Titulní skladba
Roku 2006 to bylo přesně 10 let od vydání prvního Tomb Raideru a tvůrci ucítili šanci jak vzdát hold sérii (a pochopitelně si vydělat). A tak roku 2007 vznikl v pořadí osmý, ale oficiálně nečíslovaný díl, který je remakem vůbec prvního Tomb Raideru. S remaky je to vždycky složité. Když se budete moc věrně držet originálu, spousta lidí vám vyčte, že je to moc stejné. Když přidáte nové prvky, spousta jiných lidí vám vyčte, že je to moc rozdílné. Anniversary (dále jen TR:A) je spíše ten druhý případ, takže si nemyslete, že ho můžete s klidem vynechat a o nic nepřijít. Hra sice znovupředstavuje příběh potomků Atlantidy a Natly, ovšem snaží se jej zasadit do druhé TR série. A tak vzniká celá řádka dějových rozporů – sídlo odpovídá tomu z TR7 ale hra se odehrává roku 1996, přičemž na události tohoto dílu pak navazuje další díl odehrávající se v současnosti (2008). Je z toho tedy docela guláš.
Protože je TR:A takovým mixem mezi TR1 a TR7, je tu fúra shodných prvků a též fúra ne vždy dobrých novinek. Z TR1 se vrací inventář, tedy sběr lékáren + munice, ovšem protože tu opět figuruje autoukládání a checkpointy jsou na každém rohu, nemusíte se příliš obtěžovat s léčením, jelikož vám stačí zemřít a po restartu máte zase plno HP. Namísto kompasu Lara nosí deník, který obsahuje různé nápovědy k překážkám, kterým momentálně čelí. Vrací se známé postavy, tedy Larson, Pierre a další, ovšem souboje s nimi jsou řešeny pomocí QTE a to ještě bez krve, to aby hra nedostala moc vysoký rating. Pěkně pitomá záležitost. Lokace se původního TR1 drží jen okrajově. Narazíte na spoustu známých míst, ale též spoustu nových, které jsou navíc větší a plné překážek, které v TR1 ještě nebyly. Nové překážky samozřejmě nejsou záporem, jenomže akrobacie je tak extrémní až to není zábavné, protože prakticky každý úsek, který v TR1 vyžadoval akrobacii, je předimenzovaný a namísto řekněme pěti manévrů jich uděláte dvacet. Akrobacie je tedy mnohem obtížnější a to navzdory tomu, že ovládání je po vzoru TR7 takříkajíc user-friendly a vaše skoky nemusí být zase tak přesné, aby vám vyšly.
Lařiny pohyby se od TR7 opět rozšířily. Celkově jsou její akrobatické schopnosti naprosto extrémní. Nově dokáže využít svoji kotvu i k běhu po hladkých stěnách a také může balancovat na špičatých sloupech. Zatímco balancování je docela pohodový manévr, běh po stěně je velice náročný. Rovněž boj doznal změn. Většina nepřátel se dokáže rozzuřit, načež se rozběhnou proti Laře, která na to může reagovat uskočením a přesným zásahem, kterým lze způsobit mnohem větší poškození. Sice je to podivné, ale docela užitečné. Bohužel, nutnost úhybu před rozzuřeným nepřítelem se používá u všech bossfightů a to už moc zábavné není.
TR:A je tedy docela zklamáním. Oproti pestrému a zábavnému TR7, jde o výrazný krok zpět a skutečnost, že jde o remake není odůvodnění. Zbytečné natahování herní doby extrémní akrobacií hře velice škodí.
Hodnocení – 80%
Délka – cca 12h
Návod
– Secrety v TR:A jsou jiné než v původním TR1. Zdejší secrety více odpovídají těm z Legend, jelikož odemykají bonusové materiály.
– Artefakty slouží k odemykání artworků a postav. Náročnost jejich nalezení zhruba odpovídá stříbrným soškám z TR7.
– Relikvie jsou vzácné jedinečné předměty, které se po nalezení přesunou do trofejního sálu v sídle, kde je lze prohlížet. Jejich sběr slouží k odemykání obleků. Náročnost jejich nalezení odpovídá zlatým soškám z TR7.
