DA1 – Obecné

Než začneme se samotným návodem, budeme se věnovat různým zajímavostem, questům a souhrnům napříč celou hrou. Jedná se o informace, které se netýkají pouze jedné dané lokace, ale které jsou zásadní pro celou hru. Doporučuji však následující řádky číst až když pro vás jejich obsah začne být aktuální.

 

Obecné

Volba obtížnosti
– V DA jsou čtyři úrovně obtížnosti, přičemž je lze libovolně měnit přímo během hry. Obtížnost ovlivňuje například poškození, které způsobujete nepřátelům, poškození, které je způsobováno vám, účinnost cizích pastí, inteligenci nepřátel (tedy schopnost přizpůsobit se situaci) či třeba to, zda mohou mágové plošnými útoky poškodit i spojenecké jednotky.
– Mnou doporučený postup hry, který popisuji dle pořadí kapitol může odpovídat spíše jen lehké a střední obtížnosti. Pokud zvolíte obtížnost vyšší je téměř jisté, že se nebudete moci soustředit vždy na jeden hlavní quest, ale budete nuceni přecházet z jedné lokace do druhé a plnit různé questy po celém světě bez možnosti soustředit se na jednu dějovou linii. Jinými slovy, žádná ucelenost děje a místa vás po většinu hry nečeká. Navíc vysoké obtížnosti chtě nechtě ovlivní i vaše jednání a vůbec charakter hrdiny. Na nižší obtížnosti může hráč klidně věnovat pár zlatých církvi, může nezištně pomáhat postavám, které mu jsou sympatické nebo může trvat na charakteru, cti a stálých názorech svého hrdiny i za cenu toho, že míra oblíbenosti u některých společníků se nijak zásadně nezvýší.

Na vyšší obtížnosti ale hráč pozná, jak vypadá Morriganin pragmatický přístup k životu v praxi. Najednou tu čarodějku začnete chápat, protože budete v ruce otáčet každý zlaťák, budete využívat všechno a všechny okolo, budete zvesela krást, možná budete i podvádět své okolí, uděláte zkrátka cokoli, abyste získali více peněz a více XP, protože jen díky tomu přežijete. Nemůžete si totiž dovolit utrácet jen pro to, že vám to přijde správné, zajímavé nebo zábavné. Když pominu bugy, nemáte jak si ve hře pomoci, protože nikde se nerespawnují monstra a nikde se nedají těžit peníze donekonečna (pomineme-li způsob popsaný níže). To znamená, že pokud děláte chyby, skončíte ve slepé uličce a je konec. Málo peněz = mizerná výbava, málo zkušeností = slabé talenty. Je to jednoduchá rovnice. Proto je volba obtížnosti v DA mnohem závažnější než se na první pohled jeví a též mnohem závažnější než v kterémkoli RPG kde se monstra alias zdroje respawnují.

Pokud hledáte příběh, chcete se ponořit do světa Thedasu, zkoumat lokace, testovat zbraně, poznávat postavy a ctít smysl Role-playingu, potom doporučuji pouze střední nebo pro slabší hráče nízkou obtížnost. Jestliže ale vnímáte DA jako soutěž a vaší prioritou je dosáhnout závěrečných titulků, přičemž chcete velkou výzvu, chcete překážky a chcete, aby jedinými pravidly byly mantinely hry samotné, potom je pro vás obtížnost těžká, či dokonce (hrajete-li hru minimálně podruhé) i obtížnost nejvyšší.

Lyriový monopol
– Protože se v DA žádní nepřátelé nerespawnují a s bylinkami je to stejné, zdánlivě neexistuje žádný zdroj nekonečného výdělku (pomineme-li bugy). Ve skutečnosti ale existuje metoda, kterak si k penězům přijít. Nakolik je to vůči hře férové posuďte sami.
Potřebujete:
— recept na velmi silný lektvar z lyria (Divy Thedasu v Denerimu)
— levný nekonečný zdroj lyriového prášku (obchodník ve věži mágů)
— levný nekonečný zdroj zesilujícího činidla (barman v Denerimu)
— levný nekonečný zdroj destilačního činidla (barman v Denerimu)
— levný nekonečný zdroj lahví (Figor v Orzammaru)
— bylinkáře s úrovní IV.
– A pak zbývá už jen nakupovat přísady, vyrábět a prodávat. Čistý zisk z každého lektvaru čítá 21 stříbrných a 90 měďáků.

