Tomb Raider 5: Chronicles

 

Titulní skladba

Rok 2000 a pátý díl. Co rok, to Tomb Raider, až by se na tom dalo skoro stavět. Navíc jsme stále na stejné vlně jako v TR4 a to dokonce i po příběhové stránce. TR4 skončil tak nějak pochmurně. Lara navzdory snažení Von Croye skončila zasypaná sutinami u hrobky Hora. No a na tuto událost příběh přímo navazuje a to rovnou pohřbem Lary bez Lary. Její tři přátelé – Charles Kane, farář Patrick Dunstan a známý komorník Winston se po pohřbu slezli na zámku a vyprávějí si Lařina dobrodružství. Celá hra tak vlastně vůbec neposune děj vpřed a pouze zasazuje střípky v podání minipříběhů do Lařina života. Nemuselo by to být marné, jenomže tento koncept by spíše odpovídal nějakému datadisku než plnohodnotnému pokračování. Pokud ale hře odpustíte příběh nepříběh, může si vás dostat pěkným prostředím, velkým spádem, návratem známých postav (komorník Winston, žoldák Larson, Von Croy…) ale i spoustou animací.

Děj je rozložen do čtyř epizod (oproti TR4 jich je sice méně, ale prostředí se konečně mění), které se věnují určitým úsekům Lařina života. A tak opět uvidíme Laru za mlada, dokonce znovu uvidíme Larsona a Pierra v epizodě předcházející TR1 a stejně tak zjistíme, jak dopadl Von Croy s artefaktem Iris získaným z Angkoru. S Larou procestujeme Řím, Ruskou ponorkovou základnu, Irské ruiny i moderní mrakodrap v NY. Lokace jsou zkrátka stále nápadité a levely povedené. Zvláštní je, že se tvůrci nerozhodli sáhnout po volbě pořadí epizod, tak jako tomu bylo u TR3. Dávalo by to smysl a nehrozily by žádné potíže, neboť všechny příběhy jsou samostatné a každý začínáte s novou výbavou.

Po hratelnostní stránce jsme tam kde jsme byli v TR4. Jestliže TR1-3 se od sebe prakticky nelišili, pro TR4-5 to platí zrovna tak. Těžko to lze hře vyčítat, když výsledek funguje. Stejné menu, opět různé druhy munice, kombinování předmětů, vzhled zbraní a lékáren, to vše zůstalo při starém. Levely se ale už neslučují do hubů a navazují na sebe hezky jeden po druhém, tak jak to známe z počátků série. Zatímco TR4 nabízel 35 levelů, pátý díl jejich počet brutálně zredukoval na „pouhých“ 13, což je nejméně z celé dosavadní série. Protože levely svojí složitostí i délkou zhruba odpovídají levelům v TR4, je i délka hry výrazně kratší. Proč tomu tak je si povíme za chvilku.
Lařiny pohyby se opět rozšířily. Nyní dokáže chodit po napnutých lanech a skákat po horizontální umístěných tyčích. Celkově je těch pohybů už opravdu hodně.
Neblaze dopadly ovladatelná vozidla a logické rébusy. Vozidla nejsou vůbec, rébusů je minimum. Obojí dělalo minulé díly poměrně pestrými a bylo na co se těšit. Jedná se zkrátka o krok zpět.

Pro mnoho hráčů je Chronicles úpadkem série. Faktem je, že tvůrci (Eidos Interactive) už po TR4 slibovali novou éru Tomb Raideru, ale finanční tíseň je přiměla narychlo vyrobit další díl. Chronicles tedy z pohledu autorů skutečně není ničím jiným než narychlo splácanou kaší snažící se vydělat peníze. Hra nicméně funguje celkem dobře a i když je pozadí vzniku dost opovrženíhodné, kvalita hry špatná není.
Jedinou opravdu velkou výtku si zaslouží zabugovanost celé hry. Na různé drobné nedostatky narazíte mnohokrát, ale v poslední epizodě jsou bugy tak kritické, že znemožňují dohrát hru. Pokud uložíte hru ve špatný moment, pravděpodobně narazíte na průšvih, který jinak než nahráním starší pozice nevyřešíte. Tohle autoři opravdu nezvládli.

