Počínaje tímto dílem je Tomb Raider známý spíše jen mezi spokojenými hráči. Je to vcelku logické, neboť první díly jsou zvučné díky tomu, že byly první a v podstatě nejvýznamnější. Zároveň jsou první díly filtrem, neboť fanoušci vytrvají ale ti, kterým TR1-3 nijak zvláště nesedli, se jen sotva budou zajímat o další díl, zvláště když jsou základní herní principy opět a stále stejné. Přesto ale došlo k celé várce výrazných změn, včetně modernějšího enginu. Od TR3 učinila série velký krok a dá se říci, že Tomb Raider teprve nyní začíná předvádět svůj potenciál.
Byli jsme zvyklí, že Lara je neohrožená dobrodružka, která v každém příběhu procestuje několik koutů světa. Last Revelation na to jde jinak. Je vůbec prvním dílem série, který jde do hloubky a zaměřuje svůj příběh i na minulost Lary. Konečně se o ní dozvíme víc a dokonce uvidíme Laru v dětském věku. Po úvodní epizodě se ale hra přesune do Egypta a tam zůstane až do konce hry. Jedná se o dost odvážný tah tvůrců, jelikož pestrost prostředí je ta tam a to i když z Egypta navštívíme celou řadu legendárních míst, kterými procházela historie. Situaci nezachrání ani fakt, že počet úrovní narostl na obludné číslo – 35! Je ale třeba ihned dodat, že velikost úrovní se zmenšila a někdy dost výrazně. V průměrů jsou levely zhruba o třetinu až polovinu menší než v předchozím díle. I tak je ale Last Revelation zatraceně dlouhým dílem, který se svou délkou vyrovná TR3.
Velkou změnu prodělalo samotné překonávání levelů. Ty se totiž skládají do jakýchsi hubů, přičemž mezi levely daného hubu lze přecházet. Vinou toho hrozí časté návraty do již známých míst a též prudce vzrůstá náročnost explorativní stránky hry, neboť prostor po kterém se můžete pohybovat je obrovský a tak stačí něco v jednom levelu přehlédnout, domnívat se, že jste ho prošmejdili důkladně, a průšvih je tady.
I boj doznal drobných změn. Mnoho zbraní můžete živit různými druhy munice, takže už nestačí jen zvažovat, kterou zbraň použít ale i to, kterou munici do ní nacpat. Rovněž adventurní stránka hry se změnila, neboť předměty v inventáři lze vzájemně kombinovat a logické hádanky jsou četnější (a někdy skutečně zdařilé).
Opět se nám Lařiny pohyby značně rozšířily, tentokrát o možnost přeručkovat přes rohy a též o velice důležitý šplh po laně a po tyči. Obzvláště lano je náročný manévr, který je třeba dobře natrénovat.
Zatímco předešlé díly plynule stupňovaly obtížnost až na úroveň vhodnou pro hardcore hráče, TR4 se snaží zvolnit tempo. Začíná se zlehka, podobně jako v TR1, nepřátelé jsou slabí, munice i lékáren je fůra, jenže obtížnost postupně vygraduje až na úroveň TR3 a možná i trochu výš. Je zcela na individuálním posouzení, zda je to dobře, či nikoli. Já osobně považuji větší škálu obtížnosti a vcelku pohodový rozjezd za klad.
Hodnocení – 75%
Délka – cca 16h
Návod
– Od TR4 se Tutorial neodehrává v Lařině sídle (sídlo ani není přístupné) ale herní výcvik probíhá přímo v úvodní úrovni příběhu.
– Úkolové předměty se kombinují a používají přes inventář. Stejně tak v inventáři lze měnit typ munice do zbraní.
Kapitola 1 – Kambodža (1984)
1. Angkor Vat
Lara zamlada (16 let, narozená v roce 1968) a její učitel, archeolog Werner Von Croy. Návštěva legendárního Kambodžského chrámu je především výcvikem pohybu a průzkumu. Ale taky jde o vůbec první možnost v celé sérii vidět malou Laru.
Tip – V úrovni se nachází osm lebek (secretů). Jejich nalezení určuje cestu, kterou budete muset pokračovat. Pokud najdete 0-7 lebek, půjdete kratší a jednodušší cestou. Pokud máte všech 8, čeká vás cesta náročnější ale větší výzva při tréninku je spíše výhoda do budoucna.
Nepřátelé – 0
Předměty – 10 (10 / 568)
Tajná místa – 8 (8 / 70)
Vázy – 0 (0 / 170)
Secrety
1) Hned v úvodní místnosti je na zemi lebka.
2) V první místnosti s vodou je právě dole ve vodě lebka.
3) Ve větším sále, kde se cvičí skoky je dole na zemi u zadního vodního kanálu lebka.
4) V místnosti s velkou vodní nádrží je pod vodou lebka.
5) Venku na dvoře s divočáky je v koutě lebka.
6) V místnosti s bodci je za sloupem lebka.
7) Až budete lézt úzkou dírou, zahněte doleva – na konci chodbičky je lebka.
8) Na posledním nádvoří v rohu za zábradlím je poslední lebka.
Prase
– Chrochtavá potvora je pro neozbrojenou Laru nebezpečím, které lze řešit jedině útěkem. Naštěstí je prase slabé a moc poškození vám neudělí. Stačí počkat až ho Von Croy zabije mačetou.
2. Závod pro Iris
Naučené pohyby v praxi, aneb závod s Croyem na čas. Pokud se Croy dostane před vás, je schopen řadu cest zablokovat nebo ztížit. Nicméně nachází se tu i celá řádka zkratek, takže předhonit Croye zase tak těžké není.
