V této rubrice si představíme některá kvalitní neoficiální rozšíření Talismanu 2. edice. Nejprve je ale třeba pochopit, že zatímco oficiální Talisman svými rozšířeními rozšiřoval základní hru o nové sety karet a nové herní plány, jednotlivá fanouškovská dobrodružství se krom rozšiřování oficiální hry a též rozšiřování oficiálních rozšíření, mohou vztahovat i na jiná fanouškovská rozšíření od jiných autorů. A dokonce mohou fanoušci rozšiřovat i svá vlastní rozšíření. Je to asi složité na pochopení, ale jde zkrátka o to, že hodně fanoušků má na svědomí více než jedno rozšíření a protože v rámci komunity uznávají rozšíření od jiných fanoušků, počítají s nimi i do svých přídavků. V praxi to funguje asi nějak takhle – Chci pracovat na rozšíření, které rozšiřuje políčko Hvozd na základní desce. No jo, jenže to vypadá, že Hvozd už někdo rozšířil a to rozšíření se mi docela líbí. Tak se vrhnu třeba na rozšíření Vesnice ale udělám pár karet pro Hvozd, to aby se hráči Hvozdu mohli mrknout i na moje dobrodružství a zahráli si je obě.
Nezřídka tak můžete stáhnout rozšíření a najednou zjistit, že obsahuje pár kartiček pro nějaké rozšíření, které vůbec neznáte. Co s tím? Můžete to buď ignorovat, což je první a nejjednodušší možnost. Nebo můžete stáhnout všechna takto provázaná dobrodružství, rozložit to na stůl (dobrá, tak na podlahu) a hrát třeba 10 navzájem provázaných fan rozšíření najednou plus ty oficiální. Tahle metoda je dobrá, pokud máte volnou garáž a chcete si připadat jak válečný stratég stojící nad bojištěm, jenže v praxi to jen sotva půjde aplikovat. Asi nejideálnější je pokusit se vysledovat počátek téhle pavučiny a právě jím začít hrát. Vezmete oficiální Talisman a k němu jedno-dvě fan rozšíření na něž si určíte nějaký cíl (zabít více nepřátel než protihráči, někam dojít…). A pak budete hrát další rozšíření s tím, že pokud rozšíření odkazuje na předchozí rozšíření a máte ještě místo, vytáhnete jej také ale dáte na něj jen těch pár nových kartiček.
K neoficiálním rozšíření je také dobré mít na paměti, že autoři kartiček, pravidel a vůbec konceptu rozšíření nemusí být ti samí, co tvoří hrací desku. Často tedy můžete najít několik různých hracích desek od různých autorů. Například pro rozšíření Říše víl existují minimálně dvě hrací desky. Jedna je původně anglická, je kreslená a zde ji uvádím s CZ překladem. Druhá deska je tvořena Čechem a je primárně česká, jenže už není kreslená, ale je poskládaná z několika fotek, co autor sesbíral po internetu.
1. Ostrov Talismanu
(Jon New)
Ostrov je prvním fan přídavkem 2. edice, který bych doporučil hrát. Ne snad, že by byl Ostrov kdovíjak dobrý, ale mnoho dalších rozšíření na něj odkazuje. Zároveň ale pro Ostrov neexistuje CZ verze, takže si musíte vystačit s anglickou. Ostrov je významný i rozsáhlou změnou pravidel, která vás zkrátka donutí se sem vypravit. Jediná možnost jak získat Talisman je se na ostrov dostat a absolvovat řadu zkoušek ne nepodobných těm ve vnitřním pásu základní desky. Byť to není z pravidel zcela jasné, zřejmě je třeba odebrat Talismany nejen z balíčku Talismanů, ale i z balíčku Setkání a všechny umístit na ostrov. To znamená, že ani quest od Temného mága vám už nepomůže a chtě nechtě musíte za Talismanem na ostrov.
Aby toho nebylo málo, jakmile vaše postava přijde do kontaktu s ohněm (drak, kouzlo, nebo nové typy událostí), ztratíte všechny vaše speciální vlastnosti a obnovíte je opět až po navštívení Ostrova.
Ostrov rozšiřuje políčko Hospoda na základní desce a přidává tak oblast moře, které má být za ní. Když moře, tak můžete očekávat lodě (které je třeba koupit jako předmět) a následně upravený systém pohybu i soubojů.
