Swigridova kletba je jedna z prvních českých komerčních adventur a též jde snad o nejkratší českou komerčně vydávanou adventuru vůbec. Opravdu, dohrát SK zabere sotva 2 hodinky. Navíc nějaký kvalitní adventurní zážitek hra těžko nabídne, jelikož v porovnání s třeba jen o rok mladším Gookou je Swigrid všech směrech slabým odvarem.
Největší kouzlo Kletby spočívá v pohádkovém světě, v němž nechybí magické předměty, venkovská krajina ani typické nadpřirozené postavy (vodník, mluvící zvířátka, duchové,…). Samotný příběh není ničím zvláštní, zkrátka boj dobrého pasáčka ovcí proti zlému černokněžníkovi. Zvraty žádné, složitější charaktery už vůbec ne a dialogů je poskrovnu. O hrdinovi se dozvíme leda tak jeho jméno (a to až v 2/3 hry), grafika je mizerná… a mohl bych pokračovat. To, co se dere na povrch je jen sběr předmětů a jejich používání, jenže stavět adventuru pouze na tomhle je opravdu málo.
Potíže přicházejí i s problematickým ovládáním – kolikrát se stane, že aktivní předmět nemá žádný popisek a hráč tak musí klikat opravdu na všechno, co se tváří zajímavě. Potěšit by mohl český dabing, ale to by jeho kvalita nesměla být tak mizerná a nesměl by být výrazně tišší než hudba, jejíž hlasitost nejde upravit.
Další neduh Kletby spočívá v obtížnosti hry. Že je možné vinou některých úkonů zemřít zase tak hrozné není, ale mohou nastat situace, kdy nesebrání předmětu, či jeho nesprávné použití vede do slepé uličky. Návod ale nepíši jen kvůli tomuhle, ale též jako takovou vzpomínku – Kletba je totiž vůbec první adventura, kterou jsem kdy hrál!
Hodnocení – 20%
Délka – cca 2h
Návod
Ovládání + tipy
LTM – pohyb, používání předmětů, rozhovory,…
PTM – jednoslovné okomentování předmětu v inventáři aneb „co to je?“
– Na počátku hry si nezapomeňte spustit intro, které je od hry jinak oddělené
– Pokud použijete předmět na hlavního hrdinu, řekne k němu dodatečný komentář. Je to něco na způsob prohlédnutí nesených předmětů, což všichni známe z novějších adventur
– Některá nedůležitá aktivní místa nemají žádný popisek a proto se vyplatí prozkoumat vše, co se tváří jen trochu zajímavě
Kapitola 1 – Vesnička
Intro nás seznámí s nehezkou situací – v Manahonském kraji čaroděj Swigrid ukradl z královského hradu kouzelný roh Kerké a bez něj už nebude možné přivolat jaro. No prostě bude zima.
Jste pasáček ovcí prozatím neznámého jména. Z kamene na kopci vezměte čutoru a z ovečky vpředu zvonec. Vydejte se dolů podél cesty. V dálce už je vidět vesnice ale zastavte se u potoka. Zkuste vylovit škebli, když tu se objeví žába. Kvák, kvák. Řekne, že vám najde škebli s perlou ale musíte ji nakrmit mouchou. I ty žáby jdou s dobou. Ve vsi na návsi probíhá trh. Lidí jako smetí a do toho hlásný oznamuje krádež rohu a poslední jaro. Přeptejte se hlásného na tu tragédii a že prý přemožitel Swigrida by se stal králem. To vypadá na slušně placený džob a jako správný nuzák máte vhodné předpoklady pro to Swigrida přemoct. Trhovkyně před stánkem (Magdalena) se se mnou nechce bavit. Prý jsem jí něco provedl… copak to asi bylo? Přeptejte se starší trhovkyně na pití a ta vás odkáže na trhovce, jenže ten chce za pivko stříbrňák. Vyjděte z vesnice cestou vpravo na pole. V dálce už je vidět jezero!
Extra (žnec) – V tom vedru seče obilí žnec. Přeptejte se ho na převozníka a prý si účtuje 5 stříbrných a ještě se na něj musí zazvonit.
Z pole vezměte slunečnici a sejděte dolů k vodě. Na molu žádný převozník není, ale máte zvonec, kterým zazvoňte (na vodu). Přijede převozník ale účtuje si nehorázných 5 stříbrných a smlouvat nehodlá.
