Tomb Raider 1: Featuring Lara Croft (R)

Série Tomb Raider mezi velké TPS legendy herní scény. Akční adventura Tomb Raider a její hrdinka Lara Croft spatřily světlo světa již roku 1996. Námět jako kdyby vycházel z příběhů o Indianu Jonesovi. Až na to, že Jones byl sympatický archeolog, respektive hledač pokladů, ohánějící se nejčastěji bičem a jeho typickým prvkem byl klobouk. Lara Croft je zase sympatická archeoložka, respektive hledačka pokladů, ohánějící se nejčastěji dvojicí pistolí a jejím typickým prvkem jsou hnědé šortky a modrý nátělník. Dva slavní hrdinové dobrodružných příběhů. Jeden muž, druhý žena. První filmový (a později i herní), druhý herní (a později i filmový). Oba dobyli svět a jejich jména zná pomalu každý.

Ale nás zajímá Tomb Raider a tedy Lara. Když se řekne herní postava, patrně se lidem vybaví řada jmen. Co když bude otázka znít – která postava je podle vás nejslavnější? Tento užší výběr v sobě jistě bude mít jména jako Gordon Freeman (série Half-Life), Ezio Auditore (série Assassin’s Creed), Geralt z Rivie (série Zaklínač) anebo Duke Nukem (série Duke Nukem). Nicméně jméno Lara Croft zde bude také a dost možná se právě ona stane v očích mnoha hráčů tím nejslavnějším charakterem. Jednak je to dáno tím, že jde o sérii trvající už 30 let, dále skutečností, že dobrodružné příběhy lidi prostě baví a v neposlední řadě si může Lara přičíst k dobru své pohlaví, jelikož neexistuje žádná jiná herní ženská hrdinka, která by sama utáhla celou dlouhou sérii a dokázala se ke slávě Lary byť jen zčásti přiblížit. Jisté úspěšné pokusy s ženskými hrdinkami tu sice byly, např. Kate Archer v parodii na Bondovky – No One Live Forever, anebo Faith ve svěží parkourové akci Mirror’s Edge, ale tyto hrdinky bohužel dosáhly jen dvou her.

Příběhy Tomb Raider vždy staví do hlavní role postavičku Lary. A jak její dobrodružství vypadají? Ne nadarmo se o sérii mluví jako o akční adventuře. Adventurní prvky však nejsou ty klasické z Point and Click adventur, nýbrž jsou založeny na podrobném průzkumu prostředí, sbírání schovaných předmětů, manipulaci s pákami a bednami a především řešením různých logických překážek v 3D prostoru. Ta akční složka hry v sobě pravidelně skloubí boj s nepřáteli, střílení různými zbraněmi a akrobacii. Právě akrobacie je prvek velice důležitý a pokud se ptáte, co si pod ním představit, odpověď zní takto: Lara zdolává prostředí pomocí skoků do různých směrů, může se zachytit za římsu a ručkovat podél ní anebo se vytáhnout nahoru, může při boji unikat kotouly a zvládne i řadu dalších aktivit, které se postupem dalších dílů série rozšiřují. Z toho důvodu tedy série nabízí čtyři víceméně vyvážené (i když záleží na daném titulu) požadavky na hráče – důkladnou exploraci prostředí, rychlost a přesnost pohybů při akrobacii, boje s nepřáteli (volba zbraně, taktika) a alespoň drobné zapojení mozečku při řešení logických hádanek.

To by bylo k sérii jako takové a teď se podíváme čistě na počátek. První Tomb Raider přinesl ve své době revoluční technickou stránku, neboť prostředí i postavy byly plně 3D a zároveň jednoduše vystavěny za pomocí mapy krychlí. Veškerý svět hry je modelován tak, že působí jako hranatý koridor. Čtverce prázdného prostoru naskládané vedle sebe, tu a tam po uhlopříčce useknutá část tvořící pahorek, či výstupek skály. Mizivá vykreslovací vzdálenost způsobuje, že se vzdálenější objekty halí do černé ‚mlhy.‘ Neexistuje tu obloha, jelikož veškeré venkovní lokace končí právě onou černotou. I takto jednoduchý svět však má co nabídnout a dokonce obsahuje vodu.

Příběh u Tomb Raiderů nebývá zase tak přelomovým prvkem. Téměř pokaždé je hlavní motiv založen na hledání artefaktů a soupeření o ně s jinými lidmi, nicméně příběh TR I nemohu označit za ubohý. Je zkrátka založený na takové klasice, kdy je řada hledačů pokladů najata jediným člověkem a poté spolu navzájem soupeří. To vše je okořeněno nadpřirozenem a hlavním motivem není nic menšího než pozůstatky ztracené Atlantidy, což je samo o sobě slušné lákadlo, byť dnes už vycucané ze všech směrů (knih, filmů, her…). Pátrání provede Laru skrze 15 dlouhých úrovní rozčleněných do čtyř epizod, dle daného prostředí – Peruánské jeskyně, Řecké chrámy, Egyptské chrámy a samotná Atlantida.