Když se mrknete na počet karet, možná vás překvapí, že pouhé fan rozšíření jich má tolik. Faktem je, že hodně fanouškovských rozšíření si rozsahem nezadá s těmi oficiálními. Horší je to s kvalitou. Hrací deska je často ošklivá a pro kartičky zase autoři využívají obrázky co sesbírají na internetu, takže o nějaké stylovosti nemůže být řeč.
Hodnocení – 45%
Počet karet – 71
Ostrov Talismanu
Pro hraní Ostrova vám bohatě postačí základní deska Talismanu. Pokud chcete hrát Ostrov samostatně, budete muset dobře upravit pravidla. Ostrov sám moc vyvážený není a obsahuje spousty karet, která vás jedním šmahem připraví o zlato, předměty nebo společníky. Bez systému pochopů a nějakého náhodného losování počáteční výbavy (z původního balíčku nákupů) asi nebude možné Ostrov samostatně hrát.
Obsah
A) Herní deska Ostrova tvořící klikatou cestu na ostrov talismanů. Políček je 35, což je dost.
B) 28 karet Ostrova tvořících základní set karet. Počet je to vzhledem k počtu polí ale velmi malý. I Jeskyně měla karet aspoň 36.
1a. Události (9) – Albatros, Golfský proud, Země!, Muž přes palubu!, Mery Celeste, Vzpoura!, Bez zásob, Útok pirátů, Černý pasažér
1b. Zákon (1) – Pobřežní stráž
1c. Ohrožení lodi (7) – Ledová kra, Maják, Mořská víla, Nautilus, Sargasové moře, Bouře, Tsunami
2a. Nepřátelé – Vodní zvířata (2) – Hejno Barakud, Kosatka
2b. Nepřátelé – Vodní monstra (6) – Mořští orkové, Mořský had, Vodní červ, Kraken
5c. Pomocníci (5) – Delfín, Hlídka, Papoušek, Mořský drak, USS Nimitz
C) 3 karty Setkání, jež rozšířují základní herní set karet a vztahují se k Říši
1. Události (2) – Bouře, Talismánia
5b. Kouzelné předměty (1) – Svatý kbelík
D) 6 karet Zaklínadel
Zaklínadla – Ohnivý šíp, Dračí dech, Opilá posádka, Sopečný ostrov, Hurikán, Ohnivý meč
E) 25 karet Nákupu
Nákup – 5x Vědro vody, 5x Železné plátování, 5x Mapa Ostrova talismanu, 5x Lodní sušenka, 5x Loď
F) 6 Karet Ztráty schopností, které vás upozorňují na váš stav
Ztráty schopností – 6x Ztráta schopností
G) 3 Karty Spravedlnosti, což jsou posměšné karty, které ostatní hráči mohou udělit podvodníkům
Zbraně spravedlnosti – Načechrané polštáře, Pohodlné křeslo, Špičatý klacek
H) 25 Žetonů lodi, symbolizující vaši postavu během plavby
I) Pravidla
Stažení
2. Vodní říše
(M. v. d. Gaag)
Vodní říše je přídavek, který se také nedočkal CZ verze, ale byla by chyba ho minout, neboť se opět jedná o rozšíření oblíbené k němuž existuje spousta dalších kartiček z jiných přídavků. Tentokrát se podíváme na dno moře.
Vodní říše
Jeden malý pás o dvanácti polích… není to moc, nicméně na počet karet je přídavek hodně bohatý.
Obsah
A) Herní deska Vodní říše tvořící jeden malý pás o 12 polích.
B) 98 karet Vodní říše tvořících základní set karet. Na tak skromnou hrací desku je to až extrém.
