstřelovací puškou se dá Zumb’ul zabít na jednu ránu a pokud jste od něj daleko je to jedna z nejlepších zbraní proti němu. Vzhledem k jeho častému umístění v interiérech je však obecně vhodnější laser, či granátomet (střely za roh).
Vhodná zbraň – Laser, Granátomet, Odstřelovačka

2. Diňo Cucurbito (1500)
175 HP

– Svalovec s dýní místo hlavy. V rukou má motorovou pilu, která je velmi nebezpečná.
– Diňo je rychlejší než vy, takže před ním musíte uskakovat do stran, nikoli ustupovat. Pokud se vám povede uskočit, bude Diňovi chvilku trvat než se otočí a zase se proti vám rozběhne.
– Není možné ho sundat na jedinou ránu raketou nebo brokovnicí, ovšem granát ho zabije okamžitě.
Taktika: Zvuk motorové pily vždy spolehlivě naznačí přítomnost Diňa. Je-li to možné, je ideální umlčet ho granátem z granátometu. V případě stísněných prostor přijde vhod laser (minigun ne, jelikož se musí nažhavit)
Vhodné zbraně – Granátomet, Laser


 

2. Palenque – Údolí jaguárů

Zdařilá úroveň vyznačující se obrovským údolím v němž se odehrává takřka celá mapa. Jak je pro kapitolu typické – zeleně, včetně trávy je všude až až. Údolí jaguárů je dle mého názoru vůbec nejlepší z celé kapitoly a to hlavně díky zajímavé náplni – setrvávání v jedné velké oblasti, kde se vinou sbírání sošek jaguárů zjevují nová monstra a předměty.

Nepřátelé – 288 (332)
Tajná místa – 9
Odhadovaný čas – 1:00:00
Počet uložení – 28

Tajné zbraně
Minigun – V údolí vyjděte na pravou pyramidu a seskočte o jeden stupínek níž – projděte po obvodu až uvidíte tmavší zeď, kterou zničte a najdete Minigun! Pokud ho minete, můžete ho klasicky najít zhruba v polovině třetí úrovně.

Superbomba

– Speciální zbraň, která zničí úplně všechno kolem vás (s výjimkou bossů). Velice těžko se hledá a každá bomba kterou najdete, je jen na jedno použití, takže si dobře rozmyslete, kdy se vyplatí ji využít. Po zapálení musíte ještě pár vteřin počkat než vybuchne.
– Na snadné obtížnosti je bomb poměrně hodně a první najdete už v této úrovni. Jinak si na ni musíte počkat až do úrovně páté.
– Munice – 3 bomby

3. Pekelný plazí démon (5000)
500 HP

– Jeden z nejnebezpečnějších nepřátel Jihoamerické epizody. Velký okřídlený démon se schopností vrhání ohnivých koulí. Zvedne ruce a začne tvořit kouli, kterou po vás vymrští. Pokud stihnete uhnout, koule se pravděpodobně otočí a opět půjde po vás.
– Jediná šance jak se koule zbavit je počkat nějakou dobu než vybuchne nebo ji sestřelit. Bohužel většina zbraní na kouli neúčinkuje (pouze raketomet, granátomet, laser a dělo). Nejlepší je použití laseru vzhledem k jeho vysoké kadenci.
Taktika: Démon je schopný metat koule na obrovské vzdálenosti, což ho činí mnohem nebezpečnějším než je běžný (zelený) Plazoid. Démon bývá mnohdy dobře ukrytý na vyvýšených místech a většinou ho zaregistrujete, až když vás zasáhne jeho koule – čili moc pozdě. Pozornost je prvním klíčem k úspěchu, tím druhým je přesná likvidace jeho koulí nebo alespoň uhýbání před nimi.
Vhodná zbraň – Odstřelovačka


 

3. Teotihuacán – Město bohů

Nejdelší úroveň kapitoly se částečně podobá Karnaku z Egyptské kapitoly. Naštěstí však udrží laťku zábavnosti po celou dobu a to pomocí nápaditých prostor – tajná oblast s pozměněnou velikostí monster, jeskyně s lávovou řekou, či závěrečná ‚skákací‘ místnost.