V dnešní době vizuální stránka nijak dobře nepůsobí, ovšem Tomb Raider se v roce 2024 vrátil v remasterované verzi, která obsahuje rovnou tři hry, tedy díly TR1-TR3 a to včetně datadisků. Remaster je stále stejnou hrou jako kdysi ale je graficky mnohem hezčí (modely, textury, je přítomna obloha) a je moderní i po stránce optimalizace a hlavně ovládání. Původní ovládání nepodporovalo používání myši, což způsobovalo velmi vážné potíže při hraní, neboť těžkopádné, ryze klávesnicové ovládání bylo obtížné si osvojit. V remasteru se ale hráči bát nemusí, neboť myš bezvadně funguje a poskytuje nejen možnost rozhlížení ale i akční tlačítka, takže ovládání je velice plynulé, pohodové a uživatelsky přívětivé. Přesto buďte opatrní, protože Tomb Raider 1 není lehkou hrou. Dohrát hru opravdu není žádná casual záležitost.

Hodnocení – 80%
Herní doba – cca 9h


 

Návod

– Návod je jen přehledem levelů, zbraní, nepřátel a tajných míst. Nejedná se o klasický „krok za krokem,“ jelikož by to vzhledem ke komplikovanosti prostředí ani nebylo dost dobře možné.
– Popisy secretů berte s rezervou. Tady jsou popsány jen čistě obecně, tak aby hráč sice věděl co a kde hledat, ale aby musel přijít na to, jaké dílčí kroky pro jejich získání provézt. Pro konkrétní nápovědu si vyhledejte secrety ve videích na YT.

 

Domov

Lara není žádný chudáček a vlastní rovnou Anglický zámek. Volná procházka zámečkem je předmětem mnoha dílů série. Sídlo se v průběhu jednotlivých titulů mění, přibývají nové místnosti, objevují se stálí obyvatelé domu (služebnictvo) i trofejní sály plné nasbíraných sběratelských předmětů. Základ však zůstává stejný – sídlo je ideálním místem pro trénování pohybů Lary.

Sídlo v tomto díle nabízí jen Larou komentovaný trénink. Otestujte si základní pohyby (chůzi / běh), různé varianty skákání, zachytávání a lezení na překážky a nakonec i potápění. Průchod domem a absolvování všech testů je dobrou přípravou na následující dobrodružství.
Tip – Pamatujte, že Lara umí i pár dalších věcí, které tutorial neukáže.
– Kotouly i otočky ve vzduchu, pro rychlé otočení. 
– Stojku lze provézt při vytažení se na překážku. Je k ničemu ale vypadá hezky.

Ze samotného sídla se toho v TR1 moc neukáže. Lařin pokoj, hlavní hala, tělocvična a bazén. Toť vše. Ale pro natrénování Lary na její první velké dobrodružství to úplně stačí.


 

Kapitola 1 – Peru

1. Jeskyně

První level legendární série. Jeskyně jsou poměrně malou a nenáročnou úrovní. Už tady se ale představí několik druhů nepřátel. Především je to ale možnost v terénu otestovat ovládání a základní pohyby.

Nepřátelé – cca 14
Předměty – 7
Tajné oblasti – 3
Čas – cca 12:00

Secrety
1) Na konci úvodní jeskyně je v rohu díra s malou lékárnou.
2) V jeskyni s prvními netopýry je v rohu další díra s jedním netopýrem a malou lékárnou
3) V místnosti, kde musíte na čas proběhnout otevřenými dveřmi skočte na zarostlou plošinku uprostřed místnosti. Je tu kamenný kalendář a hlavně velké lékárna.

Pistole (2x)
– Základní zbraň provázející Laru všemi dobrodružstvími. Typ pistolí se mění, ale v zásadě zůstávají stejné, neboť poskytují rychlou přesnou palbu, avšak slabou účinnost a omezený dosah. Jelikož jde o základní zbraň, bývá do ní nekonečně mnoho nábojů a TR1 není výjimkou.
Lara je má od počátku hry.
– Poškození 1

Kompas
– Kompas je vlastně jediný kus výbavy Lary, který nesouvisí s bojem. Ukazuje statistiky levelu. Směrka kompasu (ukazuje sever) navíc může pomoci při orientaci.

Netopýr (1 HP)
– Klasický protivník objevující se napříč mnoha díly série. Netopýři zpravidla útočí ve skupinkách, nicméně jediný zásah je skolí. Dokáži se přisát a trvale vysávat zdraví ale nebezpečí představují jen pro neopatrné.

Vlk (6 HP)
– I vlk je typickým protivníkem. Tvoří už větší výzvu a jelikož se často objevuje ve smečkách, může být zpočátku obstojným zádrhelem. Ne vždy je nutné se mu postavit. Vlk někdy polehává okolo, takže je dobré být pozorný.

Medvěd (20 HP)
– Zpočátku tuhý protivník, před kterým je třeba mít se na pozoru. Medvěd není tak rychlý jako vlk, jenže vydrží mnohem víc a způsobuje závažnější zranění. Je-li to možné, vyplatí se medvěda zastřelit z vyvýšené pozice, kde na Laru nemůže.
– Medvěd je vcelku vzácný a obvykle se vyskytuje sám.

 

2. Město Vilcabamba

Druhý level přináší první komplikovanější skákání, první pasti, první úkolové předměty a první vodu. Nových prvků je zkrátka fůra a patrně to chvíli zabere se ve všem vyznat. Obtížnost plynule vzrůstá,
Level obsahuje spousty nepřátel ale většina je tvořena jen slabými netopýry a vlky.