Vraťte se ke stádu a vyšlapejte až na kopec před vaši chaloupku. Dveře jsou zamčené, ale klíč schováváte mezi kládami. Odemkněte a vstupte. Ze stolu seberte ovčí sýr, z police nůž, z pece nůžky a zpod polštářku stříbrňák.
Extra (cibule) – Ze svazku cibulí vezměte jednu cibuli (ale svazek není aktivní místo!).
Vyjděte ven.
Tip – Klíčem můžete chaloupku zase zamknout. Ale k ničemu to není.
Zajděte se rozloučit s ovečkami tím, že tu vpředu ostříhejte nůžkami a získáte vlnu. Ve vsi nabídněte trhovci stříbrňák za pivo. Mno, pivko v korbelu, celý den na slunci… a ještě v něm plave moucha. Zajděte dát mouchu žábě a ta vám ukáže škebli, kterou vylovte v potoce, otevřete nožem a máte perlu! Zpátky ve vsi se pusťte do obchodování.
Slepá ulička – Pokud neprodáte zboží za pět stříbrňáků, nebudete mít peníze pro převozníka!
Tip – Rychlý přehled zboží k prodeji a výdělky aneb ceník. Je zřejmé, že perlu musíte prodat trhovci!
Ovčí sýr – trhovkyně (1), trhovec (nechce)
Vlna – trhovkyně (nechce), trhovec (1)
Perla – trhovkyně (2), trhovec (3)
Slunečnice – trhovkyně (nechce), trhovec (nechce)
Cibule – trhovkyně (nechce), trhovec (nechce)
Prodejte tedy sýr trhovkyni (stříbrňák), vlnu trhovci (stříbrňák) a perlu také trhovci (3 stříbrňáky).
Extra (nabídky) – Zkuste nabídnout sýr, slunečnici a cibuli trhovci. Zkuste nabídnout vlnu, slunečnici a cibuli trhovkyni. Odmítnou vás.
Extra (Magdalena) – Zkuste nabídnout slunečnici / perlu Magdaleně jako usmíření ale odmítne to.
Tip – Pokud prodáte perlu trhovkyni, dostanete dva stříbrňáky. Při jejich prohlédnutí (použít na hrdinu) nadnesete, jestli se nedala perla prodat výhodněji. To je jediná nápověda, která vám může říct, že je vše ztraceno. Jinak můžete hrát vesele dál.
S pěti stříbrnými zajděte k molu a zazvoňte zvonkem. Předáte převozníkovi peníze a hurá na druhý břeh!
Skrytá aktivní místa:
Vesnička a okolí: Hrdina (několikrát) / Pomněnky u cesty / Vesnice (pohled od cesty) / Rostlinstvo u jezera.
Chalupa: Zahrádka před domem / Branka u plotu / Stromy u chalupy / Harampádí za pecí / Nádobí v chalupě / Koště / Svazek cibulí
Kapitola 2 – Královský zámek
Nějak se vám vysypaly kapsy a máte jen nůžky. Anebo, že by měl převozník dlouhé prsty? Utrhněte kubu rostoucí u vody a seberte hrnek čisté vody. V tu chvíli vyleze vodník, nicméně vodníkovi se hrneček nelíbí, páč je v něm pořád čistá voda a dá vám ho. Odejděte z mola a zase se na něj vraťte. Vodník vyleze, že ho to ruší. Vydejte se dál po cestě. U velkého ohniště natrhejte šípky z keře a přes můstek vzhůru ke hradu. Brána se vám zavře před nosem, ale jsou tu dva strážní se kterými hoďte řeč. Vousatec vlevo bere službu vážně a ten vpravo vlastně také, ale žádá vás o něco proti rýmě. Mno, vydejte se doleva k živému plotu, do něhož si nůžkami vystříhejte díru.
