Tomb Raider 4: The Last Revelation

Titulní skladba

Počínaje tímto dílem (a konče závěrem první TR série), je Tomb Raider známý spíše jen mezi spokojenými hráči. Je to vcelku logické, neboť první díly jsou zvučné díky tomu, že byly první a v podstatě nejvýznamější. Zároveň jsou první díly filtrem, neboť fanoušci vytrvají, ale ti, kterým TR1-TR3 nijak zvláště nesedli se jen sotva budou zajímat o další díl, zvláště když jsou základní herní principy i herní engine opět a stále stejné. Přesto ale došlo k celé várce výrazných změn. Od TR3 učinila série velký krok a dá se říci, že Tomb Raider teprve nyní začíná předvádět svůj potenciál.

Byli jsme zvyklí, že Lara je neohrožená dobrodružka, která v každém příběhu procestuje několik koutů světa. Last Revelation na to jde jinak. Je vůbec prvním dílem série, který jde do hloubky a zaměřuje svůj příběh i na minulost Lary. Konečně se o ní dozvíme víc a dokonce uvidíme Laru v dětském věku. Po úvodní epizodě se ale hra přesune do Egypta a tam zůstane až do konce hry. Jedná se o dost odvážný tah tvůrců, jelikož pestrost prostředí je ta tam a to i když z Egypta navštívíme celou řadu legendárních míst, kterými procházela historie. Situaci nezachrání ani fakt, že počet úrovní narostl na obludné číslo – 35! Je ale třeba ihned dodat, že velikost úrovní se zmenšila a někdy dost výrazně. V průměrů jsou levely zhruba o třetinu až polovinu menší než v předchozím díle. I tak je ale Last Revelation zatraceně dlouhým dílem, který se svou délkou téměř vyrovná TR3.

Velkou změnu prodělalo samotné překonávání levelů. Ty se totiž skládají do jakýchsi hubů, přičemž mezi levely daného hubu lze přecházet. Vinou toho hrozí časté návraty do již známých míst a též prudce vzrůstá náročnost explorativní stránky hry, neboť prostor po kterém se můžete pohybovat je obrovský a tak stačí něco v jednom levelu přehlédnout, domnívat se, že jste ho prošmejdili důkladně, a průšvih je tady.
I boj doznal drobných změn. Mnoho zbraní můžete živit různými druhy munice, takže už nestačí jen zvažovat, kterou zbraň použít, ale i to, kterou munici do ní nacpat. Rovněž adventurní stránka hry se změnila, neboť předměty v inventáři lze vzájemně kombinovat a logické hádanky jsou četnější (a někdy skutečně zdařilé).
Opět se nám Lařiny pohyby značně rozšířily, tentokrát o možnost provézt efektní, leč nevýznamnou stojku při vytažení z římsy, o možnost přeručkovat přes rohy a též o velice důležitý šplh po laně a po tyči. Obzvláště lano je náročný manévr, který je třeba dobře natrénovat.

Zatímco předešlé díly plynule stupňovaly obtížnost až na úroveň vhodnou pro hardcore hráče, TR4 se snaží zvolnit tempo. Začíná se zlehka, podobně jako v TR1, nepřátelé jsou slabí, munice i lékáren je fůra, jenže obtížnost postupně vygraduje až na úroveň TR3. Je zcela na individuálním posouzení, zda je to dobře, či nikoli. Já osobně považuji větší škálu obtížnosti a vcelku pohodový rozjezd za klad.

Hodnocení – 75%
Délka – cca 16h


 

Návod

– Toto je první TR, který neobsahuje prohlídku Lařina sídla. Herní výcvik probíhá přímo v úvodních úrovních.
– Úkolové předměty se kombinují a používají přes inventář. Stejně tak v inventáři lze měnit typ munice do zbraní.

 

Mise 1 – Kambodža (1984)

Kapitola 1 – Angkor Vat

Lara zamlada a její učitel, archeolog Von Croy. Návštěva legendárního Kambodžského chrámu je především výcvikem pohybu a průzkumu. Ale taky jde o vůbec první možnost v celé sérii vidět malou Laru.
V úrovni se nachází osm lebek (secretů). Počet jejich nalezení určuje cestu, kterou budete muset pokračovat. Pokud vám nějaká lebka chybí, půjdete kratší a jednodušší cestou. Pokud máte všechny, čeká vás cesta náročnější.

Tajná místa – 8 (8/70)

Secrety
1) Hned v úvodní místnosti je na zemi lebka.
2) V první místnosti s vodou, je právě dole ve vodě lebka.
3) Ve větším sále, kde se cvičí skoky je dole na zemi u vodního kanálu lebka.
4) V místnosti s velkou vodní nádrží je pod vodou lebka.
5) Venku na dvoře s divočáky je v koutě lebka.
6) V místnosti s bodci je za sloupem lebka.
7) Až budete lézt úzkou dírou, zahněte doleva – na konci chodbičky je lebka.
8) Na posledním nádvoří v rohu za zábradlím je poslední lebka.

