Kroniky zplozenců vyšly na svět 18. května 2010 a nastartovaly sadu DLC obsahující krátké samostatné příběhy. Kroniky zplozenců navíc nejsou pokračováním vašeho hrdiny z minulých her a dokonce nejde ani o příběh zasazený do děje původní hry. Kroniky zplozenců jsou alternativní realitou sledující úspěšný útok zplozenců na Denerim. Tentokrát budete hrát za zplozence!
Je fajn, když DLC přijde s neotřepaným prvkem a přinese trochu té inovace. Hráč má možnost projít si zplozenecký útok na Denerim očima průzkumníka zplozenců. O dost méně fajn je skutečnost, že navzdory potenciálu není výsledek víc než prachobyčejná řež bez příběhu, bez dialogů a bez jakýchkoli možností volby. Přitom už Procitnutí ukázalo, že zplozenci mohou myslet a mluvit. Proč tedy tvůrci nesáhli po příběhu, který by třeba více rozvíjel události ohledně Architekta? Pořád by mohl být v hlavní roli zplozenec a vyznění DLC by bylo rozhodně o několik tříd lepší.
Kroniky zplozenců představují svět, kde žádný Šedý strážce (hráč) známý ze základní hry neexistuje a vše bylo od Ostagaru čistě v rukou Alistaira, který to, zdá se, poněkud zvoral. Sice to dotáhl až na krále, ale to je asi tak vše, co se mu povedlo. Hráčův úkol je tedy vcelku zřejmý – dobýt Denerim a zlikvidovat všechny Šedé strážce. Jelikož válečná vřava je na každém kroku, nebude hráč nikdy sám a právě z okolních zplozeneckých spolubojovníku verbuje členy do party. Je příjemné, že zplozenců je hodně druhů a hráč má možnost získat nejen vířivce či svíječe, ale i zlobry, nakažené vlky a křiklouny, přičemž každý druh má své vybavení a schopnosti. Aby měl hráč motivaci se o své členy týmu starat, zvyšuje se jim za zabíjení nepřátel nebo za dárky míra oblíbenosti a s tím přichází zlepšení vlastností.
Zajímavou skutečností je, že při likvidaci Denerimu se do cesty často postaví staří známí z původní hry. Potkáte desítky známých vedlejších postav a také téměř všechny hrdiny z Pramenů, které bude třeba pobít.
Nemůžu si pomoci, ale tohle DLC není nic, co bych alespoň částečně uvítal. Hořkou pachuť tříhodinové jednohubky způsobuje stereotypní rubání a navzdory krátké délce se nabízí otázka – kdy už to konečně skončí? Návrat do Ostagaru byl především o boji, ale Kroniky zplozenců jsou prakticky výhradně jen o boji. A navíc o boji ve známém prostředí. Hra za nesympatické pseudohrdiny a ještě v alternativní realitě, která nijak nerozšiřuje příběh ságy DA.
Nic nezachrání ani trocha koření v podobě zabíjení známých hrdinů – motivace hrát dál se kamsi vytrácí, protože vaše zplozenecké řádění na úkor oblíbených postav nemá žádný rozumný důvod. Zabíjím, protože jsem zplozenec a arcidémonův otrok… to je trochu málo, ne? Ač Kronika zplozenců vypadá na první pohled lákavě a svým pojetím je vysoce originální, jde o největší DLC průšvih v rámci celého DA1.
Délka – cca 3h
Kapitola 1 – Město Denerim
– Kroniky zplozenců se odehrávají na starých mapách ze závěrečné kapitoly Pramenů. Map je celkem šest, což není málo, ale všechny tu už byly. Jediné, co je oživuje jsou občasné zátarasy a hlavně velké množství questů.
– Mezi většinou map se cestuje přes mapu města. Žádnou svobodu ale nemáte, protože se vám v jeden moment odemkne vždy jen jedna mapa.
– Během cestování po mapě nehrozí náhodná setkání.
Začínáme
– Samostatný příběh, který sleduje útok zplozenců na Denerim v alternativní realitě. DLC nabízí řadu nových mechanismů jako například najímání vybraných zplozenců do týmu anebo zvyšování oblíbenosti dle zabíjení nepřátel. Zajímavá je i možnost bojovat po boku Arcidémona.