Hned na druhé straně v zahradě je zahradník. Pokecejte s ním, jenomže pán je poněkud nerudný (zkuste na něco použít nůžky ale zahradník vás okřikne). Zkuste sebrat věci, které má zahradník kolem sebe (košík, rýč a kýbl) ale nic vám nechce půjčit, leda snad jedině kýbl za semínka leknínu. Dojdete do překrásné udržované zahrady s překrásnou, ale naprosto vyschlou kašnou v níž je rybka (zkuste do kašny nalít vodu z hrnku ale je jí málo / zkuste šípky zasadit na prázdnou trávu ale nechcete). Cesta vede k úlům. Prohlédněte je a všimnete si, že v jednom z nich se cosi leskne. Vzadu jsou sudy s vodou. Vezměte drobnější omamnou květinu ze záhonku za úly a holínky u lavičky (zkuste je naplnit vodou ze sudů ale nechcete). Dveře jsou zamčené. Vraťte se k molu a vodníka požádejte o semínka leknínu. Prý jedině za holínky, takže mu je dejte. Vodník je spokojený, dá vám semínka leknínu, kdežto nerudný zahradník přišel o holínky. Do hrnku s vodou přihoďte šípky a hrnek položte na ohniště, uvaříte šípkový čaj (zkuste ho nalít do kašny ale nechcete). Ještě u ohniště zapalte kubu (hořící kuba). Zajděte za nemocným strážným a nabídněte mu čaj. Poděkuje a nabídne revanš. Zahradníkovi dejte semínka leknínu a seberte si svůj kbelík (zkuste do něj nabrat vodu z jezera ale je špinavé). U včelích úlů vykuřte doutnající kubou včely a v úlu najdete klíč. Naberte do kýble vodu ze sudů a máte kbelík s vodou (zkusit uhasit ohniště u můstku ale nechcete). Vodu vylejte do kašny. Mluvící rybka vám poděkuje, osloví vás jménem (máte ho na košili) a předá vám klíč. Zajděte k úlům (zkuste do kýble nabrat další vodu ale už ji nechcete vláčet). Všimněte si dveří (zkuste je odemknout žlutým klíčem z kašny ale nepasuje). Odemkněte dveře hnědým klíčem z úlu a jste uvnitř!
Zatím ale jen ve sklepě, kde má zahradník uložené nářadí. Vezměte jeden pytel od brambor (z hromady pytlů) a skleněnou lahvičku (z poličky vlevo). Cesta dál vede přes úplně tmavou místnost. V další části už je dobře vidět a u stěny se povaluje netopýří trus. Jeden nikdy neví, kdy se může takový trus hodit. Vyjděte po schodišti do prostorné haly. V jídelně (směrem dolů) prohlédněte stůl a poberte z něj šunku, kýtu, sýr, cukr a ještě vidličku. Z haly se vydejte se doprava. Jsou tu troje dveře a nahoře pověšené trofeje jelenů (zkuste nějaké dveře odemknout žlutým klíčkem ale nepasuje). Z haly jděte do zbrojnice (chodba vedle kříže). Vedle truhly se povaluje sekera a nahoře na ochozu je čepička. Dveře v patře vedou k věži jež je hlídána nerudným strážným. Nahoru vás nepustí ale stěžuje si na vůně květin venku. Dejte mu přivonět omamné kytičky a on usne. Seberte hořící pochodeň ze stojanu a podívejte se nahoru k věži, jenže je zamčená. Odemkněte ji klíčem z kašny. Uvnitř věže je jakýsi krystal.
Smrt – Třikrát prohlédněte krystal. Dotknete se ho a zmrznete!
Vraťte se až do sklepení do temné chodby a sem umístěte pochodeň. Na světle uvidíte tunel vedoucí k cele. Zavolejte přes dveře, ozve se alchymistův učeň a domáhá se jídla, rovnou šunky z jídelny! Dejte mu tedy šunku a poví, že někdo proměnil alchymistu v prase ale přísahá, že on to neudělal. Máte ho jít zkontrolovat a klíč od jeho pracovny je prý schovaný pod dlaždicí ve vestibulu u vchodu. Ve vestibulu prohlédněte dlaždici kousek od vchodu a skutečně najdete klíč od alchymisty. Zajděte ke trofejím a klíčem odemkněte prostřední dveře (zkusit odemknout ostatní dveře, ale nejde to).
Uvnitř je alchymista – prase. Zkuste s ním promluvit ale nereaguje. Podívejte se do rozevřené knihy na stole. Je tu jakýsi nesrozumitelný text.