Nepřátelé – 593 (616)
Tajná místa – 16
Odhadovaný čas – 1:10:00
Počet uložení – 24

Tajné zbraně
Serious Bomba – Na prvním dvorku jděte do chrámu vlevo a v hlavní hale zničte povalené sloupy zatarasující průchod. Za nimi je místnost s Bombou (jen na nižší obtížnosti a municí do děla.
Dělo – V téže místnosti co byla bomba a munice zničtte středový sloup a odhalíte dělo! Pokud ho minete, bude ještě jedna tajná šance ho získat a klasicky jej seženete v polovině úrovně.
Dělo – V areálu s minigunem najdete u stromu v blízkosti zdi teleport. Ocitnete se na dvorku s mnoha nepřáteli pozměněné velikosti. Krom děla, které je až na opačné straně dvorku tu je hromada munice, zdraví i brnění.

4. Zorgský žoldák z Belmezu IV (500)
40 HP

– Tvor velký asi jako člověk, celý červený (zbaven kůže) a nesoucí zbraň střílející laserové paprsky. Vždy se na chvilku zastaví a vypálí dávku dvou střel za sebou, které jsou mířeny přímo na vás.
– Není těžké ho zabít a ani není nijak moc nebezpečný.
Taktika: Zbraně jako Thompson nebo plamenomet jsou proti Zorgům nejúčinnější, protože pokud je pod palbou nebo dokonce hoří, nemůže se bránit a ani hýbat.
Vhodná zbraň – Plamenomet, Thompson

5. Zorgský velitel z Belmezu IV (800)
60 HP

– Větší a nebezpečnější varianta Zorga. Tento je modrý a také nese zbraň střílející laserové paprsky. Vždy se na chvilku zastaví a vypálí pět střel najednou, které se rozestupují do vějíře.
– Není těžké ho zabít a ani není nijak nebezpečný ale vydrží o něco více než Zorgský žoldák.
Taktika: Oproti předchozí verzi je nebezpečnější v tom, že střelbou pokryje větší oblast. Jinak ale platí stejná taktika. Ve skupině Zorgů by měl být přednostním cílem. Zorgové představují podobnou úlohu jako bezhlavci – čili drobné potvůrky, které jsou spíše na obtíž.
Vhodná zbraň – Plamenomet, Thompson


 

4. Teotihuacán – Hadí nádvoří

Tady už je to horší… Hadí nádvoří se drží modelu Města bohů a opět hráče provede řadou dvorů, zastavěných ulic a menších chrámů. Bohužel však nedosahuje takových kvalit, ačkoli třeba úvodní bitva v jámě, či smrtící paprsek mají něco do sebe. V této úrovni se také poprvé (na nižší obtížnosti) objeví Plazoid Horal, ačkoli jen v tajné oblasti ale zato jsou hned 2 najednou!

Nepřátelé – 204 (209)
Tajná místa – 12
Odhadovaný čas – 45:00
Počet uložení – 11


 

5. Teotihuacán – Jáma

Finálová úroveň kapitoly, jinými slovy velice náročné vyvrcholení Jihoamerického putování. Úroveň se vyznačuje plejádou pastí. Drobnou zvláštností je skutečnost, že až zde se hráči dostane pod ruku Laser, zatímco všechny ostatní zbraně bude mít již od třetí úrovně. I když tuto úroveň moc nemusím, má u mě významné plus díky boji s bossem. Souboj s Kukulkánem je netypický a hlavně velice zábavný.

Nepřátelé – 605 (616)
Tajná místa – 11
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 20

6. Kukulkán, bůh větru (500.000)
15.000 HP

– Pokud si sérii SS rozdělíme dle epizod, pak je králem druhé epizody tato velká hromada červeného prachu uspořádaná do podoby člověka.
– Nemůže se hýbat, ale pokud utrpí nějaká zranění, může se zvětšit. Dokáže kolem sebe vrhat tornáda, která vás i řadové nepřátele vymrští do vzduchu. Tyto tornáda jsou silnější, čím je Kukulkán větší. Při jeho maximálním zvětšení, budete vymrštěni do obrovských výšek, ale naštěstí vám samotné tornádo nijak neublíží.
– Mimo tornáda může Kukulkán házet malé větrné koule valící se po podlaze. Hazí je do vějíře, vždy několik najednou. Neubližují moc, ale ve zmatku, který kolem Kukulkána bude, je těžké se jim vyhýbat.
Taktika: Viz boss