1a. Události (18) – Kyselina, Borealis, Probuzení, Ohniště, Elektrický úhoř, Rybářská síť, Hurikán, Ledovec, Tahání kýlu, Odliv, Vzpoura, Okraj světa, Kurděje, Mořská baba, Mořská nemoc, Vzduchová past, Příliv, Tsunami
2a. Nepřátelé – Vodní zvířata (2) – Hejno Barakud, Kosatka
2b. Nepřátelé – Vodní monstra (6) – Mořští orkové, Mořský had, Vodní červ, Kraken
5c. Pomocníci (5) – Delfín, Hlídka, Papoušek, Mořský drak, USS Nimitz
C) 3 karty Setkání, jež rozšířují základní herní set karet a vztahují se k Říši
1. Události (2) – Bouře, Talismánia
5b. Kouzelné předměty (1) – Svatý kbelík
D) 6 karet Zaklínadel
Zaklínadla – Ohnivý šíp, Dračí dech, Opilá posádka, Sopečný ostrov, Hurikán, Ohnivý meč
E) 25 karet Nákupu
Nákup – 5x Vědro vody, 5x Železné plátování, 5x Mapa Ostrova talismanu, 5x Lodní sušenka, 5x Loď
F) 6 Karet Ztráty schopností, které vás upozorňují na váš stav
Ztráty schopností – 6x Ztráta schopností
G) 3 Karty Spravedlnosti, což jsou posměšné karty, které ostatní hráči mohou udělit podvodníkům
Zbraně spravedlnosti – Načechrané polštáře, Pohodlné křeslo, Špičatý klacek
H) 25 Žetonů lodi, symbolizující vaši postavu během plavby
I) Pravidla
3. Poušť
(C. Crawford)
Poušť obsahuje poměrně vyvážený set karet, který přidává i spoustu kartiček do Setkání. Především ale přináší novou hrací desku, která má krom jednoho pásu i vnitřní svatyni. Poušť je vlastně rozšířením políček téhož názvu na základní desce Talismanu.
Grafické zpracování desky nedělá Talismanu ostudu. Ten styl je tady jasně patrný. Zpracování kartiček je sice slabší, ale pořád docela dobré.
Hodnocení – 60%
Počet karet – 110
Poušť
Poušť dovede být docela drsná pokud nemáte dostatek zásob vody. Proto v nákupech můžete narazit na předmět Měchu s vodou, který obsahuje určitý počet žetonů symbolizujících vodu (ty však v rozšíření nejsou a musíte si je vytvořit). Výhoda návštěvy Pouště se skrývá v chrámu uprostřed, kde se může postava druhé úrovně (Arcimág, Králův ochránce…) stát dokonce postavou třetí úrovně – Faraonem. Navíc lze v chrámu nahlédnout do balíčku Alternativních konců a změnit jej, tudíž hráči, který se blíží k závěru můžete přichystat nepříjemné překvapení. Poušť přidává i několik karet do Setkání, přičemž jde především o vzácné artefakty, které se po otočení objeví v Poušti a můžete se pro ně vydat a také o Duny, které slouží jako vstup do Pouště (tak jako Dveře do Jeskyně).
Ideální je hrát Poušť společně s rozšířením Dobrodružství a Město.
Obsah Pouště
A) Herní deska Pouště tvořící pás a vnitřní komory. Políček je jen , což odpovídá střednímu pásu ze základní hry.
B) 69 karet Pouště tvořících základní set karet. Je to fakt hodně (i Město mělo jen 72!)
1. Události (9) – Únikový modul, 2x Vyčerpání z horka, Fata morgána, Sloup ohně, 2x Písečná bouře, Otrocký vlak, Arabská noc
2a. Nepřátelé – Zvířata (19) – Sup, 2x Škorpioni
2b. Nepřátelé – Lidé (2) – Křižák, Kapitán
2c. Nepřátelé – Netvoři (9) – 2x Píseční červi, Obří škorpion, Mumie, Obří pouštní červ, Ahnkheg, Roc, Kostlivec, Mumie
2d. Nepřátelé – Draci (1) – Písečný drak
4. Cizinci (4) – Duch z Adlakhanu, Písař, Šeik, Sultán
5a. Předměty (17) – 4x Sáček drahokamů, Bojový oblek, 2x Velbloud, Slon, Směnka, Červený drahokam, 2x Šavle, Mapa, Turban, 3x Vodní pytel