Lařino sídlo
Přestože tu máme remake TR1, sídlo odpovídá tomu z Legend, akorát je v probíhající rekonstrukci. Proto je všude plno beden, tělocvična ještě není plně vybavená, bazén je jedno velká staveniště… Oproti TR7 je sídlo rozšířeno o zahradu s bludištěm, trofejní sál a hudební salonek.
Stejně jako v TR7 je sídlo určeno především pro trénink pohybů a hledání secretů. Sídlo ale má i další funkce. Především tu lze najít části výbavy, které pak pomohou při hledání secretů. Pistole získáte v knihovně, v Lařině ložnici najdete deník a v zahradě zase kotvu.
V Lařině ložnici je šatník, kde můžete měnit oblečení (tak jako v TR7).
V trofejní místnosti se objevují relikvie získané během hraní. Můžete si je zde prohlédnout.
V hudebním salonku (jehož odemčení je poměrně komplikované) si můžete přehrát hudbu odemčenou za secrety během dobrodružství.
Tajná místa – 8
Time trial – 19:00
Secrety (sošky slonů)
1) V knihovně v patře povytáhněte knihy z polic, načež se otevře schránka s pistolemi. S nimi rozstřílejte vitrínu v knihovně a soška je vaše.
2) V knihovně v přízemí povytáhněte knihu z police, načež se otevře schránka s mapou zahrady. V druhé části knihovny (po otevření tajné chodby) zničte vitrínu odkud vemte hrot kopí a prohlédněte otevřené knihy – v jedné je záznam 11, 2, 7. Běžte na zahradu a kopí vložte do sochy, načež ji dle knihy otočte na daná čísla. Otevře se brána na zahradu. Pomocí mapy se zorientujte. V pravém dolním rohu zahrady najdete sošku.
3) V levém dolním rohu zahrady je soška.
4) V horní střední části zahrady je soška.
5) V tělocvičně doskákejte ke spínači nad průchodem, kterým zvednete sloupy. Poté přeskákejte do levé části tělocvičny, kde je soška.
6) V samém středu zahrady si vyzvedněte kotvu. V tělocvičně doskákejte ke spínači v rohu (je třeba kotva), kterým otočte hrazdou tak, abyste mohli doskákat do levé části tělocvičny, kde je soška.
7) U bazénu doskákejte do patra nad vchodem. Tady přetáhněte nádobu s tyčemi na podstavec a potom nádobu i sochu otočte tak, aby se křížily. Odsune se stěna se spínačem, který střelbou aktivujte – odsune se první část mříže v bazénu. Přeskákejte na opačnou stranu bazénu, kde v patře stáhněte pomocí kotvy kouli ze sochy a umístěte jí na podstavec – odsune se druhá část mříže v bazénu. V patře bazénu rozstřelte všechny háky držící sochu (nad vchodem, u koule a na kruhovém balkonu). Uvolněná socha zničí prkna kryjící bazén a dole v tunelu mezi bazénem a posilovnou najdete sošku.
8) V knihovně kotvou stáhněte lustr – odkryje se část stěny se soškou.
Mise 1 – Peru
Kapitola 1 – Horské jeskyně
Remake první úrovně legendární série jasně ukazuje, že převod úrovní do moderní podoby je jen velmi volný. Rozhodně je ale zajímavé, že oproti TR1 začíná tato epizoda ještě venku před bránou.
Tak jako v TR1 zde narazíte na netopýry, vlky i medvědy.
Nepřátelé – cca 14
Tajná místa – 4
Čas – cca 18:00
Time trial – 06:00
Secrety (zuby)
1) V první větší místnosti s rozbitým schodištěm přeskákejte po římsách okolo stěn až k sošce.
2) V druhé větší místnosti pomocí kotvy přeskočte na římsy na protější straně. Po římsách pak doskákejte až na malý útes se soškou.
3) Skočte do jámy s medvědem. Na jejím konci pákou otevřte dveře a máte sošku.
Relikvie (nádoba velryby)
4) Po otevření velkých vrat se znovu vytáhněte nahoru a znovu obejděte celý sál až k pravému závaží. Nyní po římsách přeskákejte na hrazdu nad vraty a odtud skákejte dál až vysoko nad dveře, kde leží relikvie.
