Tomb Raider 1: Featuring Lara Croft

 

Titulní skladba

Stejně jako série Assassins’s Creed, či Resident Evil, patří i Tomb Raider mezi velké TPS legendy herní scény. Akční adventura Tomb Raider a její hrdinka Lara Croft spatřily světlo světa již roku 1996. Námět jako kdyby vycházel z příběhů o Indianu Jonesovi. Až na to, že Jones byl sympatický archeolog, respektive hledač pokladů, ohánějící se nejčastěji bičem a jeho typickým prvkem byl klobouk. Lara Croft je zase sympatická archeoložka, respektive hledačka pokladů, ohánějící se nejčastěji dvojicí pistolí a jejím typickým prvkem jsou hnědé šortky a modrý nátělník. Dva slavní hrdinové dobrodružných příběhu. Jeden muž, druhý žena. První filmový (částečně i herní), druhý herní (částečně i filmový). Oba dobyli svět a jejich jména zná pomalu každý.

Ale nás zajímá Tomb Raider a tedy Lara. Když se řekne herní postava, patrně se lidem vybaví řada jmen. Co když bude otázka znít – která postava je podle vás nejslavnější? Tento užší výběr v sobě jistě bude mít jména jako Gordon Freeman (série Half-Life), Ezio Auditore (série Assassin’s Creed), Geralt z Rivie (série Zaklínač) anebo Duke Nukem (série Duke Nukem). Nicméně jméno Lara Croft zde bude také a dost možná se právě ona stane v očích mnoha hráčů tím nejslavnějším charakterem. Jednak je to dáno tím, že jde o sérii trvající už přes 20 let, dále skutečností, že dobrodružné příběhy lidi prostě baví a v neposlední řadě si může Lara přičíst k dobru své pohlaví, jelikož neexistuje žádná jiná herní ženská hrdinka, která by sama utáhla celou dlouhou sérii a dokázala se ke slávě Lary byť jen zčásti přibližit. Jisté úspěšné pokusy s ženskými hrdinkami tu sice byly, např. Kate Archer v parodii na Bondovky – No One Live Forever, anebo Faith ve svěží parkourové akci Mirror’s Edge, ale tyto hrdinky bohužel dosáhly jen dvou her.

Příběhy Tomb Raider vždy staví do hlavní role postavičku Lary. A jak její dobrodružství vypadají? Ne nadarmo se o sérii mluví jako o akční adventuře. Adventurní prvky však nejsou ty klasické z Point and Click adventur, nýbrž jsou založeny na podrobném průzkumu prostředí, sbírání schovaných předmětů, manipulaci s pákami a bednami a především řešením různých logických překážek v 3D prostoru. Ta akční složka hry v sobě pravidelně skloubí boj s nepřáteli, střílení různými zbraněmi a akrobacii. Právě akrobacie je prvek velice důležitý a pokud se ptáte, co si pod ním představit, odpověď zní takto: Lara zdolává prostředí pomocí skoků do různých směrů, může se zachytit za římsu a ručkovat podél ní anebo se vytáhnout nahoru, může při boji unikat kotouly a zvládne i řadu dalších aktivit, které se postupem dalších dílů série rozšiřují. Z toho důvodu tedy série nabízí čtyři víceméně vyvážené (i když záleží na daném titulu) požadavky na hráče – důkladnou exploraci prostředí, rychlost a přesnost pohybů při akrobacii, boje s nepřáteli (volba zbraně, taktika) a alespoň drobné zapojení mozečku při řešení logických hádanek.

To by bylo k sérii jako takové a teď se podíváme čistě na počátek. První Tomb Raider přinesl ve své době revoluční technickou stránku, neboť prostředí i postavy byly plně 3D a zároveň jednoduše vystavěny za pomocí mapy krychlí. Veškerý svět hry je modelován tak, že působí jako takový hranatý koridor. Čtverce prázdného prostoru naskládané vedle sebe, tu a tam po uhlopříčce useknutá část tvořící pahorek, či výstupek skály. Mizivá vykreslovací vzdálonost způsobuje, že se vzdálenější objekty halí do černé ‚mlhy.‘ Neexistuje tu obloha, jeIikož veškeré venkovní lokace končí právě onou černotou. I takto jednoduchý svět však má co nabídnout a dokonce obsahuje vodu.

