Polda 1 (1998)

Polda je první díl slavné české humorné série adventur, která útočí převážně na domácí trh. Série se vyznačuje velkými rozdíly mezi jednotlivými díly a to jak po stránce prostředí, námětu i grafického zpracování. Dokonce se mění i vzhled a charakter hlavního hrdiny a jen málo dílů série na sebe příběhově navazuje, či alespoň odkazuje. Série má v podstatě jen tři společné jmenovatele – hlavního hrdinu Pankráce, Luďka Sobotu v hlavní roli a důraz na humor.

První díl vyšel již v roce 1998 a jednalo se o poloamatérský počin od malinkého studia Sleepteam, kteří krom Poldy nikdy nic kvalitního nevyprodukovali (proslavení Bulánků není dáno kvalitou hry ale tím, že spadala do kategorie „rychlá MP pařba ve škole“ což v době internetu na kličku a nedostatku konkurence stačilo na úspěch). Autoři měli však to štěstí, aby jejich projekt Polda vydali a zaštítili Zima Software, kteří zajistili dabing a s ním i polovinu úspěchu. Polda se stal nejklasičtější českou adventurou, kterou může překonat snad jedině Posel smrti. Polda je hra, kterou táhne vpřed příjemná ručně kreslená grafika, poutavé prostředí malého českého městečka Lupany, značná nadsázka a především již zmíněný špičkový dabing od známých komediálních herců (L. Sobota, P. Nárožný, J. Lábus,…). Úspěch Polda sklidil velice rychle a vedle jiných humorných adventur tehdejší doby (Horké Léto, Léto s Oskarem, Ve stínu havrana, či Hovniválové) se snadno a rychle vyšvihl na špici.

Jak je u podobných adventur zvykem, nic se tu nebere vážně, logika značně pokulhává a prim hrají absurdní situace a dialogy. O inteligentní humor ale Polda zavadí stále mnohem častěji než v následujících dílech, které mají kvalitu humoru značně kolísavou. Nutno uznat, že některé slovní přestřelky a hlášky Poldy jsou pro milovníky adventur až legendární. Například scény se starou Šmejkalovou, s vyděšeným prodavačem zverimexu nebo pokutování týpka u redakce jsou nejen perfektně napsané, ale i bravurně zahrané. Polda je zkrátka příjemnou kreslenou záležitostí i zábavnou sondou do českého humoru s plejádou karikaturních postaviček (byrokratický úředník, vykutálený důchodce, zchlastaný bača, hypochondrický náčelník a mnozí další)

Jedním z největších problémů Poldy je jeho přehnaná obtížnost. Skoro polovina všech předmětů, které sesbíráte nemá žádné využití a jen překážejí v inventáři. Mnoho aktivních míst (hlavně letáčků) je sice již od počátku nakreslených ve světě, ale možnost si je prohlédnout přijde až časem. Kombinování předmětů je často tak absurdní až se nabízí otázka, zda scenáristovi vůbec došlo, že hráči na rozdíl od programátorů dopředu nevědí, co a jak mají udělat. A to nemluvím o pixelhuntingu, neboť spousta předmětů je tak mrňavých, že si jich sotva všimnete. V důsledku rozsáhlé plochy, po které se můžete procházet, hrozí prakticky neustále nutnost projít znovu kompletně vše a všechno opětovně prozkoumat, neboť si můžete vsadit na to, že jste někde něco zapomněli. Druhým a snad ještě výraznějším zádrhelem je absence jakéhokoli děje. Za celou hru narazíte tak na 3-4 události, které linku příběhu posunou dál a jinak je to pouhý slepenec scének, dialogů a hloupých kombinací předmětů.

Pokud máte rádi české humorné adventury, je Polda ideální volbou (dokonce bych řekl, že tou vůbec nejlepší) a to obzvláště díky dabingu, prostředí a utahování si z typických postaviček, které náš národ rád zesměšňuje (policajti, vojáci, důchodci, úředníci…). Polda je zkrátka českou klasikou, která nabízí nejen solidní humor, ale i velice příjemné grafické zpracování. Po hratelností stránce jde však o katastrofu, kterou lze jen těžko dohrát bez návodu.

