Titulní skladba
Vanishing of Ethan Carter, dále jen (VoEC) je zvláštní typ adventury. Svým pojetím se nejvíce podobá jiným explorativním adventurám, v nichž hráč prochází světem a poodhaluje pozadí děje. Oproti těmto titulům však VoEC přináší sběr předmětů, dialogy a jiné adventurní prvky a tak je hra poměrně interaktivní a nejde jen o klasický pochod z místa A na místo B.
VoEC přináší na herní poměry jednu z nejúžasněji zpracovaných lokací vůbec. Herní svět zapomenutého údolí, jezera a nádechu podzimních větrů je zpracován tak barevně a věrohodně až jsem se nejednou přistihl, jak jen tak stojím na vršku skály, hledím na čeřící se hladinu jezera a poslouchám šumění listů vzrostlých bříz opodál. Neříkám, že VoEC má nejdetailnější grafiku, ani že má nejlepší engine, ale dovoluji si tvrdit, že svět PC her do roku 2014 nezažil úžasnější a autentičtější prostředí než je Red Creek Valley. Hra totiž využívá systém fotogrametrie, kdy se na základě fotografií rekonstruuje prostředí a barvy do světa do hry. A pokud chcete vyrazit za některými místy, které Polští autoři zpracovali do své hry, nemusíte jezdit daleko. Stačí si udělat výlet do Polského městečka Pilchowice anebo do Krkonoš.
Skoro až pohádkově zpracovaný svět však skrývá děsivá tajemství a tak je hráč jako správný detektiv musí odhalit. Na povrch se dere série vražd, které se v oblasti udály a které souvisejí s rodinou Ethana. Hráč musí nalézt všechny stopy, přičemž si stejně jako hlavní hrdina začne pokládat otázky… Co to je? Odkud se to vzalo? Byla to nehoda? A když hráč prozkoumá místo činu a uvede vše do stavu před samotnou vraždou, ze série obrazů jednotlivé vraždy začne skládat posloupnost, aneb co přesně se událo a jak. Aby toho nebylo málo, druhá složka hry přináší jakési vžití se do příběhů, které malý Ethan rád píše. Díky tomu hra nabídne nádech okultismu, fantasy i sci-fi. VoEC tak nabízí vpravdě netradiční herní kokteil i silně atmosférický, místy až hororový zážitek.
Mnoho lidí při hraní Ethana tápe a ztrácejí se jak v některých logických hádankách, tak i v samotných herních mechanikách. Tvůrci vsadili na sic vcelku lineární, ale již zpočátku kompletně přístupný svět, kdy hráč, který prochází hrou směr start-cíl může snadno minout řadu zásadních prvků. Nemalá část hráčů pak pouze kritizuje, neboť ho hra nevedla za ručičku jak byl zvyklý z jiných her dnešní doby. Já osobně oceňuji inteligentní hru, která mě nepovažuje za debila a počítá s tím, že budu zkoumat, hledat, přemýšlet i nacházet. Chápu, že někteří hráči trpí syndromem ovce a potřebují, aby je hra neustále vedla dál jak malé děcko, ale to, že se VoEC k tomuto nesnižuje přece není chyba hry.
Není ale všechno zlato co se třpytí a za originálním pojetím a dechberoucí grafikou se skrývá vcelku neuspokojivé rozuzlení příběhu. Ne, že by snad příběh trpěl velkým množstvím klišé, ale závěrečné tituly asi málokomu nabídnout pocit zadostiučinění. Občas se to tak stane, že závěr příběhu hráče sice emočně zasáhne, ale zato mu vyplyne na mysl nepříjemné: „Takhle to být nemělo.“ A tohle je bohužel případ Ethana Cartera.
V roce 2015 vyšla tzv. Redux verze, která přináší pokročilejší grafiku, lepší optimalizaci a nové grafické efekty. V podstatě jde o plnou náhradu za původní VoEC, která je navíc pro majitele původní hry zdarma!
Hodnocení: 95%
Herní doba: cca 4h
Návod
Návod použitený pro nejnovější verzi (Redux). Návod je dělen dle jednotlivých tematických úkolů. Ty je možné rozdělit do dvou typů – rekonstrukce vražd a rekonstrukce příběhů. Zatímco vraždy je většinou nutné plnit v uvedeném pořadí, příběhy lze splnit kdykoli. Uvedené pořadí však odpovídá tomu, jak jednotlivé úkoly budete potkávat při cestě údolím.