Pistole (2x)
– Základní zbraň TR1 i téměř všech Lařiných dobrodružství nemůže v remaku chybět. Poskytují rychlou přesnou palbu, avšak slabou účinnost a omezený dosah. Jelikož jde o základní zbraň, je do ní nekonečně mnoho nábojů. Lara je má od počátku hry.
– Munice 40 / –
Deník
– Deník je takovou nepřímou variací na kompas z TR1. Zatímco kompas tehdy naváděl kam jít, deník slouží jako slovní nápověda. Když narazíte na překážku, mrkněte do něj a Lara přečte úsek, který vám napoví, co dál.
Kapitola 2 – Vesnice Vilcabamba
Druhý level přináší první komplikovanější skákání, první pasti, první úkolové předměty a první vodu. Nových prvků je zkrátka fůra a patrně to chvíli zabere se ve všem vyznat. Obtížnost plynule vzrůstá.
Nepřátelé – cca 17
Tajná místa – 1
Čas – cca 20:00
Time trial – 07:00
Secrety
1) V jedné chajdě najdete bednu. Dotlačte ji pod sloup mezi domy a po něm vylezte nahoru. Přeskákejte po útesech až k vodopádu se soškou.
Kapitola 3 – Ztracené údolí
Velký vodopád, složitý mechanismus přehrady a hlavně skryté údolí obývané dinosaury. Ztracené údolí se poměrně věrně drží TR1, akorát je vše mnohem větší a to včetně velikosti T-Rexe.
Nepřátelé – cca 17
Tajná místa – 3
Čas – cca 45:00
Time trial – 15:00
Secrety
1) V jeskyni, kde potkáte medvěda vylezte na vysokou konstrukci uprostřed. Z ní skočte na šikminu u zdi a odtud zase zpět, abyste se zachytili římsy. Z ní skočte do díry ve stěně, kde je soška.
2) Až se budete přes údolí vracet zpátky, narazíte na místo s několika šikminami. Neskákejte na ně, ale přeskočte na stavbu za nimi, kde je místnost se soškou.
Relikvie (keramický hrnek)
3) Po aktivování stavidla se vraťte nahoru k řece. Prozkoumejte ji a jen kousek od stavidla najdete pod hladinou jeskyni v níž je relikvie.
Brokovnice
– Mocná zbraň schopná na 1-2 rány skolit většinu řadových monster. Brokovnice má však velmi malý dostřel. Zbraň lze nalézt už v první kapitole Peru. Je však dobře ukrytá. Klasicky ji získáte až pro další epizodu od Larsona.
– Munice 8 / 40
Boss 1 – T-Rex
– Nejslavnější prehistorický dravec se v remake TR1 nemůže neobjevit. Nyní už má zcela jednoznačně status bosse. T-Rexe teoreticky lze zlikvidovat i běžnou střelbou, ale trvá to strašně dlouho. Daleko lepší je ho rozzuřit a zasáhnout při úskoku. V aréně je navíc několik ozubených konstrukcí. Pokud zajistíte, aby rozzzuřený T-Rex vrazil do nich, výrazně mu to ublíží.
Kapitola 4 – Hrobka Qualopeca
Závěrečný level první epizody. Hrobka Qualopeca není velká, má jen hrstku monster, ale obsahuje řádku pastí a mnoho spínačů. Z TR1 nezůstalo prakticky nic krom myšlenky, že hlavní sál slouží jako křižovatka a je třeba otevírat brány do hrobky.
Nepřátelé – cca 6
Tajná místa – 2
Čas – cca 40:00
Time trial – 12:30
Secrety
1) V pravé části chrámu slezte na dno propasti. Za jednou skálou tu leží soška.
2) V pravé části chrámu u páky vylezte z jámy až na visící sloup a z něj skočte do oken vlevo nahoře. Je v nich soška.
Odměny za misi
Videosekvence 8/30
Galerie – Peru
Hudba – Peru
Komentáře – Peru
Obleky (základní) – Výročí
Obleky (za secrety) – Legend, Klasický
Cheaty – Zdraví nepřátel, Nekonečno magnum munice (za time trialy)
Mise 2 – Řecko
Kapitola 5 – Letohrádek Sv. Francise
Velmi dlouhá a komplikovaná úroveň. Je to zvláštní, ale Letohrádek je v TR:A nejdelší level, přestože v TR1 toto prvenství držela zcela jiná úroveň. Potíž je v tom, že jednotlivé svatyně jsou mnohem komplikovanější a stejně tak šachta, která je spojuje je větší.