5b. Kouzelné předměty (9) – Prokletá dýka, Diamant, Smaragd, Oko oázy, Magická lucerna, Medailon, Rubín, Scarab, Scimitar
5c. Pomocníci (5) – Káňata, Pouštní zloděj, Jestřáb, Šakal, Uspávač hadů
6. Místa (10) – Studna, Milník, Hrobka mumie, Staré bojiště, Pyramida, Nil, Sfinga, Skladiště, Údolí králů, Žena ze soli
C) 23 karet Setkání, jež rozšířují základní herní set karet a vztahují se k Říši
5a. Relikvie (12) – Archa úmluvy, Kabát mnoha barev, Obří zabiják, Gideonův roh, Kopherové dřeva, Nárameníky s drahokamy, Nádoba many, Svatá róba, Samsonovy vlasy, Kopí Osudu, Hůl Proroka, Tabulka zákonů
5b. Předmět (6) – 2x Velbloud, 4x Vodní pytel
5c. Kouzelné předměty (1) – Svatý grál
6. Místo (4) – 4x Písečné duny
D) 3 karty Zaklínadel
Zaklínadla – 2x Odsun mrtvých, Sesame otevři se
E) 12 karet Nákupů
Nákup – 4x Velbloud, 2x Šavle, 6x Vodní pytel
F) 2 karty Postav (+ karty upravených Postav), jež svým původem spadají do Říše víl
Postavy – Ambasádor, Pasáček, +Amazonka, +Zulu, +Saracén, +Skaut
G) 1 karta Speciální postavy, což už je postava 3. úrovně
Speciální postavy – Faraón
H) Pravidla
4. Říše víl
(P. Hansson)
Říše víl je prvním přídavkem zkušeného tvůrce P. Hanssona. Zahajuje tak jeho sadu čítající několik klasických fanouškovských rozšíření Talismanu, které se navzájem propojují.
Říše víl představuje novou herní plochu tvořící jeden pás, vlastní sadu karet a nový systém žetonů. Krom již klasické síly, vůle, životů a zlata jsou k dispozici Květinky, které slouží nejčastěji jako platidlo v Říši. Říše jinak rozšiřuje především oblast hvozdu ve vnějším pásu základní desky.
Když se mrknete na zpracování hracího plánu, zjistíte, že to po grafické stránce není špatné. Samozřejmě profi provedení to není, ale plán vykazuje jistou jednoduchost a kontrast barev jako na základní ploše Talismanu. O dost horší je pojetí kartiček a vůbec pohádkového prostředí, které do fantasy světa Talismanu prostě moc nepatří. Pořád je ale Říše víl více „Talismanovská“ než mnohá jiná rozšíření.
Hodnocení – 60%
Počet karet – 93 (+20)
Říše víl
Z hlediska užitečnosti návštěvy Říše lze říci snad jen to, že jakákoli návštěva je velmi riziková. Mohlo by se zdát, že Říši je nejlepší se vyhnout, jenomže to není tak jednoduché, jelikož vstup do Říše víl není dobrovolný! Má-li hráč smůlu z každého lesa, hvozdu a prokleté mýtiny se může do Říše dostat. Vyjít ven je možné též poměrně snadno, ale ne bez dávky štěstí. V Říši sice je možné získat užitečné předměty, daleko snáz jde však ztratit životy či pomocníky.
Říše víl obsahuje i pár karet jež se vztahují k jiným fan rozšířením. Jedná se o rozšíření Ostrov (Island), který se bohužel CZ překladu nedočkal, byť by to k jeho vztahu k Říši bylo logické. A dále jde o rozšíření balíčku karet Transformace, který v případě změny v ropuchu umožňuje změnu do dalšího zvířectva, kdy každé má své statistiky. Transformace se nevážou k žádnému fan rozšíření a vznikly pouze jako dodatečný balíček pro základní hru, ale protože je Říše Víl rozšiřuje, je namístě je tu také představit.
Obsah Říše víl
A) Herní deska Říše Víl tvořící jeden pás. Políček je jen 16, což odpovídá střednímu pásu ze základní hry.
B) 80 karet Říše víl tvořících základní set karet. Je to fakt hodně (i Město mělo jen 72!)