Hodnocení – 80%
Délka – cca 5h


 

Polda 1

Mapa obce Lupany, kde se odehrává děj hry. Hra nabízí celkem 13 lokací, které se postupně odemykají. Na počátku je přístupných hned 7 lokací, tedy zhruba polovina celého herního světa.

 

Den 1

Ulice „U Potoka“ / Doma

Hostinský Jan zavírá svoji hospůdku a chce jít domů, když za ním přijde jakýsi pan Šmejkal – zřejmě štamgast. Jan ho pošle pryč, že je po zavíračce a krátce po dědkově odchodu přijde za Janem Marie. Bojí se a tvrdí, že ji někdo sleduje. Oba odejdou. Po chvilce zazní jejich výkřiky…
Moderátor televizních zpráv informuje občany o únosu v obci Lupany. Spojí se s redaktorem – Čeňkem Dlabařem, který je na místě činu (před hospodou) a ten tvrdí, že pan Šmejkal byl svědkem únosu Jana K a Marie P, ale že je neustále hlídán svoji ženou. K případu únosu je přidělen policista Pankrác, jehož fotografii moderátor Sláva zveřejní.

Probudíte se ráno v pokoji a je vám zle, zřejmě po kotletkách na hrášku.
Tutoriál – V rámci tutoriálku se naučte přesouvat, vezměte ze židle klíček, odemkněte skříňku. Naučte se zobrazovat aktivní body a kombinovat věci (nožem ostrouhejte sirku). 
U sebe máte pistoli a peněženku (s 310,-).
Tip – V původní verzi jste začínali s 300Kč. 10Kč navíc nic zásadního neovlivní ale je těžší získat archievement, kdy vám zbude jen 0Kč.
U postele je knížka pohádka O perníkové chaloupce. Přečtěte si ji… drvoštěp ztratil své děti Jeníčka a Mařenku v lese a ti našli perníkovou chaloupku, kde je uvěznila čarodějnice. Děti ji však zavřeli do pece a unikli sežrání. Na skříňce je propiska, ve skříňce konvička a na zdi je mapa.
Tip – Mapa slouží k rychlému přesunu mezi lokacemi.
Ve vedlejším pokoji babička plete šálu. Z walkmana na stolečku vezměte tužkovou baterii, načež babička usne. Z poličky seberte zápalky a v levé skříňce nůž, zelený plášť a štěnici (v koutě). Ze zápalek vyndejte sirku. Můžete ji seříznout nožem (ostrouhaná sirka), zapálit o krabičku (zapálená sirka), nebo seříznout a zapálit (ostrouhaná hořící sirka). Ze skříně nad umyvadlem seberte zvon. Zkuste pustit vodu, ale umyvadlo je ucpaný. Zvonem ho protáhněte a najdete vlasy. Nyní už vodu můžete pustit. Podruhé zvonem protáhněte umyvadlo a vytáhnete ještě dráty. Pusťte vodu, naplňte konývku a máte konývku s vodou (zkuste s ní zalit květinu ale nestane se nic). Všimněte si příručky nahoře v polici ale nedosáhnete tam.

Venku na ulici vezměte dlažební kostky z hromádky vpravo. Všimněte si cedule ulice „U Potoka.“ Zazvoňte na souseda ale nic se nestane. Ostrouhanou sirku mu vrazte do zvonku a když soused pootevře dveře, aby sirku vytáhnul, rychle ním promluvte (než odejde). Soused se ale moc bavit nechce a stejně brzy zavře. Vrazte do zvonku další ostrouhanou sirku, znova promluvte a teď už z hovoru neuteče. Vyptejte se ho na telefon a vystrčí vám ho před dveře.
Tip – Telefonování vyžaduje jednoduše nacvakat číslo a dát zelené sluchátko. V původní verzi bylo nutné namačkat čísla bez příliš dlouhé prodlevy a po posledním stačilo počkat, zdali se podaří dovolat. Pokud bylo číslo špatné, ozvalo se „Volané číslo neexistuje“. Tlačítko C sloužilo k vymazání čísla, tlačítko R vytočilo poslední volané číslo.
Zatím není kam volat, takže naskočte do auta a vydejte se nejprve na policejní stanici.

