DA1 – (1/5) Prolog (Ostagar + Lothering)

Dragon Age je neuvěřitelně užvaněný hrdinský epos. Úvod epického příběhu má hned 6 různých verzí v závislosti na zvoleném původu hrdiny. Každý Původ zabere zhruba 2 hodiny. Při psaní článků jsem hrál jako lidský šlechtic, což je s přehledem vůbec nejčastější volba hráčů (podle průzkumu od Bioware téměř 80% hráčů volí člověka, z čehož se dá předpokládat, že většina bude hrát za lidského šlechtice).

Ostatní Původy jsou ale zpracované také, nakonec nezáleží na tom, jak volí většina. Je to vaše hra a vaše volba. Pokud jste opravdu poctivý hráč, nemusí být špatné na začátek projet všech šest Původů a potom se teprve rozhodnout s kterou postavou dohrát hru. Jednak se lépe sžijete s osudy jednotlivých možných hrdinů a potom se dozvíte spoustu věcí o světě…
1) Poznáte svobodné elfy, kteří žijí v lesích. Poznáte jejich kulturu, jejich náboženství a jejich prameny. (Dálský elf)
2) Na vlastní kůži pocítíte krutost trpasličího kastovního systému, kdy už nově narození trpaslící mají jasně danou budoucnost. Ti, kteří se rodí bez kasty zpravidla končí v podsvětí, chtějí-li vůbec přežít (Prostý trpaslík)
3) Zjistitíte jak bídné jsou poměry mezi městskými elfy a lidmi a jak moc je vaše rasa podřízena lidem. (Městský elf)
4) Zevrubně prozkoumáte otázku magie, démonů a Úníku. Nahlédnete na spor mezi Kruhem mágů a Oltářem z pohledu mága a také poznáte rizika tzv. Krvavé magie (Mág)
5) Získáte pohled na politiku a šlechtu Fereldenu (lidský šlechtic)
6) A na závěr se seznámíte s trpasličí šlechtou a neustálým přetahováním se o moc, kdy největším nepřítelem trpasličího šlechtice je jeho vlastní rodina. (Trpasličí šlechtic)

Z hlediska děje, zvratů a dojmů obecně považuji za nejzajímavější Původy Lidského šlechtice a Trpasličího šlechtice. Ostatní Původy jsou zajímavé také, ale výše zmíněná dvojka na vlastní kůži pozná brutální zradu, což vám už od počátku vdechne do mysli touhu se pomstít a něco vykonat. Vaše dobrodružství zkrátka dostane silnou motivaci navíc.

Pamatujte na to, že váš původ pravděpodobně silně ovlivní váš (hráčův) pohled na událostí s nimiž se dostanete do kontaktu později ve hře. Už tady začíná váš příběh a až dojde na nějaké možnosti volby, jistě budete zohledňovat i to, co jste měli možnost vidět v Původu.


 

1. Původ – Dálský elf (elf + bojovník / lotr)

Hrdinové

Theron / Lyna Mahariel
– Hlavní hrdina hry za Dálského elfa. Mladý elf zkoumající památky svého lidu.

– Jako Dálský elf bojovník začíná hrdina s přežitím a bojovým výcvikem první úrovně. Jako lotr má také přežití první úrovně, ale místo bojového výcviku dostane výrobu jedů.
– Hra za Dálského elfa může být zajímavá tím, že projdete lokacemi, které za jiný původ nikdy nenavštívíte. Podobně na tom je pouze Lidský šlechtic, který má také vlastní jedinečnou lokaci.
– Pouze jako Dálský elf se setkáte s Merrill – jednou z hrdinek DA2.

Dočasní spojenci

Tamlen
– Domýšlivý elf a váš parťák na lov. Tamlen nenávidí lidi, což u Dálů není zase tak zvláštní.

– Tamlen používá převážně svůj luk. Spolupracovat s vámi bude už na počátku Původu ale jen do nálezu zrcadla. Postižen nákazou skončí jako zplozenec.

Fenarel
– Snaživý elf a váš přítel. Jako elf pochopitelně používá luk.

– Může se k vám přidat na druhou výpravu do ruin, ale jen za určitých podmínek (musíte s jeho návrhem souhlasit a musíte přesvědčit Merilli, aby jej vzala také).

Merrill
– Dálská čarodějka využívající převážně magii živlů, tedy tzv. Prvotní magii

– Merrill se objeví i ve druhém díle DA, kde dokonce povýší na hrdinku (součástí družiny). Pokud hrajete za jiný původ, Merrill v prvním DA vůbec nepotkáte. Ale v DA2 bude v každém případě.

 

Postřehy

Zamčené truhly
– Pro všechny Původy krom mága, platí, že se v nich dají nalézt nějaké zamčené truhly, či dveře. Jako bojovník máte smůlu, ale pokud hrajete za lotra, máte od počátku schopnost páčit zámky a pokud na to máte dostatečnou lstivost (což pravděpodobně máte), pak je otevřete. Je to dobrý způsob jak si na začátek přijít k pár předmětům navíc.

Zvědův luk
V táboře zajděte za Ilenem a požádejte ho o luk. Když ho přesvědčíte, dá vám Zvědův luk. Užitečný kousek na výpravu.

Památka na matku
– Na posezení u východu z tábora je elfka Ashalle, která vám může povyprávět o vašich rodičích. Když ji přesvědčíte, předá vám klíč od matčiny truhly. Ta leží v táboře a najdete v ní přívěšek.

Fenarel v týmu
– V táboře Dálů je elf jménem Fenarel. Touží po tom přidat se k vám na výpravu do ruin. Když přijmete, přidá se k vám do týmu, ale když si promluvíte s Merilli, ona ho odmítne. Můžete ji buď zastrašit anebo stačí ještě předtím požádat o svolení archivářku. Ta Fenarelovi dovolí odejít, takže pak už jen stačí oznámit to Merill a máte o parťáka víc.

Dodatečný průzkum
– Až budete svědky toho, jak Duncan zničí zrcadlo a pobídne vás k návratu do lesa, odmítněte. Můžete se podívat ještě na konec chodby, kde najdete nějaké ty truhly a také skupinu kostlivců.


 

2. Původ – Prostý trpaslík (trpaslík + bojovník / lotr)

Hrdinové

Faren / Natia Brosca
– Hlavní hrdina hry za Trpasličího nuzáka je vinou kastovního systému zbytečným odpadem. Jako takový má blízko k podsvětí.

– Jako Prostý trpasličí bojovník začíná hrdina s kradením a bojovým výcvikem první úrovně. Jako lotr má také kradení, ale místo bojového výcviku dostane výrobu jedů.

Dočasní spojenci

Leske
– Věrný komplic hrdiny. Leske slouží Berathovi a dělá pro něj špinavou práci. Loupení, zastrašování, vraždění… zkrátka všechno.

– V boji používá Leske dva meče najednou. Specializací jde o lotra.

 

Postřehy

Kash a zuby
– U vstupu do Prachova postává Kash, který vykupuje kvalitní zuby pro šlechtu. Nabízí cenu 1 stříb. za zub. Cenu můžete vlídným jednáním navýšit ještě o 50 bronzových. Nicméně stejně není možné své zuby prodat 🙂 Pouze se dozvíte více o poměrech mezi kastami.

Kolik hodí lyrium?
Při výslechu Oskiase z něj můžete získat jednu až dvě Lyriové hroudy. Nebo ho můžete zabít a obě hroudy si vzít. Hroudy můžete následně odevzdat šéfovi anebo je střelit Olindě. Každá lze prodat za 30 stříbrných, nicméně Leske si část zisku nechá (v závislosti na předchozí domluvě).
– Dále dojde na konfrontaci s šéfem Berathem. Pokud máte nějaké lyrium a dáte mu je, nic se nestane. Pokud jste si zkusili přivydělat jeho prodejem, Berath vám polovinu zabaví. Dá se tomu předejít a to buď tím, že jste Oskiase zabili a dokážete Beratha přesvědčit, že u sebe nic neměl anebo necháte Oskiase jít a pouze řeknete Berathovi, že u sebe nic neměl.
– Nejlepšího výdělku lze docílit tak, že zabijete Oskiase, domluvíte se s Leskem na prodeji lyria při poměru 75/25 pro vás a nakonec přesvědčíte Beratha, že Oskias u sebe nic neměl. Z lyria získáte 45 stříb. a od Beratha za odměnu ještě 10 stříb. Takže nakonec vydřete 55 stříbrných za takovou složitou fušku. Holt život bez kasty je těžký… 🙂

Víno pro matičku
– U Olindy můžete koupit víno, které můžete doručit své věčně ožralé máti. Ne že by vám za to poděkovala a ne, že by to k něčemu bylo, nicméně uslyšíte od ní pár dalších opileckých žvástů.


 

3. Původ – Městský elf (elf + bojovník / lotr)

Hrdinové

Darrian / Kallian Tabris
– Hlavní hrdina hry za městského elfa. Mladý elf trpící tím, že jej čeká svatba s protějškem, který ani nezná.

– Jako městský elf bojovník začíná hrdina s přesvědčováním a bojovým výcvikem první úrovně. Jako lotr má také přesvědčování první úrovně, ale místo bojového výcviku dostane výrobu jedů.

Dočasní spojenci

Soris
– Věrný přítel hrdiny, který má rovněž před svatbou. Bude vám pomáhat při průniku do paláce arla (muž) nebo při útěku z něj (žena).

 

Postřehy

Život v odluce
– V odluce žije řádka elfů s nimiž můžete hodit kus řeči.
– V odluce postává elfka Dilwyn, která se zná s vaší matkou. Když jí to dovolíte, dá vám darem 15 stříb.
– Jedna rodinka se chystá odejít a pomáhat armádě v Ostagaru, ale dceruška se bojí vojáků… těch mužských. Můžete jí říct, že promluvíte s jejími rodiči a ty pak přesvědčit, aby dcerku nechali u vás doma. Nakonec můžete tuto zprávu oznámit otci.
– V uličce si hrají děti na lidské hrdiny. Můžete jim vymyslet nějakého elfského hrdinu, či hrdinku. Když uvěří vašemu příběhu o hrdinovi, začnou si hrát na něj.

Jedy
– V jídelně v paláci je skupina vojáků. Pokud odložite zbraně a naklušete k nim v čistém (nezakrváceném) oblečení, můžete se vydávat za sluhu. V komoře za kuchyní nebo ve spíži vedle jídelny najdete alkohol a jedy. Můžete strážím nabídnout jen pálenku, ale tím si moc nepomůžete. Lepší variantou je nabídnout jim pálenku s jedem. Elegantně tím zabijete celou skupinu.

Žena, muž a Soris
– Tento původ se trochu liší v závislosti na pohlaví hrdiny. Hrdina muž bude po boku Sorise pronikat do sídla Arla a hledat unesené elfské ženy. To hrdinka žena skončí mezi unesenými ženami a bude po boku Sorise utíkat z paláce. V obou případech vaše budoucí polovičky zemřou a v obou případech končí akce v paláci konfrontací s arlovým synem.