Odhadovaná délka je zhruba 2-3 hodiny.
Příručka
– Příručka DA 1 – Kroniky zplozenců pro DLC
1. Hlavní hrdina
(Vířivec průzkumník)
– Váš hlavní hrdina. Je to krasavec, co? Začíná s kvalitním plátovým setem brnění, má také meč a štít a ještě dispunuje kuší.
– Zpočátku máte mnoho talentů v boji s mečem a štítem. Za některé úkoly pak získanete další talenty pro bojovníka.
– Začínáte se specializací Šampióna, ale máte jen jeden talent.
2. Svíječ
– Základní forma zplozence. Svíječ je slabý, malý a ovládá základní zbraně. Vystupuje ve dvou typech – klasický a lučištník. Každý typ může mít jinou výbavu, takže když se chystáte najmout svíječe, dobře si prohlédněte, co drží v ruce.
– Každý svíječ má těžký set zplozenecké zbroje.
– Klasický svíječ může mít dýku, sekeru, palcát, malý štít a obouruční palici. Zároveň může mít talenty buď v boji s mečem a štítem, nebo v boji se dvěma zbraněmi a nebo v boji s obouruční zbraní. Od toho se také odvíjí jeho výbava.
– Lučištník může mít pouze krátký luk. A samozřejmě má talenty v lukostřelbě.
3. Vířivec
– Vířivec je také běžná forma zplozence. Je vysoký jako člověk (taky pochází z člověka) a má v podstatě stejnou výbavu jako svíječ. Opět může vystupovat ve verzi klasické anebo jako lučištník. Existuje téř varianta vířivce vyslance, ale ta se považuje za samostatný druh.
– Každý vířivec má těžký set zplozenecké zbroje.
– Klasický vířivec může mít dýku, sekeru, palcát, velký štít a obouruční palici. Zároveň může mít talenty buď v boji s mečem a štítem, nebo v boji se dvěma zbraněmi a nebo v boji s obouruční zbraní. Od toho se také odvíjí jeho výbava.
– Lučištník může mít pouze dlouhý luk. A samozřejmě má talenty v lukostřelbě.
4. Zlobr
– Prvního zlobra můžete najít už v první mapě u městských bran. Zlobr je velice silný a velice odolný. Má vlastní strom talentů a jako jediný hrdina dokáže rozbíjet bariéry. Je opravdu hloupost zbavovat se zlobra, jelikož jde obecně o nejlepšího hrdinu.
– Zlobr nemůže používat zbroj ani zbraně a nemůže se léčit.
5. Křikloun
– Křikloun neboli elfí zplozenec. Křiklouna poprvé potkáte až na druhé mapě (Tržiště). Ovládá talent Plížení, což z něj dělá mocného záškodníka ideálního na obcházení opevněných pozic.
– Křikloun má vlastní strom talentů, se kterým je dobré se rychle seznámit.
– Křikloun nemůže používat zbroj ani zbraně a nemůže se léčit.
6. Vířivec, vyslanec
– Samostatná varianta Vířivce, který ovládá magii. Je třídou mág a tak dokáže používat hole a vrhat kouzla. Nejvíce talentů má ve škole Prvotní.
– Vyslance prvně potkáte na počátku třetí mapy (Elfí odluka).
7. Nakažený vlk
– Poslední zplozenec, kterého můžete naverbovat je Nakažený vlk. Potkáte ho zhruba v polovině čtvrté mapy (Palácová čtvrť). Vlk má vlastní strom talentů, odpovídající stromu mabariho. Rovněž může nosit obojek.
– Vlk je v boji rychlý a má prudké útoky. Ač se to nezdá, je velice užitečný a to hlavně při napadání vzdálených nepřátel.
Postřehy
Já, zplozenec
– Hra za zplozence je specifická v mnoha směrech. Každý zplozenec je rasou zplozenec (to je objev, co?), přičemž nemůže získávat XP (ani hlavní hrdina ne).
