Reprobates

Reprobates (pro západní trh Next Life) je adventura s nádechem tajemna, která sází jednak na originální a zajímavý příběh ale také na kvalitní grafiku, kterou disponují především postavy. Příběh Reprobates představuje opuštěný ostrov kdesi v oceánu na kterém se vyskytnou lidé, jež pocházejí z různých koutů světa, vůbec se neznají a od svojí současnosti je dělí klidně desítky let. Vlastně je spojuje jen jedno jediné – tragicky zahynuli, anebo že by ne?

Grafika Reprobates je na svoji dobu špičková a prim hrají především postavy, kterým nechybí detailnost, slušné animace, mimika obličeje a dokonce ani efekty jako například lesklost mokré pokožky. Navíc se postavy po ostrově pohybují a nepůsobí tak jen jako nehybní panáci. S tím ovšem přicházejí i úskalí, neboť když hráč potřebuje mluvit s danou postavou, která na svém předchozím „stanovišti“ není, je to k vzteku, neboť to dle mnohých obvykle znamená propátrat celý ostrov. Není to ale tak strašné jak uvádějí snad všichni recenzanti. Pokud hráč zjistí a zapamatuje si, kdo kde bydlí, pozorně sleduje okolní dění a poslouchá rozhovory, je možné cíl hledání nalézt poměrně rychle. Dalším spílaným zádrhelem bývá skutečnost, že každý další den snímá kamera ostrov z jiného úhlu pohledu.

Co mi přijde mnohem horší jsou mizivé vztahy mezi postavami, které by na první pohled měly hrát prim. Dalo by se čekat, že nějakých 10 lidí, kteří žijí v těsné blízkosti a obklopuje je oceán se budou poznávat, přátelit a navzájem si pomáhat. Jenomže na tomto ostrově to evidentně dost drhne. Vztahy mezi ostatními postavami ještě jakš takš ujdou a na adventurní poměry jsou dokonce poměrně dobré, ačkoli se ani jedenkrát nestane, že byste přišli do bungalovu a tam zrovna probíhal rozhovor jiných lidí. Ale vztahy Adam + ostatní dřou a to pořádně. Podstatou všeho jsou rozhovory, které jsou právě kamenem úrazu, jelikož jsou buď přímo k dané věci nebo o směšných banalitách. Ani jedenkrát se nestalo, že by se hrdiny zeptali jak zemřel nebo z jakého roku je, či co se mu po nocích zdá. Právě sny by mohly být úžasným tématem, který by mohl vézt k vyprávění životních příběhů, které by sice pro děj k ničemu nebyly, ale hráč by se alespoň dozvěděl víc o těch lidech a snad by mu začalo záležet na jejich osudu. Jediný koho mi bylo líto a nad jehož smrtí jsem se pozastavil byla Danica, ale tím to haslo. I kdyby tam spáchali hromadnou sebevraždu všichni, tak mě to bude jedno, protože mi na těch postavičkách vůbec nezáleželo, ale ne proto, že bych byl necita, ale protože jsem je vlastně vůbec neznal. Zkrátka a dobře, scénárista pohřbil ohromné kouzlo a snad největší potenciál této hry.

A scénárista rovněž potopil i závěr příběhu, který zčistajasna, během okamžiku přinese vysvětlení takřka všeho, ale opět nám jaksi zapomene vysvětlit, co ostatní postavy? Nehledě na smutnou skutečnost, že ačkoli by měl závěr gradovat a hráče připoutat k židli, tak já jsem se nudil tak, až jsem nakouknul do návodu, ne proto, že bych nevěděl kudy kam, ale abych zjistil, kdy už konečně zazvoní zvonec a bude nudy konec. Něco takového se mi u Posla nebo Nibiru v žádném případě nestalo.

Co se ozvučení týče, tak to také za moc nestojí. Hudba takřka žádná, zvuky průměrné a dabing… ve srovnání s minulými počiny Future Games… neurazí ale ani nenadchne.

Dále by neškodilo se zmínit o neotřepaném aspektu hry a to energie, kterou Adam spotřebovává při běhu a fyzický náročných aktivitách. Následně ji může doplnit jídlem a vodou. Tato skutečnost přidává na realitě ale nemohu jinak, než se přidat k davu těch, kteří energii odsuzují. Důvod je prostý – doplňování energie je zdlouhavý proces a v podstatě zabije veškerý čas, který hráč ušetří běháním. Kdyby doplnění energie bylo rychlejší a Adam by kupříkladu snědl na jedno posezení tolik sušenek, kolik potřebuje, aby byl plně fit, pak by to význam mělo, ale takto ne.

Reprobates nejsou špatnou hrou, vlastně jsou docela příjemným zážitkem, který však srážejí nedostatky vyplývající z originálního pojetí a stereotyp, jež s sebou přináší neustále stejné prostředí ostrova, ale to jest zkrátka nutná daň. Na Posla smrti či Nibiru to ani zdaleka nemá, ale přesto jde o kvalitní počin.

Hodnocení – 70%
Délka – cca 10h


 

Kapitola I

Ostrov

Za tmy nasedáte do svého auta, vyrážíte na silnici, pouštíte rádio… ale telefonát vás rozptýlí a plnou rychlostí narazíte do cisterny. Exploze!

Proberete se v bungalovu. Jakási Asiatka na vás koukne, odběhne a pak přijde chlap co mluví o Watergate a myslí, že jste ho vytáhli z moře po pádu letadla. Ze stolku seberte láhev s pitnou vodou (100x) a sušenky v impregnovaném obalu (10x).
Tip – Vodu a sušenky můžete konzumovat pro doplnění energie. Voda se spotřebovává po deseti, takže dohromady máte 20 obnov energie.
Prohlédněte bungalov.
Tip – Na stěně je vyryt letopočet 2044.
Vyjděte z bungalovu (máte číslo 3), venku uvidíte na kopci zvonici. V dálce je druhý ostrov se sopkou. Bungalov 2 opodál je prázdný. Běžte na pláž a promluvte s Asiatkou (kam se díváš?). Vůbec nemluví. Bungalov 1 vzadu je také prázdný. Vydejte se na východní pláž. Tady se modlí Izmael (kde to jsme?, proklečíš celý den?), který vše považuje za očistec. Bungalov 4 je prázdný. Dál u útesu cvičí skot Edwin (kde to jsme?). Je jachtař a ztroskotal u Austrálie ale tam prý vulkány nejsou. V bungalovu 5 je košile (bezpochyby Edwinova). Bungalov 6 je prázdný. Dál pod útesem jsou další dva bungalovy. V bungalovu 7 je Rus Boris Vasiljevič (nevíte kde jsme?), který vás považuje za komunistu a mluví o Brežněvovi. V bungalovu 8 je Dorothy (kde to jsme?), která pracovala ve Dvojčatech. Pokračujte na západní pláž. Tady je Hermann, který s vámi mluvil po probuzení (odkud jsi?, co děláš?) ale myslí, že jste z východního bloku. Bungalov 9 na kopci je prázdný ale v bungalovu 10 je Danica (je vám špatně?, co je to za zvonici?), která má depresi z nočních můr a tvrdí, že po třetím zazvonění prý všichni usínají.

Na ostrově se na různých místech nachází nekonečné zdroje kamenů (5x), větví (3x) a suché trávy. Vždy je vyhledejte aby byla zásoba. Vydejte se podél útesu k průrvě. Vylezte nahoru a zkuste odsunout balvan i kmen (zkuste balvan vypáčit klackem ale nejde to). Marně. Cestou zpět pod útesem je Boris (pomůžete mi s balvanem?, máte sirky?) ale pomoci s balvanem nechce, protože má radši věznice a sbírá lístky na kouření. Zajděte za Hermannem (pomůžeš mi s balvanem?), jenže čeká na letadlo a nepomůže, za Izmaelem (pomůžeš mi s balvanem?) ale zvonice je prý lest ďábla a za Dorothy (co je tam nahoře?), která se o zvonici nezajímá a spíše se bojí častého zemětřesení. V bungalovu 10 najdete Edwina (pomůžeš mi s balvanem?), který je ochoten pomoci, když se zbavíte kmenu a Danicu (můžu nějak pomoci?), která prý čeká jen na smrt. Vraťte se k průrvě, zapalte trávu kamenem a podpalte kmen. Přiložte klacek a kmen shoří. Zkuste znovu odtlačit balvan (zkuste balvan vypáčit klackem ale jen se viklá) ale marně. Dole u pahorku uvidíte jak Asiatka jde za Dorothy. Promluvte s Asiatkou (rozumíš mi?) ale nereaguje a s Dorothy (ta dívka je němá?), která řekne, že Asiatka vážně nemluví, všichni jí říkají Yukiko a že měla ráda Australana z bungalovu 3, který dnes zmizel. V bungalovu 10 oznamte Edwinovi (kmen jsem zapálil) spálení kmene a máte počkat u průrvy. Po odchodu ale třikrát zazní zvon a zhroutíte se.
Tip – I během procesu zvonění se můžete pohybovat. Ale pokud přejdete na jinou lokaci, zvonění se urychlí a spadnete hned.

 

Kapitola II

Ostrov

Proberete se ve svém bungalovu a bez věcí. Seberte opět láhev s pitnou vodou (100x) a sušenky v impregnovaném obalu (10x). Venku prší a z bungalovu 4 vyjde nová obyvatelka (není ti divné, že jsi tady?). Je to Maria z Turína a myslí, že jde o skrytou kameru. Zahajte průzkum a cestou poberte kameny (5x) a větve (3x). V bungalovu 1 je košile, kterou nosil Izmael. 
Tip – Pokud vám dojde zásoba vody, v některých bungalovech (1, 7…) ji můžete vyměnit.
Před bungalovem 2 je Hermann (jak ses vyspal?) a stále čeká na záchranu. Na pláži si všimněte vypálených fleků. V zátoce se myje Izmael (myješ se v moři?), prý to jsem boží slzy. V bungalovu 5 je Edwin (pomůžeš mi s balvanem?) ale je mu zle po noční můře. V bungalovu 6 je Yukiko (jak se máš?), jen ji pozdravíte. V čísle 7 přistihnete Borise na záchodě (promiňte, nechtěl jsem rušit) ale nevadí mu to. Před bungalovem 8 je Dorothy (jste tady dlouho?), řekne že nemá cenu cokoli zkoušet. V čísle 10 je Danica (je vám dneska lépe?) ale má další depresi. Vydejte se k průrvě. Hermann se snaží odtlačit balvan. Promluvte s ním ale chce pomoct. Vylezte nahoru, strčte do balvanu a odtlačíte ho. Prohlédněte útesy nahoře. Na severním je trhlina (zkuste do trhliny vrazit klacek ale nejde to). Spojte kámen s klackem a zatlučte ho do trhliny. Na jihozápadním a východním útesu nic není. Na severním výběžku postává Hermann a dole je malá prázdná pláž.