Já bych to ve finále zase tak zle neviděl. I když hra hodně ztratila, udržuje si kvalitu a sázka na kratší délku a přehlednost lokací výrazně napomáhá spádu hry. Obtížnost je zhruba na úrovni TR4, tedy zpočátku pohoda, která vystoupá až do těžké krize.

Hodnocení – 75%
Délka – cca 6h 30min


 

Návod

– Podobně jako v TR2 tajné oblasti neobsahují munici, či lékárny, ale vždy trojici zlatých růží. Za jejich sbírání se v menu hry odemykají bonusové materiály – obrázky a texty.

 

Mise 1 – Řím

Kapitola 1 – Ulice Říma

První epizoda vyprávěna známým komorníkem Lary, dědkem Winstonem posílá Laru za dobrodružstvím které ještě předcházelo TR1. Na scénu se vrátí Larson s Pierrem, přičemž Larson se objeví na mnoha místech v epizodě, kde ho bude třeba porazit a zahnat (podobně jako se objevoval Pierre v Řecké epizodě TR1).
První úroveň umožňuje projít skladištěm, v němž probíhá Larou komentovaný výcvik. Je dobré ho absolvovat i díky předmětům, které tu lze najít. Úroveň jinak není složitá a kupodivu ani moc spletitá. Nepřátel je jen pár, přičemž se z TR2 vrací dobrmani a dojde i na ekvivalenty nezničitelných minipotvor znamých z TR4 – tentokrát jde o hejna netopýrů a krysy. Už v této úrovni lze získat revolver.

Tajná místa – 3 (3/36)

Secrety
1) V oblasti, kde se učíte chodit po laně seskočte dolů a projděte do skladu. Odtlačte polici v rohu, čímž se dostanete do dalšího skladu, kde je v polici růže.
2) Až zazvoníte na zvon, seskočte do uličky nalevo. V této ulici je malý dvorek, na němž se otevřela branka – uvnitř je dobrman, ale v polici také růže.
3) Až otočíte obě holubice, skočte do domu, kde jste otevírali vstup do chrámu (vlevo v rohu). Odsunula se tu stěna s růží.

Timex-TMX
– Lara má krom známého dalekohledu a světlic i zbrusu nový druh výbavy, který plní stejnou funkci jako vyvolání statistik přes menu. Jedná se o ruční přístroj se zobrazením délky trvání hry, uražené vzdálenosti, počtu secretů a dalších údajů. Od statistik se neliší vůbec a akorát to zahlcuje inventář.


 

Kapitola 2 – Trajánův trh

Další blok ulic a tentokrát více chrámu a svatyň. Nepřátel je v této úrovni opět velmi málo, ale jsou unikátní a silní, takže boje jsou dost náročné. Naštěstí se tu nachází bročka, která při boji s nimi vydatně pomůže.

Tajná místa – 3 (6/36)

Secrety
1) Po aktivaci soukolí a otevření svatyně se sochou se na ulici před ní otevřela díra v podlaze. Dole je sklad s municí a hlavně růží.
2) V místnosti, kde umístíte ventil abyste vypnuli ventilátor, vyskočte na kovovou konstrukci u stropu a z ní na přístroj, kde je růže.
3) Až se po poražení strážce dostanete znovu na ulici, obejděte celou budovu -. otevřela se branka na zadní dvorek s růží.

Římská socha
– Socha válečníka s mečem nebo kladivem. Právě těmto zbraněmi je schopen útočit, ale i na dálku je nebezpečný neboť dokáže vystřelovat energetické projektily. Vydrží opravdu hodně.

Hadi z chrličů
– Velmi drsný tříhlavy protivník. Hydry jsou velice odolné a střílejí ohnivé projektily schopné vás podpálit. Jde o vcelku mocného strážce krypty, kterého lze nejsnáte zničit speciální (modrou) municí brokovnice – velký rozptyl zasáhne všechny tři hlavy naráz.


 

Kapitola 3 – Koloseum

Komplikované podzemí plné pastí a také odolných nepřátel. Těch ale ani tentokrát není mnoho. Z TR1 se na scénu vrací lvi a lze tu najít obligátní uzi. 