Prase
– Chrochtavá potvora je pro neozbrojenou Laru nebezpečím, které lze řešit jedině útěkem. Naštěstí je prase vcelku slabé a moc poškození vám neudělí.


 

Kapitola 2 – Závod pro Iris

Naučené pohyby v praxi, aneb závod s Croyem na čas. Pokud se Croy dostane před vás, je schopen řadu cest zablokovat nebo ztížít. Nicméně nachází se tu celá řádka zkratek, takže předhonit Croye zase tak těžké není.

Tajná místa – 0


 

Mise 2 – Údolí Králů (současnost)

Kapitola 3 – Hrobka Setha

Lara už jako dospělá a její další velké dobrodružství začíná v podzemí. Už od počátku máte slušnou výbavu, včetně lékáren, světlic a dalekohledu.

Tajná místa – 5 (13/70)

Secrety
1) V úvodní jeskyni je kousek před vstupem do hrobky výklenek a v něm malá lékárna.
2) Než nasypete do jámy písek, prohlédněte její dno – ve výklenku je munice bročky.
3) V místnosti s visícím lanem využijte právě toto lano k doskočení do otvoru vzadu. Uvnitř je valící se ozubený válec který překonejte (cestou najdete malou lékárnu a světlice), a pokračujte dlouhou chodbou vpřed. Narazíte na psy a na konci chodby seskočte níž, kde jsou Uzi!
4) Vlevo od obří sochy je žebřík a na jeho vršku páčka. Ta otevře schránku pod žebříkem, kde je munice bročky a speciální munice bročky.
5) Z oblasti nad žebříkem (viz předchozí secret) přeskákejte po plošinkách okolo obří hlavy. Na druhém konci je římsa s velkou lékárnou a municí bročky.

Brokovnice
– Bročka se sice od minulých dílů v zásadě neliší, ovšem jinak je to s její municí.
– Základní (červené) broky jsou klasické (viz minulé díly)
– Rozšířené (modré) broky mají při výstřelu mnohem větší rozptyl.

Dalekohled
– Nový druh výbavy, který logicky slouží k průzkumu vzdálených míst. To se může hodit, obzvláště, když propátráváte okolí a hledáte vhodnou cestu.
– Dalekohled lze také využít na osvětlení zacíleného místa. Ideální v momentě, kdy světlo světlice tak daleko nedosáhne.

Štír
– Malý červený štír. Lehne po pár střelách a jeho kousance jsou slabé.
– Existuje i černá verze, která je jedovatá. Raději si jich všimněte včas. Černý štít se poprvé představí v kapitole 7 (Chrám Karnaku)

Šakal
– Další psí nepřítel. Psi se objevují už od TR2 a tento se ničím zvláštním neliší, přestože je znát, že jde o nepřirozenou nestvůru. Lehne po jediném zásahu z bročky.


 

Kapitola 4 – Pohřební komory

Lara ztratila svého průvodce a odteď je to jen na ní. Pohřební komory jsou plné pastí i psů.

Tajná místa – 5 (18/70)

Secrety
1) Na samém počátku, kdy teprve sjíždíte po šikmině si všimněte otvoru nad vámi a vyskočte tam. Je tu malá místnost s velkou lékárnou.
2) V místnosti, kde seberete první hvězdu (Ruka Orionu) se vydejte chodbou vlevo. Je tu munice bročky.
3) Až přijdete do hrobky Anubise, neberte z jeho těla Ankh a projděte nejprve do další místnosti. V rozích jsou prohlubně a z jedné vede chodbička k malé lékárně a munice bročky.
4) V jeskyni vyhledejte plošinu vedoucí vzhůru. Vpravo od ní (těsně u skály) je plošinka vedoucí naopak dolů a je zde velká lékárna.
5) Ve velkém sále s mnoha bodci vyskočte do výlenku nalevo od vchodu – uvnitř je munice bročky.

Mumie
– Nebezpečná potvora, která se nedá běžnými zbraněmi zabít. Sice ji lze silnými výstřely srazit k zemi, ale stejně se zase zvedne. Jediné, co mumii spolehlivě zničí jsou explozivní zbraně. Jinak je třeba se jim vyhýbat.


 

Kapitola 5 – Údolí Králů

Konečně na čerstvém vzduchu. Konečně první lidští nepřátelé a také první ovladatelné vozidlo – džíp.