Příběh u Tomb Raiderů nebývá zase tak přelomovým prvkem. Téměř pokaždé je hlavní motiv založen na hledání artefaktů a soupeření o ně s jinými lidmi, nicméně příběh TR I nemohu označit za ubohý. Je zkrátka založený na takové klasice, kdy je řada hledačů pokladů najata jediným člověkem a poté spolu navzájem soupeří. To vše je okořeněno nadpřirozenem a hlavním motivem není nic menšího než pozůstatky ztracené Atlantidy, což je samo o sobě slušné lákadlo, byť dnes už vycucané ze všech směrů (knih, filmů, her…). Pátrání provede Laru skrze 15 dlouhých úrovní rozčleněných do čtyř epizod, dle daného prostředí – Peruánské jeskyně, Řecké chrámy, Egyptské chrámy a samotná Atlantida.

V dnešní době však vizuální stránka nijak dobře nepůsobí. Je možné, že pro řadu hráčů se průzkum prostředí stane velice nezáživnou složkou hraní. Druhou problematickou složkou bude akrobacie, neboť první díly série včetně tohoto nepodporují používání myši. Zvyknout si na dnes už velice zastaralý způsob ovládání půjde těžko, tím spíše že na přesnosti herních úkonů je především v otázce akrobacie kladen obrovský důraz. Vinou ovládání může i boj činit potíže (byť to není až tak hrozné) a tak by si každý hráč měl před hraním položit jednoduchou otázku – dokážu se do hry ponořit natolik, abych ji vůbec zdolal? Dohrát TR I totiž opravdu není žádná casual záležitost.

Hodnocení – 70%
Herní doba – cca 10h


 

Návod

– Návod je především jen popisem levelů, zbraní, nepřátel a tajných míst. Nejedná se o klasický „krok za krokem,“ jelikož by to vzhledem ke komplikovanosti prostředí ani nebylo dost dobře možné.
– Popisy secretů berte s rezervou. Tady jsou popsány jen čistě obecně, tak aby hráč sice věděl co a kde hledat, ale aby musel přijít na to, jaké dílčí kroky pro jejich získání provézt. Pro konkrétní nápovědu si vyhledejte secrety ve videích na YT.

 

Lařino sídlo

Lara není žádný chudáček a vlastní rovnou Anglický zámek. Volná procházka zámečkem je předmětem mnoha dílů série. Sídlo se v průběhu jednotlivých titulů mění, přibývají nové místnosti, objevují se stálí obyvatelé domu (služebnictvo) i trofejní sály plné nasbíraných sběratelských předmětů. Základ však zůstává stejný – sídlo je ideálním místem pro trénování pohybů Lary.

Sídlo v tomto díle představuje samotnou Larou komentovaný trénink. Otestujete si základní pohyby, přelézání překážek, různé varianty skákání a nakonec i potápění. Průchod domem a absolvování všech testů je dobrou přípravou na následující dobrodružství.

Ze samotného sídla se toho v TR1 moc neukáže. Lařin pokoj, hlavní hala, tělocvična a bazén. Toť vše. Ale pro natrénování Lary na její první velké dobrodružství to úplně stačí.


 

Mise 1 – Peru

Kapitola 1 – Jeskyně

První level legendární série. Jeskyně jsou poměrně malou a nenáročnou úrovní. Už tady se ale představí několik druhů nepřátel. Především je to ale možnost v terénu otestovat ovládání a základní pohyby.

Nepřátelé – cca 14
Tajná místa – 3
Čas – cca 15:00

Secrety
1) Na konci úvodní jeskyně je v rohu díra s malou lékárnou.
2) V jeskyni s prvními netopýry je v rohu další díra s malou lékárnou
3) V místnosti, kde musíte na čas proběhnout otevřenými dveřmi skočte na zarostlou plošinku uprostřed místnosti. Je tu velké lékárna.

Pistole (2x)
– Základní zbraň provázející Laru všemi dobrodružstvími. Typ těchto pistolí se mění, ale v zásadě zůstávají stejné, neboť poskytují rychlou přesnou palbu, avšak slabou účinnost a omezený dosah. Jelikož jde o základní zbraň, bývá do ní nekonečně mnoho nábojů a TR1 není výjimkou.
Lara je má od počátku hry.

Kompas
– Kompas je vlastně jediný kus výbavy Lary, který nesouvisí s bojem. Směrka kompasu vás navádí kam máte jít.

Netopýr
– Klasický protivník objevující se napříč mnoha díly série. Netopýři zpravidla útočí ve skupinkách, nicméně jediný zásah je skolí. Nebezpečí představují jen pro neopatrné.

Vlk
– I vlk je typickým protivníkem. Tvoří už větší výzvu a jelikož se často objevuje ve smečkách, může být obstojným zádrhelem. Ne vždy je nutné se mu postavit. Vlk často bývá na dně propastí a pokud se je podaří zdárně zdolat a nespadnout, lze vlka jednoduše ignorovat.