Opravný patch
Neoficiální opravný patch, který se stará o desítky bugů. Jen ve stručnosti:
– Opravy chybných dialogů
– Opravy bugů na nekonečné získávání peněz či XP
– Oprava unikátních předmětů, které chybí na místech, kde by se měly vyskytovat
– Oprava questů, které zůstávají i po splnění v quest logu
– Oprava úkolových předmětů, které i po splnění questu zůstanou v inventáři
– Oprava Slimových questů, které jsou zabugované až běda
– Oprava Jowanova questu, jehož lokaci nešlo navštívit, protože se nezobrazovala na mapě
– Osobně jsem patch nezkoušel, ale podle ohlasů je funkční i na nejnovější verzi pro PC.

Příručka
– Pro Dragon Age jsem vytvořil rozsáhlou příručku (150 str) DA1 – Prameny obsahující všechny předměty ve hře, všechny sety zbrojí, recepty, výrobní předměty, dárky, popisy bossů a též popisy achievementů. Je tam zkrátka vše.


 

Sběratelské aktivity

Amulety (6)
– Po světě se povaluje 6 amuletů. Po jejich sebrání se zjeví boss Přízrak. Přízraci nemají u sebe nic zvláštního, pouze ten v Denerimu má unikátní štít (ostatní budou mít sice cenné, ale běžné generické předměty). Každý poražený Přízrak se zapíše do rejstříku.
Lokace amuletů
1 – Denerim – Zadní ulička během náhodného setkání (opakovaná návštěva není možná!)
2 – Orzammar – Boční místnost v paláci krále
3 – Hluboké cesty – Caridinův kříž v záhybu chodby vedoucí k východu
4 – Elfí ruiny – Spodní riuny na konci dlouhé chodby v místnosti pod schodištěm
5 – Elfí ruiny – Doupě vlkodlaků v boční místnosti sálu s vlkodlaky nabízejícími smír
6 – Věž kruhu – Ubikace starších mágů v sále pod spadlou sochou

Milostné dopisy (12)
– V rámci úkolů pro pána R (z hospody v Denerimu) je třeba nalézt 12 dopisů rozházených po světě. Za nalezení všech je odměna 6 zlatých.
Lokace dopisů
1 – V Perle (Denerim)
2 – V obchodě Wadea (Denerim)
3 – V boční místnosti v paláci krále (Orzammar)
4 – V úkrytu Carty v boční místnosti vedle stanoviště Jarvie (Orzammar)
5 – V táboře Dálů (Breciliánský les)
6 – Za tajnou stěnou u východu z horní části ruin (Breciliánské ruiny)
7 – V Rozmazlené princezně (Doky u jezera Calenhad)
8 – V patře ubikací starších mágů (Věž kruhu)
9 – Ve mlýně (Rudoskalí)
10 – V suterénu hradu (Rudoskalský hrad)
11 – V vesnickém domě (Útočiště)
12 – V sídle arla Eamona (Denerim)


 

Legendární předměty (18)

– Některé předměty jsou tak vzácné, že se k nim váže nějaký příběh. Pokud je získáte, zaznamená se vám jejich pozadí do rejstříku. Toto je kompletní seznam těchto předmětů…

1. Havardova záštita – Štít
– Z mrtvoly bosse Zlobra na vršku věže Ishalu.

2. Trn dávných bohů – Dýka
– Existují celkem 3 kusy s jinými úrovněmi a mírně odlišnými vlastnostmi. Pro zápis do rejstříku stačí vlastnit jeden Trn.
– První prodává Barlin v Lotheringu
– Druhý je k nalezení v truhle v Hlubokých cestách (Caridinův kříž) v rámci úkolu s hledáním skrýší kopáčů.
– Třetí má u sebe Anwer Dace, který je v Hlubokých cestách v rámci questu pro prince Bhelena. Stačí ho okrást.