Boss 1 – Kukulkán

– Kukulkán se nemůže hýbat, nicméně jeho zabíjení není úplně jednoduché, protože výstřely z některých zbraní jím pouze proletí. Platí na něj pouze raketomet, granátomet, laser (jeho střely se ale můžou zamotat do tornáda), plamenomet (velice slabý) a dělo. Nejrozumnější se zdá být použití děla, ovšem pozor – během boje s Kukulkánem se v aréně objevují další monstra a to v závislosti na tom, jak moc je Kukulkán zraněn. To znamená, že zaměřit se výhradně na Kukulkána je velice rizikové vinou obrovského počtu monster, které se budou v aréně vyskytovat. A nejde jen o Zorgy, či Kleery, jelikož se časem objeví i Plazí démoni, Biomechanoidi a dokonce Lávoví golemové. Podstatné je, že těchto řadových nepřátel není nekonečný počet!
– Je obecně vhodné vždy nejprve postřílet monstra, poté se zaměřit na Kukulkána a až se objeví další monstra, zase je nejprve vyřídit.
– Srovnat Ugh-Zana a Kukulkána dost dobře nelze, jelikož souboje s bossem zavísejí i na prostředí, předmětech a řadových monstrech. Sám o sobě je Kukulkán jistě menší hrozbou než Ugh-Zan, ovšem tohle tvrzení by mělo vypovídací hodnotu jedině v boji 1vs1, což nehrozí. Dá se říci jen to, že Kukulkán je vrcholem Jihoamerické kapitoly, stejně jako byl Ugh-Zan vrcholem té Egyptské. Je na každém hráči, aby si zvážil, zda byl pro jeho styl hry větší překážkou taktický boj s Ugh-Zanem či zběsilý boj s Kukulkánem.


 

II. Demo – Palenque

1. Demo Palenque

Demo pro SS:TSE je oproti Karnaku pestřejší. Kombinuje úseky hned ze dvou úrovní a to klasické Palenque a Údolí jaguára. Počátek a konec levelu jsou téměř totožné s plnou verzí ale prostřední část levelu (chrám) je úplně jiná. Samozřejmostí jsou jiná monstra a zbraně.

Nepřátelé – 343 (376)
Tajná místa – 10
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 30

Tajné zbraně
Revolver – Hned na počátku přeplavte jezírko a na druhém břehu najdete revolver. Klasicky ho seženete o něco později na konci údolí.
Raketomet – Skočte do jezírka a plavte ke dnu, kde je na skále raketomet. Klasicky jej najdete zhruba v polovině úrovně uvnitř chrámu.
Serious bomba – Na konci údolí obejděte chrám zleva a ve výběžku najdete bombu.


 

III. Kampaň – Persie

Persie navzdory příjemnému a pěknému prostředí značně kazí celkový dojem ze SS:TSE. Když se vás někdo zeptá na rozdíly mezi prvními třemi úrovněmi, asi budete dlouho přemýšlet… Persie se zkrátka drží zaběhnutého konceptu dvoran, zastavěných ulic a nevelkých chrámů a jen málokdy přinese nějaké oživení. Interiérů je sice málo ale právě ty patří k nejlepším úsekům kapitoly.
V kapitole Persie už není mnoho novinek. Všechny zbraně jsou již představeny, všechny bonusy taktéž a jedinou novinkou je jeden druh brnění a dvojice nových monster, z čehož jeden je boss.

Počet pastí sice odpovídá Jihoamerické kapitole (a jsou vražednější) ale většinou vedou pouze k užitečným předmětů nebo secretům.

Nepřátel je o pár stovek více než v Jižní Americe a to navzdory nižšímu počtu úrovní. Ono obecně jsou úrovně této kapitoly našlapané monstry, což napomáhá vyšší obtížnosti. V kapitole je také jen malý počet Serious bomb.

Rozdíl v počtech monster mezi obtížnostmi je opět malý ale o něco málo větší než v Jižní Americe. Na nejnižší (Easy) obtížnost má kapitola monster 2235 a na nejvyšší (Serious) jich je 2359. Rozdíl je „jen“ 124 monster, tedy cca 31 monster navíc za úroveň.