Tip – Délka a náročnost trasy se liší podle nalezených lebek. Pokud jste našli všechny, bude to těžší.
Tip – Výhra / prohra v závodě ovlivní jen pár dialogů mezi Larou a Wernerem.
Nepřátelé – 0
Předměty – 0 (10 / 568)
Tajná místa – 0 (8 / 70)
Vázy – 0 (0 / 170)
Kapitola 2 – Egypt, Údolí Králů
- Hrobka Seta
- Pohřební komory
3. Hrobka Seta
Lara už jako dospělá a její další velké dobrodružství začíná v podzemí kam spolu s průvodcem spadla při útěku před škorpiony v poušti. Už od počátku máte slušnou výbavu, včetně lékáren, světlic a dalekohledu.
Nepřátelé – 20
Předměty – 30 (40 / 568)
Tajná místa – 5 (13 / 70)
Vázy – 0 (0 / 170)
Secrety
1) V úvodní jeskyni je kousek před vstupem do hrobky výklenek a v něm malá lékárna.
2) Než nasypete do jámy písek, prohlédněte její dno – dole je malá lékárna (to ještě není secret) a ve výklenku v rohu 1x munice bročky.
3) V místnosti s visícím lanem využijte právě toto lano k doskočení do otvoru vzadu. Uvnitř je valící se ozubený válec který překonejte (cestou najdete malou lékárnu a 1x světlice) a pokračujte dlouhou chodbou vpřed. Narazíte na tři šakaly a na konci chodby seskočte níž, kde v prohlubni je párek štírů a nahoře Uzi!
4) Až odsypete písek od obří hlavy, všimněte si že na její levé straně v rohu je žebřík. Na jeho vršku je páčka, která otevře schránku pod žebříkem, kde je 1x munice bročky a 1x speciální munice bročky.
5) Z oblasti nad žebříkem (viz předchozí secret) přeskákejte po hlavě sochy (pozor hrozí pád) okolo. Na druhé straně je římsa s velkou lékárnou a 1x municí bročky.
Brokovnice
– Bročka se od minulých dílů v zásadě neliší, ovšem jinak je to s její municí.
– Základní (červené) broky jsou klasické (viz minulé díly)
– Rozšířené (modré) broky mají při výstřelu mnohem větší rozptyl.
Dalekohled
– Nový druh výbavy, který slouží k průzkumu vzdálených míst. To se může hodit, obzvláště, když propátráváte okolí a hledáte vhodnou cestu.
– Dalekohled lze také využít na osvětlení zacíleného místa. Ideální v momentě, kdy světlo světlice tak daleko nedosáhne.
Štír
– Malý červený štír. Lehne po pár střelách a jeho kousance jsou slabé.
– Černá verze (poprvé v 7. Chrám Karnaku) je jedovatá. Raději si jich všimněte včas.
Šakal
– Další psí nepřítel. Psi se objevují už od TR2 a tento se ničím zvláštním neliší, přestože je znát, že jde o nepřirozenou nestvůru. Lehne po jediném zásahu z bročky.
4. Pohřební komory
Lara ztratila svého průvodce a odteď je to jen na ní. Pohřební komory jsou plné pastí i psů. Navíc se v hojném počtu objeví nezničitelné mumie.
Nepřátelé – 8 (15)
Předměty – 21 (61 / 568)
Tajná místa – 5 (18 / 70)
Vázy – 4 (4 / 170)
Secrety
1) Na samém počátku, kdy teprve sjíždíte po šikmině si všimněte otvoru nad vámi a vyskočte tam. Je tu malá místnost s velkou lékárnou.
2) V místnosti, kde seberete první hvězdu (Ruka Orionu) se vydejte chodbou vlevo. Je tam sice mříž ale ta se otevře a navíc tu leží 1x munice bročky.
3) Až přijdete do hrobky Seta, nechoďte ještě k jeho rakvi (neberte artefakt Horova amuletu) a projděte nejprve do další místnosti. V rozích jsou prohlubně a z jedné vede chodbička k malé lékárně a 1x municí bročky.
4) V jeskyni vyhledejte plošinu vedoucí vzhůru. Vpravo od ní (těsně u skály) je plošinka vedoucí naopak dolů a je zde velká lékárna.
5) Ve velkém otočném tunelu s mnoha bodci vyskočte do výklenku nalevo od vchodu – uvnitř je 1x munice bročky.
Mumie
– Nebezpečná potvora, která se nedá běžnými zbraněmi zabít. Sice ji lze silnými výstřely srazit k zemi, ale stejně se zase zvedne. Jediné, co mumii spolehlivě zničí jsou explozivní zbraně. Jinak je třeba se jim vyhýbat.
5. Údolí Králů
Konečně na čerstvém vzduchu. Podle textu na amuletu se však zdá, že se moc Seta uvolnila a navíc je zpátky průvodce, který se snaží Laru o amulet okrást. Konečně také první lidští nepřátelé a první ovladatelné vozidlo – džíp.
Nepřátelé – 12
Předměty – 16 (77 / 568)
Tajná místa – 3 (21 / 70)
Vázy – 0 (4 / 170)
Secrety
1) Při výhledu z hrobky jděte doprava do rohu a vylezte po římse až nahoru na vršek hrobky, kde je malá lékárna, 2x munice bročky a 1x munice uzi.
2) Při výhledu z hrobky jděte doleva do rohu, kde je tmavý výklenek s brokovnicí a 2x municí bročky.
