DA1P – (2/3) Sukovité vrchy, Pohyblivý les, Černá mokřina

První ze tří hlavních questů, které lze řešit v libovolném pořadí.

 

Kapitola 3 – Sukovité vrchy

Sukovité vrchy

Map - Sukovité vrchy– Sukovité vrchy jsou úvodem do podzemní kapitoly plné zplozenců. Celá kapitola se skládá z pěti map, což není málo. Když si vzpomenete na jednotlivé lokace v Hlubokých cestách z Pramenů, víte, že takových pět map může představovat hodiny a hodiny hry. Sukovité vrchy ale nejsou tak rozsáhlé. Přesto, probít se pěticí ryze bojových map chvíli zabere.

Začínáme
– Sukovité vrchy jsou návštěvou trpasličího města Kal Hirolu a Hlubokých cest na něj navazujících. Kapitola je to velice přehledná, dalo by se říci až strohá (málo questů, minimum postav), zato soubojů je zde plno.
Délka kapitola čítá zhruba 4-5 hodin. Ze všech tří hlavních questů je tenhle nejdelší.

 

 

5. Sigrun

Sigrun– Členka Legie mrtvých se do týmu přidá na počátku kapitoly. Je oblečená v průměrné unikátní zbroji Legie a používá unikátní sekeru a unikátní dýku. Je dobré jí časem zajistit lepší vybavení. Přestože je Sigrun lotrem, má vysokou sílu a snadno unese i masivní zbroje.
– Sigrun začíná s jedním trvalým zraněním. Tak ji nezapomeňte hned vyléčit 🙂

Profil
– Průzkumnice Legie mrtvých, jejíž celá jednotka byla v Kal Hirolu zmasakrována. Sigrun chce jediné – pomstít se a dokončit svůj úkol. Jakožto členka Legie nemá sebemenší obavy ze smrti.
– Sigrun je na první pohled těžkou pesimistkou, ale daleko více působí jako se vším smířená trpaslice, pro níž život už dávno skončil a jediná její životní motivace je zabíjet zplozence. Vyrůstala v Prachově a živila se krádežemi. Je si vědoma toho, že žila špatným životem a její působení v Legii je spíše snahou dokázat sobě i druhým, že je lepší než kdysi.
– Sigrun ovládá secializaci Zvěda legie, což ji činí velice vitální bojovnicí. Přestože je třídou lotr, vyniká v síle a kondici. Její zaměření na boj se dvěma zbraněmi z ní činí postavu, která navzdory třídě může posloužit v roli tanku. Pokud máte Nathaniela, je zbytečné dělat ze Sigrun dalšího kapsáře, či likvidátora pastí a odemykače truhel. Raději vsaďte na bojové dovednosti. Sigrun je ideální kandidát na specializaci Duelisty a novou specializaci Stínu. Rovněž by měla být vedena ve výrobě jedů. V jejím případě přijde vhod i dovednost Vitalita. Sigrun má potenciál být velice odolnou hrdinkou, kterou je navíc těžké zasáhnout a která se zbraněmi opatřenými jedy uděluje drtivá poškození nebo sama zaměstnává silné nepřátele. V mé hře byla Sigrun nejlepším zabijákem družiny (v poměru zabití ku zranění) a to navzdory tomu, že jsem ji nebral na mise zdaleka tak často jako třeba Nathaniela nebo Anderse.
– Sigrun nikdy nebyla na povrchu a tak je pro ni fascinující poznávat venkovní svět se vším co nabízí. Sigrum má jako dárky ráda všechny zvláštní věci spojené s povrchem.

Krize
– Pokud není tvrz maximálně vylepšená a vy zvolíte Sigrun na její obranu, zatímco půjdete chránit Amaranthine, Sigrun v epilogu zemře!
– Druhá krize přijde ke konci hry. Pokud se rozhodnete podpořit Architekta, Sigrun vás bude chtít napadnout. Můžete ji však přesvědčit, aby se uklidnila, jinak nezbude než ji zabít.

Osobní úkol
– Úkol můžete splnit pouze pokud jste ještě nezačali quest ohledně pašeráků nebo stráží v Amaranthine. Na ulici potkáte trpaslici Mishu, u které Sigrun pracovala a způsobila jí nemalé potíže, když jí nabídla kradené zboží. Zajděte za ní do hospody, kde jí Sigrun nabídne prsten od přítele jako náhradu. Můžete s tím sohlasit, čímž quest prostě skončí, anebo hodnotu prstenu vykompenzovat penězi, aby si ho mohla Sigrun nechat (zvýší jí to oblíbenost). Pokud Mishu přesvědčíte, můžete jí za prsten dát jen 15 zlatých, jinak je cena 20.

Osobní názor
– Sigrun je praštěná ale i tak celkem sympatická. Nemůžu říct, že by mi její charakter nějak vadil. Taky jsem si ji ale nijak zvlášť neoblíbil.