Medvěd
– Tuhý protivník, před kterým je třeba mít se na pozoru. Medvěd není tak rychlý jako vlk, jenže vydrží mnohem víc a též způsobuje závažnější zranění. Je-li to možné, vyplatí se medvěda zastřelit z vyvýšené pozice, kde na Laru nemůže.
– Medvěd je vcelku vzácný a Lara mu bude čelit jen párkrát.


 

Kapitola 2 – Vesnice Vilcabamba

Druhý level přináší první komplikovanější skákání, první pasti, první úkolové předměty a první vodu. Nových prvků je zkrátka fůra a patrně to chvíli zabere se ve všem vyznat. Obtížnost plynule vzrůstá,

Nepřátelé – cca 29
Tajná místa – 3
Čas – cca 25:00

Secrety
1) Skočte v prvním sále do vody a plavte doprava. V podvodní oblasti je na zdi páčka a nad ní se otevře vchod do baráku, kde je malá lékárna.
2) Ve stejné podvodní místnosti, kde byla páčka, je i další páčka. Ta otevře místnost na druhé straně podvodního tunelu (místnost s hady). Uvnitř je malá lékárna a 1x munice magnum.
3) Ke konci levelu po překonání pastí s břity prolezte do patra levé části chrámu. V jednom výklenku je otvor vedoucí do místnosti s 1x municí uzi.


 

Kapitola 3 – Ztracené údolí

První úroveň s exteriéry, ovšem exteriéry v Tomb Raideru jsou vlastně jen větší areály s temnotou namísto oblohy. V úrovni si to Lara rozdá rovnou s T-Rexem.

Nepřátelé – cca 13
Tajná místa – 5
Čas – cca 30:00

Secrety
1) V údolí vyhledejte vodopád nad nímž je otvor. Vyskákejte na skály vlevo od vodopádu, přeručkujte na vodopád a vlezte dovnizř. Je tu 1x munice bročky a 1x munice magnum.
2) V rohu údolí (vpravo od výše zmíněného vodopádu) je v rohu otvor a v něm 1x munice bročky.
3) Před chrámem v údolí jsou po pravé straně skály po nichž lze vyskákat. Přeskočte na střechu chrámu, kde je velmi bohatá odměna – velká lékárna, munice magnum, munice bročky a munice uzi.
4) V závěru úrovně po opravení mechanismu seskočte na římsu vedle mostu a přeručkujte k místu, odkud vytéká voda. V samém rohu je výklenek s velkou lékárnou.
5) Skočte do vody a proplavte tunelem nad nímž leží brokovnice (u zavřeného stavidla). Doplavete do místnosti s municí bročky a malou lékárnou.

Brokovnice
– Mocná zbraň schopná na 1-2 rány skolit většinu řadových monster. Nevýhodou je malý dostřel. Brokovnici lze nalézt už v první kapitole Peru a to už před bojem s T-Rexem. To však vyžaduje velmi přesné skákání bez jediné chyby. Většina hráčů tak brokovnici získá až krátce po T-Rexovi

Raptor
Dinosaurus, přesněji Velociraptor přežívající v izolovaném udolí uprostřed Peruánských hor. Je rychlý, odolný a způsobuje obstojné poškození. Navíc obvykle útočí v párech. Základem je alespoň jednoho rychle vyřídit.

T-.Rex
– N
ejslavnější prehistorický dravec. T-Rex se představí zhruba v polovině úrovně a naštěstí jen v počtu jednoho kusu. Je to pomalý ale velmi odolný protivník, který Laru řádně proškolí v boji. Ideální je najít kryt v některé z jeskyní a střílet ze zálohy.


 

Kapitola 4 – Hrobka Qualopeca

Závěrečný level první epizody. Hrobka Qualopeca není velká, má jen hrstku monster, ale obsahuje řádku pastí a mnoho spínačů. V závěru se představí boss.

Nepřátelé – cca 8
Tajná místa – 3
Čas – cca 20:00

Secrety
1) Po otevření třech bran se dostaňte na počátek schodiště vedoucí k hrobce. Vyskočte do výklenku nalevo za nímž je tajná místnost. V místnosti je podlaha popraskaná a pod ní jsou bodce, takže buďte opatrní. V rohu leží munice brokovnice.
2) Ve stejné místnosti seskočte velmi opatrně pod římsu s municí bročky – dole je munice magnum.
3) Po útěku z chrámu seskočte do vody a proplavte tunelem vedle východu  Uvnitř je velká lékárna a munice bročky.