3) Až budete projíždět místem, kde je třeba přeskočit propast, vystupte a slezte po okraji jámy. Přímo pod nájezdem na skok je škvíra do jeskyně s malou lékárnou a 1x speciální municí granátometu.
Pouštní válečník
– Nebezpeční beduíni, na které bude Lara narážet velmi často. Vystupují ve dvou variantách. První varianta je bílo modrá a tito chlápci používají šavle anebo uzi. Není zase tak těžké je vyřídit.
– Červená varianta je nebezpečnější, neboť krom šavle a uzi, nosí vějířovitou čepel, kterou dokáže blokovat kulky. Poprvé se objeví v kapitole 7 – Chrám Karnaku.
6. KV5
Pronásledování pokračuje. Podstatná část úrovně se odehrává zase v džípu, takže jízdy si užijete až až.
Nepřátelé – 4
Předměty – 14 (91 / 568)
Tajná místa – 4 (25 / 70)
Vázy – 0 (4 / 170)
Secrety
1) V první venkovní oblasti (dřevěné lešení a jáma s bodci) se na skále u kamenné brány nachází škvíra s velkou lékárnou.
2) V místě s velkým lešením vylezte na to vpravo a projděte až na jeho konec, kde skočte pod lešení. Na konci cesty je malá lékárna a velká lékárna.
3) V šikmé chodbě kterou se valí ozubené válce je na samém vrcholku díra ve stropě. Skočte tam a vylezte do výklenku s 1x municí granátometu.
4) Až budete projíždět oblasti s hlubokými propastmi, zastavte a slezte do té větší. Dole je škvíra s 1x modrou municí bročky a 1x municí kuše.
Kapitola 3 – Egypt, Karnak
- Chrám Karnaku
- Velká sloupová síň
- Posvátné jezírko
- Strážce Semerkcheta
7. Chrám Karnaku
Po žhavém opuštění Údolí Králů, se Lara přesouvá nejprve na poradu s kámošem Jeanem a poté do Karnaku. Tady je ukrytá hrobka Semerkheta. Chrámový komplex začíná zlehka…
Následující levely budete procházet dvakrát, tedy v pořadí: Chrám – Sloupová síň – Jezírko – Chrám – Sloupová síň – Jezírko.
Tip – Uvedené statistiky levelů do kterých se budete vracet jsou rozdělené. Symbol // odděluje počty pro jednotlivé návštěvy.
Nepřátelé – 11 // 9
Předměty – 34 (125 / 568) // 5 (154 / 568)
Tajná místa – 4 (29 / 70) // 0 (29 / 70)
Vázy – 5 (9 / 170) // Vázy – 0 (9 / 170)
Secrety
1) Na nádvoří se vydejte do levého křídla a prolezte škvírou do podzemí. Najdete komnatu s několika štíry a hlavně vázami, v nichž je velká lékárna, 1x světlice, 1x munice bročky, 1x modrá munice bročky a 1x munice uzi.
2) V hlavní části chrámu je hluboká nádrž s vodou. Proplavte skrze ní, otevřete kamenná vrata a v následující polorozpadlé chodbě vyhledejte místnost nad hladinou – je v ní 1x munice uzi a 1x munice kuše.
3) Ve stejné zatopené chodbě (viz výše) je naproti mříži škvíra do malinké zatopené místnosti s velkou lékárnou, 1x modrou municí bročky, 1x municí uzi a 1x jedovatou municí kuše.
4) V pravém křídle jsou dva prázdné bazény. Nad tím vlevo je mezi sloupy škvíra a v ní světlice a 2x munice uzi.
8. Velká sloupová síň
Nepříliš velká úroveň s mohutnou, ale dosti poničenou sloupovou halou. Opět se jedná o úroveň kam se později vrátíte, přičemž druhá návštěva bude mnohem delší.
Nepřátelé – 6 // 10
Předměty – 11 (136 / 568) // 13 (167 / 568)
Tajná místa – 0 (29 / 70) // 0 (29 / 70)
Vázy – 0 (9 / 170) // Vázy – 0 (9 / 170)
9. Posvátné jezírko
Dominantou úrovně je velký bazének se stavbou uprostřed. V této úrovni se na scénu vrací krokodýli a netopýří známí z předešlých dílů.
Nepřátelé – 10 // 10
Předměty – 13 (149 / 568) // 15 (182 / 568)
Tajná místa – 0 (29/70) // 1 (30/70)
Vázy – 0 (9 / 170) // Vázy – 0 (9 / 170)
Secrety
1) Při druhé návštěvě (až umístíte sochu a zelektrizujete obelisky), projděte levými dveřmi. Uvnitř slezte do bazénu a proplavte tunelem na jehož konci otevřete vrata – za nimi je místnost s podstavci, na nichž leží velká lékárna, 1x modrá munice bročky a 1x explozivní municí kuše.
10. Hrobka Semerkheta
Velmi dlouhá a komplikovaná úroveň, která představuje geniální logickou hádanku – tradiční Egyptskou hru Senet. Její výhra / prohra výrazně ovlivní zbytek úrovně.
Tip – Pokud v Senetu vyhrajete, čeká vás sice mnohem snazší a rychlejší cesta ale přijdete o 5 secretů! Navíc prohra v Senetu změní statistiky celkových předmětů (z 568 na 589) a váz (z 170 na 169). Kvůli secretům tedy následující text počítá s prohrou v Senetu.
Nepřátelé – cca 16
Předměty – 38 (220 / 568 – 589)
Tajná místa – 7 (37 / 70)
Vázy – 8 (17 / 170 – 169)
Secrety
1) Až spadnete do sálu se Senetem, skočte k žebříku ve výklenku po levé straně a vylezte po něm – nahoře je malá lékárna a 1x modrá munice bročky.
