Lelianina píseň nabízí hru za samotnou Lelianu a to ještě dlouho předtím, než odešla do Lotheringu. V této době je Leliana jednak úplně jiná než jak ji známe a také je stále v područí své mentorky Marjolaine. Společně se svými dvěma kumpány – elfím čarodějem a trpasličím válečníkem hraje po Orlesiánsku svoji ‚Hru‘. Ta ji zavádí do Denerimu, kde přichází důležitý zvrat, který Leliana v hlavní hře zmíní (a rovněž zmíní, že se vše odehrálo v Orlais a nikoli zde…).
Lelianina píseň, přestože nejde o pokračování hlavního hrdiny z Pramenů je velice kvalitní kousek a rovněž jedno z těch nejlepších DLC pro DA1. Dost tomu nahrává skutečnost, že se vše točí okolo Leliana, která patří k nejsympatičtějším hrdinům (ač je to věc názoru každého hráče). Na první pohled má DLC všechno, co by mělo mít – noví společníci, přičemž každý má svůj charakter, staronový a zajímavý příběh, spousta nových předmětů, obchodníci a tedy systém financí a dokonce ‚nová‘ hlavní hrdinka, která umí i mluvit 🙂 Bohužel se vše odehrává ve starých kulisách (něco z Pramenů, něco z Procitnutí ale pořád jde o již viděné lokace). No a navíc je dopředu zřejmé jak to asi může celé dopadnout.
Lelianina píseň dokáže zajistit příjemný zážitek rozšiřující původní hru. I na poměry DLC (krátkost, lineárnost) se může směle zařadit vedle základní hry jakožto důstojný doplněk. Z DLC nekouká lacinost a jednoduchost. Pokud chcete investovat do samostatného DLC, je Lelianina píseň patrně nejlepší volbou po stránce zážitku.
Hodnocení – 85%
Délka – cca 3h
Kapitola 1 – Denerim
– DLC se skládá z devítí map, přičemž některé se navštíví vícekrát! Bohužel, všechny mapy už byly k vidění v Pramenech a v Procitnutí. Jde jen o to, že jsou trochu jinak poskládané a samozřejmě mají jiné složení nepřátel a předmětů k nalezení. I tak je ale DLC docela bohaté.
– Přestože se podstatná část odehrává v Denerimu, nelze cestovat přes mapu. Jednotlivé lokace se navštěvují postupně, takže žádnou volnost v tomto směru nemáte.
Začínáme
– Samostatné DLC, které podhaluje minulost Leliany. Opět se navštíví Denerim ale dojde i na některé venkovské oblasti. Délka DLC je zhruba 3-4 hodiny.
1. Leliana
– Hrdinka Pramenů ve vlastním dobrodružství. Leliana je vychytralá a zákeřná orlesiánka, která se svojí mentorkou Marjolaine a svými komplici Tugem a Sketchem hraje hru podvodů a intrik v Denerimu. Milovaná mentorka Marjolaine se ukáže jako zrádkyně, když Lelianě nejprve zatají skutečnost o vojenských dokumentech kompromitujících Olais a následně ji prodá Denerimskému šlechtici. S pomocí kněžky Dorothey se Leliana pokusí situaci napravit.
– Leliana je třídou lotr, původem Orlesián a jako specializaci má Barda. V malé míře ovládá přesně to, co v Pramenech.
2. Tug
– Trpasličí žoldák, kerý se přidal k Lelianě. Je to rozumný trpaslík, kterému ale nedělá potíže být na té špatné straně společnosti. Dobrodružství v Denerimu bohužel nepřežije a skončí zabit v paláci arla.
– Tug vcelku solidně ovládá boj s mečem a štítem. Nemá ale žádnou specializaci.
3. Sketch
„Můžu viset kvůli nějakému drbu. Ale připlést se k velezradě, to už je trochu moc.“
– Mladý elfský odpadlický mág z Orlais. Přidal se k Lelianě jako její pomocník.
– Sketch sice ovládá specializaci Léčitele, jenže v ní nemá žádné talenty! Naštěstí už od počátku hry má nějaké body talentů k dobru, takže jej můžete v této specializaci hnedka vézt dál. Sketch také ovládá hrstku kouzel z magie Stvoření a Prvotní. Není to nic moc.
4. Silas Corthwaite
– Silas se do týmu přidá až zhruba v polovině příběhu, po uvěznění Leliany. Svým způsobem nahradí Tuga, neboť je také zkušený v boji s mečem a štítem.
– Silas je původem voják, ale po skončení služby se rozhodl tu a tam pytlačit, což ho dostalo až na mučidla Harwena Releigha.
Postřehy
Předměty a talenty
– Leliana začíná s necelými třemi zlaťáky, což předznamenává jediné – v DLC je finanční systém a lze kupovat věci. Obchodník je sice pouze jeden, ale jeho nabídka se postupně mění. Setkáte se s ním celkem třikrát a pokaždé bude mít na skladě něco jiného.
– Leliana (a její parta) začíná s několika slabými léčivými obklady, lyriovými lektvary a soupravami na hojení zranění. Tím ale základní výbava končí.
Zbytečné dovednosti
– Už od počátku hry umí Leliana výrábět jedy a Sketch zase ovládá bylinkářství, jenže k čemu je to dobré, když neznáte žádné recepty a ani se nemůžete žádné během hry naučit!
– Stejně tak nemá smysl vkládat talenty do výroby pastí a přesvědčování. Jediná rozumná investice je Bojový výcvik a Přežívání. Teoreticky se může hodit i Taktika, ale talentů je vesměs velmi málo.