 

4. Původ – Mág (člověk / elf + mág)

Hrdinové

Daylen / Solona Amell (člověk)
Alim / Neria Surana (elf)
– Hlavní hrdina hry za lidského nebo elfského mága. Mladý mág čekající ve Věži mágů na Trýzeň.

– Jako mág (nezávisí na rase) začíná hrdina s Taktikou a Bylinkářstvím první úrovně. Užitečné vlastnosti předznamenávající podporu pro ostatní členy party.

Dočasní spojenci

Mouse
– Zdánlivě pouhý zbabělý učeň, který nedokázal splnit zkoušku Trýzně, jeho tělo bylo zabito templáři a on skončil v Úniku. Nicméně ve skutečnosti je Mouse démonem pýchy snažící se dostat do světa lidí.

– Mouse se dokáže proměnit v myš a později získá i podobu medvěda. Právě jako medvěd se zapojí do vašeho týmu a pomůže vám v boji s démonem hněvu.

Jowan
– Mág, který nikdy nepřijal svůj osud. Z obav před údělem Pokojného se s pomocí milenky Lily rozhodl opustit věž. Jowan je ve skutečnosti krvavý mág, ačkoli teprve v prvotní fázi, kdy sice má jakési schopnosti, ale neztrácí svoji lidskou stránku

– Jowan se k vám přidá během cesty do sklepení. Přestože je skrytým krvavým mágem, využívá základní Prvotní magii.
– Jowan je významná postava pro všechny Původy. Později se s ním setkáte.

Lily
– Novicka oltáře z věže mágů. Je zamilována do Jowana a proto mu chce pomoci opustit věž. Když se však dozví o jeho krvavé magii, veškerá láska rázem vyprchá.

– Lily s vámi bude bojovat po stejnou dobu jako Jowan – během cesty do podzemí. Je celkem slabá, ale všestranná – ovládá trochu lukostřelbu i boj se dvěma zbraněmi. Specializací je lotr.

 

Postřehy

Hádanky
– V rámci úvodního questu v Úniku se dostanete do kontaktu s démonem lenosti v podobě Bereskarna. Aby naučil vašeho parťáka Mouse proměně v medvěda, musíte ho buď porazit anebo, chcete-li se vyhnout boji, můžete zodpovědět jeho tři hádanky. Odpovědi jsou tyto – Mapa, Můj jazyk a Sen.

Práskač
– Jakmile vezmete quest od Jowana ohledně vniknutí do sklepení, můžete zaskočit za Irvingem a všechno mu napráskat. Průběh questu se ale nijak zvláště nezmění – Irving vám nakáže s Jowanem naoko spolupracovat a až budete odcházet ze sklepů, stejně budete odchyceni vedením věže. Jde jen o to, co pro vás znamená víc, zda věrnost známému či věrnost Kruhu.

Povolení a masti
– Abyste obdrželi ohnivý prut na prolomení zámku sklepení, musíte od staršího čaroděje získat povolení. Možnosti jsou čtyři…
– Torrin je mág v knihovně. I když ho požádáte o povolení, nedá vám nic. Tohle je slepá cesta.
– Stále v knihovně je Sweeney, starý pomatený mág. Pokud ho přesvědčíte, povolení vám vydá.
– Vedle v místnosti je Leorah, která vás požádá o vyčištění jeskyní od pavouků. Když její quest splníte, povolení vám vystaví. Nicméně pozor – jestliže povolení získáte od někoho jiného, stále můžete splnit její úkol s pavouky a jako odměnu dostanete několik elixírů, včetně mastí.
– Konečně, pokud jste řekli pravdu o plánu Jowana Irvingovi, můžete požádat o povolení i jeho. Aby vaše akce na chycení Jowana mohl pokročit, první mág vám povolení vydá.

Hůl? Kde by se tam vzala!
– Při průzkumu sklepení můžete nalézt velice užitečnou Zčernalou hůl z jádrového dřeva. Je to mocná unikátní magická hůl, skvělý kousek pro začátek dobrodružství, jenomže jakmile se vyřídí záležitost s Jowanem, Irving vás přiměje odevzdat všechny cenné věci, co jste ve sklepě našli. Pokud máte vysoké přesvědčování a jste ochotni lhát, můžete dědulu ukecat a hůl si nechat.


 

5. Původ – Lidský šlechtic (člověk + bojovník / lotr)

Hrdinové

Aedan / Elissa Cousland
– Hlavní hrdina hry za lidského šlechtice. Druhorozené dítě významného šlechtického rodu, které má dostat pod správu hrad, zatímco jeho otec a bratr jede do války.

– Jako bojovník začíná hrdina s bojovým výcvikem druhé úrovně. Jako lotr startuje s bojovým výcvikem první úrovně a výrobou jedů taktéž první úrovně.
– Pouze lidský šlechtic má možnost získat už v Původu do party Mabariho. Ostatní si musejí počkat do druhého dějství.

 

1. Elissa Cousland

Elissa– Takto vypadala moje hlavní hrdinka Elissa (lidský šlechtic – bojovník) během psaní těchto článků. Nejde o defaultní vizáž lidského šlechtice. Hra umožňuje upravit základní aspekty jako je barva vlasů, účes, zastřižení vousů, posazení oči, tvar rtů, velikost lebečních kostí nebo míru stáří, tetování tváře či barvu pokožky. Všechny volby však mění pouze hlavu, čili nemůžete měnit výšku nebo urostlost postavy. No a tak žena vypadá jako hubené vyžle a ne jako bojovnice. Na druhou stranu, v brnění se to nepozná. 🙂

 

2. Pes

Pes„Haf!“

– Pes Mabari se lidskému šlechtici přidá do týmu už v Původu. Ostatní budou mít možnost jej získat v Ostagaru, přičemž pro ně půjde až o čtvrtého hrdinu v pořadí. Pokud se nezadaří psa získat, stále je to možné v DLC „Návrat do Ostagaru.“
– Pes Mabari je plnohodnotný, ačkoli poněkud specifický člen týmu. Rasou je zvíře, třídou je bojový pes, má vlastní strom talentů, může si zvyšovat atributy, ale nemůže si pořizovat žádné dovednosti. Je možné mu nastavit taktiku, je možné mu měnit výstroj (obojek a Kaddis) a také je možné s ním volně interagovat. Jeho samotného žádný extra vývoj nečeká. Svého páníčka nebo paničku zkrátka zbožňuje a jeho věrností nic nemůže otřást. Pokud si ho hrdina najde, zůstane s ním až do konce.
– V klidových situacích můžete Mabariho skrze dialog poslat prohledat okolí. Vzápětí se vrátí a může vám přinést nějakou drobnost. Může jít o dárek, o zbraň i o kus zbroje. V případě většiny nálezů nerozhoduje místo, kde je Mabari poslán zkoumat okolí – tedy že danou věc může najít prakticky kdekoli. Jsou ale i specifická místa (např Hluboké cesty) kde pokud je Mabari vyslán zkoumat, najde vám vždy konkrétní věc, kterou nikde jinde nalézt nemůže.
– Typ dárků, které Mabari miluje jsou kosti. Protože se ale Mabarimu nikdy nesníží oblíbenost, můžete dárky pro něj určené dávat jiným hrdinům. Sice je zvláštní obdarovat třeba Alistaira kostí, nicméně užitek to má.
– Na některých mapách se dají nalézt místa, které může Mabari označkovat. Od této chvíle bude mít Mabari na této lokaci navýšení atributů.
– Pokud jste po boji zakrvácení, můžete Mabariho požádat, aby vás očistil. Chudáček.
– Pokud Mabari trpí trvalým zraněním, nepůjde ho poslat zkoumat okolí.
– Nicméně mabariho je velice snadné vyléčit. Může totiž na běžné léčení i na léčbu trvalých zranění využívat psí suchary, které jsou velice levné a snadno vyrobitelné. Stále ale platí, že ho můžete léčit i klasickými obklady a soupravami na hojení zranění.
– Nakonec je třeba dodat, že jméno Mabariho si zvolíte sami. Pokud necháte defaultní název, bude to prostě Pes. Můj Mabari si říká Buřtík 🙂

Osobní názor
– Tady není moc o čem psát. Mabari je prostě fajn postava, dá-li se to tak vůbec říct. V mnoha RPG hrách může hrdina bojovat po boku zvěře, či různých spřátelených nestvůr, ale vždycky jen dočasně. V DA je zvíře, které platí za normálního hrdinu. Můžete ho ovládat, můžete s ním „hovořit“ a zůstane s vámi od počátku hry až do jejího konce.

Dočasní spojenci

Gilmore
– Sir Gilmore je obstojný bojovník a váš přítel. Používá meč a štít.

– Gilmore vám pomůže v rámci questu s ochranou spíže před krysami. Poté vás opustí a k vidění bude až při obraně hradu, nicméně už ne jako člen party.

Teyrna Eleonor
– Matka hlavního hrdiny / hrdinky je sice už v letech, ale meč do ruky vzít umí. Používá lehké brnění a přestože zvládne boj s mečem, více škody nadělá s luky. Má několik talentů pro lukostřelbu, proto je vhodné vybavit bojovnou matičku nějakým tím lukem a postavit ji dozadu.

– Eleonora bude po vašem boku bojovat během úniku z hradu před Howeovými muži. V závěru vás opustí a zůstane se svým manželem.

 

Postřehy

Obří krysy
– Nejprofláklejší protivník fantasy her je v DA spíše jako takový vtípek. Přestože podle Gilmora jsou obří krysy obvyklou faunou Korcarijské pustiny, nikde jinde na ně už nenarazíte.

Dairren nebo Iona
V rámci drobného questu můžete oslovit Dairrena nebo Ionu a zařídit si s nimi zpestření večera 🙂 Prakticky jde o dva questy (Roztomilý Dairren a Roztomilá Iona) ale jakmile si dohodnete schůzku s jedním z nich, pokus o schůzku s druhým skončí neúspěchem a jeho quest se sice zapíše do deníku jako splněný, nicméně vyzní tak nějak do ztracena.
– Asi vám došlo, že ať už hrajete za muže nebo za ženu, rande si můžete zajistit s kýmkoli. Homosexualitě se tady meze nekladou.

Zbrojnice
– Jakmile se svojí matkou opustíte obytné prostory hradu, povede rozhovor o tom, co podniknout dál. Nedělejte žádné ukvapené závěry a několikrát se matky přeptejte na vaše možnosti. Navrhne získat rodový meč ze zbrojnice a dá vám od ní klíč. Tím začíná quest, na jehož konci se můžete řádně vyzbrojit unikátními předměty.

Sluhové a vojáci
– Dole na rozcestí narazíte na sluhu, který prchá z hradu. Pokud na to máte, můžete ho přesvědčit, aby se k vám přidal a bojoval. Sice má jen dýku, ale lépší než nic.
– Na mnoha místech po celém hradu čelí polomrtví vojáci přesilám Howeových mužů. Pokud dokážete nějakého vojáka včas ochránit, může se přidat k vám jako spojenec.