Tajná místa – 3 (21/70)

Secrety
1) Vlevo od hrobky z níž jste vylezli je římsa. Vyskákejte nahoru na vršek hrobky, kde je malá lékárna, 2x munice bročky a munice uzi.
2) Vpravo od hrobky z níž jste vylezli je tmavý kout – uvnitř je výklenek s brokovnicí a 2x municí bročky.
3) Až budete projíždět místem, kde je třeba přeskočit propast, vystupte a slezte po okraji jámy. Je tu škvíra do jeskyně s malou lékárnou s speciální municí granátometu.

Pouštní válečník
– Nebezpeční beduíni, na které bude Lara narážet velmi často. Vystupují ve dvou variantách. První varianta je bílá a tito chlápci používají šavle anebo uzi. Není zase tak těžké je vyřídit.
– Červená varianta je nebezpečnější, neboť krom šavle a uzi, nosí vějířovitou čepel, kterou dokáže blokovat kulky. Poprvé se objeví v kapitole 7 – Chrám Karnaku.


 

Kapitola 6 – KV5

Pronásledování pokračuje. Praktický celá úroveň se odehrává v džípu, takže jízdy si užijete až až.

Tajná místa – 4 (25/70)

Secrety
1) V oblasti, kde je první lešení se na skále u kamené brany nachází škvíra s velkou lékárnou.
2) V místě s velkým lešením vylezte na to vpravo a projděte až na jeho konec, kde skočte pod lešení. Na konci cesty je malá lékárna a velká lékárna.
3) V šikmé chodbě kterou se valí ozubené válce je na samém vrcholku díra ve stropě. Skočte tam a vylezte do výklenku s municí granátometu.
4) Až budete projíždět oblasti s hlubokými propastmi, zastavte a slezte do té větší. Dole je škvíra se speciální municí bročky a municí kuše.


 

Mise 3 – Karnak

Kapitola 7 – Chrám Karnaku

Po zradě Ahmeda a žhavém opuštění Údolí Králů, se Lara přesouvá nejprve na poradu s kámošem Jeanem a poté do Karnaku. Chrámový komplex začíná zlehka, ale bude hůř.
Karnak je prvním levelem, který v budoucnu navštívíte ještě jednou.

Tajná místa – 4 (29/70)

Secrety
1) Na prvním nádvoří se vydejte do levého křídla a prolezte škvírou do podzemí. Najdete komnatu s několika štíry a hlavně vázami, v nichž je velká lékárna, světlice, munice bročky, speciální munice bročky a ještě munice uzi.
2) V hlavní části chrámu je hluboká nádrž s vodou. Proplavte skrze ní, otevřte kamenná vrata a v následující polorozpadlé chodbě  vyhledejte místnost nad hladinou – je v ní munice uzi a munice kuše.
3) Ve stejné zatopené chodbě (viz výše) je naproti mříži škvíra do maliké místnosti s velkou lékárnou, speciální municí bročky, municí uzi a jedovatou municí kuše.
4) V pravém křídle jsou dva prázdné bazény. Nad tím vlevo je mezi sloupy škvíra a v ní světlice a 2x munice uzi.


 

Kapitola 8 – Velká sloupová síň

Nepříliš velká úroveň s mohutnou, ale dosti poničenou sloupovou halou. Opět se jedná o úroveň kam se později vrátíte, přičemž druhá návštěva bude mnohem delší.

Tajná místa – 0


 

Kapitola 9 – Posvátné jezírko

Dominantou úrovně je velký bazének se stavbou uprostřed. V této úrovni se na scénu vrací krokodýli a netopýří známí z předešlých dílů.

Tajná místa – 1 (30/70)

Secrety
1) Až umístíte sochu a zelektrizujete obelisky, projděte levými dveřmi. Uvnitř slezte do bazénu a proplavte tunelem na jehož konci otevřte vrata – za nimi je místnost s velkou lékárnou, speciální municí bročky a explozivní municí kuše.


 

Kapitola 10 – Hrobka Semerkheta

Velmi dlouhá a komplikovaná úroveň, která představuje geniální logickou hádanku – tradiční Egyptskou hru Senet. Její vyhrání / prohrání výrazně ovlivní zbytek úrovně, nicméně pro nalezení všech secretů je třeba hru prohrát.