Souboj s finálním bossem je velice drsný navzdory skutečnosti, že ač je to monstrum veliké, nejde o žádného obra jako byl Ugh Zan a Kukulkan.

 

1. Zikkurat

Většina úrovní z Persie se vyznačuje zahradami plnými domků a chrámů. Zikkurat není výjimkou, ovšem procházení neustále stejných prostor dlouho bavit nedokáže. Jakoby autorům docházel dech… V této kapitole je rovněž značné zastoupení pastí, byť ne v takové míře jako v jihoamerické epizodě. Zajímavostí úrovně je, že na obtížnost Normal a vyšší se tu objeví miniboss v podobě velké skupiny Kleer kostlivců.

Nepřátelé – 484 (543)
Tajná místa – 11
Odhadovaný čas – 1:00:00
Počet uložení – 34

Tajné zbraně
Sniperka – Hned na počátku obejděte patro Ziguratu – vzadu je sniperka. Klasicky ji najdete o něco později v přízemí.
Serious bomba – V druhém chrámu je propast, kde na výstupku stojí zbroj. Skočte do propasti a teleportujete se do místnosti s bombou uprostřed. Kolem ní se točí teleporty vedoucí zpátky, takže musíte bleskově proběhnout.

 

Boss 2 – Kleerové

– Pouze od obtížnosti Normal a vyšší se v malém sále na konci úrovně zjeví další boss. Podobně jako v TFE jste občas čelili obřím přívalům žabek, tak tentokrát jde o obří příval Kleerů.
– Vzhledem k malému prostoru se obzvláště vyplatí plamenomet. Tím Kleery celkem rychle zvládnete.


 

2. Persepolis – Dvorana slonů

Menší zajímavostí této úrovně jsou přilbičky přidávající 5 brnění, jež se vyskytují pouze zde (a v demo úrovni Palenque). Jinak se jedná o chrámový komplex silně podobný Zikkuratu. Jediné co ho trochu povznáší jsou zajímavé interiéry, byť jich není mnoho.

Nepřátelé – 359 (394)
Tajná místa – 13
Odhadovaný čas – 45:00
Počet uložení – 26

Tajné zbraně
Dělo – Na sloním náměstí je v koutu u zdi pilulka. Hned za ní je velmi široká zničitelná zeď, která odhalí další dvůr s dělem a hromadou nepřátel. Na konci dvoru je menší výbava a další secret. Klasicky dělo najdete až ke konci třetí úrovně.


 

3. Persepolis – Gilgamešova nádvoří

Další z typických úrovní této kapitoly mírně vybočuje množstvím vody a složitými interiéry velkého chrámu, kde není o překvapení typu temné propasti, či padající podlahy nouze. Díky nim jsou Gilgamešova nádvoří alespoň trochu originální úrovní. Poměrně zvláštní je, že až tady seženete granátomet, který je tak v této epizodě poslední zbraní (pokud mátě Dělo ze secretu minulé úrovně).

Nepřátelé – 727 (747)
Tajná místa – 12
Odhadovaný čas – 1:00:00
Počet uložení – 30


 

4. Babylonská věž

Snad jediná úroveň z Persie, která má opravdu nápad. Obcházení věže a následný průnik do jejího podzemí + souboj s bossem, zkrátka originální pojetí. V úrovni očekávejte i jednoho Horala ale jen v tajné oblasti.
Zajímavostí je výskyt Samice Horala jež je pouze v tajné oblasti a pouze zde. Pro její objevení se vydejte na túru kolem věže dvakrát…

Nepřátelé – 665 (675)
Tajná místa – 12
Odhadovaný čas – 50:00
Počet uložení – 20

7. Aludrijský plazoid, samice horala (30.000)
6.000 HP

– Mnohem větší (75m) než běžný Horal a též odolnější (3x) a agresivnější. Samice horala je obrovskou vzácností a v celé hře se s ní střetnete pouze jedenkrát a navíc v tajné oblasti.
– Stejně jako v případě Horala tak i u samice je možné její koule sestřelovat, ideálně laserem.
– Samice stejně jako ostatní Plazoidi může útočit i zblízka a působí tak obrovské poškození, že i jediný úder vás může zabít.