Všichni jsou mrtví…
– Ať uděláte cokoli, váš otec zemře, vaše matka zemře, váš synovec zemře, vaše snacha zemře, vaše kuchařka zemře, váš učitel zemře, vaše láska na jednu noc zemře… Zemřou zkrátka všichni, krom Duncana, bráchy Ferguse, vás a vašeho psa.


 

6. Původ – Trpasličí šlechtic (trpaslík + bojovník / lotr)

Hrdinové

Duran / Sereda Aeducan
– Hlavní hrdina hry za Trpasličího šlechtice je vznešený a uznávaný trpaslík, jehož největším nepřítelem je jeho vlastní rodina..

– Jako Trpasličí šlechtic bojovník začíná hrdina s bojovým výcvikem druhé úrovně. Jako lotr má bojový výcvik pouze první úrovně a také výrobu jedů téže úrovně.
– Pouze Původ trpasličího šlechtice vám umožní dostat se do situace, kdy máte v jeden okamžik tři členy party, tedy maximální velikost skupiny.

Dočasní spojenci

Gorim
– Jediný věrný trpaslík hrdiny. Gorim je jako vaše pravá ruka. Má znalosti, ví jak věci mezi šlechtou chodí a může za vás dělat špinavou práci.

– Gorim je obstojný bojovník, který používá vlastní unikátní meč a štít. Nicméně jeho meč vyžaduje sílu 25, což on nemá. Přesto může meč používat ale jen pokud mu ho neodložite do inventáře. Poté už bude statistika meče platná a Gorim jej nebude moci použít.
– Všechny Původy se s Gorimem potkají. Později bude působit jako obchodník.

Frandlin Ivo
– Slavný Orzamarský bojovník. Ivo je váženým a zdánlivě čestným mužem. Jakmile se ale láme chleba, prokáže se, že čest je pro něj neznámé slovo.

– V boji je celkem schopný, používá meč a štít.

Zvěd
– Nejmenovaný průzkumník používající luk je poslední člen party. Působí jako nevýrazný průměrně schopný společník. Nakonec ukáže, že zrada a lež mu nečíní potíže. V rámci dialogové možnosti lze jeho zradu oplatit dýkou v břiše. Když nic jiného, je to uspokojivá varianta.

 

Postřehy

Na kolena, červi!
– Při procházce tržištěm potkáte řadu lidí. Hned u východu z paláce se hádá Bruntin s učencem Gertekem ohledně knihy, která ne zrovna kladně popisuje jeho rod. Můžete se postavit na jakoukoli stranu konfliktu, přičemž můžete situaci urovnat po dobrém anebo po zlém (zabitím). Pokud ale budete stát za učencem a nakážete Bruntinovi odejít, učenec se vám revanšuje buď penězi (3 zlaté a 25 stříbrných) nebo zápisem do rejstříku (informace z jeho knihy).
– Dále můžete hodit řeč s obchodníkem se zbraněmi. Tvrdí, že pro vás vyrobil dýku, ale že váš ‚milovaný‘ brácha Trian ji odmítl přijmout. Můžete si od obchodníka dýku vyžádat anebo ho nechat zabít a dýku si vzít od mrtvoly. Každopádně jde o unikátní dýku s elektrickým poškozením. Nikde jinde se sehnat nedá a protože už v rámci svého Původu o ni (a o ostatní věci) přijdete, užijte si ji dokud můžete.
– Na tržišti jsou dva obchodníci. Jeden prodává mimo jiné i civilní oblečení a drahokamy. Může to být hezké, ale rozhodně je to zbytečné, neboť i o tyhle předměty brzy přijdete. Nicméně zrovna to civilní oblečení je unikátní a nikde jinde ho neseženete. Čili pokud chcete vědět, jak vám bude slušet, nezbývá než ho koupit.
– Další obchodník s magickými předměty padne do mdlob, jen co s ním promluvíte. Už se neprobere. Holt, kouzlo osobnosti. 🙂

Můj den, můj turnaj
– Můžete navštívit turnaj a můžete se zapsat jako bojovník / bojovnice. Čekají vás čtyři soupeři, přičemž ten poslední se brzy stane vaším dočasným spojencem. Když zvítězíte, dostanete helmu souboje. Opět vám moc dlouho nevydrží. Ale je to vzácná helma.

Cenina
– Po návratu do paláce najdete v sále lorda Dacea. Má určité kšeftíky s povrchovými trpaslíky a chce, abyste je podpořili, což je ovšem v Orzammarských vysokých kruzích ponižující. Další (a ne zrovna pozitivní) informace o Daceovi můžete získat od lady Helmi. Ve výsledku máte tři možnosti. Buď Dacea jednoduše odmítnete, nebo uraženě vyzvete jeho rod na souboj, načež budete bojovat s jeho synem anebo na nabídku podpory kývnete. Pak si můžete vybrat, zda chcete informace, kdy vám Dace prozradí cosi o spiknutí v paláci anebo budete chtít peníze. On vám vystaví směnku v hodnotě neskutečných 100 zlatých! Ovšem pozor – inflace je svině prašivá a z prodeje získáte jen čtvrtinu. Přesto je 25 zlatých pořádná suma.

Ztráta věcí
– Jakmile skončíte obviněni z vraždy bratra a uvězněni v cele, přijdete o všechny věci. To znamená, že vše, co jste doposud získali a nestačili zpeněžit bude nenávratně fuč. Přesto Trpasličí šlechtic nemusí vůbec smutnit. Pokud jste předměty včas prodali, podpořili jste učence Bruntina a ještě jste získali a prodali směnku od Dace, máte něco málo přes 30 zlatých a jste boháči. O takovém počátečním majetku se všem ostatním Původům může jen zdát.
– Navíc v Hlubokých cestách najdete velice kvalitní těžkou trpasličí zbroj. A pokud budete čestně jednat s Harrowmontem (řeknete mu, že vás Trian napadl první, přiznáte se k pokusu o jeho vraždu…) předá vám unikátní kvalitní meč.


 

Kapitola 1 – Ostagar

Ostagar

Map - Ostagar– Ostagar je stará pevnost v údolí na okraji tajemné Korcarijské pustiny. Právě zde se utábořila lidská armáda připravená zastavit hordu Zplozenců.
– Ostagar je vcelku klidným místem, kde nehrozí prakticky žádné nebezpečí. Alespoň zpočátku. Pobyt v Ostagaru se dělí na den a na noc, přičemž noční část už tak bezproblémová není. Na oblast Ostagaru se úzce váže řádka malých, ryze interiérových map ve věži Ishalu. Stejně tak se odtud dá dostat do Korcarijské pustiny.
Korcarijská pustina je poměrně rozsáhlá bažinatá oblast. Terén je podmáčený, plný kopců a vyvýšenin a hlavně je dosti nepřehledný. Ztráta orientace a vpadnutí doprostřed skupiny nepřátel je velkým rizikem. Opatrný postup je proto důležitý. Nebezpečí Pustiny představují zplozenci a to základní typy – Svíječi a Vířivci. Z fauny se představí akorát vlci.
Chatrč Flemeth je vysoká chajda kdesi v pustině obývaná tajemnou čarodějkou Flemeth a též její dcerou Morrigan. Celá oblast je malinká, vlastně představuje jen kus zeminy a chatrč samotnou. Po ukončení této fáze hry je chatrč Flemeth jedinou oblastí, kterou lze opětovně navštěvovat.

Začínáme
– Po šesti různých Původech se děj schází v Ostagaru, kde naplno startuje hlavní zápletka a příběh. Některé Původy již poznaly jak vypadá obchodování, jak se vyrábějí elixíry, poznaly první zplozence, boj s mnoha spojenci, poznaly specifika magie, anebo získaly prvního hrdinu do týmu. Nyní si tímto základem projdou všichni, čímž po stránce herních prvků dojde k úplnému sloučení všech Původů. Od této chvíle už žádný Původ nebude mít výhody, či nevýhody oproti jinému. Ostagar je tedy takový ostrý výcvik nebo ještě lépe křest ohněm.
– Délka Ostagarské kapitoly čítá zhruba 4-5 hodin. Je to dáno nejen množstvím bojových situací, ale i spoustou postav, dialogů a učení základních herních prvků.

 

 

3. Alistair

Alistair„Jediným plusem Nákazy je, že dokáže spojit lidi dohromady.“

– Šedý strážce Alistair se k vám přidá skoro na počátku Ostagaru, v momentě kdy ho najdete, abyste jej přivedli Duncanovi. Není možné ho minout.
– Alistair začíná s průměrnou výbavou zahrnující střední zbroj a obstojný meč a štít. Má nakročeno k boji mečem a štítem a tak není od věci ho v tom nechat a učinit z něj ideálního obránce.

Profil
– Šedý strážce Alistair v sobě skrývá víc tajemství než se zdá. Ve skutečnosti je levobočkem krále Marica, který měl to štěstí a vyrůstal u arla Aemona v Rudoskalí. Alistair byl později poslán k Oltáři a učil se na Templáře. Ačkoli Templářem nikdy být nechtěl a ačkoli nedosáhl žádných velkých úspěchů (vlastně se Templářem oficiálně ani nestal) ovládá Alistair specializaci Templáře, díky čemuž dokáže být velmi schopný při boji s mágy. Jeho nepohodlný život značně oživil Duncan, když si jej vybral jako rekruta pro Šedé. Alistair má od té doby Duncana v oblibě a vesele přehlíží, že slavný Šedý strážce je sice hnán ctnostným cílem, ale neštítí se v cestě za ním podniknout věci značně nečestné. To je ale otázka úhlu pohledu. Osobností je Alistair nepříliš výrazný typ, který si rád utahuje z druhých, má řadu sarkastických poznámek, ale zdráhá se stát se vůdčí osobností. Alistair má v sobě romantickou duši a dokáže být věrným přítelem hlavního hrdiny i milencem hlavní hrdinky. Někdy však působí dojmem ublíženého chudáčka, který potřebuje někoho, komu by se zpovídal a kdo by ho někam vedl a směřoval. V rámci příběhu může Alistaira potkat různá budoucnost…
1) Stane se králem a sám bude vládnout
2) Stane se králem a ožení se s Anorou
3) Stane se králem a ožení se s hlavní hrdinkou
4) Bude popraven Anorou
5) Zemře po zabití Arcidémona
6) Jako zlomený chudák odejde kamsi pryč
Možností zakončení jeho příběhu je zkrátka plno. Některé konce mají odezvu v dalších dílech DA.
– Alistair je třídou Bojovník. Zaměřuje se na boj mečem a štítem. Ovládá specializaci Templáře.
– Alistair má rád dárky, které se vážou k Šedým strážcům nebo jeho minulému životu. Také má rád umělecké sošky či kameny s vyobrazením různých bytostí.
– Alistair má svým charakterem blízko k Lelianě a Wynn. Naopak nesnáší Morrigan. Abyste s Alistairem dobře vycházeli, nemusíte nic složitého vymýšlet. Alistaira stačí trpělivě vyslýchat, snažit se mu být oporou a tolerovat jeho vtípky. Dosáhnout maximální oblíbenosti u Alistaira by mělo být snadné.