Tajná místa – 7 (37/70)

Secrety
1) Až spadnete do sálu se Senetem, skočte k žebříku po levé straně a vylezte po něm – nahoře je malá lékárna a speciální munice bročky.
2) Až se v sále s ohni dostanete na horní plošinu, chyťte se římsy a přeručkujte okolo plošiny, přes žebříky a dále do výklenku v rohu – tam je velká lékárna a speciální munice bročky.
3) Prohrajte Senet, načež se pod hrací deskou otevře průchod do podzemí. Dole je šikmina a během jízdy po ní skočte do průchodu v rohu. Uvnitř je tyč a pod ní místnost s malou lékárnou, speciální municí bročky a municí uzi.
4) Ve velkém sále kam se vkládají destičky skočte nad jednu z bran (tu kterou otevřete jako první). Červená stěna nad ní jde rozevřít a uvnitř najdete malou lékárnu a explozivní munici kuše.
5) Ve velkém sále s třemi provazy přeskákejte po provazech na opačnou stranu (mezi sloupy). V chodbě za sloupy najdete munici granátometu, munici uzi a munici revolveru.
6) Tohle je drsné. Až v sále s tyčí uprostřed (vedle sálu s třemi provazy) vylezete na vrchol, skočte na páčku na zdi a aktivujte ji. Nyní opět vylezte nahoru a všimněte si, že páčka snížila plošinku k bloku s dírou. Z díry vytáhněte pochodeň a slezte zase dolů, kde ve vedlejším sále (s provazy) pochodeň zapalte a s ní zažehněte dva svícny ve spojující chodbě. Tak se v chodbě otevře tunel do podzemí. Zde překonejte čepelovou past a najdete hrobku s velkou lékárnou, světlicemi, speciální municí bročky a světelnou municí granátometu. V hrobce se též objeví hlouček skarabů, takže sbírat věci musíte rychle.
7) Až v poslední místnosti páčkou shodíte zlatou klec, vytáhněte se do místnosti nad ní. Je tady velká lékárna, explozivní munice kuše a dokonce Uzi, které však už můžete dávno mít.


 

Kapitola 11 – Strážce Semerkheta

Další část podzemí chrámu nabízí vcelku nebezpečný boj se Strážcem. Zvláštní je, že už ve třetině hry můžete mít více než polovinu všech secretů.

Tajná místa – 3 (40/70)

Secrety
1) Až spadnete do dlouhé chodby se zavřenými dveřmi, všimněte si stropu po kterém lze přeručkovat až ke škvíře ve zdi. Uvnitř je místnost s ohnivými dírami odkud můžete vytáhnout speciální munici bročky, munici uzi a velkou lékárnu. Jedna díra však akorát přiláká spousty skarabů. V místnosti jsou na nádobách také munice bročky a munice kuše.
2) Jakmile se objeví Strážce, projděte na konec chodby z níž přišel. Tady z díry vytáhněte pochodeň a utíkejte zase zpátky, kde ji zapalte. S hořící pochodní se vraťte do místa, odkud jste ji vzali a zapalte dvě nádoby na stěnách – to otevře průchod do místnosti s mnoha pasti ale též velkou lékárnou, municí bročky a municí kuše.
3) Ve velkém sále s deskami se symbolem oka nechte Strážce, aby zničil všechny. Pak projděte nově otevřenou chodbou vpravo, abyste se dostali do patra. V jednom místě patra je díra do stropu, kam vyskočte. Uvnitř jsou na podstavcích malá lékárna, velká lékárna a munice bročky. Můžete však vzít jen jednu věc, neboť ostatní podstavce začnou hořet. 

Strážce Semerkheta
– Velký býku podobný tvor. Je nezničitelný ale velice nebezpečný, neboť vás dokáže nabrat na rohy a přirazit ke zdi. Naneštěstí je právě tento útok vyžadován pro prorážení dveří a ničení desek. Musíte tedy využít moc býka a než vás nabere na rohy, uskočit mu.


 

Kapitola 12 – Pouštní železnice

Uhánějící vlak a spousta červených arabáků. Pro Tomb Raider se jedná o dosud nevídané prostředí.

Tajná místa – 3 (43/70)

Granátomet
– Granátomet už také důěrně znáte, ale stejně jako u bročky ho lze krmit různými druhy munice.
– Základní (červené) granáty jsou klasické explozivní (viz minulé díly).
– Speciální (žluté) granáty způsobují mnohem větěí explozi. Navíc po hlavní explozi dojde k řadě menších výbuchů okolo. Jsou velice vzácné.
– Světelné (modré) granáty po výbuchu oslepí lidské protivníky, kteří na malý moment nejsou schopni se bránit. Ideální na červené araby.

Secrety
1) Až dojdete na konec vlaku, slezte po jeho zadní straně a prolezte průlezem dovnitř. Uvnitř je velká lékárna, munice kuše a munice revolveru.
2) S páčidlem prohlédněte zadní hnědý vagon – jedna bedna je naprasklá a můžete jí vypáčit. Uvnitř najdete granátomet a 2x zábleskovou munici granátometu.
3) Až se s páčidlem vrátíte do prvního vagonu, vypačte s ním naprasklou bednu – je v ní malá lékárna.


 

Mise 4 – Alexandrie

Kapitola 13 – Alexandrie

Skromný level s náměstím a několika domy okolo. Lara se tu sejde s kámošem Jeanem. Opět se jedná o úroveň, kam se později vrátíte.