 

Stanice

Na stanici oslovte úředníka, ale odmítá vám vydat dokumentaci k případu, jelikož nemáte povolení. Požádejte úředníka zdali by jste si mohli zavolat ale zamítne to. Takže je třeba vyzkoušet lest. Odpojte telefon (zástrčka za stolem) a požádejte úředníka o spojení s náčelníkem Ištokem. Úředník to zkusí a zjistí, že telefon nefunguje. Opět telefon připojte, oznamte úředníkovi spravený telefon a dovolí vám si zavolat. Tak zjistíte telefonní číslo – 78701.
Zkuste otevřít trezor. Až napotřetí se podaří imitaci trezoru otevřít a uvnitř je heroin a botička.

 

Redakce

Na dveřích je popisek redakce Paranoia Express a na zdi plakát UFO. Na kolo auta dejte botičku. Hned nato přijde týpek s kelímkem v ruce a požaduje vysvětlení. Všechna obvinění chlápek rozcupuje, ale nakonec odhodí kelímek a dostanete ho na znečišťování města. Vymámíte z něj rovných 9000,- načež seberete botičku. Rovněž vezměte kelímek.
V redakci na zdi visí tři diplomy k prohlédnutí, na nástěnce čtyři lístečky a fotka. Promluvte s dvěma redaktory ale odbydou vás. Pokláboste s šéfredaktorem. Ukáže se, že je to váš známý. Pokecejte, navrhnete pár zpráv na otištění ale kolem a kolem nic důležitého. Jelikož máte spoustu peněz je načase vyrazit po nákupech.

 

Zverimex

Venku u okna je šňůra na prádlo a kolíček co drží dečku. Nožem uřízněte kus šňůry. Prodavač v obchodě vás má za vyděrače a během vysvětlování se vám podaří zastřelit pár zvířat, včetně slona a papouška. Zakupte si zvířata, kupte želvu (200,-), pejska (300,-) a poštovního orla (1200,-). Orla prodavač nechce vydat, tak nezbude než ho během přemlouvání nachytat, že si daně nevymyslel. To ho zmate, nakonec se nechá ukecat a orla vydá.

 

Ulice „U Potoka“ / Doma

Zatelefonujte na stanici (78701) a zkusíte se vydávat za náčelníka Ištoka ale úředník to pozná. Zatelefonujte tedy s kolíčkem a nařídíte úředníkovi Hubertovi, aby Pankrácovi předal dokumenty k únosům.

 

Stanice

Po vstupu na stanici vás okamžitě osloví úředník a dá vám dokumenty. Prohlédněte je a najdete vizitku. Je na ní adresa svědka J. Šmejkala, ulice Severní, dům č. 8. (+ Lokace – Svědek). Vydejte se tam.

 

Svědek

Zaťukejte na dveře domu a otevře baba, stará Šmejkalová. Ani za nic vás nepustí. Prý, že se snažíte dědka vytáhnout do hospody. Zkuste sebrat lahev nebo krabici u popelnice ale vykoukne z ní houmlesák. Nedovolí vám nic sebrat a začne vás urážet. Nakonec ho zastřelíte. Z úcty k zesnulému ale stále nechcete lahev nebo krabici vzít. Všimněte si cedule ulice – Severní. Zpátky na policejní stanici.

 

Stanice

Na stanici na nástěnce je letáček 2 od popelářského koncernu Lala a kol. Čísel je zde několik, ale vás zajímají jen první dvě (Public relations a Personal office). Zavolejte (jakýmkoli telefonem) na jedno z těch čísel (68132457 nebo 97395228). Nahlásíte operátorce problém s popelnicí a ona se zeptá na ulici. Oznamte že jde o ulici Severní.
Tip – Pokud vyberete jinou ulici, operátorka sdělí, že taková ulice v Lupanech není a budete muset zavolat znovu.
Tip – Pokud zavoláte po odvezení popelnice ještě jednou, operátorka vás odbude, abyste neobtěžovali když nic nepotřebujete.

 

Svědek

Popelnice je vysypaná a můžete vzít prázdnou láhev od piva a krabici. Na krabici nalepte vizitku (krabice s vizitkou) nebo do ní nejprve vložte dlažební kostky (krabice s dlažebními kostkami) a poté přidejte kostky / vizitku (krabice s dlažebními kostkami a vizitkou). Převažte krabici kusem šňůry a máte poštovní balík (zkuste kdekoli jinde mimo domu svědka dát orlovi krabici k doručení ale nejde to). Dejte orlovi balík, on ho doručí na parapet okna a po šňůře můžete vylézt.  