 

Postřehy

Doporučená parta
1) Anders
2) Oghren
3) Nathaniel
4) Po získání Sigrun ji vzít místo Anderse
– Klasická skupina. Nahradit Anderse skrze Sigrun může vypadat jako hloupý nápad. Nicméně sázka na silné hrdiny je lepší než sázka na léčitele. Andersova magie (Stvoření, popř. Přízraková) nenajde proti zplozencům moc živnou půdu. Tím spíše, že vás čekají boje v těsných interiérech a spousta nečekaných přepadení.
– Vůbec poprvé v Procitnutí se na scénu vrací pasti. Není jich moc, ale jsou, takže… lotrem vpřed 🙂

Tajná cesta
– Do hlavní čtvrti Kal Hirolu se lze dostat buď klasickým vstupem (nad schodištěm) anebo skrytou boční cestou. Otevřete ji zatažením páky v soše. Skrytá cesta není na mapě zobrazena, proto může být trochu problematické skrze ni postupovat, nicméně výsledek bude stát za to.
– Skrze skrytou cestu se dostanete rovnou ke svíječi, který ovládá golemy. Jeho zabitím zabijete i všechny golema ve vstupním sále.
– Skrytou cestou obejdete pozice zplozeneckých lukostřelců.
– A konečně, skrytou cestou obejdete asi 15 pastí, které jsou rozmístěné ve vstupním sále. Ano – pastičky se vracejí!

Golem pomocník
– Z mrtvoly svíječe, který ovláda golemy získáte hůlku, kterou můžete aktivovat golema na schodišti do hlubší části thaigu. Golem bude řízený AI a vrhne se na nepřátele dole v oblasti s mostem.

Kovadlina
– Zhruba v polovině městské části Kal Hirolu se za mostem nachází golem a kovadlina. Když na kovadlinu umístíte některý ze pěti rozbitých předmětů, které můžete najít po celém Kal’Hirolu, golem vám věc opraví. Můžete získat unikátní sekeru, unikátní meč, unikátní palici a také dvě části setu Hirolovy zbroje.

Sarkofág a hádanka
– Hrob v horní části městské čtvrti je zapečetěn runovou hádankou. Není to těžké, stačí proházet runy na deskách tak, aby odpovídaly runám na sloupech. Vždy vyberete dvě desky, jejiž runy se rázem prohodí. Odměnou vám bude skvělý unikátní přívěšek Požehnání matky přírody a další část setu Hirolovy zbroje.

Uvězněný zloděj
– Zhruba v polovině městské části najdete vězně. Nabízí vám odměnu (2x prvotřídní plamenná runa) za to, že ho pustíte. Nicméně vězeň vám dá nejprve runy, takže pokud nechcete, můžete ho tam nechat.

Zkratky
– Na konci městské části Kal’Hirolu můžete pákou otevřít dveře ke vstupu do této oblasti. Je to příjemná zkratka.
– Ještě lepší zkratka vede z konce městské čtvrti do sukovitých vrchů. Snadno tak přeskočíte celé dvě mapy a urychlíte si návrat.

Významný boss 2 – Ztracenec + Pekelný golem

– Ztracenec je inteligentní zplozenec věrný Matce. Měl chránit matky líhně v Kal’Hirol proti jednotkám Architekta a následně i vám. Porazit velitele Architektových sil se mu podařilo za pomoci jeho Pekelného golema, který má čirou náhodou statut bosse také a budete s ním bojovat ve stejnou dobu jako se Ztracencem. Veselé, že? Poprvé v DA1 máte proti sobě 2 bosse najednou a bude to jízda!
– Začněme nemilou skutečností, že oba bossové se krásně doplňují. Ztracenec má v zásobě jen pár kouzel, ale jde o kouzla silná, včetně vražedného Inferna a Mastnoty, kterou může on nebo jeho dvacetimetrový mazlíček zapálit. Golem pak ovládá krom fyzického mlácení také jakousi ohnivou explozi, při níž zapálí a srazí na zem všechny hrdiny v jeho blízkosti.
– Protože tady mluvíme o ohnivém poškození, neváhejte celou partu vybavit silnými mastmi vůči ohni. Také pamatujte, že pokud hoříte, vodopády v aréně vás mohou uhasit. Taktiku boje založte na odlákání golema. Jeden hrdina (s obstojnou kondicí) začne běhat kolem sálu s golemem za zády, zatímco ti zbylí se vrhnou na Ztracence. Sledujte míru vyvolávání jeho kouzel a snažte se ji za každou cenu přerušit – omráčením, paralýzou, tvrdým úderem…
– Jestliže Ztracenec vyvolá Inferno, připravte se na to, že všem hrdinům poblíž začne být pořádně horko. To samé se stane ve chvíli, kdy Ztracenec vyvolá Mastnotu, kterou vzápětí někdo zapálí. Pokud umíte kouzlo Blizard, můžete díky němu zapálenou mastnotu uhasit. Jde vlastně o jedno z deseti speciálních kombinovaných kouzel (Mastnota+Oheň+Blizard).
– Jakmile Ztracenec padne, je načase se vrhnout na golema. Pomohou všechny věci způsobující mrazivé poškození. Sám golem je velice silný ale pokud máte naživu aspoň tři hrdiny, měli byste ho zvládnout.