2) Až se v sále s ohni dostanete na horní plošinu, chyťte se římsy a přeručkujte okolo plošiny, přes žebříky a dále do výklenku v rohu – tam je velká lékárna a 1x modrá munice bročky.
3) Prohrajte Senet, načež se pod hrací deskou otevřou 4 průchody do podzemí. Dva a dva se vždy scházejí a vy vyberte ty poblíž koncového políčka Senetu. Dole je šikmina a během jízdy po ní skočte do průchodu v rohu. Uvnitř je tyč a pod ní místnost s malou lékárnou, 1x modrou municí bročky a 1x municí uzi.
4) Ve velkém sále kam se vkládají kartuše skočte nad jednu z bran (tu kterou otevřete jako první). Červená stěna nad ní jde rozevřít a uvnitř najdete malou lékárnu a 1x explozivní munici kuše.
5) Ve velkém sále s třemi provazy přeskákejte po provazech na opačnou stranu (mezi sloupy). V chodbě za sloupy je 1x munice granátometu, 1x munice revolveru a 1x munice uzi.
6) Tohle je dlouhé… Až v sále s tyčí uprostřed (vedle sálu s třemi provazy) vylezete na vrchol, skočte na páčku na zdi a aktivujte ji. Nyní opět vylezte nahoru a všimněte si, že páčka snížila plošinku k bloku s dírou. Z díry vytáhněte pochodeň, hoďte ji až dolů a slezte také dolů. Pochodeň zapalte v sále s provazy a zažehněte s ní dva svícny ve spojující chodbě. Tak se v chodbě otevře tunel do podzemí, kde překonejte čepelovou past a najdete hrobku s velkou lékárnou, 1x světlicemi, 1x modrou municí bročky a 1x světelnou municí granátometu. V hrobce se též objeví (po sebrání světlic či lékárny) hlouček skarabů.
7) V jedné z posledních místností, páčkou na stěně (nad výlezem), shoďte zlatou klec a po ní vylezte do místnosti nad klecí. Je tu velká lékárna, 1x explozivní munice kuše a 1x Uzi.
11. Strážce Semerkheta
Další část podzemí chrámu nabízí vcelku nebezpečný boj se Strážcem. Zvláštní je, že už ve třetině hry můžete mít více než polovinu všech secretů.
Tip – Level má celkem 18 předmětů ale dva z nich (v poslední tajné oblasti) se získat nedají.
Nepřátelé – 6
Předměty – 16 (236 / 589)
Tajná místa – 3 (40 / 70)
Vázy – 0 (17 / 169)
Secrety
1) Až spadnete do dlouhé chodby se zavřenými celami, všimněte si stropu, po kterém lze přeručkovat až ke škvíře ve zdi. Uvnitř je místnost s 1x municí bročky a 1x municí kuše na nádobách. Navíc v ohnivých dírách (lze je aktivovat vícekrát) najdete 1x modrou munici bročky, 1x munici uzi a velkou lékárnu.
Tip – Jedna díra akorát přiláká spousty skarabů.
2) Jakmile se objeví Strážce, projděte na konec chodby z níž přišel. Tady z díry vytáhněte pochodeň a utíkejte zase zpátky, kde ji zapalte. S hořící pochodní se vraťte do místa, odkud jste ji vzali a zapalte dvě nádoby na stěnách – to otevře průchod do místnosti s mnoha pastmi ale též velkou lékárnou, 1x municí bročky a 1x municí kuše.
3) Ve velkém sále s deskami se symbolem oka nechte Strážce, aby zničil všechny. Pak projděte nově otevřenou chodbou vpravo, abyste se dostali do patra. V jednom místě patra je díra do stropu, kam vyskočte. Uvnitř jsou na podstavcích malá lékárna, velká lékárna a 1x munice bročky. Můžete však vzít jen jednu věc, neboť ostatní podstavce začnou hořet.
Strážce Semerkheta
– Velký býku podobný tvor. Je nezničitelný ale velice nebezpečný, neboť vás dokáže nabrat na rohy a přirazit ke zdi. Naneštěstí je právě tento útok vyžadován pro prorážení dveří a ničení desek. Musíte tedy využít moc býka a než vás nabere na rohy, uskočit mu.
Kapitola 4 – Egypt, Alexandrie
- Pouštní železnice
- Alexandrie
- Pobřežní ruiny
- Katakomby
- Ztracená knihovna
- Hala Demetria
- Kleopatřiny paláce
12. Pouštní železnice
Uhánějící vlak a spousta červených arabáků. Pro Tomb Raider se jedná o dosud nevídané prostředí.
Nepřátelé – 14
Předměty – 16 (252 / 589)
Tajná místa – 3 (43 / 70)
Vázy – 7 (24 / 169)
Granátomet
– Granátomet už důvěrně znáte, ale stejně jako u bročky ho lze krmit různými druhy munice.
– Základní (červené) granáty jsou klasické explozivní (viz minulé díly).
– Speciální (žluté) granáty způsobují mnohem větší explozi. Navíc po hlavní explozi dojde k řadě menších výbuchů okolo. Jsou velice vzácné.
– Světelné (modré) granáty po výbuchu oslepí lidské protivníky, kteří na malý moment nejsou schopni se bránit. Ideální na červené araby.
Secrety
1) Až dojdete na konec vlaku, slezte po jeho zadní straně a prolezte průlezem dovnitř. Uvnitř je velká lékárna, 1x munice kuše a 1x munice revolveru.