Vyjděte ke zvonici a zkuste otevřít ale je zamčená (zkuste dveře / zámek vypáčit klackem ale nejde to). Prohlédněte zámek a napadne vás sehnat nějaký nástroj. Dole zajděte do bungalovu 5 za Edwinem (nemáš nějaký nástroj?) ale nic nemá. Venku je Dorothy (nemáte nějaký nástroj?, kdo mě uložil na postel?, máčíte si nohy?). Všechny prý někdo ukládá na postele ale poradí vám, že Yukiko měla drát. V jejím bungalovu 6 jsou ale jen boty. Yukiko najdete na pláži u vypálených fleků (prý máš nějaký drát?) a dá vám úlomek obruče, který tu našla. Vraťte se nahoru a obručí vypačte zámek. Klackem vypačte dveře, což vyjde až napodruhé, protože se zvedají nahoru. Uvnitř si všimněte předmětu pod trnitým keřem a napadne vás ho spálit. Suché lístky by mohl mít Boris. Zajděte na výběžek za Hermannem (kam se díváš?, napadlo tě něco?), který chce chytit ptáka do pasti. Sejděte dolů a stavte se u Borise (nemáte něco k zapálení?) a je ochoten vám sušené lístky dát za listy ze severního útesu. V bungalovu 8 je Dorothy (co děláte?) zabíjí brouky botou a je tu i Maria (už víš, že to není fór?) ale stále věří ve skrytou kameru. Zajděte nahoru na severní útes a všimněte si listí na skále. Vraťte se dolů za Marií (dáš mi punčochy?) a můžete si je půjčit z bungalovu. Jenže bungalov 4 hlídá Izmael (pustíš mě dovnitř?), očišťuje bungalov od hříšné děvky Marie a nepustí vás tam. Klackem ho prašťte. Z Mariiny bundy uvnitř vezměte punčochy a vydejte se nahoru. Punčochy přivažte ke klacku v trhlině, nasbírejte listí a pak punčochy vezměte zpět. Cestou zpět uvidíte, že Danica jde na jihozápadní útes (co tady děláte?, pokus se odtud někdo utéct?) a poví vám o Maďarovi, co se zkoušel plavit na kládě jenže zazvonil zvon. Sejděte dolů a běžte do bungalovu 7 ale Boris tu není (jen jeho smrad). Zajděte do jinak prázdného čísla 9, kde Borise najdete (proč nejste u sebe?, dáte mi tu trávu?). Kvůli smradu odešel a za listí vám dá suchou trávu. U průrvy je Marie (chceš jít nahoru?) ale kvůli kluzkým kamenům odmítne vaši pomoc. Ve zvonici kamenem zapalte trávu a podpalte keř. Je pod ním uvolněný kámen ale nejde vyndat (zkuste ho vypáčit klackem ale nejde). Vyjděte ven. Izmael stojí u zvonice ale začne zvonit zvon a usnete.

 

Rozestavěná budova

Ocitnete se na traverze jež drží jeřáb. Musíte se uklidnit. Hrací pole je kruh a v něm malé puntíky, spojené tečkami, které musíte všechny projet a rozsvítit. Menší díry nebo okraj vás vrátí zpět, oranžové koule vás odstrčí. V časovém limitu rozsviťte všechny puntíky.
Sundejte si opasek, hoďte ho přes kladku a vylezte na rameno.
Smrt – Zkuste jít přes konstrukci vlevo a spadnete.
Přesuňte se doprava na konec jeřábu.
Smrt – Zkuste sešplhat po pravém laně. Jelikož levá část není uvázaná, spadnete.
Prohlédněte obě lana, levé uvažte na kladku a po pravém sešplhejte. Chytíte se za hák nad konstrukci.
Smrt – Zkuste seskočit na traverzu ale spadnete.
Opasek přivažte k háku, slezete trochu níž a seskočte na traverzu. Dál na konstrukci shoďte kbelík, ze sloupu vezměte tenkou kovovou tyč, jako příčku ji vložte do žebříku a slezte. Tyč se však urve a nahoru už to nepůjde. Vlevo na konci traverzy je dělnická přilba. Prohlédněte blízkou bednu, otevřete ji a seberte rezavé šrouby. V cestě visí kbelík.
Smrt – Zkuste projít kolem kbelíku ale spadnete.
Hoďte šrouby do kbelíku, zatíží se a utrhne. Na zadní bedně je kladivo, ale bedna je zaseknutá. Na konci traverzy vpravo seberte hadr, po žebříku slezte a pokračujte dál. Přejděte na pravou konstrukci. Dalšími žebříku opět chybí příčka. 
Smrt – Zkuste přejít přes olej na traverze ale spadnete.
Hoďte na olej hadr. Nachytejte strojní olej do přilby a vpravo v traverze vezměte tlustou kovovou tyč. Hadr opět seberte (špinavý hadr), vložte tyč jako příčku žebříku a slezte níž. Hadrem zakryjte další olej a přejděte doprava. Vylezte po žebříku k plošině výtahu. Chybí jí klika. Přejděte na věž, seberte tyč a ohněte ji kladivem (páčidlo). Vraťte se až do levé části konstrukce a páčidlem otevřete bednu. Prozkoumejte harampádí a najdete kliku. Zajděte k výtahu a vložte kliku ale nejde otočit. Promažte ji olejem a sjeďte dolů.
Extra (animace) – Můžete klikou znovu otočit a vyjet nahoru, což vede k animaci jízdy, nicméně návrat nahoru je zbytečný.
Tip – Shoďte dolů sud. Neuslyšíte ránu dopadu, takže jste pořád hrozně vysoko.
Z uvolněného zábradlí seberte řetěz.
Smrt – Hoďte řetěz na lano a zkuste sjet. Lano se třením utrhne.
Nejprve namočte řetěz v oleji a s ním pak sjeďte lano.

V protější budově prohlédněte naviják, tlačítkem navijte lano, které se z kladky utrhne. Máte ale rozedřené ruce a nezvládnete sešplhat. Z mříže seberte pracovní rukavice a s nimi slezte po laně. V patře rozestavěné budovy visí oběšenec. 
Tip – Odbočky vpravo vedou jen k zábradlí. Nic tam není.
Vzadu je výtah s číselným zámkem (zkuste zámek zničit kladivem / páčidlem ale nechcete). Napadne vás, že oběšenec znal kód. Vydejte se vlevo. Je tu mříž (zkuste ji prorazit kladivem ale nejde to) a hromada prken (zkuste dát prkno na tyče vyčnívající z betonu ale nejde to). Kladivem srovnejte dvě ohnuté tyče, položte tam prkno (zkuste na tyče přidat další prkno ale nechcete), přidejte tři pytle cementu a nakonec posuňte další prkno, aby byla lávka stabilní. Přejděte vedle, nicméně lávka stejně spadne a zpátky se nedostanete. Vylezte po mříži. Nahoře je lano od oběšence ale moc pevné a vedle pila bez proudu. Shoďte žebřík a slezte dolů. Prohlédněte kabeláž na zemi, najděte kabel od pily a připojte jeho zástrčku do zásuvky. Nahoře vezměte pilu a odřízněte lano oběšence. Dole ho prohlédněte, najdete dopis na rozloučenou, kde přiznává že byl vedoucí stavby a že materiál byl nekvalitní a budova se zhroutí a lístek s kódem 763990. Na panelu výtahu nacvakejte kód z lístku – 763990. Nastupte si. Výtah se prudce rozjede a nejde zastavit! Zkuste brzdovou páku ale spálíte se (zkuste sebrat kabel a hodit ho na motor ale je moc rychlý / zkuste páčidlem zastavit ocelová lana ale jedete moc rychle). Kladivem srovnejte brzdovou páku a výtah trochu zpomalí. Vezměte kabel, připevněte ho na motor a znovu zpomalí. Konečně vrazte páčidlo k lanům a podaří se vám výtah zastavit. Pak zkolabujete.. 

 