Wadeovy výrobky – Zbroj z golema
– Úlomek golema získaný z těla Pekelného golema můžete zužitkovat u mistra Wadea. Dá vám soupis věcí, které potřebuje sehnat.
– Vlněná vycpávka – v truhle v Amaranthine
– Mistrovský lektvar lyria – Recept je v hrobce Avvarů pod tvrzí
– Čisté železo – u obchodníka v Amaranthine
– Krvavý lotos – bylina rostoucí nejčastěji v Pohyblivém lese
– Výsledkem bude perfektní hrudní plát.


 

Kapitola 4 – Šedá tvrz, 2. část (1 splněný hl. quest)

Šedá tvrzPo splnění jednoho hlavního questu (nezávisle na tom jakého) přijde vhod si dát další zastaveníčko v tvrzi. Mnoho věcí se změnilo a mnoho questů přibylo.

 

Postřehy

Dworkinovy bomby
– Trpaslík Dworkin vás požáda, abyste mu sehnali lyriový prach. Po celém světě jsou čtyři kusy (2x v Sukovitých vrších, 1x v Pohyblivém lese a 1x v Šedé tvrzi). Když mu nějaký prach donesete, můžete si vybrat jak moc by se měl Dworkin na výrobu soustředit. To ovlivní, jaký typ bomb (s jakou účiností) dostanete. Nejlepší je tedy Dworkinovi říct, aby se snažil, že bomby nutně potřebujete. Výsledkem bude granát s obrovským rozsahem exploze.
– Dworkin vám může vyrobit až 3 bomby, takže jeden lyriový prach budete mít navíc. Nicméně quest je zabugovaný a občas se stane, že když u sebe máte více lyria najednou, Dworkin si vezme všechno ale dá vám jen jednu bombu.
– Granáty, které vám Dworkin vyrobí jsou jedinečné a nelze je nikde koupit ani vyrobit. Užijte je moudře 🙂

Den u soudu
– Po splnění jednoho hlavního questu vás v tvrzi čeká další radovánka spojená s vaším arlingem. Bude třeba rozhodnout v otázce několika hříšníků. Každé rozhodování můžete přenechat senešalovi, který bude nekompromisně rozhodovat dle zákona.
– Prvním je pasáček ovcí Alec, který strážím ukradl jídlo, protože jeho rodina hladověla. Pokud ho popravíte, během vzpoury rolníků (nadcházející quest), budou mít vzbouřenci nový argument proti vám. Jestliže ho vezmete do armády, bude k vidění v tvrzi.
– Na řadě je vojanda Danella. Danella zběhla z armády kvůli rodině a je třeba ji potrestat. Pokud ji popravíte, vzbouřenci budou mít nový argument proti vám. Také ji můžete věznit, propustit anebo vzít její rodinu do tvrze. Nic se tím ale nezmění.
– Přichází lady Liza a sir Derren. Liza dostala od Howea pozemky, které Howe sebral Derrenovi. Pokud pozemky dáte Derrenovi, Liza se připojí ke spiknutí (pokud stále existuje) a Derren vám později pomůže bránit tvrz. Pokud pozemky dáte Lize, Derren se přidá ke spiklencům (avšak Lisa se vám neodvěčí nijak). Můžete Derrena přesvědčit, že mu ztráta bude vykompenzována. V takovém případě budou všichni spokojení a řady spiklenců se nerozšíří. Konečně můžete také území zabrat pro sebe. Obratem z něj dostanete 100 zlatých! Ovšem Derren a Lisa se přidají ke spiknutí.
– Posledním je ser Temmerly, který se ale objeví jen v případě, že jste odhalili spiknutí díky lady Tamře ale ještě jste spiknutí nepotlačili. Temmerly nahradí Danellu, takže její záležitost řešit nebudete. Ale zpět k soudu. Temmerly lady Tamru zabil, ale nejsou přímé důkazy. Pokud ho necháte jít, přidá se ke spiklencům. Jiné možnosti (poprava, vězení) nemají žádnou dohru.

Vylepšení tvrze – Zajištění podzemí (2/2)
– Po splnění jednoho hlavního questu už je podzemí přístupné (tedy pokud jste předtím odhalili zával) a je načase vyčistit zbytek. Zrovna jednoduchá výprava to vzhledem ke čtyřem bossům nebude, ale pokud chcete zajistit nejlepší vylepšení pevnosti, nemáte na výběr.

Korthův oltář
– V druhé části podzemí je oltář Avvarského boha Kortha. Je několik možnosti jak s oltářem naložit.
– Můžete z něj vzít 15 zlatých, což probudí dva golemy.
– Můžete na oltář dát zlatou sošku (leží poblíž), načež získáte unikátní sekeru Šílenství.
– Můžete na oltář dát poskvrněnou sošku (je v sále se Stínem), načež vyřadíte golemy ale nedostanete nic.
– Můžete na oltář dát diamant, čímž si opět vysloužíte sekeru. Jestliže ještě nemáte zlatou sošku, můžete ji následně vzít a výhodně prodat (asi 5 zlatých). Pokud už ji máte u sebe, zmizí vám z inventáře i s diamantem (bug!)