2) S páčidlem prohlédněte hnědý vagon s otvorem ve střeše – jedna bedna je naprasklá a můžete jí vypáčit. Uvnitř najdete v bednách granátomet a 2x zábleskovou munici granátometu.
3) Až se s páčidlem vrátíte do prvního vagonu, vypačte s ním naprasklou bednu – je v ní malá lékárna.
13. Alexandrie
Skromný level s náměstím a několika domy okolo. Lara se tu sejde s kámošem Jeanem. Opět se jedná o úroveň, kam se později vrátíte.
Tip – Za Jeanem se můžete vracet pro dodatečné informace, viz níže.
Tip – V levelu je 9 nepřátel ale 4 další (škorpioni) se objeví po návratu do Alexandrie z jiného levelu.
Nepřátelé – 9 + 4
Předměty – 11 (263 / 589)
Tajná místa – 1 (44 / 70)
Vázy – 0 (24 / 169)
Laserový zaměřovač
– Laser Lara najde v pracovně Jeana a lze jej připevnit na kuši nebo revolver. Díky laseru jde následně mířit z FPS pohledu, což je dokonce vyžadováno na řešení některých hádanek.
Secrety
1) Z balkonu Jeanova domu skočte na barák nalevo (jsou tu dva beduíni) a odtud na střechu sousedního domu, kde se zachyťte a přeručkujte až k páčce na zdi domu. Stáhněte ji a v domě se otevře tajná místnost s velkou lékárnou a 2x municí kuše.
14. Pobřežní ruiny
Centrální level, do kterého se budete mnohokrát vracet a to z různých směrů. Je to taková pobřežní křižovatka.
Konečně tu seženete kuši a rovnou s ní absolvujete dosti náročnou akci na střelnici.
Tip – Pro extra animaci 1 zajděte za Jeanem po vstupu do tohoto levelu ale před návštěvou sbírky Egyptian Adventure.
Tip – Pro extra animaci 2 zajděte za Jeanem po návštěvě sbírky Egyptian Adventure (po zisku klíče) ale před vstupem do Katakomb.
Tip – Uvedené statistiky levelu jsou rozdělené. Symbol // odděluje počty při prvních návštěvách (související s levely Alexandrie, Katakomby a Chrám Poseidona) a při druhé návštěvě (po levelu Hala Demetria).
Nepřátelé – 3 // 2
Předměty – 10 (273 / 589) // 3 (350 / 589)
Tajná místa – 0 (44 / 70) // 1 (53 / 70)
Vázy – 0 (24 / 169) // Vázy – 0 (115 / 169)
Secrety
1) Tento secret v podstatě nelze minout. Až v levelu 18 natlačíte na rýhy stojan s lampou a otevřete tajný průchod za knihovnou, spadnete zpátky do této úrovně a rovnou do tajné oblasti u bazénku, kde leží velká lékárna, 1x jedová munice kuše a rozbité brýle von Croye (úkolový předmět).
Kuše
– Kuše je poměrně slabá zbraň, která vyžaduje dobré zacházení. Výhodou je, že na ni lze připevnit laser, načež se z kuše stane skvělá zbraň na velkou vzdálenost.
– Základní (šedé) šípy jsou málo účinné. V kombinaci s laserem se vyplatí proti kostlivcům (ustřelování hlav)
– Jedové (zelené) šípy zasaženému nepříteli snižují zdraví až na minimální hodnotu, kdy následně postačí jediný zásah z čehokoli. Ideální vůči červeným beduínům, či jiným odolným nepřátelům.
– Explozivní (hnědé) šípy dokáží to, co granát z granátometu. Mají však větší dostřel ale menší rádius exploze.
Kostlivec
– Nebezpečný protivník, kterého nejde jen tak zabít. Je možné ho zničit tím, že mu díky laseru ustřelíte lebku, načež začne bloumat okolo, ale bezpečnější je využít explozivní šípy.
15. Katakomby
Dlouhý temný level plný velkolepých sálu s mnoha výškovými rozdíly. Především je ale level nacpaný kostlivci, takže je nutné umět se s nimi správně vypořádat. Kuše je jednoznačně zbraň pro vás.
Nepřátelé – 30
Předměty – 34 (307 / 589)
Tajná místa – 4 (48 / 70)
Vázy – 56 (80 / 169)
Secrety
1) V centrálním hlavním sále visí dva provazy. Přeskákejte po nich až do škvíry ve zdi. Uvnitř je velká lékárna , 1x světlice a 1x munice bročky.
2) V místnosti s posledním trojzubcem jsou rozházené kosti. Všechny zničte, načež se otevře místnost v koutě, kde je 1x explozivní munice kuše.
3) Po vstupu do secretu s kostmi (viz výše) se otevřely dveře ve velkém sále pod vámi. Slezte dolů a přeskákejte po plošinách až k nim. Uvnitř je velká lékárna, 1x munice bročky, 1x modrá munice bročky a 1x explozivní munice kuše.
4) V sále s minulým secretem (po získání trojzubce) seskákejte až na nejnižší podlaží, načež se dočasně otevře průchod pod malou mříží vlevo. Utíkejte tam a naskočte na výtah. Nahoře ve váze najdete velkou lékárnu, 1x modrou munici bročky a 1x explozivní munici kuše.
16. Chrám Poseidona
Do čtyř částí rozdělený chrám v němž je třeba za pomocí trojzubců z Katakomb aktivovat vodní průtoky.
Tip – Pro extra animaci 3 zajděte za Jeanem po použití čtyř trojzubců a proplavání kanálem ale před vstupem do Ztracené knihovny.