Tip – Sami upozorníte, že nevidět text napsaný, tak ho nepochopíte. S titulkami ale uvidíte, že text je vlastně napsán pozpátku, čili každé slovo je třeba přečíst odzadu.
Text pojednává o kouzlu proměny ale jsou zapotřebí dvě přísady, které se mají dát do misky, totiž netopýři trus a modré pírko.
Extra (učeň) – Zajděte si ještě promluvit s učněm. Poradí vám, že by mohla pomoci kniha kouzel. Hmm…
Vyjděte ven a přes zahradu jděte až k bráně. Pokud jste strážnému dali čaj, požádejte ho o pomoc s hledáním pírka. Dá vám slaninu na přivábení ptáčků, které krmí na ochozu. Jděte doprava na ochoz, položte na něj slaninu a skutečně přilétne ptáček a spadne mu modré pírko. A teď zpátky do zámku.
V pracovně do misky vedle knihy vložte netopýří trus a pírko. Vyslovíte formuli a alchymista se vzpamatuje. Prý ho v prase proměnil Swigrid a zapomněl si tu ledový krystal, jenž se dá sebrat jedině rukavicí, kterou obdržíte. Také vám poradí, že na Swigrida platí jen tři kouzelné kameny zvané quády, ale že se roztrousily po království.
Na chodbě u trofejí vydloubněte vidličkou z jelena zelené oko, je to zelený podivný kámen (bezpochyby první quád!). Zajděte do věže a krystal vezměte rukavicí (krystal v rukavici). Když vejdete do sklepa, zjistíte, že dveře ven se zabouchly!
Tip – Dveře na zahradu se zabouchnou pokud máte vše potřebné (quád, krystal ale také skleněnou lahvičku, sekeru a čepičku).
Podívejte se k cele (už je v ní prázdno) a všimněte si nového průchodu. Je v něm jeskyně plná dvou strašidel! Húú. Nemáte odvahu projít. Oblékněte se do pytle od brambor (pytel použijte na sebe) a proklouznete jako další bubák.
Skrytá aktivní místa:
Před zámkem: Vodník / Hradní příkop (pohled od brány) / Brána do hradu / Znak Tapekovců nad bránou / Hradní příkop (u ochozu) / Zeď hradu (u ochozu), Krajina v dálce (u ochozu) / Zeď hradu (u živého plotu)
Zahrada: Růže u zdi / Záhony s trávou u fontány / Hromada hnoje / Trakař / Lavička / Malé červené květiny
Podzemí: Koště / Velký koš / Tma v tmavé místnosti / Klenba u východu z podzemí / Pochodeň v temné chodbě / Klenba v temné chodbě / Propast u strašidel
Interiéry zámku: Kříž v hale / Sedačky v jídelně / Stoly v jídelně / Průchod do věže v přítomnosti strážného (+ dialog) / Spící strážný / Zamčené dveře do věže
Hala: Brnění / Kopí / Kuše / Mapa (opakovaně) / Řemdih / Štíty a halapartny / Vlajka / Trofeje / Erby
Alchymistova laboratoř: Sluce a Měsíc / Knihovna / Baňky / Dalekohled / Amulet na stěně / Velká mušle
Věž: Levé okno / Pravé okno / Sedátko / Meče na stěně / Skříň (otevřete šuplík)
Kapitola 3 – Temný les
Zase jste vytrousili nepotřebné věcí. Na skalce je straka a něco drží v zobáku. Nabídněte jí sýr a ona upustí zlatý prstýnek. Fajn obchod! Vydejte se vlevo a narazíte na medvěda a jeho noru. Dokud tu medvěd stojí, nechcete riskovat návštěvu nory. Dejte medvědovi kýtu a on odejde. V noře najdete fialový podivný kámen (druhý quád). Dojdete k mraveništi (zkuste nabídnout mravencům cukr a mají ho rádi, zkuste chytit mravence do lahvičky ale sami nepůjdou). Nasypte do lahvičky cukr (lahvička s cukrem) a na návnadu nachytejte pár mravenců (lahvička s mravenci). Cesta vede ke skřítkovi. Naříká, že něco ztratil… a vysvětlí, že svoji čepičku. Dejte mu čepičku ze zámku a dá vám oranžový podivný kámen (třetí quád!). Cesta vás dostane k močálu, kde sídlí hejkal. Jeho famózní dárky, domek v bažině a hnijící kůže, prý nedokázaly jeho milou vílu Avínu přimět, aby mu skočila kolem krku. Nabídněte mu prsten. Hejkal je rád a dá vám pálenku.