 

Kapitola 5 – Pohyblivý les

Pohyblivý les

Map - Pohyblivý les– Opravdu velká zalesněná plocha plná kamenů, cestiček, kopců a starých staveb. Oblast se dá pro větší přehlednost rozdělit do tří pomyslných částí. Na jihu jsou tábory banditů a zničené karavany. Východní část nabízí tábor zplozenců a runovou hádanku. Západní část je plná lesounů a vlků. Uprostřed na kopci je zničený tábor elfů.
– Na lokaci se váže ještě velká mapa v Silveritovém dole. Jde o dlouhou a lineární koridorovou mapu.

Začínáme
– Drsná kapitolka v rozsáhlém pokrouceném lese. Oblast je plná zajímavých questů i nebezpečných nepřátel. Navíc v polovině kapitoly dojde k zajmutí hrdinů a nezbude než utéci z vězení, shánět starou výbavu a to bez možnosti návratu na mapu arlingu.
Délka je zhruba stejná jako u Sukovitých vrchů, tedy 4-5 hodin.

 

6. Velanna

Velanna

– Velanna zprvu působí jako nepřítel, ale zhruba v polovině kapitoly bude možnost přibrat ji do party. Pokud to hrdina dovolí, Velanna se přidá do týmu. Nicméně za její skutky ji může hrdina také zabít.

Profil
– Elfka, která se měla stát archivářkou Dálského klanu. Byla však poslána do exilu kvůli oprávněné nenávisti a zlobě vůči lidem. Nelíbilo se jí, že lidé vyhánějí její klan a vypalují půdu. Nicméně Velanna chová nenávist ke všem lidem bez vyjímky. Společně s Velannou odešlo z klanu i pár jejich blízkých včetně sestry Seranni. Našli útočiště v Pohyblivém lese, ale ne na dlouho. Skupina byla pobita zplozenci a Seranni unesena Architektem. Zplozenci však do tábora přinesli Fereldenské zbraně, čímž vnesli mezi lidi a elfy svár. Velanna věřila, že za masakr jsou zodpovědní lidé a začala zabíjet každého člověka, který se do lesa odvážil, včetně kupeckých karavan.
– Velanna je velice mocnou čarodějkou, ovládají specializaci Archiváře. Je vedena do školy Entropické a Prvotní. Z toho důvodu je dobré vybrat pouze jednu školu a v ní Velannu vézt dál. Vzhledem k její specializaci je dobré zvolit Prvotní školu.
– Velanna má jako dárky ráda to, co se váže k historii Dálů. Rovněž ocení všechno zelené, protože tuhle barvu miluje.
– Jednat s Velannou není zase tak jednoduché. Pohrdat jí, tak jak ona pohrdá lidmi, jí moc nenadchne. Ale neustále tvrdit, že se ve všem plete a je totálně zaslepená jí taky nijak neosloví. Je proto třeba volit diplomatická řešení, tedy buď ji podporovat v jejích názorech anebo volit co nejšetrnější cestu, která Velanně ukáže, že její černobílé vidění lidí a elfů je nesprávné.

Krize
– Pokud není tvrz maximálně vylepšená a vy zvolíte Velannu na její obranu, zatímco půjdete chránit Amaranthine, elfka v epilogu zemře!

Osobní úkol
– V rámci náhodného setkání vás může potkat skupinka elfů, kteří patří ke klanu Velanny. Řeknou jí, že archivář zemřel a že je klanu bez ní lépe. Odhalí se tak minulost Velanny a quest skončí. Jednoduché.

Osobní názor
– Velanna se na první pohled tváří jako Morrigan, ale ta podobnost tam je pouze po stránce třídy a účesu 🙂 Velanna je hloupá, domýšlivá a nerozumná cholerička. Rychle ztratí argumenty, rychle přejde k ubohému lamentování. Nechala se vlákat do pasti, pobila tucty nevinných a je jí to víceméně šumafuk. To opravdu není zrovna sympatický přístup. Nebýt Oghrena, Velanna by obsadila nejnižší příčku na stupnici oblíbenosti.

Postřehy

Doporučená parta
1) Anders
2) Nathaniel
3) Sigrun
4) Po získání Velanny ji vzít místo Sigrun
– První polovina kapitoly je otevřená oblast, takže mág se nemusí bát, že by skončil obklíčený. V druhé části ale skončíte uvězněni a tak nastává otázka, zda se zřeknout Anderse (protože Velannu mít musíte) nebo raději nějakého lotra. Pokud váš hlavní hrdina není bojovník anebo lotr bojující zblízka, pak bude lepší Anderse odložit a nechat si Sigrun. V opačném případě bude Anders užitečný, protože nemáte možnost se vrátit do arlingu pro léčení. Hra na dva mágy je trochu komplikovaná a vyžaduje opatrný postup a vhodně zvolenou taktiku, nicméně mágové mohou stále kouzlit, i když přijdou o vybavení. A to je nezanedbatelná výhoda!