Nepřátelé – cca 11
Tajná místa – 6
Čas – cca 01:40:00
Time trial – 34:00
Secrety (kopí)
1) Na fresce znázorňující boj s medúzou střelbou aktivujte meč, ruku, břicho, koleno, pravou nohu, levou nohu a oko medúzy. Následně se v půlce haly (v patře) otevře mříž se soškou.
2) Ve svatyni Hefaista přeskočte po kladivu na římsu nad mříží s klíčem. Ve výklenku je soška.
3) Ve svatyni Poseidona je na sloupu pod vodou páčka, která otevře mříž se soškou. Páku můžete aktivovat když je alespoň jedna část nádrže pod vodou, tedy klidně ihned po příchodu.
4) Ve svatyni Damokla narazíte ve vnější místnosti na páku na okně. Ta sníží meče na druhé straně okna (kde už uvidíte sošku). stačí se vrátit do vnitřní části svatyně a vylézt na sloupy, odkud snadno skočíte pro odměnu.
5) Ve svatyni Atlase valící koule utrhne část zdiva abyste mohli vylézt na plošinu vpravo. Odtud skočte ještě výš, kde je mezi skálou soška.
6) Až budete odcházet ze svatyně Atlase, slezte po římsách podél zdi a pokračujte v ručkování doleva (při pohledu proti svatyni). Mezi kameny na levé stěně je další soška.
Kapitola 6 – Koloseum
Další složitější level s velkým otevřeným prostranstvím arény, kde se strhne mnoho soubojů s gorilami.
V úrovni lze získat magnum pistole.
Nepřátelé – cca 21
Tajná místa – 1
Čas – cca 35:00
Time trial – 11:00
Secrety
1) Až budete skákat pomocí kotvy přes střechu kolosea, dostaňte se až k druhému háku. Odtud si všimněte malého výklenku u zdi, kde září soška. Pro její získání je třeba dobře odhadnout jak moc můžete lano snížit a jak moc se rozhoupat.
Pistole 50. kalibr (magnum) (2x)
– Silné, přesně, rychlé… Vyšší účinnost magnum pistolí z nich dělají základní zbraň nahrazující klasické Lařiny pistole. Magnum jsou vhodné do všech běžných situací, avšak jejich nevýhoda je zřejmá – potřebuji živit municí. To znamená, že pokud je možné nepřítele pohodlně zastřelit, aniž by se mohl bránit, je lepší sáhnout po klasických pistolích a šetřit munici.
Magnum pistole klasicky seženete až na konci druhé epizody z mrtvoly Pierra.
Munice 30 / 150
Kapitola 7 – Midasův palác
Midasův palác je komplikovaný a plný dílčích překážek, z nichž ta základní je hledání tři cihliček. V úrovni je vůbec největší počet nepřátel z celé hry, ovšem to neznamená, že nebudou obtížnější boje. Úroveň je pověstná Midasovou rukou a též skutečně originálním způsobem smrti, to pokud na ni Lara skočí 🙂
Nepřátelé – cca 16
Tajná místa – 3
Čas – cca 50:00
Time trial – 16:00
Secrety
1) V sále, kde pákou zvednete sloupy je v rohu několik kvádrů, které pomocí kotvy strhněte. Poté přeskákejte po sloupech právě sem do rohu, kde je soška.
Relikvie (plastika gryfí hlavy, Athénská soška sovy)
2) Ve stejném sále (viz 1) po zvednutí sloupů vezměte bednu, která je pod schodištěm a dovlečte ji na rohový sloup, který je z části udtržený – tak, aby sloup nemohl sjet dolů. Nyní po sloupech přeskákejte do rohu nad tímto upraveným sloupem, kde je relikvie.
3) Ve vodním sále s ohnivými pasti vylezte k páce nad žebříkem (vpravo). Odtud skočte pomocí kotvy podél zdi a pokračujte přes římsy a hrazdy až k otvoru v posledním sloupu, kde je páka. Jakmile ji sepnete, sloup nad vámi se o trochu zvedne a odhalí relikvii. Musíte se ale pro ni dostat včas, než zase sjede do podlahy, což znamená okamžitě překonat celou dráhu ohnivých pastí a nikde nemeškat. Počítejte s velkým úbytkem zdraví.