Boss 1 – Larson

Larson

– První boss se představí na konci mise po útěku z hrobky a je jím žoldák Larson. Lara jej dobře zná, nakonec je to v podstatě kolega a konkurent. Boj s Larsonem je problematický tím, že v aréně je hluboká voda. Pád do ní z Lary učiní snadný terč, ale zároveň je voda způsobem jak změnit pozici a zaútočit na Larsona z jiného směru. Larson v boji využívá pistoli, která není zase tak účinná.
– Vyplatí se sáhnout po brokovnici a napálit to do Larsona hezky zblízka. Postačí zhruba 3-4 rány.
– Poražení Larsona neznamená jeho zabití. Jak to u podobných záporáků bývá, Lara jej hezky vyslechne a následně uzemní, avšak nezabije. Zatím…


 

Mise 2 – Řecko

Kapitola 5 – Letohrádek Sv. Francise

Druhá epizoda začíná pěkně zostra. Obtížnost prudce roste hlavně kvůli složitému designu a komplikovanému prostředí s mnoha pastmi.
V Řecké kapitole Laru na některých místech napadá její další konkurent Pierre. Sice ho zatím nejde zabít, ale i zahnání se počítá.

Nepřátelé – cca 23
Tajná místa – 4
Čas – cca 40:00

Secrety
1) V úvodním sále po vyskočení na sloupy skočte do otvoru ve zdi. Je tu místnost s mnoha šikmými plošinami po nichž vyskákejte až nahoru. Jednak si dobře otestujete skákání po šikminách a hlavně nahoře je velká lékárna a munice bročky.
2) Drsný secret nacházející se v místě s dlouhou šikminou. Je třeba po šikmiě sjet pozadu, abyste se na konci zachytili okraje, na který vylezte, načež spadnete na okraj malé šikminy níže a odtud skočte vzad do tajné místnosti. Je tu malá lékárna a munice bročky.
3) Než vypustíte vodu v tunelu s krokodýlem, skočte do něj a vyplavte druhým otvorem. Je tu munice bročky.
4) V hlavním vertikálním sále skočte na desku na opačné straně než je vchod. Po jejím stlačení máte pár sekund na to, dostat se až dolů a proběhnout dveřmi v rohu, než se zavřou. Je dobré mít dost zdraví a urychlost si cesty kotouly. V místnosti je velká lékárna a munice magnum.

Lev
– V podstatě Řecká varianta vlků. Lev skutečně nejlépe odpovídá jejich vlastnostem – vyšší rychlost, útok ve skupinách, nižší odolnost. Oproti vlkům ale lvi přeci jen snesou větší poškození a způsobují větší zranění.

Gorila
– Toto je zase taková silnější obdoba medvěda. Gorila je průměrně rychlá ale velmi odolná a způsobující vážné škody. Volba zbraně proti ní závisí hlavně na způsobu boje. V případě boje na větší dálku postačí pistole, v kontaktním boji (anebo proti více gorilám) je ideální brokovnice.

Krokodýl
– Častý nepřítel objevující se v hojném počtu. Poprvé se objevují v této kapitole a jsou pádným důvodem rozmyslet se před skokem do vody. Ve vodě je Lara prakticky bezmocná a narazit na krokodýla je vážným problémem. Proto je dobré každou vodní plochu řádně prozkoumat a z bezpečné vzdálenosti krokodýly postřílet.
– Na krokodýly můžete narazit i na souši.


 

Kapitola 6 – Koloseum

Další složitější level s velkým otevřeným prostranstvím arény. Opět se dvakrát střetnete s Pierrem.

Nepřátelé – cca 26
Tajná místa – 3
Čas – cca 40:00

Secrety
1) Před vstupem do chrámu budete lézt po skále. Skočte odtud do otvoru nad jezírkem – je tam munice bročky.
2) Nad jámou s krokodýly přeručkujte po prasklině a vytáhněte se do jeskyňky v ní. Je tu opět munice bročky.
3) Za rohovými dveřmi kolosea, kde musíte vyskákat ve vertikální místnosti k páce, jež otevře další rohové dveře, je u země (přesněji vedle sloupu) tlakový spínač. Když se na něj postavíte, nahoře se otevřou dveře. Bleskově vyskákejte až nahoru a projděte jimi než se zavřou. V této velice dobře ukryté skrýši je hned 2x velká lékárna, munice uzi a hlavně Magnum pistole!

Magnum pistole (2x)
– Silné, přesně, rychlé… Vyšší účinnost magnum pistolí z nich dělají základní zbraň nahrazující klasické Lařiny pistole. Magnum jsou vhodné do všech běžných situací, avšak jejich nevýhoda je zřejmá – potřebuji živit municí. To znamená, že pokud je možné nepřítele pohodlně zastřelit, aniž by se mohl bránit, je lepší sáhnout po klasických pistolích a šetřit munici.
Magnum pistole klasicky (mimo secret) seženete až na konci druhé epizody z mrtvoly Pierra.