3. Bardovy taneční boty – Lehké boty
– Prodává je Bodahn Fedic v táboře za 10 zlatých

4. Aodh – Sekera
– Má ji velitel žoldácké skupiny v Denerimu. Splňte úkol pro seržanta Kylona s vyhnáním žoldáků z Perly tak, aby přežili (přesvědčit k odchodu / porazit a nechat jít). V rámci náhodného setkání vás přepadne skupina žoldáků, přičemž jejich velitel má tuto sekeru.

5. Magistrův štít – Přívěšek
– V truhle v ložnici opuštěné budovy v Denerimu. Klíč od dveří má boss vůdce krvavých mágů.

6. Stín říše – Lehká zbroj
– Prodává ji Legnar v Orzammaru za 20 zlatých.

7. Krvavý prsten – Prsten (pro Krvavého mága)
– Vyhrajte všechny 4 vedlejší souboje v aréně Orzammaru.

8. Acheroní říše – Set dvou prstenů
– Dvojice prstenů tvořící dohromady jeden prstenový set. Pro zápis do rejstříku nestačí prsteny vlastit, ale je nutné od Poustevníka v Breciliánském lese získat knihu, kterou nabízí v rámci věcného obchodování.
– První prsten lze získat z truhly v opuštěném táboře Breciliánském lese. Je třeba porazit stín vyvolávající iluzi tábora.
– Druhý prsten získáte až v závěru ve válce o Denerim. Za odměnu vám jej předá Shianni.

9. Prastaré elfí brnění – Střední zbroj
– V truhle ve spodní místnosti Breciliánských ruin. Místnost s truhlou je hned vedle Tevinterské laboratoře, kde je boss Tajemný děs.
– Prastaré elfí brnění tvoří celý set brnění, nicméně pro zápis do rejstříku stačí vlastnit pouze zbroj.

10. Yusaris: Dračí zhouba – Velký meč
– V nižších patrech věže kruhu se nacházejí roztroušené poznámky jistého učně. Když najdete všechny, aktivuje se quest s vyvoláním jakési mocné bytosti. V patře Velkého sálu se nacházejí čtyři sochy (tři ve velkém sále a jedna v kruhové místnosti uprostřed).
– Aktivujte sochy v pořadí: socha s mísou – socha s mečem nahoře – socha s mečem dole a socha se štítem. Následně se v přízemí věže odemknou dveře do sklepa. Jakmile za ně zaberete, zjeví se boss. Z jeho těla získáte legendární meč Yusaris.

11. Andalina litanie – Speciální předmět
– Dočasný speciální předmět schopný zastavit Uldredovo kouzlo na přeměnu mágů v ohavnosti. Má ho mrtvola Nialla v 4. patře věže (po vyřešení Úniku).

12. Thorvalovo štěstí – Velká palice
– Po splnění tří hlavních questů ho prodává Gorim (Denerim) asi za 13 zlatých.

13. Katrielino sevření – Lehké rukavice
– Po splnění tří hlavních questů je prodává Gorim (Denerim) asi za 5 zlatých.

14. Camenaeho barbuta – Střední přilba
– Po splnění tří hlavních questů ji prodává Gorim (Denerim) asi za 13 zlatých.

15. Temný měsíc – Krátký luk
– Po splnění tří hlavních questů jej prodává Varathorn (Breciliánský les) asi za 14 zlatých.

16. Vysávač života – Přívěšek (pro Krvavého mága)
– V rozbořeném chrámu pod Útočištěm, přesněji v dračím vejci v oblasti dračí líhně.

17. Luk zlatého slunce – Dlouhý luk
– Z těla Devery ve skladišti Tevinterských otrokářů v elfí odluce.

18. Letní meč – Velký meč
– Z těla Cautherin buď v paláci arla Howea nebo v královském paláci (před Sněmem).

 

Kombinace kouzel (10)

– V případě použití některých kouzel krátce po sobě můžete vytvořit kouzlo nové, zpravidla velice silné. Tato kouzla se neodhalují snadno, je to otázka náhody nebo cíleného zkoušení. Navíc mnoho z těchto kombinací lze vyvolat použitím kouzel z několika tříd a málokdy je mág veden v několika školách magie. Řešením může být mít v poli více mágů.