Kapitola III

Ostrov

Proberete se ve svém bungalovu a opět bez věcí. Seberte tedy láhev s pitnou vodou (100x) a sušenky v impregnovaném obalu (10x). Venku je Hermann (dnes neprší) Poberte kameny (5x) a větve (3x). V bungalovu 4 je Maria (jak ses vyspala?) ale stále myslí, že jde o žert. Většina bungalovů je prázdná ale na pahorku uvidíte novéh muže vycházet s čísla 9. Je to Hans (co si pamatujete naposled?) a díval se v Alpách do strže. Před číslem 10 stojí Dorothy (teď je odpoledne?, co tady hlídáte?), která hlídá Danicu zatímco se sprchuje. Navíc řekne, že se všichni probouzí odpoledne. Zajděte nahoru ke zvonici ale je opět zamčená! Sejděte dolů a u průrvy je Hermann (co tady děláš?), který si myslí na Marii. Na pahorku promluvte s Dorothy (nemáte nějaký nástroj?) a odkáže vás na Edwina, že něco nesl. Edwina najdete až nahoře na severním útesu (jak ti je?, prý máš nějaký nástroj?), který přizná, že ve snu zabil Borise a nástroj prý nemá, byl to jen klacek. Sejděte zase dolů a do bungalovu 10 za Danicou (nevíte o nějakém nástroji?) a poradí, že pod útesem v průrvě si někdo schovával skobu, že skála brání detekci ale už to řekla Hermannovi. Prohlédněte úkryt ale je prázdný.
Tip – Úkryt můžete využívat a schovávat tam věci. Nelze schovat jídlo ale ostatní věci ano a další den si je můžete vyzvednout.
Zajděte nahoru na útes nad severní pláží. Sedí tu Maria (kam se díváš?, stýská se ti?), prý po ní Hermann jede ale nemá zájem. Opodál je Hermann (co vyhlížíš?, kde máš čepici?) ale čepice i skoba mu spadly na skálu. Skoba je na skále vidět, shoďte ji kamenem (může vyžadovat více pokusů) a dole na pláži skobu vezměte (zkuste skobou vypáčit zámek zvonice ale je krátká). Natlučte skobu do klacku (skoba s násadou) a vypačte zámek. Klackem nebo skobou s násadou zvedněte dveře. Napoprvé to nevyjde, napodruhé ano ale dveře nezůstanou otevřené dlouho. Zvedněte dveře a rychle je podepřete klackem. Uvnitř skobou s násadou zvedněte kámen a najdete popsaný papír s portugalským textem. Venku je Edwin (zvon je nefunkční?, umíš portugalsky?), který si všiml, že zvonění nezpůsobuje zvon ale možná reproduktor. Portugalsky neumí ale odkáže vás na Marii. U zvonice je i Yukiko ale mluvit nechcete. Při odchodu uvidíte, že Danica jde zase na skálu (jak vám je dnes?) a věří, že sny budou jen horší. 
Tip – Schovejte do úkrytu skobu s násadou. Může se hodit.
U bungalovů uvidíte, že Dorothy jde k sobě. Promluvte s ní (umíte portugalsky?, chutná vám to?) ale umí jen anglicky. V bungalovu 4 je jen Hermann (co tady děláš?) který jel po Marii ale utekla. Na pláži je Hans (kam se díváte?, jste nervózní?) a překvapuje ho, že nezná sopku na sousedním ostrově, protože jinak zná všechny. V bungalovu 1 najde Marii jak se sprchuje (proč nejsi u sebe?, umíš portugalsky?). Utekla před Hermannem a slíbí, že se na zprávu podívá. Dejte papír na stůl. Vydejte se k průrvě ale pod útesem leží mrtvá Danica a nad ní brečí Yukiko (je mi to líto), zkusíte ji utěšit. Začne zvonit zvon a usnete.

 

Křižovatka

Jste na kolejích a blíží se vlak ale než vás smete, proberete se v autě. Vlak se sem ale skutečně řítí!
Smrt – Počkejte až vlak narazí.
Rychle stáhněte okénko, popadněte zpětné zrcátko a dejte oknem signál. Vlak zpomalí a máte už dost času. 
Tip – Z okénka můžete zkusit řvát a můžete zatroubit (volant) ale to nepomůže. 
Otevřete přihrádku palubní desky a seberte deštník. Prohlédněte pravé stínítko, vypadnou z něj klíče ale při pohledu na sedadlo nejsou vidět. Tlačítkem mezi sedadly posuňte sedadlo a uvidíte klíče (zkuste je přitáhnout deštníkem ale je krátký). Prohlédněte deštník, vysuňte ho (deštník), přitáhněte klíče a seberte je. Strčte klíče do zapalování.
Smrt – Nastartujte ale je vytažené ruční brzda a vlak vás smete.
Stáhněte ruční brzdu a nastartujte. V poslední chvíli ujedete ale během jízdy přehlédnete stopku a vrazíte do jiného auta. Vaše auto se převrátí, to druhé prorazí svodidla a ještě další řidič strhne třetí auto stranou. Drží vás bezpečnostní pás, auto hoří a venku je vypadlý hasičák ale nedosáhnete na něj. Vezměte přední stěrač (zkuste jím přitáhnout hasičák ale nejde to). Stěračem zkuste urvat spoj pásu ale stěrač se rozlomí (stěrač). Nyní rozlomeným stěračem přitáhněte hasicí přístroj a uhaste oheň ale úplně ho nezlikvidujete (zkuste hasit dál ale hasičák je prázdný). Hasičákem utrhněte spoj pásu.
Hrací pole je kruh rozdělený na osminy, které mají šest dílů. Okolo běhá oranžová část, která po kliknutí zvýrazní díl zeleně. Klikejte tedy vždy když je oranžová část v dané osmině pole. Potíž je v tom, že pohyb oranžové části se zrychluje čím blíže středu jste. Na zničení pásu je třeba uspět 3x 
Tip – Pokud jste předtím nehasili oheň a rovnou rozbíjíte hasičákem pás, bude času na minihru mnohem méně!
Vylezete z auta.

Tip – Máte problémy, které je nutné včas vyřešit, jinak následuje prohra (nutnost restartu). Běžný průzkum vážnost problémů nenavyšuje ale manipulace a různé činnosti už ano.
1) Přivolat pomoc – zatím nedůležité
2) Zranění hlavy – ne tak vážné, počká to
3) Požár auta – poměrně důležité
Tip – Ke křižovatce zatím nebudete chtít jít.
Projděte mezi svodidly kam vjelo druhé auto. Řidič i spolujezdkyně jsou v bezvědomí.
4) Muž v bezvědomí – ne tak vážné, počká to
5) Žena v bezvědomí – ne tak vážné, počká to
Vraťte se nahoru a jděte ke křižovatce. Nalevo u mostu jsou stavidla ale nejdou povolit. Zajděte k maringotce. Zkuste vstoupit ale je zamčeno a nikdo neotevírá. Vezměte prkno a položte ho na podvozek. Okno je ale zavřené. U schodů je pravá holínka. Pokračujte ke staveništi, je tu chlap z třetího auta, začne vám nadávat a když vás pozná jako viniká, chce vás zbít ale po šlápnutí do vody omráčený spadne. Kaluž je pod proudem.
6) Zástava srdce – akutní, je třeba jednat
U kaluže vezměte cihlu a rozbijte s ní okno maringotky. Uvnitř je muž v bezvědomí, protože uniká plyn. 
7) Otrava plynem – velice akutní
8) Otrávený strážník – akutní, je třeba jednat
Otevřete dveře maringotky, čímž ze zámku seberete klíče a začne sem proudit vzduch.
Otrava plynem – vyřešena!
Z bundy vezměte kapesníky a po rozbalení najdete kapesník, ze země vezměte levou holínku, z police baterku a vzadu na sporáku nůž (zkuste klíči odemknout skříňku pod sporákem ale nepasují). Prohlédněte sporák a zkuste ventilem zastavit plyn ale ventil se urve.
Tip – Protože hrozí smrt muže u kaluže, další zkoumání raději odložte.
Vyjděte ven a ke kaluži (zkuste přejít kaluž jen levou / pravou holínkou ale nejde to). Dejte holínky k sobě (gumové holínky) a přejděte kaluž. Dostanete se přes ale holínky uvíznou v blátě. Zahajte masáž srdce muže. Hrací pole je kruh a v něm symbol srdce. Z vnějšku sem proudí blesky (snižují zdraví) a kapky (zvyšují zdraví). Otáčejte zelenou přepážku aby bránili bleskům. Když zdraví dosáhne 100, muž je mimo ohrožení života. 
Zástava srdce – vyřešena!
Z kufru auta vezměte hever, vlečné lano a izolační pásku. Dveře skladu vedle odemkněte klíči a z police seberte hasicí přístroj a kleště na kov.
Smrt – Kleštěmi přeštípněte kabel od rozvaděče ale nejsou izolované.
Omotejte kleště páskou (kleště na kov) a přeštípněte kabel. Kaluž už není pod proudem. Shoďte prkno přes kaluž a přejděte zpátky. Jděte k autu a uhaste ho hasičákem.
Požár auta – vyřešen!
Sejděte k druhému vozu (zkuste nožem vyndat poklici ale bojíte se pádu / zkuste za nárazník připevnit lano ale nechcete). Nahoře přivažte lano ke svodidlům. Dole vezměte konec lana (zkuste ho zaháknout za dveře / poklici / celý vrak ale nechcete). Zahákněte lano za nárazník.
Tip – Protože hrozí smrt muže v maringotce, další zkoumání raději odložte.
Vraťte se do maringotky. Prohlédněte sporák, nožem vypačte skříňku a uzavřete plynovou bombu.
Otrávený strážník – vyřešen!
Vyndejte ze skříňky lékárničku (zkuste se lékárničkou ošetřit ale potřebujete vyčistit ránu) a z rádia baterie. Namočte kapesník v umyvadle a máte mokrý kapesník (zkuste jím ošetřit strážníka ale je v kómatu / zkuste ošetřit sebe mimo maringotku ale nevidíte na to). Vyndejte z balíčku další kapesník (zkuste ho také namočit ale nechcete). V maringotce (u zrcadla) se ošetřete mokrým kapesníkem. Trochu to pomůže (zkuste se ošetřit lékárničkou mimo maringotku ale nevidíte na to). V maringotce (u zrcadla) se ošetřete ještě lékárničkou. 
Zranění hlavy – vyřešeno!
Zajděte ke stavidlům. Zvedněte levé stavidlo heverem a poté uzavřete pravé stavidlo, čímž vypustíte vodu v kanálu pod autem. Vraťte se k autu. Nožem sundejte poklici a z brašny na zemi uřízněte řemen. Zajděte ke staveništi a naberte na poklici písek z hromady u třetího auta (poklice). Otevřete dveře od řidiče a prohlédněte ho. Najdete průkaz, kde stojí, že trpí srdeční poruchou musí užívat lék (zkuste porovnat průkaz s řidičem ale je to on). Prohlédněte brašnu venku ale lék zřejmě vypadl. Prohlédněte kanál (zkuste baterkou posvítit na odtok ale nemáte baterie). Vložte baterie do baterky (baterka) a posviťte do kanálu, kde uvidíte léky. Položte baterku na schody, aby osvětlila kanál, podívejte se tam a stěračem přitáhněte Nitromack. Baterka spadne a rozbije se. Běžte k řidiči a z Nitromacku vyndejte pilulku (zkuste ji dát řidiči ale nemůže ji spolknout). Rozřízněte pilulku nožem (prášek nitromacku) a podejte ji řidiči.
Muž v bezvědomí – vyřešen!
Dveře spolujezdce jsou zaseknuté, tak je povolte kleštěmi. Žena se začne dusit. 
Žena v bezvědomí – vyřešeno!
9) Dusící se žena – akutní, je třeba jednat
Ženu vytáhněte ven vedle auta. Z její nohy začne téct krev.
10) Masivní krvácení – akutní je třeba jednat
Prohlédněte ženu, zapadl jí jazyk. Kapesníkem jí jazyk vytáhněte.
Dusící se žena – vyřešeno!
Zaměřte se na nohu (zkuste ji ošetřit lékárničkou ale nemáte dost obvazů). Řemenem utáhněte nohu, což zpomalí krvácení a lékárničkou ji ošetřete. 
Masivní krvácení – vyřešeno!
Po vyřešení všech problémů na silnici projede auto.
Přivolat pomoc – vyřešeno!