I. Míza
Na žádost malého chlapce Ethana Cartera se já, detektiv Paul Prospero, vydávám do Red Creek Valley. Vyjdu z železničního tunelu a ocitnu se v lese. Sejdu z trati a prozkoumám oblast. V okolí se nachází celkem pět pastí, bude třeba je nalézt.
1. Vlevo od trati, jen kousek od okolních skal je zakrytá jáma s bodci
2. Vlevo od trati, kousek dál podél skal je na zemi sklápěcí past a klacek.
3. Vpravo od trati jen kousek od vchodu z tunelu (zhruba naproti první pasti) je na provaze přivázaná dřevěná koule
4. Vpravo od trati, skoro až na konci, kde je trať přehrazena kameny, se nachází vystřelovací deska s bodci
5. Za pátou pastí musím přejít doprava přes kameny ke svahu. V rohu je další vystřelovací deska s bodci.
Po nalezení všech pastí je mohu prozkoumat a složit si obraz minulosti.
Minulost: Paul je schopen za určitých podmínek proniknout do minulosti nebo do vymyšlených světů. K tomu je však zapotřebí vytvořit jakousi kotvu, respektive v reálném světě cosi vykonat (v tomto případě je to odhalení pěti pastí).
Na svahu nedaleko páté pasti se objeví pole koster. U stromu leží Příběh o starci – Ethan vypráví o starém muži, který chodil do lesa pro mízu. Les však jednoho dne skončil v plamenech a s ním i nedaleká vesnice. Všichni zemřeli až na toho starce. Na opačné straně listu je pak obrázek hořícího domu a lesu. Po přečtení se za mnou objeví ohniště a spousta lahví. V ohništi je Útržek novin – přední strana mluví o požáru, kde uhořela Gayle Carterová, žena Eda Cartera. Na zadní straně je popisován rodiný majetek Vandergriffů, již zaniklé bohaté rodiny v jejichž sídle žijí Carterovi. Vrátím se k mostu a vydám se přes něj.
II – Smrt Travise
Na konci mostu je jednokolejka. Všimnu si otvoru v její přední straně – chybí tu klika. Když se pokusím získat vizi kliky, uvidím, že leži mezi kameny u vody. Mohu do vozu nastoupit, ale je nepojízdný. Vydám se dál podél kolejí a na zemi naleznu provazy. Zdá se, že tu byl někdo přivázán. Jen o kousek dál naleznu utržené nohy! Vede odtud krvavá stopa, která končí a pár desítek metrů u mrtvého těla. Muži byly utrženy nohy…
Rekonstrukce: Vyšetřování vražd sestává ze tří fází.
1.) Hráč musí nalézt všechny stopy související s vraždou a uvést věci do původního stavu (např. vražednou zbraň dát tam, odkud byla sebrána atp.)
2.) U mrtvých těl je možné zahájit druhou fázi vyšetřování – rekonstrukci činu. To však je možné teprve po vykonání první fáze. V momentě, kdy se při průzkumu mrtvoly obraz změní do modré barvy, vstupuje se do druhé fáze. Tehdy z mrtvoly vylétně několik světélek, které se zastaví na místech, kde došlo k důležitým momentům v celé události. Po příchodu k nim se objeví daná scéna a ty je nutné následně seřadit podle toho, jak následovaly za sebou. Poté se spustí přehrávání scén. Pokud je některé scéna špatně, bude v ten moment řetězec přehrávání přerušen a je třeba chybu napravit.
3.) Z mrtvoly vylétne ještě jedno světélko, které se zastaví někdo v okolí místa činu a které přehraje scénu, jež posune děj vpřed.
Vrátím se nahoru a všimnu si kanystru s vylitým benzínem. Hned vedle je obdélník spálené trávy. Nebo to není spálená tráva? Zajdu ke skále vlevo a prohledám okolí. Někde tady (vedle pařezu) leží zakrvácený kámen. Seberu ho. Zajdu až na konec kolejí a všimnu si hromady kamenů. Je tu viditelné místo v hlíně – pasuje tam onen zakrvácený kámen. Teď pěšinou u mrtvoly sejdu dolů k vodě. Prozkoumám břeh a mezi kameny najdu zakrvácenou kliku. S ní se vydám zpět k jednokolejce. Kliku umístím do otvoru vpředu a otočím jí, čímž zprovozním motor. Nastoupím do jedokolejky a páčkou dojedu zpět na místo, kde je spálená tráva (abych místo snáze trefil, budu se orientovat dle kanystru). Zastavím na správném místě, tlačítkem vypnu motor a vystoupím (tlačítko je možné stisknout i předtím, ale bude nutné znovu otočit klikou). Všechny stopy jsou odhaleny a mohu zahájit fázi dvě. Zajdu k mrtvole a díky svým schopnostem nahlédnu do minulosti. Z mrtvoly vzejde šest světélek, které se zachytí na šesti místech. Ke každému přijdu a uvidím obraz z vraždy. Až odhalím všechny, bude třeba je očíslovat dle toho, jak šly za sebou.