Tajná místa – 1 (44/70)

Laserový zaměřovač
– Laser Lara najde v pracovně Jeana a lze jej připevnit na kuši nebo revolver. Díky laseru jde následně mířit z FPS pohledu, což je dokonce vyžadováno na řešení některých hádanek.

Secrety
1) Z balkonu Jeanova domu skočte na barák nalevo (jsou tu dva beduíni) a odtud na střechu sousedního domu, kde se zachyťte a přeručkujte až k páčce na zdi domu. Stáhněte ji a v domě se otevře tajná místnost s velkou lékárnou a 2x municí kuše.


 

Kapitola 14 – Pobřežní ruiny

Další vcelku malý level, do kterého se budete mnohokrát vracet a to z různých směrů. Je to taková křižovatka.
Konečně tu seženete kuši a rovnou s ní absolvujete dosti náročnou akci na střelnici.

Tajná místa – 1 (45/70)

Secrety
1) Tento secret se sice nachází v této úrovni, ale přístup do něj vede z kapitoly 18 – Hala Demetria. Až vás v kapitole 18 nachytá Von Croy, běžte ke knihovně kam vešel a všimněte si rýh na podlaze. Natlačte na rýhy stojan s lampou, načež se knihovna otevře. Spadnete do této úrovně, kde je okolo bazénku velká lékárna, jedová munice kuše a rozbité brýle (úkolový předmět). Tento secret navíc nejde minout.

Kuše
– Kuše je poměrně slabá zbraň, která vyžaduje dobré zacházení. Výhodou je, že na ni lze připevnit laser, načež se z kuše stane skvělá zbraň na velkou vzdálenost.
– Základní (šedé) šípy jsou málo účinné. V kombinaci s laserem se vyplatí proti kostlivcům (ustřelování hlav)
– Jedové (zelené) šípy zasaženému nepříteli snižují zdraví až na minimální hodnotu, kdy následně postačí jediný zásah z čehokoli. Ideální vůči červeným beduínům, či jiným odolným nepřátelům.
– Explozivní (hnědé) šípy dokáží to, co granát z granátometu. Mají však větší dostřel ale menší rádius exploze.

Kostlivec
– Nebezpečný protivník, kterého nejde jen tak zabít. Je možné ho zničit tím, že mu díky laseru ustřelíte lebku, načež začne bloumat okolo, ale bezpečnější je využít explozivní šípy.


 

Kapitola 15 – Katakomby

Dlouhý temný level plný velkolepých sálu s mnoha výškovými rozdíly. Od tohoto levelu začíná být patrné, že se komplikovanost prostředí blíží TR3.

Tajná místa – 4 (49/70)

Secrety
1) V jednom z hlavních sálů visí dva provazy. Přeskákejte po nich až do škvíry ve zdi. Uvnitř je velká lékárna , světlice a munice bročky.
2) V místnosti s jedním trojzubcem jsou rozházené kosti. Všechny zničte, načež se otevře místnost v koutě, kde je explozivní munice kuše.
3) Po vstupu do secretu s kostmi (viz výše) se otevřely dveře ve velkém sále pod vámi. Slezte dolů a přeskákejte po plošinách až k nim. Uvnitř je veůká lékárna, munice bročky, speciální munice bročky a explozivní munice kuše.
4) V sále s minulým secretem seskákejte až na nejnižší podlaží, načež se dočasně otevře průchod pod malou mříží vlevo. Utíkejte tam a naskočte na výtah. Nahoře ve váze najdete velkou lékárnu, speciální munici bročky a explozivní munici kuše.


 

Kapitola 16 – Chrám Poseidona

Do čtyř částí rozdělený chrám v němž je třeba za pomocí trojzubců z Katakonb aktivovat vodní průtoky.

Tajná místa – 1 (50/70)

Secrety
1) V části chrámu s prázdným bazénem, skočte právě do tohoto bazénu a v rohu ve škvíře najdete malou lékárnu a munici kuše.


 

Kapitola 17 – Ztracená knihovna

Toto je velmi dlouhá úroveň plná složitých mechanismů a pastí. Společně s Hrobkou Semerkheta a Katakombami jde o nejdelší úrovně TR4.

Tajná místa – 3 (53/70)

Secrety
1) V místnosti se dvěma ozubenými koly prohlédněte to vlevo a po žebříku slezte do šachty pod ním. Nachází se tu malá lékárna, munice uzi a munice revolveu.
2) Za sálem s mechanickým jezdcem je ve zdi mříž a nad ní kladkový mechanismus – zničte ho (jeho závaží) načež se mříž otevře a v ní najdete velkou lékárnu, munici bročky a munici uzi.
3) Až v patře otevřete dveře za kterými je šikmina (do lví tlamy), skočte během sjezdu na žebřík a vylezte na vršek hlavy. Odtud skočte na římsu vpravo, kde je velká lékárna a munice kuše.