Nepřátelé – cca 29
Předměty – 13
Tajná místa – 3
Čas – cca 18:00

Secrety
1) Skočte v prvním sále do vody a plavte doprava. V podvodní oblasti je na zdi páčka a nad ní se otevře vchod do baráku, kde je malá lékárna.
2) Ve stejné podvodní místnosti, kde byla páčka, je v koutě za sloupem i další páčka. Ta otevře místnost na druhé straně podvodního tunelu (místnost s hady). Uvnitř je malá lékárna a 1x munice magnum.
3) Ke konci levelu po překonání pastí s břity prolezte do patra levé části chrámu. V jednom výklenku je otvor vedoucí do místnosti s 1x munice uzi.

 

3. Ztracené údolí

První úroveň s exteriéry, ovšem exteriéry v původním Tomb Raideru byly vlastně jen větší areály s temnotou namísto oblohy. V remasterované verzi už se ale můžete těšit i na venkovní areál s oblohou. V úrovni si to Lara navíc rozdá s prvním bossem a to rovnou s T-Rexem!

Nepřátelé – cca 13
Předměty – 16
Tajná místa – 5
Čas – cca 18:00

Secrety
1) V údolí vyhledejte vodopád nad nímž je otvor. Vyskákejte na skály vlevo od vodopádu, přeručkujte na vodopád a vlezte dovnitř. Je tu 1x munice bročky a 1x munice magnum.
2) V rohu údolí (vpravo od výše zmíněného vodopádu) je v rohu otvor a v něm 1x munice bročky.
3) Před chrámem v údolí jsou po pravé straně skály po nichž lze vyskákat. Přeskočte na střechu chrámu, kde je mimořádně bohatá odměna – velká lékárna, 1x munice bročky, 1x munice magnum a 1x munice uzi.
4) U soukolí seskočte na římsu vedle mostu a přeručkujte k místu odkud vytéká voda. V samém rohu je výklenek s velkou lékárnou.
5) Po aktivací soukolí (zavření stavidla) skočte do vody a proplavte tunelem kudy teče voda. Doplavete do místnosti s 1x municí bročky a malou lékárnou.

Brokovnice
– Mocná zbraň schopná na 1-2 rány skolit většinu řadových monster. Nevýhodou je malý dostřel a pomalé tasení. Brokovnici lze nalézt už v poblíž soukolí a je dobré si ji obstarat před bojem s T-Rexem.
– Poškození 24

Raptor (20 HP)
Dinosaurus, přesněji Velociraptor přežívající v izolovaném údolí uprostřed Peruánských hor. Je odolný jako medvěd ale rychlejší a způsobuje obstojné poškození. Navíc obvykle útočí v párech. Základem je alespoň jednoho rychle vyřídit.

Boss 1 – T-Rex (100 HP)
– Nejslavnější prehistorický dravec. Tyranosaurus se představí zhruba v polovině údolí a naštěstí jen v počtu jednoho kusu. Je to pomalý ale velmi odolný protivník, který Laru řádně proškolí v boji. Přímý střet s jeho tlamou způsobí, že vás může okamžitě zakousnout a zabít. Ideální je najít kryt v některé z jeskyní a střílet ze zálohy.
Tip – Před vstupem do údolí je dobré si nejprve obstarat brokovnici (u stavidla poblíž mechanismu).

 

4. Qualopecova hrobka

Závěrečný level první epizody. Hrobka Qualopeca není velká, má jen hrstku monster, ale obsahuje řádku pastí, včetně valících se koulí, bodců a padajícího stropu. V závěru se představí boss.

Nepřátelé – cca 8
Předměty – 8

Tajná místa – 3
Čas – cca 13:00

Secrety
1) Po otevření třech bran se dostaňte na počátek schodiště vedoucí k hrobce. Vyskočte do výklenku nalevo za nímž je tajná místnost. V místnosti je podlaha popraskaná a pod ní jsou bodce, takže buďte opatrní. V rohu leží munice brokovnice.
2) Ve stejné místnosti seskočte velmi opatrně pod římsu s municí bročky – dole je munice magnum.
3) Po útěku z chrámu seskočte do vody a proplavte tunelem vpravo vedle východu  Uvnitř v jeskyni je velká lékárna a munice bročky.

Boss 2 – Larson (50 HP)
– První lidský protivník je žoldák Larson. Lara jej dobře zná, nakonec je to v podstatě kolega a konkurent. Boj s Larsonem je problematický tím, že v aréně je hluboká voda. Pád do ní z vás učiní snadný terč ale zároveň je voda způsobem jak změnit pozici a zaútočit na Larsona z jiného směru. Larson v boji využívá poměrně slabou pistoli.
– Vyplatí se sáhnout po brokovnici a napálit to do Larsona hezky zblízka. Postačí zhruba 3 rány.
– Poražení Larsona v tomto případě ještě neznamená jeho zabití. Znovu se ukáže jako boss na konci 3. kapitoly. Tehdy už ho půjde dorazit a navíc v té době budete mít mnohem lepší výbavu.

 

Kapitola 2 – Řecko

5. Klášter Sv. Francise

Druhá epizoda začíná pěkně zostra. Obtížnost roste hlavně kvůli složitějšímu designu a komplikovanému prostředí s mnoha pastmi.
V Řecké kapitole Laru na některých místech napadá její další konkurent Pierre. Sice ho zatím nejde zabít, ale i zahnání se počítá.