Tajná místa – 3 (9/36)

Secrety
1) Hned v počáteční chodbě je po pravici blok s kruhem, který jde odtlačit. Za ním je místnost s růží.
2) Až propadnete podlahou a zlikvidujete Pierra, se vydejte zpátky do místa, kde jste propadli. Přeskočte díru a v místnosti za mříží najdete růži.
3) V samém závěru spadnete ke Kameni mudrů. Než ho seberete, přeskákejte propast a na jejím konci ve škvíře najdete růži.

Gladiátor
– Dávný bojovník s mečem a štítem. Nevydrží moc (stačí dvě rány z bročky), jenomže je docela rychlý. Držte si před ním odstup.


 

Mise 2 – Rusko

Kapitola 4 – Základna

Přituhuje a to nejen pověstnou Ruskou zimou, ale především vojenským prostředím a vyšším počtem nepřátel. V této úrovni lze získat Desert Eagle, která se objevila v TR3. Nově lze na ni připevnit laser.

Tajná místa – 3 (12/36)

Secrety
1) Po získání karty otevřte levá vrata skladiště. Za nimi je schodba končící závalem, ale mříž šachty jde zničit a uvnitř je růže.
2) Jakmile poprvé vyjdete ven na dvůr, vylezte na zavěšenou bednu a skočte na hromadu beden v rohu. Na vršku je růže.
3) Ve sprchách v rohu je mřížka kanalizace, kterou jde otevřít. Proplavte jí až do kanálu s růží.

Ruský voják
– Snad jste si nemysleli, že v TR5 řadoví lidští nepřátele nebudou? Ruských vojáků je několik druhů. Základní jsou vyzbrojeni jen pistolemi a jsou vcelku slabí.
– Na ponorce se vyskytují chlápci s dvojicí pistolí nebo s uzinami.


 

Kapitola 5 – Ponorka

Lara se sice dostala na ponorku, ale skončila v zajetí, takže jste přišli o všechny zbraně. Nejen, že každou epizodu začínáte s počáteční výbavou, ale ještě ztratíte zbraně i v průběhu této epizody. Úroveň je naštěstí celkem přehledná.

Tajná místa – 3 (15/36)

Secrety
1) Až opustíte „celu“ a budete prolézat ventilačkou, v jedné vertikální šachtě opatrně seskákejte na nižší patro. Je tu slepá šachta s růží na konci.
2) Ve skladišti páčidlem vypačte naprasklou bednu – je v ní růže.
3) Vyhledejte v ponorce malou místnost s policemi a poklopem u stropu. Poklop otevřte a vlezte do šachty. Je v ní růže.


 

Kapitola 6 – Hlubinné potápění

Velmi krátká úroveň v hlubinách moře. Něco podobného jste už zažili v TR2, ale tentokrát se hledá vrak staré ponorky s kopím osudu.

Tajná místa – 1 (16/36)

Secrety
1) Na prvním rozcestí se vydejte doprava. Narazíte na miniponorku a dole u dna je v rohu otvor s růží.

Miniponorka
– Ostatní hledači kopí s ponorkách. Mohou být velmi nebezpeční neboť střílejí explozivní torpéda. Je třeba se jim umět vyhnout a kličkovat před torpédy.


 

Kapitola 7 – Potápějící se ponorka

Zpátky na ponorce, která se však po explozo Kopí začíná potápět. Rizikové prostředí plné ohňů a vody pod proudem.

Tajná místa – 2 (18/36)

Secrety
1) Až vypnete proud, běžte do kuchyně – na zemi je růže.
2) V chodbě, kterou přehrazují kabely získáte od mrtvého vojáka klíč. S ním prolezte do šachty, kde jste vypínali proud a odemkněte dveře. V další místnosti v polici najdete růži.


 

Mise 3 – Irsko

Kapitola 8 – Šibeniční strom

Lara zamlada a příběh faráře. Tato epizoda je unikátní tím, že v ní nejsou žádní zabitelní nepřátelé a ani zbraně, neboť Lara je mladá a násilí by asi nebylo nejvhodnější. To ale neznamená, že nemůže narazit na entity snažící se ji zabít a stejně tak lze očekávat více prostoru pro akrobacii, která je už v první úrovni četná.