Mechanický bojovník
– Odolný mechanický válečník s mečem. Na hrudi má modrý drahokam, což je jeho zranitelné místo. Chce to tedy buď přesně zamířit nebo tasit zbraně s velkou rozptylem.
– Jeden bojovník se vleze na mechanického koně. Jako jezdec je mnohem nebezpečnější, neboť bojovník vás může sekat mečem a kůň útočit kopyty.


 

Kapitola 18 – Hala Demetria

Malá úroveň nabízející pouze jednu velkou halu. Lara se zde opět setká s Von Croyem.

Tajná místa – 0


 

Kapitola 19 – Pharos, chrám Isis

Velký podvodní chrám a hledání kamenných skarabů. Poměrně skromný, leč velkolepý level.

Tajná místa – 0

Kladivoun
– Kladivoun je stejně nebezpečný jako jiné podvodní potvory z minulých dílů.

Harpyje
– Letající bestie s ostrými drápy. Z poloviny člověk, z poloviny pták. Naštěstí není moc silná a narazíte na ni jen párkrát.


 

Kapitola 20 – Kleopatřin palác

Konečně nastal čas složit zbroj Horuse. Palác je průměrně velký a plný pastí, které je třeba překonat s pomocí mechanického pavouka.

Tajná místa – 1 (54/70)

Secrety
1) Až se dostanete do hlavní části chrámu (za první pastí s bodci), zamiřte do levé části. Nalevo od zamčených vrat je jedna dráha pro mechanického skaraba a za ní sarkofág s malou lékárnou, 3x municí bročky, speciální municí bročky a ještě explozivní municí kuše.

Boss 1 – Kleopatřina stráž

– Konečně boss a rovnou v dvojím provedení. Strážci jsou velcí hoší s maskou a holí z níž vystřelují nebezpečné projektily. Každý z nich potřebuje zhruba 7-8 střel z granátometu, což je sice dost, ale přesto je právě granátomet nejlepší volba, alespoň dokud nepadne jeden strážce.
– Protože jsou projektily strážců tak nebezpečné, vyplatí se využít skoky do stran pro uhýbání.


 

Mise 5 – Kairo

Kapitola 21 – Město mrtvých

Situace začíná prudce houstnout. Nejen, že Von Croy je se svým posednutím čím dál nebezpečnější, ale magické síly Seta se začínají plně probouzet a to znamená smrtonosnější protivníky, temnotu ale také Egyptskou armádu, která cílí i na Laru.
Tento level opět spojuje několik dalších levelů. Zmatečnost celé epizody je extrémní, ale zase si v ní zajezdíte motorkou.

Tajná místa – 2 (56/70)

Secrety
1) Až budete postupovat podzemím (krátce po zatažení páky v oblasti s pevnou vodou), narazíte cestou na kamennou desku, kterou lze vypáčit páčidlem – je za ní velká lékárna a munice uzi.
2) Tento secret lze získat až získáte nitro pro motorku. Na konci hlavní ulice je propast, kterou s nitrem přeskočte. Na druhé straně je několik šikmých ploch po kterých přeskákejte až do uličky vzadu, kde je velká lékárna, explozivní munice kuše a speciální munice granátometu.

Revolver
– Revolver je podobně vražednou zbraní jako byla Desert Eagle v TR3. Je téměř stejně silný a stejně rychlý. Navíc na něj lze připevnit laser.

Egyptský voják
– Egyptská armáda reaguje na vzestup Setovy moci nejen útokem proti Croyovým lidem, ale i proti Laře. Vojáci jsou poměrně drsní hoší ale v minulých TR Lara už čelila ozbrojeným jednotkám. Tito vojáci mohou nosit automatické zbraně a dokonce granátomety.


 

Kapitola 22 – Komnaty Tuluna

Další blok ulic, tentokrát okolo chrámu uprostřed.

Tajná místa – 2 (58/70)

Secrety
1) Z vršku chrámu skočte na lano a zhoupněte se po něm na protější střechu. Je zde velká lékárna a speciální munice bročky.
2) Když projdete skrze chrám, uvidíte před sebou na druhé straně ulice průchod v patře. Vytáhněte se tam a prolezte průchodem až do místnosti s vrlkou lékárnou, světlicemi, jedovou municí kuše a municí revolveru.

Velký skarab
– Letající obří skarab je zhruba tak nebezpečná potvora jako byla harpyje. Dokáže létat a zblízka útočit kusadly. Naštěstí ho lze snadno identifikovat díky zvuku.

Minatauří strážce
– Velmi nebezpečný protivník střežící Citadelu. Nejde nijak zlikvidovat a je velice smrtící díky své palici s níž způsobuje tlakové vlny okolo sebe. Je důležité držet se od něj dál.