 

Kapitola 7 – Midasův palác

První skutečně dlouhý level. Midasův palác je komplikovaný a plný dílčích překážek, z nichž ta základní je hledání tři cihliček. V úrovni je vůbec největší počet nepřátel z celé hry, ovšem to neznamená, že nebudou obtížnější boje. Úroveň je pověstná Midasovou rukou a též skutečně originálním způsobem smrti, to pokud na ni Lara skočí 🙂

Nepřátelé – cca 43
Tajná místa – 3
Čas – cca 01:05:00

Secrety
1) Po otevření zahrady najdete vlevo za jedním zeleným stromkem malinkou páku, která otevře vedlejší mříž. Uvnitř proskočte mezi drtiči a najdete malou lékárnu, munici bročky a munici magnum
2) Až budete na akvaduktu, proplavte do tunelu v jeho pravém ramenu. Uvnitř je jeskyně, kde přeskákejte po obvodu až na konec, kde je malá lékárna a munice magnum..
3) Na počátku akvaduktu (viz výše) seskočte k jeho patě. Je tam pár věcí – malá lékárna, munice bročky a munice uzi.

Krysa
– Slabý nepřítel. Stejně jako netopýra i krysu lze zastřelit pár ranami. Jediné nebezpečí představuje při útoku ve skupině.


 

Kapitola 8 – Nádrž

Vodní úroveň s velice komplikovaným mechanismem napouštění a vypouštění vody.

Nepřátelé – cca 34
Tajná místa – 3
Čas – cca 55:00

Secret
1) V místnosti s pákou jež napouští vodu (potkáte tu Pierra) vylezte až nahoru ke stropu, kde je otvor do tajné chodbičky. Je tu munice brokovnice a když z šikmé plochu skočíte na protější stranu místnosti, najdete ještě 2x munici bročky.
2) Až napustíte vodu, vplavte ve v hlavním sále do jednoho ze dvou úzkých otvorů. Je v nich munice magnum.
3) Před vstupem k mřížím na stříbrný a zlatý klíč je v rohu blok s obrazcem hlavy – odtlačte ho a odhalíte komoru s šikminou. Skočte přes šikminu do patra, kde je velká lékárna a 2x munice magnum.


 

Kapitola 9 – Hrobka Tihocana

Konečně poslední úroveň Řecké epizody. Není moc dlouhá ale je náročná především kvůli soubojům s Pierrem i novým monstrem.

Nepřátelé – cca 17
Tajná místa – 2
Čas – cca 30:00

Secrety
1) Ve vertikální šachtě, která má u stropu kyvadlovou sekeru skočte do tunelu u stropu vpravo. Dorzíte do místnosti s věcmi, ale to ještě není secret. V rozích sálu jsou tři šedé desky – stoupněte na ně a otevře se skrytý komora, kde přeskákejte po šikminách až k velké lékárně a municí do bročky.
2) Během sjezdu k jezeru (dlouhá šikmá plocha) skočte do levé části skal před jezerem. Je tu skrytá místnost, kde bleskově přeskákejte po naprasklých podlahách a na konci najdete munici magnum a munici uzi.

Kentaur
– Velmi mocný protivník, který se představí v závěru Řecké kapitoly. Je to nebezpečná červená bestie schopné střílet ohnivé projektily. Souboj s jediným kentaurem je těžký. Základem je rozhodně rychlé uhýbání a sázka na co nejsilnější zbraň.

Boss 2 – Pierre du Pont

Pierre DuPont

– Další žoldák a nájemný lovec pokladů. Další Lařin rival, který se s ní několikrát střetne ve všech úrovních napříč celou Řeckou kapitolou. Pierre používá své magnum pistole, se kterými je nebezpečnější než Larson. Jako protivník se objevuje několikrát, ale zabít ho lze až při posledním setkání v Hrobce Tihocana.


 

Mise 3 – Egypt

Kapitola 10 – Město Khamoona

Třetí epizoda přesouvá dění do Egyptských chrámů a hrobek. Náročnost soubojů roste s příchodem mumií a prostředí je komplikované vinou složitého designu hrobek.

Nepřátelé – cca 14
Tajná místa – 3
Čas – cca 45:00

Secrety
1) Ve velkém sále s kočičím oltářem skočte do samého rohu, kde je schovaná velká lékárna a munice magnum.
2) Až vyjdete na střechu chrámu, kde je stříbrný ornament, přeskákejte po skalách a střechách až na modrou stříšku, odkud skočte na plošinu pod ornamentem – leží tu munice uzi.
3) V sále s visutým můstkem skočte od středového sloupu do rohu místnosti, kde je kočka. Hned za ní je výklenek s municí bročky

Panter
– Další ekvivalent rychlého ale slabého nepřítele. Panter je opět něco jako vlk a lev, jen zase o něco rychlejší, odolnější a nebezpečnější.