Kapitola 8 – Hrobka Tihocana
Poslední úroveň Řecké epizody. Jistě si vzpomenete, že v původním TR1 byla Řecká epizoda delší. V TR:A však zcela vypadlá úroveň Nádrž, ačkoli její ústřední motiv (nádrž, která se zaplňuje vodou) byla sloučena s touto úrovní.
Nepřátelé – cca 8
Tajná místa – 2
Čas – cca 40:00
Time trial – 13:20
Secrety
1) Zaplňte celou nádrž vodou a na sloupu naprovi východu aktivujte páku. Ta otevře dole u dna mříž se soškou (a též munici magnum).
2) Vedle chrámu s kentaury je pod vodou tunel se soškou.
Odměny za misi
Videosekvence 14/30
Galerie – Řecko
Hudba – Řecko
Komentáře – Řecko
Obleky (za secrety) – Sportovní, Zlatý
Cheaty – Všechny zbraně, Nekonečno munice bročky (za time trialy)
Boss 2 – Kentauři
– Tohle je velmi drsný bossfight, který v původním TR1 byl zcela odlišný. Oba kentauři jsou smrtící bestie, Jsou rychlý, pohybliví, dovedou vás zblízka napadat kopyty a na dálku šlehat ohnivé koule. Aby toho nebylo málo, v případě rozzuření na vás mohou vypálit paprsek, jež vás změní v kámen. Jako kámen se sice můžete uvolnit, ale když to nestihnete, kentauři vás rozkopnou a je to v háji.
– Správný postup boje je poměrně komplikovaný. V prvé řadě je třeba rozzuřit cíl, uskočit mu a přesným zásahem ho trefit. To kentaura na moment ochromí, načež mu kotvou, vytrhněte štít. Nyní až bude provádět útok paprsek, štít vezměte a natočte proti němu, aby se sám změnil v kámen. Jako kámen je kentaur velmi zranitelný, takže taste zbraně (ideálně magnum) a dejte mu co proto. Pochopitelně se snažte nejprve dorazit jednoho kentaura a až pak druhého.
Mise 3 – Egypt
Kapitola 9 – Chrám Khamoona
Třetí epizoda přesouvá dění do Egyptských chrámů a hrobek. Náročnost soubojů roste s příchodem mumií a prostředí je komplikované vinou složitého designu hrobek.
Nepřátelé – cca 24
Tajná místa – 4
Čas – cca 01:00:00
Time trial – 20:30
Secrety (destičky)
1) V prvním velkém sále se sfingou přeskákejte podél zdi až k protější rozbořené sfinze. Nad touto sfingou je u stropu díra a v ní soška.
2) Až budete v patře velkého sálu s kočkou, přeskákejte pomocí lan po stropě až na střechu nad sochou kočky, kde je soška.
3) V sále s mechanismes skarabea přeskákejte po sloupech uprostřed až na římsu na opačné straně místnosti. Je tu soška.
Relikvie (mumifikovaná kočka)
4) V sále s hádankou (páky a malby) nechte nejprve všechny sloupy zvednout a poté přes kvádr přeskákejte po římsách podél zdi a následně přes vršky sloupů až do otvoru ve zdi. Uvnitř je relikvie a velká lékárna.
Kapitola 10 – Obelisk Khamoona
Komplikovaná úroveň s velkým obeliskem a čtyřmi můstky, které je třeba spustit, což vyžaduje prohlédání okolních hrobek plných mumií a náročných skoků.
Nepřátelé – cca 7
Tajná místa – 4
Čas – cca 55:00
Time trial – 18:15
Secrety
1) V prvním velkém sále, kde budete šplhat vzhůru je v dolní části páka. Ta na omezenou dobu vztyčí hrazdu na samém vrcholku. Rychle se tam dostaňte a přes hrazdu skočte na plošinu, kde je soška.
2) V druhém velkém sále, kde budete šplhat vzhůru je na plošině nahoře vidět soška. Abyste se k ní dostali, nechte se během běhu po zdi spustit níž a skočte pro ni.
3) V třetím velkém sále (s množstvím čepelí) vylezte až nahoru ke stropu. Je tady hák pro běh po zdi a během běhu skočte za sebe na plošinu. Na sousední plošině najdete sošku a munici magnum.