 

Kapitola 23 – Brána Citadely

Další část města a opět mocné stvoření, tentokrát Krokodýlí bůh. Jeho likvidace bude předmětem i dalších kapitol.

Tajná místa – 1 (59/70)

Secrety
1) Až budete na provaze (budova s rakvemi) skočte do pravého výklenku se zvonem. Je to velice náročný skok, ale když se zadaří, můžete odtud seskočit níž a protáhnout se škvírou za níž je velká lékárna a explozivní munice kuše.

Krokodýlí bůh
– Veliká krokodýlí (no, spíš dračí) hlava vylézající ze země. Podobně jako u Minotaura ho nelze žádným normálním způsobem zničit. Je však velice nebezpečný, neboť plive ohnivé střely.


 

Kapitola 24 – Zákopy

A ještě jedna městská čtvrť, tentokrát se spoustou automatických kulometů, které je třeba opatrně ničit.

Tajná místa – 0


 

Kapitola 25 – Pouliční bazar

Nevelké tržiště a minové pole opodál. Opět jde o úroveň provázanou s ostatními.

Tajná místa – 1 (60/70)

Secrety
1) Až pomocí blesku odpálíte zábranu na mostě, přeskočte na protější žebříky a prolezte na římsu vedle. Odtud skočte na další římsu opodál a projděte po střeše za budovu. Je zde velká lékárna, jedová munice kuše a záblesková munice granátometu.


 

Kapitola 26 – Citadela

Drsný podzemní level plný tmy, plazení se a hledání cesty.

Tajná místa – 2 (62/70)

Secrety
1) Až se dostanete do podzemí s mnoha schodišti, skočte na schodiště v levé části. Z jeho vršku přeručkujte po stropě ke škvíře ve zdi a vlezte dovnitř. Najdete velkou lékárnu a zábleskovou munici granátometu.
2) Po útěku před Templáři dorazíte do větší krypty. Nachází se tu malá díra v zemi. Kousek pod vrškem je škvíra kam se spusťe a prolezte jí. Je tu velká lékárna, speciální munice bročky, explozivní munice kuše, záblesková munice granátometu a ještě munice revolveru.

Templář
– Dávný rytíř přivedený k živoru mosí Seta. Templář je nezničitelný, takže nemá smysl snažit se mu ublížit. Útočí jen zblízka mečem a navíc je velmi pomalý. Jeho útok je však vyžadovám pro zničení trámů a otevření cesty dál.


 

Mise 6 – Gíza

Kapitola 27 – Komplex sfing

Závěrečná epizoda začíná zlehka. Komplex sfing není nijak složitý, pouze hrozí pády do propastí.

Tajná místa – 1 (63/70)

Secrety
1) Až prolezete do druhého skladiště, odtlačte odtud obě police – pod tou zadní je brokovnice.


 

Kapitola 28 – Pod sfingou

Zato tohle je zlé. Podzemní komplex plný pastí a zmatečných chodeb. Je to vůbec poprvé (a naposled), kdy je dalekohled vyžadován pro řešení hádanky.

Tajná místa – 1 (64/70)

Secrety
1) Otevřete východní mříž (pořadí AQI) a až překonáte propast, vlezte do prostřední škvíry a zahněte vpravo. Na konci je naprasklá podlaha pod kterou (jako jedinou v této oblasti) nejsou bodce ale komora s granátometem.


 

Kapitola 29 – Menkaureova pyramida

Další venkovní úsek, tentokrát před pyramidami. Úroveň je ale také zajímavá situací, kdy škorpion drží jednoho araba a pouze pokud araba včas zachráníte, dá vám klíč sloužící k odemčení secretu v kapitole 33.

Tajná místa – 1 (65/70)

Secrety
1) Až doskáčete před vstup do pyramidy, pokračujte ve skákání dál a dostaňte se až nad sloupy nad vstupem. Na tom zadním je revolver.

Obří škorpion
– Nepřehlédnutelná potvora. Obří verze škorpiona je skutečně smrtonosná. Nejen že způsobuje velké škody svými klepety, ale ještě vás dokáže ocasem otrávit. Vsaďte na granátomet nebo revolver.


 

Kapitola 30 – Uvnitř Menkaureovy pyramidy

Opět interiéry plné pastí. Oproti sfinze je pyramida přehlednější a menší, ovšem pastí (hlavně provazů nad propastmi) si tu užijete až až.

Tajná místa – 1 (66/70)

Secrety
1) Až vstoupíte do malé pyramidy a otevřete si bránu na šikminu nad propastí, skočte během skluzu do pravé zadní části jámy. Pouze na tomto místě nejsou bodce, nýbrž Uzi.