Mumie
– Velice rychlá oživlá mumie starých Atlanťánů. Vyskytuje se vzácně, ale pokaždé je nebezpečná. Díky veliké rychlostí jí lze jen stěží uhýbat. Navíc po zabití exploduje.


 

Kapitola 11 – Obelisk Khamoona

Komplikovaná úroveň s velkým obeliskem a čtyřmi můstky, které je třeba spustit, což vyžaduje prohlédání okolních hrobek plných mumií a náročných skoků.

Nepřátelé – cca 16
Tajná místa – 3
Čas – 45:00

Secrety
1) Po vylezení na vršek hrobky, kde je druhá páka spouštějící most, skočte od plošiny se sloupy na vrchol obelisku. Je tu malá lékárna a munice uzi.
2) Přímo z obelisku skočte na plošinu se stříbrným ornamentem. Je za ním velká lékárna a 2x munice uzi.
3) V hrobce na jejímž dně narazíte hned na dvě mumie naráz, vyskákejte až na vrchol, kde je vidět sloup. Za sloupem je průchod s velkou lékárnou a municí magnum.


 

Kapitola 12 – Svatyně Scionu

Poslední level Egyptské kapitoly nabízí několik působivých prostranství v čele s obří nádrží se dvěma sochami Egyptských bohů.

Nepřátelé – cca 15
Tajná místa – 1
Čas – 40:00

Secrety
1) Z vršku sfingy se podívejte mírně doleva, kde uprostřed ničeho levituje Uzi a munice do uzi. Jedná se o neviditelnou desku, na kterou můžete skočit.

Uzi (2x)
– Dvojice samopalů s obrovskou kadencí. Munice do nich je vzácná a protože účinek zbraně není moc velký, rychle se vyplácá. Přesto jsou Uzi skvělým nástrojem proti většímu počtu nepřátel, neboť při trvalé střelbě způsobují brutální poškození.
Uzi se nacházejí v tajné oblasti ke konci Egyptské epizody, případně až v epizodě závěrečné, kde je používá Skater.

Atlanťan
– Bestie z Atlantidy vyznačující se velikou odolností. Jde o silného řadového nepřítele, který dokáže vystřelovat šipky i červené výbušné projektily. Tak jako většina atlanťanů i tento po smrti exploduje.

Okřídlený atlanťan
– Létající varianta předchozího monstra. Opět dokáže střílet šipky i vrhat koule. Opět vydrží velmi mnoho a po smrti exploduje. Díky křídlům představuje hrozbu i když je Lara na vyvýšených pozicích.

Boss 3 – Larson

Larson

– Druhý střet s Larsonem se moc neliší od toho prvního. Larson se oproti minulému setkání nezměnil a tak opět představuje nepříliš rychlý cíl využívající pouze středně silnou pistoli. Vzhledem k tomu, že byste v tuto chvíli měli disponovat spoustou munice do bročky a možná i dvojitými Uzi, nemělo by být poražení Larsona těžké. Na to, že se jedná o závěrečného bosse třetí kapitoly je Larson vcelku slabým soupeřem.


 

Mise 4 – Atlantida

Kapitola 13 – Doly Natla

Nejdelší úroveň hry. Prostředí je velice komplikované a i když je nepřátel velmi málo, jedná se o silné postavy se zbraněmi, které vám ukradli.

Nepřátelé – cca 3
Tajná místa – 3
Čas – 01:05:00

Secrety
1) Po spuštění kontejneru s pistolemi skočte do tunelu nad ním. V tunelu je chodba u stropu vedoucí na šikminy nad lávou – skákejte po šikminách dokud se láva neuzavře a poté už můžete projít do tajné místnosti s velkou lékárnou a municí uzi.
2) V jeskyni, kde musíte přeskákat přes mnoho sloupů skočte do výklenku vpravo. Je tu bedna, kterou rychle odtlačte než se po kolejích prožene koule. V malé jeskyni vyskočte nahoru, kde je velká lékárna a munice uzi. Také odtud vede chodba na koleje, kterými projížděla koule – jsou tu další věci.
3) V sále se Skaterem je jedna propast s níž není lávy, nýbrž voda. Dole najdete malou lékárnu, velkou lékárnu a munici uzi.

Cowboy
Pistolník používající pistole (nečekaně 🙂 ). Protože Lara na počátku této kapitoly ztratí své zbraně, bude je muset získat od prvotních mini-bossů. Kovboj je prvním z nich a zároveň nositelem magnum pistolí. Boj v jeskyni je vcelku náročný jednak tím, že Lara má pouze své základní pistole ale také nepřehledným terénem.