Nepřátelé – 15
Předměty – 11 (318 / 589)
Tajná místa – 1 (49 / 70)
Vázy – 20 (100 / 169)
Secrety
1) V části chrámu s prázdným bazénem, skočte právě do tohoto bazénu (než ho napustíte) a v rohu ve škvíře najdete malou lékárnu a 1x munici kuše.
17. Ztracená knihovna
Toto je velmi dlouhá úroveň plná složitých mechanismů a pastí. Doposavad jednoznačně nejkomplikovanější a nejtěžší level.
Nepřátelé – 10
Předměty – 28 (346 / 589)
Tajná místa – 3 (52 / 70)
Vázy – 15 (115 / 169)
Secrety
1) V místnosti se dvěma ozubenými koly prohlédněte to vlevo a po žebříku slezte do šachty pod ním. Nachází se tu malá lékárna, 1x munice uzi a 1x munice revolveru.
2) Za sálem s mechanickým jezdcem je ve zdi mříž a nad ní kladkový mechanismus – zničte ho (jeho závaží) načež se mříž otevře a v ní najdete velkou lékárnu, 1x munici bročky a 1x munici uzi.
3) Až v patře otevřete dveře za kterými je šikmina (do lví tlamy), skočte během sjezdu na žebřík a vylezte na vršek hlavy. Odtud skočte na římsu vpravo, kde je velká lékárna a 1x munice kuše.
Mechanický bojovník
– Odolný mechanický válečník s mečem. Na hrudi má modrý drahokam, což je jeho zranitelné místo. Chce to tedy buď přesně zamířit nebo tasit zbraně s velkou rozptylem.
Boss 1 – Mechanický jezdec
– Konečně také první boss hry. Jezdec je vlastně bojovník na mechanickém koni. Jako jezdec je mnohem nebezpečnější, neboť bojovník vás ze hřbetu koně může sekat mečem a kůň útočit kopyty.
– Po jeho likvidaci však ještě není konec, neboť bojovník pouze spadne z koně. V druhé fázi boje je třeba zničit samotného bojovníka.
18. Hala Demetria
Malá úroveň nabízející pouze jednu velkou halu a další artefakt Pharosu. Lara se zde opět setká s Von Croyem.
Nepřátelé – 3
Předměty – 1 (347 / 589)
Tajná místa – 0
Vázy – 0 (115 / 169)
19. Pharos, chrám Isis
Velký podvodní chrám a hledání kamenných skarabů. Poměrně skromný, leč velkolepý level.
Nepřátelé – 6
Předměty – 20 (370 / 589)
Tajná místa – 0
Vázy – 8 (123 / 169)
Kladivoun
– Kladivoun je stejně nebezpečný jako jiné podvodní potvory z minulých dílů. Protože ale v TR4 neexistuje žádná zbraň použitelná pod vodou, je jedinou možností nalákat žraloka ke břehu a zastřelit ze souše.
Zlatý uraeus
– Zářivě zlatá létající potvora s ostrými drápy. Uraeus je vlastně částečně člověk a částečně pták. Naštěstí není moc silný a narazíte na něj jen párkrát.
20. Kleopatřiny paláce
Konečně nastal čas složit zbroj Horuse. Palác je průměrně velký a plný pastí, které je třeba překonat s pomocí mechanického pavouka.
Nepřátelé – 15
Předměty – 32 (402 / 589)
Tajná místa – 1 (54 / 70)
Vázy – 12 (135 / 169)
Secrety
1) Až se dostanete do hlavní části chrámu (první využití brouka), zamiřte chodbou do pravé části (druhé využití brouka) a dále k zamčeným vratům. Kousek před nimi je malá chodba s bodci (třetí využití brouka) a za ní sarkofág s malou lékárnou, 3x municí bročky, 1x modrou municí bročky a 1x explozivní municí kuše.
Tip – Trik je v tom, že brouka můžete použít jen třikrát, takže zkrátka musíte volit takovou cestu, aby vám mohl posloužit pro vstup do tajné oblasti.
Boss 2 – Kleopatřina stráž
– Boss rovnou v dvojím provedení. Strážci jsou velcí borci s maskou a s holí z níž vystřelují nebezpečné naváděné projektily. Každý z nich potřebuje zhruba 7-8 střel z granátometu, což je sice dost, ale přesto je právě granátomet nejlepší volba, alespoň dokud nepadne jeden strážce.
– Protože jsou projektily strážců tak nebezpečné, vyplatí se využít skoky do stran pro uhýbání.
Kapitola 5 – Egypt, Káhira
21. Město mrtvých
Situace začíná prudce houstnout. Nejen, že Von Croy je se svým posednutím čím dál nebezpečnější, ale magické síly Seta se začínají plně probouzet a to znamená smrtonosnější protivníky, temnotu ale také Egyptskou armádu, která cílí i na Laru.
Tento level v ulicích potemnělého města představí řadu nových prvků a slouží jako brána do dalších levelů. Zmatečnost celé epizody je extrémní, ale zase si v ní zajezdíte motorkou.
Nepřátelé – 16
Předměty – 20 (422 / 589)
Tajná místa – 2 (56 / 70)
Vázy – 0 (135 / 169)
Secrety
1) Až budete postupovat podzemím (krátce po zatažení páky v oblasti se zamrzlou vodou), narazíte cestou na kamennou desku v rohu, kterou lze vypáčit páčidlem – je za ní velká lékárna a 1x munice uzi.
2) Tento secret lze získat už nyní ale bude snazší počkat až získáte nitro pro motorku. Na konci hlavní ulice je propast, kterou (ideálně s nitrem) přeskočte. Na druhé straně je voják a hlavně několik šikmých ploch, po kterých přeskákejte až do uličky vzadu, kde je velká lékárna, 1x explozivní munice kuše a 1x speciální munice granátometu.
