No70: Eye of Basir

Titulní skladba

Turecká adventura Eye of Basir je jednou z mnoha hororových her, které se přiživují na nejzákladnějším a nejlacinějším prostředí hororu – strašidelném domě. Toto téma je za ty roky už tolik vysáté, až je opravdu těžké přijít s něčím novým. A přiznejme si, že ani Basir není titulem, který vám zakotví v paměti na delší dobu. Jak už to u podobných her bývá, dá se očekávat mizerné technické zpracování s hromadou bugů ale zato velmi pěkná grafika a originální námět. Tím je dvojice bratrů, kteří přijdou do kontaktu s podivným artefaktem zvaným Basir, které umožňuje vnímat svět temnoty, jež je ukrytý za tím naším světem. Bohužel, navzdory vystavěnému pozadí postav a nádechu okultismu, působí příběh hry jako podivný slepenec nesouvisejících a podivně nadesignovaných prostranství. Přesto se dá Basiru přiznat poměrně zajímavé adventuření v 3D prostoru, neboť tu nechybí sběr a používání předmětů, hromada dokumentů a občas i nějaké ty drobné logické hádanky. Dojde i na působívé scenérie a občasné hororové prvky. Významným plusem je zapojení exteriérů v druhé kapitole.

Hra nicméně velice trpí skutečností, že v ní nefunguje ani automatické ukládání. Během aktů se hra vůbec neukládá, takže musíte každý akt dohrát na jeden zátah. Zase tak hrozné to ale není, jelikož umřít nemůžete a délka aktů se pohybuje okolo 30 minut. Hra je tedy ve výsledku dosti krátká a to i přes její urputnou snahu natáhnout herní dobu. Už v prvním v aktu totiž zjistíte, že způsob prohledávání prostředí je založený na tom, že se přes něj několikrát vracíte tam a zpátky, jen abyste mohli navštívit nově otevřenou místnost, jejíž náhlé otevření ale není nijak logicky odůvodněno. Nebýt této laciné kaše, spadla by délka hry ještě zhruba o půl hodiny.

Hodnocení – 40%
Délka – cca 1h 30min


 

Návod

– Podle kodexu je ve hře celkem 30 dokumentů. Našel jsem pouze 28 z nich, nicméně v menu hry je také zmínka o dodatečném obsahu, který však pro hru nikdy nevznikl. Takže je možné, že jsem dva dokumenty přehlédl, ale zrovna tak je možné, že dokumenty měly být součástí tohoto bonusového obsahu a ve hře vůbec nejsou.

 

Akt I
Erhan 3.11.2016

Proberete se v noci ve svém domě. Na nočním stolku máte poznámku o objevech (1/30). Běžte ven z ložnice a v chodbičce si prohlédněte vaši fotografii Erhana (1/6). Po schodech sejděte do přízemí. U posezení je fotografii dědečka Ibrahima Ulu (2/6) a noviny. Běžte dál do předsíně. Přes venkovní dveře můžete vidět jen ulici a déšť. Ze sošky v předsíni vytáhněte ručku hodin. Vraťte se do pokoje a umístěte ručku do stojanu vašich hodin. Jedna ručka ještě zbývá. Běžte zpět do předsíně, kde se otevřela kuchyně. Na televizi je fotografie bráchy Arase (3/6) a na zdi portrét babičky Saadet Hanim (4/6). Nalevo je soška s druhou ručkou hodin a na poličce u skříně je klíč na matky. Na jídelním stolku je vzkaz pro bratry (2/30) a rádio, které můžete zapnout a užít si otřesnou muziku. Potom běžte zpátky do pokoje, umístěte druhou ručku do hodin, načež se celé hodiny posunou a odhalí malý klíč na zdi. A teď zase dolů, kde klíčem odemkněte dveře vedle kuchyně – do sklepa. Dole si z košíku vezměte plechovku čistidla a otevřte rozvodnou skříň – chybí pojistka. Nahoře v pokoji vyčistěte zrcadlo a uvidíte v něm odraz čtyř čísel 4465. Na dveřích v pokoji s číselníkem nastavte tento kód a dveře se otevřou.