Osobní quest – sestřička Goldana
– V momentě, kdy vám byla odhalena Alistairova totožnost (počátek Rudoskalí s Alistairem v týmu / po vyléčení Eamona), můžete zahájit jeho quest. Máte navštívit jeho sestru v Denerimu. Úkol je to primitivní, nakonec pouze si s Goldanou pokecáte, zjistíte, že je to nevděčná mrcha a případně jí dáte peníze.
– To důležité se strhne až venku. Tady je šance jak Alistaira zatvrdit, viz níže.

Zatvrzení
– V rámci osobního úkolu navštívíte Alistairovu sestru. Ta svého bratříčka však nesnáší a hrubě ho vyhodí / využije. Vzápětí následuje veledůležitý dialog. Pokud Alistairovi řeknete, že by si měl zvykat, protože každý kope sám za sebe, potom si s vámi promluví v táboře. Když budete trvat na svém názoru a podpoříte Alistaira v tom, aby více myslel na své vlastní dobro, potom se Alistairova osobnost změní a on přestane být takovou citlivkou.
– Tvrdší Alistair je jedinou možností, kterak zařídit, aby se Alistair stal králem, přestože Loghain bude ušetřen!

Osobní názor
– Můj osobní názor na Alistaira je spíše negativní, byť je pro mnoho hráčů těžkým sympaťákem. Alistair většinu času působí jako stěžující si chudáček, čekající na to až ho všichni politují. Charismatický hlas a upřímnost nezachrání všechno, ani Alistairovy hloupé sarkastické vtípky, ani neopodstatněnou nenávist k Morrigan a ani jeho přehnanou a zbytečnou vlídnost k Duncanovi a církvi. Alistair je prostě blbeček, a to se vším, co si pod tím lze představit.

 

4. Morrigan

Morrigan„Každý muž je ochoten u ženy věřit dvěma věcem: zaprvé, že je slabá, a zadruhé, že ji přitahuje.“

– Čarodějka z Pustiny. Přidá se k vám na popud její matky Flemeth v závěru Ostagarské epizody. Poprvé ji však potkáte už v Korcarijské pustině. Ani Morrigan nelze minout.
– Morrigan sice nenosí žádné brnění, ale má svůj čarodějnický hábit. Tyto obleky jsou pro mágy ideální neboť nevyžadují žádnou sílu a poskytují nejen ochranu vůči různým elementům ale též kolikrát posilují magické schopnosti.
– Existují čtyři školy magie, respektive čtyři stromy jednotlivých typů magie. Morrigan má nejblíže k entropické magii, tudíž je dobré ji v tomto odvětví vést dál. Bude z ní mocná čarodějka schopná výrazně oslabovat nepřátele, vhánět do jejich řad chaos, uspávat je nebo je zaklít oslabovacími čárami. Počítejte ale s tím, že druhý mág, kterého časem získáte má nejblíže k magii Stvoření, což znamená, že magii Prvotní a magii Přízraku nebude ovládat nikdo! Jste-li sám mág, je dobré vydat se některým z těchto zbylých typů magie. Pokud mágem nejste, dvě školy magie zůstanou nevyužity a nastává otázka, zda nezkusit směřovat mágy do dvou škol. Osobně to moc nedoporučuji. Lepší být v jedné škole mistrem než ve dvou průměrem.

Profil
– Dcera Flemeth je zkušenou čarodějkou, ba dokonce Měničkou, schopnou brát na sebe podobu zvířat. Díky tomu je Morrigan schopná bojovat v mnoha různých variantách zvěře a přizpůsobit se tak situaci. Morrigan vyrůstala v Pustině a přestože by ráda poznala svět, neměla k tomu mnoho příležitostí. Čarodějka je chladnokrevnou a samostatnou ženou, která vnímá svět přesně tak krutě jaký doopravdy je. Není nábožensky založená, dovede mluvit přímo k věci, dokáže uvažovat racionálně a pragmatičnost z ní kolikrát stříká na všechny strany. Její odměřenost z ní činí společníka, se kterým je těžké se sblížit, ale který si zároveň zaslouží úctu a obdiv. Morrigan nerada projevuje jakékoli city, byť i ty je možné v ní časem objevit. Čarodějku nečeká nijak zvláštní charakterový vývoj. Může se stát objektem lásky mužského hrdiny, nicméně svoji odměřenost si ponechá až do samého konce. Morrigan představuje cestu k vůbec nejlepšímu zakončení příběhu – takovému zakončení, kdy nikdo z hrdinů nemusí zemřít. Konečně Morriganin příběh v každém případě skončí jejím opuštěním party a to několika variantami…
1) Odmítnete její nabídku na dítě s Šedým strážcem a ona odejde
2) Její nabídku přijmete a ona vás opustí až před epilogem.
– Také můžete Morrigan vyhnat už dlouho před možností rituálu, nicméně i v tomto případě se Morrigan vrátí a nabídne vám rituál. Tedy skutečně existují pouze dvě možnosti zakončení jejího příběhu.
– Morrigan je třídou Mág. Ovládá částečně Prvotní a částečně Entropickou magii. Má ale víc nakročeno k té Entropické. Proto je dobré snažit se ji směrovat právě na tento typ magie. Ovládá specializaci Měniče.
– Morrigan, navzdory tomu, jak pragmaticky působí, má v oblibě zcela neužitečné dárky jako šperky a brože
– Morigan si svým charakterem nesedne prakticky s nikým. Nejvíce se nesnáší s Alistairem. Ve slovních přestřelkách pak zpravidla vítězí s kýmkoli, snad s výjimkou Oghrena a Leliany, kteři ji občas dokážou krásně vytáčet. Co se jednání s Morrigan týče, tam stačí dodržovat tři pravidla – respekt k ní samotné, pragmatické jednání a racionální uvažování. Na první pohled je to jednoduché a pravdou je, že třeba pro mě to jednoduché bylo po celou hru. Nemálo hráčů s tím ale má potíže a není divu – situace k nimž bude docházet kolikrát volají po obětavosti, nezištné pomoci, uctivosti… Jestliže si ve světě DA připadáte jako v pohádce a vaše motto je: „Všichni jste moji kamarádi a já vás miluju.“ budete to mít s Morrigan těžké. Pokud ale uznáváte pravidlo, že přežívají jen ti nejsilnější a že pomoc si člověk musí zasloužit, dosáhnete s Morrigan maximální oblíbenosti s lehkostí.

Osobní quest – Grimoár Flemeth
– Ve věži Kruhu jste nalezli Grimoár Flemeth, což je dárek pro Morrigan začínající její osobní quest. Dejte jí ho a po čase s ní hoďte řeč. Ukáže se, že Flemeth skutečně měla mnoho dcer, ale přebírala jejích těla, čímž se udržovala při životě. Morrigan má být další na řadě a kdovíjak odvázaná z toho není. A tak vás pošle na svoji milovanou matičku, abyste ji zabili a přinesli její druhý Grimoár. Běžte k chajdě Flemeth a hoďte s ní řeč (Morrigan nesmí být v aktivní partě, jinak se Flemeth neukáže). Máte v podstatě dvě možnosti. Buď necháte Flemeth být a dle její rady nalžete Morrigan, že je po ní anebo čarodějnici skutečně napadnete a zabijete. V každém případě bude výsledek stejný (Morrigan nezjistí, že jste jí lhali)
– Jestliže se rozhodnete bojovat, potom vás čeká bitva s nefalšovaným drakem…
– Odměnou za quest je jednak další dárek pro Morrigan a také unikátní roucho určené jen pro ni.

Osobní názor
– Osobně považuji postavu Morrigan za vůbec nejlépe napsaného hrdinu a rovněž se řadí na první místo, tedy nejoblíbenější hrdina hry. Nevím, jak by obstála, kdybych vzal v potaz i další díly série Dragon Age + sérii Mass Effect, ale myslím, že i tak by se umístila na prvních pěti místech. Neříkám, že Morrigan nemá chyby. K dokonalosti ještě kus chybí, například Morriganina záliba ve špercích je tak trochu na hlavu. To, že opustí hrdinu, aniž by mu vysvětlila, co je vlastně jejím záměrem, je také nepříjemné. Ale jinak je to parádní postava, která narozdíl od řady jiných hrdinů má všech pět pohromadě a dokonale zapadá do drsného fantasy světa.

Dočasní spojenci

Daveth
– Zlodějíček z Denerimu. Zvládá trochu boj s lukem, čili jako podpora při průzkumu Korcarijské pustiny je dobrý. Daveth se přidal k Šedým, nicméně obřad přijímání nepřežije.

Jory
– Jory je mohutný a poněkud zbabělý bojovník. Má ženu a jeho smysl pro čest mu říkala, aby se přidal k Šedým a pomohl zastavit Nákazu. Žel, Jory netušil, co riskuje.

– Jory je poměrně dobrý v boji s obouručními zbraněmi.
– Jak už bylo řečeno, Jory není zrovna odvaha sama a jakmile Daveth během přijímání zemře, Jory odmítne pokračovat a chce utéct. Aby se ochránil, vytasí meč, ale Duncan ho zabije.

Mág kruhu
– Nejmenovaný mág kruhu, který vám pomůže při procházení věže Ishalu. Ovládá něco málo z prvotní a entropické magie.

– Mág kruhu se do party přidá jen pokud je hlavní hrdina válečník anebo lotr. Je to tak nastavené kvůli tomu, aby byl tým vyvážený, ostatně boj ve věži není nic lehkého.

Voják
– Nejmenovaný voják, který vám pomůže při procházení věže Ishalu. Ovládá celkem průměrně boj s mečem a štítem.

– Voják se do party přidá jen pokud je hlavní hrdina mág. Opět bude důvod stejný – aby byl tým vyvážený.

Stráž věže
– Strážce věže Ishalu zprvu dohlíží na bránu, aby nikdo nemohl dovnitř. Potkáte ho už na počátku Ostagarské kapitoly.

– Později se k vám přidá, aby pomohl při procházení věže. Stráž ovládá boj s mečem a štítem, ale lepší je v lukostřelbě.
– Pokud je váš hlavní hrdina lidský šlechtic, stráž věže se k vám nepřidá. Je to tím, že už máte Mabariho.

Postřehy

Hovor s Loghainem
– Teyrn Loghain je velké zvíře, králova pravá ruka. Zajděte za strážným před jeho stanem a pokud ho přesvědčíte, zavolá Loghaina ven, aby s vámi hodil kus řeči. Arogantní Loghain mimo jiné naznačí, jak moc opovrhuje Šedými a jak moc se nesnáší s králem.

Mabari
– Jestliže nejste lidský šlechtic, budete se muset pro získání Mabariho trochu víc snažit. Zajděte za správcem psí smečky, který vám vysvětlí, že mnoho pejsků spolykalo krev zplozenců, načež zemřou v bolestech. Dá se jim pomoct, ale musíte v Korcarijské pustině sesbírat květ vzácné bylinky. Až ji získáte, odevzdejte je správci a dostanete náhubek. Tím vaše cesta za čtyřnohým hrdinou prozatím končí.
– Sebrat květinu a odevzdat ji správci můžete i když jste lidský šlechtic a psa máte. Nedostanete náhubek, pouze peněžní odměnu – 25 stříbrných. Pokud řeknete, že je to málo, správce vám do dvojnásobek! A to se vyplatí.