Nepřátelé – cca 23
Předměty – 19

Tajná místa – 4
Čas – cca 26:00

Secrety
1) V úvodním sále po vyskočení na sloupy skočte do otvoru ve zdi. Je tu místnost s mnoha šikmými plošinami po nichž vyskákejte až nahoru. Jednak si dobře otestujete skákání po šikminách a hlavně nahoře je velká lékárna a 1x munice bročky.
2) Drsný secret nacházející se v místě s dlouhou šikminou. Je třeba po ní sjet pozadu, abyste se na konci zachytili okraje. Z něj seskočte níž na malou šikminu pod vámi a odtud skočte vzad do tajné místnosti (otočka během letu a zachycení). Je tu malá lékárna a 1x munice bročky.
3) Než vypustíte vodu v tunelu s krokodýlem, skočte do něj a vyplavte druhým otvorem. Je tu 1x munice bročky.
4) V hlavním vertikálním sále skočte na desku na opačné straně než je vchod (nad svatyní Atlase). Po jejím stlačení máte pár sekund na to, dostat se až dolů a proběhnout dveřmi v rohu, než se zavřou. Je dobré mít dost zdraví a urychlit si cesty pády a kotouly. V místnosti je velká lékárna a 1x munice magnum.

Lev (25 / 30 HP)
– Lev nejlépe odpovídá vlastnostem vlků z Peru – vyšší rychlost, útok ve skupinách, nižší odolnost. Oproti vlkům ale lvi snesou větší poškození a způsobují větší zranění.
– Samice mají jen 25 HP, zatímco samci rovných 30 HP.

Gorila (22 HP)
– Gorila je zase taková obdoba medvěda, byť je o trochu slabší než lvi. Gorila je průměrně rychlá, ne moc odolná ale způsobuje vážné škody neboť její mlácení je rychlé a agresicní. V kontaktním boji (anebo proti více gorilám) je dobré volit brokovnici.

Boss 3 – Pierre (70 HP)
– Další žoldák a nájemný lovec pokladů. Další Lařin rival, který se s ní několikrát střetne v úrovních napříč Řeckou kapitolou. Pierre používá své magnum pistole, se kterými je nebezpečnější než Larson.
– Na mnoha předem daných místech se Pierre nečekaně objeví a teprve když jeho HP klesne pod 40 bodů, dá se na útěk a zmizí. V těchto setkáních ho nelze zcela zabít a při dalším střetu má zase původních 70 HP.
– Definitivně zabít lze Pierra až při posledním setkání v hrobce Tihocana. Tam Pierre bojuje až do konce.
– Pierre zaútočí 2x v levelu 5. Klášter sv. Francise, 2x v levelu 6. Koloseum, 3x v levelu 8. Nádrž a 2x v levelu 9. Tihocanova hrobka.

Krokodýl (20 HP)
– Častý nepřítel objevující se v hojném počtu. Poprvé se objevují v této kapitole a jsou pádným důvodem rozmyslet se před skokem do vody. Ve vodě je Lara bezbranná a narazit na krokodýla je vážným problémem. Proto je dobré každou vodní plochu řádně prozkoumat a z bezpečné vzdálenosti krokodýly postřílet.
– Na krokodýly ale můžete narazit i na souši. Tehdy jsou sice rychlí ale už ne tak nebezpeční.

 

6. Koloseum

Další rozsáhlejší level s velkým otevřeným prostranstvím arény a množstvím lvů a goril. Opět se dvakrát střetnete s Pierrem. Navíc je v úrovní možné získat novou zbraň.

Nepřátelé – cca 27
Předměty – 14
Tajná místa – 3
Čas – cca 29:00

Secrety
1) Až budete z horního patra chrámu (úvodní jeskyně) skákat do díry ve skále, skočte odtud níž po skalách až do skalního otvoru nad jezírkem – je tam 1x munice bročky.
2) Nad jámou s krokodýly přeručkujte po prasklině a vytáhněte se do jeskyňky v ní. Je tu opět 1x munice bročky.
3) Za rohovými dveřmi arény, kde musíte vyskákat ve vertikální místnosti k páce, jež otevře další rohové dveře, je u země (přesněji pod sloupem) tlakový spínač. Když se na něj postavíte, nahoře se otevřou dveře. Bleskově vyskákejte až nahoru a projděte jimi než se zavřou. V této mimořádně dobře ukryté skrýši je hned 2x velká lékárna, munice uzi a hlavně Magnum pistole!

Magnum pistole (2x)
– Silné, přesně, rychlé… Vyšší účinnost magnum pistolí z nich dělají základní zbraň nahrazující klasické Lařiny pistole. Magnum jsou vhodné do všech běžných situací, avšak potřebuji živit municí.
Magnum pistole klasicky (mimo secret) seženete až na konci druhé epizody z mrtvoly Pierra.
– Poškození 2

 

7. Midasův palác

Délka a velikost levelů stále plynule roste. Midasův palác je komplikovaný a plný dílčích překážek, z nichž ta základní je hledání tři cihliček, které je následně nutné proměnit na zlaté cihly. V úrovni je vůbec největší počet nepřátel z celé hry, ovšem to neznamená, že nebudou obtížnější levely. Úroveň je pověstná Midasovou rukou a též skutečně originálním způsobem smrti pokud na ni Lara skočí.