Skater
Kluk na skejtu je druhým žoldákem Natly. Boj s ním se odehraje ve velké aréně s plošinami, po kterých Skater jezdí. Používá Uzi a tudíž dokáže ubližovat na téměř jakoukoli vzdálenost. Jelikož Lara v tuto chvíli vlastní magnum od Kovboje, měl by být souboj se Skaterem snad i lehčí, to pokud si Lara udrží dostatečnou vzdálenost.

Baldman
– Vysoký mohutný černoch je posledním žoldákem Natly. Používá brokovnici, tudíž je na malé vzdálenosti smrtící. Baldman naštěstí není moc rychlý a i když snese hodně ran, lze jej vyřídit relativně snadno.


 

Kapitola 14 – Atlantis

Lineární úroveň se spoustou náročných bojů v náročném prostředí. Plno skoků, kdy jediná chyba znamená smrt. Úroveň okoření legendární setkání Lary s dvojníkem.

Nepřátelé – cca 32
Tajná místa – 3
Čas – 50:00

Secrety
1) Jakmile poprvé vstoupíte do ústřední gigantické šachty s lávou, seskočte dolů pod plošinku. Je tu chodbička s velkou lékárnou, municí magnum a municí uzi.
2) V sále s vodou a žlutou šikmou plochou po níž je třeba přeskákat, přeskákejte právě po této šikmině až do rohu vzadu nahoře. Je tam chodbička s velkou lékárnou, municí magnum a municí uzi.
3) V dlouhé chodbě s červeným stropem a podlahou (narazíte tu na 3 Atlanťany) je vpravo ve zdi nenápadná místnost s velkou lékárnou, municí bročky a municí uzi.


 

Kapitola 15 – Velká pyramida

Závěrečný level je středně dlouhý ale zato plný drsných situací, náročných akrobatických překážek a silných monster.

Nepřátelé – cca 6
Tajná místa – 3
Čas – 25:00

Secrety
1) V sále s mnoha šikminami nad lávovou propastí přeskákejte po těchto šikminách, dokud se nezvedne most na počátku. Pak se rychle vraťte na most a za ním najdete místnost s velkou lékárnou, municí magnum a municí bročky.
2) Po zničení stroje s artefakty budete procházet sérií jeskyní s mnoha pastmi. V jeskyni, kde jsou samé šikmé plochy skočte na lávovou římsu vpravo a přeručkujte až k útesu s věcmi – 3x velká lékárna a munice uzi.
3) V sále s propastí, kde je proti vám kyvadlová sekera proskočte za ní, chyťte se naprasklé podlahy a po vylezení na ni rychle skočte dál dopředu. V malé místnosti vzadu je velké lékárna a 2x munice uzi.

Obří Atlanťan
– Obrovská bestie bez nohou. Vydrží extrémně mnoho a způsobuje vražedné poškození. Stačí mu pár ran, aby Laru zabil. Kvůli jeho výdrži je souboj s ním založený na schopnosti uhýbat a ne jej co nejrychleji zničit. Přesto je brokovnice dobrou volbou (lepší než třeba Uzi).

Boss 4 – Jaqueline Natla

– Hlavní protivník prvního dílu TR a vlastně vůbec první hlavní boss série, není nikdo menší než Jaqueline Natla, jedna ze tří vládců Atlantisu. Lara si zkrátka umí vybrat více než důstojné soupeře. Jak už to u záporáků bývá, jejím cílem je opětovně uzmout ztracenou moc této říše a stát se vládcem nejlépe celého světa. Je to právě Natla, kdo najal Laru a další, aby nalezli poklady z hrobek ostatních vládců říše.
– Přímo v závěrečném boji je Natla smrtící díky kombinaci schopností ostatních Atlanťanů. Natla dokáže díky křídlům létat, je relativně drobná, tedy hůře zasažitelná zbraněmi, dále se pohybuje velmi rychle a dokáže vrhat explozivní koule. Souboj ztěžuje i aréna plná překážek, díky kterým je snadné ztratit Natlu z dohledu.
– Pokud Natla přistane na zemi, začne střílet rovnou tři koule naráz, takže je dobré ji likvidovat na dálku pomocí Uzi a to i když se brokovnice zdá být vhodnější.
– Natla je dost tvrdá kočka a snese stovky nábojů do Uzi. Naštěstí krátce před arénou najdete pár zásobníků a pokud přímo v aréně vlezete do tunelu vpravo, najdete tam další.
– Po poražení Natly není vyhráno. Sice s sebou flákne o zem, ale po chvíli popadne druhý dech, sesbírá zbylé síly a docela se naštve, neboť porážka od obyčejné hledačky pokladů jí moc nevoní. Zkrátka se vrátí do boje. Nyní už nemůže létat ani střílet ohnivé koule a má jenom Atlantskou pistoli. Měla by být teď už slabším protivníkem, leč stále nebezpečným.
– Po dalších stovkách Uzi munice Natla definitivně padne a teď už nevstane. Do konce hry však ještě zbývá přeskákat napříč celou jeskyní až k východu na vršku pyramidy.