Tajná místa – 3 (21/36)

Secrety
1) V počáteční oblasti budete skákat přes jámu. Až skočíte na šikminu a zychytíte se okraje, spadněte o něco níž a skočte do jeskyně dole ve skále. Uvnitř je růže.
2) U šibeničního stromu vylezte na stříšku kostela a z ní skočte na sloup. Je na něm růže.
3) V podzemním bludišti projděte chodbou k bodcům a opatrně projděte za ně, kde je škvíra s růží.

Malý démon
– Malinká bestie, která dokáže zblízka útočit nebo na dálku házet kameny. Někdy se objevují ve skupinách.


 

Kapitola 9 – Labyrint

O poznání menší avšak velmi spletitá úroveň ve zničeném kostele a okolí.

Tajná místa – 3 (24/36)

Secrety
1) Až spálíte kostní prach a otevře mříž, vylezte hned za ní do výklenku u stropu – je tu páčka, která otevře mříž v kapli s kostrou. Uvnitř je blok, který lze odtlačit a za ním najdete růži.
2) Až poprvé přijdete k mechanismu labyrintu (s lávou) skočte do levé strany na římsu odkud přeručkujte a dostaňte se až na můstek vlevo. V chodbičce je růže. Cesta zpátky je stejná.
3) Až narazíte na první masu světla (po získání knihy) budete stoupat šachtou vzhrůru. Zhruba v polovině je ve zdi škvírta, kam se dá dostat po stropě. Uvnitř přeručkujte okolá jámy až k růži.

Labyrintové monstrum
– Bestie podobný vlkodlakovi. Je rychlá a agresivní. Jelikož se Lara nemá čím bránit, je jediné řešení útěk, což je vzhledem ke komplikovanosti labyrintu náročné.


 

Kapitola 10 – Starý mlýn

Vcelku dlouhý a rozsáhlý level se složitými akrobatickými překážkami i nebezpečnými monstry.

Tajná místa – 3 (27/36)

Secrety
1) V areálu, kde jsou malí démoni skočte na útes odkud vrhají kameny a prolete škvírou do jeskyně. Uvnitř je růže.
2) V oblasti u mlýny je vlevo jeskyně. Jsou v ní plameny, které můžete buď proběhnout nebo nejprve zastavit mlýn a pak projít. Za nimi je růže.
3) Až zastavíte mlýn, proplavte tunelem okolo budovy (proud už tu nebude). Je tu malá odbočka, kde je růže.

Mořská čarodějnice
– Nebezpečná bestie vyskytující se ve vodách okolo mlýna. Nejde klasickým způsobem zabít a je třeba ji pomocí mince nalákat do klece a tu vytáhnout. Na břehu se o ní už postarají malí démoni.


 

Mise 4 – New York

Kapitola 11 – 13. patro

Poslední dobrodružství, při kterém Lara spolupracuje s hackerem Zipem je pěkně drsné. Von Croy si svůj artefakt Iris pečlivě střeží a Lara se pokouší o jeho krádež. Bezpečnostní systémy Croyova mrakodrapu jsou vražedné a tak přichází na řadu stealth postup a odstraňování nepřátel i za pomoci předmětů z inventáře (přesněji chloroformu). Celá epizoda je unikátní v mnoha směrech, včetně toho, že Lara nemá své legendární pistole, tudíž šetření municí je životně důležité.

Tajná místa – 3 (30/36)

Secrety
1) Zničte mřížku ve ventilační šachtě nad prvním skladištěm (tam, kde seženete kladivo). Prolezte ventilačkou do laborky s růží.
2) V šachtě s vybuchující týčí je mezipatro s růží. Stačí se skočit.
3) Namísto pomoci vědce pro otevření sálu s Iris jej zastřelte. Tím se kousek zpátky otevře průchod s mnoha strážci a laserovou pastí vedle které je růže. Sice si zabitím vědce zkomplikujete situaci, ale jinak secret nezískáte.

Samopal HK
– Velmi silný automat s tlumičem, který vcelku blízce odpovídá MP5 z TR3. Oproti němu však má napevno umístěný laser a lze využívat různé palebné módy (munice pro ně je stejná).
– Sniperka, (zavřené) zásobníky jsou pro střelbu po jedné kulce. Je to ideální, když potřebujete šetřit munici anebo střílíte na nic netušící cíl.
– Dávka, (poloviční) zásobníky jsou pro střelbu dávkou, což je ideální v případě přímého boje, ale jen, když máte dostatek munice.
– Automatika, (otevřené) zásobníky jsou na plně automatickou střelbu. Taková palba extrémně rychle vymrhá munici a hodí se jen na velmi silné protivníky

Hledí
– Hledí je taková stylovější variace na dalekohled. Oproti dalekohledu je pohled přes něj užší, ale zase lze zapnout infračervené vidění, což pomůže při odhalení laserových pastí.