Nepřátelé – cca 43
Předměty – 23

Tajná místa – 3
Čas – cca 32:00

Secrety
1) Po otevření zahrady najdete vlevo za jedním zeleným stromkem skrytou páku, která otevře vedlejší mříž. Uvnitř proskočte mezi drtiči a najdete malou lékárnu, 1x munici bročky a 1x munici magnum
2) Až budete na akvaduktu, proplavte do tunelu v jeho pravém ramenu. Uvnitř je jeskyně, kde přeskákejte po obvodu (po skalách) až na konec, kde je malá lékárna a 1x munice magnum.
3) Na počátku akvaduktu (viz výše) seskočte u jeho paty na nižší patro. Je tam v díře pár věcí – malá lékárna, 1x munice bročky a 1x munice uzi.

Krysa (5 HP)
– Velká obří krysa. Slabý nepřítel, kterého lze zastřelit pár ranami. Jediné nebezpečí představuje při útoku ve skupině.
– Krysa dokáže i plavat. Sice se neumí potopit jako krokodýl ale dokáže plavat na hladině 

 

8. Cisterna

Vodní úroveň s komplikovaným mechanismem napouštění a vypouštění vody a hledáním mnoha klíčů. Opět vás zde napadne Pierre a dokonce hned třikrát, přičemž často v těsných prostorách.

Nepřátelé – cca 34
Předměty – 28

Tajná místa – 3
Čas – cca 27:00

Secret
1) V místnosti s pákou jež napouští vodu (potkáte tu Pierra) vylezte až nahoru ke stropu, kde je otvor do tajné chodbičky. Je tu 1x munice brokovnice a když z šikmé plochu skočíte na protější stranu místnosti, najdete ještě 2x munici bročky.
2) Vplavte v hlavním sále do jednoho ze dvou úzkých otvorů ve středové části (lze i před napuštěním vody). Je v nich 1x munice magnum.
3) Před vstupem k mřížím na stříbrný a zlatý klíč jsou v rozích bloky s obrazcem hlavy. Jeden z nich se dá odtlačit a odhalíte komoru s šikminou. Skočte přes šikminu do patra, kde je velká lékárna a 2x munice magnum.

 

9. Tihocanova hrobka

Poslední úroveň Řecké epizody. Není moc dlouhá a její první část navíc připomíná spíše pokračování Cisterny. Náročné to začne být až poté především kvůli bossfightům s kentaury a posléze finále s Pierrem.

Nepřátelé – cca 17
Předměty – 26

Tajná místa – 2
Čas – cca 26:00

Secrety
1) Ve vertikální šachtě, která má u stropu kyvadlovou sekeru skočte do tunelu u stropu vpravo. Cestou potkáte Pierra a dorazíte do místnosti s krokodýlem a věcmi, ale to ještě není ten secret. V rozích sálu jsou tři tmavší desky – stoupněte na ně a otevře se skrytá komora, kde přeskákejte po šikminách až k velké lékárně a 1x municí do bročky.
2) Během sjezdu k jezeru (dlouhá šikmá plocha) skočte do levé části skal před jezerem. Je tu skrytá místnost, kde bleskově přeskákejte po naprasklých podlahách a na konci najdete 1x munici magnum a 1x munici uzi.

Boss 4 – Kentaur (120 HP)
– Velmi mocný protivník, který se představí v závěru Řecké kapitoly a to hned v počtu dvou kusů. Je to nebezpečná a velmi odolná červená bestie schopné střílet ohnivé projektily. Souboj i s jediným kentaurem je těžký. Základem je rozhodně rychlé uhýbání a sázka na silné zbraně.
– Kentaur se později vyskytuje už jako řadový protivník (bez ukazatele zdraví bosse) ale naštěstí jen vzácně.

 

Kapitola 3 – Egypt

10. Město Khamoon

Třetí epizoda přesouvá dění do Egyptských chrámů a hrobek. Náročnost soubojů roste s příchodem explozivních mumií a dalších Atlantských potvor ale nepřátel není zase tolik. Obtížnost roste hlavně vinou složitého designu levelů.

Nepřátelé – cca 15
Předměty – 24

Tajná místa – 3
Čas – cca 25:00

Secrety
1) Ve velkém sále s kočičím oltářem skočte do samého rohu, kde je schovaná velká lékárna a 1x munice magnum.
2) Až vyjdete na střechu chrámu, kde je stříbrný ornament, přeskákejte po skalách a střechách až na modrou stříšku nad kočičím oltářem (už cestou najdete pár nábojů) a odkud skočte na plošinu nad šikmým průchodem – leží tu 1x munice uzi.
3) V sále s visutým můstkem skočte od středového sloupu do rohu místnosti s kočkou. Hned za ní je výklenek s 1x municí bročky

Panter (45 HP)
– Další ekvivalent rychlého ale slabšího nepřítele. Ačkoli panter již rozhodně slabý není. Chová se jako vlk a lev, jenže vydrží ještě o dost víc a působí větší poškození.