1. Ethan (chlapec) leží přivázan provazy a Travis (jeho bratr / mrtvý muž) se nad ním sklání
2. Ed (dědeček) bere z hromady nepořádku kámen
3. Ed a Travis se hádají u vozu
4. Travis klečí na kolejích
5. Ed a Ethan se sklánějí nad plazícím se Travisem
6. Ed klikou doráží Travise
Když je vše nastaveno, spustím celou událost. Jestliže jsem někde udělal chybu, přehraje se jen určitá část a zbytek bude třeba opravit.
Vražda Travise – Ethan je přivázaný Travisem, který ho chce z nějakého důvodu usmrtit. Mezitím Ed popadne kámen a volá na Travise. Ed chce chlapce chránit a Travise udeří kamenem. Travis se odpotácí dál a na kolejích padne na kolena. Ed spustí jednokolejku a přejede Travise – usekne mu nohy. Travis se plazí pryč a Ed jej před zraky Ethana dorazí klikou.
Po zkonstruování vraždy se u břehu objeví poslední vzpomínka. Zajdu tam a zahlédnu, jak se Ethan baví se svým dědou a mluví cosi o nutnosti zničit jakousi místnost. I sám Ed ztrácí příčetnost a chce chlapci ublížit. Tím je první vražda vyřešená a mohu se vydat dál.
III – Tesáky
Koleje mne zavedou do rozsáhlé oblasti temného lesa. Vlevo, když budu pokračovat podél skály, mohu se dostat na vrchol kopce, odkud je dobrý výhled do dáli. Navíc zde na kameni leží granát, vypadající zprvu jako šiška. Granát si vezmu, poslouží později. Především musím zhruba uprostřed této zalesněné oblasti najít sloup se čtyřmi bílými světélky. Už na první pohled je znát, že do prostředí lesa nepatří, a že jde o jakousi pokročilou technologii.
Na sloupu jsou čtyři tlačítka, která musím ve správném pořadí stiknout. Když se spletu, musím začít zase znovu. Nejde o nic těžké, stačí to zkoušet.
Nyní se přenesu kousek dál od tohoto sloupu a přede mnou se zjeví astronaut. Bude utíkat a já ho musím pronásledovat. Potíž je v tom, že astronaut vždy kousek popoběhne a poté se transportuje o pár desítek metrů dál tím směrem. Kolikrát ho tak ani nebudu vidět ale musím dodržovat směr, kterým běžel. Na samém konci cesty ze země vyjede vesmírná loď – nastoupím do ní. Ocitnu se ve vesmíru, kde je více takových modulů. Přistoupím ke stolu za mnou. Odsune se vitrína a odhalí dokument Příběh o Tesáku – je to Ethanův příběh o nestvůře, která byla vedena světélkujícími věcmi až skončila kdesi v okruhu stromů, kde ji světla pohltila. Objevím se zpátky v lese a to v prostém úkrytu ze dřeva a větví. Ethanův list je zde a s ním i Sci-fi časopis – časopis od různých autorů, přičemž na titulní straně jsou ony moduly. Mohu se vydat dál podél železnice. Minu nástupiště a dostanu se k přehradě.
IV – Domov
Dojdu k přehradě a zastavím se na třetí vyhlídce vpravo. Je možné tu hodit do vody granát. Není to nutné, ale pokud granát mám, určitě ho hodím. Není ale snadné najít správné místo, odkud jde granát hodit. Chce to se dívat mírně vlevo do dáli a sledovat jak se nápis pro vržení granátu ustálí a zežloutne.
Překročím přehradu a před sebou budu mít dva domy. Obejdu ten vpravo a vejdu dovnitř. Hned na chodbě vedle schodiště je skříňka a na ní Fotografie rodiny – je tu každý člen rodiny i jeho obvyklé emoce. Zleva je to – chlapec Ethan, děda Ed, bratr Travis, matka Missy, otec Dale a strýc Chad. Tento velký dům si podrobně projdu celý – všechny místnosti. Na některých místech uslyším hlasy rodiny z minulosti. Zdá se, že Ethan, ponořený do svých příběhů, probudil jakési stvoření zvané Spáč. V důsledku toho jeho rodina zešílela, ovládána onou bytostí. Jakmile projdu celý dům, sejdu zase dolů a vyjdu ven.