Taktika: Je-li to možné, vyhledejte v první řadě úkryt. Boj na volném prostranství je velmi nebezpečný a to i za použití děla – samice vydrží vcelku hodně koulí. Díky velikosti je někdy možné využít krytu a střílet samici do rukou, aniž by mohla palbu opětovat. Pokud vezmeme v potaz pouze její jediný výskyt (tajná oblast v Babylonské věži), pak vězte že poblíž se nachází bonus Serious Damage, kterýžto boj ulehčí.
Vhodná zbraň – Dělo

8. Exotechnická larva (50.000)
20.000 HP

– Nebezpečný boss s řadou zbraní. Tou první je vystřelování velkých modrých koulí, jež se odrážejí od stěn (pomocí laseru se dají odstřelit), druhou zbraní je smrtící laser před kterým se dá jedině ukrýt za překážku. Poslední zbraní je časté vypouštění malých larev se sebevražednými sklony – jakási variace na Blátotlačky.
– Larva se pohybuje pouze po kolejích na stropě, které drží tyč jež je do larvy vsunutá. Jestliže zavítá do samého středu arény, pak zřejmě proto, aby z okolních přístrojů čerpala život.
– Larva je třetím superbossem série. A přestože se to nemusí zdát vzhledem k její nepříliš velké velikosti, je extrémně nebezpečná.
Taktika: Viz boss

Boss 3 – Obří Blátotlačka

– Skrytý boss se objeví po sebrání osamocené pilulky na posledním (malém) nádvoří okolo věže. Sama Blátotlačka je sice obří, ale vydrží totéž co běžná. V podstatě je tedy boss zničitelný jedinou ranou!
– Po zabití bosse z něj však vyskočí desítky miniaturních žabek, které vás mohou snadno zmasakrovat. Abyste přežili, potřebujete zbraň s velkou explozí, která žabky vyřídí i když přesně nevíte, kde jsou. Raketomet je jasná volba.

 

Boss 4 – Exotechnická larva

– V první řadě je třeba vyřadit přístroje doplňující larvě život, teprve poté má smysl směřovat palbu na larvu. Ta bude nejprve vystřelovat dvě koule najednou a to dokud nepřijde o třetinu zdraví – poté jednu paži s koulí ztratí. Když přijde i o druhou paži (po sebrání 2/3 zdraví) začne střílet jen laserem. Tehdy je nutné změnit taktiku a využívat sloupů ke krytu. Laser Larvy je opravdu extrémně zraňující zbraň a pár zásahů se rovná vaší smrti.
– Na první pohled se může zdát nejlepší pro likvidaci larvy dělo, které má obrovskou účinnost, ovšem na odrážení koulí je ideální laser a na střelbu malých larev zase minigun. Rychlá kombinace celé trojice těchto zbraní je klíčová.
– Larva je smrtonosný protivník. Obtížnost bitvy prudce zvedá malý počet léčiva v aréně.

– Larva je dost možná nebezpečnější než Ugh-Zan. Nejen že i na ni musíte nejprve vymyslet strategii (jak jí zabránit v regeneraci) ale v aréně je velmi malý počet léčení a sama Larva vydrží velmi mnoho ran.


 

IV. Kampaň – Středověk

Středověká kapitola je plná zajímavých úrovní a je vidět, že autoři si na závěr SE nechali to nejlepší. Sice je tato kapitola nejkratší, sice v ní je nejméně nepřátel, ale především je to kapitola nadmíru zábavná. Je znát, že oproti takovému Egyptu je počet úrovní zkrátka směšný, nicméně i pouhá trojice úrovní tvoří jedinečné prostředí. Navíc po nepříliš zdařilé Persii se vrací skvělá hratelnost a zábava.

Rozdíl v počtech monster mezi obtížnostmi je znovu poměrně vyrovnaný ve všech obtížnostech, tedy malý. A navzdory tomu, že je jejich celkový počet nižší než v minulých epizodách, je Středověk velice obtížný. Bývá zvykem, že počátek epizod, kdy hráč teprve získává základní zbraně, je doprovázen slabými monstry a klidnými situacemi, ovšem tady to ani počátku moc jednoduché není.

Na nejnižší (Easy) obtížnost má kapitola monster 1785 a na nejvyšší (Serious) jich je 1875. Rozdíl je 90 monster, tedy opět cca 30 monster navíc za úroveň (jako v Persii).