Drahé nákupy
– Obchodník má dva sklady plné zboží. Klasický a poté speciální (na požádání). Jenže peněz je málo a nového zboží plno. Proto je vhodné kupovat pouze ty nejcennější věci, tedy ty, které jsou pro vás životně důležité (léčení), a ty které mají trvalý efekt, v tomto případě hlavně batohy a recepty.
– Nejdražší předmět na skladě je Čarodějova hůl. V tuto dobu jde opravdu o mocnou zbraň, nicméně její cena čítá téměř 6 zlatých. Museli byste prodat skoro vše, co běžně naleznete a ještě si nic jiného nekoupit, abyste na hůl vůbec vydělali. I když jste sám mág, je lepší hůl nechat ladem a koupit si ji třeba až později na jiném místě.
– Pokud jste trpasličí šlechtic a prodali jste směnku za 25 zlatých (viz Původ) jste za vodou a můžete skoupit skoro celý sklad zboží.

Jak okrást elfa
– U popelavých bojovníků natrefíte na elfího poslíčka Picka. Ten bude nějakou dobu pobíhat táborem a nakonec zakotví na vyhlídce nad mostem. Hoďte s ním řeč a on se zmíní o meči pro jakéhosi lorda. Když Picka přesvědčíte (případně zabijete), unikátní meč je váš.

Emancipace
– Lidé, respektive Fereldeňané, ale i Dálové a rovněž trpaslící se vyznačují tím, že žena má stejnou váhu jako muž. Proto už v Ostagaru a později kdekoli jinde budete potkávat ženy na vysokých společenských postech, stejně jako ženy vojandy, či elfské lovkyně. Nemálo žen zastává stěžejní roli i v rámci příběhu. V podstatě se dá říci, že DA je hra, která staví ženu do stejné role jako muže, byť z hlediska počtu je mužů ve zbrani více, což můžete zjistit už procházkou ležení v Ostagaru. Stejně tak adepti na Šedé strážce se budou pozastavovat nad tím, že do jejich party přichází žena (hrajete-li za ženu, samozřejmě), což značí, že i mezi Šedými dominují muži.

Wynne
– Před táborem mágů postává čarodějka Wynne. Dobře si ji prohlédněte. Později se s ní ještě potkáte. 🙂

Dezertérova odměna
– U lékařského tábora je v kleci dezertér, který žadoní o jídlo. Je to zbabělý zmetek, ale nabízí klíč od truhly s magickými věcmi. Můžete dezertéra jednoduše zabít a klíč si vzít. Pokud zrovna máte dobročinnou náladu, můžete slíbit, že jídlo seženete. Stačí přesvědčit strážného, aby vám jídlo dal, koupit si ho od něj (asi 10 stříb.) anebo strážného okrást.
– S klíčem od dezertéra musíte počkat na noc (pokročit v ději) a až potom můžete truhlu otevřít. Nicméně pozor – jestliže máte zakoupeno DLC „Návrat do Ostagaru“ anebo koupi DLC plánujete před dohráním hry, uděláte lépe, když si klíč necháte a truhlu neotevřete. Až se na toto místo vrátíte v DLC, truhla tu bude stále a tehdy v ní najdete unikátní hůl. Co se questu v deníku týče, ten se v případě ponechání klíče zapíše jako splněný ale s negativním výsledkem, což vás ale trápit nemusí.

Zamčené truhly
– I v Ostagaru se povaluje řádka zamčených truhel. Pokud nejste lotr, máte holt smůlu. Můžete si trochu pomoci Davethem, který dokáže pár základních truhel otevřít, nicméně s těmi těžšími si už neporadí a protože je pouze dočasným spojencem, nemůže si zvedat úroveň, tudíž je neotevře nikdy.

Kradení
– Minimálně jeden člen týmu by měl být veden jako specialista na kradení. Kradení je vůbec ideální způsob, jak si přijít k řádce obyčejných věcí (obklady, drobné cennosti, peníze…) ale také k některým unikátním předmětům.
– V případě neúspěšné krádeže většinou hrozí nějaký postih. V Ostagaru to ještě neplatí, tady dojde jen k tomu, že za Duncanem přiběhne strážný, aby si postěžoval na vaše skutky.
– Pokud to váš hlavní hrdina ještě neumí, je dobré mu co nejdříve dát alespoň jednu úroveň dovednosti kradení. Jednak díky tomu zpřístupníte quest v jedné z příštích kapitol, ale také můžete krást v momentech, kdy nemáte žádné spojence, kteří by to zvládali. A to je právě případ Ostagaru.
– Obchodník v Ostagaru má unikátní Hardyho opasek, který jinak než z jeho kapsy nezískáte.

Pustina
– V Korcarijské pustině se dá plnit několik zajímavých questů, které vedou k jedinečným předmětům.
– Po přečtení Rigbyho deníku získáte quest se sledováním Chasindské cesty. Ta vás dovede až k dutině stromů u tábora v níž je celá řada unikátních kusů výbavy.
– Pokud budete pátrat po pozůstatcích Rigbyho, najdete v jeho táboře truhlu. Podle závěti ji chtěl Rigby předat ženě v Rudoskalí. To můžete udělat i vy. Taktéž můžete truhlu otevřít ale najdete v ní jen úkolový předmět přívěšku. I ten můžete odevzdat Rigbyho ženě, ale odměna bude menší.

Noční Ostagar
– Po návratu z Pustiny je v Ostagaru už noc a hodně věcí se změnilo. Tak například zmizely truhly, mnoho postav se přesunulo na jiné pozice nebo úplně zmizelo. A také se obměnila nabídka obchodníka. To znamená, že si od něj můžete všechny věci nakoupit znovu.
– Těžko říct, jestli obměnu zboží nazvat bugem, ale myslím že ano. Pochybuji že to od tvůrců bylo plánované.

Bossové
V DA je obrovské množství nepřátel klasifikovaných jako boss. Jejich počet čítá 57 kusů! To je opravdu ohromné číslo i na tak rozsáhlou hru. Nebudu v těchto článcích rozepisovat každý bossfight, pouze ty nejvýznamnější.
– Nicméně všechny bossfighty jsou zpracované v příručce bestiáře. Takže pokud hledáte taktiku na nějaké méně významné bosse anebo vás zajímá, kde se jaký boss nachází, nahlédněte do příručky.

Významný boss 1 – Zlobr (Ostagar – Věž Ishalu)

– První povinný boss hry. Zlobr je velice mocný typ zplozence, obecně ten nejsilnější. Dokáže do vás tlouct pěsti, může se rozeběhnout, nabrat vás na rohy srazit k zemi. Má i speciální útok, kdy hrdinu popadne, zvedne ze země a začne do něj tlouct. Protože je zlobr tak silný, prakticky ho nelze omráčit. Zároveň nemá žádnou slabinu. Proto je třeba se soustředit na silné údery a počítat s tím, že bude třeba hrdiny často léčit.
– Mág by měl okamžitě jít z cesty a bojovat z velké vzdálenosti. Nejsilnější člen týmu (pravděpodobně Alistair) by se naopak měl snažit Zlobra zaměstnat a dát zbylým postavám možnost zlobra obklíčit ze stran a bojovat. Sáhněte po těch nejsilnějších útocích a hlavně nezapomeňte včas léčit.

 

Návštěvy chatrče
– Oblast Flemethiny chatrče můžete svobodně navštěvovat i po jejím opuštění. Zato do Korcarijské pustiny a do Ostagaru se už nikdy nepodíváte.

 

Náhodná setkání – Ferelden

Setkání obecně
– Při přesunu po mapě světa občas narazíte na krátké náhodné setkání v malé lokaci. Pravděpodobnost takovýchto setkání závisí i na tom, kterými místy procházíte, jelikož některá setkání se vztahují napřiklad na lesnaté oblasti.
– Některé náhodná setkání lze klasifikovat jako podmíněná, neboť k nim nevyhnutelně dojde a to vždy závislosti na nějakém vašem činu, či rozhodnutí, viz třeba setkání níže.

Opuštěná farma (Podmíněné)
– Pokud nejste lidský šlechtic a máte náhubek od správce smečky (viz quest v Ostagaru), v samém závěru této části hry (při cestě do Lotheringu) vás čeká povinné náhodné setkání. Na cestě u polí bojuje jeden mabari se zplozenci. Pomozte mu a mabari se přidá k vám do party.
– Pokud náhubek nemáte (nesplnili jste quest pro správce smečky) stále ještě je možné mabariho získat, ale musíte vlastnit DLC „Návrat do Ostagaru.“

 

Tábor

Tábor
– Krom přesunů po mapě můžete téměř kdykoli, (poprvé po opuštění Chatrče Flemeth) navštívit váš tábor. Tady si můžete pohovořit se svými kumpány a to mnohdy na osobnější témata než v terénu. Právě tady je možné významně zvedat / snižovat míru oblíbenosti skrze rozhovory, právě tábor je nejlepší místo na rozdávání dárků a právě tábor je ideální místo na změnu výbavy všech hrdinů (bez nutnosti brát je do terénu). V táboře se časem objeví i další lidé, kteří nepatří do vaší party, ale o tom až příště.

Oblíbenost
– Nástupem Alistaira do party startuje nový aspekt hry a to míra oblíbenosti. Každý hlavní hrdina má stupnici značící, jak moc vás má v oblibě. Odtud také pramení různé výhody, či nevýhody. Když oblíbenost roste, hrdina získává bonusové talenty (navýšení vybraných atributů), odemykají se nové rozhovory, někteří hrdinové jsou ochotni vás naučit svoje specializace a také je možné v případě některých hrdinů založit milostný poměr. Když oblíbenost naopak klesá, hrozí odchod hrdiny z party (jeho trvalá ztráta) či třeba vyzvání k boji, přičemž pokud hrdinu zabijete, tak je logicky opět ztracen. Pokud se nepletu, tak v nejhorším případě může nastat situace, kdy v týmu na konci hry budou dva lidé, včetně vás. Ne, že by bylo možné ztratit i Mabariho, ale pokud nejste lidský šlechtic, je možné ho vůbec nezískat.
– A jak se míra oblíbenosti mění? V zásadě dle toho, jaké skutky a jaké volby ve hře volíte. Tyto volby mají vždy automatický dopad na členy vašeho současného týmu. To znamená, že pokud se třeba chystáte udělat něco, o čem víte, že to jeden z vašich hrdinů ztěží překousne, je dobré ho po inkriminovanou dobu ponechat mimo aktivní partu.
– Další možností, jak zvyšovat oblíbenost je dáváním dárků. Některé předměty mají statut dárku a je možné je věnovat hrdinům. Protože každý hrdina ocení něco jiného, není zrovna chytré rozhazovat dárky kde komu, protože pokud dárek dostane ten, kdož k němu má blíže, jeho oblíbenost se zvýší víc.
– Různorodost charakterů hrdinů je všelijaká a scenáristům se podařilo napsat postavy tak, aby byl každý trochu jiný a měl, či neměl rád jiné věci a jiné chování. Jinými slovy, pokud chcete u většiny parťáků bodovat, musíte se jim přizpůsobit. To je snad největší zápor celé hry, neboť hnáni snahou být se všemi zadobře, ztrácíte vlastní identitu hrdiny a vaše názory se mění podle toho s kým zrovna mluvíte.
– Také můžete zkusit skládat aktivní tým z lidí, kteří smýšlejí podobným způsobem. Například dobrý tým tvoří Alistair, Leliana, Wynn (a částečně také Sten). Sice je to naivní partička, ale dbají na spravedlnost, upřímnost, pomoc bližnímu svému a takové ty hezké věci. Spolu se jakš takš snesou také Oghren a Zevran. Ne, že by si byli podobní, ale dokážou víceméně respektovat a snášet jeden druhého. Ogren má rád srandu a Zevran lži a podvody, což spolu někdy souvisí. Naopak Moriggan si není blízká prakticky s nikým, takže snažit se jí zavděčit a zároveň nenaštvat ostatní je obtížné. Docela dobré je brát si Morrigan s Mabarim (tam nic nezkazíte) a doplnit to někým, kdo má oblíbenost už hodně vysoko.