Hra na tržišti
– Questy na tržišti jsou dosti provázané, podívejme se na ně…
– Máte tři základní úkoly – porazit banna Perrina, zabít práskače Joviho a ukrást věci ze tří truhel. Jakmile tohle zvládnete, je možné ohlásit Marjolaine splnění úkolů. Každý úkol ale můžete zakončit třemi způsoby.
1) Banna Perrina porazíte, práskače Joviho zabijete a ukradené věci si necháte, abyste je mohli prodat. Získáte malé množství XP a také zhruba 2 zlaťáky z prodeje zboží.
2) Z těla banna Perrina vezmete spodky a přilepíte na tabuli Pěvců u kaple. Tělo Joviho hodíte do studny u kaple. Zboží z truhel prohodíte do jiných truhel. Výsledkem bude velký zisk XP.
3) Z těla banna Perrina vezmete spodky a dáte je na tělo spícího kapitána u hospody. Tělo Joviho dáte také ke kapitánovi. No a zboží z truhel dáte opět na kapitána. Dostanete střední zisk XP a odemknete příslušný achievement za zostuzení kapitána.
Prsten mágů
– Z pytle Uskupení mágů můžete začít vedlejší quest. Sledováním značek se dostanete k úkrytu mágů, kde vás napadne jeden mág a golem. Pár unikátních věcí najdete v úkrytu a jeden unikátní prsten má u sebe mág. Je to skvělá vzpruha pro Sketche.
– Prsten můžete dát na tělo kapitána stráží (viz výše) nicméně není to nutné pro zisk achievementu.
Obchodník poprvé
– Po nahlášení splnění úkolů vás Marjolaine hned pobídne k další fázi Hry. Nechte to na později, protože s Marjolaine dorazí i Bony Lem, který slouží jako obchodník. Má na skladě spoustu užitečných věcí.
Odměna pro Prameny (+ Zbroj Provokatérů)
– Ve světě je k nalezení 6 kusů unikátní zbroje Provokatérů, po jejichž sesbírání můžete zbroj používat. Rovněž za to získáte achievement, díky kterému se vám zbroj Provokatérů přenese do počáteční výbavy v Pramenech a Procitnutí. Pokud se do DA1 pustíte někdy v budoucnu znovu, budete mít výhodu.
– První část má u sebe práskač Jovi na tržišti
– Druhou část najdete v paláci arla. Musíte vypáčit dveře od pokladnice a poté i truhlu v níž část zbroje leží.
– Třetí část je také v ložnici arla a to v jeho osobní truhle v ložnici. Truhla se celkem těžko odemyká. Raději si pořiďte čtvrtou úroveň páčení.
– Čtvrou část najdete při druhé návštěvě paláce arla. Je v zamčené zbrojnici, kde se strhne bitva se strážemi a mabari.
– Pátá část je k mání v zamčené truhle v podzemí paláce (po uvěznění Leliany).
– Konečně poslední část je až v druhé fázi hry, totiž v kapli Oltáře. Najdete ji v šuplíku v místnosti, kde se proberete.
Obchodník podruhé
– Po návštěvě u arla můžete s Lemem obchodovat podruhé. Jeho nabídka je nová a má na skladě i pár knih, přidávajících body talentů, či dovedností. Tyhle knihy ale bývají velice drahé a spíše doporučuji se zaměřit na jiné zboží. Ono je to hezké, pořídit si za 10 zlatých jeden nový talent, ale za stejnou sumu si můžete pořídit několik kusů zbroje a zbraní.
Speciální dýka
– Dýka „Podstrčený nůž“ má v popisu speciální vlastnost – Vytváří čistící auru. Zřejmě by tedy měla dýka vytvářet kouzlo stejného názvu (ze specializace léčitele), leč nic takového se neděje. Zřejmě jde o bug.
Tugova sekera
Z těla Tuga získáte jeho sekeru jakožto dárek. Máte na výběr, zda ji dát Silasovi nebo Sketchovi.
– Pokud ji dostane Silas, získá 3000 XP a může sekeru používat.
– Pokud ji dostane Sketch, získá +2 body síly vůle ale nemůže sekeru používat.
Obchodník potřetí
– V kapli Oltáře narazíte na obchodníka Lema potřetí a naposled. Nemá smysl si šetřit peníze, protože Lelianina píseň nemá žádné pokračování a uložení se nikam neimportuje. Oproti všem předchozím příběhům v rámci DA1 je zbytečné šetřit.
Boss – Velitel Harwen Raleigh
– Druhý a poslední boss DLC je člověk. Zrádná násilnický kapitán si nejprve povolá na pomoc draka a až po jeho zabití bude bojovat i on (plus mág). Cílem číslo jedna je tedy jednoznačně mág. Vrhněte se na něj a zmasakrujte ho. Pak už je situace klidná. Sketche postavte dozadu, Silase postavte veliteli a Lelianou bodejte zezadu. Vyplatí se všechny talenty schopné dočasně vyřadit z boje nepřítele.
Úspěchy
– V předhledu hrdiny můžete otevřít Heroické úspěchy a prohlédnout si úspěchy hrdinů nebo celé skupiny. Je příjemné se sem v závěru hry podívat. Moje statistiky vypadaly takto:
Hrdina / zabití / nejsilnější zabitý nepřítel / počet zranění
Leliana (hrdinka) / 36 / Noční kapitán / 0
Sketch / 45 / Drak / 1
Tug / 16 / Seržant / 2
Silas Corthwaite / 15 / Mabari / 0