Šmejkal sedí právě tady v pokoji. Ze zdi vezměte hůl, z poličky bloček a všimněte si akvárka. Promluvte s dědkem ale je hluchý. Zkoušejte to dál ale nakonec to vzdáte.
Extra (bloček) – Propiskou napište do bločku zprávu pro svědka. Vyberte text (pár otázek na ženu nebo k případu) a máte bloček se vzkazem, který mu ukažte. Jenže bez brýlí nic nevidí.
V akvárku najdete naslouchátko ale když ho zkusíte vzít, rybička vás kousne. Podle Šmejkala prý dlouho nežrala. Vylezte ven a běžte do zverimexu.

 

Zverimex

U prodavače kupte ještě krmivo pro pejsky (30,-)krmivo pro kočičky (25,-) a poptejte se na krmivo pro rybičky ale poslední krabičku si odnesl muž s kbelíkem betonu na noze. Zajeďte k můstku.

 

U můstku

Na můstku stojí chlápek s kbelíkem na noze a chystá se skočit. Promluvte s ním a zjistíte, že má krmivo pro ryby, aby ho neokusovaly. Přemluvte ho, že lepší je upalování a on vám krmivo pro rybičky předá. Všimněte si divně hnědé vody v potoce a pak zpátky za svědkem.

 

Svědek

Vylezte do okna a v pokoji nasypte rybičce krmivo pro rybičky. Jenže to vyplivne ven. Znovu zkuste naslouchátko sebrat a když vás piraňa opět kousne, rovnou ji zastřelíte. Vezměte naslouchátko a dejte ho Šmejkalovi. Konečně slyší a ohledně případu vám poví, že zaslechl dva výkřiky a krátce nato zazněly hodiny. Také prý únosce viděl, ale všechno náhle zapomněl. Pivo by mu prý pomohlo si vzpomenout. Využívá vás, ale co naplat. Oknem vylezte ven a jeďte k hospodě.

 

Hospoda

Po příjezdu vás z okna osloví jedna babka s tím, že vám chce něco říct. Je evidentně mimo, vy se rozčílíte a začnete po ní střílet. Sice se netrefíte ale poslední kulka babu jen tak tak mine a ona zaleze.
Extra (šílená babka) – Při druhé návštěvě hospody vás babka zase osloví a blábolí o klokanech. Při třetí návštěvě vám babka dá nesmyslnou hádanku. Urazíte ji a ona zaleze nadobro.    
Hospoda je zavřená. Všimněte si na dveřích oznámení o jejím uzavření a dvou letáků na zdi. Zkusím vlézt do sklepa ale nevejdete se tam. Jeďte na policejní stanici.

 

Stanice

Uvnitř na nástěnce je letáček 1, kde se píše o otevření cvičiště (+ Lokace – Cvičiště). Vydejte se tam.

 

Cvičiště

Před cvičištěm si všimněte cedule o zákazu vstupu (zkuste dát psovi prázdnou flašku a naučit ho aport ale závora je zavřená). Promluvte s vojákem, který vás nechce pustit dál. Po dlouhém přemlouvání najdete skulinu v jeho nařízeních a přemluvíte ho, aby zvedl závoru (zkuste kdekoli jinde mimo cvičiště dát psovi prázdnou flašku a naučit ho aport ale nejde to). Když je závora otevřená dejte psovi prázdnou flašku, naučíte ho aportovat a máte pivního stopaře. Zpět k hospodě.

 

Hospoda

Hoďte do sklepa lahev, načež ji pes půjde aportovat a přinese vám vychlazenou dvanáctku. A můžete za svědkem.

 

Svědek

Vylezte do okna a Šmejkalovi dejte pivo. Popíše pachatele únosu a vy vytvoříte nákres viníka. Ovšem vypadá strašně. Slezu dolů a do auta. Vydejte se k sámošce.