Mumie (50 HP)
– Velice rychlá oživlá mumie starých Atlanťánů. Vyskytuje se vzácně, ale pokaždé je nebezpečná. Díky veliké rychlostí jí lze jen stěží uhýbat. Navíc po zabití exploduje.

 

11. Obelisk v Khamoonu

Komplikovaná úroveň s velkým obeliskem a čtyřmi můstky, které je třeba spustit, což vyžaduje prohledání okolních hrobek plných mumií a překonání náročných skoků. V levelu je ale také velká spousta předmětů, hlavně munice do magnum, která je v boji se silnými mumiemi nepostradatelná.

Nepřátelé – cca 16
Předměty – 38

Tajná místa – 3
Čas – cca 28:00

Secrety
1) Po vylezení na vršek hrobky, kde je druhá páka spouštějící most, skočte od zarostlé plošiny se sloupy na vrchol obelisku. Přímo na obelisku je malá lékárna a 1x munice uzi.
2) Přímo z obelisku skočte na plošinu se stříbrným ornamentem. Je za ním velká lékárna a 2x munice uzi.
3) V hrobce na jejímž dně narazíte hned na dvě mumie naráz, vyskákejte až na vrchol, kde je vidět sloup. Za sloupem je průchod s velkou lékárnou a 1x municí magnum.

 

12. Svatyně Scionu

Poslední level Egyptské kapitoly nabízí několik působivých prostranství, včetně jeskyně s velkou sfingou a podvodní nádrží se dvěma sochami Egyptských bohů. V levelu narazíte hned na dva Kentary (nyní jako řadoví nepřátelé) a ke konci se jako boss kapitoly podruhé představí Larson (50 HP), ovšem sejmout ho pomocí magnum (nebo dokonce uzi) by mělo být snadné.

Nepřátelé – cca 15
Předměty – 29

Tajná místa – 1
Čas – cca 27:00

Secrety
1) Z vršku sfingy se podívejte mírně doleva, kde uprostřed ničeho levituje Uzi a 1x munice do uzi. Skočit sem můžete ze skal po obvodu jeskyně (poblíž páky). Jedná se o běžnou hmotnou, pouze neviditelnou desku, na které můžete stát.

Uzi (2x)
– Dvojice samopalů s obrovskou kadencí. Munice do nich je zpočátku velmi cenná protože účinek zbraně není velký a munice se rychle vyplácá. Přesto jsou Uzi skvělým nástrojem proti většímu počtu nepřátel, neboť při trvalé střelbě způsobují brutální poškození za krátký čas.
Uzi se nacházejí v unikátní tajné oblasti ke konci Egyptské epizody, případně až v následujícím levelu kde je používá Skater.
– Poškození 1

Atlanťan (50 HP)
– Bestie z Atlantidy se stejnou odolností a chováním jako mumie. Navíc ale dokáže vystřelovat šipky i červené výbušné projektily. Tak jako většina atlanťanů i tento po smrti exploduje.

Okřídlený Atlanťan (50 HP)
– Létající varianta předchozího monstra. Opět dokáže střílet šipky i vrhat koule. Opět vydrží stejných 50 HP a po smrti exploduje. Díky křídlům ale představuje hrozbu i když je Lara na vyvýšených pozicích.

 

Mise 4 – Atlantida (Ascension)

13. Natliny doly

První úroveň závěrečné kapitoly hry. Lara přišla o své zbraně a všechen arzenál tak musí získávat znovu (munice a lékárny naštěstí zůstaly). Prostředí starých dolů a lávových jeskyní je velice komplikované. V úrovni jsou jen tři nepřátelé ale všechno jsou to bossové.

Nepřátelé – cca 3
Předměty – 30

Tajná místa – 3
Čas – cca 34:00

Secrety
1) Po spuštění kontejneru s pistolemi skočte do tunelu nad ním. V tunelu je chodba u stropu vedoucí na šikminy nad lávou – skákejte po šikminách dokud se láva neuzavře a poté už můžete projít do tajné místnosti s velkou lékárnou a 1x municí uzi.
2) V lávové jeskyni, kde musíte přeskákat přes mnoho sloupů skočte do výklenku vpravo. Je tu bedna, kterou rychle odtlačte než se po kolejích prožene koule. V malé jeskyni vyskočte nahoru, kde je 1x munice uzi. Odtud vede chodba na koleje, kterými projížděla koule. Je tam velká lékárna a brokovnice!
3) V sále se Skaterem je jedna propast v níž není láva, nýbrž voda. Potopte se a dole najdete malou lékárnu, velkou lékárnu a 1x munici uzi.

Boss 5 – Kovboj (150 HP)
– Pistolník používající magnum pistole. Protože Lara do střetu s ním sežene pouze své základní bouchačky, je souboj s Kovbojem celkem drsný. Boj v jeskyni je vcelku náročný i nepřehledným terénem s několika smrtícími jámami s lávou.

Boss 6 – Skater (125 HP)
– Kluk na skejtu je druhým žoldákem Natly. Boj s ním se odehraje ve velké aréně s plošinami, po kterých Skater jezdí. Používá Uzi a tudíž dokáže působit brutálně rychlé poškození na velkou vzdálenost.
– Lara v tuto chvíli vlastní magnum od Kovboje, takže pokud využijete výhod které aréna nabízí (skoro přes lávu a donucení Skatera objíždět propasti), je šance ho dobře udolat.