4) Ve stejném sále (viz 3) během slézání dolů narazíte na horizontální čepel, která se nepohybuje. Spusťte se přes ní dolů a po římse přeručkujte za roh, kde je výklenek se soškou.
Kapitola 11 – Svatyně Scionu
Poslední level Egyptské kapitoly nabízí několik působivých prostranství v čele s obří nádrží se dvěma sochami Egyptských bohů. Úroveň je mnohem delší než v TR1.
Nepřátelé – cca 22
Tajná místa – 3
Čas – cca 01:30:00
Time trial – 28:50
Secrety
1) V levém křídle chrámu se sfingou (z pohledu proti sfinze) je zhruba uprostřed šachty s obelisky plošina a na ní soška. Abyste se tam dostali, stačí slézt po žebříku a z něj skočít na římsu nad dveřmi.
2) V závěrečném sále s mnoha sloupy přeskákejte právě po těchto sloupech do levého zadního rohu sálu, kde je velkýnku soška.
Relikvie (modla Hora)
3) V obřím sále so sochami bohů je na klině pravé sochy (Hora) bedna – shoďte ji dolů a přitlačte k mřížím této sochy. Poté vypusťte vodu a přeskákejte až k táhlu, které mříž dočasně otevře. Bleskově se dostaňte dolů a přes bednu prolezte mříží. Jde zkrátka o to dostat se na klín pravé sochy, zatímco je hladina vody minimální. Vpravo u zdi (vedle nohy sochy) je totiž další táhlo, které tak můžete zatížit a to otevře mříž nahoře vedle hlavy sochy. Až se dostanete nahoru, projděte mříží a v malé místnosti je relikvie.
Odměny za misi
Videosekvence 20/30
Galerie – Egypt
Hudba – Egypt
Komentáře – Egypt
Obleky (za secrety) – Kamufláž, Catsuit
Cheaty – Nekonečno HP, nekonečno munice SMG (za time trialy)
Mini SMG (Uzi) (2x)
– Dvojice samopalů s obrovskou kadencí. Munice do nich je vzácná a protože účinek zbraně není moc velký, rychle se vyplácá. Přesto jsou Uzi skvělým nástrojem proti většímu počtu nepřátel, neboť při trvalé střelbě způsobují brutální poškození.
– Uzi se nacházejí na vršku sfingy, kam lze skočít přes hák u stropu. Klasicky je seženete až v epizodě závěrečné, z těla Kida.
– Munice 50 / 250
Mise 4 – Ztracený ostrov
Kapitola 12 – Doly Natla
Spletitá úroveň. Prostředí je velice komplikované a k tomu je třeba přičíst množství QTE bojů s dalšími záporáky, kteří vám ukradli zbraně.
Oproti TR1 je Larson ještě naživu a Lara jej zabije v QTe sekvenci zhruba v polovině kapitoly. Kid a Kold (v TR1 jako Skater a Baldman) se také likvidují jen v QTE sekvenci.
Nepřátelé – cca 3
Tajná místa – 5
Čas – cca 50:00
Time trial – 17:00
Secrety (Atlantské symboly)
1) Jakmile pomocí červené pojistky pohnete nákladem, přeskákejte po sloupech, kde byl až k římsám v rohu a odtud dál až na lávku se soškou.
2) S pistolemi se vraťte na počátek a odstřelte člun. Ten doplave až k římsám u jeskyně – vyskákejte po nich až do tunelu se soškou.
3) V chodbě s lávou (po zničení barikády) přeskákejte až do místa, kde se pod vaší vahou otočí hrazda. Obraťte se a skočte z ní nazpátek na ostrůvek, kde je soška a malá lékárna.
4) U pyramidy přeskákejte po sloupech až do pravého rohu. Tady skočte na sloup, jež odemyká bránu a z něj bleskově na římsu. Na jejím vršku je soška.
Relikvie (kalich utrpení)
5) S pistolemi se vraťte na počátek a sestřelte bednu visící kousek od člunu. Spadne na břeh a v ní najdete relikvii.
Kapitola 13 – Velká pyramida
Lineární úroveň se spoustou náročných bojů v náročném prostředí. Plno skoků, kdy jediná chyba znamená smrt. Úroveň okoření legendární setkání Lary s dvojníkem.