V – Za závojem
Všimnu si mezi domy cesty na výtahovou plošinu, odkud je výhled na oblast pod přehradou. Poté se vydám na pahorek k druhému domu. Vstoupím dovnitř a na stole si pročtu další list Příběh o čaroději – Ethanův příběh o čaroději, který viděl do budoucnosti. Vesničané mu dům zapálili, ale on to dopředu věděl a ukryl se. Na druhé straně je kresba nekonečné chodby. Ethan mluví o zpřeházených místnostech, které je zapotřebí správně poskládat. Po přečtení se vlevo v průchodu do vedlejší místnosti objeví modrá clona. Jakmile jí projdu, ocitnu se v domku, ale s tím, že se tu nachází celkem 11 místností, jež je třeba správně nastavit. Každá další modrá clona je prostředek k nastavení následující místnosti. Musím tak vždy z určitého počtu nabízených místnosti vybrat tu, které na dané místo patří. Splést se mohu jen jednou, podruhé se ocitnu zpět v hale u listu a musím začít znovu (přečtením listu). Důležité je vědět, že rozvržení místnosti odpovídá místnostem ve velkém domě, kde jsem předtím byl. To jeho interiéry se totiž budou rovnat a tak je onen dům ideální nápovědou, kterak se mají místnosti poskládat.
PŘÍZEMÍ
Levá část
– místnost s kuchyní (stůl, židle…)
Pravá část
– chodba s malým schodištěm na opačné straně
– v této chodbě dveře vlevo – pavučina a židle vpředu
– v této chodbě dveře nad schodištěm – dlouhý stůl a okno
PATRO
Levá část (vlevo nad schodištěm)
– velká místnost se stolem, židlí a kobercem
– další dveře v této místnosti – šatník a stůl vedle
– další dveře v této místnosti – místnost se schodištěm (ta odkud jsem přišel)
Pravá část
– dlouhá chodba s dalšími dvěmi dveřmi
– v této chodbě dveře vlevo – místnost s obrázkem koně
– v této chodbě dveře vpravo – prosvětlená místnost s třemi okny
PŮDA
– dlouhá půdní místnost se stolem a židlí
Poslední správně umístěná místnost mne zavede do malého pokoje. Na stole se objeví Noviny – přední strana mluví o nálezu palírny alkoholu v onom spáleném domu. Druhá strana mluví o vypuštění družice USA. Opustím dům a vydám se zkoumat obrovskou oblast, již mám před sebou.
VI – Přání
Oblast přede mnou je vlastně velký kruh okolo mauzolea. Mohu se vydat podél břehu, projít dvěma tunely a dostat se k zamčené bráně do dolu. Dále po cestě se mohu podél skal vracet až se dostanu k mauzoleu a odtud pěšinou zase zpět k domům. Rychlejší však bude směr cesty otočit a vyrazit pěšinou nahoru za domem Vandergriffů. Ještě než k mauzoleu dojdu, budu mít vpravo temnou část lesa se spoustou jehličí na zemi – tam se vydám. Zhruba uprostřed je chýše a zapálené louče. Když přijdu blíž, zaslechnu hlas vědmy, která mi položí řadu otázek. Poté se ocitnu před chýší u níž je Příběh o vědmě – další Ethanův příběh o ženě, která si přála dítě. Vědma jí prozradila, že brzy otěhotní, ale žena zesmutnila a stárla. Její dospělý syn jednou vyhledal vědmu a chtěl, aby byla matka zase mladá. A tam syn zmizel a matka omládla. Po přečtení se vedle objeví Vzkaz od matky – matka Missy vysvětluje Ethanovi, že ho má ráda. Vize skončí a já se ocitnu v blízkosti chýše.