Specializace obecně
– Každá třídá postavy (bojovník, lotr, mág) si může pořídit dvě specalizace (na úrovních 7 a 14). Vyjímku tvoří Sten, který může mít jen jednu specializaci a také Mabari, který nemůže mít žádnou. Specializace vám jednak přidá nějaké výhody ale také odemkne nový strom talentů se čtyřmi příslušnými talenty.
– Abyste se specializaci mohli naučit, musíte ji nejprve odemknout. Většina základních specializací se dá získat z příslušných knih nebo díky společníkům, kteří vás ji naučí. Ty nejmocnější specializace se však zpřístupňují velmi těžko.
– Některé předměty vyžadují, aby hrdina, který je chce používat měl příslušnou specializaci.
– Pokud specializaci odemknete zůstane odemčená i pro všechny následující hry. Také platí, že pokud příslušnou specializaci máte odemčenou, už nemůžete kupovat knihy, které ji taktéž odemknou.
– Jak bylo řečeno výše, odemčené specializace zůstanou odemčené napořád (v rámci vašeho herního profilu). Existuje takový fígl – pokud odemknete specializaci, třeba nákupem knihy, můžete klidně nahrát hru ještě před utracením peněz a specializaci budete mít už odemčenou. Není to čestný způsob, ale možné to je.

1. Specializace –Templář (Bojovník)

– Bojovník trénovaný na boj s mágy. Je schopen vysávat jim manu a snáze odolávat kouzlům. Uplatnění najde tam, kde hrozí riziko mágů, především během kapitoly ve Věži kruhu.
– Schopnost ovládá Alistair.
– Templáře lze získat buď nákupem knihy (v táboře) nebo vás ji může naučit Alistair, to pokud máte dostatečnou oblíbenost (asi 25). Jde o jednu z nejsnáze dostupných specializací.
– Vlastnosti:
— Magie +2
— Odolnost mentální +3
– Exkluzivní předměty:
— Templářské brnění (masivní)
— Rytířská velitelská zbroj (masivní)
— Zbroj boží vůle (masivní)
– Jde o drahé, ale kvalitní masivní zbroje podporující magické dovednosti a zároveň odolnost proti magii, či duševním poškozením. Vyplatí se investovat a Templáři jednu zbroj pořídit.

2. Specializace – Měnič podoby (Mág)

– Čaroděj schopný vzít na sebe podobu zvířat. Užitečná schopnost nabízející množství nových talentů. Dobré v situacích kdy magie nemá takový efekt.
– Schopnost ovládaná Morrigan.
– Měniče podoby můžete získat nakupem knihy (Tábor Dálů) nebo vás ji může naučit Morrigan, pokud máte dostatečnou oblíbenost (větší než 0 ale menší než 25). Je to zvláštní, ale pokud je vám Morrigan nakloněná víc, učení specializace zamítne. Pamatujte na to a požádejte ji o učení dříve než se jí oblíbenost zvedne.
– Vlastnosti:
— Kondice +2
— Brnění +1

 


 

Kapitola 2 – Lothering

Lothering

map - Lothering– Vesnice Lothering se stala zastávkou mnoha uprchlíků utíkajících před hordou zplozenců. Počet zdejších lidí se pohybuje okolo padesáti. Ve vesnici se dá nalézt několik obchodníků stejně jako zadavatelů drobných úkolů.
– Severně od vsi je venkovská oblast s mlýnem a řekou. V rámci několika questů se zde objevují nepřátelé, ale mimo to je tu vcelku klid.

Začínáme
Třetí fáze představuje poslední zastávku v nalajnované části hry. Po dokončení Lotheringu se svět otevře a každý hráč bude mít na výběr z pěti různých lokací + DLC (má-li je zakoupené). Lothering je poměrně rozsáhlá oblast s vesničkou a blízkým okolím. Najde se tu množství postav, stejně jako questů a nepřátel.
Délka Lotherinské kapitoly čítá zhruba 3 hodiny. To znamená, že zhruba po deseti hodinách hry se otevře svět a hráč bude moci svobodně volit další postup. Jen tak na okraj, v řadě FPS lze po deseti hodinách vyhlížet závěrečné titulky

 

5. Leliana

Leliana– Leliana se k vám přidá v Lotherinském hostinci. Nejprve vám pomůže v boji s vojáky Loghaina a poté nabídne svoji pomoc při výpravě.
– Leliana začíná s vcelku solidní výzbrojí složenou z dýk, nicméně její zbroj jsou pouze šaty kněží. Je dobré ji co nejdříve zajistit pořádnou ochranu.
– Protože má Leliana nakročeno k lukostřelbě, není od věci udělat z ní mistryni luku a v boji ji využívat právě jako střelkyni. To podpoří i její specializace Barda, která je v přímém boji k ničemu.
– Leliana by od této chvíle měla být nedílnou součástí každé(!) výpravy. Budete ji potřebovat na páčení zámků, na deaktivaci pastí i na kradení.

Profil
– Bardka z Orlais pro kterou byla takzvaná Hra vším. Leliana milovala svoji mentorku Marjolaine a stejně tak zbožňovala krádeže, zesměšňování, napadení, podvody, svádění, vraždění a další nekalé činnosti spojené s onou špiónskou Hrou. Byla to prostě zábava. Poté, co byla Leliana zrazena svou vlastní mentorkou, uprchla do Fereldenu a ukryla se v klášteře. Její vnímání světa se změnilo a vrstva prohnané všehoschopné mršky byla přetřena vrstvou uctivé a obětavé ženy, která přestože věří ve Stvořitele, má na něj zcela jiné pohledy než Oltář a ostatní duchovní. Leliana ovládá specializaci Barda, což ji činí významnou podpůrnou postavou schopnou pomoci ostatním členům party. Lelianu rámci děje může čekat zajímavý vývoj. Jako potenciální objekt lásky (pro muže i ženu) může skončit v blízkém vztahu s hrdinou. Zároveň se její osobnost může vrátit zpět do starých kolejí anebo zůstat vlídnou a přátelskou, ač poněkud naivní dívkou. Co se zakončení jejího příběhu týče, tam moc možností není. Buď Lelianu vyženete (popř. sama odejde), nebo ji v průběhu její krize zabijete anebo s vámi zůstane až do konce.
– Leliana je třídou Lotr. Ovládá lukostřelbu a je díky tomu potenciálně ideální lukostřelkyní. Jako specializaci ovládá Barda. Druhá specializace by měla být rozhodně Hraničář. Pokud akceptujete Lelianino nakročení k lukostřelbě, potom vám je Vrah či Duelista k ničemu.
– Leliana má blízko k náboženství, především k Andrastě. Proto miluje i dárky vztahující se k ní (a Oltáři obecně).
– Díky své přátelskosti a vstřícnosti si Leliana sedne prakticky s kýmkoli. Protože je tak snadno čitelná, je lehké s ní navazovat lepší a lepší vztahy (zvyšovat oblíbenost). Stačí jí naslouchat, snažit se pomáhat druhým a mít blízko ke Stvořiteli. Dosáhnout u Leliany maximální oblíbenosti je snadné.

Osobní quest – Mentorka Marjolaine
– Osobní úkol pro Lelianu je možné zahájit když je její oblíbenost dostatečně vysoká. Tehdy se vám svěří, že pracovala v Orlais jako špionka pro jistou Marjolaine. Ta ji zradila a tak Leliana musela utéct. Po rozhovoru vás čeká náhodné setkání, kde vás přepadne žoldák Marjollaine (viz náhodná setkání) a ten vás nasměruje na její úkryt v Denerimu. Vemte s sebou Lelianu a vrhněte se na to.
– Marjolaine žije v domku nedaleko brány z tržiště. Promluví si s vámi a nakonec buď odejde anebo se ji rozhodnete zabít. Marjolaine je boss, navíc má po boku několik vojáků a celý souboj se strhne v malém interiéru domu. Souboj vůbec nebude snadný.
– Z hlediska věcných odměn stojí za zmínku především unikátní Marjolainin luk, který může používat pouze Leliana. Je to výtečná odměna, které se žádný jiný luk nevyrovná!

Zatvrzení
– Leliana je druhou a poslední postavou, jejíž osobnost lze pozměnit. Stane se tak  rámci jejího osobního úkolu. Až se vypořádáte s Marjolaine, Leliana za vámi přijde a bude chtít znát váš názor na její minulost. Jestliže ji navedete k tomu, aby byla jako tehdy v Orlais a vrátila se ke svému životu prohnané bardky, zatvrdí ji to. Od té chvíle bude Leliana méně citlivá k okolí.

Krize
– Nezávisle na tom, zda je Leliana zatvrzelá či ne, vás čeká krizová situace, kdy můžete milou bardku ztratit. A co víc – dokonce se může obrátit proti vám v boji. Stane se tak v rámci hlavního questu v Útočišti. Pokud znesvětíte popel Andrasty, Leliana vás napadne.
– Pokud Lelianu po inkriminovanou dobu necháte v táboře, bude následovat vážný rozhovor po němž vás pravděpodobně opustí (údajně tomu lze zabránit pokud je Leliana zatvrzelá, má dostatečnou oblíbenost a podaří se vám ji přesvědčit).

Osobní názor
– Osobní pohled na Lelianu je kupodivu spíše pozitivní. Je sympatická, je přátelská a i když je kolikrát těžce naivní a je nábožensky založená, uvažuje většinou rozumně a není žádnou fanatičkou. Z mého pohledu je Leliana (stejně jako Morrigan) vhodný objekt vztahu pro mužského hrdinu. U ženské hrdinky bychom pochopitelně mluvili o lesbickém poměru, ačkoli jako odpůrce Alistaira žádnou lepší variantu nevidím (Zevran není varianta, to je chyba v Matrixu :).