Nepřátelé – cca 21
Tajná místa – 2
Čas – cca 50:00
Time trial – 16:15
Secrety
1) Až vyskáčete na vrchol šachty, nepokračujte ještě chodbou, ale všimněte si výklenku ve zdi. Přeskočte tam přes římsu v rohu – uvnitř je soška.
Relikvie (náhrdelník zahořklosti)
2) Na samém konci po otevření velkých vrat je hned za nimi u stropu tlačítko – trefte ho, načež strop spadne a prorazí podlahu. Skočte dolů, kde pomocí kotvy přeskočte lávovou plochu. V jeskyni na druhé straně najdete relikvii a velkou lékárnu.
Kapitola 14 – Závěrečný střet
Závěrečný level je středně dlouhý ale zato plný drsných situací, náročných akrobatických překážek a silných monster.
Nepřátelé – cca 10
Tajná místa – 4
Čas – cca 01:10:00
Time trial – 23:50
Secrety
1) Až budete prolézat jeskyní, abyste vystrčili bednu (oblast s bazénkem), vimněte si, že za bednou je malý útes se soškou.
2) Pomocí bedny (viz 1) vylezte až k páce, kterou otevřete vrata vedoucí zpátky. Protáhněte jimi bednu a přes ní skočte do výklenku za dveřmi – je v nich soška.
3) V oblasti plné lávy seskákejte dolů na plovoucí ostrůvky a z nich pokračujte za lávový vodopád, kde je soška.
4) Až překonáte lávovou oblast, otočte se za sebe a přes kotvu přeskočte na plošinu za vámi. Nachází se tu hned 2x velká lékárna a také soška.
Odměny za misi
Videosekvence 30/30
Galerie – Ztracený ostrov
Hudba – Ztracený ostrov
Komentáře – Ztracený ostrov
Obleky (za secrety) – Neoprén, Dvojník
Cheaty – Sluneční brýle, Neomezený kyslík, Bez textur (za dokončení hry)
Cheaty – Zlatá brokovnice, Stříbrné SMG (za time trialy)
Boss 3 – Obří Atlanťan
– Velká bestie, kterou oproti TR1 nelze zničit tak snadno. Atlanťan je velice nebezpečný a způsobuje svými pařáty velké škody. Pro jeho zabití je třeba jej srazit z okraje plošiny, ale to není tak jednoduché. Nejprve využijte zuřivosti a nechte bestii, aby se rozběhla proti zdi – při úskoku ji trefte, načež do zdi narazí a zasekne se jí ruka. Nyní bleskově zamiřčte na ruku (prasácký autoaiming bude chtít neustále mířit na Atlanťana, takže zaměřujte manuálně) a ruku rozstřílejte. Tento postup bude nutné párkrát opakova, než Atlanťan přijde o celou jednu paži. Nyní ho opět rozzuřte, ale zajistěte aby spadl přes okraj plošiny. Sice se zkusí vytáhnout, ale když budete pálit do ruky, kterou se drží okraje, nakonec povolí a spadne.
Boss 4 – Natla
– Hlavní protivník prvního dílu TR se vrací. Tentokrát bude boj a dost těžší. Natla zpočátku létá a šlehá na všechny strany ohnivé koule. Stačí jí střílet něčím silným do křídel a uvidíte, jak rychle jí bude klesat HP. Ideální jsou uzi.
– Jakmile klesne zdraví Natly na 50% spadne na zem, ale nyní bude mnohem nebezpečnější. Stále se dokáže rychle pohybovat a hlavně ji už nelze jednoduše zraňovat. Je třeba ji rozzuřit, uskočit jí, během úskoku zasáhnout a dostat se jí do zad. Dokud je Natla ochromená, můžete to napálit do světelného bodu, který má na zádech. Opět jsou dobré uzi.
– K poražení Natly je ještě třeba absolvovat rychlou QTE sekvenci, kde se Laře podaří Natlu zavalit sloupem a to je vlastně konec bossfightu, avšak ne Natly, která se v dalším díle vrátí.
Bonus
Bonusová úroveň, která se odemkne v menu po dohrání hry. Jedná se vlastně jen o okružní stezku rozdělenou na čtyři části dle jednotlivých prostředí navštívených ve hře. Nejsou tu žáné předměty a ani nepřátelé.