Tip – Nyní máte konečně čas. Můžete jít udělat zbytečné věci (vypít pivo v maringotce, vymočit se na rohu maringotky), které by jinak čas pouze ubraly.
Ze země u svodidel seberte červené odrazové sklo a kleštěmi ze svodidel sundejte žluté odrazové sklo.
Smrt – Po sebrání skel začnete mávat na další auto, které to neubrzdí a srazí vás.
Ještě před sebráním druhého skla vysypte písek z poklice na olej na silnici. Pak obě skla seberte, podaří se přijíždějící vůz zastavit a ztratíte vědomí.

 

Kapitola IV

Ostrov

Proberete se ve svém bungalovu a samozřejmě bez věcí. Seberte láhev s pitnou vodou (100x) a sušenky v impregnovaném obalu (10x). Venku k vám přiběhne Maria (četla jsi tu listinu?, nebylo moc zachovalá?) listina jí zmizela ale stihla ji přeložit. V roce 1418 zde ztroskotali Portugalci a v jeskyni nechali plán proudů s nimiž se lze dostat na velký ostrov. Poberte kameny (5x),větve (3x) a suchou trávu. V bungalovu 2 sedí Hermann (nezmizel jsi?). Chystá se na Mari. Z bungalovu 1 vyjde nový muž (jste tady nový?) ale myslí si, že jde o únos a vyhrožuje soudem. U zátoky uvidíte jak do bungalovu 6 zajde nová žena. Před číslem 5 je Edwin (jak ti je?), který se chystá k plavání. V bungalovu 6 je Yukiko a ta nová žena Eva z Brna (vypadáš vyrovnaně?, co poslední si pamatuješ?) a je dost vztahovačná. Před bungalovem 8 je Dorothy (nevyjdete si na procházku?), které vadí horko. V bungalovu 9 se sprchuje Hans (nezmizel jste?) ale na mizení lidí nevěří. Zajděte k úkrytu.
Tip – Pokud jste si do úkrytu minulý den něco dali. Vyzvedněte si skobu s násadou.
Zvonice nahoře je opět zavřená. Vypačte ji klackem / skobou ale dveře propadnou dozadu a zaseknou se. Spojte kámen s klackem a zatlučte ho do dveří jako stupínek. Vlezte do zvonice. Balvan, který držel na laně se utrhl. Odvalte ho ke dveřím (aby bylo možné vylézt ven). Na trámu je lano ale nejde rozvázat. Kamenem zapalte trávu a podpalte lano, přiložte klacek a lano seberte.
Tip – Lano můžete snadno odsekat i skobou 

Venku nad průrvou sedí Hermann (co vyrábíš?, proč nejsi s holkama?, nespálíš si pleš?), který vyrábí klec na ptáky a stále se chystá na Marii. U bungalovů uvidíte pobíhat Marii. Na pláži před bungalovem 1 je Yukiko a Eva (proč si neodložíš?) ale vaše narážky ji štvou. Mezi bungalovy polehává Hans (proč nejste s holkama?, slyšel jste o Danice?), který obdivuje Edwina. U zátoky je Dorothy (o čem přemýšlíte?) a také se jí Edwin líbí ale má svého muže. A na skále je Edwin (byl jsi ve vodě?, máš něco nového?) který si při plavání všiml jeskyně pod východním útesem. Zajděte nahoru na východní útes kde je ten nový muž (vyhlížíte tady něco?) ale jen vyhrožuje soudem.
Smrt – Sešplhejte na kmen, přivažte lano a slezte do jeskyně, jenže ten muž lano vytáhne a přijde zemětřesení.
Sejděte zase na pláž za Evou (odlákáš Simona?) ale pouze se naštve a odmítne pomoct. Dorazí Maria (odlákáš Simona?, kdy za ním půjdeš?), která je pro a jen máte na oplátku zanést Dorothyiny boty Dorothy. Zajděte za Dorothy (nesu vám boty) a dáte jí je. Nahoře na pahorku uvidíte jak Maria odláká Simona. Z útesu slezte na kmen, přivažte lano a slezte do jeskyně. Kamenem zapalte trávu a zapalte suché místo vlevo v jeskyni. Na kamenech leží ulomené kopí. Vylezte ven a vzápětí při zemětřesení se jeskyně zavalí. Seberte znovu lano. Sejděte dolů k bungalovům.
Tip – Schovejte si do úkrytu ulomené kopí, lano a opět skobu s násadou.
V bungalovu 8 je Dorothy (ve stínu je lépe?), na kterou je venku moc horko. Zase vyjděte nahoru, protože většina lidí je u zvonice. Je tu Yukiko a také Eva (opaluješ si nohy?), podle které Hans poslal lidi nahoru kvůli hrozbě vlny. U zvonice je i Edwin (pozoruješ ptáky?) a vadí mu Simon. Dole na severní pláži je Hermann (past je hotová?), který dokončil past ale štve ho, že Maria jede po Simonovi. U skály je Hans (co zkoumáte?) a řekne, že za velkým kamenem je jeskyně! Na kameni jsou tři trhliny (zkuste tam vsunout klacek ale nejde to). Spojte kámen s klackem a zatlučte tři klacky do trhlin. Začne zvonit zvon a usnete.

V noci se vám zdá o valící se lávě.

 

Kapitola V

Ostrov

Další den opět vezměte láhev s pitnou vodou (100x) a sušenky v impregnovaném obalu (10x). Venku prší a je bouřka. U svého bungalovu je Maria (máš dobrou náladu?, je hnusné počasí). Poberte kameny (5x) a větve (3x). V bungalovu 1 je Simon (ještě jste nic nepochopil?) a stále ostře vyhrožuje. V bungalovu 2 je Hermann na záchodě (spálil ses?). V bungalovu 5 je Edwin (válíš se?, jsou na druhém ostrově lidi?) ale nemyslí si, že velký ostrov je obydlený. Prý tu nikdy neviděli žádnou loď. U bungalovu 6 je Yukiko (dnes je hezky) jen jí pozdravte ale vypadá to že rozumí. Před bungalovem 7 je Eva (jak ses vyspala?, proč se usmíváš?), která se zmíní o nové ženě. Bungalov 8 je prázdný, Dorothy zmizela. V bungalovu 9 je Hans (jak se máte?) ale měl noční můru a podle Dorothy se lidem prý zdá to, co je děsí. Před bungalovem 10 postává nová žena (nechápeš kde jsi?, co myslíš, že tady děláš?). Je Michelle a slavila silvestra na Mont Blancu ale přišla lavina. Na pláži před číslem 8 leží vzkaz pátý napsaný na obalu sušenek o nápadu jistého Waltera využít hlodavce ale na ostrově nejsou. 
Tip – Pokud jste si do úkrytu minulý den něco dali. Vyzvedněte si skobu s násadou, lano a ulomené kopí.
Vydejte se nahoru a na severní pláž. Klec je prázdná ale skála před jeskyní povolila. Odvalte kámen klackem / skobou s násadou / kopím a vstupte. Jenže kámen za vámi zavalí vchod (zkuste klackem vypáčit balvan / škvíru mezi balvany ale nejde to).
Tip – V jeskyni je potok z něhož můžete čerpat energii. 
Všimněte si člunu a trámů, které ho podpírají. Vylezte nahoru kde je na trámu skoba a hromada kamení.
Tip – Pokud nemáte svoji skobu, pomocí klacku tuhle skobu uvolněte, seberte a natluče do klacku (skoba s násadou).
Popadněte velký kámen z hromady a hoďte ho na jednu z podpěr, což ji zlomí (zkuste hodit balvan i na druhou podpěru ale ještě nechcete). U potůčku je stará láhev se vzkazem uvnitř. Ozve se Simon a slibuje pomoc, když mu dáte láhev. Strčte mu láhev škvírou ale uteče. Vezměte konec řetězu pod člunem a připevněte ho k balvanu. Zavolejte škvírou o pomoc, po nějaké době se ozve Eva a půjde sehnat Hanse (zkuste mezitím velkým kamenem zničit druhou podpěru ale chcete čekat na pomoc). Až dorazí Hans, zničte velkým kamenem podpěru, člun se převáží a balvan odvalí.
Tip – Pokud nemáte svoje lano vezměte si lano pod člunem.
Venku je Hans (kde je Eva?), kterému poděkujete a on řekne že Eva byla promočená a odešla.

Vraťte se dolů mezi bungalovy. U průrvy zazní zemětřesení. U bungalovů uvidíte Edwina a Marii, někam běží. U bungalovu 1 leží mrtvý Simon a Maria nad ním tancuje (asi je v šoku). Zajděte do bungalovu 7 ale Eva tu není. Najdete ji v bungalovu 10 (chci ti poděkovat), kde jí poděkujete. Je tu společně s Yukiko a Michelle (co se tady stalo?) která řekne jak Simon praštil Yukiko a Edwin ho udeřil až spadl na kámen. Dá vám vzkaz první napsaný na obalu sušenek, co měl Simon u sebe (z lahve). Jistý archeolog Diter Schwartz píše o zjištěních doktora Waltera, který přišel na to, že ostrov je laboratoř, bytosti sem přicházejí po uspání, které způsobuje mikročip v těle. U průrvy je Edwin (jsi v pořádku?) ale lituje toho, co provedl. Nahoře nad útesem u keře je spadlý kmen (není vidět), přivažte k němu lano a slezte na plošinu. Na kameni je Hermannova čepice. Slezte až na malou pláž. Pomocí skoby s násadou / kopí ulovte rybu. Skála pro cestu zpět je kluzká. Pomocí skoby / kopí vysekejte stupínky a vylezte nahoru. Nahoře lano opět vezměte.   
Tip – Schovejte si do úkrytu ulomené kopí, lano a skobu s násadou.
V bungalovu 2 Hermann utěšuje Marii. Promluvte s Hermannem (Maria je na tom špatně?, nesu ti čepici), podle něj je Edwin nastrčený (zřejmě myslel Simona) a poví vám, že u Simona našel další vzkaz, kde se píše, že je dobré vložit mikročip do těla ptáka. Zajděte nahoru a na severní pláž, kam do pasti nastražte rybu. Na východním útese je Hans (ten strom se utrhne?), podle kterého se strom na skále brzy utrhne a dá vám vzkaz třetí napsaný na obalu sušenek, podle kterého je nutné mikročip dát do těla zvířete, protože když se jen zahodí, bytosti to vyhodnotí jako úmrtí jedince a zkusí ho najít. Začne zvonit zvon a usnete.      