Revolver
– Revolver je podobně vražednou zbraní jako byla Desert Eagle v TR3. Je téměř stejně silný a stejně rychlý. Navíc na něj lze připevnit laser.
Egyptský voják
– Egyptská armáda reaguje na vzestup Setovy moci nejen útokem proti Croyovým lidem, ale i proti Laře. Vojáci jsou poměrně drsní hoší ale v minulých TR Lara už čelila ozbrojeným jednotkám. Tito vojáci mohou nosit automatické zbraně a dokonce granátomety.
22. Komnaty Tuluna
Další blok ulic, tentokrát okolo chrámu uprostřed.
Nepřátelé – 6
Předměty – 10 (432 / 589)
Tajná místa – 2 (58 / 70)
Secrety
1) Z vršku chrámu skočte na lano a zhoupněte se po něm na protější střechu. Je zde velká lékárna a speciální munice bročky.
2) Když projdete skrze chrám, uvidíte před sebou na druhé straně ulice průchod v patře. Vytáhněte se tam a prolezte průchodem až do místnosti s vrlkou lékárnou, světlicemi, jedovou municí kuše a municí revolveru.
Velký skarab
– Letající obří skarab je zhruba tak nebezpečná potvora jako byla harpyje. Dokáže létat a zblízka útočit kusadly. Naštěstí ho lze snadno identifikovat díky zvuku.
Minatauří strážce
– Velmi nebezpečný protivník střežící Citadelu. Nejde nijak zlikvidovat a je velice smrtící díky své palici s níž způsobuje tlakové vlny okolo sebe. Je důležité držet se od něj dál.
Kapitola 23 – Brána Citadely
Další část města a opět mocné stvoření, tentokrát Krokodýlí bůh. Jeho likvidace bude předmětem i dalších kapitol.
Tajná místa – 1 (59/70)
Secrety
1) Až budete na provaze (budova s rakvemi) skočte do pravého výklenku se zvonem. Je to velice náročný skok, ale když se zadaří, můžete odtud seskočit níž a protáhnout se škvírou za níž je velká lékárna a explozivní munice kuše.
Krokodýlí bůh
– Veliká krokodýlí (no, spíš dračí) hlava vylézající ze země. Podobně jako u Minotaura ho nelze žádným normálním způsobem zničit. Je však velice nebezpečný, neboť plive ohnivé střely.
Kapitola 24 – Zákopy
A ještě jedna městská čtvrť, tentokrát se spoustou automatických kulometů, které je třeba opatrně ničit.
Tajná místa – 0
Kapitola 25 – Pouliční bazar
Nevelké tržiště a minové pole opodál. Opět jde o úroveň provázanou s ostatními.
Tajná místa – 1 (60/70)
Secrety
1) Až pomocí blesku odpálíte zábranu na mostě, přeskočte na protější žebříky a prolezte na římsu vedle. Odtud skočte na další římsu opodál a projděte po střeše za budovu. Je zde velká lékárna, jedová munice kuše a záblesková munice granátometu.
Kapitola 26 – Citadela
Drsný podzemní level plný tmy, plazení se a hledání cesty.
Tajná místa – 2 (62/70)
Secrety
1) Až se dostanete do podzemí s mnoha schodišti, skočte na schodiště v levé části. Z jeho vršku přeručkujte po stropě ke škvíře ve zdi a vlezte dovnitř. Najdete velkou lékárnu a zábleskovou munici granátometu.
2) Po útěku před Templáři dorazíte do větší krypty. Nachází se tu malá díra v zemi. Kousek pod vrškem je škvíra kam se spusťe a prolezte jí. Je tu velká lékárna, speciální munice bročky, explozivní munice kuše, záblesková munice granátometu a ještě munice revolveru.
Templář
– Dávný rytíř přivedený k živoru mosí Seta. Templář je nezničitelný, takže nemá smysl snažit se mu ublížit. Útočí jen zblízka mečem a navíc je velmi pomalý. Jeho útok je však vyžadovám pro zničení trámů a otevření cesty dál.
Mise 6 – Gíza
Kapitola 27 – Komplex sfing
Závěrečná epizoda začíná zlehka. Komplex sfing není nijak složitý, pouze hrozí pády do propastí.
Tajná místa – 1 (63/70)
Secrety
1) Až prolezete do druhého skladiště, odtlačte odtud obě police – pod tou zadní je brokovnice.
Kapitola 28 – Pod sfingou
Zato tohle je zlé. Podzemní komplex plný pastí a zmatečných chodeb. Je to vůbec poprvé (a naposled), kdy je dalekohled vyžadován pro řešení hádanky.
Tajná místa – 1 (64/70)
Secrety
1) Otevřete východní mříž (pořadí AQI) a až překonáte propast, vlezte do prostřední škvíry a zahněte vpravo. Na konci je naprasklá podlaha pod kterou (jako jedinou v této oblasti) nejsou bodce ale komora s granátometem.
Kapitola 29 – Menkaureova pyramida
Další venkovní úsek, tentokrát před pyramidami. Úroveň je ale také zajímavá situací, kdy škorpion drží jednoho araba a pouze pokud araba včas zachráníte, dá vám klíč sloužící k odemčení secretu v kapitole 33.
Tajná místa – 1 (65/70)
Secrety
1) Až doskáčete před vstup do pyramidy, pokračujte ve skákání dál a dostaňte se až nad sloupy nad vstupem. Na tom zadním je revolver.