 

6. Sten

Sten„Velikost rukou, to, jestli je chytrý nebo hloupý, země odkud pochází, barva vlasů. O ničem z toho nemůže nikdo rozhodovat. Nevybíráme si, prostě jen jsme.“

– Získat do party Stena není zrovna snadné. Sten je zavřený v kleci jako mnohonásobný vrah a už jen tato skutečnost může pro některé hráče představovat morální stopku. Kdo by chtěl do party bezcitného vraha, že? Nicméně ať už je Sten jakýkoli, mezi ním a hrdinou k žádným sporům nedošlo, čili pokud se na to podíváte s odměřeným nezaujatým pohledem, může být nová posila týmu sic nepředvídatelně nebezpečná ale i užitečná.
– Abyste získali Stena máte dvě varianty – buď nějakým lotrem (ideálně Lelianou) jednoduše vypáčíté klec anebo si zajdete pro klíč k ctihodné matce v kapli. Pokud máte po boku Lelianu, ta se za Stena přimluví a klíč dostanete snadno. Pokud Lelianu nemáte, můžete zkusit matce vyhrožovat. Morrigan z toho bude mít druhé vánoce, kdežto Alistair utrpí šok (-13 bodů oblíbenosti) Leliana ono vyhrožování přejde kupodivu s klidem.
– Sten je silný válečník bojující obouručními zbraněmi. Při vhodném brnění a zbrani by měl snadno plnit úlohu tanku. Zpočátku však nemá ani brnění, ani zbraň, proto je dobré mu rychle něco sehnat.
– Sten si za celou hru může pořídit jen jednu specializaci. A je třeba opravdu dobře vybrat jakou.

Profil
– Válečník z národa Quanarijců. Sten je vysoký, snědý a urostlý muž, který je jedním z mála zástupců Quanarijské rasy v celé hře. Jeho osobnost se jeví jako velice složitá. Sám Sten patří k těm spojencům, které není snadné získat a zároveň jde o spojence, kterého si lze jen těžko oblíbit. Do Fereldenu Sten přišel z rozkazu Arishoka, aby zjistil, co je to Nákaza. Byl však přepaden, zraněn a když jej zachránili prostí lidé, pobil je v záchvatu emocí, přestože za běžných okolností Sten žádné emoce nedává najevo. Sten totiž přišel o svůj meč, který je pro Quanarijce jako součástí jejích těla a tak prostě zpanikařil. Sten, vědom si své chyby, se nechal dobrovolně zajmout a zavřít do klece, jakožto vlastní pokání. Do party se přidá s vidinou nového druhu pokání, totiž poražení Nákazy. Příběh Stena může skončit základními variantami. Buď ho vyženete nebo vás sám opustí anebo zůstane s vámi až do konce
– Sten má blízko k obouručním zbraním. Neovládá však žádnou specializaci a celkově může mít pouze jednu (až na úrovni 14).
– Sten má rád umění, konkrétně obrazy.
– Protože je Sten tak odměřený, většina členů party ho takřka ignoruje. Do rozpaků ho dokáže dovézt snad jen Leliana. Jednání se Stenem je velice náročné. Opravdu není lehké dokázat pochopit Stenovu osobnost a přizpůsobit se jí. Na první pohled se zdá, že je třeba vypustit hezká slova a vlídné jednání, ale to není tak úplně pravda. Sten ocení, když mu nabídnete pomocnou ruku nebo prohlásíte, že jste rádi, že s vámi je. Základem všeho je Stena respektovat, nicméně mu nijak neustupovat. On má svoji pravdu a svůj názor, přičemž vy máte svoji pravdu a svůj názor. On s vaší pravdou souhlasit nebude, ale to nevadí – nesnažte se mu příliš vnucovat své názory, ale stejně tak příliš nepřijímejte ty jeho. Jednou jsem viděl kreslený vtip se Stenem – hrdina se k němu zachoval hrubě a Stenovi se zvedla oblíbenost o 30 bodů, vzápětí ho hrdina přátelsky objal, aby stvrdil rostoucí přátelství, načež Stenovi oblíbenost zase klesla. Něco na tom vtipu je. To, že Stenova oblíbenost roste v žádném případě neznamená, že jste blízcí přátelé. Spíše než pojem „Oblíbenost“ si u Stena představte pojem „Uznání.“ Nesnažte se Stenovi podlézat a už vůbec se nesnažte působit slabě, ale zároveň se nad něj přehnaně nepovyšujte. Vzájemné respektování je tedy základem. Mezi respektování lze zařadit i střídmé pokládání otázek (Sten nemá rád, když tlačíte na pilu a snažíte se z něj něco vypáčit). Bohužel, Stenovy odpovědi jsou pokaždé strohé, což by nevadilo, jenže často jsou i vyhýbavé a vůči vám pohrdavé. Za takových okolností pak není snadné udržet tvář a nesnažit se Stena odpálkovat podobným způsobem.

Osobní quest – Meč Asala
– Stenův osobní quest závisí na jeho dostatečné oblíbenosti. Tehdy se vám svěří, proč pobil nevinné farmáře – ztratil svůj meč a zpanikařil. Že je Sten psychicky labilní je jedna věc, ale hledání meče je užitečné i po věcné stránce. Nejprve zaskočte k jezeru Calenhad, kde mrchožrout obírá kostry Quanarijců. Zatlačte na něj (nebo ho uplaťte) a odkáže vás na Faryna v Orzammaru. Takže hurá do Zmrzlých hor. Venku na tržišti je Faryn ale meč bude zapírat. Máte-li Stena s sebou použijte ho jako výhružku (např. Stene, utrhni mu ruce 🙂 ) a Faryn vyklopí co ví snadno. Jinak vás to bude stát trochu přesvědčování nebo úplatek (asi 3 zlaté). Cíl cesty je tentokrát Gwyn v Rudoskalí. Jakmile se dostanete do jeho domu, můžete si meč buď koupit (asi 6 zlatých) nebo ho přesvědčit, aby vám jej dal. Pokud máte s sebou Stena, přesvědčování bude snazší 🙂 Jestliže Gwynn zemře (vy ho zabijete, nebo padne při obraně vsi) stále můžete otevřít jeho truhlu a meč si přivlastnit.
– Sten začne meč používat jako zbraň. I tak mu ho ale můžete vzít, prodat a dát mu lepší kousek.

Krize
– Sten má krizi v Útočišti. Po příchodu do vsi začne pochybovat o vašem zdravém rozumu, protože nevěří, že se tímto způsobem dostanete k Arcidémonovi. Situace může skončit jeho odejitím z družiny anebo duelem. Když Stena porazíte, může se vrátit do týmu.
– Pokud už máte splněný jeho osobní quest, Sten v Útočišti sice bude protestovat, ale má ve vás důvěru, takže zůstane v týmu.

Osobní názor
– Osobní názor na Stena… Co k němu říct? Sten je velice zajímavá postava, jedna z nezajímavějších vůbec, ale tím to končí. Přestože je tak těžké se Stenem jednat a přestože jeho osobnost působí komplikovaně, v jádru je to primitiv. Je to jednoduchý prostý idiot, ovce ve stádu, na kterém je mi sympatická jediná věc – představa o cti. Vše ostatní je podáváno sic s obrovskou logikou ale také naprostým stoicismem hodným totálně vygumované ovce. Ta Stenova postrádající vůle, žádná touha být sám sebou a definovat vlastní osobnost je svým způsobem až hrozná. Stenovo slepé následování Qunu, poslouchání Arishoka, a vnímání všeho v černobílé rovině mi skutečně bylo protivné a zavání to fanatickým fašismem. Na Stenovi mi paradoxně nejméně vadí jeho vražednická minulost. Moment, kdy vyvraždil rodinu s dětmi, načež vědom si své chyby přijal trest vyhladověním, je jediná sympatická věc (ne ta vražda, to přijetí trestu, samozřejmě).

 

Postřehy

Doporučená parta
– Ve většině klidných oblastí můžete přímo v terénu změnit partu. Někdo ale dává přednost jedné skupině na celou kapitolu. Docela příjemně to umocní atmosféru a snáze se sžijete s jednotlivými hrdiny. V takovém případě doporučuji volit následující hrdiny…
1-2) Alistair + Morrigan (oba jsou povinní – vzít je musíte)
3) Mabari
4) Po získání Leliany ji vzít místo Mabariho
5) Po získání Stena jej vzít místo Alistaira
– Tohle je první kapitola kde lze volit výběr hrdinů a prakticky není nad čím přemýšlet. Základní trojce je jasná.
– Leliana je pak nezbytná kvůli kradení a páčení. No a Stena je dobré vzít kvůli nakoupení výbavy a seznámení se s ním.

Banditi
– U cesty do Lotheringu vás přepadnou banditi. Je řada možností, jak s nimi naložit. Pokud máte ze skupinky křupanů nahnáno, můžete jim zaplatit (10-20 stříb.). Rovněž je můžete přesvědčit, že z tohoto směru přijede karavana a tak vás nechají jít. Ale existují i lepší varianty… Když jim řeknete, že jste Šedí strážci, nechají vás být. Pokud na to máte, můžete je navíc přesvědčit, aby zaplatili oni vám a získáte 20 stříbrných. Také je můžete vyprovokovat k boji (což můžete i poté, co vám zaplatí).
– Jakmile v boji porazíte jejich vůdce, začne prosit o slitování. Můžete ho nechat jít nebo ho zabít, ale taky z něj můžete dostat informace o vesnici a vymámit vše, co stihl nakrást (1,5 zlatých a unikátní prsten). Jakmile vám věci předá, stále ještě máte možnost ho zabít.
– Když si s bandity poradíte, je načase to ohlásit seru Bryantovi v kapli. Pokud ono „poradit si“ zahrnovalo konečné vyřešení otázky banditů, dá vám rytíř cca 20 stříbrných jako odměnu (když o ni požádáte). Také můžete Bryanta poprosit o nějaké zásoby. Předá vám klíč od nedaleké skříně s léčivy. Jestliže však banditi stále vesele loupí, Bryant na ně později pošle rytíře a vy nedostanete nic.

Otázka obchodu
– Nedaleko kaple se hádá obchodník s kněžkou zastupující chudé. Obchodník si zvednul ceny a vydělává na krizové situaci, vesničanům se to nelíbí a kněžce také ne. Máte v zásadě tři možnosti. Buď je necháte si to vyřešit mezi sebou, ale potom obchodník sbalí saky paky a odtáhne za lepším. Také můžete obchodníka přesvědčit, aby pomohl vesničanům, jenže kněžka vám nedá krom požehnání a slov díků ani ň. Nejpragmatičtější možnost je pomoct obchodníkovi a kněžku vyhnat. Obchodník vám dá zlaťák a ještě ho můžete požádat, aby pro vás snížil ceny. Také je možné po odehnání vesničanů obchodníka zabít, ale z toho nic nezískáte.
– Vzhledem k tomu, že máte za zády dva kolegy, některá rozhodnutí budou mít odezvu na jejich míře oblíbenosti. Změnám v oblíbenosti se budu v těchto článcích věnovat pouze u opravdu stěžejních rozhodnutí, nicméně tohle je takový první vzorový příklad změny oblíbenosti na základě vaší volby, čili jen ve stručnosti – pomoc prostým lidem samozřejmě ocení Alistair, kdežto Morrigan ani náhodou. Morrigan ocení zcela pragmatické jednání, tedy pomoc obchodníkovi, což zase nesedne obětavému Alistairovi.