 

Nemocnice

Proberete se v jakémsi skladu. Z lampy vezměte žárovku, z rohu lehátka hadr a ze země vodovodní trubku. Všimněte si kapající vody. Venku je chodba a naproti další dveře s oknem ale zamčené (zkuste dveře / okno rozbít trubkou ale nechcete dělat rámus). Prohlédněte okno a zkuste ho vyčistit hadrem, jenže je suchý. Na konci chodby jsou velké zamčené dveře. Zpátky ve skladu dejte hadr do kaluže. Odejděte a po nějaké době se vraťte a seberte mokrý hadr. Hadrem vyčistěte okno dveří a uvidíte tam někoho ležet. Trubkou zabouchejte na dveře, okřikne vás člověk uvnitř, Edwin! Promluvte s ním (zeptat se, jestli je v pořádku, připomenout kdo jsi) ale je silně podezíravý a je tam ve tmě. Zkuste spínačem vedle dveří rozsvítit ale nejde to. Promluvte si přes okno (říct o poruše osvětlení, přemlouvat ke spolupráci, ukázat žárovku) ale myslí, že jste iluze, dokonce vyhrožuje, nicméně přesvědčíte ho o nutnosti spolupracovat a ukážete žárovku. Zkuste trubkou rozbít okno ale nejde to a Edwin vám vynadá. Hoďte tyč proti mřížce ventilace ale jen se odrazí (zkuste trubku hodit znovu ale nechcete). Promluvte si (požádat o sundání větracího okna) a Edwin sundá mřížku na své straně. Trubkou rozbijte mřížku na vaší straně (zkuste otvorem hodit žárovku ale nechcete ji rozbít). Promluvte si (poradit se, jak dostat žárovku přes větrák) a Edwin hodí skrze šachtu šňůrku, na kterou žárovku přivažte. Zase si promluvte (zeptat se kde našel šňůru) a prý ji měl kolem krku, i s klíčkem který vám hodí šachtou. Seberte klíč (zkuste jím odemknout Edwinovy dveře ale nepasuje). Klíčem odemkněte velké dveře vzadu. Prohlédněte márnici, jsou tu dva pytle s mrtvolami.
Tip – V umyvadle si můžete umýt ruce.
Za dveřmi je pitevna a vedle kancelář odkud vedou zamčené dveře dál. Na stole je dokonce telefon a lampička. Na nástěnce je klíč (zkuste odemknout dveře v kanceláři ale nepasuje). Vraťte se a klíčem odemkněte Edwinův sklad.
Společně přejdete do kanceláře a Edwin vám nakáže hledat klíč. Promluvte si (navrhnout proražení okna stolem, upozornit na telefon, oznámit, že se klíč nenašel, zeptat se na dveře) ale rozbíjet sklo stolem se mu nechce, protože věří, že tu někdo je a poradí vám prohledat těla v márnici. V márnici otevřete pytle (starší žena a dívka) ale nemají nic. Uslyšíte cvaknutí klíče a Edwin už je za dveřmi. Obelhal vás.  (zjistit, kde našel klíč, připomenout mu naši pomoc, zeptat se na důvod, proč zradil, zjistit, proč neutíká). Jen vás využil a klíč měl u sebe od začátku, ale začne zvonit telefon. Vezměte ho, ozve se mladá žena a chce Edwina k telefonu. Oznámíte mu to ale požaduje abyste trubku nechali na stole. Položte ji tam, Edwin si vezme hovor a pak odejde do márnice. Zajděte za ním, prohlíží si těla a pak vás trubkou udeří.

Proberete se na pitevním stole. Všimněte si otevřené knihy pod oknem. Stáhněte žaluzie, je na nich „I Kill you.“ V kanceláři na stolku u zdi je skalpel. V márnici si všimněte chybějících těl. Stopy krve vedou do skladu, prohlédněte zamčené dveře a vzápětí uslyšíte telefon. Běžte ho vzít. Volá Edwin, ty mrtvoly byla jeho žena a dcera a věří, že to vy jste je zabili. Teď se chce brutálně pomstít. Prohlédněte otevřenou knihu před oknem, píše se v ní o svalové křeči vyvolatelné proudem. V márnici z boxu 3 vytáhněte tělo, přendejte ho na lůžko a dovezte do pitevny. Skalpelem uřízněte kabel lampičky na stole. Prohlédněte mrtvolu (zkuste připevnit kabel k mrtvole ale není kam). Skalpelem nařízněte mrtvolu (zkuste ji skalpelem naříznout znovu ale nechcete) a připojte k ní kabel. Dorazí Edwin se sekerou ale pohybující se mrtvola ho vyděsí a uteče. Zapomene zamknout, takže můžete na chodbu. Prohlédněte ji, zdá se, že Edwin utekl k východu ale za ním jít nechcete. Za dveřmi vlevo je laboratoř. Z šuplíku vlevo seberte sirky, ze stolu pitevní nástroj. Zavřete za sebou dveře a zabarikádujte je skříňkou.

Přijde Edwin a začne sekat do dveří, načež po prvním nárazu spadne ze stěny fotografie. Dveře se začnou promačkávat (zkuste nástrojem zaútočit na dveře ale nechcete riskovat). 
Tip – Edwin sice bude do dveří vrážet a ty se promáčknou až se v nich vytvoří malá díra ale tím to skončí. Není nutné spěchat.
Prohlédněte fotku, je to stejná místnost ale namísto skříně je průchod. Porovnejte fotku se skříní, pak ji odsuňte. Nástrojem strhněte prkna.
Tip – Nepořádek z prken můžete strčit vedle ale není to nutné.
Uvnitř je tmavý operační sál. Skalpelem uřízněte provaz. Venku přivažte provaz k noze skříně.
Tip – Dokud není v sále světlo, nebudete chtít provazem skříň zatáhnout.
Všimněte si petrolejek na sloupech (zkuste sirkami zapálit levou ale překáží kryt / zkuste sirkami zapálit pravou ale nestane se vůbec nic – bug!). Z levé petrolejky seberte kryt (zkuste sirkami zapálit petrolejku ale chybí knot). Skalpelem uřízněte z provazu kousek provazu, dejte ho do petrolejky jako knot a zapalte. Na světle seberte ze stojanu chirurgickou roušku. Provazem zatáhněte skříň a skalpelem vyvrtejte dírku. Uvidíte Edwina (zkuste na něj promluvit přes roušku ale nechcete riskovat). Všimněte si nádoby s hlavou Simona! Přes roušku promluvte na Edwina, budete předstírat, že jste Simon a vyčítat mu vraždu, až se Edwin zhroutí a zabijete ho sekerou.

 

Kapitola VI

Ostrov

Další den opět vezměte láhev s pitnou vodou (100x) a sušenky v impregnovaném obalu (10x). Venku je neobvykle hezky. Poberte kameny (5x) a větve (3x). Bungalovy kolem jsou prázdné (Edwin je pryč) a teprve u bungalovu 7 uvidíte Evu (jsi smutná?), která měla noční můru. Také odtud uvidíte Yukiko jak jde k sobě do čísla 6 ale mluvit s ní nejde. Na pahorku uvidíte Michelle jít do bungalovu 9. Uvnitř je Hans (svačíte?), který jí sušenky a Michelle (jak ses vyspala?), která se vyrovnává s tím, že tu nic nemá. Na pláži u bungalovu 8 leží Maria (je ti lépe?, co Hermann?). Zmíní novou důchodkyni z osmičky, které nechali ploutve. V bungalovu 8 je nová Jadwiga Kowalski (jste dezorientovaná?), která se potápěla v Thajsku, když ji smetla vlna. Na skále směrem k průrvě si všimněte Daniciných brýlí (zkuste je shodit kamenem ale jsou vysoko).
Tip – Pokud jste si do úkrytu minulý den něco dali. Vyzvedněte si skobu s násadou, lano a ulomené kopí.
Vyjděte nahoru a na severní pláž, kde z klece vyndejte uloveného ptáka.

Cestou zpátky na pláži pod průrvou najdete Hermana (co tady vyvádíš?), který se chystá chytit rybu. V bungalovu 7 je Eva v kalhotkách (co se ti stalo?) a prý našla ve vodě láhev (tu co jste dali Simonovi) a v ní vzkaz druhý napsaný na obalu sušenek, v němž Dieter píše o kmeni, který by mohl posloužit pro přepravu na ostrov a že čip má každý na krku. Na pahorku je kamsi odcházející Michelle a Hans (větráte si nohy?), který jí dal své boty na běhání. Na jižní pláži Michelle běhá ale nechce se bavit než doběhne. Pak ji požádejte o gumičku do vlasů a dá vám gumu. Spojte ji s klackem a máte prak. Na pláži u Marie sedí Eva (šaty ti už uschly?) a zmíní že Edwin je pryč. Prakem sestřelte brýle na skále (může to zabrat více pokusů) a seberte rozbité sklíčko. V bungalovu 10 se sprchuje Michelle (mám odejít?, chtěla jsi mi něco říct?) a napadlo jí, že se nacházíme v minulosti, protože v 16. století pár sopečných erupcí potopilo v Atlantiku pár ostrovů. Vraťte se na jižní pláž, kde je Hans (díváte se na kráter?) a stále mu vrtá hlavou neznámý kráter. Také je tu Jadwiga (vzpamatováváte se?, o čem přemýšlíte?) a podle ní vypálené fleky podobají místům odkud vzlétávají letadla s kolmým startem. Vydejte se na pahorek. Tady v trávě leží Hermann (chytil jsi nějakou rybu?) ale ještě nic neulovil. Nad severní pláží sedí Yukiko (ten tě zřídil), poznamenáte její monokly.