Obří škorpion
– Nepřehlédnutelná potvora. Obří verze škorpiona je skutečně smrtonosná. Nejen že způsobuje velké škody svými klepety, ale ještě vás dokáže ocasem otrávit. Vsaďte na granátomet nebo revolver.
Kapitola 30 – Uvnitř Menkaureovy pyramidy
Opět interiéry plné pastí. Oproti sfinze je pyramida přehlednější a menší, ovšem pastí (hlavně provazů nad propastmi) si tu užijete až až.
Tajná místa – 1 (66/70)
Secrety
1) Až vstoupíte do malé pyramidy a otevřete si bránu na šikminu nad propastí, skočte během skluzu do pravé zadní části jámy. Pouze na tomto místě nejsou bodce, nýbrž Uzi.
Strážce pyramidy
– Extrémně odolný strážce, který připomíná svými schopnostmi i vzhledem Kleopatřinu stráž. Rovněž používá hůl z níž šleha energetické projektily.
Kapitola 31 – Mastaby
Velmi spletité podzemní bludiště které se rozprostírá pod mastabami. Spousty úkolových předmětů a logických rébusu situaci neusnadňuje, stejně jako téměř 60 nepřátel, které jsou však naštěstí tvořený slabými psy, štíry a netopýry.
Tajná místa – 1 (67/70)
Secrety
1) Na počátku vstupte do mastaby před vámi a v jejím středu otevřete poklop (on není vidět, ale je tam). Dole je chodba s velkou lékárnou.
Kapitola 32 – Velká pyramida
Malý, leč na orientci a přesdné skákání velmi komplikovaný level. Pohyb po pyramidě je o hledání toto, který blok je nakloněný tak, abyste na něj mohli skočit a nesklouzli dolů.
Tajná místa – 1 (68/70)
Secrety
1) V druhé mastabě otevřte poklop v jejím středu (stejně jako v minulé úrovni poklop není vidět, ale je tam). Dole je chodba s velkou granátometem.
Kapitola 33 – Pyramidy Khufuových královen
Další venkovní úsek s trojicí méně slavných menších pyramid. Za zmínku stojí obsáhlý sklad munice a zásob, který vám pomůže se vybavit na další cestu.
Tajná místa – 1 (69/70)
Secrety
1) Pokud máte z kapitoly 29 Menkaureova pyramida, můžete odemknout zbrojnici v pravém skladu. Uvnitř je celá hromada věcí – brokovnice, uzi, kuše, granátomet, revolver, munice bročky a munice kuše.
Kapitola 34 – Uvnitř Velké pyramidy
Vnitřek pyramidy s centrální šachtou kterou je třeba otevřít.
Tajná místa – 1 (70/70)
Secrety
1) Až budete přeskakovat po plošinách hlavní chodbou, narazíte v jednom okamžiku na záhyb chodby. Dole ve tmě je plošina s kuší.
Kapitola 35 – Chrám Hora
Finále je konečně tady. Krom boje s bossem je přítomná i známý logický rébus s vodou a dvěma nádobami.
Tajná místa – 0
Ahmet
– Mocná rudá nestvůra podobná šelmě. Vyběhne na vás jen když se spletete při vodní hádance.
Boss 2 – Set
– Závěrečným protivníkem není nikdo menší než Egyptský bůh Set, jež ovládnul Hora. Set je velice nebezpečný, neboť dokáže levitovat a střílet salvy magických projektilů, včetně velké koule, jež vás může podpálit. Především je ale Set nesmrtelný. Střelba do něj nemá význam a tak se celý bossfight skládá jen z nutnosti splnit úkony pro Setovo uzamčení.
– Nejprve je třeba v místnostech po stranách arény aktivovat páky a z vody získat Horův amulet (spadl sem během jeho posednutí). Následně je nutné po skalách přelézt až na vršek jeskyně a uniknout šachtou ven, kde uzavřete jeskyni pomocí amuletu. Během celé této cesty je nutné se snažit vyhýbat Setovým střelám anebo se alespoň včas léčit.
Zajímavosti
Lara počtvrté
– Oproti minulému dílu se Lara vylepšila. V obličeji má mnohem lepší výraz, při střelbě jí je na tváři znát určitá mimika (což vzhledem k tomu, že po většinu hry vidíte její záda není moc významné) a její prsa se nejen podezřele přifoukla ale vzhledem k lepší kvalitě modelu i zakulatila. Vypadá to, že předchozí dobrodružství vynesly slušný balík na menší plastickou operaci 😀
– V pořadí čtvrtou oficiální živou Larou se tentokrát stala Lara Weller. Zda je její křestní jména pravé, to netuším, ale pokud by bylo, šlo by o zajímavou náhodu. V každém případě je volba dobrá.
– V tomto díle je ale daleko zajímavější věk Lary. Protože v Kambodžské misi jí je 16 a protože se tento úsek odehrává roku 1984, lze celkem snadno dopočítat, že Laře je v roce 1999 rovných 31 let. To není špatné. Naopak se oceňuje, že tvůrci nedělají z Lary mladou holčičku.
Obleky
Dětský
– Tohle není ani tak oblek, jako spíše podoba Lary v dětství. V tuhle dobu jí bylo 16 let a žádná sláva to tedy nebyla (hlavně ten šílený účes).
Klasický
– Klasický oblek na sobě Lara tahá po celé dobrodružství. Oproti minulým dílům je to docela krok vzad. Ale co se dá dělat. Alespoň je možné pozorovat určité změny oproti TR3, tedy že pouzdra na bouchačky jsou větší a že triko zezelenalo.