 

Sámoška

Tip – Návštěva Sámošky v této kapitole není nutná ale je možné tu získat spoustu věcí.
Vstupte do krámu o oslovte prodavačku. Prý to tu budou likvidovat ale vyjmenuje vám kupu věcí. Kupte mejdlo (15,-), shnilé hrušky (20,-), žvejku (5,-), ořezávátko (200,-) a prázdnou krabici pracího prášku (90,-).
Extra (autoři hry) – V sámošce v dolní části police je žlutá cedule s nápisem big a pod ní zelený lísteček. Není to klasické aktivní místo s popiskem ale když na lísteček kliknete, zobrazí se telefonní čísla autorů hry ze Sleep teamu. Radek (20187), Lubor (670548) a Jarda (742134). Některým z telefonů zavolejte na tato čísla a prohodíte pár slov s autory (odpálkují vás z nedostatku času).
Jeďte do redakce.

 

Redakce

Uvnitř promluvte s šéfredaktorem a požádáte ho o otištění nákresu svědka do novin. Potom se vrátíte domů a půjdete spát.

 

Den 2.

Ulice „U Potoka“ / Doma

Je druhý den ráno a mnoho věcí se změnilo. V hlavním pokoji pod dveřmi je dopis, kde píše další svědek, že poznal únosce v novinách (+ Lokace – Salaš) a noviny, ve kterých se píše o zdrogované mládeži, bezdomovci (pan W) z popelnice a v inzerci stojí, že Květa Ištoková hledá sexuální uspokojení, muže v uniformě (+ Lokace – U Ištoků). Venku nasedněte do auta a zkuste kamkoli jet ale zjistíte, že došel benzín.
Tip – Bez auta se můžete přesouvat jen pomocí mapy. K salaši ale nemůžete, protože je moc daleko.
Zajděte tedy k Ištokům.

 

U Ištoků

Všimněte si cedule s názvem ulice „Ořechová“ a jmenovky na rohu plůtku.
Tip – V původní verzi byla jmenovka těsně pod zvonkem.
Zazvoňte a na balkon vyjde Ištoková. Přímo za ní ale jít nemůžete (prý se na schůzky chodí jinak), tak běžte alespoň za manželem. Promluvte s ním, prý trpí nemocí co mu rozpouští mozek. Všimněte si acylpyrinu na skříňce ale nechcete být přistiženi při krádeži. Jděte ven a na stanici. 

 

Stanice

Před stanicí stojí houmelesák (pan W) z popelnice. Odnesla to pouze jeho ruka. Promluvte si a ukáže se, že se nechává postřelit od policajtů a vydělává na odškodném. Vyřídíte ho ručně a vezmete si jeho bundu bezdomovce a z ruky mu vytáhněte láhev s lihem. A jděte do redakce.

 

Redakce

Na nástěnce v redakci je nový lístek 5, kde se píše o nově otevřeném sexshopu Hravá Líza (+ Lokace – Krásná ulice). Vyjdu ven a jděte tam.

 

Krásná ulice

Na záhonku před domem (vpravo) natrhejte kytici. Promluvte se staříky. Jde o kouzelné dědečky Montyho a Kryštofa, ale každý týden smí kouzlit jen jeden z nich. Kryštof prozradí, že kdysi zapomněl své dvě děti v lese a vyjde najevo, že hostinský Jan Kostřáb je jeho syn a naposledy na sobě měl zelený plášť. Při snaze vymámit z dědečků místo, kde se nachází Hravá Líza, Kryštof náhle usne a teprve po probuzení vám poví, že obchod je hned za rohem. Před sexshopem postávají tři individua. Promluvte s nimi, ale kromě urážek a vyhrožování pistolemi nic nezískáte. Všimněte si nápisu na zdi a místa v rohu kde vykonávají potřebu (zkuste si v temném koutu na rohu obléci bundu ale něco převleku chybí). Jděte zase k Ištokům.

 

U Ištoků

Protože máte kytici, můžete oznámit Ištokové, že jdete za ní a ona vás pustí. Když vás z balkonu bude pobízet, vezměte ze stolku acylpyrin.
Tip – Acylpyrin jde sebrat jen když vás Ištoková pobízí na balkon, jinak se budete bát přistižení.
Dejte Květě kytici a promluvte si. Zmíní sestru Laru a naznačí, že chce sex. Zatím ale nejste připraveni, takže běžte do sámošky.

 

Sámoška

U sámošky stojí známý sebevrah s kanystrem benzínu. Rozmluvte mu celou akci a nechá vám kanystr s benzínem výměnou za láhev lihu. Poodejdu stranou a… vyšlehne plamen. V krámě je nové zboží, kupte si barevný sprej (300,-). A můžete domů.