VII – Smrt Chada
Vydám se zpět na cestu až dorazím ke kostelu a hřbitovu. Za kostelem je několik hrobek a také stop. Prohlédnu si kolečko a cihly. Někdo chtěl někoho zazdít nebo snad uvolnit. Na stěně nejbližší hrobky je rudý symbol. Vstoupím do hrobky, ale je tu tma. Navíc tu chybí soška vrány. Po zatažení za páčku se nic nestane. Není divu, když vrána chybí. Vrátím na vzduch a kousek odtud si všimnu spousta mrtvých vran u pařezu – rituál? Nedaleko odtud je placatý kámen a na něm olejnička. Nyní se vydám zpátky na hřbitov. Mezi hřbitovem a oblasti s hrobkami (hned pod schodištěm) je krvavá skvrna. Někdo tu zemřel? Začnu prohledávat hřbitov. V jeho přední části nedaleko sochy Krista je na zemi mezi hroby soška vrány. Zajdu do kostela a i když je tu tma, u stěny vpravo najdu průchod do věže. Schodiště na věž je zničené, ale dole leží petrolejka. Teď se vrátím ke kameni a olejničce – položím sem petrolejovou lampu. Sejdu dolů do hrobky a umístím vránu na prázdné místo. Zatáhnu za páčku, načež se sošky vran srazí zobáky (křesadlo) a vzniklá jiskra zapálí mísu s olejem. Vnitřek hrobky se okamžitě osvětlí a já zjistím, že na hrobě uprostřed leží mrtvola – Ethanův strýc Chad. V hrudi má obřadní nůž, který vezmu a umístím ho nahoře k místu s mrtvými vranami. Všechny stopy jsou na místě, zbývá prohlédnout tělo.
Opět z těla vzletne několik světélek, které zůstanou na důležitých místech vraždy. Všechny prozkoumám a začnu se seřazovat…
1. Missy, matka Ethana, hovoří s jeho otcem Daleem
2. Ethanovi rodiče jsou u hrobky, kterou zazdívá Chad
3. Chad klečí nedaleko hrobky a nad ním se sklání Ethanovi rodiče
4. Chad bije Dalea u schodiště na hřbitov a Missy brání dýkou svého muže
5. Missy mluví s Travisem
Vražda Chada – Chad, snad na příkaz Missy, rozhodně však s jejím svolením, zazdívá v hrobce Ethana. Když Missy a její manžel Dale přijdou k Chadovi, Ethan, který se probral z omráčení udeří strýce cihlou. Chad se vzteká a viní za to, co se děje svého nechopného bratra Dalea. Chad tluče do Dalea a Missy svého muže chrání tak, že zabodne dýku do Chada. Mezitím Ethan utíká z hrobky. Missy následně vysvětluje Travisovi, co se událo. Několikrát je zmíněn jakýsi Spáč, kterého Ethan vyrušil. Toto stvoření ovládá mysli celé rodiny až na vyjímky (např. děda Ed odolává dlouho).
Poslední scéna se objeví hned u hrobky. Ethan se setká s tátou a říká mu, že musí do dolu tajnou cestou… Jak je z vraždy patrné, odehrála se ještě před vraždou Travise. Každopádně Ethanův bratr a jeho strýc jsou již mrtví. Zbývá ochranářský děda Ed, nesmělý otec Dane a matka Missy. Jedno je zřejmé, musím do dolů. Vydám se proto podél skal dál a po nějaké době pod sebou uvidím cestu. Ta končí zamčenou branou do dolů. Kousek nad bránou po pravé straně je však skrytý vchod o kterém hovořil Ethan. Tudy se protáhnu dovnitř.
VIII – Smrt Missy
Cesta dolem je vcelku jednoduchá. Je tu sice hodně odboček, ale ty končí po pár metrech závaly. Dostanu se k výtahové šachtě, do které nastoupím a sjedu dolů (tlačítkem). Po chvíli cesty dojdu do většího sálu, kde je další výtahová šachta. Stisknu tlačítko na panelu a nechám výtahovou kabinu vyjet nahoru (pouze o jedno podlaží). Uvnitř je tělo Missy! Zatím ale nemám dostatek indicií k rekonstrukci. Všimnu si, že ve stojanu opodál chybí jeden krumpáč. Vydám se podél koleji a narazím na křižovatku. Rovně vede dlouhatánská chodba, to vpravo je za kameny důlní vozík. Nastoupím do vozíku, zapnu jej tlačíkem a couvnu až co nejdál ke zdi. Teď se rozjedu vpřed a plnou rychlosti vrazím do kamenů blokujících cestu. Zničím je a dostanu se do sálu s mrtvolou Missy. Tudy projedu kolem dokola až se dostanu zpátky do dlouhé chodby. Po chvíli jízdy si po levici všimnu krumpáče. Zastavím a vystoupím (nebudu vozík vypínat – zhasla by světla a za tmy by nešel krumpáč prozkoumat). Seberu krumpáč a vrátím se zpět (pěšky je to rychlejší). Krumpáč umístím do držáku a tím mám vlastně všechny indicie nalezeny. Šlo to rychle! Prozkoumám tělo Missy a začnu s rekonstrukcí.