 

Zajímavosti

Lara poprvé
– V původní TR sérii je Lara dokonalá akční hrdinka. Taková, která se s nikým nepáře, bez větších obtíží zvládne náročné akrobatické úkony, má špičkovou fyzičku, výborné znalosti historie a zatraceně dobře to umí nejen s bouchačkami, ale i s nejrůznějšími dopravními prostředky, včetně její legendární motorky, která se v animacích představí už v tomto díle. Jde zkrátka o akční hrdinku 80. a 90. let, což je doba, kdy akční hrdinové byli svým charakterem skutečně hrdiny a nešlo jen o podivné maníky odvedle s neobvyklou dávkou štěstí, kterým stěží uvěříte, co dokážou. Že Lara nepůsobí jako věrohodná hrdinka? S tím nesouhlasím. Její schopnosti a činy vcelku dobře odpovídají jejímu charakteru.
– Bývá zvykem, že modernější díly série modelují postavu Lary podle skutečných modelek, které se pak podílejí i na propagaci. U TR I je ono modelování nutné brát s rezervou, ovšem první „živá“ Lara byla už tehdy. Stala se jí Nathalie Cook.
– V souvislosti s Larou je velkým tématem hráčů i nehráčů její poprsí. Ač mi přijde až směšné se k tomu vyjadřovat, tak vzhledem k současné době myslím, že pár slov bych říci mohl. Dnes by se totiž našlo dost prostoduchých ubožáků, kteří by Laru s bujným poprsím považovali za sexistický charakter, který je třeba zakázat, protože by snad mohl někoho urazit. No jo, my přece musíme brát ohledy na všechny ty tužby všech zakomplexovaných chudáčků, jinak by se svět vrátil do pořádku a to nikdo nechce, že? Už to není o tom: „Jsi nespokojený? No tak táhni jinam.“ Dnes to je „Oh, ty se cítíš ublíženě? No tak s tím musíme něco dělat.“ Můžete si všimnout, že moderní díly série raději zredukovaly Lařino poprsí na velikost odpovídající průměrné holce. A ano, nepochybuji o tom, že to je daň doby, stejně jako likvidace jejího charakteru tvrďačky.
– Můj pohled na věc v otázce poprsí je asi takovýto – originál Lara je jen jedna a ač velká prsa nepovažuji za něco podstatného, jedná se o charakteristický znak herní postavy, ostatně třeba Duke Nukem má zase velké svaly, což je podobně jako prsa prvek, který může u opačného pohlaví vzbuzovat jisté… sympatie. Jenže svaly nikdo neřeší, tak nač řešit Lařiny balóny? Navíc se to dá celkem jednoduše vysvětlit v rámci její postavy. Prostě si za ty prachy co má, nechala nafouknout prsa. No a co? Víte kolik boháčů to dělá? Možná, že posilování s balóny je trochu méně praktické, ale Lara určitě netráví čas jen v zatuchlých hrobkách. 😀

Podtitul
– Téměř všechny díly série mají nějaký podtitul. Ovšem ne ve všech zemích a edicích byly podtituly prvních dílů série skutečně uváděny. Ač to může znít divně, dokonce i první díl nese podtitul – Featuring Lara Croft. Bohužel, o příběhu hry vám takový podtitul mnoho neřekne.


 

Obleky

Klasický

– Vzhled Lary se v průběhu série mění. První díl představuje samozřejmě tu nejzákladnější klasiku, tedy hnědé kraťasy, šedomodrý nátělník, pouzdra na pistole, baťůžek na zádech a kratší hnědé vlasy. Zdá se vám, že je něco špatně? Je vaše představa Lary jiná? Možná ano – Lara v TR I sice má ten typický dlouhý spletený cop, ale pouze v cutscénách. Přímo ve hře se zdá, že má vlasy krátké.

Sportovní

– Druhý, sportovní outfit, tedy kalhoty, podprsenka a potítka má na sobě Lara pouze během pobytu v sídle. Je to zkrátka oděv na cvičení. Mimochodem, je poměrně zajímavé, že tvůrci hry myslí i na to, že Lara během života v sídle trénuje a tak tomu uzpůsobují obsah sídla i její oblečení v něm.