1. Noční můra (Entropie)
– Spánek + Děs

2. Oblak páry (Entropie)
– Zranitelnost + Vysátí života / Vysátí many

3. Entropická smrt (Entropie)
– Smrtící čáry + Mračno smrti

4. Výbuch blesku (Stvoření)
– Glyph paralýzy + Glyph odmítnutí

5. Tříšť (Prvotní)
– Kužel chladu / Zkamenění + Kamenná pěst / Drtivé vězení

6. Vznícení (Přízrak)
– Silové pole + Drtivé vězení

7. Pokročilá reanimace (Přízrak)
– Moc kouzel + Rozpohybování mrtvých

8. Mastný oheň (Stvoření + Prvotní)
– Mastnota + Oheň (jakékoli ohnivé kouzlo)

9. Hasič ohně (Stvoření + Prvotní)
– Mastnota + Oheň (jakékoli ohnivé kouzlo) + Vánice

10. Bouře století (Přízrak + Prvotní)
– Moc kouzel + Blizard + Bouře


 

Knihy na vylepšení

– Pro vylepšení hrdinů je možné nakoupit speciální knihy. Jejich přečtení přidá postavě atribut nebo talent anebo dokonce dovednost. Je jasné, že knihy by měl používat především hlavní hrdina.

Kniha fyzických technik
– Přidá jeden talent (Bojovník / Lotr)
– Bodahn v táboře
– Garin v Orzammaru
– Bodahn v Rudoskalí (po Sněmu)

Kniha tajemných technik
– Přidá jeden talent (Mág)
– Bodahn v táboře
– Divy Thedasu v Denerimu
– Obchodník ve věži kruhu

Kniha zručnosti o všeličems relevantním
– Přidá jednu dovednost
– Tegrin při náhodném setkání
– Varathorn v Breciliánském lese (po splnění tří hl. questů)
– Alarith v Denerimu (odluka)

Kniha o smrtelné schránce
– Přidá jeden atribut
– Legnar v Orzammaru
– Varathorn v Breciliánském lese (po splnění tří hl. questů)


 

Mabari

Nálezy Mabariho (Náhodné)
– Špinavé kalhoty (obecný dárek)
– Nalezený koláč (obecný dárek)
– Garbolgova venkovská zásoba (dárek pro Oghrena)
– Klubko vlny (obecný dárek)
– Kus dřeva (hůl)
– Zápis do kodexu (zápis do kodexu)

Nálezy Mabariho (Podmíněné)
– Povinnost (masivní přilba) – v kterékoli lokaci Hlubokých cest
– Kořen smrti (přísada) – v kterékoli venkovní lokaci Breciliánského lesa
– Zápis do kodexu – v lokaci jezera Calenhad

Dominance Mabari
– Na některých mapách se dají nalézt místa, které může Mabari označkovat. Od této chvíle bude mít Mabari na této lokaci navýšení atributy. Jedná se o tato místa…
1 – Lothering – Velký strom severně od vesnice
2 – Okraj Breciliánského lesa – Zathrianův stan
3 – Breciliánský les – Velký strom u prastarého dubu
4 – Breciliánský les – Poustevníkův stan
5 – Doky na jezeře Calenhad – Převrácená loďka u břehu
6 – Rudoskalí – Strom u mlýna
7 – Rudoskalský hrad – Strom na nádvoří hradu
8 – Denerim – Strom Vhenadahl v odluce
9 – Denerim – Převrácený vozík na tržišti během závěrečné bitvy o město


 

Úspěchy

– V předhledu hrdiny můžete otevřít Heroické úspěchy a prohlédnout si úspěchy hrdinů nebo celé skupiny. Je příjemné se sem v závěru hry podívat. Moje statistiky vypadaly takto:

Hrdina / zabití / nejsilnější zabitý nepřítel / počet zranění
Elissa (hrdinka) / 953 / Arcidémon 🙂 / 0
Leliana / 659 / Flemeth Měnič podoby / 45
Alistair / 245 / Uldred / 5
Oghren / 239 / Kolgrim / 9
Morrigan / 206 / Velká saň / 13
Pes / 193 / Ser Cauthrien / 9
Wynne / 117 / Nemrtvý obr / 8
Loghain / 93 / Vražedný mistr svíječ / 3
Zevran / 93 / Nespoutaný Gaxkang / 6
Sten / 70 / Přízrak / 6
xxx
Shale / 46 / Alfa vířivec / 0