1. Události (16) – Konec duhy, Večírek královny víl, Země nikoho, Dotek reality, Polibek ropuchy, Noční víla, Houbová víla, Podzim, Podzimní víla, Východ Slunce, Západ Slunce, Brána domů, Obrátka, Rande naslepo, Vílí měsíc, Vílí píseň
2. Nepřátelé – Víly (19) – Vážka, Gobliní lovecká tlupa, Šotek odpadlík, Goblinský bachař, Válečná poletucha, Dřevěný opičák, Phooka, Divoký skřítek, Temný elf, Skřítek zloděj, Červenočepičář, Hrozivá víla, Snová víla, Nemilordná elfka, Bludičky, Nemilosrdná strážkyně, Bánší, Větvičkovec, Víla mrcha
2b. Nepřátelé – Trollové (5) – Trollkin, Lesní troll, Troll, Kamenný troll, Trollí král
2c. Nepřátelé – Netvoři (1) – Obří pavouk
4. Cizinci (9) – Nacken, Květinový skřítek, Skřítek, Víla strážkyně, Dobrá víla matka, Květinová hráčka, Starý moudrý vílák, Hvězdná víla, Tvůrce květinek
5a. Předměty (7) – Vílí lektvar, Uvězněná víla, Ocelový meč, Trollí sekera, Vílí prach, Sedmimílové boty, Čtyřlístkový věneček
5b. Kouzelné předměty (2) – Kouzelný plášť, Dračí amulet
5c. Pomocníci (10) – Přátelský obr, Šumař, Šotek, Dráček, Vílí princezna, Koza, Květinová víla, Ztracené vílí dítě, Tomte, Víla zrádkyně
6. Místa (11) – Vílí kruh, Květinářství, Zlomyslné čarodějky, Nemilosrdný soud, Obří pavoučí síť, Koboldí chodby, Pole snů, Magická brána, Vílí bludiště, Čarodějný nápoj, Dveře do Jeskyně
C) 4 karty Setkání, jež rozšířují základní herní set karet a vztahují se k Říši
1. Události (2) – Nádherný podvečer, Vílí přítomnost
5. Předmět (1) – Ropuší stolec
6. Místo (1) – Vílí brána
D) 6 karet Transformace, spadající do jiného rozšiřujícího balíčku Transformace. Buď je možné tento set přidat do základního balíčku Transformací anebo jej využívat samostatně v Říši.
Transformace – Ropuší samec, Ropuší samička, Jedovatá ropucha, Ropucha, Ropucha chameleon, Obrněná ropucha
E) 1 karta Ostrov, která souvisí s rozšířením Ostrov (Island) a umožňuje vstup do Říše
1. Událost (1) – Vílí ostrov
F) 2 karty Postav, jež svým původem spadají do Říše víl
Postavy – Květinová víla, Zahradní trpaslík
G) 75 Žetonů květinek, jež fungují jako platidlo v Říši
H) Pravidla
Obsah Transformací
A) 20 karet Transformace – Původní fan balíček Transformací.
Transformace – Bobr, Dikobraz, Gekon, Had, Chipmunk, Ještěr, Kanec, Kočka, Krtek, Krysa, Křeček, Papoušek, Pásovec, Prase, Ptakopysk, Ropucha, Svišť, Tchoř, Tukan, Zajíc
B) Pravidla
Ka stažení
9 Říše víl – Autorem Říše víl je Peter Hansson, autorem dodatečného balíčku Transformací je Duane Haut. O CZ překlad se postaral Jan Krátký a Matěj Kůs. Nemohu říci, že by byl překlad kdovíjak zdařilý (pánové mají nemalé problémy s češtinou), ale je to překlad jediný, takže za něj buďmež rádi. 🙂
2. Trolové
3. Harém
Čtvrtý přídavek od Hanssena na první pohled vypadá jako kopie Říše víl. Hrací plocha má stejný tvar i stejný počet polí. Tentokrát se jedná o rozšíření políčka Oáza na hlavní ploše. Odtud vede také nejsnazší cesta na hrací plochu Harému. Harém je svým pojetím opět tak trochu pohádková záležitost, která si s fantasy světem Talismanu moc nerozumí. Oproti Říši víl je navíc říznutý trochou erotiky, neboť autorovi evidentně nevadilo shánět pro své kartičky kreslené obrázky nahotinek.
Hodnocení – 65%
Počet karet – 116
Harém
Harém je stejně jako Říše víl oblast těžce riziková. Zatímco v Říši se jako platidlo používaly Květiny, tady plní podobnou funkci žetony Vody. Každá čutora (ale i jiný vybraný předmět v němž lze nosit voda) se vám při vstupu do Harému naplní vodními žetony. Pobyt na poušti vás nějaké žetony bude stát a když žádné nemáte, ztrácíte život. To znamená, že zatímco na základní desce je čutora zárukou přežití v poušti, v Harému už to tak jednoznačné není, neboť se počítá s jejím obsahem.