 

Ulice „U Potoka“ / Doma

Natankujte auto pomocí kanystru. Konečně můžete zase jezdit. Zajeďte do Krásné. 

 

Krásná ulice

Bohužel, v autě si zabouchnete klíče a opět nemůžete jezdit.
Tip – K zabouchnutí klíčů dojde vždy když poprvé přijedete autem do Krásné ulice. Tomu se můžete vyhnout, pokud v Krásné dokončíte vše ještě před natankováním.
Před sexshopem se v temném koutě převlečte do bundy (musíte mít barevný sprej).
Tip – Jako pankáč nebudete chtít od Hravé Lízy odejít. Musíte se v temném koutě nejprve převléct.
Promluvte s výtržníky a vyhecujte je k tomu, aby otevřeli policejní auto, takže můžete opět jezdit. Udělejte na ně dojem urážkami a souhlasí, že se můžete přidat, ale máte TO přinést (zkuste jim dát heroin ale nevyhovuje jim). Dejte jim acylpyrin a pustí vás do obchodu. Uvnitř si všimněte nafukovací panny, pily a plakátu na skříňce, kde je inzerát od Čáslavy a telefon (0609321123).
Extra (Čáslava) – Některým z telefonů zavolejte na číslo z plakátu. Ozve se Čáslava a dojde k uspokojování po telefonu.
Promluvte s individuem za pultem. Kupte krabičku prezervativů (10,-), přičemž uspějete až u nejmenší velikosti značky Cvrček. Dále kupte dřevěný robertek (50,-), kapky Topor (200,-) a gel (80,-). Z krabičky vyndejte kondom Cvrček. Venku v koutě se převlečte a jeďte k salaši.

 

Chalupa bači / Salaš

Venku si všimněte kapající pumpy a kohouta, který vám nedovolí vlézt do kurníku. Zastřelte ho. V chalupě promluvte s bačou. Únosce sice neviděl, ale často mu chodí krást vejce a slepice. Venku vlezte do kurníku. Všimněte si zbytků kohouta a z ošatky vezměte jedno vajíčko. Vydejte se domů.

 

Ulice „U Potoka“ / Doma

Do konývky dejte kapky Topor (konývka s Toporem), přidejte vodu z umyvadla (konývka s roztokem) a zalijte kytku. Ta rázem povyroste a vyšplhejte pro příručku pro kutily. V ní najdete recept na naváděcí zařízení (potřebujete vejce, drát, baterku, štěnici a příruční radar). Jeďte na policii.

 

Stanice

Zajděte dovnitř a úředníka se zeptejte na radar, jenže bez povolení od náčelníka vám ho nedá.

 

U Ištoků

Zazvoňte a Ištokové řekněte, že jdete za náčelníkem. Uvnitř ho požádejte o povolení k radaru ale odmítne. Venku opět zazvoňte a tentokrát navštivte Ištokovou. Použijte kondom na Ištokovou a po uspokojivém uspokojení, během kterého se náčelník probudí ale Ištoková ho uklidní, požádejte ženu o pomoc ohledně radaru. Slíbí, že to zařídí.
Tip – V původní verzi bylo možné z krabičky vyndat další kondom a zkusit ho znovu použít na Ištokovou ale už jste nemohli.
Venku znovu zazvoňte a jděte zase za náčelníkem. Promluvte s ním a dá vám povolení od náčelníka.
Tip – V původní verzi jste povolení (ze země pod knihou) museli sebrat manuálně.
A nyní zpět na stanici.

 

Stanice

Uvnitř sdělte úředníkovi, že máte povolení. Předáte mu ho a dostanete radar. Můžete ho prohlédnout ale zatím nic neukazuje. Zbývá sestrojit celé zařízení. Do vejce vložte štěnici (vajíčko se štěnicí), dále nejprve baterii (vajíčko se štěnicí a baterií) nebo nejprve dráty (vajíčko se štěnicí a anténou) a potom to druhé až vznikne vajíčko se sledovacím zařízením. A můžete k bačovi.

 

Chalupa bači / Salaš

V kurníku do ošatky nastražte vejce se sledovacím zařízením. A půjdete domů spát.

 

Den 3.