Je tu skrytá chodbička, která vás zavede dolů do přízemí. Pomocí klíče odmontujte ozubené kolo z trámu uprostřed, v komoře vemte z bedny pojistku. Můžete se ještě mrknout na desku na vyvolávání duchů na židli. Nyní běžte zase nahoru a přes celý barák až do sklepa. Do rozvodné skříně vložte pojistku. Při odchodu ze sklepa uvidíte proběhnout jakousi dívku. Mrkněte do kuchyně, kde je za křeslem u zdi miska s kočičím žrádlem (předtím tam nebyla). Běžte ji dát těsně k venkovním dveřím. Poté zamiřte zpátky k pokoji, jenže dveře tam jsou zavřené. Když se vrátíte do předsíně, můžete si všimnout, že kočka se nějak dostala dovnitř a sedí vedle žrádla. Především tu ale uvidíte nově otevřené dveře – na jejich vnitřní straně je fotografie Somnie Voyauger (5/6). V pokoji je mechanismus, kam vložte ozubené kolo.  A nyní přes váš pokoj zase do druhé části domu, kde se otevřely dveře do knihovny.

V knihovně na stole je zápis o Basiru (3/30) a to leží hned vedle, takže si ho vezměte. Otočte se a u uvidíte na zemi obraz Somnie – prohlédněte ji Basirem a uvidíte, jak se obraz změní a zjeví se číslo 6. Zkuste se vrátit, ale dveře se zavřou. Ze země vedle knihovny vemte kus papíru a strčte ho pod dveře. Z police v knihovně popadněte štípačky a s nimi vytáhněte hřebík ze zdi vedle dveří, který následně vystrčte ze zámku klíč. Přitáhněte si papír i s klíčem a odemkněte. Běžte do svého pokoje a odtud dál do domu, ovšem narazíte na model jakéhosi stavení.

Ocitnete se před tímto domem (č70). Vpravo na podstavci je poznámka o rituálu (4/30) a na sloupu je druhá poznámka o rituálu (5/30). Pak položte na podstavec Basir.


 

Akt II
Aras 6. 11. 2016

Jste v lese. Jen kousek před vámi je v zemi zakopaná skříňka, ale nejde vytáhnout. Vydejte se po pěšině až k ruinám uprostřed lesa. V kůlně na okraji rozvalin vezměte lopatu a vraťte se na počátek. Lopatou vykopejte skříňku uvnitř které najdete fotku dveří se třemi symboly a první minci. Vraťte se k rozvalinám a prohlédněte je. Za dětským hříštěm je díra ve zdi v níž uvidíte procházet postavu. Za bránou u auta opět uvidíte někoho procházet. Na kapotě auta je vzkaz vůdce bratrstva o válce (6/30). Otevřte auto a vemte páčidlo se kterým vypačte mříže v zemi nedaleko hřiště. Sejděte dolů a projděte tunelem. Cestou najdete záznam o tmě (7/30) a o kousek dál další vzkaz o temnotě (8/30). Projděte otevřenou mříží a postupujte tunelem. Na sloupu po pravici najdete poznámku o významu Basiru (9/30), o kus dál na rohu poznámku o víře v bratrstvo (10/30) a na rámu dveří poznámku o pohromě (11/30). Jakmile dveřmi projdete, zabouchnou se za vámi, nicméně jste v podzemí kostela, který patřil bratrstvu.