Dva bratři
– V severovýchodní části lesa stojí dvě sochy Avvarů. Socha války vás požádá abyste zabili magistra, který muže zaklel. Socha míru vás následně požádá, abyste jeho bratra uklidnili. Odměna se různí dle toho, čemu dáte přednost.
– Pokud budete stát za sochou války, zabijete magistra (je to boss!) a dostanete unikátní meč Zimní čepel.
– Pokud budete stát za sochou míru, musíte sochu války přesvědčit, aby přestal toužit po pomstě. Odměnou vám bude set tří receptů – silná duševní mast, znamenitý lektvar výdrže a mistrovský lektvar výdrže.
– Jestliže se rozhodnete pro první variantu, stále můžete recepty získat. Všechny tři prodává medička během obrany Šedé tvrze. Navíc silnou mast proti duševnu už můžete mít z Pramenů a znamenitý odvar výdrže nabízí také Yuriah při 4. úrovni nabídky (musíte zařidit všechna tři vylepšení).

Odměna botaničky
– Po splění úkolu pro botaničku Innes (od Wynne) vám čarodějka dá dva recepty. Dostanete znamenitý léčivý obklad a znamenitý lyriový lektvar.
– Jestliže Wynne v Pramenech zemřela, žádný takový quest vás nečeká ale nemusíte smutnit – oba recepty prodává medička během obrany tvrze.

Runová hádanka
– Ve východní části lesa je kruh s runovými kameny. Úkolem je rozžhavit všechny kameny, přičemž se nesmí navzájem křížit. Není to zase tak těžké, ale musíte postupovat systematicky.
– Začněte tím, že rozžhavíte runy po vnějším kruhu.
– Následně zamiřte do středního kruhu a změňte směr – čili pokud jste vnější kruh žhavili po směru hodiných ručiček, střední kruh žhavte proti směru.
– Těsně před kamenem, který je spojený se startovním bodem, zamiřte do vnitřního kruhu a opět změňte směr pohybu.
– Pak už není kam uhnout, takže dokreslete obrazec.
– Odměnou za vyřešení je unikátní přívěšek Osvícení, který přidává +3 ke všem atributům (to je jako povýšit + pět úrovní!).

Wadeovy výrobky – Luk / štít
– Z bosse Starého (velký lesoun) získáte Jádrové dřevo pro mistra Wadea. Dá vám další seznam předmětů.
– Olej – v hospodě v Amaranthine
– Struna – u mrtvoly psa v Černé mokřině
– Znamenitý rubín – v obchodě u Henleyho v Amaranthine
– Velmistrovská základní (blesková) runa – výroba
– Po donesení přísad si můžete říci, co chcete ze dřeva vyrobit a to buď špičkový štít nebo špičkový luk. Upřednostňujte hlavně potřeby své hlavní postavy, protože výsledný předmět je opravdu nejlepší svého typu v celém Procitnutí.

Uvěznění!
– Po příchodu do silveritového dolu celou skupinu ochromí plyny a proberete se v cele. Vaše aktuální výbava skončí na čtyřech ghůlech, které budete postupně potkávat. Samozřejmě, pokud nemáte kompletní čtyřčlenou skupinu, ghůlů bude méně, ale to je snad jasné. 🙂
– Zbytek vašich věcí najdete až v truhle na konci mapy dolů. A tak se nabízí zajímavá otázka – mám si nechat kvalitní výbavu, když vím, že skončí v prackách nepřítele, kterého pak musím porazit? Odpověď zní ano – má to smysl. Ghůl ani s vaší výbavou není nijak velkou překážkou. Nemá ani žlutý statut. No a vy své špičkové věcičky potřebujete co nejdříve.
– Mějte na paměti, že mág ke svým kouzlům nepotřebuje zbraň! Navíc Hraničář stále může vyvolat zvíře a mág se zaměřením na Přízraky může z mrtvoly vyvolat kostlivce. Dva ovladatelní pomocníci navíc přijdou jistě vhod.

Pomoc od Seranni
– Když na počátku (v cele) přesvědčíte Seranni, aby vám řekla víc o dolu, předá vám klíč od Architektovy truhlice. Tu najdete až na konci oblasti. Uvnitř je unikátní prsten kázně (součást prstenového setu).

Tajná místnost
– Krátce po opuštění cel si po pravici všimněte cihlové zdi. Když k ní přijdete, odhalíte posuvnou stěnu. Uvnitř je pár pěkných věcí.

Balista
– Hned vedle cel je balista namířená na sál plný zplozenců. Výstřelem je můžete skoro všechny zabít. Z balisty se ale dá střílet jen jednou, takže vlákat sem další zplozence nepomůže. Také vězte, že za nepřátelé, které zabijete balistou nejsou XP.

Významný boss 3 – Dračí otrok + Dračí otrok

– Finále kapitoly v Pohyblivém lese je o poznání těžší než v Sukovitých vrších. Dvojice draků, kteří plivou oheň, dokážou hrdinu srazit k zemi a drásat ho a ještě mohou létat, čímž mění své pozice. Prostě recept na krizi.
– Určitě použijte masti proti ohni a zbraně na bázi mrazu. Co se taktiky týče, zaměřte se pouze na jednoho draka, přičemž sázejte na útoku zdálky. Zblízka je drak smrtící díky schopnosti srážení k zemi. Proto by měl hrdina bojovník odlákat jednoho draka, zatímco se zbytek skupiny baví likvidací druhého. Pokud je váš bojovník dostatečně tvrdý, může vyhlédnutého draka zaměstnávat bojem, jinak je lepší útěk.
– Průšvih tkví v tom, že draci čas od času odletí a změní pozici. To je pak těžké udržet bojovníka jako cíl jednoho z draků. Použijte talenty a předměty na navýšení hrozby a neustále sledujte pozice draků.