Strážce pyramidy
– Extrémně odolný strážce, který připomíná svými schopnostmi i vzhledem Kleopatřinu stráž. Rovněž používá hůl z níž šleha energetické projektily.


 

Kapitola 31 – Mastaby

Velmi spletité podzemní bludiště které se rozprostírá pod mastabami. Spousty úkolových předmětů a logických rébusu situaci neusnadňuje, stejně jako téměř 60 nepřátel, které jsou však naštěstí tvořený slabými psy, štíry a netopýry.

Tajná místa – 1 (67/70)

Secrety
1) Na počátku vstupte do mastaby před vámi a v jejím středu otevřete poklop (on není vidět, ale je tam). Dole je chodba s velkou lékárnou.


 

Kapitola 32 – Velká pyramida

Malý, leč na orientci a přesdné skákání velmi komplikovaný level. Pohyb po pyramidě je o hledání toto, který blok je nakloněný tak, abyste na něj mohli skočit a nesklouzli dolů.

Tajná místa – 1 (68/70)

Secrety
1) V druhé mastabě otevřte poklop v jejím středu (stejně jako v minulé úrovni poklop není vidět, ale je tam). Dole je chodba s velkou granátometem.


 

Kapitola 33 – Pyramidy Khufuových královen

Další venkovní úsek s trojicí méně slavných menších pyramid. Za zmínku stojí obsáhlý sklad munice a zásob, který vám pomůže se vybavit na další cestu.

Tajná místa – 1 (69/70)

Secrety
1) Pokud máte z kapitoly 29 Menkaureova pyramida, můžete odemknout zbrojnici v pravém skladu. Uvnitř je celá hromada věcí – brokovnice, uzi, kuše, granátomet, revolver, munice bročky a munice kuše.


 

Kapitola 34 – Uvnitř Velké pyramidy

Vnitřek pyramidy s centrální šachtou kterou je třeba otevřít.

Tajná místa – 1 (70/70)

Secrety
1) Až budete přeskakovat po plošinách hlavní chodbou, narazíte v jednom okamžiku na záhyb chodby. Dole ve tmě je plošina s kuší.


 

Kapitola 35 – Chrám Hora

Finále je konečně tady. Krom boje s bossem je přítomná i známý logický rébus s vodou a dvěma nádobami.

Tajná místa – 0

Ahmet
– Mocná rudá nestvůra podobná šelmě. Vyběhne na vás jen když se spletete při vodní hádance.

Boss 2 – Set

– Závěrečným protivníkem není nikdo menší než Egyptský bůh Set, jež ovládnul Hora. Set je velice nebezpečný, neboť dokáže levitovat a střílet salvy magických projektilů, včetně velké koule, jež vás může podpálit. Především je ale Set nesmrtelný. Střelba do něj nemá význam a tak se celý bossfight skládá jen z nutnosti splnit úkony pro Setovo uzamčení.
– Nejprve je třeba v místnostech po stranách arény aktivovat páky a z vody získat Horův amulet (spadl sem během jeho posednutí). Následně je nutné po skalách přelézt až na vršek jeskyně a uniknout šachtou ven, kde uzavřete jeskyni pomocí amuletu. Během celé této cesty je nutné se snažit vyhýbat Setovým střelám anebo se alespoň včas léčit.


 

Zajímavosti

Lara počtvrté
– Oproti minulému dílu se Lara vylepšila. V obličeji má mnohem lepší výraz, při střelbě jí je na tváři znát určitá mimika (což vzhledem k tomu, že po většinu hry vidíte její záda není moc významné) a její prsa se nejen podezřele přifoukla ale vzhledem k lepší kvalitě modelu i zakulatila. Vypadá to, že předchozí dobrodružství vynesly slušný balík na menší plastickou operaci 😀
– V pořadí čtvrtou oficiální živou Larou se tentokrát stala Lara Weller. Zda je její křestní jména pravé, to netuším, ale pokud by bylo, šlo by o zajímavou náhodu. V každém případě je volba dobrá.
– V tomto díle je ale daleko zajímavější věk Lary. Protože v Kambodžské misi jí je 16 a protože se tento úsek odehrává roku 1984, lze celkem snadno dopočítat, že Laře je v roce 1999 rovných 31 let. To není špatné. Naopak se oceňuje, že tvůrci nedělají z Lary mladou holčičku.


 

Obleky

Dětský

– Tohle není ani tak oblek, jako spíše podoba Lary v dětství. V tuhle dobu jí bylo 16 let a žádná sláva to tedy nebyla (hlavně ten šílený účes).

Klasický

– Klasický oblek na sobě Lara tahá po celé dobrodružství. Oproti minulým dílům je to docela krok vzad. Ale co se dá dělat. Alespoň je možné pozorovat určité změny oproti TR3, tedy že pouzdra na bouchačky jsou větší a že triko zezelenalo.