Kradení
– V Lotheringu je obrovské množství lidí a tedy ideální příležitost pro zlodějinu. Jenže mnoho prostých lidí dře bídu s nouzí a nic z nich nezískáte. Lepší je se zaměřit na bohatší obyvatele jako jsou obchodníci, templáři apod. Samozřejmě, kradete-li poctivě a systematicky, ehm, ehm… můžete postupně vybílit kapsy všem lidem v okolí. 🙂
– Pokud okradete obchodníka u kaple, získáte unikátní Říškou kuši. Perfektní kousek, jedna z nejlepších kuší ve hře. Navíc jako jediná zbraň má zvýšené poškození proti démonům.
– V případě neúspěchu krádeže nepůjde splnit questy pro Miriam a Allison! Raději tyto questy nejprve splňte.

Zoufalí lidé
– U mostu brečí klučina, shání se po mamince. Můžete ho poslat do kaple, dát mu stříbrňák nebo ho odpálkovat. Každopádně jeho matku najdete mrtvou v rámci questu z vývěsky.
– Vedle mostu jsou nějací elfové, kteří byli okradeni bandity. Pokud jste bandity vyřešili, můžete jim to oznámit, elfové poděkují a odejdou.
– Před kaplí je uřvaný Chasind co ztratil rodinu a teď prohlašuje, že všechny čeká smrt. Můžete ho ignorovat, vyhnat nebo ho zkusit uklidnit. Stejně tak můžete poté vyjádřit svůj názor k okolním lidem a trochu je povzbudit.
– Před hospodou postává chlápek, který vám prozradí, že uvnitř je skupina ožralých vojáků kteří někoho hledají. Hledají právě Šedé strážce.
– U mostu je farmář, který vám může říct něco o vsi.
– Po incidentu v hospodě vás kousek za vsí přepadne skupinka odměny chtivých sedláků. Zmasakrovat je půjde rychle.

Odměna z vývěsky
– Pokud splníte všechny úkoly z vývěsky, dostanete jako bonus unikátní meč – Strážce přísah.

Práce všeho druhu
– V hospodě obchodník Barlin shání jedy. Na návsi Allison shání pasti. A u východu ze vsi Mirian potřebuje léčivé obklady. To je celkem trojice drobných questů, jejichž splnění a vůbec zahájení vyžaduje, aby alespoň jeden člen party měl přislušnou dovednost. Morrigan je od počátku bylinkářka, tedy tam není problém. Leliana má výrobu jedů, čili i tohle je v klidu. Ovšem výrobu pastí neovládá nikdo.
– Je dobré si už na tomto místě vybrat hrdinu, kterému postupně vytáhnete pasti na maximum. Myslím, že u takovéto podružné dovednosti stačí, když ji bude ovládat pouze jeden člen party, ideálně bojovník nebo lotr. Leliana už má nakročeno k výrobě jedů a kradení, proto se docela nabízí udělat mistra pastí z Alistaira.
– Jen tak na okraj – schopnost výroby pastí nesouvisí s jejich zneškodňováním! Zneškodnit pasti může jen lotr a vztahuje se na to stejný talent jako na páčení zámků.

Dar kapli
– Ctihodná matka vás požádá o dar kapli. Můžete jí dát až 5 zlatých. V závislosti na výši odměny se mírně zvedne oblíbenost u Leliany.

Ztracené elfí boty
– Ve skříni v kapli, od které vám dá klíč ser Bryant, by měly být unikátní starodávné elfské boty. Bohužel, vinou bugu tam nejsou, což zamrzí o to víc, že boty jsou součástí celého setu zbroje.
– Situace se dá údajně řešit těmito utilitkami.

Zkáza se blíží
– Po opuštění Lotheringu se sem stále můžete vracet, řešit zbylé questy, nakupovat atd. Ovšem pozor – jakmile splníte jeden z hlavních questů, Lothering zlikviduje horda zplozenců a už jej nebudete moci navštívit!
– Než dokončíte nějaký hlavní quest, ujistěte se, že v Lotheringu máte splněno opravdu vše a máte koupeny všechny zajímavé věci (hlavně recepty) od obchodníků.

 

Tábor

Extrémní zboží
– Někteří obchodnící (počínaje Bodahnem) mají na skladě zbraně, zbroje, opasky… za ceny jdoucí klidně přes padesát zlatých. Takovéto předměty disponují velkým množstvím bonusů, ale vinou jejich ceny si jich nepořídíte mnoho. Je třeba mít na paměti, že tým funguje jako celek. To znamená, že mít kvalitně vyzbrojenou celou partu je vždy lepší než hlavnímu hrdinovi našetřit na ultrašpičkovou palici za 120 zlatých, zatímco zbytek party živoří v mizerných zbrojích a ohání se mizernými zbraněmi. Podobné (nad)předměty mají smysl tehdy, kdy doopravdy nevíte, do čeho vrazit peníze. Taková chvíle v DA Pramenech přijde buď ke konci hry nebo vůbec nikdy. Takže ano, je dobré si někam poznamenat, že tenhle a tenhle obchodník nabízí cosi fantastického, ale uvažovat o koupi má smysl až za hodně, hodně dlouho.

Nábídka podruhé
– Jakmile opustíte tábor, nabídka vašeho obchodníka Bodahna Feddica se obmění. Stane se tak pouze jednou a pouze v tento moment (při dalších návštěvách už bude nabídka stejná). Díky obnově nabídky máte teoretickou šanci koupit některé cenné věci (např batoh, či knihy talentů) dvakrát. Ovšem pravděpodobně nebudete mít dostatek peněz
– Stejně jako u obchodníka v Ostagaru se dá toto klasifikovat jako bug a je otázka, zda vám přijde vůči hře férové jej využít.

3. Specializace – Bard (Lotr)

– Zpěvák schopný svými projevy podporovat vlastnosti spojenců nebo naopak snižovat vlastnosti nepřátel. Ideální pro podpůrné jednotky bojující zdálky.
– Schopnost ovládaná Lelianou
– Barda můžete získat nákupem knihy (Orzammar) nebo vás ji může naučit Leliana, pokud máte dostatečnou oblíbenost (asi 25 a více).
Vlastnosti:
— Síla vůle +2
— Lstivost +1

4. Specializace – Hraničář (Lotr)

– Zálesák schopný povolat na pomoc zvíře, které funguje jako pátý člen skupiny a je možné ho ovládat. Velice užitečná vlastnost.
– Schopnost neovládá nikdo z hrdinů, ale vůbec není těžké ji získat. Knihu má k prodeji Bodahn v táboře
– Ideálním kandidátem pro Hraničáře je Leliana. Díky schopnosti vyvolat pomocníka vynahradí fakt, že se neúčasní aktivního boje a střílí zdálky. Zvíře může přijít vhod i jako její ochránce vůči těm, kteří se na Lelianu zaměří.
Vlastnosti:
— Kondice +1
— Odolnost přírodní +5

Co dál?
– Na konci Lotherinské kapitoly se na mapě světa odemkne pět míst (+ až 3 místa z DLC). Je jen na vás kam vyrazíte. Hlavní questy se plní ve Věži mágů, v Rudoskalí, v Breciliánském lese a v Orzammaru. Denerim můžete navštívit také, najdete tam spoustu obchodníků a vedlejších questů, ale žádný hlavní quest tam v tuto chvíli není. Můžete si vybrat jednu destinaci a snažit se ji zdárně dokončit, ale stejně tak můžete pendlovat mezi různými místy, vždy něco splnit, jít zase jinam, pak se vrátit… Osobně bych ale doporučil držet se jednoho místa. Jednak se lépe seznámíte s dějovou linkou, snáze udržíte v hlavě questy a postavy, no a také to podpoří atmosféru a ucelený zážitek. Otázkou je, kam zamířit?
Denerim je hlavní město Fereldenu a jak už bylo řečeno – žádný hlavní quest se mezi jeho zdmi neplní. To však neznamená, že jeho návštěva nemusí být užitečná, nakonec je tam celá řádka questů, postav a obchodníků. Dříve než se vrhnete na nějaký z hlavních questů, doporučuji Denerim navštívit.
Orzammar představuje obecně nejtěžší, nejdelší a nejspletenější průběh. Nicméně Orzammar také nabízí spoustu obchodníků, spoustu pěkných unikátních věcí a ohromné množství questů z čehož pramení značné zisky. Navíc bojové situace, byť je jich fúra, bývají zpravidla založené především na koridorových oblastech a pokud naznáte, že na nepřátele přestáváte stačit, není žádný důvod proč byste se nemohli vrátit pro zásoby a zase se probít o kus dál. Z mého pohledu je Orzammar paradoxně nejlepším místem pro první hlavní quest. Velké potíže představuje vůbec první boj v Orzammaru, na který je nutné být dobře připraven. Nicméně pokud ho zvládnete, máte před sebou obrovské příležitosti.
Breciliánský les nepůsobí jako špatná volba. Najde se tu řádka pěkných věcí i questů. Tato destinace vás ovšem může dosti často dostat do situací, kdy budete zničeho nic stát proti silným nepřátelům. Je to tak tochu na vážkách – chvíli pohoda, potom průšvih, pak zase klid a vzápětí další těžká situace. Doporučuji Breciliánský les navštívit jako druhý hlavní quest v pořadí.
Věž kruhu je mnohými hráči považována jako nejlepší první destinace. Jednak dostanete do týmu hrdinu s léčitelskými schopnostmi a také si můžete přijít k mnoha atributovým bodům navíc. Potíž je v tom, že jakmile vstoupíte hlouběji do věže, už nemůžete ven, dokud quest nedokončíte. Pokud budete mít vhodnou výbavu a vhodně zvolený tým, může to být dobré. Pokud ale nechcete riskovat, volte jinou destinaci. Já doporučuji návštěvu Věže až jako třetí hlavní quest. Tehdy už budete na tak vysoké úrovni, že by vám její projití nemělo činit větší potíže.
Rudoskalí je na první pohled ideální. Je tu řada questů, obchodníků a málo nepřátel. Přesto by mělo být až na čtvrtém místě. Pokud nemáte v týmu mocného léčitele, hrozí, že někteří vesničané zemřou. Pokud Rudoskalí opustíte před určitým pokrokem v ději, vymře rovnou celá vesnice. A konečně, pokud nemáte vyřešenou věž mágů, nemůžete hlavní quest ukončit nejlepším možným způsobem. Moje doporučení je tedy jasné – Rudoskalí nechat až na závěr!