Opětovný návrat?
– Po ukončení kapitoly se už nemůžete vrátit do dolu! Ujistěte se, že jste zde našli všechno, hlavně pak úkolový předmět dračí vejce (součást questu na výrobu meče u Wadea).

 

Náhodná setkání

Odlehlá mýtina (Podmíněné)
– Po přijetí Velanny do týmu vás čeká toto setkání. V rámci osobního questu pro Velannu potkáte členy jejího bývalého klanu, díky kterým odhalíte Velanninu minulost. Bojovat se nebude.


 

Kapitola 6 – Šedá tvrz, 3. část (2 splněné hl. questy)

Šedá tvrzPo vyřešení druhého hlavního questu je čas na další návrat do tvrze.

 

Postřehy

Spiknutí – 3. část
– Po návratu do tvrze vás čeká vzpoura vidláků. Budou argumentovat různými věcmi dle vašich předešlých voleb. Můžou si stěžovat na nedostatečnou ochranu, na málo jídla, na popravy hříšníků… V každém případě ale ke vzpouře dojde, čili neexistuje žádná možnost questu předejít.
– Vzpouru můžete uklidnit tím, že vidláky přesvědčíte. Také ale můžete sáhnout po konečném řešení, kdy je jednoduše pobijete. Není to nic těžkého, zvláště když vám pomohou stráže.
– Jestliže jste stále ještě nevyřešili spiknutí proti vám, čeká vás uvnitř tvrze překvápko v podobě spiklenců a antivanské vrány s úrovní bosse. Po jejich zabití spiknutí končí. Z těla bosse můžete získat unikátní lehkou vestu Mrštnosti, která je součástí setu, nicméně šance je velmi malá.

Návrat hrdinů – Loghain
– Jestliže Loghain přežil Prameny, bude na vás čekat uvnitř tvrze. Vysvětlí vám, že byl převelen do Orlais a dá vám 10 zlatých, unikátní sekeru Šílenství (stejná jako z Korthova oltáře) a přidá erb Šedých strážců.


 

Kapitola 7 – Černá mokřina

Černá mokřina

Map - Černá mokřina– Rozsáhlá ponurá oblast uprostřed bažiny. Hlavní část lokace se prochází ve dvou podobách – klasická a Úniková. Jde o dvě rozdílné mapy, ale v obou případech je základní podoba a terén stejný. Liší se druhy nepřátel, předměty a přístupné cesty.

Začínáme
– Poslední z hlavních questů je temná bažina, kde v minulosti docházelo k vpádům démonů. Závoj je tu tenký, je noc, bažina se tváří zlověstě a celkově vzato je kapitola patrně nejpůsobivější ze všech tří.
Délka je obdobná jako i minulých kapitol, tedy zhruba 4-5 hodin.

Důležitá rozhodnutí

1) Spravedlnost X Baronka
– V rámci Úniku navštívíte stále existující vesnici, která je v normálním světě už zničená a vylidněná. Lidé jsou drženi v Úniku a duch Spravedlnosti požaduje jejich svobodu skrze poražení Baronky, která je vězní. Je na vás, na čí stranu se postavit.
– Žádná z voleb nemá dopad na oblíbenost Spravedlnosti. Pokaždé se k vám přidá a pokaždé ho půjde vzít do družiny. Tato volba nemá vliv ani na závěrečného bosse kapitoly. Boj s démonem Pýchy se strhne v každém případě.

Za Spravedlnost!
– Jestliže kývnete na návrch Spravedlnosti pomoci vesničanům, pak přejde konflikt do přímého střetu s Baronkou. U baronky najdete Prvního (inteligentního zplozence Matky).
– Během boje si to Spravedlnost a Baronka rozdají mezi sebou, čili o ně se nemusíte starat. Vás čeká První, jeho zplozenci a popelavé přízraky Baronky. Po vašem boku se budou bít vesničané.

Za Baronku!
– Jestliže odmítnete nabídku Spravedlnosti, můžete zaklepat na bránu. Pokud přesvědčíte strážného, pozve vás na dvůr na dialog s Baronkou, kde se k ní můžete přidat.
– Pokud Baronku přesvědčíte, můžete si od ní vyžádat odměnu navíc za pomoc. Až porazíte její nepřátele, na výběr dostanete buď jeden atribut magie, jeden bod lstivosti, jeden bod kondice anebo naučení specializace Krvavého mága. Nicméně nabídka je zabugovaná a ať už zvolíte cokoli, nedostanete nic. 🙁
– Ke Spravedlnosti se přidá První. Spravedlnost se opět utká s Baronkou, zatímco vy budete čelit Prvnímu, zplozencům a vesničanům. Pomohou vám popelavé přízraky Baronky.
– Ještě před bojem můžete Baronku zradit a přeběhnout na stranu Spravedlnosti. V takovém případě od Baronky nedostanete žádnou odměnu (tedy pokud by nebyla bugnutá) a První zase přeběhne na její stranu. Jednoduše řečeno – pokaždé budete bojovat s Prvním.