 

1. Citadela

První středověká úroveň se pokouší o mírnou změnu v podobě hororového nádechu. Ač to zní pro frenetickou střílečku podivně, jde o příjemné zpestření. Do jisté míry jde o podobné schéma úrovně jaké měla Babylonská věž – obcházení kolem velké stavby a následná cesta dovnitř. Nejde však o sérii prázdných prostranství nýbrž o zastavěné plochy kde je celá řada míst ke krytí.

Nepřátelé – 367 (400)
Tajná místa – 17
Odhadovaný čas – 40:00
Počet uložení – 24

Tajné zbraně
Dvouhlavňová brokovnice – Na prvním dvorku zničte pootevřené dveře domku nalevo. Bročka je uvnitř.
Minigun – Úroveň začíná v 23:45 virtuálního času. Po patnácti minutách odbijí hodiny půlnoc a v ten moment se na minutu otevře domek na předposledním nádvoří (za hodinovým strojkem). Pokud se tam stihnete dostat, najdete v baráku nejen Minigun, ale i hromadu věcí, včetně velkého batohu, Serious Damage a Nesmrtelnosti. Klasicky Minigun seženete až v polovině příští úrovně.

9. Statický kanón (750)
100 HP

– Kanón, které vystřeluje extrémně zničující koule. Pálí pouze přímo před sebe a nemůže se hýbat, takže pokud nestojíte přímo před ním, nic vám nehrozí.
– Statický kanón se objevuje až od obtížností Normální a vyšší. Jde o jediného nepřítele, kterého na lehčí obtížnosti nepotkáte.
Taktika: Vzhledem k tomu, že se dělo neotáčí, postačí být pozorný. Děla se často vyskytují na hradbách, či mezi budovami a jsou dobře strategicky rozmístěny.
Vhodná zbraň – Odstřelovačka


 

2. Země zatracených

Jedna z nejlepších úrovní celého TSE. Nápaditá mapka skládající se ze tří částí – údolí s vesničkami, lávové jeskyně a ledová plocha. K tomu připočtěte dobrou muziku a Vánočně laděné tajné oblasti. Zkrátka neotřelé nápady od začátku do konce.

Nepřátelé – 378 (402)
Tajná místa – 14
Odhadovaný čas – 50:00
Počet uložení – 21

Tajné zbraně
Dělo – Před východem z druhé jeskyně běžte podél skály k útesu. V koutě za skálou leží dělo.


 

3. Velká katedrála

Velká katedrála je, jak už to u finálových úrovní bývá, pořádnou řežbou. Prostý design, skvělá epická hudba a hromady valících se monster. Ač je katedrála působivou úrovní, celá ta řež je na mě až moc natahovaná. Kdyby byl průchod mezi hradbami poloviční a kdyby bitva před katedrálou netrvala tak šíleně dlouho, hned by to bylo lepší. Boss Mordekaj se svými vyvolávacími schopnostmi též nedělá z úrovně víc než chaotickou řežbu.
V úrovni se ukáží hned 3 Horalové (dva najednou v tajné oblasti a jeden před katedrálou).

Nepřátelé – 1040 (1073)
Tajná místa – 7
Odhadovaný čas – 1:20:00
Počet uložení – 9

Tajné zbraně
Serious bomba – Za druhým záhybem hradeb je po levici malá fialová stěna. Zničte ji a otevře se teleport na pole plné dýni a malých Cucurbitů. Krom batohu a léčení tu je i bomba.

10. Rotační kanón (1000)
100 HP

– Druhá varianta kanónů se také nemůže hýbat ale může se otáčet o 360°. To činí tento kanón podstatně nebezpečnějším.
– Na lehčí obtížnosti se ve hře vyskytuje pouze jediný kanón a to na konci hradeb. Na vyšší obtížnosti se Rotační kanón představí už o úroveň dříve.
Taktika: Oproti Statickému kanónu už nestačí ten Rotační pouze zaregistrovat. Je nezbytné ho okamžitě zničit. Sniperka na to poslouží nejlépe.
Vhodná zbraň – Odstřelovačka