Zajímavosti
Lara poosmé
– Osmá Lara charakterově zdaleka není stejná jako v TR1, přestože by z logiky remaku měla být. Bohužel ač je většina animací stejných, najde se i pár nových, jež souvisejí především s QTE bojem a v nich Lara projevuje dosti podivné emoce. Když se jí Larson snaží v Dolech Natla odstranit, dělá jí strašný problém ho odprásknout. Přitom ji Larson podvedl, snažil se ji zabít a ona si div nerozpláče, když ho zabije. Praštěná je i momentka boje s Kidem a Koldem, kde se všichni přítomní (včetně Lary) chovají jako idioti.
Profily
– Za sošky získáváte mimo jiných věcí i zápisy o jednotlivých postavách.
Lara Croft (za 10% sošek), + obrázky
Larson (za 20% sošek)
Kid (za 30% sošek)
Kold (za 40% sošek)
Pierre (za 50% sošek)
Winston (za 60% sošek)
Natla (za 70% sošek)
Dvojník (za 80% sošek)
Richard Croft (za 90% sošek)
Menu
– Vždy když překonáte epizodu, mrkněte se do hlavního menu. Obrázky na pozadí se mění.
–
Obleky
– V TR:A už je obleků mnohem méně než v předchozím díle. Lara za celou hru nosí jen jeden jediný oblek, ale za sběr secretů lze získat spoustu nových obleků. Ty si pak můžete vybírat při replayi epizod.
– Většina obleků v TR:A není nová, ale jedná se o moderní verze obleků, které nosila v minulých dobrodružstvích. Konzolové verze hry obsahují více obleků.
Výročí
– Výroční oblek je vlastně Lařin typický oblek z TR1, který pak nosila i v mnoha dalších dílech. V TR:A jej nosí po celou hru a to včetně sídla.
Legend
– Lařin typický oblek z TR7. Osobně myslím, že ve srovnání s Lařinou klasikou (resp. Výročním oděvem) je tento oblek výrazně lepší. Lara v něm vypadá více jako dobrodružka.
– Oblek získáte za nalezení jedné relikvie v Peru (1. mise)
Klasický
– Tohle není ani tak oblek jako spíše mírně upravený model Lary tak jak vypadala v TR1. Pro feeling původního dílu to může být zajímavé vyzkoušet, ale zrovna dobrá volba to není.
– Oblek získáte za nalezení obou relikvií v Peru (1. mise)
Sportovní ze sídla
– Lařin bojový oblek z TR2. Tehdy ho používala při tréninku v sídle. Jedná se vlastně jen o sportovní kalhoty a podprsenku. Přestože oblek ani nemá boty, můžete si ho vybrat při replayi úrovni tak, jako kterýkoli jiný.
– Oblek získáte za nalezení jedné relikvie v Řecku (2. mise)
Zlatý
– Tohle není ani tak oblek jako spíše Lara poté, co vleze na Midasovu ruku a originálním způsobem ze sebe udělá dost hodnotné umělecké dílo.
– Oblek získáte za nalezení obou relikvií v Řecku (2. mise)
Kamufláž
– Lařin typický oblek z TR6. Tehdy ho nosila během mise v Paříži, přičemž měla i další upravené varianty tohoto obleku.
– Oblek získáte za nalezení jedné relikvie v Egyptě (3. mise)
Catsuit
– Lařin typický oblek z TR3. Tehdy ho nosila během noční mise v Londýně.
– Oblek získáte za nalezení obou relikvií v Egyptě (3. mise)
Neoprén
– Lařin podvodní oblek z TR2. Tehdy ho nosila během mise na vraku Maria Doria.
– Oblek získáte za nalezení jedné relikvie na Ztraceném ostrově (4. mise)
Dvojnice
– Tohle není ani tak oblek jako spíše Lařina Atlantská dvojnice, kterou potká
– Oblek získáte za nalezení obou relikvií na Ztraceném ostrově (4. mise)
Spálená Natla
– Ani tohle není klasický oblek. Jedná se o upravou sežehnutou Natlu. I když vypadá velmi mocně, je to pořád jen oblek, takže nečekejte žádné nové schopnosti.
– Oblek získáte za nalezení všech osmi relikvií v celé hře