Na východním útesu je kmen, slezte k němu a sklíčkem (nebo skobou / kopím) přesekejte kořeny. Zbude jen poslední kořen. 
Smrt – Sklíčkem přesekněte poslední kořen, ale protože máte mikročip u sebe, zvon vás uspí a padnete do vody.
Střepem si vyřízněte z krku mikročip.
Tip – Nestačí mít mikročip vyndaný. Pokus o útěk by opět skončil uspáním.
Dejte čip do ptáka a necháte ho letět.
Smrt – Sklíčkem přesekněte poslední kořen. Zvon vás sice neuspí ale při pokusu doplavat k ostrovu vás dožene a zaměří letoun a zabije vás.
Zajděte ještě do bungalovu 8 a vezměte plovací ploutve, které měla Jadwiga. Ke kmeni přiběhne Yukiko, Eva (nechceš jít se mnou?) a Marie (je čas se rozloučit) aby se rozloučily. Přesekněte poslední kořen. Během útěku se vám podaří doplavat na velký ostrov a skrýt se před letounem.

 

Kapitola VII

Sopečný ostrov

Ráno se proberete bez věcí.
Tip – I na velkém ostrově bývají často k nalezení zdroje kamenů a klacků.
Poberte klacky (3x) a přejděte po pláži. Uvidíte utíkat nějaké dítě k vesnici. Vylezte na molo, přeskočte díry, vylezte po žebříku a v chatrči z okenice vypačte klackem skobu, kterou natlučte do klacku (skoba s násadou). Vyjděte nahoru a k vesnici. Dva domorodci vám brání v průchodu. Vydejte se tedy na opačnou stranu, kde jsou zbytky Portugalské osady. Poberte kameny (5x) a kamenem sestřelte kokosový ořech (1x) (zkuste kokos sníst ale nechcete). O kus dál před kostelem uvidíte domorodku ale bojí se a uteče. Deska na zemi před budovou je uvolněná (zkuste ji vypáčit klackem ale nejde to). Vypačte desku skobou a najdete náhrdelník ze skleněných korálků. Po laně vylezte na kostelní věž. Skobou rozvažte uzel a lano seberte.
Tip – Lano můžete zase přivázat a slézt dolů.
Připevněte lano na skobu a máte skobu s násadou uvázanou na laně (zkuste lano hodit na dřevěný trám vpravo ale je vysoko). Slezte z vršku kostela o trochu níž a hoďte lano na trám.
Smrt – Zkuste se chytit lana příliš pozdě a spadnete.
Rychle ve vhodný moment skočte po laně a úspěšně dopadnete dolů. Dál na útesu nad pláží naberte z keře žluté bobule (100x).
Smrt – Snězte bobule ale jsou jedovaté.
Vraťte se k osadě, vylezte na studni, uvažte lano na trám a slezte dolů. Prohlédněte náhrobek MAGNUS BENEDICTO a všimněte si, že písmeno MDIC jsou označena křížkem. Ze zdi seberte starou vlajku. Pod ní je trezor. Převeďte označená písmena (MDIC) na arabské číslice (1599) a nastavte číslo na číselníku trezoru. Uvnitř je soška boha domorodců. Vylezte nahoru, opět seberte lano a běžte k vesnici. Položte sošku na totem, načež se vám domorodci začnou klanět. Ve vesnici je keř z něhož naberte ovoce (5x).
Tip – Ovoce můžete konzumovat pro doplnění energie.
Předejte náhrdelník domorodé ženě s dítětem a holčička vám poradí, že Dieter utíkal křovím. Prolezte tam.

Na srázu je domorodec a nechce vás pustit. Trefte ho kamenem až spadne ze srázu. Pokračujte na sráz, lano uvažte na větev (lze ho opět sebrat) a slezte dolů. Přeskočte strž. Vzadu kolem skály se nedá jít, protože mezera je moc velká. Přeskočte k vodopádu.
Tip – Z vodopádu můžete čerpat energii. 
Zasekněte skobu do skály a vylezte po ní nahoru. 
Tip – Z potoku nad srázem můžete také čerpat energii. 
Na okraji srázu je velký kmen, přímo nad mezerou dole (zkuste ho vypáčit klackem ale nejde to). Na opačné straně za potokem je džungle a divoké prase.
Smrt – Přibližte se k praseti a zabije vás.
Hoďte praseti žluté bobule (házíte po deseti) ale nežere to (můžete házet bobule dál ale nemá to cenu. Přidejte bobule do kokosu (kaše z bobulí a kokosu), hoďte to praseti a chcípne. Přelezte kmen a shoďte balvan, což ucpe potok. Na srázu si všimněte, že potok (a vodopád) už tam nejsou. Voda nyní teče na okraji srázu u kmene. Nanoste velké kameny u kmene do průtoku vody (celkem 4 kameny), což vytvoří hráz. Ucpěte hráz vlajkou a vytvoří se jezírko. 
Tip – Z vody můžete čerpat energii. 
Nyní díky tlaku vody odvalte klackem kmen, který vytvoří most přes mezeru. Z hráze seberte starou vlajku, slezte dolů, opět seberte skobu s násadou a přes most projděte dál. Za rohem teče vodopád.
Tip – Z vodopádu můžete čerpat energii. 
Přeskákejte po skalních výstupcích, zasekněte skobu do škvíry a vylezte nahoru. 
Smrt – Jakmile uděláte krok vpřed, ostnatá past vás trefí.
Smrt – Zkuste proběhnout ale spadnete do jámy.
Obejděte stezku s pastmi zprava přes kamenné schody a pokračujte doleva. Pod skálou jsou hadi.
Smrt – Slezte k hadům. Uštknou vás.
Hoďte na hady vlajku, přejděte a vylezte po kamenech na horní útes. V džungli je chatrč. Uvnitř na polici najdete popsané listy. Je to deník Dietera Schwarze, kde píše že zemřel na archeologických pracích v Bolívii, ocitl se na ostrově, využil zprávu od dr. Waltera a podařilo se mu v letounu robotů utéct na velký ostrov. Tady se seznámil s domorodci, hlavně s Tahine, která mu porodila dceru. Podařilo se mu chytit do pasti vojáka a ten mu prozradil, že je rok 1507 a malý ostrov je výzkumná laboratoř farmaceutické organizace z naší budoucnosti. Výzkumníci sídlí v základně na kráteru, na malý ostrov vozí nové lidi, které pochytají ve 20. a 21. století těsně před okamžikem jejich smrti. Z ostrova odváží ty, co psychicky nevydrží a teleportují je zpět do okamžiku jejich smrti. Až dočtete, překvapí vás sám Dieter ale slíbí pomoc. 

 

Kapitola VIII

Sopečný ostrov

Další den prší a proberete se jen s vybitou pistolí na el. výboj, od Dietera. Ze země seberte láhev s pitnou vodou (100x) a ze stěny lano a sekeru. Venku čeká Dieter, máte jít v jeho stopách. V džungli to Dieter vezme přes kládu za křovím.
Smrt – Jděte rovně po cestě, ale zabije vás ostnatá past.
Jako Dieter projděte křovím a vzadu z keře natrhejte červené bobule (100x).
Tip – Bobule můžete konzumovat pro doplnění energie.
Pokračujte dalším keřem na útes. U lávové řeky se Dieter rozloučí, řekne, že pokud uspějete, převeze lidi z ostrova sem a dá vám ovoce (2x). Vylezte na kámen, sekerou pokácejte kmen a přejděte po něm řeku. Kmen začne hořet a zpátky to nepůjde. Pokračujte po skále a dál nahoru k útesu. Dorazíte k místu s hromadou sesypaného kamení. Vylezte nejprve po levé straně nahoru.
Smrt – V horní části je velká mezera mezi levou a pravou částí výstupků. Zkuste přeskočit ale spadnete. 
Stoupejte až nahoru k základně. 
Smrt – Když přijdete k helipadu, robot z vršku vás zastřelí.
Zatím je to tu nebezpečné, tak se vraťte až dolů k sesypanému kamení a pokračujte doprava. 
Smrt – Zkuste přeskočit velkou díru vpravo dole ale spadnete.
Vystoupejte po pravé straně trochu výš a jděte pod sráz. V cestě je lávové pole, která brání v průchodu. Vraťte se zpět k sesypanému kamení a vylezte pod vrchol.
Smrt – V horní části je ta samá velká mezera mezi levou a pravou částí výstupků. Zkuste ji přeskočit z této strany ale taky spadnete.
Lezte až nahoru, sekerou si vysekejte výstupek a vylezte výš. Je tu havarovaný kontejner, ve kterém dobijete zbraň (nabitá pistole na el. výboj). Shoďte pravý balvan ze srázu (tím zakryjete lávové pole).
Tip – Můžete shodit levý balvan ale nestane se nic.
Zpátky ale nemůžete, skála klouže. Přivažte lano k sekeře (sekera uvázaná na laně), zasekněte ji do rozsedliny (lze ji opět sebrat) a sešplhejte dolů. Po shozených kamenech přejděte lávové pole a vystoupejte nahoru, odkud uvidíte robota na přistávací ploše.
Smrt – Střelte robota pistolí zepředu nebo zboku. Všimne si vás a zabije vás.
Jakmile se robot otočí, střelte ho do zad. Vaše pistole je zase vybitá (vybitá pistole na el. výboj). Vraťte se dolů a vylezte zase na vrchol k základně. Projděte pod helipadem a po žebřících na střechu, kde z robota seberte jeho (nabitou pistole na el. výboj). Slezte na helipad, když uslyšíte přilétat letoun a schováte se pod helipadem. Hangár zůstane otevřený, tak vstupte.
Smrt – Z letounu vyleze robot, pokud vás uvidí, zastřelí vás.
Rychle se schovejte za kanystry vpravo a až bude robot procházet dveřmi, střelte ho do zad.
Tip – Pokud robota necháte odejít, vrata za ním se zavřou ale nemůžete je otevřít. Robot se po čase vrátí a zabije vás.