11. Mordekaj, vyvolávač (1.000.000)
15.000 HP

– Nemrtvý černokněžník se schopností teleportace. Ač vypadá smrtonosně, není schopen vám jakkoli ublížit. Zní tedy jako snadný protivník ovšem Mordekajova nebezpečnost tkví ve vytváření ostatních monster a to v hojném počtu.
– Vystřeluje hned několik projektilů, které se přetvářejí na nejrůznější monstra včetně biomechanoidů, plazivců, býků a dalších.
Taktika: Viz boss

 

Boss 5 – Mordekaj

– Čím dříve Mordekai zemře, tím lépe, avšak vydrží mnoho a nechat si arénu zaplnit monstry je hloupost.
– Musíte nejen soustředit palbu na něj, ale též na nejnebezpečnější monstra. Boj s Mordekajem je zkrátka pořádný chaos, tím spíše, že kvůli jeho teleportaci často nebudete vědět, kde vlastně je.
– Máte-li stále nějaké Serious bomby, je ideální je využít vždy když je aréna už moc zaplněná potvorami.
– Mordekai je čtvrtý velký boss a též závěrečný boss TSE. Díky záplavě ostatních potvor je boj s ním extrémně chaotický.


 

V. Přežití

1. Město medvědů

Složitá, leč ne zase tak těžká přežívací mapa na začátek. Nepřátelé se valí jen z jednoho směru, zato ve velkém počtu. K obraně pevnůstky slouží i automatická děla a raketomety, které lze aktivovat střelou do terče. Automatické zbraně lze používat opakovaně, ale vždy mezi jedním použitím je velká časová prodleva. Pro léčení slouží několik velkých kostek léčení a munice se nachází v batozích, které se respawnují.

Medaile
Zlatá – 5:00
Stříbrná – 4:00
Bronzová – 3:00

Tipy
– Klíčem k úspěchu je samozřejmě vhodné využití automatických zbraní ale také trocha štěstí. Je kupříkladu dobré vědět, že první bejkodlaci vyrazí až po zabití prvních mechanoidů.
– Pokud vytrváte do velmi pokročilé fáze (asi desátá minuta), objeví se dvojice srdcí (+200 HP), Serious Damage a dokonce Plazivec Horal.


 

2. Smrt shůry

Těžká mapa, která nabízí veliký dvůr na němž se objevuje velké množství nepřátel a to včetně harpyjí. Zorgové, Plazí démoni, Sirianští býci, samozřejmě Kleeři, ale také Cucurbito a už zmíněné harpyje. Takové množství druhů činí mapu opravdu velice obtížnou.

Medaile
Zlatá – 3:30
Stříbrná – 2:30
Bronzová – 1:30


 

3. Hluboká jáma

Nejjednodušší mapa. Vlastně jen veliká hluboká jáma a pár léčení uvnitř. Potíže představují Kleerové, Kamikaze a později také velcí biomechanoidi.

Medaile
Zlatá – 3:00
Stříbrná – 2:00
Bronzová – 1:30

Tipy
– Nezabíjejte žádné Kleery. Pouze běhejte kolem Kleerů a ničte ostatní nepřátele. Díky tomu se žádní další Kleerové nebudou spawnovat a vy budete mít přehled o tom, kde všichni jsou. Tahle taktika ale ve Fusion už bohužel moc nefunguje.


 

4. Zelené pole

Náročná mapa na přesnost a postřeh. Uprostřed se nachází zásoby léčení a munice, přičemž další se objevují vždy při nové vlně. Ze všech stran se valí Kamikaze a Kleeři, které později doplní ještě Plazí démoni. Náročná mapa.

Medaile
Zlatá – 8:00
Stříbrná – 6:00
Bronzová – 4:00


 

5. Ledoborec

Podobně problematická mapa jako Smrt shůry. Přeci jen to ale není tak zlé, jelikož nepřátelé útočí především ze dvou směru. Pouze kamikaze se objevují různě po oblasti, takže hlavně na ně je třeba dávat pozor.

Medaile
Zlatá – 3:30
Stříbrná – 2:30
Bronzová – 1:30


 

6. Kleerská základna

Nejtěžší mapa vůbec. Jedinými nepřáteli jsou kostlivci Kleerové, ovšem těch je požehnaně a nejsilnější zbraň je brokovnice.

Medaile
Zlatá – 6:00
Stříbrná – 4:30
Bronzová – 3:00


 

Ostatní

Video se secrety