 

7. Spravedlnost

Spravedlnost– Duch Spravedlnosti ovládající postupně se rozkládající tělo Šedého strážce Kristoffa. To musí být voňavý zážitek…
– Spravedlnost se do týmu připojí v 2/3 kapitoly. Je to zároveň poslední hrdina z Procitnutí, tedy pokud dodržujete můj navržený postup.
– Spravedlnost ovládá boj mečem a štítem. A tak není od věci mu na štít vrazit pěkný erb a udělat z něj solidního obránce.

Profil
– Duch uznávající ctnost spravedlnost. Vydal se do Černé mokřiny pomoci lidem, kteří zde uvízli pod nadvládou Baronky. Nicméně poté, co Baronka vypudila z Úniku hrdiny, byl vypuzen i duch a skončil v těle rozkládajícího se Šedého strážce Kristoffa. Po definitivním poražení Baronky si Spravedlnost vytyčí nový cíl – tedy cíl, který měl Kristoff.
– Spravedlnost je velice zvláštní nejen svým původem a existencí vůbec, ale i jednáním. Přesto není zase tak obtížné s ním jednat, protože se většinou zajímá o život lidí, hlavně pak o Kristoffa. Takže postačí vysvětlování a vysvětlování. Jakmile ale dojde na otázky ohledně spravedlnosti může vzniknout problém.
– Spravedlnost má rád dárky, které souvisejí s Únikem a lyriem. Rovněž ocení cokoli z života Kristoffa.
– Spravedlnost ovládá boj s mečem a štítem. Má specializaci Duchovního bojovníka, díky čemuž snáze odolává magii. Není od věci jeho specializace rozšířit o Templáře.

Krize
– Pokud není tvrz maximálně vylepšená a vy zvolíte Spravedlnost na její obranu, zatímco půjdete chránit Amaranthine, Spravedlnost v epilogu zemře!
– Druhá krize přijde ke konci hry. Pokud se rozhodnete podpořit Architekta, Spravedlnost vás bude chtít napadnout. Můžete ho však přesvědčit, aby se uklidnil, jinak nezbude než ho zabít.

Osobní úkol
– Na nádvoří tvrze potkáte Kristoffovu ženu Auru. Z nalezení svého muže bude nadšená, ale jen do doby, kdy zjistí, že chodící mrtvola není zrovna to pravé. Spravedlnost bude ctít ženu uklidnit, takže se vyptejte na její bydliště a běžte za ní do města. Najdete ji v kapli, kde se ukáže, že Spravedlnosti odpustila a požádá ho, aby pomstil Kristoffa. Konec.

Osobní názor
– Spravedlnost je hrozně neosobní týpek. Snaží se přejímat život Kristoffa, ale přesto se nedokáže definovat. Jediné, co ho definuje je touha po spravedlnosti, což je hodně abstraktní pojem. On totiž má choutky roznášet spravedlnost i tam, kde není jisté, kdo je vlastně v právu.

 

Postřehy

Doporučená parta
1) Nathaniel
2) Sigrun
3) Velanna
4) Po získání Spravedlnosti, ho vzít místo Sigrun.
– I tentokrát se polovina kapitola odehraje bez možnosti návratu do arlingu a tedy bez obchodování. Obtížnost ale není tak vysoká díky mnoha speciálním „Únikovým“ předmětům. Proto upřednostňuji silného mága před léčitelem. Vhod přijde i Sigrun, která by v tuhle dobu měla mít už všechny talenty boje se dvěma zbraněmi, což z ní činí vraždící stroj.

Únik
– Po nalezení těla Kristoffa skončí tým v Úniku bez možnosti návratu. Je tu několik specifik, které stojí za zmínku.
– Po celé oblasti Úniku (2 mapy) se nachází celkem 10 esencí atributů, tak jak je znáte z Věže kruhu z Pramenů. Přestože máte celou partu po ruce, esence může využít pouze hlavní hrdina. Celkem můžete nalézt 2 body síly, 2 obratnosti, 2 síly vůle, 2 magie, 2 lstivosti a 2 body kondice.
– Na některých místech v Úniku je oltář, jehož aktivací přivoláte do normálního světa truhlu s věcmi. Takto se dá získat unikátní set zbroje trpělivé stráže a mnoho dalších předmětů.
– V Úniku můžete nacházet speciální obklady léčení, elixíry lyria a odvary výdrže. Všechny fungují jen po dobu, co jste v Úniku (pak vám z inventáře zmizí). Je tedy jasné, že to chce využívat v prvé řadě tyto Únikové předměty, abyste šetřili ty klasické.
– Kruh kamenů tvoří hádanku za jejíž vyřešení přinesete do normálního světa oltář z kterého získáte unikátní opasek. Stačí v správném pořadí aktivovat šest kamenů. Nic těžkého.