Boss 7 – Plešoun (200 HP)
– Vysoký mohutný černoch, který má dvakrát více HP než Tyranosaurus! Tenhle řízek je posledním žoldákem Natly. Používá brokovnici, tudíž je na malé vzdálenosti smrtící.
– Plešoun naštěstí není moc rychlý a aréna hraje proti němu. I když snese hodně ran, pokud využijete útoky zpoza okolních domků a ze střech, lze jej pomocí Uzi vyřídit relativně pohodlně.

 

14. Atlantida

Lineární úroveň se spoustou náročných bojů v náročném prostředí. Plno skoků, kdy jediná chyba znamená pád do lávy a smrt. V levelu je sice spousta itemů, včetně hromady lékáren a hromady munice uzi ale též spousta nepřátel včetně tří Kentaurů. Úroveň okoření legendární setkání Lary s dvojníkem.
Tip – V levelu je tak moc munice, že i když budete všechny nepřátele likvidovat především pomocí uzi, stejně můžete ke konci levelu mít asi o +1000 nábojů víc než na počátku.

Nepřátelé – cca 32
Předměty – 51

Tajná místa – 3
Čas – cca 34:00

Secrety
1) Jakmile poprvé vstoupíte do ústřední gigantické šachty s lávou, seskočte dolů pod plošinku. Je tu chodbička s velkou lékárnou, 1x municí magnum a 1x municí uzi.
2) V sále s vodou a žlutou šikmou plochou po níž je třeba přeskákat, přeskákejte právě po této šikmině až do rohu vzadu nahoře. Je tam chodbička s velkou lékárnou, 1x municí magnum a 1x municí uzi.
3) V dlouhé velké chodbě s červeným stropem a podlahou (narazíte tu na 2 Atlanťany) je vpravo ve zdi nenápadná místnost, kterou otevře tlaková deska v chodbičce při vstupu. Uvnitř je velká lékárnou, 1x munice bročky a 1x municí uzi.

 

15. Velká pyramida

Závěrečný level je středně dlouhý ale zato plný drsných situací, náročných akrobatických překážek a silných monster, včetně dvou bossů. To nejtěžší na konec.

Nepřátelé – cca 6
Předměty – 31

Tajná místa – 3
Čas – cca 21:00

Secrety
1) V sále s mnoha šikminami nad lávovou a propastí uprostřed přeskákejte po těchto šikminách, dokud se nezvedne most na počátku. Pak se rychle vraťte na most a za ním najdete místnost s velkou lékárnou, 1x municí magnum a 1x municí bročky. Je tu také páka, která část mostu zvedne pokud už se snížil.
2) Po zničení stroje se Scionem a seskočte dolů, budete procházet sérií jeskyní s mnoha pastmi. V jeskyni, kde jsou samé šikmé plochy skočte na lávovou římsu vlevo a přeručkujte až na opačnou stranu k útesu s věcmi – dokonce 3x velká lékárna a 1x munice uzi.
3) V sále s propastí a kyvadlovou sekerou uprostřed přeskočte po naprasklé desce až do jeskyně na opačné straně.  V malé místnosti vzadu je velká lékárna a 2x munice uzi.

Boss 8 – Obří Atlanťan (500 HP)
– Obrovská bestie bez nohou. Extrémně odolná (jako pět T-Rexů najednou) a schopná působit vražedné poškození. Stačí mu pár ran, aby Laru zabil. Navíc ji může chytit a domlátit.
– Kvůli jeho výdrži je souboj s ním založený na schopnosti uhýbat a ne jej co nejrychleji zničit. Dobrou volbou pro boj je samozřejmě uzi ale i brokovnice může být dobrá při taktice zasáhnout a měnit pozici.

Boss 9 – Jaqueline Natla (400 + 200 HP)
– Hlavní protivník prvního dílu TR a vlastně vůbec první hlavní boss série, není nikdo menší než Natla, jedna ze tří vládců Atlantidy. Jak už to u záporáků bývá, jejím cílem je opětovně uzmout ztracenou moc této říše a stát se vládcem nejlépe celého světa. Je to právě Natla, kdo najal Laru a další, aby nalezli dílky Scionu z hrobek ostatních vládců říše.
– Přímo v závěrečném boji je Natla smrtící díky kombinaci schopností ostatních Atlanťanů. Natla dokáže díky křídlům létat, je relativně drobná, tedy hůře zasažitelná zbraněmi, dále se pohybuje velmi rychle a dokáže vrhat explozivní koule. Souboj ztěžuje i aréna plná překážek, díky kterým je snadné ztratit Natlu z dohledu.
– Pokud Natla přistane na zemi, začne střílet rovnou tři koule naráz, takže je dobré ji likvidovat na dálku pomocí Uzi.
– Natla je dost tvrdá kočka a snese stovky nábojů do Uzi. Naštěstí krátce před arénou najdete pár zásobníků a pokud přímo v aréně vlezete do tunelu vpravo, najdete tam rovných 6x munici uzi.
– Po poražení Natly není vyhráno. Sice s sebou flákne o zem, ale po chvíli popadne druhý dech, sesbírá zbylé síly (to jest dalších 200 HP) a docela se naštve, neboť porážka od obyčejné hledačky pokladů jí moc nevoní. Zkrátka se vrátí do boje. Nyní už nemůže létat ani střílet ohnivé koule a má jenom Atlantskou pistoli. Měla by být znatelně slabším protivníkem, leč stále nebezpečným, takže nepolevovat a dorazit.
– Do konce hry však ještě zbývá přeskákat napříč celou jeskyní, po sloupech uprostřed, až k východu na vršku pyramidy.