VCI Voják
– Bezpečnostní stráže Von Croy Industries. Mají jen pistole, ale způsobují závažné škody. Moment překvapení je proto při boji s nimi důležitý.
– Druhá verze vojáka nosí masivní zbroj a energetickou zbraň s níž způsobuje velmi brutální škody. Před těmito vojáky je třeba se mít na pozoru.
– Třetí verze je podobně silná jako ta první, ale mají přilby, takže útok na hlavu moc nepomůže.


 

Kaptola 12 – Útěk s Iris

Další drsná stealth fáze ve vyšších patrech mrakodrapu, tentokrát však po většinu kapitoly nemáte ani váš samopal HK.

Tajná místa – 3 (33/36)

Secrety
1) Ve výtahové šachtě se chyťte řetězu a slezte až dolů. Odtud přeskočte do díry v rohu, kde je růže.
2) Na chodbě s akváriem vyprovokujte strážce a nechte ho trefit sklo. V akváriu pak najdete růži.
3) V patře sálu, kde po vás střílí odstřelovač je na stěně hasící přístroj. Nechte snipera ať ho trefí a exploze odhalí šachtu s růží.


 

Kapitola 13 – Rudý poplach!

Velmi drsná a extrémně náročná úroveň. Spousta nepřátel, smrtící pasti a náročné úkony. Bohužel, úroveň je pověstná svojí zabugovaností. Nevhodné uložení může narušit hru tak, že ji nebude možné ani dokončit. Za všechny příklady stojí bossfight který je založený na napuštění vody do místnosti, ovšem pokud v blízkosti krizové situace uložíte hru, vodu už nepůjde napustit.

Tajná místa – 3 (36/36)

Secrety
1) Hned na počátku se s vámi utrhne část schodiště. Sešplhejte po něm níž a vlezte do šachty, kde je růže.
2) Zvládněte obě střelnice. Poté se na konci chodby otevřou muniční sklady, přičemž v tom vlevo je růže.
3) V zaplynované místnosti s první páčkou je v rohu škvíra s růží.

Kotva
– Unikátní zbraň, která neslouží k zabíjení, nýbrž ke střílení lan, po kterých lze následně šplhat. Jen na vybraná místa na stropech lze vystřelit lano, které pak poslouží pro dosažení dalších míst.

Boss 1 – Androidi

– Závěrečný boss TR5 se od předchozích bossů výrazně liší tím, že se vyskytuje ve dvou nezávislých variantách a není umístěn na závěr hry. Oba androidi jsou velice silní a nelze je klasickým způsobem zastřelit, takže vždy musíte využít okolní prostředí a přijít na způsob jejich likvidace. Oni sami používají pistoli, která je vcelku silná.
– Prvního androida najdete v malé místnosti, kde je na bedně i munice HK. Právě z této bedny se vyplatí bojovat. Nejprve odstřelte červený ventil u zdi, načež do místnosti nateče voda. Nyní stačí androida střílet samopalem (vydrží desítky střel), dokud se mu dostatečně neodkryje kovová kostra, která díky proudící elektřině zkratuje vodu a to androida sejme. Jen pozor, abyste se pak vodou pod proudem sami nezlikvidovali.
– Druhého androida potkáte při útěku před vrtulníkem a jeho likvidace je složitější. Je třeba androida nalákat do uzamykatelné místnosti s oknem (páčka na uzamčení je pod mřížkou před místnosti) a následně přes plynové místnosti vpustit plyn, abyste androida otrávili. Je to docela komplexní proces, který se ale dá s trochou štěstí zvládnout.
– Bohužel, u obou androidů hrozí bug v případě nahrání uložené pozice. Boj s prvním androidem uložte nejdéle u šachty ve vestibulu (přes skluzem po šikmině). Druhého androida si uložte ještě před prvním útokem vrtulníku.