Prohlédněte letoun ale je zavřený. Vedle jsou dveře výtahu (na kód) ale nemáte oprávnění. Za dveřmi, kterými šel robot je nabíjecí stanice s dalším robotem (zkuste ho střelit pistolí ale nestane se nic).
Tip – Z fontánky s vodou můžete čerpat energii. 
Jsou tu dveře od výtahu, ubikací a teleportu ale nemáte oprávnění. Vedle je místnost centrálního stanoviště.
Smrt – Cokoli prohlédněte v centrále ale robot se dobije, přijde sem a zastřelí vás.
Pistolí střelte nabíjecí zařízení, což robota vypne. V centrále seberte z koše vzkaz od milenky, kde jistá Sanda píše Thomasovi a z pultu kapesní nožík.
Tip – Všimněte si monitoru, kde sleduje pozici lidí na malém ostrově. Je tam jen Michelle, Hermann a Yukiko.
Tlačítkem spusťte holografickou obrazovku ale nemáte oprávnění ji použít. Na chodbě je ještě cesta ke schodům a nad nimi mříž ventilace (zkuste ji vypáčit nožem ale nejde to). Pod schody najdete mrtvolu. Nožem jí uřízněte prst (uříznutý prst mrtvého výzkumníka) a seberte tablet s digitálním puzzle. Poskládejte puzzle, začněte v rozích, po obvodu a dokončete obrázek ženy se psem. Objeví se přání k narozeninám, od jeho ženy Anett a psa Candy. V dolním patře jsou dveře strojovny, východů a skladu ale nemáte oprávnění (zkuste jakékoli dveře na kód otevřít prstem ale neznáte kód). U dveří skladu je potrubí (zkuste ho vylomit nožem ale nejde to). Nahoře prstem otevřete dveře ubikací. Na toaletě v míse je nařízení k zastavení projektu, že plukovník Jackson byl zadržen a je třeba stanici zničit. Prstem otevřete osobní skříňku 6, která patří Thomasovi (zkuste otevřít ostatní skříňky ale nejde to). V oblečení je nařízení zničení dokumentů, od plukovníka Jacksona, že je třeba zahladit stopy. Ve skříni je osobní minipočítač. Prohlédněte ho. Jako heslo použijte jméno psa (CANDY). Složka s dokumenty je prázdná, spojení se sítí nefunguje. Jako heslo k mailu použijte jméno milenky (SANDRA) a prohlédněte zprávu v koši, o nutnost provézt autodestrukci stanice s kódem 97GETOUT43BKW. Prstem otevřete dveře ven a běžně na centrálu (zkuste prstem otevřít box laboratoře ale vyžaduje víc oprávnění). Prstem aktivujte obrazovku a zadejte dvakrát kód autodestrukce (97GETOUT43BKW). Nastavíte autodestrukci a teleport do místa vaší nehody.

Vraťte se do hangáru a u letounu sedí Eva (co tady děláš?, dáš mi ten šroubovák?). Dostala se z letounu ale ztratila boty a dá vám šroubovák, co našla.
Tip – Jelikož tu noc, co jste byli v chatrči Dietricha odvezli z ostrova Evu a podle počítače na ostrově je jen Michelle, Hermann a Yukiko, znamená to, že tu noc, kdy jste utíkali odvezli Marii a Hanse. Ale Jadwiga měla první noční můru až teď, takže zřejmě zemřela na ostrově.
Tip – Nejdéle byla na ostrově Yukiko, která se tam již několik dnů před vámi. Zajděte ke schodům (zkuste šroubovákem sundat mříž ventilace ale je krátký). Dole šroubovákem vypačte trubku a seberte kus trubky. Vložte do ní šroubovák (šroubovák s násadou) a odmontujte mříž. Vlezte dovnitř a zavoláte sem Evu. Prstem aktivujte obrazovku teleportu. Přenesete se do vaší současnosti k místu nehody. Policistka vás pošle stranou a odejdete vstříc staronovému životu. 

 

Každý z nás prožívá ve svém životě stresové situace a někdy se zdá, jako by se k nám štěstí otočilo zády.
Má skutečně každý svůj osud pevně v rukou, anebo námi šoupají všemožné politické, ekonomické, vojenské, národní či jiné zájmy?
Můj dědeček říkává, že žádné takové neexistují, všechny zájmy jsou ryze osobní a naším osudem hýbají pitomci, kteří se touhou po moci, slávě a penězích vyškrábali nahoru.
Je to moudrý muž, ale my dva jsme teď díky takovým pitomcům dostali šanci prodloužit si tento život. Až čas ukáže, jestli je to dobře, anebo špatně.
Netuším, jestli má pravdu dědeček. Existuje něco vyššího, anebo je to všechno jenom obyčejný chaos?
Co myslíte vy?


 

Zajímavosti

Patch
Existuje patch, který výrazně zrychluje pohyby Adama a zbavuje ho energie. Otázkou je nakolik je tento patch užitečný. Zrychlení Adama se bohužel neomezuje jen na pohyb ale třeba i na dýchání, takže se zdá jakoby Adamovi v žilách kolovalo přehršel adrenalinu nebo jakoby za sebou měl maraton. To ale zdaleka není tak hrozné jako zmizení energie s čím souvisí i naprostá zbytečnost jídla a pití a tím pádem výpadek jednoho z aspektů hry.

 

Obsazení

Václav Rašilov (Adam Raichl)
Jaromír Meduna (Dieter Schwarz)
Otmar Brancuzský (Boris, naštvaný řidič)
Martin Finger (Edwin)
Martin Pechlát (Hermann)
Karel Zima (Ismael)
Miroslav Hanuš (Hanz)
Lukáš Král (Simon)
Jaroslava Pokorná (Danica, Jadwiga)
Helena Brabcová (Dorothy, Maria, hlas počítače)
Anna Suchánková (Eva, Michelle, hlas z telefonu)
Agáta Zimová (Dieterova dcera)

8 komentářů u „Reprobates

  1. Nazdar ľudia. Na hre Reprobates som pracoval. A včera som pri surfovaní úplnou náhodou narazil na walkthroug videá tejto hry, ktoré kupodivu neboli ani moc staré, takže pre mňa obrovské prekvapenie, že tá hra nie je dávno mŕtva. Nebudete mi veriť, ale vďaka týmto videám ( asi najviac sa mi páči ruský dabing ) som teraz po 10 rokoch fakticky po prvý krát videl, ako tá hra vcelku vyzerá a funguje. A po desiatich rokoch mlčania som dostal chuť k tomu niečo povedať, tak prepáčte že k tomu zneužívam vašu diskusiu. FutureGames už neexistuje, tento text si prečíta v lepšom prípade len pár ľudí, nepoužijem žiadne meno, takže snáď nikoho nenaseriem. Pýtate sa prečo vidím hru až po 10 rokoch? Pretože bola vydaná v podobe tak vzdialenej od zámeru, že som v tej dobe na to nemal žalúdok, aby som si ju vobec nainštaloval. Úprimne, ani nevlastním jej nosič. Potom som od Futuregames odišiel, začal sa zaoberať inými vecami a Reprobates vytesnil z hlavy. V ďaľšom komentári vám napíšem ako to vlastne z hrou bolo.

    • Zdravím,
      musím říci, že mě váš příspěvek opravdu mile překvapil a budu jen rád, pokud se podělíte o více informací ohledně vzniku Reprobates. Future Games je studio, jehož osud mě jakožto hráče nejvíce zasáhl. Adventury Posel Bohů, Posel smrti a Nibiru považuji za vrchol české adventurní scény, přičemž Posel smrti a Nibiru jsou podle mého skromného názoru skutečně světové adventury na špičkové úrovni. O to více mě tehdy mrzela snižující se kvalita dalších her od FG, která vyústila až v katastrofální Alter Ego. Reprobates určitě měli své dobré stránky, ale už bylo ze hry patrné, že se se společností cosi děje, že kvalita klesá společně s takovou vymazleností a detailností, jaké měly předchozí hry. Doufal jsem, že jde jen o drobné zaškobrtnutí a že FG znovu ukážou své kvality, leč bohužel.
      Jaké byly poměry uvnitř Future Games mohu jen předpokládat, ale celý vývoj společnosti na mě působí tak, že od sloučení Unknown Identity s Future Games se cosi zlomilo. Jako kdyby kvalitní hry závisely hlavně na Unknown Identity a na tom, co sami dokázali vytvořit. Ale jak říkám, tohle je jen pohled fanouška, který do interních záležitostí nemůže vidět.

