Pevnost Strážců byla tak jako Kamenný vězeň vydána v den vydání základní hry. Přesto je tu znát určitá odlišnost, jako kdyby byla Pevnost už od samého počátku koncipována do formy přídavku. Jde o velmi zajímavé DLC točící se okolo, v původní hře několikrát zmiňovaného, odsunu Šedých strážců z Fereldenu a jejich údajné snaze o svržení panovníka. Samotná kapitola není nijak dlouhá, ale odehrává se v působivém prostředí pevnosti zasazené vysoko v sněhem pokrytých horách. DLC se skládá ze čtyř map a jednoho náhodného setkání. Nejde o moc velké mapy, ale jsou bezesporu povedené. Příběh je protkán tajemnem, krvavou magií, démony a hlavně osudem Strážců předcházejícím jejich vyhoštění. Nechybí ani morální rozhodování, nové zajímavé postavy, nové předměty v čele s výtečným brněním Šedých strážců a také obchodníci se speciálními předměty. Pro každou třídu hrdiny je navíc možné získat dva speciální talenty. Třešničkou na dortu je pak vůbec nejlepší dostupný meč ve hře.
I po dohrání příběhu působí pevnost velice zajímavě a díky mnoha zvířátkům a obchodníkům i celkem živě. Opětovný návrat podnítí nejen nabídka obchodníků, ale i přítomnost speciální bedny na odkládání předmětů. Trochu zamrzí nemožnost návratu do samotné pevnosti, takže je dobré dávat při plnění úkolu pozor a nic nevynechat.
Pevnost strážců je poctivé a kvalitní DLC, které má co nabídnout. Jeho obsah je nejen pestrý a zajímavý, ale také užitečný pro lepší pochopení příběhu. Ocenit si zaslouží i možnost zisku mnoha unikátních předmětů. Navíc, na základě voleb v DLC, může být zpřístupněn jeden ze dvou vedlejších úkolů v DA II, které s příběhem Pevnosti úzce souvisejí. Jde zkrátka o DLC, které se promítne i napříč hlavními díly ságy.
Hodnocení – 90%
Odhadovaná délka – cca 3h
Kapitola 1 – Vojenský vrcholek
– Vojenský vrcholek je sněhem zavátá a mlhou zahalená pevnost. Skládá se ze 4 map. Venkovní mapa nabízí nádvoří pevnosti, vyhlídku na údolí a hradby mezi druhým patrem pevnosti a věží. Interiéry pevnosti jsou plné místností a chodeb.
Začínáme
– Druhé DLC je situováno do vojenské pevnosti Strážců na severu Fereldenu. Atmosférický průzkum démony a nemrtvými obsazené pevnosti představuje zajímavý zážitek i po stránce příběhu, který je na poměry DLC nečekaně bohatý a spletitý.
Kapitola je svižná, rychle odsýpá, nových postav je dostatek a předmětů rovněž. Délka čítá zhruba 2-3 hodiny, ale pokud pospícháte, dá se kapitola sfouknout i do hodinky. Otázkou pak je, co z toho bude hráč mít, když DLCéčkem prolétne jak blesk.
– Tato DLC kapitola je o něco kratší než Kamenný vězeň. Sice je pravdou, že Pevnost má mapy 4, kdežto kameňák měl jen 3, nicméně velikost map je u Pevnosti ještě menší. Hlavní, exteriérová, mapa představuje jen nádvoří a část hradeb. Interiérové mapky pak nabízejí pár pospojovaných místností a sálů. Je to tak 4-6 místnosti na mapu, což opravdu není mnoho. Nicméně herní dobu natáhne množství dialogů a hodně kodexů.
– Obtížnost je rozhodně vyšší než u Kamenného vězně. Nemrtví i démoni dokážou pěkně zavařit. K tomu je třeba dodat, že boj v těsných interiérech může být náročný i po stránce taktiky. Pravidlo „nalákat nepřítele do oblasti, kterou znám,“ naštěstí funguje dobře.
Doporučená parta
1) Leliana
2) Alistair
3) Morrigan
– Leliana je jasná. Ani v této DLC kapitole není moc truhel a je tu jen pár pastí ale jsou tu. Alistair má ke Strážcům blízko a Morrigan zase dokáže dobře čelit démonům a nemrtvým, kterých je v kapitole plno. Pokud máte Shale, může být lepší vzít místo Alistaira ji. Prostě ji postavíte mezi futra dveří, za kterými jsou nepřátelé a počkáte až si na ní všichni vylámou zuby. 🙂
Příručka
– Opět příručka DA 1 – Pevnost strážců. Tato už je ale hodně malinká.
Sofie a Avernus
– Situace na vojenském vrcholku svým schématem zdánlivě přípomíná některé situace v Breciliánském lese. Quest je to velice komplikovaný a propletený, což u DLC nebývá zvykem, nicméně tady tomu tak je. Máme dvě strany, posednuté tělo Sofie Drydenové a stoletého mága Avernuse. Každý z nich vás pošle zabít svého konkurenta, přičemž pokud jednoho z nich zabijete, toho druhého zabít nemůžete, dokud vám nepomůže uzavřít Závoj.