Nejprve se vydejte doprava, kde je za rohem velký náhrobek a vpravo pod svícemi fotografie Alexise Theofanise (6/6). Poté běžte druhou chodbou. Po levici narazíte na pokoj v němž u televize leží zpráva o třech dveřích chránících Zemi (12/30) a na zdi si všimněte seznam členů bratrstva. Pokračujte chodbou, přičemž minete dveře na číselný zámek a vyjdete venku na hřbitově. Brána zpátky k rozvalině je zamčená. Na okraji kamenné zídky je vzkaz o přesunu do Istanbulu (13/30). Pokračujte do kopce a cestou na sloupu vemte vzkaz o pohřbeném zlu (14/30). Cestou narazíte na podivnou dvojici kamenů (jeden s jmény Erhama a arase, druhý s majákem) a dojdete až k oltáři před domem č70, který viděl Erham. V kočárku je dopis o zmizelém Basiru (15/30) a na stole na knize je Basir. Můžete Basirem prohlédnout podivné kameny s vyobrazením majáku a uvidíte na podstavci figurku majáku, která tam však normálně chybí. S Basirem běžte zpátky ke hřbitovu a prozkoumejte čtyři hroby jež tu jsou (je jich tu celkem víc, ale jen čtyři jdou prozkoumat Basirem). Hroby jsou očíslované…
Camilluse Grzegorz – 5
Dimisas Alexandros – 5
Karapanayiotis – 2
Acheron Calla – 3
Běžte k velkému hrobu v podzemí chrámu a prohlédněte ho Basirem. Objeví se na něj jméno Theofanise a hrob se odsune, aby odhalil dopis pro Ibrahima (16/30) a sekeru.
Vraťte se do pokoje k seznamu členů sekty a zjistíte, že jména z náhrobků odpovídají, přičemž po seřazení dle seznamu vám vyjdou čísla 3552. Toto číslo zadejte do zámku dveří a můžete projít. Chodba vede do svatyně, ale ještě před ní je skříňka a na ní zpráva o hledání dveří pomocí Basiru (17/30) a zpráva o neschopnosti ovládnout Basir (18/30). Ve svatyni je na oltáři zpráva o vizích kvůli Basiru (19/30). Položte na oltář Basir, načež se portál na stěně zatáhne. Na jedné z lavic najdete druhou minci. Vyjděte ven na hřbitov, sekerou zničte řetěz na dveřích a můžete zpátky do rozvalin.

Vede odtud nová cesta skrze otevřenou bránu vedle hřiště. Cesta po schodech vás dovede před chatrný dům u majáku. Na zdi domu je zpráva o ochraně Basiru (20/30).  Prohlédněte Basirem dveře až se na nich objeví tři pečeti (jako na fotografii). Zatím máte jen dvě mince, takže je tam umístěte. Vraťte se zpátky do podzemního úkrytu bratrstva, přičemž si všimněte mrtvol nabodaných na kůly. V pokoji na televizi je třetí mince – vezměte ji a běžte s ní otevřít poslední pečeť na dveřích u majáku. Vstupte do baráku.

Hned na kamnech je vzkaz o světlech a temnotě (21/30). Odsuňte polici vlevo, čímž odhalíte díru ve zdi. Na stolku je vzkaz o ztrátě světla (22/30). Pokračujte dveřmi na chodbu. Nejprve prozkoumejte pokoj před vámi, kde je vedle prasklé zdi vzkaz osudech bratrstva (23/30). Poté projděte dlouhou chodbou do místnosti se zakrytým sezením – na stolku je zpráva o Albertovi (24/30). Prohlédněte Basirem škvíru ve zdi, načež se figurína v ní otočí a z hlavy jí vytáhněte model majáku. Vzpomínáte na kámen s vyobrazením majáku? Vydejte se k němu. Na podstavec umístěte model, načež se skutečný maják rozsvítí. A teď zase zpátky nahoru. V místnosti odkud jste vzali model se odsunula tajná místnost s druhým portálem – položte na podstavec Basir a rovněž ho uzavřete. A znovu zpátky dolů, tentokrát až k domu č70 – otevřela se totiž brána k němu, takže můžete vstoupit.


 

Akt III

Jste uvnitř domu. Prohlédněte přízemí a v pokoji s televizi je zamilovaný dopis o Albertovi (25/30)  na skříňce první kniha. Běžte do patra, kde se otevřou dveře na schodiště. Sejděte dolů do pokoje s balonky, kde je zpráva o ukrytí Basiru (26/30). Dveřmi projdete zase na začátek domu.

Projděte přízemí skrze chodbu vpravo a opět zamiřte do patra. Tady otevřte pokoj vpravo (předtím to nešlo) a uvnitř najdete dopis pro rodinu (27/30) a v šuplíku druhá kniha. Běžte do sousedního pokoje, kde otevřte šuplík pod televizí – vylétnou z něj můry a místnost začne hořet. Na zemi je třetí kniha a po jejím sebrání se otevře cesta zpátky. Pokračujte přes schodiště a znovu na začátek domu.

Tentokrát jsou na místě schodiště dveře a na nich dopis o ztrátě Alberta (28/30). V rohu přízemí jsou nově dveře s obrazem Somnie. Naleo je police, kam nastrkejte všechny tři knihy a dveře se otevřou. Projděte k podstavci a Basirem uzavřete poslední portál, načež se Basir zničí.