 

Zajímavosti

Lara popáté
– Páté vydání Lary se vlastně vůbec nezměnilo. Je nachlup stejná jako v TR4. Vzhledově, charakterově, prostě vším. Ovšem stejně je Chronicles unikátní a to tím, že všechny příběhy jsou vlastně vyprávěny restrospektivně, takže se jedná o čtveřici střípků, které doplňují její život o další dobrodružství. Zatím platilo, že co díl Tomb Raideru, to jedno velké Lařino dobrodružství ale nyní je vyprávěna i série menších příběhů, které více zdůrazňují Lařin význam hledačky pokladů, neboť se ukazuje, že toho za život stihla mnohem víc.
– TR5 nejspíše nemá žádnou vlastní živou Laru (modelku) nebo se mi ji alespoň nepovedlo najít. Může to být pozadím vývoje, který byl výrazně urychlen, ale spíše je to proto, že v době vydání hry se pracovalo na prvním filmu Tomb Raider, který vyšel zhruba po půl roce od vydání hry, takže za modelku se dá považovat Angelina Jolie.

Lara ve filmu I.
– V červnu 2001 se Lara Croft objevila i na filmovém plátně. Byla ztvárněná tehdy ještě vcelku normální Angelinou Jolie. Ve filmu se objevila celá řádka známých herců, což docela přispívalo popularitě. Roli záporáka Powella si střihl Iain Glen, který má s rolemi zloduchů bohaté zkušenosti. Lařina rivala, hledače pokladů Alexe, si zase střihl budoucí Bond Daniel Craig. Lařin komorník oproti hrám výrazně omládl a zahrál si jej komediální herec Chris Barrie. Za zmínku stojí i Lařin technik Bryce, kterého hrál Noah Taylor.
Film byl výpravný, správně dobrodružný a hrobek i artefaktů v něm bylo dostatek. Nechyběl ani humor, jež často vycházel z Lařiny naprosté suverenity. V podstatě měl film našlápnuto dobře, ale dopustil se jedné dosti zásadní chyby – z Lary se stal bezohledný stroj na smrt bez vztahu k čemukoli a to nebylo úplně dobře. Dosavadní hry na emoce nikdy nedaly a tvůrci filmu patrně dospěli k názoru, že když bude Lara chladná jako ocel, bude to fajn, jenomže… Film herní sérii skutečně zohledňuje a to i svým pojetím, kdy Lara často trénuje na svém zámečku, předvádí extrémní akrobatické kousky, neobyčejnou odolnost mrazu i schopnost přežít to, co by jiné dávno usmrtilo. Těžko lze něco takového filmové Laře vyčítat, protože hry prostě jsou takové. Obyčejný divák to možná nepochopí a označí za nevěrohodný blábol, ale fanoušek her filmové Laře tyto extrémy odpustí, či jimi bude dokonce potěšen. Jenže film musí klást už jen ze své podstaty mnohem větší důraz i na charakter a ten Lařin je strašně prázdný.
V žádném případě ale nemohu film označit za průšvih, který by herní TR sérii dehonestoval, ba naopak. Dokonce je ve filmu řada prvků, které si potom vypůjčili tvůrci her pro další díly, takže i pro herní sérii byl film velkým přínosem. Už od TR7 bude možné pozorovat, co všechno herní série díky filmu získala.


 

Obleky

Klasický

– Opět typický oblek, kterého jste si v TR4 užili až až. Vlastně se vůbec nezměnil a Lara v něm vypadá pořád stejně. Tentokrát ho ale nosí jen během první epizody v Římě. Pak už konečně uvidíme Laru v novém ohozu.

Kamufláž

– Infiltrace Ruské ponorky, to není jen tak. A tak Lara tasí sněžný camo oblek s teplou čepičkou.

Potápečský

– Kompletní potápěčský oblek pro potápění ve velkých hloubkách. Lara si s ním užije jen na jednu úroveň Ruské epizody.

Dětský

– Známý oblek, nebo přesněji vizáž mladé Lary, tak jak byla k vidění už v TR4. Nezměnilo se vůbec nic. 

Catsuit

– Catsuit Lara nosila už v TR3 (jistě pamatujete na spletitou Londýnskou epizodu). V TR5 je Catsuit trochu jiný, je tmavší a Lara k němu nosí hi-tech brýle.