 

Zajímavosti

– Statistiky při mém standartním průchodu hrou s cílem získat všechny tajné oblasti, všechny předměty a pobít všechny nepřátele.
– Na konci hry mi zbylo ještě 23 malých a 44 velkých lékáren, což jsou zhruba 2/3 veškerého léčení ve hře. Kdykoli to jen šlo, využíval jsem zbraně na munici a přesto na konci hry mi zbylo munice 32 (brokovnice), 1003 (magnum) a 3069 (Uzi).
– To ve výsledku dokazuje obrovské rezervy po stránce zásob pokud hráč pečlivě sbírá předměty a nachází tajné oblasti. Závěrečné dva levely mají navíc tak obrovské zásoby munice do Uzi, že i při výrazné nepřesnosti vám tisíce nábojů zbydou.   

Lara poprvé
– V původní TR sérii je Lara dokonalá akční hrdinka. Taková, která se s nikým nepáře, bez větších obtíží zvládne náročné akrobatické úkony, má špičkovou fyzičku, výborné znalosti historie a zatraceně dobře to umí nejen s bouchačkami, ale i s nejrůznějšími dopravními prostředky, včetně její legendární motorky, která se v animacích představila poprvé už v tomto díle. Jde zkrátka o akční hrdinku 80. a 90. let, což je doba, kdy akční hrdinové byli svým charakterem skutečně hrdiny a nešlo jen o podivné maníky odvedle s neobvyklou dávkou štěstí, kterým stěží uvěříte, co dokážou. Že Lara nepůsobí jako věrohodná hrdinka? S tím nesouhlasím. Její schopnosti a činy vcelku dobře odpovídají jejímu charakteru.
– Bývá zvykem, že modernější díly série modelují postavu Lary podle skutečných modelek, které se pak podílejí i na propagaci. U TR I je ono modelování nutné brát s rezervou, ovšem první „živá“ Lara byla už tehdy. Stala se jí Nathalie Cook.
– V souvislosti s Larou je velkým tématem hráčů i nehráčů její poprsí. Ač mi přijde až směšné se k tomu vyjadřovat, tak vzhledem k současné době myslím, že pár slov bych říci mohl. Dnes by se totiž našlo dost prostoduchých ubožáků, kteří by Laru s bujným poprsím považovali za sexistický charakter, který je třeba zakázat, protože by snad mohl někoho urazit. No jo, my přece musíme brát ohledy na všechny ty tužby všech zakomplexovaných chudáčků, jinak by se svět vrátil do pořádku a to nikdo nechce, že? Už to není o tom: „Jsi nespokojený? No tak táhni jinam.“ Dnes to je „Oh, ty se cítíš ublíženě? No tak s tím musíme něco dělat.“ Můžete si všimnout, že moderní díly série raději zredukovaly Lařino poprsí na velikost odpovídající průměrné holce. A ano, nepochybuji o tom, že to je daň doby, stejně jako likvidace jejího charakteru tvrďačky.
– Můj pohled na věc v otázce poprsí je asi takovýto – originál Lara je jen jedna a ač velká prsa nepovažuji za něco podstatného, jedná se o charakteristický znak herní postavy, ostatně třeba Duke Nukem má zase velké svaly, což je podobně jako prsa prvek, který může u opačného pohlaví vzbuzovat jisté… sympatie. Jenže svaly nikdo neřeší, tak nač řešit Lařiny balóny? Navíc se to dá celkem jednoduše vysvětlit v rámci její postavy. Prostě si za ty prachy co má, nechala nafouknout prsa. No a co? Víte kolik boháčů to dělá? Možná, že vykrádání hrobek s balóny je trochu méně praktické, ale Lara určitě netráví čas jen v zatuchlých kobkách. 😀

Podtitul
– Téměř všechny díly série mají nějaký podtitul. Ovšem ne ve všech zemích a edicích byly podtituly prvních dílů série skutečně uváděny. Ač to může znít divně, dokonce i první díl nese podtitul – Featuring Lara Croft. Bohužel, o příběhu hry vám takový podtitul mnoho neřekne.


 

Obleky

Klasický

– Vzhled Lary se v průběhu série mění. První díl představuje samozřejmě tu nejzákladnější klasiku, tedy hnědé kraťasy, šedomodrý nátělník, pouzdra na pistole, baťůžek na zádech a kratší hnědé vlasy. Zdá se vám, že je něco špatně? Je vaše představa Lary jiná? Možná ano – Lara v TR I sice má ten typický dlouhý spletený cop, ale pouze v cutscénách. Přímo ve hře se zdá, že má vlasy krátké.

Sportovní

– Druhý, sportovní outfit, tedy kalhoty, podprsenka a potítka má na sobě Lara pouze během pobytu v sídle. Je to zkrátka oděv na cvičení. Mimochodem, je poměrně zajímavé, že tvůrci hry myslí i na to, že Lara během života v sídle trénuje a tak tomu uzpůsobují obsah sídla i její oblečení v něm.