 

Významný boss 4 – Baronka

– Souboj s Baronkou, tedy respektive s démonem Pýchy, který na sebe bral její podobu, se odehraje nezávisle na tom, zda hráč v Úniku stál po jejím boku, či ne. Bitka se spustí v rozbořené vsi, přičemž všechny tři brány budou zavřené a nepůjde arénu opustit. Baronka je démon Pýchy, který je velice silný, velice odolný a má v zásobě ohnivá i mrazivá kouzla, včetně schopnosti vysávat manu a zdraví z cíle (a přidávat ho k vlastnímu).
– Ale nejen, že se bestie může léčit, ona může také vytvářet portály, kterými přicházejí stíny! Na první pohled se zdá, že postačí když se budete soustředit na démona a udoláte ho, než bude stínů v okolí příliš. Jenomže zdraví démona je velké a pokud navíc vytasí svůj vysávací útok, najednou bude mít zdraví spoustu a okolí se bude čím dál víc hemžit stíny. Proto je třeba, aby alespoň dva hrdinové včetně jednoho bojovníka zaměstnávali Baronku, zatímco ti ostatní v čele s mágem zničí portály. Jakmile se objeví stín, jeden z těch, kteří čelí Baronce půjde zlikvidovat stíny, aby neohrozili mága. Je to zkrátka strategie, kdy hrdinové navzájem pomáhají jeden druhému.
– Jakmile zdraví Baronky klesne zhruba na polovinu, rozrazí bránu a přesune se na nádvoří zámečku. Boj může pokračovat tam, což není na škodu, protože tak můžete démona uzavřít.

Významný boss 5 – Královna Černé mokřiny

– Nebyl by to Dragon Age aby se neobjevil alespoň jeden pořádný drak. Královna není povinným bossem, ale můžete z jejího těla získat unikátní věci (hlavně pro mága) a také kost pro Wadeův quest na výrobu meče. K zpřístupnění bosse stačí po oblasti Mokřiny najít 5 dračích kostí a umístit je do lebky draka pod kostelíkem.
– Samotná královna je tedy drak ale jak je z obrázku patrné, není to obyčejný drak. Krom běžných fyzických útoků známých od Velké saně (chycení, kousání, mlácení ocasem, kopání a dalších radovánek), ovládá Královna elektrické útoky. Tady přijde vhod silný elixír proti elektřině, jehož recept byl k nalezení v bažině. Dejte každému hrdinovi alespoň jeden (nebo radši dva). Dále sáhněte po dvou bojovnících, kteří draka zaměstnají. Musejí to být silní bojovníci a musejí mít po ruce hodně odvarů výdrže. Tím uděláte z draka terč pro své lukostřelce a mágy.
– Asi je jasné, že drak odolává elektřině. To jen tak na okraj…
– Průšvih přichází vždy, když zdraví draka klesne na 75%, 50% a 25%. Tehdy se změní do podoby neškodné koule, ke které se po dráze budou přibližovat elektrické projektily. Ty mohou draka vyléčit a tomu potřebujete samozřejmě zabránit. Můžete jednoduše poslat každého hrdinu, aby ničil vlastní koule, ale může to zabrat dost času. Také můžete sáhnout po plošných kouzlech a útocích. Například šípová bouře, vánice, nebo inferno. Existují ale dvě naprosto úžasné elegantní varianty. Za prvé, vyvolejte na draka, tedy na kouli do níž se přetvořil, kouzlo Kletby smrtelnosti. Tím jednoduše vyrušíte veškeré pomocné účinky na draka, takže se nevyléčí (samozřejmě musíte to kouzlo použít ve správnou dobu). Druhá a snad ještě lepší varianta je kouzlo Hromadná paralýza. Prostě na čas pozastavíte všechny léčivé projektily a budete mít spoustu času navíc je zneškodnit.
– Pokud si dokážete poradit s léčením draka, jeho zabití by nemělo být až tak těžké. Je ale snad jasné, že tahle bitva bude stát spoustu léčiva v každém případě.

Wadeovy výrobky – Meč / velemeč z dračí kosti
– Kost získaná ze sutin vedle elektrické dračice můžete zužitkovat u mistra Wadea. Tradičně vám dá soupis věcí, které potřebuje sehnat.
– Diamant – obchodníci
– Slná hřejivá mast – obchodnicí, popř. výroba
– Velmistrovská plamenná runa – výroba
– Dračí vejce – v dole v Pohyblivém lese
– Výsledkem bude buď normální anebo obouruční meč, dle vašeho výběru. Navíc si ale ještě můžete zvolit dva z šesti parametrů, které ovlivní další vlastnosti meče. Celkově se dá říci, že existuje 8 variant každého meče.


 

Kapitola 8 – Šedá tvrz, 4. část (3 splněné hl. questy)

Šedá tvrzPo splnění všech tří hlavních questů je čas naskočit zpět do nalajnované části hry a zamířit, směr finále.

 

Postřehy

Příprava
– Jakmile Varelovi řeknete, že jste připravení bránit arling, už není možný návrat. Už nebudete moci volně cestovat po světě, už nebudete moci vylepšovat tvrz a už nepůjde splnit vedlejší questy. Ujistěte se, že…
– Hrdinové jsou maximálně vybavení.
– Máte splněné všechny questy, především pak osobní questy hrdinů, questy obrany tvrze a questy s výrobou věcí u Wadea.
– Pokud máte finance, vyrobte si runy pro zbraně a zbroje. Je to velice drahý špás, ale minimálně hlavní hrdina by měl mít výbavu s runami.