Již tradičně nejprve aktivuji všechny důležité momenty vraždy a pustím se do srovnávání.
1. Missy a Dale jsou u vchodu do sálu
2. Missy je ve výtahu a Dale před ním
3. Dale tlačítkem pouští výtah vzhůru
4. Dale bere ze stojanu krumpáč
5. Dale stojí i s krumpáčem u zdi
Vražda Missy – Missy a Dale přišli do dolu hledat Ethana. Missy nastoupila do výtahu v domnění, že Ethan je nahoře. Jelikož je ovládnuta Spáčem, hodlá Ethana zabít a tak Spáče probudit. Dale na tom ale ještě není tak zle a i když zprvu pustí kabinu výš, poté ji zastaví a dojde si pro krumpáč. Dale rozbije zámek kabiny, aby Missy nemohla uniknout. Následně Dale svoji ženu spustí dolů pod vodu a nechá ji se utopit.
Z mrtvoly Missy vylétne poslední scéna – nedaleko křižovatky. Dale hovoří s Ethanem a říká mu, aby šel dál a překonal bublající vodu. I já budu muset jít. Nasednu na vozík a vydám se dál chodbou (mohu i pěšky, ale světlo vozíku přijde vhod).
IX – Prokletí Té z moře
Bedlivě budu sledovat levou stranu až si všimnu chodby v níž je světlo. Vydám se tam a sejdu po schodištích do hlubin. Na zdi tu visí Varovná cedule – mluví se tu o rituálu a vodnímu monstru. Vstoupím a ocitnu se v podzemním labyrintu. Na mnoha místech se tu dá najít mapa, která může pomoci se zde lépe zorientovat.
V bludišti se nachází 5 mrtvol horníků. Všechny je třeba nalézt a prozkoumat, čímž se v hlavním sále (velká místnost se schodištěm) objeví jejich duch. Jenomže… horníků je celkem šest a ten poslední se prochází labyrintem s lucernou v ruce. Jestliže si mě všimne, zaútočí na mne a já skončím zase před labyrintem – tudíž sem budu muset znovu a znovu… Oživlému horníkovi je třeba se vyhýbat a bedlivě sledovat světla, neboť svit jeho lampy je dobře patrný. Jedna mrtvola je přímo ve velkém sále a vedle této mrtvoly je Popis rituálu – jedná se o pár veršů o netvorovi, jež má být vyvolán. Na vršku listu jsou dva červené symboly, které si zapamatuji. Vystoupám po schodišti nahoru a tady už budu mít všech pět obrazů horníků. Každý z nich stojí na jedné kamenné desce, která má dva symboly – jeden je geometrický útvar, druhý vypadá jako složitý znak (snad písmo). Přede mnou je oltář s nímž jde manipulovat a na druhé straně brána. Použiji oltář, čímž budu schopen ovládat zámky brány. Zámků je šest (každý horník odemkne jeden) a vyznačují se tím, že mají dva symboly. Prvním je onen geometrický útvar, druhým, který je třeba nastavit, je složitý znak. Zámky tedy odpovídají deskám na nichž stojí horníci. Je třeba si prohlédnout geometrické útvary na bráně, dle nich najít správnou desku a znak na desce nastavit na bráně. Poslední, šestý znak však neznám, neboť šestý horník se prochází tam dole. Buď budu jednoduše zkoušet všechny možnosti, nebo se podívám na útržek listu dole v sále, kde je první a poslední symbol znázorněn.
Po správném nastavení se brána otevře, dovnitř začne natékat voda a já se brzy ocitnu v podvodním světě i s obrovskou chapadlovitou nestvůrou. Jen kousek odtud leží Ethanův příběh Prokletí vodní příšery – skupina horníků chtěla rituálem vyvolat příšeru Gnaiih, ale jeden horník byl proti a své kolegy zabil. Za trest jej příšera proklela a on teď prochází podzemím. Ocitnu se zpátky v chodbě v tratí. Brána do podzemního labyrintu je zavřená a před ní jsou dokumenty. Jedním z nich je onen příběh. Další je Zpráva od patentového úřadu – žádný z vynálezů, který úřadu kdosi z rodiny Carterových poslal nebyl přijat. Poslední je Vzkaz pro Dalea – Missy vzkazuje Daleovi, že jeho harampádí vyhází. Je tedy evidentní, že Dale se zabýval pokusy a vynálezy, avšak žádného úspěchu nikdy nedosáhl. Nastoupím na vozík a vydám se dál. Téměř na konci tunelu budu mít po levici další chodbu, kterou se vydám. Přeplavu zatopenou místnost a začnu stoupat vzhůru. Dostanu se až k východu z dolu. Protáhnu se pod traverzou a jsem venku pod přehradou!