– Začínáte na úrovni 12 a za celou hru nemůžete povýšit, takže nedostanete ani nové talenty či body atributů.
– Plněním některých vedlejších questů můžete získat pár nových talentů pro bojovníka.
– Můžete označit kteréhokoli zplozence a najmout ho do týmu, stejně tak ho můžete z týmu vystrnadit tím, že ho stejným talentem označíte a zabijete.
– Nárustem oblíbenosti se zplozenci zlepšují (získávají bonusové talenty zvyšující atributy). Pokud u daného typu zplozence dosáhnete určité výše oblíbenosti, tuto míru oblíbenosti budou mít všichni další zplozenci stejného druhu, které najmete.
Doporučená parta aneb složení zplozenců
– Na každou mapu a na každou situaci se hodí jiné druhy zplozenců. Také pamatujte, že i stejné druhy se mohou lišit výbavou. Například svíječ může mít sekeru a štít, dvě dýky anebo třeba luk.
– Městské brány – Svíječ, Vířivec, Zlobr
– Tržní čtvrť – Vířivec, Zlobr, Křikloun
– Elfí Odluka – Zlobr, Křikloun, Vířivec vyslanec
– Palácová čtvrť – Zlobr, Vířivec vyslanec, Nakažený vlk
– Pevnost Drakon (vchod+střecha) – Zlobr, Vířivec vyslanec, Nakažený vlk
Výroba
– Někteří zplozenci ovládají výrobu jedů a bylin. Od začátku znáte pár základních receptů a protože na vybraných místech můžete najít přísady, můžete zvesela vyrábět. Jen si dejte pozor a vyrábějte opravdu to, co budete potřebovat.
– Léčení mohou používat pouze Vířivci a Svíječi. Snažte se proto, aby ostatní členové týmu každou bitvu přežili. Mimo boj se automaticky doléčí každý druh zplozence.
Staří známí
– Jakožto protivníky potkáte celou řadu známých postav. Jen namátkou…
– Arl Howe, Bann Teagan, mistr Wade, Harren, Sanga, sir Perth, Cauthrien, Gorim, Greagoir, Cullen, Valendrian, Kardol a mnozí další
– Stejně tak se střetnete s partou hrdinů z Pramenů. Všichni mají statut bosse. Ukáže se Oghren, Wynne, Zevran, Sten, Alistair, Leliana, Morrigan a Mabari. Chybí akorát Shale z DLC a Loghain.
Questy
– Přestože Kroniky zplozenců jsou příběhově i dialogově chudé, v DLC je velké množství questů. Rovněž se vám do rejstříku zapisují poznámky ohledně specifického ovládání. Rozhodně na deník nezapomínejte.
Dárky
– I v Kronice zplozenců figurují dárky. Každý dárek přidá danému zplozenci +20 oblíbenosti. Oblíbenost se ale zvedá také za zabíjení nepřátel.
Odměna pro Prameny
– Za dokončení DLC se vám pro základní hru Prameny a Procitnutí odemkne vzácný Meč Nákazy. Má velmi vysoké bonusy k poškození, šanci na kritický zásah a dokonce způsobuje otravu (přírodní).
Boss – Leliana + Morigan + Zplozenec + Alistair
– Finální souboj se odehraje proti čtyřem bossům najednou! Navíc na jejich podporu budou neustále přicházet vlkodlaci. Ani vy ale nebudete sami. Krom přicházejících zplozenců máte po boku Arcidémona! Jenomže ten začíná jen s polovinou zdraví a nesmí padnout.
– Mohlo by se zdát, že nejlepší taktikou bude zlikvidovat Alistaira, ale on je velice odolný a než ho stihnete vyřídit, Arcidémon může být na prkně.
– Raději se na bosse vrhněte v pořadí Leliana, Morrigan a Zplozenec (Alistaira nechte na Arcidémonovi). Vždy celou partou, tedy čtyřmi zplozenci, to aby boss padl co nejrychleji. Když to půjde dobře, po zabití tří bossů bude mít Arcodémon ještě zhruba 15% zdraví a to mu na vyřízení Alistaira postačí. Až bossové padnou, postarejte se o vlkodlaky, případně podpořte Arcidémona.