Zřejmě nejhorší DLC rozšiřující základní příběh. Jak je z názvu jasně patrné, vrátíme se do zplozenci obsazeného Ostagaru. Jde tedy především o trochu té nostalgie. Výsledný dojem podpoří vhodně zvolení společníci – tedy ti, kteří mají s Ostagarem něco společného.
A co že nám ten slavný návrat do míst, kde to všechno začalo, přinese? Inu, nic moc. Zhruba dvouhodinová procházka po zasněženém Ostagaru je značně koridorová, neboť cesty jsou přehrazeny podivnými zátarasy a náplní není nic jiného než neustálé bojování se zplozenci. Občas se objeví balisty, ale málokdy jsou tak dobře umístěny, aby se daly využít. Změnu nepřinese ani přízemí věže Ishalu a ani tunel mezi věží a bojištěm. Jen boj, boj a boj. Kdyby tedy ten boj byl alespoň nápaditý a nabízel různé zapeklité situace, jenže to jaksi není. Pouze na samém konci túry přichází silný boss a také možnost volby, která ale neovlivní nic jiného než míru bodů oblíbenosti u společníků.
Z čistě praktického hlediska je návštěva Ostagaru výhodná díky kompletnímu setu brnění a zbrani krále Cailaina a také kvůli hromadám unikátních předmětů (hlavně zbraní). Také se tu dá získat pes jakožto společník, to pokud je hráč tak nepozorný a první příležitost k získání psa promarnil (lidskému šlechtici něco takového nehrozí).
Návrat do Ostagaru působí oproti ostatním dvoum DLC zasazeným do příběhu Pramenů vcelku lacině a sází snad opravdu jen na tu nostalgii, jejíž kouzlo bude větší a větší, čím déle vám bude trvat, než se sem vypravíte.
Návrat do Ostagru byl pro PC vydán 29.1. 2010, tedy zhruba tři měsíce po vydání hry. Po třech měsících by kde kdo čekal poněkud kvalitnější přídavek. Ačkoli je otázkou, zda nebyl hlavní důraz v tu dobu kladen spíše na datadisk Procitnutí a jestli není Návrat do Ostagaru spíš takovou vycpávkou typu „něco rychle spíchneme, vysajeme z fanoušků pár šlupek a zahojíme se po Vánocích.“ Ale dost teorií, nakonec ačkoli je Návrat do Ostagaru kvalitativním sešupem, pořád je to Dragon Age, pořád to má solidní úroveň a pořád se to dobře hraje.
Hodnocení – 70%
Délka – cca 2h
Kapitola 1 – Ostagar
– Návrat do Ostagarské pevnosti na okraji Korcarijské pustiny. Po prohrané bitvě je Ostagar kompletně pod kontrolou zplozenců.
– Ostagarská DLC kapitola se skládá ze tří map. Hlavní mapa Ostagaru odpovídá původní mapě z počátku základní hry. Rozdílem jsou různé zátarasy přehrazující cesty a sníh, který krajinu pokryl. Přístupné je i přízemí věže Ishalu a zbrusu nové podzemí spojující věž a bojiště.
Začínáme
– Poslední příběhové DLC zasazené do děje základní hry. Návrat do Ostagaru nabízí zhruba 2 hodinky ostrého boje. Obtížnost je vcelku vysoká, zplozenců jsou hordy a sněhem pokryté ležení působí příjemně atmosféricky. Ostagarská DLC kapitola je drsnou bojovou zkouškou postrádající hlubší příběh, ale naopak oplývající slzou nostalgie.
– Tato DLC kapitola postrádá hlubší příběh a i dialogů je poskrovnu. V popředí je ostrý boj a tak je třeba na to pamatovat a připravit se.
– Také počítejte s tím, že jakmile dokončíte hlavní quest kapitoly, už se nepůjde do Ostagaru vrátit! Tato lokace z mapy zkrátka zmizí, narozdíl od dějišť přechozích DLC.
Doporučená parta
1) Leliana
2) Wynne
3) Loghain
– Lelianu už netřeba znovu opakovat. Pastí je tentokrát celkem dost, truhel také a boje na dálku jsou typické pro celou Ostagarskou exteriérovou mapu. Co se dalších hrdinů týče, tak tady je dobré sáhnout po těch, kteří mají k Ostagaru blízko. Budou totiž mít řadu průpovídek a vůbec to prospěje atmosféře, jelikož v tom slavném „návratu“ nebudete sami. Snad nejzajímavější vztah k Ostagaru má Loghain, proto je dobré zvolit jeho. Pokud jste Loghaina nenaverbovali, pak je pochopitelně kandidátem Alistair.
Příručka
– Příručka DA1 – Návrat do Ostagaru pro toto DLC.
Mabari
– Jestliže nejste lidský šlechtic a jestliže jste nevyužili v Ostagaru možnost naverbovat mabariho do družiny, máte ještě jednu šanci. V blízkosti kotců najdete krom mnoha mrtvých psů i jednoho zraněného, který se k vám přidá.
Dezertérův klíč
– V kapitole Ostagaru jsem upozorňoval na to, že když splníte quest pro dezertéra a ponecháte si klíč, budete mít nyní možnost truhlu mágů otevřít a najdete tu krom ostatních předmětů i unikátní hůl. Tohle všechno platí.
– Pokud jste ale klíč od dezertéra vůbec nezískali, najdete ho mrtvého. Klíč bude mít stále u sebe a jakmile mu ho vezmete, můžete truhlu otevřít.
Balisty
– Pevnost je plná balist. To není nic nového, nakonec balisty byly v Ostagaru už při první návštěvě. Tentokrát však balisty využívají zplozenci. Bedlivě sledujte okolí a vyhýbejte se dosahu balist.
Boss – Nemrtvý obr
– Boss DLC je kouzlem oživený zlobr, který zabil krále Cailaina a kterého následně udolal Duncan. Největší problém ale nepředstavuje zlobr, jako spíše svíječ kouzelník, který dokáže oživovat zmrzlé nemrtvé.
– Zapomeňte na obra a vrhněte se nejprve na svíječe. Čím dříve padne, tím lépe. Pak je načase vyřídit nemrtvé a postarat se o zlobra. Taktika je v tomto případě klasická – na nemrtvé oheň, na zlobra soustředěný útok všemi hrdiny, přičemž tank, který je zlobrovým terčem by měl mít po ruce dostatek léčiv.