Dalším zajímavým prvkem jsou Konkubíny, což jsou existence fungující jako pomocníci, ale někdy se s nimi dá obchodovat. Některé Konkubíny mají navíc plusový efekt (jako typický pomocník).
Harém obsahuje i pár dalších kartiček Setkání a Říše víl (obvykle slouží ke vstupu do Harému). Dále tu ale jsou i dvě karty ze Stok a Trollů, což jsou další rozšíření. Může se zdát, že Stoky a Trolové jsou tedy starší rozšíření, jenomže minimálně Trolové zase obsahují karty Harému
Obsah
A) Herní deska Harému tvořící jeden pás. Políček je 16 (jako v Říši víl).
B) 74 karet Harému tvořících základní set karet
1. Události (15) – Špatná nálada, Váčnivé sny, Písečná bouře, Krysí kult, Vidina, Boží zpráva, Nebezpečná dívka, Svůdná tanečnice, Skřetí nájezd, Závist, Tajná láska, Poutní cesta, Žhavé slunce, Škorpioni, Ohnivý phoenix
2. Nepřátelé (27) – Zuřivá kočka, Gryphen, Ještěří krysa, Divný vězeň, Světelný skřítek, Liščí duch, Zombie, Zlé kotě, Naga, Pouští harpyje, Kreezak, Tygří obránce, Fénix, Makuut, Zlatý démon, Lord Naga, Obří brouk, Zlý džin, Ohnivý démon, Válečná kněžka, Džin, Manticore, Mumie, Pouštní jednorožec, Firousch, Pouštní drak, Drak
4. Cizinci (11) – Kovářka, Strážce oázy, Ozbrojený doprovod, Hadí kmen, Džinovo přání, Nekromanova duše, Vodní obchod, Průvodce pyramidou, Hádanka, Vodní hádanka, Pouštní šaman
5a. Předměty (2) – Gryphenovo mládě, Šavle
5b. Kouzelné předměty (6) – Létající koberec, Osamělá šavle, Kouzelná lampa, Šavle strachu, Drak v lahvi, Okouzlující hrnek
5c. Pomocníci (7) – Zloděj, Shandra, Pouštní princezna, Strážce harému, Válečný slon, Pouštní trpaslík, Džinovo oko,
6. Místa (6) – Nebezpečný obchod, Vzdálený hrad, Dračí údolí, Hadí chrám, Monsunová řeka, Toll
C) 4 karty Setkání, jež rozšířují základní herní set karet.
1. Události (1) – Žhavé slunce
2. Nepřátelé (1) – Pouštní gryfin
4. Cizinci (1) – Cameltaur
6. Místo (1) – Písečné duny
D) 1 karta Říše víl
1. Události (1) – Pouštní víla
E) 1 karta Stok
5c. Pomocníci (1) – Ztracen ve stokách
F) 1 karta Trollů
4. Nepřátelé (1) – Pouštní trol
G) 12 karet Nákupů
Nákup – 10x Čutora, Šavle, Velbloud
H) 20 karet Konkubín, které lze najít jako dodatečné pomocníky, či obchodní artikl
Konkubíny – Amila, Ari, Amalee, Elfka Fianna, Leopardí žena, Nefaria, Nooda, Opale, Rose, Saali, Tygří dívka, Zmirra, Liethana, Nucifera, Hootia, Krásný džin, Ivanja, Leedia, Kasida, Ommi
I) 3 karty Postav, jež svým původem spadají do Harému
Postavy – Nubijská královna, Pouštní válečnice, Dervish
J) 100 Žetonů vody, jež fungují jako zásoby v Harému
K) Pravidla
Zajímavosti
– Vstup do Říše víl je kolikrát povinný, ale do Harému se až na malé vyjámky dostanete jen když chcete. Otázkou ale je, proč se sem vypravit. Nepřátel je požehnaně (byť jsou spíše průměrní) a riziko smrti na poušti je značné. Pokud hrajete Harém samostatně (případně se souvisejícími plány) je to jasné, ale pokud je Harém součástí vašeho velkého talismanu, je dobré si stanovit nějaký quest, něco jako nasbírat alespoň 5 konkubín
3.g
g