Ulice „U Potoka“ / Doma

Probudí vás pípání radaru. Můžete ho prohlédnout, funguje.
Tip – Všimněte si, že babička v pokoji není.
Venku vezměte auto a jeďte kam radar ukazuje.

 

Chaloupka

Dorazíte k chaloupce z perníku. Pokuste se vejít, leč marně. Dveře jsou zamčené. Všimněte si křídové skalky a nožem odřízněte křídu. Nezbývá než odjet, k bačovi.
Tip – Toto je poslední šance prohlédnout si Lupany, vydat se do prozkoumaných lokací a dokončit, co jste ještě nestihli.

 

Chalupa bači / Salaš

V chalupě požádejte baču o beranidlo (berana). Půjčí ho výměnou za auto a na stůl vám dá klíč. Venku klíčem odemkněte zámek na plotu u berana a protože autem jet nemůžete, pomocí mapy se vydejte k chaloupce.

 

Chaloupka

Už je noc a ztratíte se v lese. Sundáte si ponožky, které dejte přičichnout beranovi a smrad ho omámí. Dostrkejte ho ke stromu. Vylezte na strom ale nahoře jsou lesní včely a po chvíli vás vždy zaženou dolů. Rychle sestřelte šišku na stromě vlevo a dole šišku seberte. Šišku můžete zapálit sirkou (hořící šiška) ale po chvíli zase zhasne. Vylezte na strom, zapalte šišku a hoďte ji do úlu, což včely vykouří. Vyšplháte až ke špičce stromu a zahlédnete v dálce světélko z chaloupky. Dole pod stromem je kouzelná babička. Pohovoříte s ní, zkuste ji zatknout za kolaboraci s UFO, načež vám dá kouzelnou bylinku a zmizí. Bylinku dejte přičichnout beranovi, což ho vzkřísí. Pokračujte k chaloupce. Křídou na dveře nakreslete okno Windows (pokud nakreslíte něco jiného, beran nezareaguje a musíte to smazat). Beran se rozběhne a dveře prorazí.

Uvnitř najdete vaši babičku a uvězněnou Marii. Babička vám celý únos vysvětlí. Jan a Marie před lety upekli zlou kanibalku, vaši tetu Olgu, a babička se chce pomstít. Je ochotná vás kvůli tomu zabít a dá vám na výběr, ale nakonec nezbyde než zkusit pec. Požádáte babičku, aby ukázala, jak se do pece leze. Jakmile se nahne k peci, strčte ji dovnitř.
Tip – Pokud to nestihnete, požádáte babičku o ukázku znovu.
Když je bába v peci, vezměte ze zdi klíček a odemkněte Marii. 

Pec exploduje a utečete ven. Marie vám sdělí, že její bratr je mrtvý a že z něj babička udělala kotletky na hrášku, ty samé kotletky, které jsem před třemi dny snědli…


 

Zajímavosti

Obsazení
Luděk Sobota (Pankrác)
Jiří Lábus (zpravodaj Čeněk Dlabař, soused, úředník Hubert, redaktor 1, Šmejkalová, sebevrah, babka u hospody, náčelník Ištok, dědeček Kryštof, výtržník 1, babička)
Petr Nárožný (moderátor Sláva, vypravěč pohádky, frajer u auta, šéfredaktor, houmelesák pan W, Šmejkal, dědeček Monty, výtržník 2, kouzelná babička v lese)
Pavel Pípal (Jan Kostřáb, redaktor 2, voják, výtržník 3, prodavač(ka) v sexshopu, bača Baran Tupé)
Petra Hanžlíková (Marie Pendlová, operátorka Lála a kol., prodavačka v sámošce, Květa Ištoková, Čáslava)
Petr Gelnar (prodavač ve zverimexu)

Reálné osobnosti
– Série Polda se vyznačuje tím, že paroduje reálné či fiktivní (herní, filmové…) osobnosti. V případě Poldy 1 jde pouze o jedinou parodii, nicméně v dalších dílech jejich počet prudce vzrůstá.
Lara Croft – Ištoková vypadá přesně jako Lara Croft a sama během rozhovoru zmíní, že má sestru Laru. Lara Croft je s přehledem nejslavnější ženská herní hrdinka a vystupuje v sérii akčních adventur Tomb Raider.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte výsledek poč. operace * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.