X – Smrt Dalea
Všimnu si, že dům hned pod přehradou je zamčený. Vydám se k tomu druhému ale ještě nepůjdu dovnitř. Obejdu dům zprava a vydám se po pěšině nahoru k výtahové šachtě vedoucí až na vršek přehrady. V kabině výtahu najdu nůžky. Tímto výtahem se také mohu vrátit na vršek přehrady, což zpětně nebylo možné – panel nahoře nefungoval. Nyní se vypravím do žlutého domu. Vlevo v chodbě je skříň, kde chybí sekera. Nahoře v patře najdu místnost s mrtvolou Dalea. Zatím ale nemám indicie. Všimnu si rozbitých dveří a také převráceného kelímku na stole. Vrátím sem nůžky. Na zemi leží sekera, kterou vezmu a vrátím do skříně v přízemí. Tím jsou indicie nalezeny a mohu zahájit rekonstrukci. Najít některé světla a tedy obrazy vraždy může být docela obtížné, jelikož v domě jsou jen dva obrazy. Zbylé tři najdu na cestě mezi domem a vchodem do dolu.
1. Dale se sekerou v ruce stojí u vchodu do dolu a čeká na Travise
2. Travis má sekeru a hovoří s Daleem
3. Dale leží na zemi před domem a Travis stále drží sekeru
4. Dale zavírá dveře od své pracovny a Travis jde za ním
5. Dale se brání Travisovi s nůžkami v ruce
Vražda Dalea – Protože nejen Missy, ale i její syn Travis jsou posednuti Spáčem, hodlá Dale svého syna zabít a číhá na něj u dolu. Travis však na poslední chvíli uhne ostří sekery a otce odzbrojí. Dale před synem couvá a vysvětluje mu, že je posednutý Spáčem. Dale zároveň tvrdí, že Ethan to hodlá vyřešit, že chce spálit onu tajnou místnost. Dale se zavírá ve své pracovně, ale dveře Travise nezastaví. Nakonec si Dale bere život sám, když si vráží nůžky do krku.
Poslední obraz se objeví daleko odtud – až v budově pod přehradou, jejíž dveře se otevřely. Mezi turbínami je onem obraz, kdy Travis říká Ethanovi, že jej zbaví těch myšlenek jež má ve své hlavě. Věci jsou tedy celkem jasné – Travis vzal Ethana nahoru k trati a chronologicky navazuje jeho smrt, kterou jsem řešil jako první (zabití dědečkem Edem). Z rodiny zbývá právě už jen Ed a Ethan. U točící se turbíny je ventil, kterým otočím, abych omezil průtok vody přes přehradu. Odklopím západku na dveřích abych mohl vyjít ven.
(XI – Nedopsaná povídka)
Pokud jsem našel a použil ruční granát (sebrat granát u kamene nedaleko dvou stromů a hodit jej z přehrady do vody), mohu dokončit nepovinný příběh. Z budovy s turbínami vyjdu druhými dveřmi ven a projdu až k lomené skále. Po explozi granátu tu bude ležet mrtvý potápěč, kterému seberu odstřelovací pušku. Tím je bonusový příběh hotový. Vrátím se až k domu, kde zemřel Dale a jelikož proud vody po vypnutí turbíny není tak silný, mohu po chodníčku překročit na druhý břeh.
XII – Smrt Eda
Podél břehu vede pěšina, která se začne stáčet dál od řeky. Půjdu podél malého potůčku, přejdu most a dostanu se k jezeru. Přejdu další most a na pahorku nad jezerem si všimnu trosek domu. Podle novin, které jsem nalezl u příběhu s pastmi jde o dům, kde uhořela Gayle, babička Ethana a manželka Eda. Vstoupím do domu a najdu místnost v níž je na zemi jakýsi mechanismus. Prohlédnu jej a napadne mě slovo Corvus (který pronášel Ed a které též stojí na desce poblíž). Budu muset toto slovo nastavit otáčením jednotlivých koulí na panelu. Potíž je v tom, že jednotlivé koule mají jen omezený počet písmen, takže jde i o to začít na správném místě. Místo, kde má být počáteční písmeno je vyznačeno silnou čarou od středu mechanismu k písmenu. Když je slovo CORVUS nastaveno, stisknu středové tlačítko, deska se odsune a odhalí podzemní chodbu. Najdu zde spálené tělo Eda. Vedle něj leží První spálený list – Ed se omlouvá své ženě, že to prý nemůže udělat a nemůže ublížit jí ani Spáčovi. Opodál leží Druhý spálený list – Spáče prý živí bolest a smrt. A na opačné straně u hromady sutin je Třetí spálený list – O zoufalství Eda. Podívám se na tělo Eda a zahájím rekonstrukci. Všechny čtyři obrazy jsou v této místnosti, takže to bude rychlé.