      • K Futuregames som nastúpil v záverečnom štádiu vývoja Nibiru, pretože im odišiel modelár postáv a animátor v jednej osobe. Nie som teda zviazaný s históriou tejto firmy a nedovolím si ani hodnotiť jej vývoj, či zánik. Obecne si myslím, že to prišlo s úpadkom adventúrneho žánru obecne. Hráči utiekli do 3d sveta ktorý kvalitou začal konkurovať 2d, zostali len verní, alebo tí ktorí majú problém s ovládaním v 3d. Adventúry sú menšinový žáner a ich zisky z predaja nemožu pokryť potreby vývoja 3d hier, pokiaľ nedosiahnu na nejaké granty, alebo dotácie. Nejaká renesancia 2d adventúr síce prišla, ale to vďaka dochodcom, hlavne dochodkyniam v Nemecku a Francúzsku, ktoré takto trávia čas a na spoločných fórach si navzájom radia postupy. Predaje sa ale nemožu pohybovať moc vysoko. Možno ale plácam hovadiny, v tej branži už 10 rokov nie som.
        Ale nazad k tomu, prečo píšem. Robil som asi 20 postáv Nibiru hlavne pre mexickú epizódu, už si len matne vybavujem nejakého hospodského, ženu u baru, ožralu, gorilu pred barom, starú matku atd. A urobil som novú postavu, pretože stará vyzerala dosť outdated. Nibiru sa dokončilo, bola to moja prvá účasť na hernom projekte. Malo sa začať s ďaľšou hrou, ale nebol námet ani scénár a nikto schopný po ruke niečo vytvoriť. Tak som sa ponúkol, že niečo vymyslím. Napísal som nástrel príbehu a produkcii sa zapáčil. Adventúry som nikdy nehral a systém pointnclick na renderovaných obrázkoch mi prišiel strašne statický, ale nebol ešte čas aby 3d grafika mohla konkurovať renderovanej a nebol na to ani engine, ani programátor. Tak som prišiel aspoň s nápadom samostatných obrazoviek pre dialógy, nech je aspoň vidieť nejaká mimika a obrazy scén mali byť tiež s bližším zoomom. Celkove by sa hráč orientoval na vyvolanej obrazovke s mapou ostrova, kde by bola jeho poloha i poloha ostatných. Tam by fungoval aj rýchly prechod na vzdialenejšie miesta. Táto featura realizovaná nakoniec nebola, hru nemám a tak dúfam, že hráč dostal aspoň prehľadný papierový obrázok s vyznačením lokácií.
        K príbehu. Pretože nie som adventurista a bolo mi jasné, že príliš radikálne novoty ľudia neprijmú, mal tú hlavnú a adventúrne konzervatívnu časť príbehu písať niekto tomuto žánru oddaný, kto vymyslí nočné epizódy s rébusmi a hlavolamami ako majú adveturisti radi. Podarilo sa zohnať jedného šikovného, tiež Slováka, ktorý potom tuším písal Alter Ego. Tak sme si rozdelili prácu. Ja som mal na starosti denný pobyt na malom ostrove, ktorý mal byť relaxáciou po „adventurním nářezu“, ktorý hráč zažíval v snových scénach. A tiež som mal na starosti záverečné „reálne“ epizódy na veľkom ostrove. Nočné „blúznenia“ mal na starosti kolega. Ja som svoju časť stihol včas, snové epizódy drhly, takže sa hneď rozhodlo, že prvá noc bude bez sna a na záver sa vypustila ešte jedna noc, ktorá bola nahradená len krátkou animovanou vsuvkou. Herný scénár nie je žiadna prdel, musí okrem príbehu a dialógov obsahovať aj údaje pre scriptovanie. Nejaký úkon spustí udalosť, alebo niečo sprístupní, niečo zruší. A je nutné nedopustiť nezmysly ak hráč nepostupuje ideálnou cestou. Fakt to nie je prdel.
        Takže ja som mal scénár hotový a dal som sa do postáv a ich animácií. Urobil som všetky postavy na ostrovoch, okrem dvoch mužských domorodcov, tj všetky modely i textúry a tiež všetky animácie pre nich. S „filmovými“ renderovanými vsuvkami a snovými epizódami pomohli ďaľší. Neviem či si dokážete predstaviť objem tej práce. Neboli peniaze na točenie Mocap, animácie som robil buďto ručne, alebo úpravami dostupných free mocap z internetu. V engine hry neexistuje žiadne interpolovanie ( blendovanie ) medzi animáciami, všetko je natvrdo, ďaľšia animácia može začať až keď skončí tá pred ňou. Takže je prakticky nemožné aby bol pohyb ideálne plynulý a bohužiaľ to spomaľuje aj ovládanie hlavnej postavy. A to som ešte netušil ako to úplne zabije programátor tým, že sa postava Adam musí pracne naštelovať do nejakej pozície, aby mohol pokračovať. Programátor starší pán, zvyknutý na svoju rutinu a absolútne neochotný hľadať nové riešenia. Takže každý pre neho problém sa snažil nejak zlátať postaru, ak mu to nešlo tak to z hry proste vyhodil. Dostal sa postupne do veľkého časového skluzu a na záver sa už vyhadzovalo všetko s čím mal problém a nebolo to nutné pre dohranie. Ak to vyriešiť musel, tak to často splácal tak, že si každý zaťuká na čelo. Najhoršie sú prípady, keď sa ani nepoužili animácie k tomu vytvorené. Najpostihnutejšia je časť na veľkom ostrove, Keď som teraz po rokoch videl čo sa tam deje. Skákanie na lano z kostola, hádzanie kameňov na cieľ, cesta ku kráteru, ale i boj s robotmi… Výpis konkrétnych príkladov by bol nekonečný. Najhoršie je, že sa tým často narušila logická kontinuita. Ale nastal aj opačný extrém. Keď Adam nájde v Dieterovej chalupe jeho zápisky, podľa mojeho scénára to mal byť krátky, útržkovitý, drsný text vysvetľujúci podstatu. Ale jeden pán z produkcie sa rozhodol, že vystaví na obdiv svoje spisovateľské schopnosti a obšťastní hráča povinným srdceryvným príbehom na niekoľkých stránkach a to ešte v záverečnej fázi hry.
        Keď to všetko sčítate dohromady, originálny zámer sa vlastne celý otočil, hlavnou sa stala denná relaxačná časť od ktorej hráči logicky očakávajú viac a ktorá je ešte k tomu vykastrovaná, hlavne v závere. Spoluprácu s Futuregames som ukončil ešte pred vydaním hry, emócie už dávno vyprchali, ak to niekto z nich bude čítať, pozdravujem ich. Pracovali tam i schopní a talentovaní ľudia, nebolo nás moc, ale mali sme šancu to urobiť poriadne. Dopadlo to inak.
        Ešte si nájdem možno čas a vyjadrím sa k pár aspektom hry, za ktoré som zodpovedný a neboli dobre prijaté.

      • Vyjadrím sa tu k niektorím veciam, ktoré mám na svedomí ja a obecne neboli hráčmi dobre prijaté.
        Je potreba ale myslieť na to, že denné epizódy na malom ostrove mali byť len relaxačnými predelmi medzi náročnými snovými scénami.
        Adam sa musí občerstvovať, doplňovať energiu. To bolo myslené ako daň za to, že hráč bude používať zrýchlené presuny medzi scénami. Či už podľa mapy ostrova, ktorá nakoniec nebola realizovaná, alebo dvojklikmi na východ zo scény ( všetky východy sa mali zobrazovať pri stlačení tlačítka pomoci ). Bez rýchlych prechodov mala energia Adamovi bohate stačiť na všetky úkony, ktoré potreboval urobiť.
        Presun po členitom teréne. Ručné zadávanie na prekonávanie terénnych prekážok malo fungovať len na veľkom ostrove v špeciálnych scénach na svahu kráteru, kde boli naplánované pasti, chybné kroky na čerstvú lávu boli trestané smrťou. Inak sa počítalo s tým, že hráč zadá miesto a Adam už bude mať sám dosť rozumu aby vedel, že musí niečo preliezť, na niečo vyskočiť atd. Dopadlo to inak a Adam má problém aj s natočením tela, aby sa správne postavil k nejakej činnosti.
        Otravné zbieranie kameňov, klackov a trávy. Na pustom ostrove asi logicky nenarazíte na skládku s hromadou haraburdia. Zámerne boli úkony robené pre použitie jednoduchých vecí. Chcel som aby si ich mohol Adam vždy niekam vonku uložiť a druhý deň zobrať bez otravného zbierania. Programátor povedal že je to možné len na jedno určité miesto. Dobre, do scénára som teda dal úkryt o ktorom vedela Danica a Hermann si tam vyzdvihol skobu, ktorá mu spadla na zráz. Od tej chvíle malo byť Adamovi k dispozícii miesto, kam si mohol čokoľvek uložiť. Fakticky tak mohol postupovať omnoho rýchlejšie, pretože nepotreboval znovu získavať skoby, laná atd. Predpokladám, že to miesto tam nie je, aby bol natiahnutý herný čas a Adam musel povinne plniť všetky úlohy, ktoré boli povodne myslené ako záchrana ak o nejaký nástroj príde, aby sa nedostal do situácie, ktorá nemá riešenie pre pokračovanie, prípadne pre hráčov, ktorích pobyt na malom ostrove bavil a chceli preskúmať všetko.
        Málo rozsiahle dialógy. Ľudia na ostrove sú pod sedatívami, prebúdzajú sa len na pár hodín denne, aby sa najedli, vykonali potrebu, umyli a po nočných zážitkoch sú dezorientovaní, nechápu situáciu, navzájom sú logicky podozrievaví. Za týchto podmienok vytvárať nejaké debatné, či intrikánske spolky pre výraznejšie vykreslenie charakterov je hlúposť. Naviac sú cache animácie náročné na data ( engine nepoužíval kostry ) a pred desiatimi rokmi boli počítače niekde inde. Niečo iné je malá postavička v rohu scény dokola rozhadzujúca rukami a omielajúca nekonečné dialógy a niečo iné postavy s mimikou v detailnejšom zábere. To uskromnenie bolo proste daň dobe a v príbehu malo logické opodstatnenie.
        Nevysvetlený koniec. Podľa scénára hra obsahovala dosť informácií, aby si hráč s aspoň priemerným IQ uspokojivý obraz vytvoril. Neviem ako to dopadlo v reálnej verzii, ale tzv „americké vysvetlenie“, kto si potom koho vzal, kde zomrel a koľko mal detí a vnukov som do scénára ani neplánoval.
        Nie je možné sa zavďačiť všetkým hráčom a aj keby bola hra profesionálne dotiahnutá do podoby podľa plánovaného zámeru, vkus je strašne subjektívna záležitosť. Jak som si prešiel videá vo viacerých jazykoch nahrané aj s komentármi hráčov, je obrovský rozdieľ kto je komu sympatický. Možno záleží aj na kvalite dabingu. Až ma to prekvapilo. Malý príklad. Poľský hráč vicek83 bol tak naštvaný na Adama za to ako sa chová k jeho obľúbenej Eve, že jednej nahranej kapitole dal dokonca názov „Mužská šovinistická svině“. Zatiaľ čo na týchto stránkach sa dočítam, že „Chudák Adam – má s sebou neustrašenější, neukňouranější a neinaivnější holku, co na ostrově byla.“ Je to v naprostom poriadku, keby sme mali všetci rovnaký vkus, asi by ľudstvo už dávno vymrelo. 🙂

  2. O tejto hre som ani nevedel, hra bola od Future games ??? či stojí za ,
    Ešte ma napadla akčná adventúra od fínskeho štúdia , menom Alan wake, dostane sa na adventuristu ??? Na tu hru mám dvojitý pohľad, a ton sa delí na dennú časť a nočnú časť, hry .Denná , to bol zaujímavý, psychologický záhadný thriller, v mne blízkom prostredí , lenže ta nočná časť , to podla mňa u tej hry jednoznačne zabila . To neustále zabíjanie tých pseudo zombie, ma už iritovalo. Ale inak príbeh zaujímavý, denná časť taktiež, ale nočná časť hry , bola na nervy. Bola to hra rozdvojená, to doslovne

    • Ano, Reprobates jsou od Future games. Mají své dobré momenty, ale bohužel při pobytu na ostrově, což činí asi 80% hry se často dostavuje stereotyp. Chybí tomu spád, dobrý scenář a často i atmosféra.
      Alan Wake rozhodně působí zajímavě, ale jestli se tu objeví, to zatím netuším.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte výsledek poč. operace * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.