Tip – Cesta vlevo vede zpátky ke skále. Les je jakýsi kruh kolem té skály.
Vydejte se vpravo, směrem z lesa.
Cestu podél skály blokuje vodopád. Naštěstí máte ledový krystal, kterým vodopád zmrazte a poté rozsekejte sekerou. Cesta je volná! Ocitnete se v horách a brzy vám začne být zima.
Smrt – Dvakrát se zmíníte, že je vám chladno, ale pokud budete pokračovat, v další lokaci zmrznete!
Během cesty horami se napijte pálenky, jen tak se zahřejete.
Tip – Pokud se vrátíte zpátky k vodopádu, pálenka vyprchá a při další cestě přes hory se musíte napít znovu.
Tip – Pokud se vydáte do hor a máte již vše potřebné (quády, mravence a pálenku) při návratu uvidíte, že vodopád zase teče a už se nepůjde vrátit do lesa.
Projděte sněhovými pláněmi až k hradu Swigrida.
Skrytá aktivní místa:
Hustý les: Skála s průchodem / Rostliny naproti skále / Les u medvědí nory / Velký pařez / Modré bobule / Květinky u mraveniště / Vysoký strom vedle mraveniště / Muchomůrky u mraveniště
Podmáčený les: Skála u skřítka / Muchomůrky u skřítka / Stromy u skřítka / Malé stromky / Padlý strom v bažině
Vodopád: Vršek skály / Lišejníky / Cesta za vodopádem (před jeho odstraněním) / Hory v dáli
Hory: Šedé skály v dáli / Vysoká skála vlevo / Sněhové pláně / Ostrůvek zeleně
Kapitola 4 – Swigridův hrad
V cestě stojí podivná vlkodlačí stráž. Zkuste na něj promluvit ale jen vrčí (zkuste strážného napadnout sekyrou, ale netroufáte si). Vpusťte strážnému do kožichu mravence a vlkodlak zdrhne. O kus dál je alej s trojicí vlků.
Smrt – Podívejte se na vlky. Ozve se Swigridův smích a zkameníte.
Projděte alejí a ocitnete se před hradem, kam vstupte.
Hm, výzdoba nic moc. Prohlédněte brnění u schodiště a nápis na meči „Qua te.“ Nahoře vpravo je komnata se spoustou soch, přičemž některé bytosti vám jsou povědomé (skřítek, chlupatá stráž a vlk) a v zobáku ptáka najdete zrcátko. Jděte na opačnou stranu (nad schodištěm vlevo) a dostanu se do obrazárny. Prohlédněte obrazy ale jakmile se na nějaký podíváte, malba zmizí!
Tip – Teprve když se od obrazů vzdálíte, tak se malby vrátí a aby šly opět nechat zmizet, musím odejít do jiné oblasti a vrátit se.
Prozkoumejte prázdný rám druhého obrazu zleva. Najdete nečitelný text, který si nechte zobrazit v zrcátku – Qua te guoro en (tajemný text). Formule začíná stejně jako nápis na meči, takže použijte text na brnění, to zmizí a odhalí průchod.
Vstupte a ocitnete se ve Swigridově pracovně i se Swigridem uvnitř!
Smrt – Celkem 3x čekejte (prohlížejte jiné předměty, přesouvejte se), načež Swigrid dokončí kouzlo a rozplynete se!
Tip – Můžete si dovolit prohlédnout maximálně dva předměty, nicméně neokomentujete nic. Vaše komentáře se týkají pouze toho, že není čas zkoumat.
Na Swigrida použijte tři quády (je jedno v jakém pořadí). Po třetím quádu Swigrid zkamení a jeho hrad navštíví jaro.
Skrytá aktivní místa:
Před hradem: Oblast za zdí (před zahnáním stráže) / Stromy v aleji / Vlci (+ smrt!) / Paty kulatých věžiček u hradu / Průchod do hradu / Značka S nad branou
Interiéry hradu – Kamenné koule na zábradlí, Popisky obrazů