1. Ed a Ethan vcházejí do místnosti
2. Ethan otáčí stolem
3. Ed a Ethan otevírají dveře
4. Ed sedí v pozici, v níž zemřel
Vražda Eda – Ethan hodlá zastavit Spáče tím, že spálí místnost. Ed mu tvrdí, že Gayle ho před Spáčem chrání. Ethan otevře tajné dveře posunutím desky stolu. Zatímco Ethan vejde do Spáčovy místnosti s kanystry s benzínem, Ed ho tam uzavře, protože věří, že Spáč už je v každém z nich a spálit místnost nestačí. Ed se omlouvá své ženě, ale tvrdí, že to tak být muselo, kvůli Spáčovi. Ethan zapálí místnost a chytne i benzín pode dveřmi. Ed se dobrovolně zapálí a uhoří.
Poslední obraz se objeví ve Spáčově místnosti, kam se otevřou dveře. Je tu Ethan, který se diví, že jsem přišel.
XIII – A co bude pak?
Ve Spáčově místnosti je krom mnoha matrací také mapa. Prohlédnu ji a dojde mi, že zobrazuje údolí a také jednotlivé příběhy. Nyní je nutné (pokud jsem tak již neučinil) nalézt všechny příběhy a projít jimi. Abych nemusel procházet skrze celé údolí, mohu se odtud přemístit rovnou k vybranému příběhu, přičemž v oblasti příběhu je vždy portál, který vede sem do místnosti, takže cestování je oboustranné. Příběhy jsou…
1. Pasti a lebky – na samém počátku, u tunelu
2. Astronaut a vesmírné moduly – v lese nedaleko nástupiště
3. Dům s přeházenými místnostmi – domek nad přehradou
4. Otázky vědmy – chýše v lese nedaleko mauzolea
5. Rituál vodní příšery – v tunelu v dolech
Když projdu všemi příběhy, znovu prohlédnu mapu. Na místě tohoto domu se objeví další příběh… O Paulu Prosperovi.
Z pohledu Ethana nyní přehraji rekonstrukci poslední smrti – jeho smrti a též té jediné skutečné. Ethan je navštíven Travisem, který ho vyvede ven do místnosti. Tady je celá rodina a zlobí se na Ethana, že zmeškal večeři. Missy se na Ethana zlobí, Chad se mu posmívá, Travis mu nadává do buzerantů, Dale je jako obvykle pasivní a Ed se snaží do věcí neplést. Missy však omylem podpálí sklep. Všichni utečou ven, ale Ethan to přes plameny nezvládne a ukryje se ve své místnosti. V sedm nula nula začíná příběh o detektivu Prosperovi, příběh v němž má detektiv najít a zachránit Ethana, příběh v němž se Ethan snaží zničit místnost v níž se probudil Spáč, která nakazil nenávistí celou rodinu – sám Ethan, který svojí fantazií a svými příběhy rozčiloval své příbuzné. Ale o čtyři minuty později Ethan umírá udušený kouřem. Jeho smrtí příběh o Paulu Prosperovi končí. Rodina se ještě snaží oheň uhasit a dostat se k Ethanovi, ale už je pozdě.
Galerie
Na závěr ještě pár obrázků.
–
Spolu s Dear esther , nečakaný, a ťažko popsatelný , zážitok, či vizuálne alebo všelijako inač, len nie úplne konkrétne, myslím že viacero ľudí si to mohlo vyložiť po svojom, ale o tom to bolo . Vraj existujú ešte obdobná hra, Everybody is gone rapture, ale k tomu som sa zatiaľ ešte nedostal .
Everybody’s gone to the Rapture je adventura velice podobná Dear Esther (nakonec je to i od stejných autorů), stejně jako Amnesia – Machine for pigs. Moc chvály to ale u hráčů nesklidilo. Everybody’s totiž trpí vcelku nezáživným průběhem – průzkum prázdného města a poslouchání rozhovorů zmizelých obyvatel. Navíc je tu neskutečně pomalá chůze.