– Schéma řešení questu je tedy jasné. Nejprve budete jednat se Sofií a až poté s Avernusem. Jestliže nebudete chtít Sofii hned zabít, budete zaúkolování zabitím Avernuse a teprve při dialogu s Avernusem, se můžete rozhodnout zradit a stát na jeho straně proti Sofii. V takovém případě dojde k dialogu mezi oběma aktéry, přičemž nyní můžete stát na straně Sofie nebo Arvernuse. Pokud se k zabití jednoho z nich rozhodnete až nyní, ten druhý vám pomůže v boji.
– V každém případě přežije jen jeden – buď Sofie nebo Avernus, načež bude následovat uzavírání portálu. Až bude hotovo, můžete si vybrat, zda necháte vašeho favorita být (Sofie bude chtít odejít portálem, Avernus bude chtít dál zkoumat) anebo ho zabijete.
– Situace se komplikuje ještě jedním rozhodnutím. Vy totiž můžete Sofii přesvědčit, aby vám nejprve pomohla Závoj opravit. Tím se posloupnost questu otočí a konflikt mezi Sofií a Avernusem budete řešit až poté.
– Z těla Avernuse získáte unikátní róbu.
– Z těla Sofie vypadne unikátní a velice silný set brnění Strážců. Je tu i šance na zisk unikátního štítu, leč šance je opravdu malá. Tak hodně štěstí 🙂
Odezva v DA2
– Jestliže hlavní quest zakočíte tak, že Avernus přežije a bude pokračovat s výzkumem, čeká na vás v DA2 jeho vedlejší quest. Jestliže přežije Sofie a opustí pevnost, potom vás v DA2 čeká její vedlejší quest.
– Dá se říci, že toto DLC přidává dva nové questy i do DA2. Který z nich na vás čeká a zda vůbec nějaký mít budete, to záleží na vaší volbě.
Tajná skrýš
– Až vyřídíte hlavní quest a opustíte pevnost, do interiéru pevnosti už nepůjde vstoupit. To znamená, že byste tu měli posbírat vše co můžete a rovněž splnit všechny vedlejší questy, respektive jediný vedlejší quest a to odhalení tajné skrýše.
– Abyste skrýš našli, musíte prozkoumat čtveřici míst, které vám mimo jiné poskytnou zápis do kodexu. Jedná se o sochu venku na hradbách, knihu v přízemí, lahvičku na oltáři v druhém patře a mrtvolu ve věži Averna. Jedna věc na každé mapě. Pak zbývá ve druhém patře prozkoumat obraz a odhalit truhlu s řadou pěkných věcí.
Krvavé talenty
– V pracovně Avernuse je lahvička s jeho elixírem, který vám po vypití přidá dva nové talenty. Pouze hlavní hrdina může talenty získat a jejich podoba závisí na vaší třídě. Celkem existuje 6 nových talentů (2 pro bojovníka, 2 pro mága a 2 pro lotra).
Významný boss 1 – Démon touhy
– Poslední boss kapitoly je démon touhy. Zjeví se při pokusu o uzavírání Závoje, což může být ke konci kapitoly anebo kousek před ním (pokud přemluvíte Sofii, aby Závoj uzavřela ještě před konfliktem s Avernusem).
– Démon touhy není nic zvláštního. Krátce před ním se v sálu objeví několik slabších démonů, takže můžete v dobu být už poranění a vyčerpaní (ztráta many + energie). Proto je dobré se včas vyléčit a doplnit manu, než se vám démon postaví. Sofie ani Avernus vám nepomohou, protože uzavírají Závoj, tudíž je všechno na vás. Protože je démon sám, vydatně pomohou kouzla na paralýzu nebo omráčení. Čtyři hrdinové by měli démona vyřídit bez větších obtíží.
Obnovený vrcholek
– Po vyřešení questu vrcholek ožije. Najdete tu dva obchodníky. Jeden prodává spoustu přísad, run ale i jedů a pastí. Druhý je kovář a nabízí základní sety zbrojí včetně helm a štítů. Tyhle věci po stránce kvality odpovídají klasickým setům zbrojí z původní hry, pouze mají jinou ikonku a lehce pozměněný název.
– Vedle Leviho je truhla, kam můžete uložit přebytečné předměty. Pokud se do DLC pustíte v první polovině hry, truhla se může skutečně hodit. Jestliže se ale na DLC chystáte později nebo dokonce až před finále hry, potom nemá taková úložna smysl.
Psí zlodějina
– Po nádvoří pobíhá pes. Když ho okradete (ano, okradete 🙂 ), získáte dárek pro vašeho Mabariho.
Náhodná setkání – Ferelden
Kráter (Nahodilé)
– Kráter je nebojové setkání ke kterému může údajně dojít aniž byste vlastnili toto DLC, nicméně vztahuje se právě k Pevnosti strážců. V kráteru najdete meteoritickou rudu, kterou když donesete kováři u pevnosti, vyrobí vám buď jednoduční nebo obouruční meč. Jedná se o nejsilnější meče v celé hře.